Deze post gaat nu rond op Facebook:
Citaat:
Filosofietje op de vrijdagmiddag: wees eens vet cool!
Boehoe, de dierenarts is duur! Zielig! Ik wil 24 uur per dag alles krijgen wat ik wil en dat mag alleen maar kosten wat ik kan betalen. Als ik niks kan/wil betalen mag het ook niks kosten.
We zijn een beetje verwend met een gezondheidszorg waar alles kan, en waar je zelfs je homeochaotische druppeltjes nog vergoed krijgt. Probeer het eens bij je loodgieter of je supermarkt: graag 24/7 beschikbaar zijn, alle up to date nieuwe apparatuur altijd ‘aan’ hebben staan, u moet MIJ altijd als eerste helpen en ik bepaal wat dat mag kosten.
Ik luisterde naar een recente podcast over alarmerend hoge suïcide onder dierenartsen. Een dierenarts vertelde dat hij midden in de nacht werd gebeld voor een hond met diarree. De eigenaar had het de twee dagen ervoor al aangezien maar ’s nachts kreeg hij echt de balen dat hij er steeds uit moest om zijn vloerbedekking te behoeden voor de faecale uitspattingen van zijn hond. Dierenarts moet zijn bed uit, zich aankleden, naar de praktijk rijden, daar alles opstarten en aanzetten. De eigenaar ontvangen (“kopje koffie?”), de hond onderzoeken, een noodsituatie uitsluiten, en uiteindelijk medicatie meegeven. Oh ja, en de hele wachtkamer en spreekkamer dweilen en ontsmetten want ja, diarree. Dat kan je niet laten liggen tot de volgende patiënt of de volgende ochtend.
Kosten: 210 euro. “Nounou, lekker makkelijk verdiend” bijt de eigenaar de dierenarts toe.
Pardon? Mag ik even meerekenen? Ik weet niet welke medicatie het was, maar laten we voor de rekensom eens 50 euro zeggen. Waarvan 21% BTW, dus EUR 41, waarvan misschien een tientje voor de dierenarts.
Consult is dan EUR 160. Eerst BTW eraf: 132. Daarvan mag 60% naar de belastingdienst. Dan blijft er 53 euro over. Oh wacht, nog een tientje ‘winst’ op de medicatie, EUR 63,- . Daarvoor is de dierenarts zijn bed uit gekomen, naar de praktijk gegaan, heeft een onderzoek en consult uitgevoerd en daarna alles schoongemaakt. Over reiskosten naar de praktijk of gas-water-licht heb ik het dan niet eens. Ik kan je verzekeren dat je loodgieter en je werkster ’s nachts niet komen voor EUR 63, en dat je buurtsuper niet speciaal voor jou de winkel open gooit.
Ja maar. Die dierenarts hoeft toch niet naar de praktijk te komen als er gewoon een spoedpraktijk open is? Gewoon een spoedpraktijk, graag eentje op bereikbare afstand van iedereen. Dat zijn vierkante meters en ruimte is heel duur in dit land. Dat pand moet gehuurd of gekocht, verbouwd en ingericht. U wilt gratis parkeerplaats erbij. Gas, water en stroom moeten altijd functioneren en permanent aanstaan. Alle apparatuur moet aanwezig zijn, van schone toiletten en een koffiemachine die voor u als eigenaar gratis is tot een röntgenapparaat, beademingsapparatuur, een echo, andere onderzoeksapparatuur, een OK die startklaar staat, inclusief capnograaf, gasnarcose, verlichting en wat niet al meer, zuurstofkooi, sterilisatie-machine, instrumenten, verzorgingsartikelen, schoonmaak, noem het allemaal maar op. Die apparaten zijn niet goedkoop in aanschaf, en het onderhoud is nog duurder. Je kunt ze niet in in de kast zetten en ze daar af en toe uit halen. Ze moeten klaar staan voor al uw dieren die op ieder moment van de dag diergeneeskundige hulp en zorg nodig hebben.
Hulp en zorg van een dierenarts die minstens zes jaar heeft gestudeerd om uw dier te helpen. Met studieschuld, want tijdens die studie blijft er niet veel tijd over om uw pizza’s te bezorgen als bijbaantje.
Hulp en zorg door een paraveterinair die samen met de dierenarts uren maakt waar u zelf niet voor zou voelen. En dan niet van ieder een, zelfs ’s avonds, ’s nachts en in het weekend liever van beiden twee want er zijn nog meer dieren op de wereld dan alleen het uwe. Ze helpen u ook als u voor de gewone dingen niet naar hun praktijk kwam en ze u en uw dier dus nauwelijks kennen, omdat u naar een prijsvechter ging. Ook overdag zit hun agenda permanent overvol. En al die mensen willen een heel gewoon salaris om hun hypotheek en hun hondenbrokjes te kunnen betalen.
Dierenliefhebbers: als u dieren wilt blijven houden, dan hebben wij onze dierenartsen en paraveterinairen broodnodig. Houd op met hen zo te bashen dat ze uit dit vak stappen, of erger. Sluit een verzekering af, bouw een band op met uw dierenarts en waardeer hen nog veel meer dan uw eigen gezondheidszorg – waarvan u de rekening zelf niet ziet.
Wees eens vet cool!
https://www.facebook.com/share/18PQSY5kYC/