[VIDEO] Dressuurruiter Minderhoud paarden kwijt na stoppen sponsor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Re: [VIDEO] Dressuurruiter Minderhoud paarden kwijt na stoppen sponsor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 11:53

Het idee achter de dressuur op top niveau is mijn inziens het paard op een correcte manier de gevraagde oefeningen uit laten voeren, waarbij zo ogenschijnlijk zo min mogelijk hulpen worden gegeven. Zo'n zwaarder paard kan ook licht aan de hulpen gemaakt worden, het zal alleen moeilijker gaan. Ik denk wel dat het voor de huis-tuin-en-keukenruiter lastiger is om zulke paarden te rijden als zij minder subtiel in kunnen komen, en dat zij daarmee hun paard mogelijk dwarszitten. Aan de andere kant, kan je daar als ruiter wel ontzettend veel van leren. Daarbij zullen er altijd paarden bestaan die niet binnen dat ideaalplaatje passen, en paarden die überhaupt niet voor de topsport worden gefokt. Dus ik denk dat het allemaal wel losloopt.

Denk dat veel recreatieruiters er baat bij zouden hebben niet per definitie voor een KWPN'er à la Totilas (even gekscheers gezegd) te kiezen, maar te kiezen voor een simpeler gebruikspaard. Daar gooi je geen hoge ogen mee op wedstrijd, als ze de ruiterfouten niet kunnen verbloemen, maar ook daar wordt je mi een betere ruiter van.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 12:03

pol013 schreef:
mce schreef:
Denk dat investeren in opleiden - zeker nu we Zonic Plus in beeld hebben - meer winst oplevert, voor paard en ruiter,
en zeker niet ieder paard heeft die souplesse, maar ik denk dat de opleiding van dit paard ook stapje voor stapje is gezet en hij elke fase heeft kunnen doorlopen, waardoor alles zich goed heeft kunnen ontwikkelen

is het zijn horsemanship!!

weet nog uit eigen ervaring dat ik langer moest wachten om op wedstrijd te gaan dan anderen, was soms best fff slikken, maar uiteindelijk was het resultaat op langere terijn "duurzamer".

Maar dan ga jij er van uit dat ieder paard uiteindelijk op hetzelfde eindpunt kan uitkomen? En dat alleen wat langer duurt bij een minder gevoelige?
Misschien is dat waar hoor.

Maar ik vraag het me gewoon soms af. Zeker nu ik zelf 2 van die uitersten te rijden heb.
Maar ik vraag me ook ergens af waarom?

Het kán. Dat geloof ik. Maar die ruin moet je dan echt voor zijn doen bloed- en bloedscherp hebben om dat zelfde niveau van gevoeligheid te laten hebben als die merrie standaard heeft. Ik vraag me gewoon af of dat echt het ultieme doel moet zijn? Voor het plaatje ja. Voor het paard???
Ik ga er dan voor de vergelijking even van uit dat ze allebei gewoon comfortabel binnen hun kunnen mogen presteren. Dus zeg Z2 voor het beeld.

Aan de andere kant staat dat inderdaad in de dressuur omschrijving: voor het oog moeiteloos (oid). Dan blijft alleen de vraag: hoe moeiteloos. En wat doen we met die andere paarden?
Of blijft vooruitgang dan toch dat we paarden blijven aanpassen (fokken) op onze idealen.

De paarden kunnen het vrijwel allemaal wel. Op gangenpaarden na misschien. Het probleem is de ruiters

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 12:04

Denisesilver: en daarmee zeg je dan dus dat je een paard als ichweiss liever niet ziet op wedstrijd? Of dat die minder punten mag krijgen in de proef?
Dat klinkt mij ook logisch in de oren hoor.
En ik heb er hetzelfde gevoel bij.

Maar dan ga je dus paarden 'afdanken, die fysiek hetzelfde kunnen en willen uitvoeren, maar om een andere aansturing vragen. En ik weet ook niet of ik dat helemaal oké vind.

Gelukkig heb ik mijn hart verloren aan andere disciplines en hoef ik me hier niet zo druk over te maken. Als die ruin er wat logger uitziet over een hindernis maar de balken laat liggen is het helemaal dikke prima.
Dressuur is en blijft leuk om te doen. Maar ik kan de kwaliteiten per paard hierdoor wel makkelijker op waarde schatten.

Dorine92: daarbij ga je dus voorbij aan de fabriekssetting van het paard? IN het geval van Thamar is het dan ook het gebrek van de amazone dat alles toch wat zwaarder oogt?
(de arme amazone, ik bedoel het allemaal niet zo verkeerd)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 12:12

Ik ken Thamar niet echt als amazone, is Ich Weiss wat zwaarder in zijn bewegen, of is het de amazone die dat veroorzaakt? Als al haar paarden zwaarder zijn, is het dan wel het paard?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 12:13

Ik denk dat het aan de hulpen zetten niet per se vervelend is voor het paard. Ik ken het wel dat ze er wat gespannen van kunnen worden en dat moet je voorkomen of af kunnen laten glijden, maar aan de hulpen zetten is mi vooral opvoeding. En sommige paarden hebben elke rit een opfriscursus nodig :+

Zo'n Ich Weiss vind ik geen probleem in de ring, maar ik wil dan ook het gemak zien waarmee hij zich rond laat sturen, en niet het strakke hoe hij nu rondloopt. Nu denk ik dat dat ook deels rijstijl is. En inderdaad niet om Thamar af te zeiken, ken weinig amazones die zoveel paarden op heeft geleid naar GP niveau.

Beetje warrig verwoord, excuses daarvoor. Ik zal vanavond weer bijlezen. Ben wat afgeleid door werk :=

Misschien niet helemaal het juiste voorbeeld, maar Salinero was ook altijd zo'n zwaar, grof en sterk paard, en die kon ook heel licht en "simpel" lopen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 12:25

pol013 schreef:
Dorine92: daarbij ga je dus voorbij aan de fabriekssetting van het paard? IN het geval van Thamar is het dan ook het gebrek van de amazone dat alles toch wat zwaarder oogt?

Nee. Je hebt moeilijkere en makkelijkere paarden. Bij veel paarden houdt het talent van de ruiters ergens op, waardoor die paarden het niet kunnen. Betekent niet dat ze het echt niet kunnen. Alleen dat we het blijkbaar niet voor elkaar krijgen. En dat is het moment dat er door sommigen uit onkunde geslagen wordt enz. Of dat er door gereden wordt met dingen die je liever niet wilt, zoals een te zware aanleuning of te zwaar aan de hulpen.
Dat betekent niet dat het paard het niet anders kan. Het betekent dat dit het resultaat is van de training. En als daar goede punten voor worden gegeven, dan is dat ook hoe de ruiter doortraint en de instructie blijft lesgeven, want het is blijkbaar goed

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 12:31

haha ik krijg dit punt echt niet overgebracht blijkbaar. Het zal aan mij liggen. Het gaat niet om moeilijk of makkelijke paarden.

het gaat om hoe natuurlijk lichtheid te verkrijgen is bij een paard. En dan niet over slaan of trekken. Maar over: moeten we allemaal naar ZonikPlus toe met alle paarden?
Of mag je er nog een beetje werk aan af zien zonder dat we dat afkeuren? Mogen paarden optimaal presteren en een beetje blijven wie ze zijn. Of moeten we paarden uitzoeken lichtheid en de rest laten staan.

Maar ik laat het punt wel gaan. Ik denk hier misschien gewoon te diep over na. Boekje pakken, richtlijnen lezen, klaar.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 12:53

pol013 schreef:
haha ik krijg dit punt echt niet overgebracht blijkbaar. Het zal aan mij liggen. Het gaat niet om moeilijk of makkelijke paarden.

het gaat om hoe natuurlijk lichtheid te verkrijgen is bij een paard. En dan niet over slaan of trekken. Maar over: moeten we allemaal naar ZonikPlus toe met alle paarden?
Of mag je er nog een beetje werk aan af zien zonder dat we dat afkeuren? Mogen paarden optimaal presteren en een beetje blijven wie ze zijn. Of moeten we paarden uitzoeken lichtheid en de rest laten staan.

Maar ik laat het punt wel gaan. Ik denk hier misschien gewoon te diep over na. Boekje pakken, richtlijnen lezen, klaar.

Nee dat hoeft niet, als de paarden maar wel plezier in het werk behouden, dat is wat we willen toch?
en dan is het aan de ruiter/instructie hoe dat verder vorm te geven.

Die lichtheid zit -imo - in de eerste drie jaar onder het zadel, hoe ga je een paard opleiden, breng je het fysiek en mentaal in balans zodat het verder kan ontwikkelen, passend bij leeftijd en ontwikkeling .

Elke type paard kan lichtvoetig zijn als het fysiek en mentaal maar in balans is, plezier in het werk heeft
Laatst bijgewerkt door mce op 11-07-25 13:12, in het totaal 3 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 12:59

Thamar is opgeleid en reed bij Leunes van Lieren. Paardenman pur sang. Zij heeft inmiddels al 25 paarden opgeleid tot GP, uit mijn hoofd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:05

Ik snap je wel Pol. Zwart wit gezegd kunnen beide paarden het niveau aan en correct ook. Alleen bij de ene lijkt het alsof jij niks doet en alles vanzelf gaat en bij de ander zie je de hulpen en dat het dus echt gevraagd/gereden wordt. Dan doen ze bij wijze van spreken alle oefeningen even goed, alleen is de ene vanzelfsprekender en de ander wat minder. Terwijl hij wel op de hulpen reageert.

Die zwaardere hoeft niet weg te blijven van wedstrijd, absoluut niet. Maar die 1e zal hogere punten krijgen idd. Ook al is het van nature. Net als bij gangen.

Mce, dit is gewoon een karakter djng van een paard. Niet een aangeleerd gedrag. Dat kan je met training beter krijgen, maar van nature heeft elk paard zijn eigen manier van reageren en mate van sensitiviteit.

Denisesilver, veel mensen willen niet zo'n simpeler dier, juist omdat ze dan zelf beter moeten rijden en minder compensatie hebben haha. Er was weinig interesse voor mijn merrie, want simpel en zelfs toen we haar al hadden (en nu nog steeds) kwam er geregeld commentaar dat ik niet moest verwachten mee te kunnen komen of werden alle negatieve punten benoemd waar we 'echr nog wel hard aan moesten werken'. Maar wij rijden juist enorm goed mee op wedstrijd en gooien bij omstanders geen hoge ogen, bij juryleden wel. Want wat wij missen aan spektakel of kwaliteit maken we goed met onze sterke punten, zoals constantheid, aanleuning en gewoon alles heel correct doen. Dus wij hebben meer 'last' van omstanders die niet snappen hoe wij so scoren, niet van de juryleden. Maar ja, ze doet het niet uit zichzelf en ik moet zelf ook correct rijden, ja.

Ik vind het voorbeeld van thamar lastig. In mijn ogen is dat meer rijstijl, want komt bij elk paard terug en voor mij is het daardoor terecht dat ze verslagen wordt door de mensen die wel met meer lichtheid en lucht kunnen rijden en minder in de houdgreep.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:06

Ik snap denk ik wel wat je bedoelt pol, ik heb zelf ook 2 van die uitersten.

Natuurlijk is er verschil in eigenschappen van het paard, en wat het paard prettiger vindt. De ene heeft gewoon liever wat meer druk op de teugel, heeft graag wat meer continue ondersteuning vanuit zit en been als de ander. Beide kunnen volgens mij heel mooi in verbinding lopen. Maar ik denk wel dat dat dan de basis druk is, maar dat het verschil (de delta) dat je maakt bij het geven van een hulp eigenlijk wel bij alle paarden trainbaar zou moeten zijn.
Wat wel denk ik lastig is, als ruiter, bij een paard dat van nature wat meer druk vraagt, om als ruiter ook daadwerkelijk zelf diezelfde delta te geven. Als je op een tank zit ben je al gauw geneigd zelf ook meer been en meer hand te gaan gebruiken dan wanneer je op een Ferrari zit.
Maar laten we eerlijk zijn, Valegro was toch wel gevalletje tank, neiging om op de kop te gaan lopen en totaal niet het type dat sensibel overkwam, maar die stond wel heel scherp aan minimale hulpen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:37

Jaaaaah ik heb het gevoel dat jullie snappen in welke hoek ik denk.

En zoals ik al schets: eens hoor. Dat je alle paarden naar een bepaalde minimale mate van lichtheid wil hebben. Al is het maar mijn luiheid als ruiter.

Maar ergens vraag ik me dus af wie er gebaat is bij dat allerlaatste stukje. Als je geen Zonik plus hebt. Is het dan eigenlijk eerlijk om dát te vragen van een paard wat net dat ene stukje gewoon niet heeft van nature.
Dan gaat dressuur dus toch weer net voorbij aan de essentie voor mij.

En voor de duidelijkheid: Ik zet Thamar hier uitdrukkelijk NIET weg als een amazone die 'zwaar' rijdt.
Ik ging alleen in op de opmerking dat een zelfde ervaren amazone met diverse paarden anders voor de dag lijkt te komen.
En de vraag of dat dan alleen aan het paard en de africhting ligt. Want de ruiter is dezelfde. Of dat je dat ook kunt zien als natuurlijke variatie tussen paarden. Waarbij het dus misschien niet in het belang van het paard is om voor die Zonik uitvoering te gaan.

Heel simpel gezegd: Op een schaal van 10 (1=licht 10 is zwaar) zou ik zeker willen dat de scores 5-10 naar onder de 5 gaan. Maar daarna?

Oji: wat jij zegt is zeker waar hoor. je moet het ook nooit als excuus zien om dan maar gewoon lomp hulpen te geven of zwaar geschut in te zetten.

Maar ik probeerde me gewoon een wereld voor te stellen waarbij we echt gáán voor een deelnemersveld met zonikplussen.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 11-07-25 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:39

Maar hoe ze er uit zien en hoe ze van binnen zijn zit ook nog wel verschil in, heb veel paarden mogen trainen en sommige koudbloeden die er uit zien als een tank zijn sensibeler dan sommige warmbloeden die er uit zien als een veertje.

Ik dacht ook dat het bij Thamar rijstijl was, maar zie dus bij de Johnson een heel ander beeld. Verfijnder en als ze een keer teveel spoor gebruikt dan krijgt ze gelijk een trap naar het been.

https://www.facebook.com/clipmyhorse.ne ... 788750648/
Ich Weiss

https://www.facebook.com/clipmyhorse.ne ... 819909148/
Luxuriouzz

Om op het punt te komen, van mij hoeven de minder lichte paarden echt niet te blijven staan. Je kunt ze als ruiter voor hun doen zo licht mogelijk maken en dat vergt soms wat out of the box denken en verder is het accepteren dat een dier is zoals het is. En juist paarden die zich snel sterk willen maken daar is het de kunst van het zelf zo min mogelijk blijven doen en dus niet ook meer been en hand te gaan gebruiken.

Wil nog even aanvullen, wat bij mij eigenlijk alles uitmaakt is hoe bewerkbaar ze zijn. Heb ooit een aantal jaar een prachtige Grib gereden met een traag achterbeen. Dat was echt hard werken om die aan het lopen te krijgen en dan lukte het en kon je eigenlijk rechtstreeks aan de beademing. Bij een rondje stappen aan de lange teugel stortte hij direct weer in.

Heb er nu zelf een die niet sensibel is, maar die is wel wat sensibeler te maken en dat vind ik dan toch een belangrijk stukje. (al zal het nooit zo sensitief worden als een Zonik Plus)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:48

En het omgekeerde dus. Want bij die ruin krijg ik dus steevast te lezen dat hij zo fijn en vriendelijk voorgesteld is.
En dat ene keer is dat ook zo. En de andere keer voelde hij als een dikke blok boetseerklei tussen de hekjes. :+

En hartelijk dank voor deze illustratieve filmpjes. Dat beeld laat het beter zien dan woorden.
Zelfde amazone. Kan toch niet zo zijn dat zei ineens denkt: weet je wat, op dit paard ga ik mezelf spontaan als veertje gedragen, gewoon voor de fun en op die andere doen we lekker iets heel anders.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:52

_San87_ schreef:
Ik ken Thamar niet echt als amazone, is Ich Weiss wat zwaarder in zijn bewegen, of is het de amazone die dat veroorzaakt? Als al haar paarden zwaarder zijn, is het dan wel het paard?

Dat is precies wat Pol013 probeert uit te leggen, Ich Weiss ziet er altijd zwaarmoediger uit dan Lux terwijl ze allebei gereden worden door Thamar. Er zijn gewoon paarden die niet electrisch worden en waar je aan kan zien dat de ruiter rijdt, maar er zijn ook paarden waar het meer lijkt alsof alles vanzelf gaat. Overigens heb ik fors respect voor Thamar, zij heeft al een behoorlijke catalogus aan degelijk afgerichte paarden afgeleverd.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:52

pol013 schreef:
Jaaaaah ik heb het gevoel dat jullie snappen in welke hoek ik denk.

En zoals ik al schets: eens hoor. Dat je alle paarden naar een bepaalde minimale mate van lichtheid wil hebben. [u]Al is het maar mijn luiheid als ruiter. [/u

Maar ergens vraag ik me dus af wie er gebaat is bij dat allerlaatste stukje. Als je geen Zonik plus hebt. Is het dan eigenlijk eerlijk om dát te vragen van een paard wat net dat ene stukje gewoon niet heeft van nature.
Dan gaat dressuur dus toch weer net voorbij aan de essentie voor mij. [b]nee, als jij de lat niet hoger legt dan wat het paard aan kan is het op zijn/haar manier een prima uitdaging,

En voor de duidelijkheid: Ik zet Thamar hier uitdrukkelijk NIET weg als een amazone die 'zwaar' rijdt.
Ik ging alleen in op de opmerking dat een zelfde ervaren amazone met diverse paarden anders voor de dag lijkt te komen.
En de vraag of dat dan alleen aan het paard en de africhting ligt. Want de ruiter is dezelfde. Of dat je dat ook kunt zien als natuurlijke variatie tussen paarden. Waarbij het dus misschien niet in het belang van het paard is om voor die Zonik uitvoering te gaan.

Heel simpel gezegd: Op een schaal van 10 (1=licht 10 is zwaar) zou ik zeker willen dat de scores 5-10 naar onder de 5 gaan. Maar daarna?

Oji: wat jij zegt is zeker waar hoor. je moet het ook nooit als excuus zien om dan maar gewoon lomp hulpen te geven of zwaar geschut in te zetten.

Maar ik probeerde me gewoon een wereld voor te stellen waarbij we echt gáán voor een deelnemersveld met zonikplussen.

Die zal er niet zijn, maar als je de lat voor elk paard en ruiter op de juiste hoogte houd zal het een prettig beeld geven. *D
Laatst bijgewerkt door mce op 11-07-25 14:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:54

Ik ook hoor, even voor de duidelijkheid..ik vind het gewoon altijd makkelijker om dezelfde ruiter met verschillende paarden te beoordelen.

Dat had ik ook bij die Grib Pol, mega hoge punten kreeg hij..het beeld zag er gewoon standaard goed uit ookal voelde het totaal niet zo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:57

Veronica2 schreef:
_San87_ schreef:

Dat is precies wat Pol013 probeert uit te leggen, Ich Weiss ziet er altijd zwaarmoediger uit dan Lux terwijl ze allebei gereden worden door Thamar. Er zijn gewoon paarden die niet electrisch worden en waar je aan kan zien dat de ruiter rijdt, maar er zijn ook paarden waar het meer lijkt alsof alles vanzelf gaat. Overigens heb ik fors respect voor Thamar, zij heeft al een behoorlijke catalogus aan degelijk afgerichte paarden afgeleverd.

Zoals ik zei, ik ken haar niet goed, en Pol had het over Ich Weiss vs Zonik.

Maar goed.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:59

Hierop voortbordurend horen we natuurlijk het laatste jaar hetzelfde over Isabell Werth, er zijn zelfs mensen die vinden te kunnen zeggen dat zij ineens heeft leren rijden sinds ze op Wendy zit. Naar mijn idee is het juist haar paardengevoel waarmee ze altijd zichzelf instelt naar het paard.

San87, ik dacht dat Pol bedoelde Thamar op haar twee huidige concourspaarden, zodoende. Ze heeft, denk ik, nog nooit op Zonik Plus gezeten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 14:05

Ik vind Wendy een van de beter gebouwde paarden waar ze op zit..en ze rijdt haar in de proef inderdaad met wat meer subtiliteit dan sommige andere paarden al zag ik dat ook wel bij Bella Rose.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 14:17

pol013 schreef:

Of jij snapt gewoon niet wat ik zeg. Kan ook natuurlijk

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 14:31

Veronica2 schreef:
Hierop voortbordurend horen we natuurlijk het laatste jaar hetzelfde over Isabell Werth, er zijn zelfs mensen die vinden te kunnen zeggen dat zij ineens heeft leren rijden sinds ze op Wendy zit. Naar mijn idee is het juist haar paardengevoel waarmee ze altijd zichzelf instelt naar het paard.

San87, ik dacht dat Pol bedoelde Thamar op haar twee huidige concourspaarden, zodoende. Ze heeft, denk ik, nog nooit op Zonik Plus gezeten.

Ik denk dat dat komt omdat Wendy een totaal ander type is dan ze voorheen rees. Als in, een goed gebouwd mooi paard. Isabell heeft nooit echt de meest goed gebouwde paarden gehad.

Toch weet ze aan de top mee te rijden, omdat ze zich aanpast naar wat haar paard nodig heeft in haar rijden, denk ik.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 14:42

_San87_ schreef:
Veronica2 schreef:

Ik denk dat dat komt omdat Wendy een totaal ander type is dan ze voorheen rees. Als in, een goed gebouwd mooi paard. Isabell heeft nooit echt de meest goed gebouwde paarden gehad.

Toch weet ze aan de top mee te rijden, omdat ze zich aanpast naar wat haar paard nodig heeft in haar rijden, denk ik.

Dat denk ik inderdaad ook, zij weet van elk type paard wel iets te maken met haar kunde en talent.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 14:47

Dorine92 schreef:
pol013 schreef:

Nee. Je hebt moeilijkere en makkelijkere paarden. Bij veel paarden houdt het talent van de ruiters ergens op, waardoor die paarden het niet kunnen. Betekent niet dat ze het echt niet kunnen. Alleen dat we het blijkbaar niet voor elkaar krijgen. En dat is het moment dat er door sommigen uit onkunde geslagen wordt enz. Of dat er door gereden wordt met dingen die je liever niet wilt, zoals een te zware aanleuning of te zwaar aan de hulpen.
Dat betekent niet dat het paard het niet anders kan. Het betekent dat dit het resultaat is van de training. En als daar goede punten voor worden gegeven, dan is dat ook hoe de ruiter doortraint en de instructie blijft lesgeven, want het is blijkbaar goed

Oke naar aanleiding van je licht vinnige opmerking ben ik je reactie nog een keer gaan bekijken.

Ik heb het niet over paarden die niet aan de hulpen zijn. Want dat is inderdaad óók een scenario. En ik denk te lezen dat jij het daar over hebt.

Ik heb het over paarden die gewoon in het dagelijks leven een andere drempelwaarde hebben van reageren. Die gewoon met een andere blauwdruk ter wereld gekomen zijn.
Die harder spelen en kroelen dan heel sensibele paarden. Die werkelijk niet snappen waar die andere paarden over piepen.
Die bij iedere rit bij het wegstappen, vóór je er ook maar echt aankomt éigenlijk meer beendruk, meer hulpen van je vragen dan die heel sensibele.
Die paarden kun je daar prima beter op afstellen. Na minitieus en contentieus werk zelf al weer na 1 reminder. Maar die ga je niet óf alleen als je ze helemaal op scherp zet op het niveau van een heel sensibele krijgen.
En ik vraag me dus af, of dat in dat geval in het belang van het paard is?

Ik gebruik het nergens als excuus om slecht te rijden, niet naar jezelf te blijven kijken, niet naar andere aanpakken te kijken, of om een paard grof te behandelen.

Misschien dat het misverstand hem in het woord zwaar zit. Zwaar bedoel ik niet perse letterlijk. Als in veel druk op de hand oid. De één voelt gewoon meer als een toets op je toestenbord die je echt fysiek moet bewegen om een reactie teweeg te brengen en de ander als een touchscreen waar je bijna alleen overheen hoeft te waaien. Meteen.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 11-07-25 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 14:53

Het is ook niet dat ze niet aan de hulpen zijn. Want dat zijn ze wel, alleen zijn de hulpen een slag groter/sterker/aanweziger als bij het andere type. Net als dat het ene paard van nature heel licht contact zoekt en de ander graag wat meer opzoekt zelf.
Ze doen alles wat je vraag op de hulpen en het zijn geen grote grove hulpen, maar wel groter als bij de ander. Om ze op dezelfde hele kleine hulpen te laten reageren en hetzelfde lichte contact te laten krijgen moet je enorm hard werken en dan zal het paard alsnog graag terug gaan naar net dat tikkeltje meer contact.

We hebben het niet over hangen of zwaar contact, maar over net iets meer. Ik houd niet van dat grammen gedoe, maar stel dat de lichte 3 gram kuit en contact maar nodig heeft. En de ander 15 oid. Terwijl het pas bij de 100 echt harder/grover wordt.

Tenminste, zo lees ik het. En dat is niet dat het 1e paard slechter is. Datzelfde paard zal aan de hand of met andere paarden onderling ook meer inzet / lichaamstaal nodig hebben. Ipv alleen een blik misschien al een oor of een stap in zijn of haar richting.