Tweede pony in korte tijd aangevallen in Wittelte

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 18:52

Rivendell schreef:
Ik denk ook dat de telling niet klopt. Volgens de cijfers woont er één wolven paar in Drenthe en een paar losse wolven. Met de hoeveelheid aanvallen moeten dat er echt meer zijn

Tot 1 augustus waren er 11 geregistreerd (via dna) Inmiddels zijn er ws nog wat zwervers langsgekomen.

pillow

Re: Tweede pony in korte tijd aangevallen in Wittelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 20:43

Op Facebook staat nu een filmpje van een roedel met 8 wolven dat een fietspad over steekt in Elspeet.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 20:45

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 21:36

Echwel schreef:
pillow schreef:
Op Facebook staat nu een filmpje van een roedel met 8 wolven dat een fietspad over steekt in Elspeet.

https://www.facebook.com/groups/9338546 ... 059319020/

Deze

Je zult er maar fietsen

Of je kinderen die naar school fietsen. Of je loopt daar met je hondje.
Over een paar maanden kan je geen enkel bos meer in

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 21:45

Ik vind het helemaal niet eng.
Vind het ook jammer dat ‘eng’ steeds weer boven komt drijven als het om de wolven gaan.

De problemen rond het aangevallen vee begrijp ik wel maar net zoals een vos geen mensen aanvalt zullen wolven dat ook niet doen. Het zijn wilde dieren die niet op mensen gericht zijn.

Conflicten tussen recreatiedruk en wolven kan ik me wel iets bij voorstellen. Een loslopende hond die wolven ruikt en erheen gaat zal voorkomen moeten worden door de hond aan de lijn te houden.
Maar bang om te wandelen ivm wolven in NL, dat gaat ver en is ongegrond.

Maar ja, veel mensen zijn ook bang voor spinnen, ook dat is totaal niet nodig.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 22:10

Marigold schreef:
Ik vind het helemaal niet eng.
Vind het ook jammer dat ‘eng’ steeds weer boven komt drijven als het om de wolven gaan.

De problemen rond het aangevallen vee begrijp ik wel maar net zoals een vos geen mensen aanvalt zullen wolven dat ook niet doen. Het zijn wilde dieren die niet op mensen gericht zijn.

Conflicten tussen recreatiedruk en wolven kan ik me wel iets bij voorstellen. Een loslopende hond die wolven ruikt en erheen gaat zal voorkomen moeten worden door de hond aan de lijn te houden.
Maar bang om te wandelen ivm wolven in NL, dat gaat ver en is ongegrond.

Maar ja, veel mensen zijn ook bang voor spinnen, ook dat is totaal niet nodig.

Ik zag gisteren nog filmpje voorbij komen dat een vos een vrouw aanviel.

En wolven vallen wel degelijk mensen aan :+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 22:13

Ik ben er ook niet zo bang voor, als wandelaar. Al hoef ik er geen acht tegen te komen. Al helemaal niet als ik de hond bij me heb. Ook al zit die aan de lijn. En die kans is hier niet denkbeeldig..
Voor mijn paard ben ik wel bang.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 22:19

Probleem is dat wolf hond ziet als rare "wolf" die als niet roedellid op zijn territorium komt. Dat is als een andere wolf dat doet vaak dodelijk.
Kijkende naar de geschiedenis, en wat een Franse onderzoeker bij elkaar traceerde van zo'n 9031 aanvallen met de laatste op die lijst ergens 2014 en bij een uitsplitsing van zo'n 2000+ daarvan in 15% rabies en 85% predatie aanval op mensen, is er niks ongegronds aan die zorg.
Er komt weinig in de internationale of zelfs nationale kranten over aanvallen door wilde dieren en dat maakt het beeld beperkt. Maar ja er zijn zeker aanvallen met welke motivatie dan ook, jaarlijks op Europees grondgebied al dan niet binnen de EU. En dat is dezelfde eurazische wolf als die in NL, BE, DU rondloopt. En Nederland heeft dan het nadeel dat alles heel dicht op elkaar gepakt is en wolf hier wel snel aan van alles moet wennen om niet bang in een hoekje dood te hongeren.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 22:51

Echwel schreef:
pillow schreef:

https://www.facebook.com/groups/9338546 ... 059319020/

Deze

Je zult er maar fietsen

Oh dank je. Dat plaatsen lukt mij niet. Ik zou deze situatie liever niet tegenkomen, en al helemaal niet met een hond. Denk dat Marigold wel wat naïef is en deze.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 22:55

Waarom zou een wolf niet mensen aanvallen? Die zijn heus ook gewoon eetbaar hoor, denk dat op het gemiddelde mens meer vlees zit dan op een ree of schaap.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 00:34

Ik denk indd dat de telling niet echt klopt nee...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 07:05

:D :D

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 08:01

Ik denk dat mensen nu nog geen gevaar lopen. Maar als straks alle dieren opgehokt zijn en het wild steeds minder wordt dan het dan een ander verhaal gaat worden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 08:07

Even over mijn mogelijke naïviteit:

Ik ben gister nog een heel eind wezen fietsen door ‘potentieel wolvengebied’. Ben in Wittelte geweest etc. Ik vind het erg interessant, de wolf in Nederland en de ontwikkelingen te volgen.
Wat mij betreft wordt er naar het hele plaatje gekeken. Hoe wordt het leefgebied gebruikt, welke invloed heeft recreatiedruk en hebben landbouwactiviteiten. Bijvoorbeeld, de mais is er af, de reeën kunnen zich daar niet meer in verstoppen, mogelijk verband met minder aanvallen op vee?
Ik denk er gewoon over na. En zonder angst.
Als ik de pony nog had zou ik daar wel bang voor zijn. En als wolvenpark Ruinen er nog was, daar zou ik niet in een wolvenverblijf willen gaan. Binnen omheining vind ik heel iets anders dan wolven in vrijheid tegenkomen. Ik vind loslopende honden 20 x gevaarlijker. Een langswandelen clubje wolven kijkt op als het mensen ziet, niet om erop te jagen maar meer omdat het ze verstoort of hun pad kruist. Wij zijn geen rennende kudde dieren die iets bij ze triggert.
Anders wordt het, als we te maken krijgen met een oude of gewonde wolf. Dat kan gevaarlijk zijn maar de boel wordt dusdanig gemonitord dat zo’n dier al gauw door jacht uit de populatie verwijderd wordt.
Wolf is ‘gewoon’ een toppredator binnen de natuur, en geen bloeddorstig en gek/gestoord eng dier zoals het toch af en toe lijkt te worden weggezet. Vleesetende dieren (zoals mensen) staan niet zo gauw op het menu ook. Vossen ed kunnen wel worden doodgebeten door top down, concurrentie weghalen. Maar worden op zich niet opgegeten. De mens met haar herrie en stank (in de ogen van wild althans) is vooral een verstorende factor, en geen prooi an sich.
Dus nee ik ben er echt niet bang voor.

Dreamboy, ja als er geen voedsel meer is. Maar dan trekken ze ook weer verder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 08:40

Ik ben het met je eens Marigold, en die wolven die daar in het bos lopen doen niemand kwaad. We moeten ook niet spastisch gaan worden en doen. Lijkt me prachtig om zo'n roedel tegen te komen in het bos.

Het is anders als ze in bewoond gebied komen en vee aanvallen, maar laten we geen heksenjacht maken op de wolf die niemand kwaad doet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 08:43

Maar dat hij daar overdag rond loopt is nu nog geen probleem. Maar weer heeft hij ervaren mens doet niks.
Dit gaat wel een probleem geven.
In het buitenland heeft hij wel aangevallen. Dat is ook waarom meer dan 100 jaar terug hij werd bejaagd. Terwijl er toen veel ruimte voor hem was.
Waarom denkt men nu dat de wolf niet gaat aanvallen?
Hij gaat gewoon zijn territorium verdedigen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 08:54

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 09:04

Elisa2 schreef:
Ik zie ze toch echt schuw weglopen voor de mens...een wolf die een mens aan gaat vallen is echt zeldzaam.

https://www.wolf-center.eu/informatie/w ... -of-fictie

Ja, maar als ze te weinig prooi vinden, gebeurt het wel.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20100313_006

Ik wil me graag veilig en ontspannen voelen als ik wandel met mijn hond in het bos. Aangelijnd houden zal niet altijd voldoende zijn.
Op de hardlooproute van mijn man, is gewoon overdag een grote wolf gesignaleerd. Lekker dan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:30

Marigold schreef:
Even over mijn mogelijke naïviteit:

Ik ben gister nog een heel eind wezen fietsen door ‘potentieel wolvengebied’. Ben in Wittelte geweest etc. Ik vind het erg interessant, de wolf in Nederland en de ontwikkelingen te volgen.
Wat mij betreft wordt er naar het hele plaatje gekeken. Hoe wordt het leefgebied gebruikt, welke invloed heeft recreatiedruk en hebben landbouwactiviteiten. Bijvoorbeeld, de mais is er af, de reeën kunnen zich daar niet meer in verstoppen, mogelijk verband met minder aanvallen op vee?
Ik denk er gewoon over na. En zonder angst.
Als ik de pony nog had zou ik daar wel bang voor zijn. En als wolvenpark Ruinen er nog was, daar zou ik niet in een wolvenverblijf willen gaan. Binnen omheining vind ik heel iets anders dan wolven in vrijheid tegenkomen. Ik vind loslopende honden 20 x gevaarlijker. Een langswandelen clubje wolven kijkt op als het mensen ziet, niet om erop te jagen maar meer omdat het ze verstoort of hun pad kruist. Wij zijn geen rennende kudde dieren die iets bij ze triggert.
Anders wordt het, als we te maken krijgen met een oude of gewonde wolf. Dat kan gevaarlijk zijn maar de boel wordt dusdanig gemonitord dat zo’n dier al gauw door jacht uit de populatie verwijderd wordt.
Wolf is ‘gewoon’ een toppredator binnen de natuur, en geen bloeddorstig en gek/gestoord eng dier zoals het toch af en toe lijkt te worden weggezet. Vleesetende dieren (zoals mensen) staan niet zo gauw op het menu ook. Vossen ed kunnen wel worden doodgebeten door top down, concurrentie weghalen. Maar worden op zich niet opgegeten. De mens met haar herrie en stank (in de ogen van wild althans) is vooral een verstorende factor, en geen prooi an sich.
Dus nee ik ben er echt niet bang voor.

Dreamboy, ja als er geen voedsel meer is. Maar dan trekken ze ook weer verder.

Er zit zeker verschil in wolven. En normaliter vormen ze ook geen gevaar voor mensen. Maar wanneer ze beginnen met overdag de bebouwde kom op te zoeken zoals nunin Drenthe gebeurt, Dan begint het toch allemaal wel een beetje de verkeerde kant op te gaan. Vooral gezien de eerdere ervaringen met de Nederlandse natuurbeheerders is het zeker zorgelijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:31

Zit er dan geen verschil in wolven die ruimte hebben en bij mensen weg blijven (bij de grotere natuurgebieden, in bijv andere landen) En wolven die leren samen te gaan met mensen, omdat ze simpwelweg redelijk op elkaars lip zitten?

Zijn er meer locaties waar wolven relatief dicht op mensen zitten?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:46

Cer schreef:
Zit er dan geen verschil in wolven die ruimte hebben en bij mensen weg blijven (bij de grotere natuurgebieden, in bijv andere landen) En wolven die leren samen te gaan met mensen, omdat ze simpwelweg redelijk op elkaars lip zitten?

Zijn er meer locaties waar wolven relatief dicht op mensen zitten?

Duitsland is dunbevolkter dan Nederland. En daar zijn de problemen met wolven al behoorlijk groot. Daarbij is het wel zo dat Duitsland wel brutale wolven tijdig verwijdert. Daardoor is het daar nog niet zover geëscaleerd dat er mensen zijn aangevallen. Maar desondanks genoeg problemen.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:46

Gatverdamme, weer een pony dood, Elsloo DFW. Weet het verhaal eromheen niet, maar lijkt op foto's niet aangevreten. Wolven op heterdaad betrapt? Of wel zin in jacht, maar geen honger?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:49

criollo_yess schreef:
Gatverdamme, weer een pony dood, Elsloo DFW. Weet het verhaal eromheen niet, maar lijkt op foto's niet aangevreten. Wolven op heterdaad betrapt? Of wel zin in jacht, maar geen honger?

En nog drachtig ook, zo ziet het eruit. En inderdaad niet aangegeten, , bah !
Wat een drama is dit toch !

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:13

sterregoud schreef:
criollo_yess schreef:

En nog drachtig ook, zo ziet het eruit. En inderdaad niet aangegeten, , bah !
Wat een drama is dit toch !

Waar haal je vandaan dat die drachtig is ?
Pony is gewoon rond of opgeblazen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:15

Hoe komen jullie aan die informatie? De app?