Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
cajabol schreef:Zo eens Elisa2, je wordt er kotsmisselijk van. Maar trouwens ook jagers die zogenaamd onder het mom van populatie beheer hazen en vossen schieten wordt ik misselijk van. We moeten goed beseffen dat 1 kogel geen dier dood. Naast ons gillende hazen gehoord die afschuwelijk aan hun einde komen. En een vos die gewoon een nestje heeft, wordt afgeschoten. Heeft niets meer met populatie beheer te maken. Er zijn amper nog hazen en vossen. Politie kan niets doen want het is toegestaan in NL.
Mar_jolijn schreef:Echt hè. Vind het echt een bizar topic geworden. Zoveel mensen hier die denken dat de ruiter in zijn recht staat, alleen omdat ze de actievoerders onsympathiek vinden. Ontbreekt er dan wat aan algemene kennis van de wet (dit is zo fundamenteel, dat is in de UK niet veel anders dan in NL)? Of zijn mensen zo op de hand van de ruiter omdat ze zelf in de paardenwereld zitten?
Ik mis gewoon de nuchtere logica. Gelukkig is het recht redelijk objectief en geen volksgericht...
fransje23 schreef:Veronica2 schreef:De sfeer is bij jachten doorgaans uitermate prima. Als de sfeer tegenwoordig grimmig is, zoals jij beweert, dan zijn de activisten daar verantwoordelijk voor.
Uiteraard doel ik op de interactie tussen de jagers en de activisten daardoor ontstaat een grimmige sfeer.
De natuurlijk niet bevorderlijk zijn voor iemands humeur want hoe naar is het als een groep roept dat je verkeerd bezig bent?
Maar we moeten niet doen of de jagers totaal geen blaam treft.
cajabol schreef:Ruitje, wat zeggen die 2 kaarten met de hoeveelheid vossen? So what dat er nu meer vossen waren tot 2018. Ratten en ook kauwen en ook poezen trouwens zijn een veel grotere bedreiging van eieren en jonge vogels dan vossen. We hebben de natuur compleet lopen managen en dus kapotmaken zodat het allemaal niet meer klopt. En voor de duidelijkheid, zonder natuur ook geen mensen en geen leefbaarheid op deze planeet
fransje23 schreef:Denk dat je een verschil moet maken tussen activisten en extremisten.
cajabol schreef:En voor de duidelijkheid, zonder natuur ook geen mensen en geen leefbaarheid op deze planeet
cajabol schreef:Ruitje, wat zeggen die 2 kaarten met de hoeveelheid vossen? So what dat er nu meer vossen waren tot 2018. Ratten en ook kauwen en ook poezen trouwens zijn een veel grotere bedreiging van eieren en jonge vogels dan vossen. We hebben de natuur compleet lopen managen en dus kapotmaken zodat het allemaal niet meer klopt. En voor de duidelijkheid, zonder natuur ook geen mensen en geen leefbaarheid op deze planeet
Jessix schreef:Jeetje wat heftig! Zo te zien niet opzettelijk maar als ruiter zijnde was ik wel even gestopt. Hoop dat de persoon er geen blijvende schade aan overhoud.
cajabol schreef:Zo eens Elisa2, je wordt er kotsmisselijk van. Maar trouwens ook jagers die zogenaamd onder het mom van populatie beheer hazen en vossen schieten wordt ik misselijk van. We moeten goed beseffen dat 1 kogel geen dier dood. Naast ons gillende hazen gehoord die afschuwelijk aan hun einde komen. En een vos die gewoon een nestje heeft, wordt afgeschoten. Heeft niets meer met populatie beheer te maken. Er zijn amper nog hazen en vossen. Politie kan niets doen want het is toegestaan in NL.
Monique1963 schreef:Jessix schreef:Jeetje wat heftig! Zo te zien niet opzettelijk maar als ruiter zijnde was ik wel even gestopt. Hoop dat de persoon er geen blijvende schade aan overhoud.
Precies dit Jessix. Ik vind dit echt schofterig gedrag van die ruiter. Dit gaat niet helpen om een beter beeld te creëren van de slipjacht.
Trouwens Jessix gefeliciteerd met je verjaardag vandaag de 17e, ik zie een pakje bij je naam.
BrankaZ schreef:De jagers? Sorry, maar dit vind ik redelijk generaliserend. Omdat er ook misstanden zijn, zijn ineens alle jagers fout en hebben we het over de jagers?
In dit geval worden deze ruiter onterecht lastig gevallen door activisten die denken dat ze op echte vossen jagen i.p.v. een sleep. Door miscommunicatie en onnozel gedrag van de activisten ontstaat deze nare situatie die vervolgens met een schreeuwende misplaatste kop op internet geflikkerd. En dan gaan we een hele groep mensen als dierenmishandelaars wegzetten omdat er ook filmpjes te vinden zijn waarop dat wel het geval is?
Ik lees in deze discussie zoveel gebrek aan kennis. Ook over hoe het in Nederland er aan toe gaat. Mensen lijken vossen alleen maar als schattig en zielig te zien. Vossen hebben in Nederland geen natuurlijke vijanden, ook de wolven niet. Maar vossen zijn wel mede de oorzaak van de slechte weidevogelstand. Dat zie ik op ons eigen land en wordt door vogelaars die proberen de vogels te beschermen bevestigd.
Jagers in Nederland mogen niet zomaar op vossen schieten. Sowieso mag je niet zomaar jagen, daarvoor moet je eerst een jachtacte halen en die krijg je niet bij een pakje boter cadeau. Ik heb een keer de cursusmap van iemand mogen inzien die met het behalen van de jachtacte bezig was. Dat was pittige leerstof. En dan moet je nog leren schieten en daarin een examen afleggen. Haal je dat, dan heb je een jachtacte, maar moet je wel eerst een jachtveld zien te vinden om te beheren. Anders mag je nog steeds niet jagen.
Nikass schreef:Sorry maar de slechte weidevogelstand komt door de landbouw.
Citaat:In dit artikel wordt het uitgebreide onderzoek in beschermde weidevogelgebieden in Overijssel beschreven : “De lotgevallen van 285 nesten zijn onderzocht in een gebied van bijna 30.000 hectare. [slechts] 25 tot 43 procent van de legsels kwam uit, afhankelijk van de vogelsoort. De belangrijkste oorzaak van het verlies van eieren: roofdieren. De meest gesnapte dader die met camera’s is vastgelegd: de vos.
Als je de cijfers afzet tegen de landelijke vuistregel dat 50 tot 60 procent van de nesten moet overleven om een stabiele weidevogelpopulatie te behouden, is dat wel alarmerend”, zegt Joachim van der Valk van Collectief Agrarisch Natuurbeheer Noordwest-Overijssel, de initiatiefnemer van het onderzoek
fransje23 schreef:De bescherming is neem ik aan een markering zodat de nesten met maaien niet omver gemaaid worden?
Lusitana schreef:Laten we elkaar geen mietje noemen, saboteurs zorgen dat ze in het pad van de jagers komen in de hoop dat ze worden aangereden, om ze aan te kunnen klagen Met filmpjes willen ze dan onderstrepen hoe gevaarlijk de jagers bezig waren, maar het bijt hun in hun kont, want het toont duidelijk keer op keer aan dat ze zelf onnodige riscos nemen
Vroeger moest men uitgaan van ooggetuigen en odat alles zo snel gaat konden ze nog de mazzel hebben om in het gelijk gesteld te worden, dat gaat nu niet op
De jagers die gearresteerd worden, worden gewoonlijk niet vervolgd omdat het niet te bewijzen valt dat er opzettelijk letsel is aangebracht
De activisten zijn de enige grimmigen, de jagers staan daar echt wel boven hoor
Maar saboteren is voor hen ontzettend hinderlijk en onnodig Er zijn andere manieren om actie te voeren! Kom op zeg!
Schapenwol schreef:Echt hè. Vind het echt een bizar topic geworden. Zoveel mensen hier die denken dat de ruiter in zijn recht staat, alleen omdat ze de actievoerders onsympathiek vinden. Ontbreekt er dan wat aan algemene kennis van de wet (dit is zo fundamenteel, dat is in de UK niet veel anders dan in NL)? Of zijn mensen zo op de hand van de ruiter omdat ze zelf in de paardenwereld zitten?
Ik mis gewoon de nuchtere logica. Gelukkig is het recht redelijk objectief en geen volksgericht...
pillow schreef:Nou echt niet. In Wapserveen hebben ze vorig jaar bij tientallen nesten camera's gezet. Alle nesten zijn leeg gehaald door vossen, marters,ooievaars en buizerds. En de boeren krijgen de schuld.
Lusitana schreef:Voor meer inzicht over deze oorlog die saboteurs willen voeren is er deze documentaire en alleen zij zien het als een oorlog
https://www.youtube.com/watch?v=WsAJo1-191o