Edward Gal: 'Ik vond dat mijn jaar geen wedstrijden nu wel voorbij is'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 10:41

maneges zouden voor een andere manier van opleiden kunnen kiezen, maar voor de meeste ruiters is de bar het leukst onderdeel van een manege, het sfeertje de lucht en de stoere taal is voor vele een sociaal plekje waar ze zich prettig (kunnen) voelen

ik heb eens een tien rittenkaart gekocht om te ervaeren hoe het is, meer om ruiters te begrijpen die zonder enig verstand prive een paard (kunnen) kochten en dan denken ik kan een leuk F16 proefje rijden en dus kan ik paard rijden, ik heb hem na vijf keer aan een meisje gegeven die er blij mee was.

Hoe vaak ze dan drogen uitkomen, veel paarden leed veroorzaakt, zie ik dagelijks op stallen

Leer nieuwe eigenaren eerst op maneges/handelsstallen dat een eigen paard iets anders is dan een manege paard, die lopen - meestal - braaf achter elkaar en als de juf - op het juiste moment - zegt "Galop" gaan de meeste in galop, ik heb in die vijf lessen niets over hulpen ect. gehoord. dus de andere in die lessen ook niet en dan niet snappen dat een eigen paard hulpen nodig heeft om iets te doen.

Bewust worden vanaf de basis, is het moeilijkste wat er is want het zijn allemaal geboieren als een GP ruiter, maar er is al zoveel kennis en kunde weg dan bewust worden ook heel lastig zal zijn.

Een eigen paard is iets anders als de meeste penny blaadjes doen voorkomen, als ik een M,Z, leerpaard koop wil nog niet zeggen dat ik deze dan ook kan rijden, ik moet wel bedenken en accepteren dat het niet een op een over gaat, en kennis vergaren - want wat is een leerpaard als ik de hulpen niet ken -

het kan een heel goede vriend worden als je met wederzijds respect de lange weg durft op te gaan om een paard - en de ruiter - op te leiden tot die happy atleet die - als lijkt het - het werk vrijwillig voor je doet

Maar helaas is het paard verworden tot een financieel - zeer lucratief - ding, waar helaas ook nog geen vakbond, geen cao voor is

Ik heb de petitie niet ondertekend, wel aangegeven bij de sectorraad waarom niet.

Popstra

Re: Edward Gal: 'Ik vond dat mijn jaar geen wedstrijden nu wel voorbij is'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:02

Ze zouden kantines/bars moeten bannen uit maneges en pensionstallen.
Zal een hoop roddel en achterklap schelen en de paarden krijgen ook meer aandacht!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:15

Popstra schreef:
Zal een hoop roddel en achterklap schelen en de paarden krijgen ook meer aandacht!

Denk je dat echt serieus? De mensen die roddelen doen dat ook als er geen bar is, dat komt niet door de bar. degene die paarden weinig aandacht geven omdat ze socializen gaan dat zonder bar ook gewoon doen. Waarom zouden ze dan meer aandacht aan paard geven? Dan staan ze buiten te kletsen en alsnog niet met paard bezig of gaan eerder weg. Ik heb op stallen met en zonder kantine gestaan, sommige met echte bar en sommige alleen kantine. Degene die in de bar rondhingen deden op dagen dat die dicht was echt niet ineens meer met paard. Het is het type mens en niet de accommodatie.

Bij 'onze' manege krijgen de kinderen vanaf het begin ook les in de omgang met paarden, het verzorgen, zadelen en alles eromheen. Pony's staan 24/7 buiten met schuilstal en paddock en in de zomer s nachts het hek naar het land open. Kinderen, of vooral ouders, die alleen komen voor het rijden vertrekken snel. Ze zijn verplicht minimaal een half uur van te voren aanwezig te zijn en achteraf ook nog. Eerst privélessen aan de longe voordat ze in een groep komen en meteen al nette hulpen aanleren. Ze rijden al vrij snel niet meer achter elkaar aan, want dat is idd meeliften en niet leren rijden.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:17

MyWishMax schreef:
Popstra schreef:

Denk je dat echt serieus? De mensen die roddelen doen dat ook als er geen bar is, dat komt niet door de bar. degene die paarden weinig aandacht geven omdat ze socializen gaan dat zonder bar ook gewoon doen. Waarom zouden ze dan meer aandacht aan paard geven? Dan staan ze buiten te kletsen en alsnog niet met paard bezig of gaan eerder weg.

Bij 'onze' manege krijgen de kinderen vanaf het begin ook les in de omgang met paarden, het verzorgen, zadelen en alles eromheen. Pony's staan 24/7 buiten met schuilstal en paddock en in de zomer s nachts het hek naar het land open. Kinderen, of vooral ouders, die alleen komen voor het rijden vertrekken snel. Ze zijn verplicht minimaal een half uur van te voren aanwezig te zijn en achteraf ook nog. Eerst privélessen aan de longe voordat ze in een groep komen en meteen al nette hulpen aanleren. Ze rijden al vrij snel niet meer achter elkaar aan, want dat is idd meeliften en niet leren rijden.

Goed voorbeeld, verdient navolging

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:22

Popstra schreef:

minder dominant aanwezig zou al helpen.

je kunt kantines en bars ook gebruiken voor theorielessen b.v.

leg klanten - op "op het droge" uit wat hulpen zijn, b.v.

was in het verleden een verplichte les als de lessen - ivm weer - niet door konden gaan,
we hadden de luxe van binnenbakken nog niet dus werd er op deze manier onderricht gegeven

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:25

MyWishMax schreef:
Popstra schreef:

Denk je dat echt serieus? De mensen die roddelen doen dat ook als er geen bar is, dat komt niet door de bar. degene die paarden weinig aandacht geven omdat ze socializen gaan dat zonder bar ook gewoon doen. Waarom zouden ze dan meer aandacht aan paard geven? Dan staan ze buiten te kletsen en alsnog niet met paard bezig of gaan eerder weg. Ik heb op stallen met en zonder kantine gestaan, sommige met echte bar en sommige alleen kantine. Degene die in de bar rondhingen deden op dagen dat die dicht was echt niet ineens meer met paard. Het is het type mens en niet de accommodatie.

Helemaal mee eens, zowel de roddel als leren hoe een paard verzorgt word.

Maar zo snap ik niet dat er tegenwoordig nog stallen mogen komen met te weinig plek voor het aantal paarden.
Hier in de buurt komt een groot complex voor 94 paarden.
Het aantal hectare word niet vermeld, maar dat zal behoorlijk tegen gaan vallen.

https://equnews.nl/promo/bouw-van-nieuw ... 9gY94tvWr8

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:26

even weer off topic:

leer klanten wat een volte inhoud, en wat een paard ervoor nodig heeft om een goede volte te kunnen lopen, bewust worden komt vanzelf als er kennis en kunde is

Onderstaande is een simpele uitleg

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door mce op 03-02-23 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:28

even off topic,

onderstaande is ook een simpele uitleg waarom een paard eerst even een pasje rcht moet zijn

wil jwe bewust worden dan moet je kennis en kunde vergaren, en goede instructie is daarbij erg belangrijk
iemand die het zelf weet en het goed kan overdragen
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door mce op 03-02-23 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:34

Over Rath praten was off-topic en nu gaat t over Maneges. Juist :+

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:41

996981 schreef:

:j

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 11:47

996981 schreef:

heb het aangepast, des al niet te min passend bij de bewustwording die vele in dit topic wensen

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 12:13

Enzo_Ollie schreef:
Maar waarom dan maneges in algemene zin verbieden? Dan heb je toch alsnog een manege waar kinderen dat leren? Ergens leren rijden/met paarden omgaan is een manege, of moet daarvoor een nieuw woord bedacht worden.... Je kan dan beter zeggen dat de meeste maneges moeten veranderen (lijkt mij).

Niet meer in de massale vorm zoals nu, waar een dier vaak een gebruiksvoorwerp is. Hier in Drenthe komen steeds meer kleinschalige "manegetjes", dat zijn mensen met een 2-4 paarden/pony's die kinderen leren om te gaan met deze dieren (poetsen, leiden, hoe ga je om met een edel dier en soms ook rijden na deze fases). Rijden staat dus niet op nummer 1. Mijn kinderen hebben allebei bij een manege gereden en ik heb me soms echt ontzettend in moeten houden. Ze konden nog niet eens fatsoenlijk in een zadel blijven zitten of ze moesten al in galop. Een halve meter stuiterend uit het zadel bonkend, trekkend aan de teugels...het liefst wilde ik ze eraf sleuren en tegen de juf zeggen waar gaaaaat dit over...Nu achteraf (het is alweer heel wat jaar geleden...denk ik had ik het maar gedaan).

En Elise...Soms denk ik ook dat Dier en Recht wat overdrijft, maar ik denk ook dat ze vanuit de paardenwereld wel heel erg zwart worden gemaakt terwijl ze echt wel goede inzichten hebben. Ik blijf erbij dat je vanuit een verslaving niet helder kan denken...en ja, paardenmensen hebben een verslaving. Die hebben elke dag de Dopamine kick nodig die paarden/paardrijden/paardensport heet. En denk je dat ze die verslaving willen opgeven? Noway! Daarom reageert de paardenwereld zo heftig..het is hun leven...hun inkomen....hun verslaving...Maar verder kijken dan hun neus lang is lijken ze ook niet te willen en zo gaan we afstevenen op een paardensportloze wereld, daar ben ik van overtuigd als er geen drastische maatregelen genomen gaan worden.

In de Paardenkrant stond een interview met Monty Roberts over de toenemende kritiek op de paardensport. Als hem de vraag wordt gesteld of we de discussie met tegenstanders van de sport wel aan moeten gaan zegt hij:" Ik weet het niet. Wel weet ik dat hun argumenten hout snijden. Ze hebben op veel punten gelijk. Uiteraard vind ik het belachelijk, verschrikkelijk en ontzettend gevaarlijk dat ze de baan inrennen tijdens een springwedstrijd, maar de reden waarom ze het doen is begrijpelijk. Wij moeten het in de paardenwereld gewoon beter doen. Wij moeten serieuze stappen gaan nemen om het welzijn van de paarden te verbeteren en niet welzijnsstanden door de vingers zien."

Hij zegt dat we liefdevoller met de dieren om moeten gaan en dat er geweldloos en zonder vechten met paarden omgegaan moet worden. "Niemand van ons is geboren met het recht om te zeggen: " Je moet anders zal ik je pijn doen"...dat geldt voor elke wezen, dier en mens."

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:32

996981 schreef:

uhm ja, hoe zijn we precies bij manges gekomen en hoe die in te richten? :?
Maneges enz doen er in dit topic toch helemaal niet toe.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 14:51

Ninx schreef:
Elisa2 schreef:
En daar kan ik hem alleen maar gelijk in geven want iedere keer als ik lees wat die Dier en Recht nu weer lopen te beweren dan gaan mijn nekharen omhoog staan. Echt alles wordt verdraaid naar het negatieve/ mishandeling en zoals het hun uit komt. Het is echt een hetze en de paardenwereld loopt te slapen en heeft niet door hoeveel leken hierdoor negatief beinvloed worden.

Nou.... beetje nuance is hier ook op z'n plaats he?
Dankzij dier & recht zijn er steeds minder bloedmerries op IJsland, zij hebben gepushed om pitloos starten mogelijk te maken, hebben met de FNRS welzijnscriteria aangescherpt, voeren gesprekken met de NVWA om minimaal 4 uur buitenruimte voor paarden controleerbaar te krijgen, hebben aangestuurd op betere controle van bitten en neusriemen.....

Dus ja.... dat vind ik wel een pluim waard!

Hebben zij dat echt gedaan of beweren dat alleen maar? Want ze beweren namelijk ook dat heel veel positieve ontwikkelingen door hun komen terwijl ze er in de realiteit helemaal niks mee te maken hadden. Onderdeel van het zieltjes winnen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:21

Ayasha schreef:
996981 schreef:

uhm ja, hoe zijn we precies bij manges gekomen en hoe die in te richten? :?
Maneges enz doen er in dit topic toch helemaal niet toe.

gaat ook niet over maneges op zich, maar wat kunnen ze bijdragen aan bewust wording,
zo kwamen we daarop
Laatst bijgewerkt door mce op 03-02-23 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 15:25

manubres schreef:
Enzo_Ollie schreef:
Maar waarom dan maneges in algemene zin verbieden? Dan heb je toch alsnog een manege waar kinderen dat leren? Ergens leren rijden/met paarden omgaan is een manege, of moet daarvoor een nieuw woord bedacht worden.... Je kan dan beter zeggen dat de meeste maneges moeten veranderen (lijkt mij).

Niet meer in de massale vorm zoals nu, waar een dier vaak een gebruiksvoorwerp is. Hier in Drenthe komen steeds meer kleinschalige "manegetjes", dat zijn mensen met een 2-4 paarden/pony's die kinderen leren om te gaan met deze dieren (poetsen, leiden, hoe ga je om met een edel dier en soms ook rijden na deze fases). Rijden staat dus niet op nummer 1. Mijn kinderen hebben allebei bij een manege gereden en ik heb me soms echt ontzettend in moeten houden. Ze konden nog niet eens fatsoenlijk in een zadel blijven zitten of ze moesten al in galop. Een halve meter stuiterend uit het zadel bonkend, trekkend aan de teugels...het liefst wilde ik ze eraf sleuren en tegen de juf zeggen waar gaaaaat dit over...Nu achteraf (het is alweer heel wat jaar geleden...denk ik had ik het maar gedaan).

En Elise...Soms denk ik ook dat Dier en Recht wat overdrijft, maar ik denk ook dat ze vanuit de paardenwereld wel heel erg zwart worden gemaakt terwijl ze echt wel goede inzichten hebben. Ik blijf erbij dat je vanuit een verslaving niet helder kan denken...en ja, paardenmensen hebben een verslaving. Die hebben elke dag de Dopamine kick nodig die paarden/paardrijden/paardensport heet. En denk je dat ze die verslaving willen opgeven? Noway! Daarom reageert de paardenwereld zo heftig..het is hun leven...hun inkomen....hun verslaving...Maar verder kijken dan hun neus lang is lijken ze ook niet te willen en zo gaan we afstevenen op een paardensportloze wereld, daar ben ik van overtuigd als er geen drastische maatregelen genomen gaan worden.

Ze worden juist zwart gemaakt door hun manier van doen, als ze op een eerlijke manier problemen zouden aankaarten dan zou niemand er moeilijk over doen want uiteindelijk willen de meeste mensen hetzelfde. Paardenwelzijn verbeteren. Ik vind dus juist dat Dier en Recht niet helder kijkt en daarom kan ik ze ook echt niet meer serieus nemen.
En geloof me..ik heb het geprobeerd..ik heb een tijdje gemaild met die Sarah Pesie maar die heeft echt oogkleppen op.

In de Paardenkrant stond een interview met Monty Roberts over de toenemende kritiek op de paardensport. Als hem de vraag wordt gesteld of we de discussie met tegenstanders van de sport wel aan moeten gaan zegt hij:" Ik weet het niet. Wel weet ik dat hun argumenten hout snijden. Ze hebben op veel punten gelijk. Uiteraard vind ik het belachelijk, verschrikkelijk en ontzettend gevaarlijk dat ze de baan inrennen tijdens een springwedstrijd, maar de reden waarom ze het doen is begrijpelijk. Wij moeten het in de paardenwereld gewoon beter doen. Wij moeten serieuze stappen gaan nemen om het welzijn van de paarden te verbeteren en niet welzijnsstanden door de vingers zien."

Hij zegt dat we liefdevoller met de dieren om moeten gaan en dat er geweldloos en zonder vechten met paarden omgegaan moet worden. "Niemand van ons is geboren met het recht om te zeggen: " Je moet anders zal ik je pijn doen"...dat geldt voor elke wezen, dier en mens."

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 23:19

Je ziet vanavond goed waar het mis gaat, hengstencompetitie bij het KWPN en Hans Peter Minderhout wordt 2e een rubriek, wordt geroemd om zijn harmonie maar de harmonie was ver te zoeken, was zelfs het minste van alle combinaties! Paard was heel onrustig in de aanleuning, was nog echt slap van achter, kon de overgangen nog niet helemaal handelen, schaarde nog niet top in de appuys, maar wordt wel optimaal beloond. Waarom? Omdat het HP is? Het is echt onwerkelijk weer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 10:07

Het ergste vind ik dat ik plaatsvervangend pijn in mijn nek kreeg bij zijn proef en het enige wat de jury er lauwtjes over zegt is dat het neusje er soms wat meer uit mag. Nee, hier zou ingegrepen moeten worden en iemand die zo rijdt moet gewoon voor ieder onderdeel een -2 krijgen.

Het publiek snap ik ook echt niet..publiekslieveling...ja..er zijn nog veel verbeteringen te behalen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 10:09

Is er ergens beeldmateriaal? Ik heb de hengstencompetitie niet gezien.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 10:38

Ik zou het ook wel heel graag willen terug kijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 10:40

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 10:59

Oh dit was precies hetzelvde als op jumping..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 11:37

Phonix schreef:
Oh dit was precies hetzelvde als op jumping..

En als op die clinic. Hij kan gewoon niet loslaten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 11:41

Kunnen ze allebei niet..en dat is ook mijn grootste probleem met hun "rijstijl". Het is vasthouden en op druk rijden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 11:56

Misschien zijn ze veel te bang om eraf te knikkeren, ze zijn ook al op leeftijd. En Totilas? Die had een cyste in z’n achterbeen. Daarom was hij achter kreupel, dat beeld van hem waarbij hij het been op rust zet na de proef met Rath, triest. Rath kreeg de hele wereld over zich heen dat hij gestart was en misschien terecht maar dit gaf het gouden karakter van Totilas weer. Een ander paard was allang in de staak gegaan door de pijn.