Duits paard loopt met hoofd en staart aan elkaar vastgebonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Duits paard loopt met hoofd en staart aan elkaar vastgebonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 09:34

Over 100 jaar groeit er bijna nergens meer gras en kan niemand het schaarse hooi betalen dat dan het nieuwe goud is :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 09:35

Cer schreef:
ik vind de argumenten die nu voorbij komen, best bijzonder...
Ik vind paarden ook leuk, maar om nu te beweren dat ze 'graag' met mensen werken weet ik niet hoor. Het kan heel goed aangeleerd gedrag zijn. En ze hoeven geen hekel aan het gezelschap te hebben maar dat is imo iets anders dan er echt voor kiezen...

Wat is het bezwaar tegen aangeleerd gedrag exact?

Autorijden is aangeleerd gedrag. Ik vind het fantastisch. Lezen en schrijven is aangeleerd. Nu een automatisme, en zeker niet iets waar ik een hekel aan heb.

Het verschil tussen een paard wat graag werkt en het over zich heen laat komen is vrij duidelijk. Mijn vorige was helemaal vrolijk als ik met een zadel aan kwam zetten, deze begint aardig die kant op te gaan. Toen ik hem net had was erop gaan zitten geen optie want je ging er met dezelfde snelheid terug naast.

Met longeren is deze vrij wat minder enthousiast want rijden is echt veel leuker blijkbaar, los werken is dan wel weer helemaal de shit en reden om een feestje te bouwen, Vrijheidsdressuur vindt ie echt niets aan en hij probeert het niet eens. Met een zweepje zwaaien vindt ie heel grappig maar een jambette of spaanse pas zitten er echt niet in.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 09:44

Of de mens een keus heeft??? Laat me niet lachen!
Of een kind de keus heeft naar school te gaan zeker!?
Zijn ze toch echt al tijden verplicht. En dat doen er zat met tegenzin.
Werken idem. Dat moet je wil je kunnen rond komen. Slaaf van het ,systeem,

Een paard moet eens een uurtje op een dag werken. Word voor de rest verwend tot op het bot. nou echt hoe zielig is dat zeg!?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 09:49

Popstra, dat is geen vergelijk. Indirect hebben we dat als mensen zelf gekozen. Paarden maken die keus niet.

Wil niet zeggen dat het perse verkeerd is, maar het is de verantwoordelijkheid van de mens om dat dier zo optimaal te verzorgen en als je dat wilt ermee te werken. Want dat uurtje kan wel degelijk heel zielig zijn als je dat niet op een diervriendelijke manier doet.
Echt, volgens die redenering van jou kun je alles wel goedpraten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 09:55

Kuggur schreef:
Elisa2 schreef:
https://historiek.net/de-nutteloosheid- ... den/67530/

Deze bedoelde ik, een soort kruising tussen een Zebra en paard die niet getemd kon worden.

De quagga was gewoon een zebrasoort. Uitgestorven door overbejaging, heeft niets met wel of niet tembaar te maken.
Tenslotte zijn er nog steeds andere zebrasoorten die net zo weinig domesticeerbaar zijn als de quaggas waren.

Ik denk dat je het artikel niet gelezen hebt?

De bedoeling was het een trekpaard zou worden.

En over de algemene discussie, nee mensen hebben ook niet gekozen voor zo'n leven in het systeem. Maar mensen en dieren moet nu eenmaal dingen doen om te overleven..dat lijken veel mensen te vergeten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 10:19

Ik heb konijnen in de tuin. Ze hebben veel ruimte en lijken samen blij te zijn. Toch staat het me langzaam meer en meer tegen. Waarom wil ik dat eigenlijk, bewust dieren voor onze lol fokken zodat we ze achter een hekje kunnen zetten? Het zou kunnen dat ik er mee stop als deze dood zijn. Anderzijds zijn 2 van de 3 adoptie konijnen en die kan ik dan tenminste een fijne leefomgeving bieden.
Vroeger toen ik als kind mijn eerste konijn kreeg op de basisschool dacht ik daar nog echt niet over na. Je nam „gewoon“ een huisdier (en die zat toen in zijn eentje in een te klein hok).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 10:29

Klopt, vroeger waren veel meer dingen normaal. Je had gewoon een huisdier, een konijn in een hok of een hamster in een kooi. Je ging naar het circus waar wilde dieren kunstjes deden en de leeuwentemmer met zijn zweep klapte. En het was zo knap van die dolfijnen in het dolfinarium dat ze door hoepels spongen en kusjes gaven. Paarden stonden in maneges in donkere kleine hokken of zelfs in stands. Misschien was dit een soort ‘je wist niet beter’. Maar ik kijk nu ook zo anders aan tegen de paardensport. Ik heb jaren gereden en ben jury geweest. Ik weet eigenlijk niet eens of ik het nu nog wel zou willen omdat ik er zo anders naar kijk nu. Ik zou ook heel graag de jaren hebben overgedaan van vroeger maar dat kan nou eenmaal niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 10:48

Sizzle schreef:
Ik heb konijnen in de tuin. Ze hebben veel ruimte en lijken samen blij te zijn. Toch staat het me langzaam meer en meer tegen. Waarom wil ik dat eigenlijk, bewust dieren voor onze lol fokken zodat we ze achter een hekje kunnen zetten? Het zou kunnen dat ik er mee stop als deze dood zijn. Anderzijds zijn 2 van de 3 adoptie konijnen en die kan ik dan tenminste een fijne leefomgeving bieden.
Vroeger toen ik als kind mijn eerste konijn kreeg op de basisschool dacht ik daar nog echt niet over na. Je nam „gewoon“ een huisdier (en die zat toen in zijn eentje in een te klein hok).

Ik denk ook dat wanneer hier alles dood is, er niks nieuws komt... Iig niks dat bij een fokker vandaan komt. Een herplaatser misschien (zoals alles dat dier is, hier).

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 11:22

Herkenbaar hoor, vooral wat Suzanne schrijft. Nu vind ik heel veel dingen die ik vroeger heel acceptabel vond echt niet meer normaal.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 11:28

Mee eens, ik heb van meerdere dingen spijt.
Maar er zijn ook dingen waarvan ik vind dat er nu te omslachtig mee omgegaan wordt en waarvan ik denk: er is ook niets mis met een beetje ouderwets boeren verstand. Tegenwoordig heeft bijna ieder paard een „trauma“ terwijl ze gewoon een fatsoenlijk opvoeding missen :o

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 11:31

Sizzle schreef:
Mee eens, ik heb van meerdere dingen spijt.
Maar er zijn ook dingen waarvan ik vind dat er nu te omslachtig mee omgegaan wordt en waarvan ik denk: er is ook niets mis met een beetje ouderwets boeren verstand. Tegenwoordig heeft bijna ieder paard een „trauma“ terwijl ze gewoon een fatsoenlijk opvoeding missen :o

Ja of de eigenaar een volslagen idioot is, waar het paard op reageert.....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 13:14

Sizzle schreef:

Het is ook net hoe je het bekijkt?

Jouw konijnen zijn samen, hebben de ruimte en een veilig en beschermd leven met medische zorg en altijd voedsel.

In de natuur hebben ze niet zo'n veilig leven, niet altijd voedsel en sterven de meeste al op jonge leeftijd door natuurlijke vijanden.

Het is natuurlijk wat anders als een konijn in z'n eentje in een klein hokje gehouden wordt maar als er gewoon wordt voldaan aan de natuurlijke behoefte dan denk ik niet dat gevangenschap zo slecht hoeft te zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 13:17

Ik heb nu 4 honden. Merk dat dit veel gelukkigere honden zijn dan 1 hond die alleen gehouden word.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 13:39

Popstra schreef:

Een paard moet eens een uurtje op een dag werken. Word voor de rest verwend tot op het bot. nou echt hoe zielig is dat zeg!?

Dat is deels waar.

Maar de meeste mensen kiezen zelf voor kinderen. Je kan bewust kiezen voor een bepaalde school, een bepaald leersysteem en zorgen voor een veilige en fijne omgeving en om betrokken te zijn.

Er is echt een wereld van verschil al bij kinderen waar het even kort gezegd goed gaat en waar het al vanuit thuis mis gaat.

Deels krijg je kansen van huis uit en anderen moeten die zelf creëren. Dat het voor een groep moeilijker is, wil niet zeggen dat de kansen er niet zijn.

Vergeleken bij vroeger wordt er veel meer gekeken naar werkomstandigheden. Hoeveel uur men werkt, de pauzes, werkhouding, veiligheid etc.
En dan nog klagen mensen steen en been over de baas, want we hebben en mond gekregen om mee te praten en voor onszelf op te komen. Niet iedereen doet dat, maar steeds meer wel en met de komst van mailen en allerlei organisaties die werknemers beschermen, kunnen veel mensen wel de weg vinden.

We hebben geld nodig om te leven, dus de meesten moeten werken. Maar ook de meesten kiezen toch iets wat ze leuk vinden en goed past.
Het gemiddelde paard moet van alles wat doen, een beetje dressuur, een beetje springen en af en toe in het bos hobbelen en mag dan geen stap verkeerd doen.

Baasjes hebben haast, staan druk te kletsen terwijl ze het paard poetsen en opzadelen en dan mag het niet bewegen. Daarna moet het de kunstjes vertonen en wordt het weer op stal gepleurd.

Dat ene uurtje werken kan vreselijk zijn. En dat is wel degelijk belangrijk en heeft effect op het welzijn. Paarden leren door herhaling en wat goed en fout is kort gezegd. Als rijden geen fijne ervaring is, komt daar vaak verzet. Of paarden worden in zijn geheel kribbig. Ze laten zich moeilijker pakken, want kunnen de associatie leggen met pakken en daarna werken. Ze krijgen lichamelijke klachten door verkeerd trainen of bijv maagzweren door de stress.

En dat ene uurtje moet in verhouding staan. Staat een paard de hele dag stil en te wachten op wat aandacht en beweging of heeft het verder een fijn leven met vrije beweging, voldoende goed eten en sociaal contact.

Als een paard ongenoegen toont, wordt er snel naar een bijzet, een strenger bit, een supplement etc gepakt. Mensen kijken niet naar zichzelf en geven snel het paard de schuld.

Em het blijven dieren, dus je kan het nooit vergelijken. Paarden, maar ook honden bijv hebben zich niet ontwikkeld zoals wij om de wereld naar onze hand te zetten.
Wij hebben allerlei wensen, willen gezond zijn, gelukkig, spullen bezitten, reizen etc. Een paard wil alleen maar lekker bewegen, eten en vriendjes. Pas als wij ze aandacht geven en dit is positief, vinden ze het ook leuk om met ons te werken. Net als honden bijv.

Honden zitten dagen alleen en als een hond blaft of iets kapot maakt is het vervelend. En als ze blij zijn als de baas thuiskomt, worden ze vaak nog gecorrigeerd ook.
Het is te trainen dat ze de hele dag lief liggen te wachten, maar er valt wel iets over te zeggen hoe fijn het is voor ene hond om vaak uren helemaal alleen te zijn.

Maar wie interesseert het echt? Mensen willen wanneer zij zin hebben een rondje in het bos lopen en wel of niet Fikkie op schoot, want dat geeft hun een goed gevoel. En dat die hond het gewend is of dan ook leuk vindt is mooi meegenomen.
Maar het draait wel degelijk om wat wij als mensen willen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 15:58

superpony schreef:
Popstra schreef:

Dat is deels waar.

Maar de meeste mensen kiezen zelf voor kinderen. Je kan bewust kiezen voor een bepaalde school, een bepaald leersysteem en zorgen voor een veilige en fijne omgeving en om betrokken te zijn.

Er is echt een wereld van verschil al bij kinderen waar het even kort gezegd goed gaat en waar het al vanuit thuis mis gaat.

Deels krijg je kansen van huis uit en anderen moeten die zelf creëren. Dat het voor een groep moeilijker is, wil niet zeggen dat de kansen er niet zijn.

Vergeleken bij vroeger wordt er veel meer gekeken naar werkomstandigheden. Hoeveel uur men werkt, de pauzes, werkhouding, veiligheid etc.
En dan nog klagen mensen steen en been over de baas, want we hebben en mond gekregen om mee te praten en voor onszelf op te komen. Niet iedereen doet dat, maar steeds meer wel en met de komst van mailen en allerlei organisaties die werknemers beschermen, kunnen veel mensen wel de weg vinden.

We hebben geld nodig om te leven, dus de meesten moeten werken. Maar ook de meesten kiezen toch iets wat ze leuk vinden en goed past.
Het gemiddelde paard moet van alles wat doen, een beetje dressuur, een beetje springen en af en toe in het bos hobbelen en mag dan geen stap verkeerd doen.

Baasjes hebben haast, staan druk te kletsen terwijl ze het paard poetsen en opzadelen en dan mag het niet bewegen. Daarna moet het de kunstjes vertonen en wordt het weer op stal gepleurd.

Dat ene uurtje werken kan vreselijk zijn. En dat is wel degelijk belangrijk en heeft effect op het welzijn. Paarden leren door herhaling en wat goed en fout is kort gezegd. Als rijden geen fijne ervaring is, komt daar vaak verzet. Of paarden worden in zijn geheel kribbig. Ze laten zich moeilijker pakken, want kunnen de associatie leggen met pakken en daarna werken. Ze krijgen lichamelijke klachten door verkeerd trainen of bijv maagzweren door de stress.

En dat ene uurtje moet in verhouding staan. Staat een paard de hele dag stil en te wachten op wat aandacht en beweging of heeft het verder een fijn leven met vrije beweging, voldoende goed eten en sociaal contact.

Als een paard ongenoegen toont, wordt er snel naar een bijzet, een strenger bit, een supplement etc gepakt. Mensen kijken niet naar zichzelf en geven snel het paard de schuld.

Em het blijven dieren, dus je kan het nooit vergelijken. Paarden, maar ook honden bijv hebben zich niet ontwikkeld zoals wij om de wereld naar onze hand te zetten.
Wij hebben allerlei wensen, willen gezond zijn, gelukkig, spullen bezitten, reizen etc. Een paard wil alleen maar lekker bewegen, eten en vriendjes. Pas als wij ze aandacht geven en dit is positief, vinden ze het ook leuk om met ons te werken. Net als honden bijv.

Honden zitten dagen alleen en als een hond blaft of iets kapot maakt is het vervelend. En als ze blij zijn als de baas thuiskomt, worden ze vaak nog gecorrigeerd ook.
Het is te trainen dat ze de hele dag lief liggen te wachten, maar er valt wel iets over te zeggen hoe fijn het is voor ene hond om vaak uren helemaal alleen te zijn.

Maar wie interesseert het echt? Mensen willen wanneer zij zin hebben een rondje in het bos lopen en wel of niet Fikkie op schoot, want dat geeft hun een goed gevoel. En dat die hond het gewend is of dan ook leuk vindt is mooi meegenomen.
Maar het draait wel degelijk om wat wij als mensen willen.

Op basis van jouw bericht(en) geef ik D&R inmiddels groot gelijk dat ze het sporten met en het in bezit hebben van dieren aan banden willen leggen. Want zo te lezen zijn (alle) mensen slecht voor hun paarden en dieren (maar jullie zelf / jij niet, dat heb je meermaals in de berichten duidelijk gemaakt).

Ja, er zijn accessen en ja, daar moeten we tegen ageren. Om het voor onze dieren gewoon een stuk fijner te maken.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 16:25

Wat betreft het paardrijden over 100 jaar. Ik denk dat we zeker ervoor kunnen zorgen dat dit niet verboden wordt, maar dan moeten we in Nederland een grootschalige verandering plaatsvinden. Als je kijkt naar vooral de topsport van de Nederlanders vs Duitsland of Zweden kan je gewoon heel duidelijk zien dat we door de reguliere trainingsmethoden hier steeds verder achter gaan lopen op vlak van happy athlete en paardvriendelijk rijden.

Naast een verandering top down is er verandering nodig bottom up. Die instructeur waar ik het over had schoolt zelf vanuit de KNHS nieuwe instructeurs. Een aantal jaren liep was er nog ophef over een onregelmatig paard bij de bijscholing.

Maar ik moet ook zeggen, hoe ruk social media ook is, je ziet echt een ommekeer in de behandeling en rijderij van paarden in positieve zin. Ook als ik om me heen kijk. Ik denk dat mensen over het algemeen kritischer moeten kijken naar hoe zij zelf hun paard behandelen. En je mag jezelf daar zelfs schuldig over voelen, maar blijf daar niet in hangen.

Over honden kan ik een heel boekwerk schrijven en ik heb niet eens een hond, maar ben me al wel ruim een jaar aan het inlezen over de training, het gedrag, etc. En ook dat is het fijne van de digitalisering, je kan jezelf veel verder onderwijzen dan de instructeur/trainer op de hoek van de straat. Vroeger was het veto dat je alles van je instructeur aan moet kunnen nemen, tegenwoordig ga ik juist graag in discussie als ik ergens op tegen ben. En als daar dan geen gehoor aan wordt gegeven is het de laatste keer dat ik er les.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 17:49

Mensen slaan door..een contact teugel is tegenwoordig zielig. Het paard goed over de rug laten lopen is zielig. Maar het paard scheef rijden met een weggedrukte rug en een losse teugel, liefst bitloos is geweldig. (even gechargeerd gezegd)

Kennis ontbreekt en het is juist die gulden middenweg die zo belangrijk is.

Ben het ermee eens dat er in Nederland in de sport wel een mentaliteitsverandering mag plaatsvinden. Maar zie tegelijkertijd ook fijne en goede voorbeelden dus heb zelf wel het idee dat deze verandering al plaats aan het vinden is.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 20:24

Elisa2 schreef:
Maar mensen en dieren moet nu eenmaal dingen doen om te overleven..dat lijken veel mensen te vergeten.

Los van het feit dat het onzinnig is en nergens op slaat om mensen met dieren te vergelijken, lijken veel mensen te vergeten dat dieren niet denken als mensen.
En dus niet weten dat ze in gevangenschap beter af zijn dan in het wild. Of na dat uurtje ‘werken’ ‘verwend’worden.
(Wat in mijn ogen niet zo is, maar dat terzijde)

Als je dan toch zo graag vergelijkt; Zet het hok maar open dan en kijken of dat paard / konijn / vogeltje binnen blijft.

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 21:37

Asciugamano schreef:
Elisa2 schreef:
Maar mensen en dieren moet nu eenmaal dingen doen om te overleven..dat lijken veel mensen te vergeten.

Los van het feit dat het onzinnig is en nergens op slaat om mensen met dieren te vergelijken, lijken veel mensen te vergeten dat dieren niet denken als mensen.
En dus niet weten dat ze in gevangenschap beter af zijn dan in het wild. Of na dat uurtje ‘werken’ ‘verwend’worden.

Als je dan toch zo graag vergelijkt; Zet het hok maar open dan en kijken of dat paard / konijn / vogeltje binnen blijft.

En ik geloof dus ook niet dat ze dan wél zouden denken: nou, daar komt ze weer. Moet ik weer onder dwang, slaafs rondjes rennen, terwijl mijn wilde soortgenoten vrij over de savanne galloperen

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 21:53

Ik begin bijna sympathie te krijgen voor die activisten. Werkelijk. Echt wat een kolder wordt hier weer verkondigd. 't Is niet omdat jij moet werken voor je geld dat je dan maar alles mag, want dat uurtje werken is dan niet zo erg. Dat uurtje werken kan een kwelling zijn.
En er is imo niets mis met rijden of paarden houden, maar je hebt imo wel de plicht dat op een manier te doen waar het paard gelukkig van wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 22:32

Asciugamano schreef:
Elisa2 schreef:

Wie heeft het over dieren die denken als mensen dan? Ik heb het over overleven.. noodzakelijke zaken die mens en dier doen om te overleven. Zoals zich laten domesticeren bijvoorbeeld.

Overigens klopt je argument ook niet, genoeg paarden die naar stal terug rennen als ze er vandoor gaan in het bos oid. Een paard zal altijd de veiligheid van de kudde opzoeken.

En ook genoeg paarden die bewust aandacht en het verwend worden opzoeken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 22:35

Everwind schreef:
En ik geloof dus ook niet dat ze dan wél zouden denken: nou, daar komt ze weer. Moet ik weer onder dwang, slaafs rondjes rennen, terwijl mijn wilde soortgenoten vrij over de savanne galloperen

Inderdaad een paard die in gevangenschap geboren is weet niet beter.

Maar ik kan me wel voorstellen dat een paard die negatieve associaties met zijn mens heeft wel spanning krijgt bij het zien van dat mens en dingen moeten doen die niet leuk/ fijn voor hem zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 22:43

Dat dus. En ik vind het je plicht als mens dat overleven niet als excuus te gebruiken, maar dat paard wat jij als 'huisdier' (even tussen aanhalingstekens, want we hebben ze niet in huis, tenminste ik niet) zo goed mogelijk te behandelen en zorgen dat dat paard gezond en gelukkig is.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 22:45

Asciugamano schreef:

Vogel/konijn zal weglopen. Maar dat paard niet hoor!
Heb ze met heel warm wel eens snachts in de wei gezet, werd midden in de nacht wakker van hoefgetrappel. De merrie had de wei opengemaakt (was altijd al een handige rakker) en ze liepen vrolijk met zn allen naar stal.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 23:12

Een konijn loopt doorgaans ook niet weg.
Heel veel dieren hebben maar een relatief kleine straal waarin ze zich vertrouwd voelen. Bovendien is daar voedsel.

Laat je het hek 3 maanden open dan kan het zijn dat ze een andere favoriete plek uitzoeken. Maar voedsel is altijd een zeer goede reden om trouw te blijven. Je liefde zal ze een aardige biet zijn, daar stil je geen honger mee. Dieren in het wild hebben immers ook hun vaste drink en voedsel plekken.

Wat er echter bij komt is dat we actief een will to please ingefokt hebben, daar wordt op geselecteerd kwa rijdbaarheid en omgekeerd is vechtlust en zelfredzaamheid er behoorlijk uitgefokt. Ofwel, ze zijn zo gefokt dat ze denken dat ze bij de mens willen zijn. Daar kun je prachtig over filosoferen of dat ethisch rechtvaardig is.