Vanaf 1 april 2024 stang en trens hoofdstel niet meer toegestaan in Z1

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 13:55

Spenk schreef:
Meld je aan zou ik zeggen :D

Het is voor organisaties nog steeds heel lastig om toezichthouders te krijgen. Veel jury's willen eigenlijk niet en de opgeleide toezichthouders kunnen ook niet overal zijn. Mensen zullen het toch ook moeten leren in de praktijk.

Ik ben al toezichthouder. Sta regelmatig op wedstrijden en vooral met selecties en kampioenschappen. Daarnaast ook ruim 6 jr bestuurslid geweest van de regio, dus ik ben hier geen onbekend gezicht. In dit geval was ik aan het groomen/lezen, dus heb ook niet alles gezien, behalve de paar tellen dat mijn dochter samen met haar in de bak was anders had ik wel ingegrepen (of de toezichthouder ondersteund). Maar in principe ben ik niet in functie en hoeft een combinatie zich weinig van mij aan te trekken. Toen wij bij de wagen waren schijnt de ruiter de zweep iets te fanatiek te hebben gebruikt, de andere combinaties hebben haar daar flink op aangesproken.
Ik heb wel mijn naam achtergelaten bij het secretariaat mochten ze voor een volgende keer een toezichthouder zoeken.

De B/L/M jury opleiding komt er van het voorjaar weer aan en die wil ik nu eindelijk ook gaan doen. Dit paste dit jaar niet meer ivm een andere pittige opleiding, dus ik denk dat ik mijn steentje al aardig bijdraag aan fairplay en paardenwelzijn ;-)

Anoniem

Re: Vanaf 1 april 2024 stang en trens hoofdstel niet meer toegestaan in Z1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 13:58

Dat kon ik niet ruiken natuurlijk :)

Er komen ook vaak genoeg reacties van mensen namelijk dat het allemaal beter moet maar zelf gaan ze het ook niet staan doen vandaar mijn reactie ;)

Ook de toezichthouder kan twijfelen of die wel of niet ingrijpen moet natuurlijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:00

Absoluut, respect voor hoor!

Toezichthouder zijn lijkt me ook geen makkelijk iets. Snap best dat de iets jongere mensen hier moeite mee hebben maar vind het al goed dat ze het doen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:12

Vind het wel prettig om te horen dat andere ruiters ook van zich laten horen als iemand zich niet kan gedragen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:20

Spenk schreef:
Dat kon ik niet ruiken natuurlijk :)

Er komen ook vaak genoeg reacties van mensen namelijk dat het allemaal beter moet maar zelf gaan ze het ook niet staan doen vandaar mijn reactie ;)

Ook de toezichthouder kan twijfelen of die wel of niet ingrijpen moet natuurlijk.

Haha geeft niets hoor! Ik heb ergens eerder in dit topic wel gezegd dat ik TH ben, maar ik scroll zelf ook niet alles terug.

Elisa2 is ook zo hoor. Dit jaar zijn er volgens mij meer dan 150 TH opgeleid, dus dat is echt heel fijn. Ook veel die jammergenoeg alleen op eigen wedstrijden staan, maar het is een begin.

En tuurlijk geef ik een combinatie ook liever het voordeel van de twijfel. Ik sta er niet om iemand te pesten, maar vaak heb je binnen 2 rondjes al ingeschat hoe iemand rijdt en dan houd je iemand toch wat meer in het snotje zeg maar. Voor de rest zag ik vandaag vooral veel fijne combinaties losrijden, en dan is mijn dag weer mooi :-)

Overigens als ik wel in functie ben, zeg ik het ook echt tegen combinaties als ze vriendelijk rijden. Dat stimuleert ook wel en zeker bij de jonge ruitertjes. Alle beetjes helpen denk ik dan maar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:34

Dat weet ik wel zeker! Mensen groeien als ze horen dat ze fijn en vriendelijk rijden en dat stimuleert alleen maar. :-)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:50

Padoertje, maar jij was in het bestuur al een enorme aanwinst en fijn voor de ruiters. Hebben we ooit niet bij de kringkampioenschappen ook iemand aangesproken bij losrijden? Voordat die toezichthouders bestonden? Was mijn 1e seizoen met deze merrie, in Bodegraven in de B. Dus 2016 of net 2017?

Ik heb er wel eens over getwijfeld om de opleidingen toe doen, maar ga dat qua gezondheid niet trekken.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 16:37

MyWishMax schreef:
Padoertje, maar jij was in het bestuur al een enorme aanwinst en fijn voor de ruiters. Hebben we ooit niet bij de kringkampioenschappen ook iemand aangesproken bij losrijden? Voordat die toezichthouders bestonden? Was mijn 1e seizoen met deze merrie, in Bodegraven in de B. Dus 2016 of net 2017?

Ik heb er wel eens over getwijfeld om de opleidingen toe doen, maar ga dat qua gezondheid niet trekken.

Lief, dank je.
Ja dat zou zo maar kunnen hoor! Denk dat ons hele bestuur wel mondig was/is en vanuit onze regio is ook de opleiding voor toezichthouder geopperd richting de KNHS. Onze forums hebben hier en daar best wel een flinke stempel gedrukt op de reglementen en maar goed ook, want daar zijn ze juist voor ;-)

De opleiding voor TH zou voor jou denk ik wel te doen zijn. Zeker wanneer er een groot deel vanuit huis via teams kan worden deelgenomen. Dat zou je kunnen navragen bij de KNHS. Het aantal ‘stages’ kun je over zo’n 3 mnd uitsmeren, voordat je echt wordt ingezet. Daarnaast werd ons inschrijfgeld via de regio terugbetaald omdat ze zo blij waren met alle aanmeldingen.

Check de opleidingenpagina van de KNHS en als je het gaat doen, dan kun je ook met mij mee als je stage moet lopen. Scheelt benzine, is gezellig en voor jou een stukje minder lichamelijke inspanning :-)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 16:43

liespr schreef:
Dus in 4 jaar tijd heb je 2 mensen op wedstrijd lelijk zien rijden...

Dan gaat ''het probleem'' toch wel heel erg over uitzonderingen. Ik vraag me ook af hoe actief de mensen op wedstrijd zijn tegenwoordig die ''het probleem'' constateren. Het wordt zo vaak geroepen, mensen praten elkaar na (dit bedoel ik in het algemeen) maar ik denk oprecht dat het in de praktijk minder erg is dan er vaak geschetst wordt.

Ik ben enkele weken geleden naar een subtopwedstrijd geweest om te kijken. En na 10 minuten bij het losrijden te hebben gestaan ben ik naar huis gegaan. Het was niet om aan te zien. Kon er geen 1 vinden die fijn en vriendelijk aan het losrijden was. Voor mij een bevestiging dat ik zelf de juiste keuze heb gemaakt door volledig te stoppen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 16:50

Toch zonde, benzz. Ik probeer juist heel hard te laten zien hoe het ook kan, ook al klinkt dat enorm arrogant. Ik bedoel dat niet zo := Maar hopelijk kan ik andere ruiters laten zien dat het anders ook gepaard gaat met goede resultaten en vooral een veel beter gevoel en een blij paard.

Maar toch snap ik jou ook wel. Ik rijd nog geen subtop, maar heb wel eens mensen 'aangegeven' bij secretariaat toen er geen toezichthouders waren nog. Want het is echt vreselijk pijnlijk om te zien ook als iemand zo hard rijdt. Wij gaan ook echt een dagje weg om het leuk te hebben en dat is het dan niet.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 19:00

Benzz schreef:
liespr schreef:
Dus in 4 jaar tijd heb je 2 mensen op wedstrijd lelijk zien rijden...

Dan gaat ''het probleem'' toch wel heel erg over uitzonderingen. Ik vraag me ook af hoe actief de mensen op wedstrijd zijn tegenwoordig die ''het probleem'' constateren. Het wordt zo vaak geroepen, mensen praten elkaar na (dit bedoel ik in het algemeen) maar ik denk oprecht dat het in de praktijk minder erg is dan er vaak geschetst wordt.

Ik ben enkele weken geleden naar een subtopwedstrijd geweest om te kijken. En na 10 minuten bij het losrijden te hebben gestaan ben ik naar huis gegaan. Het was niet om aan te zien. Kon er geen 1 vinden die fijn en vriendelijk aan het losrijden was. Voor mij een bevestiging dat ik zelf de juiste keuze heb gemaakt door volledig te stoppen.

Hier een medemens. Ik probeer het steeds weer, omdat ik vroeger zo kon genieten van de sport. Maar het lukt me gewoon niet meer. Ik rij inmiddels zelf bitloos en spoorloos en hoop echt dat iemand het een keer gaat doen en durven om een GP bitloos te rijden. Gewoon...omdat het kan. Een moet een keer de eerste zijn, mss Jessica von Bredow, lijkt me geweldig als ze dat gaat doen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 19:08

Ik denk niet dat dat ooit gaat gebeuren omdat met bitloos gewoon niet dezelfde precisie behaald kan worden. Daar zie je altijd dat paarden zich er uit drukken, scheef worden, aanspanning verliezen etc.

Maar goed, misschien heb ik het mis en gaat iemand me nog verbazen. Mij maakt het niet uit waar iemand mee rijdt. Zolang het maar vriendelijk is, van de hand af en netjes van achter naar voren.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 19:18

Elisa2 schreef:
Ik denk niet dat dat ooit gaat gebeuren omdat met bitloos gewoon niet dezelfde precisie behaald kan worden. Daar zie je altijd dat paarden zich er uit drukken, scheef worden, aanspanning verliezen etc.

Maar goed, misschien heb ik het mis en gaat iemand me nog verbazen. Mij maakt het niet uit waar iemand mee rijdt. Zolang het maar vriendelijk is, van de hand af en netjes van achter naar voren.

Ik ben ervan overtuigd dat geen een paard het fijn vindt zoveel ijzer in de mond te hebben. En als je dan op een subtop ziet dat 90% van de paarden de mond niet ontspannen dicht kan houden, en vrijwel geen ruiter/amazone is die de hand stil kan houden, dan neem ik het zinnetje 'een stang en trens is zo vriendelijk als de hand' niet meer serieus. Niet omdat het niet op waarheid is gebaseerd, maar omdat zelfs de top het niet kan en wie kan het dan wel? En mss is bitloos niet helemaal de verfijning mogelijk, maar misschien moeten we dat dan ook niet meer erg vinden.

Ik zag vandaag nog een mooie zin voorbij komen: "If you are riding the horse you LOVE yo have already WON." Als iedereen op een paard gaat rijden waar hij van houdt en niet omdat hij wil winnen, dan zou het ook al een stuk paardvriendelijker worden :o

NB Ik heb gisteren trouwens een nieuwe foto aan mijn profiel toegevoegd, bitloos, wel met een andere ruiter erop. Zij had nooit eerder bitloos gereden en was verbluft hoe weinig verschil het maakte. Maar moet wel zeggen dat we nog niet bezig zijn met echte verfijning, dus we gaan het zien :D Ik vind sidepull al een stuk meer verfijning dan het touwhalster en leadrope :=
Laatst bijgewerkt door manubres op 19-11-23 19:23, in het totaal 2 keer bewerkt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 19:23

Onzin. Met zoveel precisie zie ik de grand prix ruiters nou ook niet altijd rijden. Was het niet de bedoeling om een paard voornamelijk op zit te rijden?

Edit: niet naar jou bedoelt, Manubres :D
Edit2: je hebt overigens echt honderd keer dezelfde foto's in je profiel, volgens mij is daar iets mis gegaan :')

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 19:45

Whaha...thanks! Geen idee hoe dat kan, zaten ook rare foto's bij. Volgens mij is het nu goed?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 19:47

manubres schreef:
Whaha...thanks! Geen idee hoe dat kan, zaten ook rare foto's bij. Volgens mij is het nu goed?

Haha geen probleem, het klopt nu wel weer ja :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:19

denisesilver schreef:
Onzin. Met zoveel precisie zie ik de grand prix ruiters nou ook niet altijd rijden. Was het niet de bedoeling om een paard voornamelijk op zit te rijden?

Edit2: je hebt overigens echt honderd keer dezelfde foto's in je profiel, volgens mij is daar iets mis gegaan :')

Nee? Misschien eens beter kijken naar een Carl Hester?

Het is een aansprekend beeld hoor Manubres. Maar natuurlijk nog niet te vergelijken met verzameling op hoger niveau.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:46

Elisa2 schreef:
denisesilver schreef:

Nee? Misschien eens beter kijken naar een Carl Hester?

Het is een aansprekend beeld hoor Manubres. Maar natuurlijk nog niet te vergelijken met verzameling op hoger niveau.

Paard is achter de loodlijn en nek is niet het hoogste punt :oo O:) :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 22:08

manubres schreef:
Elisa2 schreef:

Ik ben ervan overtuigd dat geen een paard het fijn vindt zoveel ijzer in de mond te hebben. En als je dan op een subtop ziet dat 90% van de paarden de mond niet ontspannen dicht kan houden, en vrijwel geen ruiter/amazone is die de hand stil kan houden, dan neem ik het zinnetje 'een stang en trens is zo vriendelijk als de hand' niet meer serieus. Niet omdat het niet op waarheid is gebaseerd, maar omdat zelfs de top het niet kan en wie kan het dan wel? En mss is bitloos niet helemaal de verfijning mogelijk, maar misschien moeten we dat dan ook niet meer erg vinden.

Ik denk niet dat je het niveau naar beneden moet willen bijstellen. Verfijning is JUIST paardvriendelijker rijden.

Ik ben het ook niet met je eens wbt die percentages. Er zijn zulke ruiters maar er zijn er ook die erg fijn rijden. Mond open kan meerdere oorzaken hebben btw.
Belangrijker is of de stang er merendeel van de tijd ontspannen bij hangt. Dat het paard netjes van achter naar voren en niet op druk wordt gereden imo.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 07:24

Is Carl Hester de enige die op grand prix niveau rijdt dan? Isabel Werth is een klasse apart, maar rijdt zeker niet meer zo precies als 10/20 jaar geleden. Charlotte Dujardin heeft regelmatig wat enge handen, waarvan zij en Carl zich ook bewust zijn. En als we het dan over Charlotte hebben, die trainde Valegro regelmatig gewoon op een trensje.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 08:51

Dat doen wel meer GP ruiters :-)

S&T en trens afwisselen is vrij normaal.

Maar je ziet dus toch meer dan je zelf zei?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:07

Ik vind Isabel sws verschrikkelijk rijden. Dat bovenop het zadel stuiteren en de te harde ophoudingen…nee nooit fan van geweest en gaat ook niet gebeuren.

Bitloos, spoorloos etc. is ook niet alles en voor we het weten zitten we straks helemaal niet meer op een paard..want een paard kan daar zelf geen toestemming voor geven (als we bepaalde partijen moeten geloven). Doel is juist om te laten zien hoe we het wel goed kunnen doen en dat we graag samenwerken met liefde voor onze dieren. Ieder misschien op zijn eigen manier, maar we kunnen ook doorslaan met alles maar af te willen schaffen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:12

Isabell is vrij grof inderdaad.

Ik denk ook niet dat afschaffen gaat helpen. Maar regels opstellen wel, bijv. pas vanaf de M met sporen rijden en bitloos toestaan t/m de Grand Prix. Dan kan iedereen de optoming kiezen die bij hen als combinatie past en waar het paard het fijnst op loopt.

Zien we vanzelf wel hoe dat uit gaat werken :-), we moeten alleen niet vergeten dat het om rijKUNST gaat.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:15

Je spreekt jezelf nu wel tegen. Verfijning is paardvriendelijk, en iedereen moet een optoming kunnen kiezen, maar sporen mogen pas vanaf de M?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:16

Ik kom tenminste met constructieve oplossingen ;-)

Ja, sporen pas vanaf het moment dat een ruiter ook in staat is om te kunnen verfijnen. Dus als de ruiter een onafhankelijke zit heeft en de sporen kan gebruiken voor verfijning waar ze voor bedoeld zijn.