Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Popstra schreef:Ze zouden kantines/bars moeten bannen uit maneges en pensionstallen.
Zal een hoop roddel en achterklap schelen en de paarden krijgen ook meer aandacht!
MyWishMax schreef:Popstra schreef:Ze zouden kantines/bars moeten bannen uit maneges en pensionstallen.
Zal een hoop roddel en achterklap schelen en de paarden krijgen ook meer aandacht!
Denk je dat echt serieus? De mensen die roddelen doen dat ook als er geen bar is, dat komt niet door de bar. degene die paarden weinig aandacht geven omdat ze socializen gaan dat zonder bar ook gewoon doen. Waarom zouden ze dan meer aandacht aan paard geven? Dan staan ze buiten te kletsen en alsnog niet met paard bezig of gaan eerder weg.
Bij 'onze' manege krijgen de kinderen vanaf het begin ook les in de omgang met paarden, het verzorgen, zadelen en alles eromheen. Pony's staan 24/7 buiten met schuilstal en paddock en in de zomer s nachts het hek naar het land open. Kinderen, of vooral ouders, die alleen komen voor het rijden vertrekken snel. Ze zijn verplicht minimaal een half uur van te voren aanwezig te zijn en achteraf ook nog. Eerst privélessen aan de longe voordat ze in een groep komen en meteen al nette hulpen aanleren. Ze rijden al vrij snel niet meer achter elkaar aan, want dat is idd meeliften en niet leren rijden.
Popstra schreef:Ze zouden kantines/bars moeten bannen uit maneges en pensionstallen.
MyWishMax schreef:Popstra schreef:Ze zouden kantines/bars moeten bannen uit maneges en pensionstallen.
Denk je dat echt serieus? De mensen die roddelen doen dat ook als er geen bar is, dat komt niet door de bar. degene die paarden weinig aandacht geven omdat ze socializen gaan dat zonder bar ook gewoon doen. Waarom zouden ze dan meer aandacht aan paard geven? Dan staan ze buiten te kletsen en alsnog niet met paard bezig of gaan eerder weg. Ik heb op stallen met en zonder kantine gestaan, sommige met echte bar en sommige alleen kantine. Degene die in de bar rondhingen deden op dagen dat die dicht was echt niet ineens meer met paard. Het is het type mens en niet de accommodatie.
Bij 'onze' manege krijgen de kinderen vanaf het begin ook les in de omgang met paarden, het verzorgen, zadelen en alles eromheen. Pony's staan 24/7 buiten met schuilstal en paddock en in de zomer s nachts het hek naar het land open. Kinderen, of vooral ouders, die alleen komen voor het rijden vertrekken snel. Ze zijn verplicht minimaal een half uur van te voren aanwezig te zijn en achteraf ook nog. Eerst privélessen aan de longe voordat ze in een groep komen en meteen al nette hulpen aanleren. Ze rijden al vrij snel niet meer achter elkaar aan, want dat is idd meeliften en niet leren rijden.
Enzo_Ollie schreef:Maar waarom dan maneges in algemene zin verbieden? Dan heb je toch alsnog een manege waar kinderen dat leren? Ergens leren rijden/met paarden omgaan is een manege, of moet daarvoor een nieuw woord bedacht worden.... Je kan dan beter zeggen dat de meeste maneges moeten veranderen (lijkt mij).
Ninx schreef:Elisa2 schreef:En daar kan ik hem alleen maar gelijk in geven want iedere keer als ik lees wat die Dier en Recht nu weer lopen te beweren dan gaan mijn nekharen omhoog staan. Echt alles wordt verdraaid naar het negatieve/ mishandeling en zoals het hun uit komt. Het is echt een hetze en de paardenwereld loopt te slapen en heeft niet door hoeveel leken hierdoor negatief beinvloed worden.
Nou.... beetje nuance is hier ook op z'n plaats he?
Dankzij dier & recht zijn er steeds minder bloedmerries op IJsland, zij hebben gepushed om pitloos starten mogelijk te maken, hebben met de FNRS welzijnscriteria aangescherpt, voeren gesprekken met de NVWA om minimaal 4 uur buitenruimte voor paarden controleerbaar te krijgen, hebben aangestuurd op betere controle van bitten en neusriemen.....
Dus ja.... dat vind ik wel een pluim waard!
Ayasha schreef:996981 schreef:Over Rath praten was off-topic en nu gaat t over Maneges. Juist
uhm ja, hoe zijn we precies bij manges gekomen en hoe die in te richten?
Maneges enz doen er in dit topic toch helemaal niet toe.
manubres schreef:Enzo_Ollie schreef:Maar waarom dan maneges in algemene zin verbieden? Dan heb je toch alsnog een manege waar kinderen dat leren? Ergens leren rijden/met paarden omgaan is een manege, of moet daarvoor een nieuw woord bedacht worden.... Je kan dan beter zeggen dat de meeste maneges moeten veranderen (lijkt mij).
Niet meer in de massale vorm zoals nu, waar een dier vaak een gebruiksvoorwerp is. Hier in Drenthe komen steeds meer kleinschalige "manegetjes", dat zijn mensen met een 2-4 paarden/pony's die kinderen leren om te gaan met deze dieren (poetsen, leiden, hoe ga je om met een edel dier en soms ook rijden na deze fases). Rijden staat dus niet op nummer 1. Mijn kinderen hebben allebei bij een manege gereden en ik heb me soms echt ontzettend in moeten houden. Ze konden nog niet eens fatsoenlijk in een zadel blijven zitten of ze moesten al in galop. Een halve meter stuiterend uit het zadel bonkend, trekkend aan de teugels...het liefst wilde ik ze eraf sleuren en tegen de juf zeggen waar gaaaaat dit over...Nu achteraf (het is alweer heel wat jaar geleden...denk ik had ik het maar gedaan).
En Elise...Soms denk ik ook dat Dier en Recht wat overdrijft, maar ik denk ook dat ze vanuit de paardenwereld wel heel erg zwart worden gemaakt terwijl ze echt wel goede inzichten hebben. Ik blijf erbij dat je vanuit een verslaving niet helder kan denken...en ja, paardenmensen hebben een verslaving. Die hebben elke dag de Dopamine kick nodig die paarden/paardrijden/paardensport heet. En denk je dat ze die verslaving willen opgeven? Noway! Daarom reageert de paardenwereld zo heftig..het is hun leven...hun inkomen....hun verslaving...Maar verder kijken dan hun neus lang is lijken ze ook niet te willen en zo gaan we afstevenen op een paardensportloze wereld, daar ben ik van overtuigd als er geen drastische maatregelen genomen gaan worden.
Ze worden juist zwart gemaakt door hun manier van doen, als ze op een eerlijke manier problemen zouden aankaarten dan zou niemand er moeilijk over doen want uiteindelijk willen de meeste mensen hetzelfde. Paardenwelzijn verbeteren. Ik vind dus juist dat Dier en Recht niet helder kijkt en daarom kan ik ze ook echt niet meer serieus nemen.
En geloof me..ik heb het geprobeerd..ik heb een tijdje gemaild met die Sarah Pesie maar die heeft echt oogkleppen op.
In de Paardenkrant stond een interview met Monty Roberts over de toenemende kritiek op de paardensport. Als hem de vraag wordt gesteld of we de discussie met tegenstanders van de sport wel aan moeten gaan zegt hij:" Ik weet het niet. Wel weet ik dat hun argumenten hout snijden. Ze hebben op veel punten gelijk. Uiteraard vind ik het belachelijk, verschrikkelijk en ontzettend gevaarlijk dat ze de baan inrennen tijdens een springwedstrijd, maar de reden waarom ze het doen is begrijpelijk. Wij moeten het in de paardenwereld gewoon beter doen. Wij moeten serieuze stappen gaan nemen om het welzijn van de paarden te verbeteren en niet welzijnsstanden door de vingers zien."
Hij zegt dat we liefdevoller met de dieren om moeten gaan en dat er geweldloos en zonder vechten met paarden omgegaan moet worden. "Niemand van ons is geboren met het recht om te zeggen: " Je moet anders zal ik je pijn doen"...dat geldt voor elke wezen, dier en mens."