Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cer schreef:ik vind de argumenten die nu voorbij komen, best bijzonder...
Ik vind paarden ook leuk, maar om nu te beweren dat ze 'graag' met mensen werken weet ik niet hoor. Het kan heel goed aangeleerd gedrag zijn. En ze hoeven geen hekel aan het gezelschap te hebben maar dat is imo iets anders dan er echt voor kiezen...
Kuggur schreef:Elisa2 schreef:https://historiek.net/de-nutteloosheid- ... den/67530/
Deze bedoelde ik, een soort kruising tussen een Zebra en paard die niet getemd kon worden.
De quagga was gewoon een zebrasoort. Uitgestorven door overbejaging, heeft niets met wel of niet tembaar te maken.
Tenslotte zijn er nog steeds andere zebrasoorten die net zo weinig domesticeerbaar zijn als de quaggas waren.
Sizzle schreef:Ik heb konijnen in de tuin. Ze hebben veel ruimte en lijken samen blij te zijn. Toch staat het me langzaam meer en meer tegen. Waarom wil ik dat eigenlijk, bewust dieren voor onze lol fokken zodat we ze achter een hekje kunnen zetten? Het zou kunnen dat ik er mee stop als deze dood zijn. Anderzijds zijn 2 van de 3 adoptie konijnen en die kan ik dan tenminste een fijne leefomgeving bieden.
Vroeger toen ik als kind mijn eerste konijn kreeg op de basisschool dacht ik daar nog echt niet over na. Je nam „gewoon“ een huisdier (en die zat toen in zijn eentje in een te klein hok).
Sizzle schreef:Mee eens, ik heb van meerdere dingen spijt.
Maar er zijn ook dingen waarvan ik vind dat er nu te omslachtig mee omgegaan wordt en waarvan ik denk: er is ook niets mis met een beetje ouderwets boeren verstand. Tegenwoordig heeft bijna ieder paard een „trauma“ terwijl ze gewoon een fatsoenlijk opvoeding missen
Sizzle schreef:Ik heb konijnen in de tuin. Ze hebben veel ruimte en lijken samen blij te zijn. Toch staat het me langzaam meer en meer tegen. Waarom wil ik dat eigenlijk, bewust dieren voor onze lol fokken zodat we ze achter een hekje kunnen zetten? Het zou kunnen dat ik er mee stop als deze dood zijn. Anderzijds zijn 2 van de 3 adoptie konijnen en die kan ik dan tenminste een fijne leefomgeving bieden.
Vroeger toen ik als kind mijn eerste konijn kreeg op de basisschool dacht ik daar nog echt niet over na. Je nam „gewoon“ een huisdier (en die zat toen in zijn eentje in een te klein hok).
Popstra schreef:Of de mens een keus heeft??? Laat me niet lachen!
Of een kind de keus heeft naar school te gaan zeker!?
Zijn ze toch echt al tijden verplicht. En dat doen er zat met tegenzin.
Werken idem. Dat moet je wil je kunnen rond komen. Slaaf van het ,systeem,
Een paard moet eens een uurtje op een dag werken. Word voor de rest verwend tot op het bot. nou echt hoe zielig is dat zeg!?
superpony schreef:Popstra schreef:Of de mens een keus heeft??? Laat me niet lachen!
Of een kind de keus heeft naar school te gaan zeker!?
Zijn ze toch echt al tijden verplicht. En dat doen er zat met tegenzin.
Werken idem. Dat moet je wil je kunnen rond komen. Slaaf van het ,systeem,
Een paard moet eens een uurtje op een dag werken. Word voor de rest verwend tot op het bot. nou echt hoe zielig is dat zeg!?
Dat is deels waar.
Maar de meeste mensen kiezen zelf voor kinderen. Je kan bewust kiezen voor een bepaalde school, een bepaald leersysteem en zorgen voor een veilige en fijne omgeving en om betrokken te zijn.
Er is echt een wereld van verschil al bij kinderen waar het even kort gezegd goed gaat en waar het al vanuit thuis mis gaat.
Deels krijg je kansen van huis uit en anderen moeten die zelf creëren. Dat het voor een groep moeilijker is, wil niet zeggen dat de kansen er niet zijn.
Vergeleken bij vroeger wordt er veel meer gekeken naar werkomstandigheden. Hoeveel uur men werkt, de pauzes, werkhouding, veiligheid etc.
En dan nog klagen mensen steen en been over de baas, want we hebben en mond gekregen om mee te praten en voor onszelf op te komen. Niet iedereen doet dat, maar steeds meer wel en met de komst van mailen en allerlei organisaties die werknemers beschermen, kunnen veel mensen wel de weg vinden.
We hebben geld nodig om te leven, dus de meesten moeten werken. Maar ook de meesten kiezen toch iets wat ze leuk vinden en goed past.
Het gemiddelde paard moet van alles wat doen, een beetje dressuur, een beetje springen en af en toe in het bos hobbelen en mag dan geen stap verkeerd doen.
Baasjes hebben haast, staan druk te kletsen terwijl ze het paard poetsen en opzadelen en dan mag het niet bewegen. Daarna moet het de kunstjes vertonen en wordt het weer op stal gepleurd.
Dat ene uurtje werken kan vreselijk zijn. En dat is wel degelijk belangrijk en heeft effect op het welzijn. Paarden leren door herhaling en wat goed en fout is kort gezegd. Als rijden geen fijne ervaring is, komt daar vaak verzet. Of paarden worden in zijn geheel kribbig. Ze laten zich moeilijker pakken, want kunnen de associatie leggen met pakken en daarna werken. Ze krijgen lichamelijke klachten door verkeerd trainen of bijv maagzweren door de stress.
En dat ene uurtje moet in verhouding staan. Staat een paard de hele dag stil en te wachten op wat aandacht en beweging of heeft het verder een fijn leven met vrije beweging, voldoende goed eten en sociaal contact.
Als een paard ongenoegen toont, wordt er snel naar een bijzet, een strenger bit, een supplement etc gepakt. Mensen kijken niet naar zichzelf en geven snel het paard de schuld.
Em het blijven dieren, dus je kan het nooit vergelijken. Paarden, maar ook honden bijv hebben zich niet ontwikkeld zoals wij om de wereld naar onze hand te zetten.
Wij hebben allerlei wensen, willen gezond zijn, gelukkig, spullen bezitten, reizen etc. Een paard wil alleen maar lekker bewegen, eten en vriendjes. Pas als wij ze aandacht geven en dit is positief, vinden ze het ook leuk om met ons te werken. Net als honden bijv.
Honden zitten dagen alleen en als een hond blaft of iets kapot maakt is het vervelend. En als ze blij zijn als de baas thuiskomt, worden ze vaak nog gecorrigeerd ook.
Het is te trainen dat ze de hele dag lief liggen te wachten, maar er valt wel iets over te zeggen hoe fijn het is voor ene hond om vaak uren helemaal alleen te zijn.
Maar wie interesseert het echt? Mensen willen wanneer zij zin hebben een rondje in het bos lopen en wel of niet Fikkie op schoot, want dat geeft hun een goed gevoel. En dat die hond het gewend is of dan ook leuk vindt is mooi meegenomen.
Maar het draait wel degelijk om wat wij als mensen willen.
Elisa2 schreef:Maar mensen en dieren moet nu eenmaal dingen doen om te overleven..dat lijken veel mensen te vergeten.
Asciugamano schreef:Elisa2 schreef:Maar mensen en dieren moet nu eenmaal dingen doen om te overleven..dat lijken veel mensen te vergeten.
Los van het feit dat het onzinnig is en nergens op slaat om mensen met dieren te vergelijken, lijken veel mensen te vergeten dat dieren niet denken als mensen.
En dus niet weten dat ze in gevangenschap beter af zijn dan in het wild. Of na dat uurtje ‘werken’ ‘verwend’worden.
(Wat in mijn ogen niet zo is, maar dat terzijde)
Als je dan toch zo graag vergelijkt; Zet het hok maar open dan en kijken of dat paard / konijn / vogeltje binnen blijft.
Asciugamano schreef:Elisa2 schreef:Maar mensen en dieren moet nu eenmaal dingen doen om te overleven..dat lijken veel mensen te vergeten.
Los van het feit dat het onzinnig is en nergens op slaat om mensen met dieren te vergelijken, lijken veel mensen te vergeten dat dieren niet denken als mensen.
En dus niet weten dat ze in gevangenschap beter af zijn dan in het wild. Of na dat uurtje ‘werken’ ‘verwend’worden.
(Wat in mijn ogen niet zo is, maar dat terzijde)
Als je dan toch zo graag vergelijkt; Zet het hok maar open dan en kijken of dat paard / konijn / vogeltje binnen blijft.
Everwind schreef:En ik geloof dus ook niet dat ze dan wél zouden denken: nou, daar komt ze weer. Moet ik weer onder dwang, slaafs rondjes rennen, terwijl mijn wilde soortgenoten vrij over de savanne galloperen
Asciugamano schreef:Als je dan toch zo graag vergelijkt; Zet het hok maar open dan en kijken of dat paard / konijn / vogeltje binnen blijft.