Marigold schreef:Even over mijn mogelijke naïviteit:
Ik ben gister nog een heel eind wezen fietsen door ‘potentieel wolvengebied’. Ben in Wittelte geweest etc. Ik vind het erg interessant, de wolf in Nederland en de ontwikkelingen te volgen.
Wat mij betreft wordt er naar het hele plaatje gekeken. Hoe wordt het leefgebied gebruikt, welke invloed heeft recreatiedruk en hebben landbouwactiviteiten. Bijvoorbeeld, de mais is er af, de reeën kunnen zich daar niet meer in verstoppen, mogelijk verband met minder aanvallen op vee?
Ik denk er gewoon over na. En zonder angst.
Als ik de pony nog had zou ik daar wel bang voor zijn. En als wolvenpark Ruinen er nog was, daar zou ik niet in een wolvenverblijf willen gaan. Binnen omheining vind ik heel iets anders dan wolven in vrijheid tegenkomen. Ik vind loslopende honden 20 x gevaarlijker. Een langswandelen clubje wolven kijkt op als het mensen ziet, niet om erop te jagen maar meer omdat het ze verstoort of hun pad kruist. Wij zijn geen rennende kudde dieren die iets bij ze triggert.
Anders wordt het, als we te maken krijgen met een oude of gewonde wolf. Dat kan gevaarlijk zijn maar de boel wordt dusdanig gemonitord dat zo’n dier al gauw door jacht uit de populatie verwijderd wordt.
Wolf is ‘gewoon’ een toppredator binnen de natuur, en geen bloeddorstig en gek/gestoord eng dier zoals het toch af en toe lijkt te worden weggezet. Vleesetende dieren (zoals mensen) staan niet zo gauw op het menu ook. Vossen ed kunnen wel worden doodgebeten door top down, concurrentie weghalen. Maar worden op zich niet opgegeten. De mens met haar herrie en stank (in de ogen van wild althans) is vooral een verstorende factor, en geen prooi an sich.
Dus nee ik ben er echt niet bang voor.
Dreamboy, ja als er geen voedsel meer is. Maar dan trekken ze ook weer verder.
Er zit zeker verschil in wolven. En normaliter vormen ze ook geen gevaar voor mensen. Maar wanneer ze beginnen met overdag de bebouwde kom op te zoeken zoals nunin Drenthe gebeurt, Dan begint het toch allemaal wel een beetje de verkeerde kant op te gaan. Vooral gezien de eerdere ervaringen met de Nederlandse natuurbeheerders is het zeker zorgelijk.