Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 14:39

Cer schreef:
superpony schreef:
In de western is het bij trainen soms wel normaal om een neusriem te gebruiken. Het verschilt soms een beetje per periode wat je vaker ziet en welke meer gebruikt worden.
Juist omdat de sport nieuw was, kwam eerst veel uit USA overwaaien en was het wereldje klein waar je zag dat men snel deed wat de ander deed.
Je hebt neusriemen van leer of van touw. Als mensen denken dat die teveel zijn, pakken ze soms wel een dikkere uit de engelse sport bijv.
In principe doe je ze niet heel strak, maar zo dat pas als een paard zijn mond echt volledig open zou gooien het werkt. Maar je hebt ook altijd mensen die hem wel strak doen.
Ze zitten dus als hoge neusriem onder het hoofdstel.
Vanwege de bit regels qua niveau en leeftijd van het paard trainen mensen wel ook daarop.

Het zit dus idd niet standaard bij de uitrusting :j

Nee, niet zo standaard. Maar een hoofdstel is koop je sws los. Dus de neusriem heb je gewoon hangen en gebruikt hem wel of niet.

Hoofdstellen die je normaal gebruikt voor een snaffle hebben een frontriem en keelriem.
De hoofdstellen met one or two ear zijn voor shanks. Dan heb je geen keelriem. Heel soms willen mensen daar per se met een snaffle mee rijden en doen ze er een vetertje aan als keelriem bijv.

Teugels koop je los naar smaak en wens.

Er moet altijd een kinriempje of ketting aan hangen en ook daar zijn regels voor.

Dus er is eigenlijk niks standaard, maar afhankelijk van waar je traint en in welke tijd je traint zie je de neusriemen wat meer of minder. Het kan dus zijn dat je op stal A echt iedereen ermee ziet rijden.

BoktVerlaten

Re: Dier&Recht wil verbod op bit en zweep, SRP pleit voor dialoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 14:55

Ik rijd er eentje op bit en eentje op bosal (bitloos) omdat dit voor de beide paarden de beste keuze is. Met bit gebruik ik een neusriem (western hoofstel) omdat het nog een jong druk en onstuimig paard is. Dan is een neusriem (losjes uiteraard) net even wat stabieler. Het bit (snaffletje) heeft ook nog een kinriempje.

Alle optomingen hebben voors en tegens. Als het bij het paard past en je hebt een zachte ruiterhand, dan zou er niet veel mis moeten zijn.

In de wedstrijdsport bepaalde hulpmiddelen verplichten of eisen stellen aan het type bit of optoming, werkt wel in de hand dat de ruiter niet meer kan kiezen wat het beste is voor zijn paard.

Dus optomingseisen loslaten en alleen controleren/eisen dat de optoming geen ongemak mag veroorzaken….

Dan kunnen de western ruiters ook op paarden ouder dan 6 bitloos rijden en kunnen de dressuurruiters S&T thuis laten als dat beter past bij hun paard.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 15:04

BoktVerlaten schreef:
Ik rijd er eentje op bit en eentje op bosal (bitloos) omdat dit voor de beide paarden de beste keuze is. Met bit gebruik ik een neusriem (western hoofstel) omdat het nog een jong druk en onstuimig paard is. Dan is een neusriem (losjes uiteraard) net even wat stabieler. Het bit (snaffletje) heeft ook nog een kinriempje.

Alle optomingen hebben voors en tegens. Als het bij het paard past en je hebt een zachte ruiterhand, dan zou er niet veel mis moeten zijn.

In de wedstrijdsport bepaalde hulpmiddelen verplichten of eisen stellen aan het type bit of optoming, werkt wel in de hand dat de ruiter niet meer kan kiezen wat het beste is voor zijn paard.

Dus optomingseisen loslaten en alleen controleren/eisen dat de optoming geen ongemak mag veroorzaken….

Dan kunnen de western ruiters ook op paarden ouder dan 6 bitloos rijden en kunnen de dressuurruiters S&T thuis laten als dat beter past bij hun paard.

In de dressuur is dat al zo. Je hoeft niet met stang en trens te rijden. Het is een keuze, pas als je fei wedstrijden gaat rijden kan het verplicht zijn, maar bij de knhs absoluut niet. Er zijn alleen bepaalde bitten of optomingen niet toegestaan, omdat die niet voldoen aan het geen ongemak veroorzaken bijvoorbeeld. Maar wij hebben geen verplichting qua leeftijd wanneer welk bit erin moet en bitloos mag ook gewoon.

Dat is dus juist zodat je kan kijken wat er bij paard past, zolang het maar goedgekeurd is.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 15:13

Volgend op MWM: de KNHS heeft ook de lijst met toegestane optomingen uitgebreid volgens de laatste ontwikkelingen. Je mag dus ook kiezen voor anatomisch gevormde hoofdstellen die anders in elkaar zitten dan het gewone hoofdstel. De lijst met bitten is ook uitgebreid zodat je eigenlijk met alles wel de ring in mag rijden. Zo is er bijvoorbeeld een heel aantal bitten van Myler toegestaan omdat daar vraag naar was vanuit de ruiters en omdat de inwerking acceptabel is. Er zijn nog steeds wel bitten verboden, het is dus nog steeds nuttig om de harnachementgids door te nemen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 15:27

Ja en soms zijn bitten of hoofdstellen verboden, omdat nog niet aangetoond js dat het ook geschikt en vriendelijk is. Zo waren bitten die bij druk van gebroken naar stang gingen een tijd verboden, want de knhs wilde niet dat bijvoorbeeld een b ruiter met zo'n bit zou rijden als het scherp zou inwerken. Tot er onderzoek naar gedaan was en dat dus niet het geval was.

Daar zeuren mensen soms over, maar liever verboden tenzij aangegeven en daarmee dus controle op wat gebruikt wordt vooraf, dan achteraf van alles verbieden omdat het toch te heftig is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 15:28

ja omdat van gebroken naar stang ook niet kan....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 15:45

:+ Een stang is een ongebroken mondstuk. De merken noemen het zelf van gebroken naar stang, omdat het mondgedeelte blokkeert bij druk en dus inwerkt als een ongebroken bit/ stang.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 15:47

MyWishMax schreef:
:+ Een stang is een ongebroken mondstuk. De merken noemen het zelf van gebroken naar stang, omdat het mondgedeelte blokkeert bij druk en dus inwerkt als een ongebroken bit/ stang.

nee een stang heeft hefboom.

Ongebroken klopt wel. :j

wat de merken het noemen is idd zeer vaak fout.
Maar goed zie tegenwoordig ook pijpkous peesbeschermer genoemd worden enz.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 16:43

BoktVerlaten schreef:

Zou ik niet doen, regulatie is nodig..zoveel mensen proberen rijtechnische problemen op te lossen met een ander bit/ hoofdstel etc.
Juist in de lagere klasses moet er bescherming zijn voor de paarden in deze.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 16:48

Het ging me ook meer om de verplichting S&T die er nog wel is en het verbod op bitloos bij bepaald niveau/leeftijd.
Vroeguh…waren sporen op een gegeven moment ook verplcht maar dat is geloof ik niet meer zo? (Rijd al heeeeel lang geen engelse wedstrijden meer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 16:52

BoktVerlaten schreef:
Het ging me ook meer om de verplichting S&T die er nog wel is en het verbod op bitloos bij bepaald niveau/leeftijd.
Vroeguh…waren sporen op een gegeven moment ook verplcht maar dat is geloof ik niet meer zo? (Rijd al heeeeel lang geen engelse wedstrijden meer)

S&T is in Nederland niet meer verplicht in geen enkele klasses. Net als sporen. Bitloos mag tm Zz licht maar je ziet geen enkele Zz rijden ermee.

Als er vraag is naar subtop zonder bit kan dat vast ook geregeld worden maar tot nu toe zie je amper bitloos.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 16:54

Spenk schreef:
BoktVerlaten schreef:

S&T is in Nederland niet meer verplicht in geen enkele klasses. Net als sporen. Bitloos mag tm Zz licht maar je ziet geen enkele Zz rijden ermee.

Als er vraag is naar subtop zonder bit kan dat vast ook geregeld worden maar tot nu toe zie je amper bitloos.

Western heeft strengere regels mbt bitloos helaas. Raar eigenlijk want bitloos gaat prima samen met hogere niveaus western.
Dressuur kan ik me voorstellen dat dat bitloos een stuk minder praktisch is op hoog niveau. Het zal best kunnen hoor (maar ik niet ….)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:18

Ik ben benieuwd naar het doorstromen van bitloze combinaties.

Ik vind het zelf wel prettig om de mond/ het kaakgewricht te kunnen voelen (geeft ook informatie over de achterhand).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:24

Spenk schreef:
BoktVerlaten schreef:

Het is wel een mooie test, van mij mogen ze bitloos ook toestaan t/m GP niveau. Maar ergens krijg ik het idee dat als er zo weinig mensen gebruik van maken dat hoger niveau, verfijning en bitloos toch wat moeilijker samen gaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:25

Elisa2 schreef:
Het is wel een mooie test, van mij mogen ze bitloos ook toestaan t/m GP niveau. Maar ergens krijg ik het idee dat als er zo weinig mensen gebruik van maken dat hoger niveau, verfijning en bitloos toch wat moeilijker samen gaan.

Hoe definieer je verfijning?

Want je zou denken dat hoe hoger het paard opgeleid is, hoe gehoorzamer het aan de hulpen is, hoe minder je nodig hebt om 'm te rijden...

Ik vind een zwaarder bit (S&T) er in hangen om kleinere hulpen te kunnen geven (wat veelal ook nog eens niet gebeurt maar dat terzijde) geen verfijning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:31

Ayasha schreef:
Elisa2 schreef:

Hoe definieer je verfijning?

Want je zou denken dat hoe hoger het paard opgeleid is, hoe gehoorzamer het aan de hulpen is, hoe minder je nodig hebt om 'm te rijden...

Ik vind een zwaarder bit (S&T) er in hangen om kleinere hulpen te kunnen geven (wat veelal ook nog eens niet gebeurt maar dat terzijde) geen verfijning.

Eens.. ik kan inmiddels niet meer rijmen hoe dat verfijning is.

Want natuurkundig gezien de hefboom werkt gewoon veel scherper in. Daarom kun je inderdaad een hele kleine hulp geven omdat die net zo zwaar doorkomt als een grote hulp zonder hefboom.

Nog los van dat grote gros hem gebruikt als rembekrachtiger.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:34

Verfijning is bijvoorbeeld..de spierspanning in je pink een seconde iets omhoog brengen en daarop net een miniscule reactie/ verandering krijgen die je wilde hebben.

Waar mensen die de stang misbruiken hem dus niet voor gebruiken he, laat dat ff duidelijk zijn. Die hebben basisproblemen die opgelost dienen te worden aan de achterkant en niet aan de voorkant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:36

Elisa2 schreef:
Verfijning is bijvoorbeeld..de spierspanning in je pink een seconde iets omhoog brengen en daarop net een miniscule reactie/ verandering krijgen die je wilde hebben.

Waar mensen die de stang misbruiken hem dus niet voor gebruiken he, laat dat ff duidelijk zijn. Die hebben basisproblemen die opgelost dienen te worden aan de achterkant en niet aan de voorkant.

Maar dit komt toch door de hefboom die ook gewoon vele malen strenger doorkomt? Dus verfijning ja maar die verfijning zit toch in het mini ale wat je nog ziet? Omdat het dus scherper doorkomt kun je toe met je pink bewegen ipv de hele hand.

Dat is natuurkunde...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:38

Spenk schreef:
Elisa2 schreef:

Maar dit komt toch door de hefboom die ook gewoon vele malen strenger doorkomt? Dus verfijning ja maar die verfijning zit toch in het mini ale wat je nog ziet? Omdat het dus scherper doorkomt kun je toe met je pink bewegen ipv de hele hand.

Dat is natuurkunde...

Dat dus. En dat is geen verfijning. Dat is gewoon de kracht van je pink vergroten via simpele natuurkundige wetten. Ongeacht hoe je die stang gebruikt is dat gewoon een feit. Als je nu met een simpel trensje datzelfde kan. Dán ben je met verfijning bezig.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:40

Zoals ik het vroeger heb geleerd waren de hulpen voor het paard niet perse verfijnd, de ruiter moest de hulpen wel verfijnd hebben. Zodat voor het paard het niet onprettig werd.

Soort van test, laat zien dat je van B-M hebt geleerd je klauwen stil te houden.
Open mond, achter de teugel enz was dus punt aftrek. Je hulpen immers niet klein genoeg.
Je won toen echt niet zoals er nu gereden word.

Zo dus ook mét bit de lage klassen. Want achter de LL mond open betekende dat je hulpen te groot waren. Daar waar het paard met teveel druk op de neus (kaak, wang, nek) dat voor alleen de meer geoefende jury laat zien dat het mis gaat.

Goed tijden zijn veranderd.
Valse knik, achter de LL, monden dicht gesnoerd, van voor naar achetr zonder buik/rug gebruik, het geeft geen punt aftrek meer.

Bitloos ik blijf het een twijfel vinden of dit ten gunste is van het paard omdat de jury niet snel genoeg ongemak herkent.
S&T zou van mij compleet verboden mogen worden. De verfijning in hulpen is er toch niet meer. Het is nu een quick fix hulpstuk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:46

DuoPenotti schreef:
Zoals ik het vroeger heb geleerd waren de hulpen voor het paard niet perse verfijnd, de ruiter moest de hulpen wel verfijnd hebben. Zodat voor het paard het niet onprettig werd.

Soort van test, laat zien dat je van B-M hebt geleerd je klauwen stil te houden.
Open mond, achter de teugel enz was dus punt aftrek. Je hulpen immers niet klein genoeg.
Je won toen echt niet zoals er nu gereden word.

Zo dus ook mét bit de lage klassen. Want achter de LL mond open betekende dat je hulpen te groot waren. Daar waar het paard met teveel druk op de neus (kaak, wang, nek) dat voor alleen de meer geoefende jury laat zien dat het mis gaat.

Goed tijden zijn veranderd.
Valse knik, achter de LL, monden dicht gesnoerd, van voor naar achetr zonder buik/rug gebruik, het geeft geen punt aftrek meer.

Bitloos ik blijf het een twijfel vinden of dit ten gunste is van het paard omdat de jury niet snel genoeg ongemak herkent.
S&T zou van mij compleet verboden mogen worden. De verfijning in hulpen is er toch niet meer. Het is nu een quick fix hulpstuk.

Dat dus. Als ik ze bij ons al in de niv 2 er een S&T in zie hangen om vervolgens volledig op stang de proef te rijden ... (dat is M niveau bij jullie ongeveer). Nee, schei dan maar uit. Ik denk als de S&T vermoed een heel deel van het Z zou leeglopen (en van het hoger niveau ook trouwens) die thuis toch nog even zouden moeten gaan verder trainen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:48

Janneke2 schreef:
Ik ben benieuwd naar het doorstromen van bitloze combinaties.

Ik vind het zelf wel prettig om de mond/ het kaakgewricht te kunnen voelen (geeft ook informatie over de achterhand).

Bitloos is natuurlijk pas sinds 1,5 jaar toegestaan na het m2. Ik heb 2 leerlingen die dressuur rijden M nu bitloos. Ben ook heel benieuwd hoe het hun straks vergaat in de Z. Ik ben zelf met bit begonnen, maar heb inmiddels ook de overstap bitloos gemaakt. En ben benieuwd, tot nu zijn de reacties voor mij positief. De leerlingen die ik in de M heb hebben ervaringen van de ene kant van het uiterste en de andere kant. Wat vooral opvallend is is dat het aandeel bitloze ruiters zelfs in de B of L nog steeds heel laag is, terwijl het daar al 8 jaar is toegestaan.

Ik ben trouwens absoluut niet antibit. Ik vind dat de optoming moet passen bij je paard. De knhs bied een beperkte mogelijkheid voor bitten en bitloze hoofdstellen. Dus zoek je naar het beste wat er mogelijk is, maar het zou de knhs sieren om die eisen los te laten en te gaan kijken naar het welzijn er om heen (bit en bitloos kan allebei mega verkeerd gebruikt worden)

Citaat:

Dit dus. Jury, maar vooral nu de controle voor de proef zou veel zwaarder moeten wegen in deze zaken. De optoming is het probleem niet, het gebruik en de kennis van het gebruik wel.
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 08-02-23 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:50

Als je kracht gebruikt om je pink 1 seconde aan te spannen dan denk ik wel dat je zelf nog eens na moet denken over de definitie van spierspanning. Het idee is dat al je eigen spieren als ruiter, los en ontvankelijk zijn..er staat dus nergens kracht op. Ik denk dat het aanspannen van een spier verward wordt met vasthouden/ afdwingen etc. dat is het dus niet.

Ik heb het ook over aanspanning van de spier, niet het bewegen van die pink. Daar zit de verfijning.

Een goede ruiter die een beenhulp geeft spant ook alleen even de spieren aan van de benen en gelijk weer los. Die hoeft geen been op te trekken, te schoppen, kracht te zetten oid. Zo fijn kunnen en moeten hulpen zijn..daar gaat goed paardrijden om. Daar gaat verfijning om.

Alleen veel mensen staan al zo ver van hun gevoel af dat ze chronisch rond lopen met gespannen spieren, hoge ademhaling etc. Die voelen hun eigen lijf niet, laat staan die van het paard.

Daarnaast vergeten mensen dat een stang vooral inwerkt op het kopstuk, in tegenstelling tot de trens. De inwerking is dus geheel anders.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 08-02-23 14:54, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:52

@veulen
Hoe bedoel je, de eisen los te laten?

Als ik zie wat er allemaal voortaan toegestaan is aan bitten en hoofdstellen.
Ook dan denk ik wel eens, is dat echt nodig of is dat ook juist nodig omdat de ruiter niet meer heeft geleerd op zit en been te rijden?
En ja dan moet je wel het meest perfect zittende hebben, want anders verbloem je dat gejengel van voor niet.

Daarmee zeg ik niet dat alleen de enkel gebroken zowat toegestaan moet zijn, zoals vroeger ongeveer was.
Maar heb wel weer de vraagtekens of het alleen maar is uit welzijn of ook weer verbloemen van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 14:53

Maar waar ben je dan een stang voor nodig elisa? Dat kun je toch op trens bereiken?

Als je de stang dan daarvoor 'nodig' bent dan heb je dus die hefboom nodig voor die spierspanning. Anders was enkel die spierspanning op trens toch meer dan voldoende?