Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
pol013 schreef:mce schreef:Denk dat investeren in opleiden - zeker nu we Zonic Plus in beeld hebben - meer winst oplevert, voor paard en ruiter,
en zeker niet ieder paard heeft die souplesse, maar ik denk dat de opleiding van dit paard ook stapje voor stapje is gezet en hij elke fase heeft kunnen doorlopen, waardoor alles zich goed heeft kunnen ontwikkelen
is het zijn horsemanship!!
weet nog uit eigen ervaring dat ik langer moest wachten om op wedstrijd te gaan dan anderen, was soms best fff slikken, maar uiteindelijk was het resultaat op langere terijn "duurzamer".
Maar dan ga jij er van uit dat ieder paard uiteindelijk op hetzelfde eindpunt kan uitkomen? En dat alleen wat langer duurt bij een minder gevoelige?
Misschien is dat waar hoor.
Maar ik vraag het me gewoon soms af. Zeker nu ik zelf 2 van die uitersten te rijden heb.
Maar ik vraag me ook ergens af waarom?
Het kán. Dat geloof ik. Maar die ruin moet je dan echt voor zijn doen bloed- en bloedscherp hebben om dat zelfde niveau van gevoeligheid te laten hebben als die merrie standaard heeft. Ik vraag me gewoon af of dat echt het ultieme doel moet zijn? Voor het plaatje ja. Voor het paard???
Ik ga er dan voor de vergelijking even van uit dat ze allebei gewoon comfortabel binnen hun kunnen mogen presteren. Dus zeg Z2 voor het beeld.
Aan de andere kant staat dat inderdaad in de dressuur omschrijving: voor het oog moeiteloos (oid). Dan blijft alleen de vraag: hoe moeiteloos. En wat doen we met die andere paarden?
Of blijft vooruitgang dan toch dat we paarden blijven aanpassen (fokken) op onze idealen.
pol013 schreef:Dorine92: daarbij ga je dus voorbij aan de fabriekssetting van het paard? IN het geval van Thamar is het dan ook het gebrek van de amazone dat alles toch wat zwaarder oogt?
(de arme amazone, ik bedoel het allemaal niet zo verkeerd)
pol013 schreef:haha ik krijg dit punt echt niet overgebracht blijkbaar. Het zal aan mij liggen. Het gaat niet om moeilijk of makkelijke paarden.
het gaat om hoe natuurlijk lichtheid te verkrijgen is bij een paard. En dan niet over slaan of trekken. Maar over: moeten we allemaal naar ZonikPlus toe met alle paarden?
Of mag je er nog een beetje werk aan af zien zonder dat we dat afkeuren? Mogen paarden optimaal presteren en een beetje blijven wie ze zijn. Of moeten we paarden uitzoeken lichtheid en de rest laten staan.
Maar ik laat het punt wel gaan. Ik denk hier misschien gewoon te diep over na. Boekje pakken, richtlijnen lezen, klaar.
_San87_ schreef:Ik ken Thamar niet echt als amazone, is Ich Weiss wat zwaarder in zijn bewegen, of is het de amazone die dat veroorzaakt? Als al haar paarden zwaarder zijn, is het dan wel het paard?
pol013 schreef:Jaaaaah ik heb het gevoel dat jullie snappen in welke hoek ik denk.
En zoals ik al schets: eens hoor. Dat je alle paarden naar een bepaalde minimale mate van lichtheid wil hebben. [u]Al is het maar mijn luiheid als ruiter. [/u
Maar ergens vraag ik me dus af wie er gebaat is bij dat allerlaatste stukje. Als je geen Zonik plus hebt. Is het dan eigenlijk eerlijk om dát te vragen van een paard wat net dat ene stukje gewoon niet heeft van nature.
Dan gaat dressuur dus toch weer net voorbij aan de essentie voor mij. [b]nee, als jij de lat niet hoger legt dan wat het paard aan kan is het op zijn/haar manier een prima uitdaging,
En voor de duidelijkheid: Ik zet Thamar hier uitdrukkelijk NIET weg als een amazone die 'zwaar' rijdt.
Ik ging alleen in op de opmerking dat een zelfde ervaren amazone met diverse paarden anders voor de dag lijkt te komen.
En de vraag of dat dan alleen aan het paard en de africhting ligt. Want de ruiter is dezelfde. Of dat je dat ook kunt zien als natuurlijke variatie tussen paarden. Waarbij het dus misschien niet in het belang van het paard is om voor die Zonik uitvoering te gaan.
Heel simpel gezegd: Op een schaal van 10 (1=licht 10 is zwaar) zou ik zeker willen dat de scores 5-10 naar onder de 5 gaan. Maar daarna?
Oji: wat jij zegt is zeker waar hoor. je moet het ook nooit als excuus zien om dan maar gewoon lomp hulpen te geven of zwaar geschut in te zetten.
Maar ik probeerde me gewoon een wereld voor te stellen waarbij we echt gáán voor een deelnemersveld met zonikplussen.
Veronica2 schreef:_San87_ schreef:Ik ken Thamar niet echt als amazone, is Ich Weiss wat zwaarder in zijn bewegen, of is het de amazone die dat veroorzaakt? Als al haar paarden zwaarder zijn, is het dan wel het paard?
Dat is precies wat Pol013 probeert uit te leggen, Ich Weiss ziet er altijd zwaarmoediger uit dan Lux terwijl ze allebei gereden worden door Thamar. Er zijn gewoon paarden die niet electrisch worden en waar je aan kan zien dat de ruiter rijdt, maar er zijn ook paarden waar het meer lijkt alsof alles vanzelf gaat. Overigens heb ik fors respect voor Thamar, zij heeft al een behoorlijke catalogus aan degelijk afgerichte paarden afgeleverd.
pol013 schreef:haha ik krijg dit punt echt niet overgebracht blijkbaar. Het zal aan mij liggen. Het gaat niet om moeilijk of makkelijke paarden.
het gaat om hoe natuurlijk lichtheid te verkrijgen is bij een paard. En dan niet over slaan of trekken. Maar over: moeten we allemaal naar ZonikPlus toe met alle paarden?
Of mag je er nog een beetje werk aan af zien zonder dat we dat afkeuren? Mogen paarden optimaal presteren en een beetje blijven wie ze zijn. Of moeten we paarden uitzoeken lichtheid en de rest laten staan.
Maar ik laat het punt wel gaan. Ik denk hier misschien gewoon te diep over na. Boekje pakken, richtlijnen lezen, klaar.
Veronica2 schreef:Hierop voortbordurend horen we natuurlijk het laatste jaar hetzelfde over Isabell Werth, er zijn zelfs mensen die vinden te kunnen zeggen dat zij ineens heeft leren rijden sinds ze op Wendy zit. Naar mijn idee is het juist haar paardengevoel waarmee ze altijd zichzelf instelt naar het paard.
San87, ik dacht dat Pol bedoelde Thamar op haar twee huidige concourspaarden, zodoende. Ze heeft, denk ik, nog nooit op Zonik Plus gezeten.
_San87_ schreef:Veronica2 schreef:Hierop voortbordurend horen we natuurlijk het laatste jaar hetzelfde over Isabell Werth, er zijn zelfs mensen die vinden te kunnen zeggen dat zij ineens heeft leren rijden sinds ze op Wendy zit. Naar mijn idee is het juist haar paardengevoel waarmee ze altijd zichzelf instelt naar het paard.
San87, ik dacht dat Pol bedoelde Thamar op haar twee huidige concourspaarden, zodoende. Ze heeft, denk ik, nog nooit op Zonik Plus gezeten.
Ik denk dat dat komt omdat Wendy een totaal ander type is dan ze voorheen rees. Als in, een goed gebouwd mooi paard. Isabell heeft nooit echt de meest goed gebouwde paarden gehad.
Toch weet ze aan de top mee te rijden, omdat ze zich aanpast naar wat haar paard nodig heeft in haar rijden, denk ik.
Dorine92 schreef:pol013 schreef:Dorine92: daarbij ga je dus voorbij aan de fabriekssetting van het paard? IN het geval van Thamar is het dan ook het gebrek van de amazone dat alles toch wat zwaarder oogt?
(de arme amazone, ik bedoel het allemaal niet zo verkeerd)
Nee. Je hebt moeilijkere en makkelijkere paarden. Bij veel paarden houdt het talent van de ruiters ergens op, waardoor die paarden het niet kunnen. Betekent niet dat ze het echt niet kunnen. Alleen dat we het blijkbaar niet voor elkaar krijgen. En dat is het moment dat er door sommigen uit onkunde geslagen wordt enz. Of dat er door gereden wordt met dingen die je liever niet wilt, zoals een te zware aanleuning of te zwaar aan de hulpen.
Dat betekent niet dat het paard het niet anders kan. Het betekent dat dit het resultaat is van de training. En als daar goede punten voor worden gegeven, dan is dat ook hoe de ruiter doortraint en de instructie blijft lesgeven, want het is blijkbaar goed