Inteelt, genetische gezondheid en de toekomst van het Friese paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 20:07

En waarom hoop je dat je uit deze zelfgefokte kruising een schimmel fries krijgt? Je weet dat die niet opgenomen wordt in het stamboek.
Is de mogelijke nakomeling voor eigen gebruik of ga je die verkopen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 22:17

caspertjeP schreef:
Jinthe2 schreef:
Caspertje, ik ben wel benieuwd wat je beweegredenen zijn geweest om te kruisen. Was dat gezondheid of kleur? En indien gezondheid, hoe weet je dat je nu gezondere genen zou hebben?

Mijn merrie is al ingeteeld op Feitse en om een Feitsevrije hengst te vinden is een speld in de hooiberg.
Voor mij was dat het grootste euvel.
Ik wilde ook een kleurtje fokken maar wel met een barok ras.
Nu is mijn droom om mijn hybride weer terug te kruisen met een Fries en hopelijk vererft deze haar schimmel-gen en dan heb ik een witte 3/4 Fries

Kruis je terug naar de Fries dan zit je toch alsnog weer met inteelt? Enkel 1 generatie verderop

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 23:06

friezenfan2 schreef:
En waarom hoop je dat je uit deze zelfgefokte kruising een schimmel fries krijgt? Je weet dat die niet opgenomen wordt in het stamboek.
Is de mogelijke nakomeling voor eigen gebruik of ga je die verkopen.

Een outcross wordt sowieso niet opgenomen, ook niet als hij wel volledig zwart is. Dus ja.. wat maakt de kleur dan nog uit? Als je graag een schimmel wil dan win of verlies je daar bij het kfps toch niks mee.

Schimmel vind ik trouwens wel errug mooi!

Zijn er hier nog meer mensen die aan outcross doen?

Wij hadden twee jaar geleden een Eise x Eebert. Was een heel lief veulen en heeft nog steeds een goed karakter.