Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:39

Cer schreef:
lies schreef:
Ik snap het verschil in ophef niet. Heb ik ook al meerdere keren aangegeven, maar men wil niet lezen en wordt boos omdat ik niet fel tegen de wolf ben. Ben d'r (nogmaals) ook niet voor, maar het beest is er gewoon. Accepteer het en bescherm je dieren. Iedereen maakt mekaar helemaal gek vanwege een marginaal risico.

Ik vind dat lastig te snappen dat je het verschil niet snapt. Maar dat kan :j
Er is een nieuw groot roofdier bij, die was er eerder niet, die is er nu wel. Niet zoals marters, misschien een beetje zoals er nu teveel vossen zijn, maar dan groter, dus gevaarlijker :j Meer schade ook...
Daarnaast is het de vraag hoe die wolf hier precies gekomen is, en zo snel met zoveel... maar daar weet ik het fijne niet van.

Veel wildvee wordt nu minder, herten bijvoorbeeld. Doordat gebieden hoog afgerasterd moeten worden, verandert het landschap.. de doorloop voor middelgroot/grotere dieren die niet meer door kunnen steken als alles grotendeels dichtgezet wordt bijvoorbeeld. Die zich vastlopen in de hekken / afrasteringen...
Willen 'natuurliefhebbers' dan allemaal afgerasterde natuur? Dat lijkt me gek..
Of is de wolf mooi meegenomen om het buitenvee naar binnen te regelen, zodat commercieel vee uiteindelijk alleen maar binnen staat (lekker joh, scharrelvlees van buitenvee...oh wacht..) en daarna weggesaneerd, en daarna ook hobbyvee..

En wanneer wordt het te gevaarlijk.. ? Het is een groot roofdier, op een klein stukje land..

Snap je die ophef echt niet? :)

Overal waar de wolf zich vestigt kan uitgeroepen worden tot Natura 2000 en aangezien dat flink opsmijt voor de ecologen en natuurorganisaties zal daar graag gebruik van gemaakt worden. Ruiterpaden weg, mensen uit het bos. Boeren en paardenbedrijven in het nauwe enz enz. Rewilding met alleen maar dierenleed tot gevolg want die wolf gaat hier afgeschoten worden vroeg of laat want daar gaat echt geen natuurlijk evenwicht ontstaan dat weten we allemaal. Ook de rewilders. Als je de wolven niet bejaagd worden lopen ze straks overal want ze zijn in elkaars territorium ten dode opgeschreven. Ze zijn uit nood hier gekomen. Duitsland is veel geschikter maar goed die territoria zijn daar verdeeld. Verder dan de Noordzee kunnen ze hier niet en ze jong wel aan dat gaat heel snel. Geldbejag over de rug van een dier wat hier procentueel al erg vaak onder een auto terecht komt. Heeft niets met dierenliefde te maken. Hetzelfde kaliber als de Oostvaardersplassen. Het gaat echt niet om het dier zelf. Niet om de wolf en niet om andere dieren. Weet wat je stemt als je je eigen hobby en dieren wil beschermen ,dat stemmen scheelt meer dan die draden van 1.20 waar de wolf zo maar overheen gaat. Er is nog geen eigenaar geweest die na een wolvenaanval door zijn wolfwerend hekwerk nog niet het mes in de rug heeft gehad van de "deskundigen". Het lag in alle gevallen aan het hekwerk. En zo zal het ook blijven. De eigenaar zal de schuld blijven krijgen. Als de omheining er net staat is alles goed en over twee weken vinden ze er van alles aan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:41

Rizette schreef:
Geldbejag over de rug van een dier wat hier procentueel al erg vaak onder een auto terecht komt. Heeft niets met dierenliefde te maken. Hetzelfde kaliber als de Oostvaardersplassen. Het gaat echt niet om het dier zelf. Niet om de wolf en niet om andere dieren.

Dit denk ik ook..
en ik snap niet zo goed dat het niet doorzien wordt..
het is handel, over de rug van dieren... althans, zo komt het op mij over.. En dan woon ik in de randstad..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:42

Cer schreef:
En wanneer wordt het te gevaarlijk.. ?

Dát is de enige relevante inhoudelijke vraag.

Citaat:
Snap je die ophef echt niet? :)

Ik wel. Alleen de hysterie en de oneigenlijke emotionele ´argumenten´ niet.

We leven nu in een wereld waarin ´natuur´ zwaarder weegt. Meer ruimte krijgt en de natuurbelangen afgewogen worden met mensenbelangen. Moeten mensenbelangen aanpassen. In die nieuwe ruimtelijke ordening heeft ook de wolf een plek en moeten mensenbelangen aanpassen.
De hamvraag is waar het evenwicht ligt.

Ik wijs nogmaals naar de onlangs afgeronde en gepubliceerde Spaanse studie. De hamvraag is exact dezelfde. De fundamentele aspecten in een afweging zijn helemaal op NL van toepassing. Alleen de waardes van de parameters zijn anders.

En wat betreft de snelle migratie Cer is er núl raadsel. Er zijn legio wolven gevolgd over langer tijd en de aftanden die jongere dieren op zoek naar nieuwe territoria afleggen zijn WOW ; zomaar hónderden kilometers waarbij bestaande roedels voorbij gelopen worden. Op deze manier kan een leeg randgebied vanuit zowel de aangrenzende als (veel) verder liggende bevolkt worden. Niet vreemds aan.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 01-03-23 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:43

Onali schreef:
Het probleem wat jij had is geheel aan jezelf te wijten.
Die kippen had jij al moeten beschermen tegen roofdieren, immers deze roofdieren zijn er altijd al geweest.

De wolf is al 150 jaar geleden uit ons land bejaagd en pas sindskort terug.
Dat vergt veel meer aanpassing.

En die vergelijking met slachten snap ik nog steeds niet.
Met deze argumentatie kan je elke moordenaar wel vrijspreken.
Tja de mens sterft toch wel, wat maakt het uit als het iets eerder is dan die persoon gepland had. Dood is dood.

Is bijna een vrijbrief om in het wilde weg mensen om te leggen.

Gekke twist, nee dat is niet wat ik zeg.
En ja, mijn kippen zijn dood door mijn schuld. Dat klopt, voel me er nog steeds schuldig over en krimp nog in elkaar als ik er aan denk..
De wolf is inmiddels al 5 jaar in Nederland. Een ieder die zijn schapen in wolvengebied achter een netje van 60cm hoog houdt, is dan toch ook dom bezig?

Echwel schreef:
Citaat:
Serieus Echwel? Dat boeit je verder niet? Waarom boeit het je wel dat de schapen van de buren opgegeten worden door een wolf dan?

Dat heet sarcasme.....
Maar misschien een idee dat je eens van je troon af komt en gaat kijken hoe het werkelijk is.
Trouwens wij kunnen de honden niet meer los laten lopen in de losloopgebieden

Deze denigrerende opmerkingen ben ik wel een beetje zat, eerlijk gezegd. Ik zit niet op een troon, ik bekijk de zaken kennelijk anders dan jij. Dat kan gewoon. Vrij land, nietwaar?
Ik WOON in het buitengebied waar regelmatig wolven worden gesignaleerd, ik heb 2 paarden (een paard en een shet) op de wei staan, 24/7 buiten. Ik WEET heel goed waar het over gaat, dus hou op te doen alsof ik een zogenaamde 'stadse' ben, die 3 hoog achter woont en oordeelt.
Ik laat overigens mijn honden ook niet los in losloopgebied, omdat er een kuthond zomaar bovenop mijn hond sprong en een gapend gat in zijn poot beet. En als ik dat beest geen enorme trap had verkocht, had ie 'm gedood. Het leven zit vol risico's, maar je kunt ze niet allemaal voor zijn. Maar al doende leert men..

Cer, ik begrijp alle argumenten om niet blij te zijn met de wolf. Ben er ook niet blij mee. Maar dat verklaart nog steeds het verschil(!) in ophef niet. Zeker niet op een forum vol dierenliefhebbers.
Verder vind ik je post ook wel wat complot achtig..

Kendra, niemand noemt jou een dierenbeul, toch? Als je het zo hebt opgevat; ik heb dat niet zo bedoeld! Ik denk dat we allemaal dierenliefhebbers zijn. Maar een wolf is ook een dier en daarom vind ik dit een duivels dilemma..
Laatst bijgewerkt door lies op 01-03-23 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:46

[
Citaat:
Serieus Echwel? Dat boeit je verder niet? Waarom boeit het je wel dat de schapen van de buren opgegeten worden door een wolf dan?

Dat heet sarcasme.....
Maar misschien een idee dat je eens van je troon af komt en gaat kijken hoe het werkelijk is.
Trouwens wij kunnen de honden niet meer los laten lopen in de losloopgebieden[/quote]

Doe eens niet zo denigrerend? Het is niet zo dat jij de enige bent die "weet hoe het is"?

Hoe dramatischer je doet, hoe ongeloofwaardiger je wordt.

Rizette: serieus? Varkens in de wei? Probeer niet zo'n romantisch beeld te schetsen van het platteland, want dat is het niet hoor. Elke week hoorde ik het gegil van de varkens, die voor het eerst in hun leven daglicht zagen als ze werden ingeladen voor de slacht.

Oh en vergeet niet dat Rien dat een totaal ander onderwerp vindt![/quote]
Nou het is wel duidelijk dat jij heel weinig op het platteland komt. Anders zou je idd varkens in de wei zien, net als alpaca's , pony's , geiten , schapen, kalveren, koeien, paarden en veulens. Overigens nog een vraag aan jou, Sinds wanneer hebben varkensschuren geen ramen meer? Ben je er wel ooit in geweest? Je schetst een beeld wat totaal niet klopt. Varkens schreeuwen overigens ook als ze gevoerd worden. Kortom bij alles wat consternatie veroorzaakt. Ook als ze ruzie maken trouwens. Dus het is geen gillen in de zin van huilen.Ik kan je zeggen als ze niet meer gillen dan is het pas echt mis. Maar ik zie dat je weinig van varkens weet en van varkensschuren en dat ze jou ook niet opvallen als ze buiten lopen. Dus geen dingen gaan vertellen die niet kloppen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:52

Daarom Cer is het logisch dat het enige tijd en moeite vergt om die aanpassingen aan de aanwezigheid van de wolf te maken.
Voor het wild (oa reeën populatie) is de aanwezigheid van de wolf alleen maar goed.

Nee Kendra, dat is niet fijn, maar jij kent jezelf het beste. En wat ik gelezen heb over hoe jij met dieren omgaat, ben je geen dierenbeul. Ik weet niet wie dat letterlijk zo tegen je zegt, maar dat moet je je dan niet aantrekken.
Maar het beeld dat Echwel hier schetst is niet de realiteit.

Miran: welke dood er erger is, daar zullen mensen van mening over verschillen, maar ik vind het niet relevant.
Maar ik snap wel de vraag waarom er over het ene leed wel veel ophef is, en over het andere niet.
Daarnaast, als je het woord "prowolf" gebruikt, leg dan uit wat je ermee bedoeld? Want wie dat in het leven geroepen heeft weet ik niet, maar het kan op velerlei manieren worden uitgelegd, en niemand weet eigenlijk wie of wat het nou precies is.

Rien: noem je dat een inhoudelijke reactie? Misschien even bij jezelf te rade gaan.

Rizette: ik vroeg al eerder even naar je bronnen?

Fijn dat je mijn situatie zo goed kent, midden tussen de varkensboeren. Vergeet ook niet altijd die dode varkens aan de weg onder de container, en de biggetjes in de container. De Rendac doet er goede zaken.
Maar nee joh, ik kom nooit op het platteland 8)7

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:54

lies schreef:
Cer, ik begrijp alle argumenten om niet blij te zijn met de wolf. Ben er ook niet blij mee. Maar dat verklaart nog steeds het verschil(!) in ophef niet. Zeker niet op een forum vol dierenliefhebbers.
Verder vind ik je post ook wel wat complot achtig..

Dat mag je vinden.. ik denk dat overal gewoon geld aan verdient wordt :) campagnes, stichtingen, de hele mikmak.. dat is niet echt complot achtig .. dat is wat het is.

Het verschil in ophef is al een paar keer toegelicht... dat jij het anders ziet, en dat kan, wil niet zeggen dat het niet 'verklaart' is.. jij bent het niet eens met de verklaringen.. dat is iets anders dan dat het niet verklaart is. Ik weet ook niet of het een harde wetenschap is.
Iemand die tegen slachtvarkens is, kan toch ook graag zn schapen in de wei willen houden zonder dat ze aangevreten worden?
Of mogen alleen mensen die (bio)vlees eten, pro wolf zijn, omdat die blijkbaar niets geven om aangevreten ponnies? Ik snap niet zo goed wat je bedoelt eigenlijk?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:03

Cer schreef:
Dat mag je vinden.. ik denk dat overal gewoon geld aan verdient wordt :) campagnes, stichtingen, de hele mikmak.. dat is niet echt complot achtig .. dat is wat het is.

Het verschil in ophef is al een paar keer toegelicht... dat jij het anders ziet, en dat kan, wil niet zeggen dat het niet 'verklaart' is.. jij bent het niet eens met de verklaringen.. dat is iets anders dan dat het niet verklaart is. Ik weet ook niet of het een harde wetenschap is.
Iemand die tegen slachtvarkens is, kan toch ook graag zn schapen in de wei willen houden zonder dat ze aangevreten worden?
Of mogen alleen mensen die (bio)vlees eten, pro wolf zijn, omdat die blijkbaar niets geven om aangevreten ponnies? Ik snap niet zo goed wat je bedoelt eigenlijk?

Natuurlijk wordt overal geld aan verdiend. Dat is toch zo oud als de weg naar Rome? Maar laten we dat deel even in het midden, want dat vind ik dan weer irrelevant :)

Eerlijk gezegd begrijp ik ook niet zo goed wat jij bedoelt. Ik heb geen verklaring gelezen voor het verschil in ophef. Zie wel dat men zegt dat het niet te vergelijken is. Dat is toch geen verklaring?
Er is niemand die niets geeft om half aangevreten pony's, lijkt me. Zeker niet op dit forum.
Overigens nogmaals voor de duidelijkheid; ik ben niet pro wolf.

Rizette schreef:
Nou het is wel duidelijk dat jij heel weinig op het platteland komt. Anders zou je idd varkens in de wei zien, net als alpaca's , pony's , geiten , schapen, kalveren, koeien, paarden en veulens. Overigens nog een vraag aan jou, Sinds wanneer hebben varkensschuren geen ramen meer? Ben je er wel ooit in geweest? Je schetst een beeld wat totaal niet klopt. Varkens schreeuwen overigens ook als ze gevoerd worden. Kortom bij alles wat consternatie veroorzaakt. Ook als ze ruzie maken trouwens. Dus het is geen gillen in de zin van huilen.Ik kan je zeggen als ze niet meer gillen dan is het pas echt mis. Maar ik zie dat je weinig van varkens weet en van varkensschuren en dat ze jou ook niet opvallen als ze buiten lopen. Dus geen dingen gaan vertellen die niet kloppen.

Kijk, dit snap ik dus gewoon niet. Ik weet niet of je varkensboer bent, maar zo niet, begrijp ik niet dat je als dierenliefhebber de varkenshouderij gaat verdedigen. Ik zie genoeg varkensschuren die geen ramen hebben en ook al hebben ze ze wel, dat is eigenlijk nog wreder, dat ze het wel kunnen zien, maar ze mogen er maar 1 keer in hun leven uit, als ze naar de slacht gaan. Ben er zeker wel eens in geweest. Vond het verschrikkelijk om te zien, echt een waardeloos leven hebben die dieren. Denk dat ze liever meteen dood gaan, dan dit leven. Er zat er een varkensboer op 500 meter afstand van me en ik ben blij dat hij gestopt is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:03

Cer schreef:
Rizette schreef:
Geldbejag over de rug van een dier wat hier procentueel al erg vaak onder een auto terecht komt. Heeft niets met dierenliefde te maken. Hetzelfde kaliber als de Oostvaardersplassen. Het gaat echt niet om het dier zelf. Niet om de wolf en niet om andere dieren.

Dit denk ik ook..
het is handel, over de rug van dieren... althans, zo komt het op mij over.. En dan woon ik in de randstad..

Laten we het even handel noemen. Ik zie het wat ruimer; als belangenverschuiving in de ruimtelijke ordening maar voor jullie argument.
Wat is er slechter aan dan aan de sector paard, de economie van, de handel in/met paarden?
Even hier op doorgaande is het dan dat de handel in wolf nu een plek krijgt naast die in paard. Net zoals wandelaars en fietsers; de handel in loopsport/fietsen een plek heeft gekregen (nog steeds een evenwicht zoekt) op gebieden waar eerst het paard een monopolie had.

Kan me het tranentrekkende verhaal over het arme konijn dat nu niet meer buiten kon vanwege de boze wolf nog goed herinneren. Perfect voorbeeld van hysterie opkloppen want dat konijn loopt al tíentallen jaren meer risico door de vossen.
Het is simpelweg wennen aan de wolf in NL en het vinden van een nieuw evenwicht tussen de belangen. Net als bij de vos en de ATB-ers.

Overigens blijf ik het hoogst wonderlijk vinden hoe het ineens onbelangrijk wordt als een bloedbad door een hond of honden veroorzaakt blijkt. Dat de wolf eerst verdacht gemaakt is blijft hangen helaas. Dat helpt niet bij het in redelijk perspectief zien van het probleem.

Cer

Re: Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:12

Ik snap dan weer niet dat honden erbij gehaald worden.. die mogen niet door vee heen lopen, al helemaal niet op prive terrein.. Hier mogen ze niet eens los.

Lies, wij gaan er in ieder geval niet uitkomen. Jij snapt het verschil in ophef niet tussen slacht- en hobbydieren. Ik zeg dat het twee verschillende dingen zijn, hobbydieren en consumptiedieren. Als we daar al niet uitkomen, dan gaat het verder niet. En nogmaals, dat geeft niet..

De handel vwb de wolf behelst ook natuurgebieden enzo..
maar, ik ben een stadse op 3 hoog, als de wolf hier komt wens ik m veel succes tussen het verkeer :) Ik denk verder dat mensen die voor zijn, voor blijven en die tegen zijn, tegen blijven.. ik denk dat er, net als met alles ondertussen, moeilijk een middenweg gevonden kan worden..

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:13

Nikass schreef:
Daarom Cer is het logisch dat het enige tijd en moeite vergt om die aanpassingen aan de aanwezigheid van de wolf te maken.
Voor het wild (oa reeën populatie) is de aanwezigheid van de wolf alleen maar goed.

Nee Kendra, dat is niet fijn, maar jij kent jezelf het beste. En wat ik gelezen heb over hoe jij met dieren omgaat, ben je geen dierenbeul. Ik weet niet wie dat letterlijk zo tegen je zegt, maar dat moet je je dan niet aantrekken.
Maar het beeld dat Echwel hier schetst is niet de realiteit.

Miran: welke dood er erger is, daar zullen mensen van mening over verschillen, maar ik vind het niet relevant.
Maar ik snap wel de vraag waarom er over het ene leed wel veel ophef is, en over het andere niet.
Daarnaast, als je het woord "prowolf" gebruikt, leg dan uit wat je ermee bedoeld? Want wie dat in het leven geroepen heeft weet ik niet, maar het kan op velerlei manieren worden uitgelegd, en niemand weet eigenlijk wie of wat het nou precies is.

Rien: noem je dat een inhoudelijke reactie? Misschien even bij jezelf te rade gaan.

Rizette: ik vroeg al eerder even naar je bronnen?

Fijn dat je mijn situatie zo goed kent, midden tussen de varkensboeren. Vergeet ook niet altijd die dode varkens aan de weg onder de container, en de biggetjes in de container. De Rendac doet er goede zaken.
Maar nee joh, ik kom nooit op het platteland 8)7

Ja die zijn dood, als een paard er onder paste zou een paard ook onder een container liggen en veulens liggen er wel onder ook. Nooit gezien. Op honderden varkens gaan er wel eens wat dood. Er zal alles aan gedaan zijn maar ze zijn toch dood gegaan en gaan niet met de vuilnis mee maar met de Rendac en eerst onder een container. Paarden gaan dan weer onder zeil. Raar? Nee niet raar er gaan mensen dood, honden dood, katten dood enz. Maar die worden niet levend opgevreten en creperend achter gelaten. Waar wil je overigens precies bronnen van? Wat zou er niet waar zijn van wat ik zeg? Ik wil graag bronnen van al jouw varkensscchuren zonder ramen en bewijs dat er geen varkens op het platteland buiten lopen.enz. Laat maar weten wat je niet geloofd dan zoek ik het bewijs even op als ik de tijd er voor heb en anders is google je beste vriend want als ik eerlijk ben heb ik niet de indruk dat je er iets mee zult doen gezien jouw reactie over varkensschuren terwijl je er midden tussen in schint te wonen. Beetje dom trouwens om dat te doen als je daar niet past.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:17

Nikass schreef:

Dat is de moderne simplistische polariserende manier van ´discussieren´.
Als je niet overal tegen/voor bent, ben de DUS de absolute tegenpartij.
Was met Covid bijvoorbeeld ook zo. Was/ben je niet voor alles en iedereen defecto verplicht enten ben je dus een antivax wappie.
Vervang Covid en enten door wolf en doodschieten en je hebt alle wolf draden: rationele argumenten kansloos tegen emotie.

De feiten zijn dat de wold er is, blijft en wettelijke bescherming geniet. Dat natuur nu meer gewicht en ruimte heeft in ruimtelijke ordening.

@Cer nota bene in de openingspost wordt de hond genoemd.....

Zoals ik al verschillende keren aangegeven heb is het een spanningsveld tussen ménsenbelangen; bepalen geld en politiek draagvlak het evenwicht.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:28

HC: ik denk dat jij dat nu ook doet, of ik begrijp je weer eens verkeerd.
Ik vind de wolf niet zo handig in Nederland. Jij bent voor, we moeten m accepteren. In deze meen jij dat je gelijk hebt, en de rest dus niet.
Dat de wolf wettelijke bescherming geniet wil niet zeggen dat dat zo blijft, denk ik. Is dat al een gegeven?

JIj polariseert nu door aan te geven "was/ben je niet voor alles en iedereen etc ben je dus een Wappie" terwijl heel veel mensen er veel genuanceerder in stonden, maar jij beschrijft het nu op deze manier. Dan ben je toch zelf ook onderdeel van de polarisatie? Want je generaliseert dan nogal?

Ik denk dat een rationeel argument is dat wolfwerende hekken niet werken, dus er moet wat anders bedacht worden, en daar moet wel mogelijkheid toe zijn. Hoe kunnen mensen vee opsluiten (want dat is blijkbaar een toffe oplossing) als ze geen stallen mogen neerzetten?
En, willen we ernaartoe dat alles, net als varkens (?) , opgesloten staat? We wilden toch juist dat er meer buiten in vrijheid loopt? Waarom kan je de wolf niet houden op een plek waar er meer ruimte is?

Nogmaals, mij maakt het niet zoveel uit, ik zal m hier niet zo snel tegenkomen.. maar ik snap de zorgen van de mensen wel..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:46

Ik quote mezelf even Rizette, want deze vraag stelde ik je dus eerder, en je ging er niet op in. En nu weet je opeens niet meer welke vraag ik je gesteld heb.

Nikass schreef:
Heb je bronnen Rizette?
Over welke omheiningen gebruikt zijn en niet bleken te werken? Daar kunnen we dan misschien weer wat van leren.
Wat ik tot op heden heb gezien waren schapen achter een draadje van 50cm, of een gewoon schapennetje zonder stroom.

En wat betreft de varkens: "er gaat af en toe wat dood"?
Of bedoel je standaard bij de geboorte een paar biggen omdat er door de fok teveel worden geboren en de zeug er op gaat liggen omdat ze te weinig ruimte heeft?

Kraamstal én sterfhuis: ruim 5 miljoen biggen halen de slacht niet - NOS

Afbeelding

(Krijg de link niet zo goed gekopieerd. Het hele artikel vindt je gemakkelijk via Google. Het is van de NOS).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:50

Cer schreef:
Ik vind de wolf niet zo handig in Nederland. Jij bent voor,

Jij springt naar conclusie omdat ik constateer dat de wolf er is en wettelijke bescherming geniet. Dat natuur meer gewicht/ruimte heeft/krijgt in de ruimtelijke ordening.
Ik constateer de huidige feitelijke situatie. Daar schrijf ik geen mening in.

Ik schrijf wel nét nog dat ik geen enkel probleem heb met net afschieten van probleemdieren.

Net als met veel andere zaken ben in niet vóór (in dit geval de wolf) maar wel tegen het heilige van bepaalde andere mensenbelangen. In dit geval de paarden´handel´ welke bepaald geen diervriendelijk schoolvoorbeeld is. Imo geen énkel recht van spreken heeft op dít punt.
Nee, dat maakt niet dat ik tegen paardhouden/-rijden ben :)*
Maakt wel dat ik vind dat de paardenwereld niet zwaarder weegt dan natuur incl. wolf.

Nogmaals dit is allemaal niets nieuws. De ruimtelijke ordening niet, de migratie van de wolf niet, het gebruik maken van die wolf voor ruimelijke ordening niet. Wie daardoor verrast is, moet dat zichzélf verwijten.
Dat maakt wederom niet dat ik de zorgen van diereneigenaars niet begrijp. Ook dat schreef ik letterlijk al eerder. Het is imo wel volslagen contraproductief om er emotionele non-´argumenten´ bij te slepen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:52

Net zoals jij naar de tegenovergestelde conclusie springt :)

Tiquira_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 22:58

Ik snap niet zo goed waarom mensen op elkaar losgaan maar oké,

Ik woon midden in een wolvengebied en gelukkig heb ik nu geen paard of pony, maar ik heb wel een hondje.
Ik en mijn moeder durfen amper nog met schemer of savonds te wandelen en sommige bossen mijden we zwz.

Je merkt aan alles dat de wolf hier woont.
De bossen zijn doodstil, geen enkel vogeltje te horen en we zien nog amper wild op een vosje na.
Vroeger kon je hier elke ochtend wel wild zien en hoorde je zelfs in de winter veel vogelzang.
Nu is het gespannen en stil.
Mijn hondje is altijd op haar hoede en is veel waakser geworden, ook hebben we hier al wolvengehuil gehoord en ik heb ze (2 wolven) al met schemer een keer gezien.

Ik snap niet zo goed dat mensen het risico van de wolf vergelijken met op straat lopen(?)
Ja ik ga naar buiten en dan heb ik een risico om aangereden te worden maar als ik mij netjes aan alle regels houd en ik niet de meest ongelukkige op 10000en ben is die kans klein.

Terwijl de wolf actief de mens opzoekt en vaak ook in tuinen en woonwijken loopt.
Ik mag niks doen om mijzelf en mijn hond te beschermen, want; beschermde soort.

Dus als ik oog in oog kom te staan met 3 wolven dan maak ik geen kans met mijn kleine hondje.

Wolven in Canada en Finland die te dichtbij de bewoonde wereld komen worden of weggejaagd of geschoten omdat het een onveilige situatie voor beide partijen creëert.

NL negeert alles en geeft verkeerde adviezen aan mensen omdat iedereen wil geloven dat ze schuw zijn.

Het laatste wat ik toe wil voegen,
Ik ben ook vegetarisch alleen wat heeft dat precies met de wolf te maken?
Ik vind beide verschrikkelijk en zou willen dat beide problemen eerlijk werden opgelost.

Alleen denken jullie dat de afschaffing van de vlees industrie het wolven probleem oplost?

Want ik ben voor afschaffing van de vlees industrie maar ben ook voor het reguleren van de wolf.

Of moeten we alle varkentjes die we nu zelf opeten beschikbaar stellen voor de wolf? Dat vind ik echt een ziekmakende gedachte.

Nouja, aan iedereen wens ik de de capaciteit om zich in te leven in de ander zijn situatie zonder diegene voor whatever uit te maken.
We zijn hier toch niet tegen elkaar?
We zijn toch gewoon hier een oplossing voor alle partijen? :o :(:)

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 23:05

Nikass schreef:

Als meningen verschillen over het einde in een volgens de regels werkend slachthuis en levend aangevreten worden door een roofdier, moeten wachten tot iemand je uit je lijden verlost dan vraag ik me af hoe hoog dierenwelzijn zit.
En er is genoeg ophef over de slachthuizen die niet netjes werken, over de misstanden in het buitenland. Dat staat compleet los van de discussie over wolven. Mensen gaan echt niet minder vlees eten, het komt hoogstens van verder weg als het hier slechter verkrijgbaar/duurder wordt. Het is de hobbyhouderij en de begrazing door schaapskuddes die de grootste klappen krijgt. Niet de kiloknaller uit de supermarkt.

Prowolf: hiermee worden de mensen aangeduid die alleen de voordelen zien van de wolf, niet willen/kunnen zien wat er mis gaat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 23:17

Nikass schreef:
Kraamstal én sterfhuis: ruim 5 miljoen biggen halen de slacht niet - NOS

Kijk, dit is nu een handvat voor een kwantificeerbare afweging. Het verlies; in geld en dierenleed binnen de sector versus eventuele door wolven doodgebeten varkens.
Extrapoleer naar schapen/paarden.
Inclusief verlies door honden.
Kunnen slacht en vervoer (over half/heel) Europa in meegenomen worden.

Vergeet de omzet van de handel in jagen niet. Is ook een economische afwegeing. Minder reewild doodschieten is minder schade door wolven. Weeg maar af.

Hier in Spanje en ook in Italië hebben beren toeristische waarde gekregen vooor de regio waar ze voorkomen. ´Wolftoerisme´ in NL zou ook zomaar economische waarde kunnen krijgen.

Wij hebben hier in Andalucía (nog) geen wolven. Ik zeg helaas en niet omdat ik dús voor wolven ben maar omdat ik wel tegen verwilderde honden ben en wolven = minder verwilderde honden.

Overigens kwamen wolven hier vroegah niet voor omdat de Cuon hier regeerde. Die komt nu alleen nog in India voor.
Daar wijs ik naar omdat de Cyanopica cooki hier ook nog voortkomt (net als in Azie) als overblijfsel uit die tijd. De Ibex loopt ook weer rond dus nóg wat minder jagen en...maar helaas die Cuon moet van té ver komen, de wolf niet.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 00:19

Nou Nikas , je mag zelf met desbetreffende mensen contact opnemen.
1. Schaapskudde van Erika Visser in het Drents Friese Woud. Wethouder Coes was als eerste ter plekke. Heeft gelukkig foto's gemaakt want nadien werd alles onder het kleedje geveegd. Schapen stonden achter wolfwerende netten en zijn door de wolven van binnen naar buiten door de netten gejaagd.\
2. Schapenhouder Stefan Worst uit Doldersum heeft in deze dagen zijn tiende aanval gehad. Vraag me niet hoeveel achter wolfwerend hekwerk maar zeker een stuk of wat.
3. Wolvenaanval in Elspeet bij een schapenhouder waar wolffencing zelf de hekken had aangelegd. De naam kan ik opzoeken.
Maar eigenlijk verwacht ik dat je net als de wolvenlovers toch het mes in de rug van de eigenaren zult zetten.. Want weet je hoe het gaat? Zodra er een aanval is geweest zijn de wolvenlovers retesnel ter plekke en gaan ze met de microscoop rond om een zwakke plek in het hekwerk te vinden. En raad eens ? Top op heden vinden ze die voor 100 procent zeker. En is altijd de eigenaar de schuldige ook al is voor de tiende keer. Los van het feit of er op die plek ook wolvensporen te zien zijn het ligt altijd aan de eigenaar , het hek was toch niet goed, of wat dan ook. En dat zal bij ons als paardeneigenaren niet anders gaan. Net als bij de boer met de biggetjes, hij is bij jou al lang veroordeeld voordat hij zijn zegje heeft kunnen doen. En als hij zijn zegje doet deugd hij niet toch?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 00:22

Cer schreef:
Rizette schreef:

Dit denk ik ook..

Als je er veel over leest en het nieuws bijhoudt zie je het systeem er in. Rewilding is ziek en zeker niet diervriendelijk daarom ook zo passen bij de Partij voor de Dieren, die geven toch niets om dieren.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 00:23

Nikass schreef:
Happinez niemand roept dat het makkelijk is. Maar als schapenhouder zal je wèl in actie moeten komen.

Op dit moment leren we de wolf dat schapen de makkelijkste prooi zijn. Kost weinig energie om ze te pakken, en energie is belangrijk in het overleven.
Zolang wij schapen op een presenteerblaadje blijven aanbieden: snachts in het open veld aan de bosrand, met een draadje op 50cm, maken wij de wolf steeds succesvoller in het op schapenvlees overleven.
Nog even en hij weet niet eens meer hoe ree smaakt.
Tijd om te stoppen met klagen en in actie komen. Hoe inventief kunnen we met zijn allen zijn?

Ik heb mijn omheining aangepast ( en ben er nog mee bezig, alles op eigen kosten ) , maar dat betekend niet dat ik dan maar ja nee en amen moet zeggen. Daarnaast praten we hier niet alleen over wat schaapjes hé
Er zijn aanvallen op pony's , kalveren en volwassen koeien hier geweest. Die zijn ook met DNA aangetoond.
Nee ik blijf erbij dat Nederland geen geschikt land is voor een veilig samenzijn met de wolf, en nee dat hoef ik niet te accepteren.
Ja op dit moment misschien , maar als je een draadje extra spant en daarna blijft zitten en ja blijft knikken dan zal er ook nooit wat veranderen.

Nikass schreef:
Heb je bronnen Rizette?
Over welke omheiningen gebruikt zijn en niet bleken te werken? Daar kunnen we dan misschien weer wat van leren.
Wat ik tot op heden heb gezien waren schapen achter een draadje van 50cm, of een gewoon schapennetje zonder stroom.

Dan ben je dus niet goed op de hoogte.
Er zijn hier aanvallen geweest op dieren achter wolf werend raster, bij iemand die echt zijn best gedaan heeft zijn dieren goed te beschermen door er tijd , geld en energie in te steken.

josien_m_ schreef:
Ik ben er nog niet zo van overtuigd dat de wolf blijft... Het kan best dat er toch uiteindelijk besloten wordt dat Nederland geen goede plek is om grote roofdieren te laten leven. Dat is niet vandaag of morgen geregeld, maar is wel waar ik op in zou zetten. Die enkele goudjakhals lijkt veel minder "schade", stress en spanning te geven. Wanneer iedereen herhaalt dat de wolf niet meer verdwijnt, wordt dat als een vaststaand gegeven genomen en daarmee hoeft nog niet de waarheid te zijn.
Ik zie namelijk adequate aanpassingen niet lukken. Het lijkt me echt onmogelijk schapen afdoende te beschermen tegen de wolf. Dijkonderhoud zou niet meer kunnen op de huidige manier. Schapen met een herder op de heide zou eventueel met behulp van beschermingshonden nog een kans hebben maar op andere percelen is dat onmogelijk.
Ik zie de wolf niet als een manier om het houden van landbouwhuisdieren in te dammen. Daarbij vind ik het houden van schapen vele malen diervriendelijker dan het op stal houden van slachtvee zoals nu gebeurt. Dus de verkeerde dieren hebben er hinder van.

Precies, en daarnaast kunnen wetten worden aangepast.
De bever was ook ooit een beschermd dier , en die worden inmiddels ook bejaagd.
En was de muskusrat in het verleden ook niet zoiets ?
Ze zijn er nog wel maar als er overlast van is kan er worden ingegrepen.

Huertecilla schreef:
Cer schreef:
En wanneer wordt het te gevaarlijk.. ?
Dát is de enige relevante inhoudelijke vraag.

Moet er eerst wat gebeuren voordat iets als gevaarlijk bestempeld mag worden ?

lies schreef:
De wolf is inmiddels al 5 jaar in Nederland. Een ieder die zijn schapen in wolvengebied achter een netje van 60cm hoog houdt, is dan toch ook dom bezig?

Nou nee , want toen er nog geen gevestigde wolven waren in Drenthe was de schade hier aanzienlijk minder tot niet.
Pas sinds een 1,5 / 2 jaar dat hier in de omgeving zo geëxplodeerd is met aanvallen.

Huertecilla schreef:
Overigens blijf ik het hoogst wonderlijk vinden hoe het ineens onbelangrijk wordt als een bloedbad door een hond of honden veroorzaakt blijkt. Dat de wolf eerst verdacht gemaakt is blijft hangen helaas. Dat helpt niet bij het in redelijk perspectief zien van het probleem.

Ga alsjeblieft weg met dat slappe gelul.
De cijfers van aanvallen op honden zijn gebaseerd op niets, een schatting...
Als je naar de feiten van de afgelopen 2 jaar kijkt komt de wolf toch in de meeste gevallen naar voren in het DNA vanuit de slachtvelden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 00:26

Kun jij niet gewoon inhoudelijk discussiëren Rizette?
Het is erg vermoeiend om op al je aannames en conclusies in te gaan. En je beschuldigingen.

Ik vind dat als jij wat beweert, dat het goed is als je het kan onderbouwen. En ik heb ook aangegeven waarom: als je goed in kaart brengt wat er misgaat met de wolfwerende hekken, dan kan daar misschien van geleerd worden hoe het anders/beter kan.
Maar als jij mij op voorhand wegzet als heb ik een verkeerde intentie, dan heb ik niet zoveel zin om met jou in gesprek te gaan.

En voor het geval het je interesseert: ik ben géén voorstander van de PVDD.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 03:39

Happinez schreef:
De cijfers van aanvallen op honden zijn gebaseerd op niets, een schatting...
Als je naar de feiten van de afgelopen 2 jaar kijkt komt de wolf toch in de meeste gevallen naar voren in het DNA vanuit de slachtvelden.

Er wordt alleen DNA onderzoek gedaan als de wolf verdacht wordt.
Dan nóg zijn er verschillende gevallen waarbij de hond de dader was.
De cijfers van aanvallen door honden worden inderdaad niet op dezelfde manier geregistreerd.
Zie daar waarom ik aangeef dat de cijfers volledig scheef zijn met de wolf als ´boze´ wolf.
Vos en hond zijn blijkbaar geaccepteerd kwaad maar de wólf oei.... hysterie.

Hier in Spanje trouwens is de anti-wolf naadloos politiek (extreem) rechts, pro jacht, pro stierenvechten en anti vrouwenemancipatie. De ´argumenten´ tegen de wolf zijn of je Bokt draden leest inclusief de agressieve aantijgingen naar alles wat niet anti is.
Deze groep heeft veel vertegenwoordiging in de Junta de Andalucia en provinciale besturen. Dat gaat als de wolf naar het zuiden komt nog een heet conflict worden met de centrale overheid welke het wetenschappelijke rapport als leidraad hanteert. Volgens dat rapport is er nog ruimte voor zo´n 1000 wolven meer in Spanje. Maar ja, dan moet er hier in het zuiden wel minder gejaagd worden door de méns, die ethisch zo hoogstaande club.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 07:11

Nikass vraagt om bronnen over wolfwerend materiaal, Rizette geeft dat, Nikass meent dat dat niet inhoudelijk is.

De andere posts met beschrijving van eigen ervaringen worden niet gelezen?

%)
Erg verwarrend ..
het geeft wel weer hoe gesprekken gaan tegenwoordig denk…