Diefstal paard na 9 jaar ontdekt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 00:33

Hoi Manuela
geloof ook best dat deze mensen gewone mensen zijn en dat ze ook veel leed ervan gehad hebben destijds. ze werden de duitsers genoemd omdat men denk ik hun naam niet wist en het is zo duidelijk voor de meesten denk ik.
maar wat ik me (nog steeds) afvraag is als die mensen dan zoveel om het paard geven waarom ze dan zo hard op deze manier het paard proberen terug te krijgen en nooit met kelly en haar ouders het gesprek zijn aangegaan?
En inderdaad de wet is onlogisch in dit geval en waarom? omdat je met een paard te maken hebt een levend wezen met gevoel, dus etgaat hier niet alleen om emoties van de mensen maar ook van het paard. queen zal vast wel goed verzorgd worden bij de oorspronkelijke eigenaren en ze zullen em vast ook wel liefde willen geven maar het paard zal het emotioneel het beste hebben bij kelly, puur door de band die die 2 met elkaar hebben. als het nou om een auto zou gaan zou ik zeggen ja denk emoties weg, maar bij een paard zijn die nou eenmaal vollop aanwezig bij mens en paard.
en nogmaals vraag ik me af waarom de duitse mensen niet het gesprek met kelly willen aangaan om te kijken of ze iets anders kunnen regelen als dat gedoe over geld maar zoiets als al eerder is voorgesteld een eerste veulen...heb je volgens mij nog geen antwoord op gegeven toch?
groetjes Laura

DriesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 10:04

Hey allemaal,
Ook ik volg dit verhaal al ongeveer 6 jaar. Inderdaad, zolang ken ik Kelly al. Ik zal me even voorstellen. Ik ben Dries, de vriend van Kelly, ben 21 jaar en eveneens van Leopoldsburg. Zelf heb ik ook paarden dus ik weet waarover ik spreek. Ook hebben wij zelf al veulens gekweekt dus op dat vlak kan ik ook meespreken. En Manuela, ik kan je garanderen dat je met een veulen NOOIT die band gaat hebben die er bestaat tussen Kelly en Queen. Ik beweer daarmee totaal niet dat Queen bij de familie Schepers, alias "de Duitsers", geen goede toekomst zou gehad hebben. Spijtig genoeg heeft het lot het anders beslist. En nu kom ik tot het punt waar ik mij mateloos aan erger in jouw laatste reactie. Hoe kan je nu zeggen: "zet alle emoties toch eens aan de kant"??????? Dat is nu juist het verschil tussen een paard en een ander goed. Ik weet niet hoe aandachtig jij alles leest maar je zou wel kunnen gezien hebben dat Kelly haar Queen ziet als een kind, iemand waar je alles zou voor doen of laten. Ik weet niet of jij kinderen hebt, maar hoe zou jij reageren als men die opeens uit je leven wil wegtrekken?
Jij zegt ivm het inleveren van de papieren voor de verzekering:"Dit konden ze niet over hun hart krijgen, omdat ze wisten dat ze dan een hele grote deur in hun leven moesten sluiten" Heeft dit dan niets te maken met emotie? Dit is een vraag die geen antwoord nodig heeft want dat heeft natuurlijk alles met emotie te maken. En begrijpelijk, maar je moet opletten dat je niet tegen één partij zegt dat er geen emotie mag zijn terwijl je dat langs de andere kant ondersteunt. Moesten de papieren ingeleverd geweest zijn, het geld uitgekeerd, dan hadden we deze problemen nu allemaal niet gehad. Dan was de familie Schepers ("de Duitsers") nu geen betrokken partij.
Ook was ik samen met de familie Cornelis en Adri in de rechtzaal aanwezig toen het proces voorkwam. Zelfs daar hebben we de familie Schepers ("de Duitsers") niet gezien, hoewel we gehoopt hadden om hen wel te zien, zodat we eventueel tot een dialoog konden komen zonder daarvoor andere communicatiemiddelen voor in te roepen. Maar nee, ze werden slechts vertegenwoordigd door hun advocaat. En de familie van Kelly, heeft hen voor de eerste keer gezien vorige week toen hun gezicht plots in de krant verscheen. Iets meer dan twee maanden heeft het geduurt voor men een gezicht kon plakken op "die Duitsers". Stel je voor, elke dag met dezelfde vraag: bij wat voor mensen zou Queen eventueel terecht kunnen komen? En dan meer dan twee maanden wachten voor je daar enigsinds een antwoord op kan vormen hoewel hun aanblik natuurlijk niet alles zegt maar toch betekent het iets...
Ook valt het mij op dat er altijd gesproken wordt over het "onzichtbare" brandmerk. Waarom geef je daar geen reactie op Manuela, als je gelezen hebt op wat je reageert dan moet je toch ook die foto's gezien hebben. Waarom kan je dan niet zeggen: inderdaad jullie hebben gelijk, het brandmerk ik onzichtbaar? Zoals vele zaken in het leven gaat dit om geven en nemen, de familie van Kelly wil geven en nemen maar is de familie Schepers ("de Duitsers") ook bereidt om te geven en niet enkel erop uit om te nemen????? Ik nodig je uit, Manuela, om hier eens op te reageren.
groeten Dries

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 11:41

DriesM schreef:
Hey allemaal,
Ook ik volg dit verhaal al ongeveer 6 jaar. Inderdaad, zolang ken ik Kelly al. Ik zal me even voorstellen. Ik ben Dries, de vriend van Kelly, ben 21 jaar en eveneens van Leopoldsburg. Zelf heb ik ook paarden dus ik weet waarover ik spreek. Ook hebben wij zelf al veulens gekweekt dus op dat vlak kan ik ook meespreken. En Manuela, ik kan je garanderen dat je met een veulen NOOIT die band gaat hebben die er bestaat tussen Kelly en Queen. Ik beweer daarmee totaal niet dat Queen bij de familie Schepers, alias "de Duitsers", geen goede toekomst zou gehad hebben. Spijtig genoeg heeft het lot het anders beslist. En nu kom ik tot het punt waar ik mij mateloos aan erger in jouw laatste reactie. Hoe kan je nu zeggen: "zet alle emoties toch eens aan de kant"??????? Dat is nu juist het verschil tussen een paard en een ander goed. Ik weet niet hoe aandachtig jij alles leest maar je zou wel kunnen gezien hebben dat Kelly haar Queen ziet als een kind, iemand waar je alles zou voor doen of laten. Ik weet niet of jij kinderen hebt, maar hoe zou jij reageren als men die opeens uit je leven wil wegtrekken?
Jij zegt ivm het inleveren van de papieren voor de verzekering:"Dit konden ze niet over hun hart krijgen, omdat ze wisten dat ze dan een hele grote deur in hun leven moesten sluiten" Heeft dit dan niets te maken met emotie? Dit is een vraag die geen antwoord nodig heeft want dat heeft natuurlijk alles met emotie te maken. En begrijpelijk, maar je moet opletten dat je niet tegen één partij zegt dat er geen emotie mag zijn terwijl je dat langs de andere kant ondersteunt. Moesten de papieren ingeleverd geweest zijn, het geld uitgekeerd, dan hadden we deze problemen nu allemaal niet gehad. Dan was de familie Schepers ("de Duitsers") nu geen betrokken partij.
Ook was ik samen met de familie Cornelis en Adri in de rechtzaal aanwezig toen het proces voorkwam. Zelfs daar hebben we de familie Schepers ("de Duitsers") niet gezien, hoewel we gehoopt hadden om hen wel te zien, zodat we eventueel tot een dialoog konden komen zonder daarvoor andere communicatiemiddelen voor in te roepen. Maar nee, ze werden slechts vertegenwoordigd door hun advocaat. En de familie van Kelly, heeft hen voor de eerste keer gezien vorige week toen hun gezicht plots in de krant verscheen. Iets meer dan twee maanden heeft het geduurt voor men een gezicht kon plakken op "die Duitsers". Stel je voor, elke dag met dezelfde vraag: bij wat voor mensen zou Queen eventueel terecht kunnen komen? En dan meer dan twee maanden wachten voor je daar enigsinds een antwoord op kan vormen hoewel hun aanblik natuurlijk niet alles zegt maar toch betekent het iets...
Ook valt het mij op dat er altijd gesproken wordt over het "onzichtbare" brandmerk. Waarom geef je daar geen reactie op Manuela, als je gelezen hebt op wat je reageert dan moet je toch ook die foto's gezien hebben. Waarom kan je dan niet zeggen: inderdaad jullie hebben gelijk, het brandmerk ik onzichtbaar? Zoals vele zaken in het leven gaat dit om geven en nemen, de familie van Kelly wil geven en nemen maar is de familie Schepers ("de Duitsers") ook bereidt om te geven en niet enkel erop uit om te nemen????? Ik nodig je uit, Manuela, om hier eens op te reageren.
groeten Dries

Dries, met alle respect voor je reactie, het stukje dat ik rood heb gemaakt slaat imo echt als een tang op een varken! Jij kan niet bepalen wat voor band een ander met een veulen kan hebben... jij kan die band niet voelen dus deze opmerking vind ik volkomen ongegrond. Ik heb nl. zowel mijn geweldige merrie die ik gekocht heb toen ze 8 was en die ik inmiddels 6,5 jaar heb en ik heb ook haar veulen... en ik kan je garanderen dat de band die ik vanaf dag 1 met hem heb onbeschrijfelijk is. Iedereen beleeft dingen anders en het is dus wel degelijk mogelijk om een dergelijk sterke band met een veulen te hebben. Ik houd van allebei mijn paarden evenveel en ik zou geen van beiden willen missen, maar ik weet wel dat de band die ik heb met mijn 'baby' (inmiddels 2jarige) uniek is. Let wel, ik wil met mijn bericht absoluut niemand aanvallen, maar wel iemand verdedigen. Overigens vind ik in deze situatie dat Queen volgens mijn beperkte kennis absoluut bij Kelly hoort... dit voornamelijk omdat zij imo met haar welwillendheid naar de oorspronkelijke eigenaars toe -een welwillendheid die zij helaas niet getoond lijken te hebben- een geweldig karakter toont. Ik denk dat zij Queen absoluut waardig is en hoop dan ook dat Kelly en Queen nog een lange en geweldige toekomst samen mogen hebben.

DriesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 13:21

Hoi Vikki
Daar heb je inderdaad gelijk in. Ik kan niet bepalen wat voor een band iemand met zijn veulen heeft maar mijn reactie was bedoelt op het feit dat Queen en Kelly al zoveel samen meegemaakt hebben. En daar zijn dingen bij die je normaal met een veulen niet meemaakt. Zoals dat accident!
Maar ik beweer totaal niet dat de familie Schepers niet van Queen gehouden heeft, integendeel, ik ben er van overtuigd dat ze héél veel om Queen gegeven hebben en zelfs nu nog geven maar men moet eindelijk eens aan het welzijn van het paard gaan denken en indien mogelijk een deftige dialoog opstarten voor de relatie tussen de beide families totaal verzuurd geraakt, voor zover dit nog niet gebeurd is.
Het moet gedaan zijn om met slijk te gooien want dat heeft totaal geen zin. Als ze enigsinds een vermoeden hadden van diefstal, had Kelly die papieren niet opgevraagd en ookal wist enkel haar vader het, dan had die haar wel tegengehouden.
Bedankt voor je reactie Vikki
groeten Dries

corly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 17:24

hey,
ik vind dat je hier niet kan zeggen dat je hier je emotie's niet kan laten mee spele! want moet je dan gewoon een paard afgeven waar je zoveel omgeeft! en waarom mochten die DUITSERS wel hun gevoel late mee spelen (kan volgens mij dan ook niet!) en wat manuela zei met "net alsof ze met de tanks Belgie willen komen binnenvallen" over het feit dat ze de duitsers genoemd worden! ja ze hebbe hier ook iemand onschuldig AANGEVALLE dan wel niet met tanks maar met het gerecht ik denk wel dat dat net iets anders kon gebeure,
ik denk niet da het fijn is om uitgescholden teworden door mense die je niet kent (die duitsers dan) voor "dief" sorry maar daar moge ze dan wel eens hun verontschuldigen voor aanbiede!!! da ze blij zijn da queen bij kelly is terecht gekome want daar heeft ze het heel goed volgens wat ik allemaal hoor!!
en als kelly ze dan toch ZOU gestolen ( als 12 jarig meisje Verward ) hebben waarom zou ze dan di papieren hebben opgevraagd! hoe dom kan je dan zijn!!
dat is volges mij het grote bewijs dat kelly en haar familie van niets wisten bij de aankoop van het 2jarig paard queen! Schijnheilig
voor de familie schepers vind ik het nog steeds zielig da ze een paardje hebbe verlore Huilen maar ik verwijt hun wel dat ze de fam. cornelis héééél
verkeerd hebbe behandelt!! Boos!
groetjes corly
en nog veel succes aan de fam cornelis OK dan!

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 18:04

Jeetje je zou maar een paard hebben dat gestolen is Scheve mond
En ook echt lullig voor dat meisje die haar paard dan zomaar kwijt is... omdat hij zomaar gestolen blijkt te zijn Bloos!
Peoih het zal je maar gebeuren! Dat je paard een gestolen paard blijkt te zijn.
Pamba is nu 9 jaar en komt ook niet bij een handelaar vandaan maar gewoon bij een meisje die haar al die tijd al heeft gehad.
Nou daar ben ik dan blij om!

KellyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 19:58

hoi allemaal, vandaag heb ik Queen weer geschoren. Niet dat er zoveel haar vanaf kwam maar ja, het is dan ook al de tweede keer deze winter. Vandaag heb ik echt zo een dag dat het mij niet gaat. Dat alles mij zo een beetje tegen zit. Dat ik veel huil en liever alleen ben. Dat ik soms wou dat ik en Queen helemaal alleen op de aarde waren. Al zie ik nog zovele mensen rondom mij heel erg graag. Maar toch, zou ik even willen weg zijn van alles samen met Queen. Het moet niet lang zijn, maar een paar uur! Even alles vergeten van wat er gebeurd is de laatste maanden. Even kunnen zeggen hou, en denken dat het allemaal een nachtmerrie was. Ik wou echt dat het gewoon een nachtmerrie was. Dat ik zodadelijk ga wakker worden en dat ik gewoon een verschrikkelijke droom achter de rug heb. Dan zou ik pas echt gelukkig zijn. Dan zou het bij mijn ouders thuis een heel pak gemakkelijker gaan. Ik had nooit gedacht dat dit alles zo een inpakt zou hebben op alles. De situatie thuis, ik die vaak lastig doe zonder reden. Gewoon uit angst dat ik Queen zou moeten afgeven. Weten dat je niks hebt misdaan en toch, je zo slecht voelen. Mama gaat eraan kapot, dat er onschuldige worden gestrafd, en hiermee bedoel ik niet alleen mijn familie, ook de familie in duitsland. Want uiteindelijk worden er hoe dan ook mensen gekwetst. Neem nu vanacht, ik had gedroomd dat deze duiste mensen helemaal niet zo vijandig waren, dat ze na het telefonisch contact dat we hebben proberen te krijgen, vlak na de inbeslagname van Queen, we met mekaar waren gaan praten. En dat we nu met zn allen naar mechelen gingen. Kijken hoe Queen daar haar best zou doen. Nu heb ik niet ingeschreven, omdat ik niet wist wat er zou gaan gebeuren. Had ik op voorhand geweten dat het proces zou worden uitgesteld, had ik haar wel ingeschreven. Maar ja, zo een dingen weet je allemaal niet. Ik zou dan wel gegaan zijn (wel zonder de duitse fam, aangezien die geen contact met mij willen) als ik het wist maar ja. Maar stel je voor dat hier allemaal niet zo een heisa was, dan waren we misschien wel vrienden geworden, want we zijn nu beide een slachtoffer, hoe dat je het ook draaid of keert!
En er worden nog andere mensen gekwetst! Neem nu adri! Deze vrouw heeft al zoveel voor mij gedaan. Ons zo gesteund. En die steun is er grotendeels omdat de duitse fam niet met haar wou praten. Daar was ze zo van teleurgesteld, dat ze ons vollop is gaan steunen, al is er nog steeds haar begrip voor die familie, maar die is er ook nog steeds van onze kant. Zo ik ben blij dat ik mij weer even heb kunnen laten gaan door het even neer te typen. Ik hoop dat alles vlug weer achter de rug is, zodat mijn familie en ik binnenkort weer de draad kunnen opnemen in ons leven. Want al is Queen nu bij ons, kerst en nieuwjaar gaat een zware opdonder krijgen, want de onzekerheid overheerst nu ons leven! xxx van Queen en kelly

KellyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:13

hoi allemaal, aangezien de foto's van het brandmerk niet meer zichtbaar zijn, kun je ze gaan bekijken bij mijn profiel! groetjes kelly en Queen

KellyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 13:09

Hoi manuela. Ik heb een vraagje voor u. Je bent altijd de eerste om negatief te reageren op alles en nog wat. Om veel dingen af te breken. Maar als ze je dan vragen om te reageren op die twee foto's van Queen haar brandmerk, dan zwijg je in alle stilte! Ik vraag mij af waarom. Heb je het dan zo moeilijk om ook eens toe te geven dat je gewoon geen brandmerk ziet! Op geen enkele van die twee foto's van Queen haar bil. De geschoren en de ongeschoren bil! Ik vraag u nu gewoon om daar eens op te reageren. Nu durf je het gewoon niet, of zo lijkt het toch! IK hoop nog steeds dat je daar nu eens op reageert! Want als je eerlijk bent, zie je geen brandmerk! In afwachting van je reactie, groetjes kelly

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 13:41

@ Manuela, wellicht kan je bedenken dat de familie Scheper misschien werd aangeduid met 'de Duitsers' simpelweg omdat ze Duits zijn... en omdat de belgische partij en anderen het misschien niet aan hen vonden om hun naam bekend te maken op internet. Ik persoonlijk heb de benaming 'Duitsers' iig niet als negatief ervaren. De situatie blijft voor beide partijen heel verdrietig, het zou imo erg mooi zijn als ze er persoonlijk uit zouden kunnen komen ipv er een slopende rechtzaak van te maken. Hoewel ik begrip heb voor beide partijen vind ik het gevoelsmatig voor Kelly denk ik het zwaarst daar zij het zo graag persoonlijk netjes zou willen oplossen en zij deze kans helaas niet krijgt. Dat vind ik erg jammer, ook al zou de andere familie daar zo hun redenen voor hebben. Ik vind het absoluut niet nodig dat Kelly -notabene een kind toen Queen gestolen werd- nu slapeloze nachten en huilbuien heeft door de slopende manier waarop dit gebeuren nu wordt voort gezet. Stiekem blijf ik dus heel hard voor haar hopen dat de andere partij in zal zien dat zij allen het beste met Queen voor hebben en dat een onderlinge oplossing wellicht beter zal zijn dan juridisch touw getrek... Dat laatste kan voor beide partijen imo toch nooit aangenaam zijn.

*typfoutje hersteld
Laatst bijgewerkt door vikki op 20-12-04 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

KellyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 14:06

Beste Vikki, bedankt dat je samen met ons hoopt dat Queen bij ons mag blijven! En ik vind het ook tof dat je die duitse mensen ook niet aanvalt! Want dat is tenslotte niet mijn bedoeling! Ik hoop echt dat er iets geregeld kan worden wat voor iedereen een goede oplossing is! Natuurlijk wil ik Queen niet afgeven, maar is het dan zo verkeerd om bijvoorbeeld over een veulen van haar te praten. Ik wil ook niet dat deze duitse mensen denken dat ik wrok voel ten opzichte van hen. Want dat is helemaal niet zo! Er zijn maar drie dingen die ik hen kwalijk neem! 1 dat ze hadden gezegd dat ik Queen slecht zou hebben verzorgd, dat stond in de inbeslagname! Ze zou mager zijn, slecht gespierd en slecht op de voeten zijn (dan springen ze wel geen 1.20 en 1.30). Dat vond ik het ergste, daar was ik echt kapot van! Ten 2e was dat ze niet met mij wilden en nog steeds niet willen praten! Dan vind ik verschrikkelijk! En als 3e dat ze er mijn papa van beschuldigen dat hij op de hoogte zou zijn dat er iets mis was met dat paard! Je ziet op de foto's in mijn profiel toch ook dat het brandmerk bijna niet zichtbaar is! Dat vond ik echt erg! echt waar
En aangzien Queen een bokkepoot heeft, ga je helemaal niet denken aan een gestolen paard! Nu zou ik nooit nog een paard kopen met een bokkepoot, maar aangezien we er toen niks van kenden! En dan moeten de dieven ook niet veel van paarden hebben gekend! Wie pikt nu een ruin van 13jaar, een vos verkoopt zo al niet goed en een veulen van 2jaar met een bokkepoot! Dat vind ik zo raar in het hele verhaal! En een veulen met een afwijking, een bokkepoot zou ik nooit laten verzekeren! Want de kans is er alijd dat ze niet kunnen dienen voor de sport en voor de fokkerij is het ook niet echt aan te raden, want het kan doorgeven! Nu zal je zeggen, jij wou er toch ook mee kweken! Ja dat klopt, maar niet om er een topper uit te halen! Gewoon om een veulen te hebben van Queen voor als ze ooit komt te sterven! Dat ik nog iets heb van haar dat verder leeft bij ons thuis! En ook dat veulen zal de rest van haar dagen dan thuis mogen slijten!! Maar zover is het nog niet! Daar moet je eerst een veulen voor hebben en moet ik eerst zeker zijn dat ik Queen mag houden he! Groetjes kelly. En manuela, ik vraag u nog steeds om te reageren op de foto's van het brandmerk

Jorientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 18:14

Het is idd erg moeilijk om het brandmerk te zien Tis dat ik weet dat er ergens 1 moet zitten.. Héél vaag kun je een lijntje zien..
Ik ben het trouwens met je eens dat Manuela weleens mag reageren op de foto's.

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 20:28

Vikki had het bij het rechte eind, de fam. Scheepers heeft een zaak, en om deze mensen niet in opspraak te brengen, hebben wij steeds gepraat over de duitse eigenaren, zpnder bijbedoeling. Manuela ik heb nog geen antwoord gekregen op mijn vragen, maar in Belgie is er een spreekwoord dat zegt "wiens brood men eet, wiens taal men spreekt" ik denk wel, dat je zeker deze uitdrukking zult verstaan.

jeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 20:57

Ik denk niet dat van Manuela nog veel zal horen, lijkt me iemand zoals Dirkie en Chantal4524 1 maal posten iedereen eens goed afzeiken en dan niets meer van je laten horen. Het zou me niets verbazen moest het allemaal één en dezelfde persoon zijn.

Een feit dat de zaken hier nog extra bemoeilijkt is het verschil tussen de Duitse en Belgische wetgeving: deze mensen weten dat in ze in Duitsland via het gerecht hun paard zo terug hadden gekregen. Door een aantal kilometers verschil zijn ze die zekerheid kwijt en ik denk dat dit toch wat frustraties oproept.

Moest het één van mijn veulens zijn die ik kwijt raakte? Ik zou ook tot het uiterste gaan om mijn paard terug te krijgen. Hoe ik het zou gaan aanpakken, dat weet je toch pas als je er zelf voor staat (hopelijk nooit)?

Velen zullen dit niet graag horen (want op Bokt zit al een groep fervente antichippers) maar als van Europa uit alle paarden gechipt zouden moeten zijn dan kan iedereen bij aankoop van een paard zien of het als gestolen geseind staat of niet (mits betere onderlinge communicatie tussen de databanken van de lidstaten) en aan de slachthuizen zou er eveneens deze controle moeten zijn zodanig dat er geen gestolen paarden geslacht worden en dat men zeker is dat door de verzekering overgenomen dieren voor de slacht ook werkelijk naar de slacht gaan.

In Nederland heeft men dit sinds 18/9/2004 ingevoerd, waar blijft België ??? Hoe zit het met de rest van Europa??

Enige nadeel men zal van overheidswege een veel beter zicht zal krijgen op het bezit van paarden: consequentie belasting, mestbank??,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:39

jeanke schreef:

Velen zullen dit niet graag horen (want op Bokt zit al een groep fervente antichippers) maar als van Europa uit alle paarden gechipt zouden moeten zijn dan kan iedereen bij aankoop van een paard zien of het als gestolen geseind staat of niet (mits betere onderlinge communicatie tussen de databanken van de lidstaten) en aan de slachthuizen zou er eveneens deze controle moeten zijn zodanig dat er geen gestolen paarden geslacht worden en dat men zeker is dat door de verzekering overgenomen dieren voor de slacht ook werkelijk naar de slacht gaan.

In Nederland heeft men dit sinds 18/9/2004 ingevoerd, waar blijft België ??? Hoe zit het met de rest van Europa??

Enige nadeel men zal van overheidswege een veel beter zicht zal krijgen op het bezit van paarden: consequentie belasting, mestbank??,

Dit is dus helaas niet waar,Is er hier niemand dan die het verhaal van Jordi heeft gevolgd? Jordi had een stamboom + brandmerk en eenChip Was binnen de drie dagen terug op gespoord toch moest de eigenares Ieris hier op Bokt de nieuwe eigenaar het aankoop bedrag van Jordi betalen anders kreeg ze hem niet mee.Dan moest hijbij de nieuwe eigenaar blijven en werd er een procudure gestart.
(Ik ben trouwens wel voor chippen, mijn paarden zijn gechipt)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 21:49

jeanke schreef:

even off-topic, maar heb onlangs nog gelezen dat de chipverplichting ook in België doorgevoerd gaat worden, ben alleen de datum vergeten Lachen

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:24

Kelly ik hoop echt zo dat Queen voor altijd bij je mag blijven!En ik heb de fotos bekeken en ik zie het echt niet hoor..

Ik blijf je topic volgen en hoop dat het allemaal goed komt.
Veel sterkte meis en verwen Queen maar extra zo rond kerst!

jeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:32

silvana"]
Dit is dus helaas niet waar,Is er hier niemand dan die het verhaal van Jordi heeft gevolgd? Jordi had een stamboom + brandmerk en eenChip Was binnen de drie dagen terug op gespoord toch moest de eigenares Ieris hier op Bokt de nieuwe eigenaar het aankoop bedrag van Jordi betalen anders kreeg ze hem niet mee.Dan moest hijbij de nieuwe eigenaar blijven en werd er een procudure gestart.
(Ik ben trouwens wel voor chippen, mijn paarden zijn gechipt)
[/quote]

Ik heb dat topic ook gevolgd en ik heb daar serieuse twijfel bij dat de persoon die het paard in bezit heeft het ook degelijk " gekocht" heeft. Het is jammer voor de gedupeerde maar de wet in België en Nederland beschermt ten eerste de koper. En het zal spijtig genoeg nog geruime tijd duren eer het contoleren van een chip bij aankoop van een paard routine wordt.

[quote="xKatleentjex schreef:
even off-topic, maar heb onlangs nog gelezen dat de chipverplichting ook in België doorgevoerd gaat worden, ben alleen de datum vergeten Lachen

Ik ben erkend dierenarts en dus bevoegd om te chippen en ik en mijn collega's hebben tot op heden van overheidswege nog altijd geen nieuws ontvangen over een datum waartegen alle paarden gechipt moeten worden. We weten dat het eraan komt, de fabrikanten die de chips produceren weten dat het eraan komt maar wanneer ??

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:51

Jeanke, als U dierenarts bent, zou ik je graag uitnodigen om met me mee te gaan, als ik een afspraak heb naar het grootste paardenslachthuis van Belgie, dar worden de paarden nog altijd niet op een chip gekrontroleerd, en bij het slachten ook niet. Er is teveel tegenstand met het chippen en paspoorten van de paarden, ik denk wel dat je weet waarom ? Indien ze op de jumpings de paarden zouden kontroleren op een chip, zoals op het groot spel, zou er al veel gebeuren, niet dat de ruiters de boosdoeners zijn, maar zou iedereen alles over zijn paard weten, en het ook nog kunnen volgen, maar in ons klein landje, zijn er altijd tegenwerkingen.

jeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 23:04

Adri schreef:
Jeanke, als U dierenarts bent, zou ik je graag uitnodigen om met me mee te gaan, als ik een afspraak heb naar het grootste paardenslachthuis van Belgie, dar worden de paarden nog altijd niet op een chip gekrontroleerd, en bij het slachten ook niet. Er is teveel tegenstand met het chippen en paspoorten van de paarden, ik denk wel dat je weet waarom ? Indien ze op de jumpings de paarden zouden kontroleren op een chip, zoals op het groot spel, zou er al veel gebeuren, niet dat de ruiters de boosdoeners zijn, maar zou iedereen alles over zijn paard weten, en het ook nog kunnen volgen, maar in ons klein landje, zijn er altijd tegenwerkingen.

Bedankt voor de uitnodiging maar ik hoef daar geen slachthuis voor te bezoeken. Ik weet goed genoeg dat er op de slachthuizen niet gecontroleerd wordt op chips: heel de zever van "de chip gaat zwerven" gewoon omdat ze te lui zijn om te controleren. Er zal pas controle komen in de slachthuizen als de overheid hen verplicht van te controleren.

Waarom is er zoveel tegenstand voor het chippen: omdat de handelaars het niet zien zitten. En dan heb ik het niet over de louche handelaars maar over de grootlevernaciers in sportpaarden die niet willen dat vadertje staat weet hoeveel paarden ze verkopen, aan wie en vooral niet voor hoeveel.
Dit is het toch wat je wil zeggen Adri of bedoelde je nog iets anders?

KellyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 08:58

Dag jaeneke, Ik weet niet of je het nu over ons hebt met 'diegene die het paard in zijn bezit heeft' maar ik kan u zeggen dat wij Queen wel gekocht hebben, en dat ook op papier hebben staan! Ook de man die bij de verkoop was, heeft dit ook op papier gezet voor ons! Mijn pony die we toen samen met Queen hadden gekocht, is ondertussen verkocht. Met het meisje schrijf ik nog steeds, al heeft ze de pony al 6jaar! Ik weet dus nog steeds waar Jarman zit! Ik weet dus niet of het op ons bedoeld was, maar wou het je toch even vragen en er nog eens uidrukkelijk bijzetten voor iedereen dat we alles op papier hebben! Want ik geloof dat manuela eerder ook had aangehaald dat we geen aankooppapier konden laten zien omdat we er geen hadden! Wel manuela, dat hebben we dus wel! Maar jij zegt alleen maar dingen die je verondersteld! Had de politie en dag voor de inbeslagname effe langst mijn thuis gekomen en gevraagd naar het aankoopsbewijs (wat thuis in de schuif lag!) dan was er zelfs geen inbeslagname nodig geweest! Groetjes kelly

jeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 09:57

Als je goed had gelezen zou je je via de quote opgemerkt hebben dat ik reageerde op het paard Jordi die gestolen werd en 3 dagen later teruggevonden bij iemand die de pony "gekocht" had.

KellyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 11:48

hoi jeanke, ik dacht wel dat je het niet over mij had, maar het stond er al op eer dat ik het doorhad! Ik vraag het mij ook wel af of dat die pony wel gekocht is, maar ik weet niet precies hoeveel tijd er tussen onze koop van Queen en de diefstal heeft ingezeten! Soms is daar niet veel tijd voor nodig! Ik kan mij inbeelden dat een dief vlug van een paard afwil en hem daarom aan een handelaar doorverkoopt! en als je dan gelukg hebt, met juiste klanten is een paard of pony natuurlijk snel weg! Bij handelaren blijven de paarden meestal niet zo lang staan! Ik weet nu niet hoe dat ze Jordi hebben gekocht, maar als het bij een handelaar is, dan zou mijn theorie hierover wel kunnen kloppen he! Als de mensen nu eens van iedereen zijn spullen afbleef, zou het er een stuk beter uitzien in deze wereld! En zou er een hoop ellende gespaard blijven! Dan zouden er ook veel meer mensen geld geven aan een goed doel bv. Maar nu gaan de mensen er in vele gevallen van uit! Ze pikken het toch! Jammer. Alles gaat in deze wereld over geld, sex of god! Wou dat het anders kon!
Groetjes kelly

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 16:31

jeanke schreef:
Bedankt voor de uitnodiging maar ik hoef daar geen slachthuis voor te bezoeken. Ik weet goed genoeg dat er op de slachthuizen niet gecontroleerd wordt op chips: heel de zever van "de chip gaat zwerven" gewoon omdat ze te lui zijn om te controleren. Er zal pas controle komen in de slachthuizen als de overheid hen verplicht van te controleren.

Waarom is er zoveel tegenstand voor het chippen: omdat de handelaars het niet zien zitten. En dan heb ik het niet over de louche handelaars maar over de grootlevernaciers in sportpaarden die niet willen dat vadertje staat weet hoeveel paarden ze verkopen, aan wie en vooral niet voor hoeveel.
Dit is het toch wat je wil zeggen Adri of bedoelde je nog iets anders?

Off-topic:
De wets voorstel voor chippen is in Belgie nog niet goedgekeurd! Het is Europees NIET verplicht, alleen het invoeren van de EP (Equine Passport).
Tot nu toe in Europa verplichten alleen Nederland en Engeland het chippen. Duitsland weigert, Frankrijk denkt erover maar ziet het administratief niet zitten - zoals de nieuwe EU lid-staten, Spanje doet ook niet mee. Zolang leidende staten zoals Duitsland en Frankrijk niet meedoen zal het moeilijk worden in Belgie de goedkeuring door te krijgen.
Alleen als het op Nationaal vlak verplicht wordt kunnen de Nationale stamboeken het verplichten, anders kan men zich herroepen op de EU wetgeving.
Ivm slachthuizen ... 9 van 10 slachthuizen hebben geen lezer dus heeft het op dat vlak helemaal geen zin om te chippen als voedsel controle.
Als diefstal controle, heef het evenmin nut want een chip kan je alleen mededelen - als het niet beschadigd is - wie het laatst geregistreerd is als eigenaar. Een chip geeft ook helemaal geen rechtsgeldigheid op eigendom ... het is dus geen bewijs van eigendom!
Ik zal niet beginnen over de medische reden ... er zijn een paar actuele rapporten van Duitse origin op de internet te krijgen ... de Duitsers zijn tot nu toe de enigen die de moeite doen om hededaagse proeven en testen te doen met SPORTpaard.
Ben ik voor chippen - NEE! en als bestuurslid van een Nationaal erkend Stamboek en in samenwerking met anders Nationaal erkende Stamboeken zullen wij proberen chip verplichting in Belgie tegen te houden !!!!

jeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 16:50

om de reactie van peterina tot zijn recht te laten komen zal ik hier het oorspronkelijk bericht terug bijzetten.

Citaat:
Ben ik voor chippen - NEE! en als bestuurslid van een Nationaal erkend Stamboek en in samenwerking met anders Nationaal erkende Stamboeken zullen wij proberen chip verplichting in Belgie tegen te houden !!!!

En zo werd beslist uit de ivoren toren

Ik meende nog een pleidooi te houden met de voordelen van het chippen mits enkele veranderingen aan de wetgeving maar ik zie het nut er niet van in om mensen als Peterina te overtuigen.
Hun besluit staat vast en ze beslissen dan maar ineens voor alle leden van hun stamboek
Laatst bijgewerkt door jeanke op 21-12-04 17:08, in het totaal 2 keer bewerkt