Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 17:11

manubres schreef:
Elisa2...Mooi paard.

Paard van voor vastbinden leert hem niet op eigen benen lopen en eigen balans vinden.
Sowieso ben ik niet voor longeren, meer voor werk aan de hand.
Paard onbelast leren wijken, travers, schouderbinnenwaarts etc...is mi veel waardevoller dan een scheef paard op de volte rond te jagen met het hoofd in de krul.

Dankjewel, het paard zit niet vastgebonden aan mijn hand gelukkig.

Wie zegt dat ik de paarden niet aan de hand werk? Hier leren ze achterwaarts, wijken, schoudervoor ook aan de hand aan het halster. Het één sluit het ander niet uit.:-)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 21:01

Elisa2 schreef:
manubres schreef:
Elisa2...Mooi paard.

Paard van voor vastbinden leert hem niet op eigen benen lopen en eigen balans vinden.
Sowieso ben ik niet voor longeren, meer voor werk aan de hand.
Paard onbelast leren wijken, travers, schouderbinnenwaarts etc...is mi veel waardevoller dan een scheef paard op de volte rond te jagen met het hoofd in de krul.

Dankjewel, het paard zit niet vastgebonden aan mijn hand gelukkig.

Wie zegt dat ik de paarden niet aan de hand werk? Hier leren ze achterwaarts, wijken, schoudervoor ook aan de hand aan het halster. Het één sluit het ander niet uit.:-)

Weer eens een mooi voorbeeld hoe men van alles verondersteld en tot conclusies komt zonder eerst iets te vragen.
Het één sluit het ander inderdaad niet uit.

En het is volgens mij heel goed mogelijk om een paard met bepaalde hulpteugels, op een vriendelijke manier de richting waarin het dier wilt laten bewegen. Te vaak zie ik dat dieren in hun natuurlijk bewegingspatroon, niet optimaal bewegingen om in de toekomst een ruiter goed te kunnen dragen. Indien men een dier op een dergelijke manier laat door lopen tijdens het training, zet men het ook op het verkeerde been. Het dier gaat denken dat het ook zo moet, dat het goed is, dat 't hetgeen is wat de africhter wel. Ik vraag mij ernstig af of dat wel eerlijk is ten opzichte van het betreffende paard.
Deze laatste opmerking slaat uiteraard niet op u, maar geeft eerder mijn algemene mening weer over het gebruik van hulpteugels.

manubres

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 11:35

Ik had eerder precies dezelfde mening. Totdat je een fysio en osteo krijgt die zeggen dat elke hulpteugel een paard laat compenseren in het lichaam. Een scheef paard op de volte is al slecht en daar dan ook nog een hulpteugel aanhangen zorgt ervoor dat een paard helemaal gaat compenseren.
Een paard die zonder hulpteugel niet op eigen benen kan leren lopen is niet in balans gebouwd. En daar worden er steeds meer van gefokt.

Dat ik zei dat ik niet voor longeren ben maar voor werk aan de hand had niks met Elisa2 te maken, dat was een algemene opmerking.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 12:15

manubres schreef:
Ik had eerder precies dezelfde mening. Totdat je een fysio en osteo krijgt die zeggen dat elke hulpteugel een paard laat compenseren in het lichaam. Een scheef paard op de volte is al slecht en daar dan ook nog een hulpteugel aanhangen zorgt ervoor dat een paard helemaal gaat compenseren.
Een paard die zonder hulpteugel niet op eigen benen kan leren lopen is niet in balans gebouwd. En daar worden er steeds meer van gefokt.

Dat ik zei dat ik niet voor longeren ben maar voor werk aan de hand had niks met Elisa2 te maken, dat was een algemene opmerking.

Mijn oprechte excuses, dan had ik dat laatste totaal verkeerd begrepen. Ik heb het niet zo op therapeuten van welke aard dan ook, als ze pertinenten meningen uiten over africhting. Zeker als niet in staat zijn [geweest] om iets te laten zien, met mijn niveau. Ik hou vast aan het gezegde dat de schoenmaker het bij zijn leest moet houden. Maar ik moet ook zeggen, dat ik nooit een fysiotherapeut of osteopaat voor mijn paarden nodig heb gehad.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 13:18

Kadankovitch schreef:
manubres schreef:

Mijn oprechte excuses, dan had ik dat laatste totaal verkeerd begrepen. Ik heb het niet zo op therapeuten van welke aard dan ook, als ze pertinenten meningen uiten over africhting. Zeker als niet in staat zijn [geweest] om iets te laten zien, met mijn niveau. Ik hou vast aan het gezegde dat de schoenmaker het bij zijn leest moet houden. Maar ik moet ook zeggen, dat ik nooit een fysiotherapeut of osteopaat voor mijn paarden nodig heb gehad.

Dat klinkt goed, zou je hier een filmje willen delen hoe jouw manier van longeren (met hulpteugels) er dan uit ziet?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 17:46

Kadankovitch schreef:
[
Weer eens een mooi voorbeeld hoe men van alles verondersteld en tot conclusies komt zonder eerst iets te vragen.
Het één sluit het ander inderdaad niet uit.

En het is volgens mij heel goed mogelijk om een paard met bepaalde hulpteugels, op een vriendelijke manier de richting waarin het dier wilt laten bewegen. Te vaak zie ik dat dieren in hun natuurlijk bewegingspatroon, niet optimaal bewegingen om in de toekomst een ruiter goed te kunnen dragen. Indien men een dier op een dergelijke manier laat door lopen tijdens het training, zet men het ook op het verkeerde been. Het dier gaat denken dat het ook zo moet, dat het goed is, dat 't hetgeen is wat de africhter wel. Ik vraag mij ernstig af of dat wel eerlijk is ten opzichte van het betreffende paard.
Deze laatste opmerking slaat uiteraard niet op u, maar geeft eerder mijn algemene mening weer over het gebruik van hulpteugels.

Dat ben ik met je eens, als een paard niet goed rechtgericht wordt en in alles wat het doet scheef loopt in het natuurlijke bewegingspatroon. Want ieder paard heeft een natuurlijke scheefheid, dat heeft echt 0,0 met de fokkerij te maken. Dan belast het juist het lichaam niet op de goede manier waardoor er problemen ontstaan en is dat eerlijk ten opzichte van het paard?

Ik vind dat ook een vorm van dier onvriendelijkheid. Hoeveel paarden ik gezien heb die compleet vast en scheef gereden waren tot kreupelheid aan toe. En ja uit allerlei lagen, van sport tot 'vriendelijke' recreatie ruiters.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 22:28

Kadankovitch...therapeuten hebben er vaak lang voor geleerd hoor. Dat zijn echte schoenmakers dan :D

Aan mijn nieuwe (groene) paard was op het eerste gezicht niks te zien, maar jeemie toen de fysio kwam schrok ik ervan wat er allemaal mis was...Gewoon door de klinische keuring gekomen....dus zelfs dierenartsen zien het niet.

Ik heb ook altijd mijn andere paarden gelongeerd en bijgezet: touwtjes, pessoa en longeerhulp. Moet wel zeggen dat ik het altijd vreselijk vond dat ik het aan een bit moest vastmaken. Mijn toenmalige wedstrijdpaard was sensitief en schrok nog wel eens en gooide hoofd dan omhoog en werd het bit dwars door de mond getrokken...vreselijk....

Omdat mijn nieuwe paard overal vast zat in haar lichaam mocht ik niet meer longeren om het compenseren te stoppen. Heb toen het werk aan de hand ontdekt en aan lange lijnen. Ik longeer, nu ze weer losser in haar lichaam zit, alleen af en toe met dubbele longe, maar dan loop ik veel mee dus veel rechte lijnen. Heb ook geen bit meer in. dat moet ieder voor zich weten, maar ik voel me er beter bij. Mijn merrie heeft een botontsteking in de mond gehad door trekken wolfskiesjes en daarna erg gevoelig in mond gebleven.

Heb onlangs een fotootje in mijn profiel gezet van werken met lange lijnen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 00:35

Leuk je weer eens in een discussie te "zien" Kadankovitch!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 02:30

irmaz schreef:
Kadankovitch schreef:

Dat klinkt goed, zou je hier een filmje willen delen hoe jouw manier van longeren (met hulpteugels) er dan uit ziet?

Dat zou ik wel willen, maar dat heb ik niet. Ten eerste train ik in de regel alleen, heb dus niemand regelmatig bij de hand om te filmen. Ten tweede, als die wel worden gemaakt, vind ik ze zelf vaak niet goed genoeg om ze te laten zien. Ten derde, als de scherprechterij lees die hier plaats, waar men conclusies trekt uit beelden van fracties van seconden, dan ben ik niet van plan mij daarvoor te lenen. Ik constateer dat aan beide zijde van het spectrum, dus u niet alleen, ook de andere kant doet dat. En ten vierde, ik heb nergens gezegd dat ikzelf nu met hulpteugels train. Ik vrees echt dat u te snel tot conclusies komt.

Waarom mijn voorbehoud tegenover fysiotherapeuten en osteopaten die zich over africhting uitlaten, u noodzaakt, mij quasi dwingend te vragen met een film op de proppen te komen hoe ik een paard met hulpteugels longeer, is mij echt een raadsel. Daar had ik het toch niet over?
Dit is mijn bezwaar tegen veel van de discussies hier. Het is zelden een dialoog waar met welwillendheid luistert naar de opvatting van de ander. maar een twistgesprek waar men alleen luistert naar de ander om punt te vinden waarop de redenering van de ander lek kan prikken.

Waarom zou één de opties de enig juiste zijn?! Zou het niet heel goed kunnen zijn dat naar omstandigheden, de bouw en geestelijke ingesteldheid, de kunde van de longeerder, hulpteugels soms wel nuttig, soms niet nuttig zijn. Of soms gezien de omstandigheden, het minste van de kwade zou zijn.

Iedereen heeft oh zo graag over zijn of haar unieke paard, dat toch zulke speciale eigenschappen heeft. Maar als het op theorieën en dogma's aankomt, schijnen plots alle paarden identiek te zijn.
En nog iets van die trekking: Er wordt zo snel en zo gemakkelijk gezegd, door bijna iedereen: "Er zijn verschillende wegen naar Rome leiden", maar als het om het 'eigen gelijk' gaat, is men dat maar al te snel vergeten. Dan is er maar één weg, namelijk de 'MIJNE'! Het lijkt wel dat men denkt dat als iemand anders een redelijk argument heeft, men zelf daarom ongelijk moet hebben? NEEN, want er zijn inderdaad verschillende wegen naar Rome. De hierboven genoemde verschillen tussen paarden, africhters en omstandigheden, rechtvaardigen het gebruik van een andere weg. Het is een oud en afgezaagd gezegde. En weet u waarom het een oud en afgezaagd gezegde is? Omdat dat het een heel juist en wijs gezegde is. Men zou eraan moeten denken als men discussieert !

Dit moest mij eens van het hart. Het was geenszins speciaal tot u gericht. U maakte het slechts in mij los. Ik verwijt het velen, ook mezelf.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 02:36

fransje23 schreef:
Leuk je weer eens in een discussie te "zien" Kadankovitch!

Bedankt voor de vriendelijke begroeting. Ik weet echter niet of dat sentiment door iedereen wordt gedeeld.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 02:47

manubres schreef:
Kadankovitch...therapeuten hebben er vaak lang voor geleerd hoor. Dat zijn echte schoenmakers dan :D

Aan mijn nieuwe (groene) paard was op het eerste gezicht niks te zien, maar jeemie toen de fysio kwam schrok ik ervan wat er allemaal mis was...Gewoon door de klinische keuring gekomen....dus zelfs dierenartsen zien het niet.

Ik heb ook altijd mijn andere paarden gelongeerd en bijgezet: touwtjes, pessoa en longeerhulp. Moet wel zeggen dat ik het altijd vreselijk vond dat ik het aan een bit moest vastmaken. Mijn toenmalige wedstrijdpaard was sensitief en schrok nog wel eens en gooide hoofd dan omhoog en werd het bit dwars door de mond getrokken...vreselijk....

Omdat mijn nieuwe paard overal vast zat in haar lichaam mocht ik niet meer longeren om het compenseren te stoppen. Heb toen het werk aan de hand ontdekt en aan lange lijnen. Ik longeer, nu ze weer losser in haar lichaam zit, alleen af en toe met dubbele longe, maar dan loop ik veel mee dus veel rechte lijnen. Heb ook geen bit meer in. dat moet ieder voor zich weten, maar ik voel me er beter bij. Mijn merrie heeft een botontsteking in de mond gehad door trekken wolfskiesjes en daarna erg gevoelig in mond gebleven.

Dat is enorm fijn dat u op deze weg een goede oplossing hebt gevonden voor specifiek uw paard. Dat meen ik oprecht. Ik beweer ook niet dat dit niet zou kunnen werken. Mijn bezwaar is dat een osteopaat en en fysiotherapeut met de beste de vakkennis daarom nog niet goede africhters zijn. Het is mijn vaste overtuiging dat de fysieke aspecten van het rijden maar een deel uitmaken van wat goed en fijn paardrijden inhoudt. In de hele voorgaande discussie wordt het leidend voorwerp [=paard] hier behandeld als een vleesgeworden stuk mechaniek. Terwijl bij succesvol longeren echt nog wel meer komt kijken dan het wel of niet gebruiken van hulpteugels. Dat heb ik elders al kort proberen aan te stippen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 03:20

Elisa2 schreef:
Kadankovitch schreef:

Dat ben ik met je eens, als een paard niet goed rechtgericht wordt en in alles wat het doet scheef loopt in het natuurlijke bewegingspatroon. Want ieder paard heeft een natuurlijke scheefheid, dat heeft echt 0,0 met de fokkerij te maken. Dan belast het juist het lichaam niet op de goede manier waardoor er problemen ontstaan en is dat eerlijk ten opzichte van het paard?

Ik vind dat ook een vorm van dier onvriendelijkheid. Hoeveel paarden ik gezien heb die compleet vast en scheef gereden waren tot kreupelheid aan toe. En ja uit allerlei lagen, van sport tot 'vriendelijke' recreatie ruiters.

Inderdaad, een paard loopt niet van nature zoals wij hebben uitgedokterd over 400 jaar om een mens zo goed mogelijk te kunnen dragen. En de schier eindeloze variatie aan mogelijkheden die ontstaat door de verschillende paarden, die gehanteerd worden door zeer verschillende mensen in nog meer verschillende omstandigheden, rechtvaardigen dat de stelling dat hulpteugels in bepaalde gevallen heel nuttig kunnen zijn. En sterker nog, dat in bepaalde omstandigheden hulpteugels zelfs echt noodzakelijk kunnen zijn. En ik heb dat idee heel vaak bij goedwillende dilettanten die met de beste bedoelingen hun lieveling zo vrij laten dat het arme dier geen idee heeft wat men van hem/haar verwacht. Men realiseert zich maar al te weinig dat een paard niet het deductievermogen van ene meneer Holmes heeft. Hoe moet kan het paard weten dat scheef lopen of met een weggedrukte rug lopen, niet helemaal is wat het baasje wenst. En de goedbedoelende dilettant heeft qualitate qua, niet de vaardigheid om het dier anderszins te manipuleren dat hij/zij het ongewenste gedrag achterwege laat. Dus gaat dat arme dier ondanks alle mooie en lovenswaardige theorieën gewoon steeds slechter lopen. Voer voor peuten en paten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 07:01

Kadankovitch schreef:
Inderdaad, een paard loopt niet van nature zoals wij hebben uitgedokterd over 400 jaar om een mens zo goed mogelijk te kunnen dragen. En de schier eindeloze variatie aan mogelijkheden die ontstaat door de verschillende paarden, die gehanteerd worden door zeer verschillende mensen in nog meer verschillende omstandigheden, rechtvaardigen dat de stelling dat hulpteugels in bepaalde gevallen heel nuttig kunnen zijn. En sterker nog, dat in bepaalde omstandigheden hulpteugels zelfs echt noodzakelijk kunnen zijn. En ik heb dat idee heel vaak bij goedwillende dilettanten die met de beste bedoelingen hun lieveling zo vrij laten dat het arme dier geen idee heeft wat men van hem/haar verwacht. Men realiseert zich maar al te weinig dat een paard niet het deductievermogen van ene meneer Holmes heeft. Hoe moet kan het paard weten dat scheef lopen of met een weggedrukte rug lopen, niet helemaal is wat het baasje wenst. En de goedbedoelende dilettant heeft qualitate qua, niet de vaardigheid om het dier anderszins te manipuleren dat hij/zij het ongewenste gedrag achterwege laat. Dus gaat dat arme dier ondanks alle mooie en lovenswaardige theorieën gewoon steeds slechter lopen. Voer voor peuten en paten.

Mijn dank is groot!

En leuk om u terug te zien :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 08:41

Eens hoor Kadankovitch. Hulpteugels kunnen in kundige handen heel nuttig zijn. Dan kom je op de scheermes-aap vergelijking.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 09:10

Kadankovitch schreef:
Dit is mijn bezwaar tegen veel van de discussies hier. Het is zelden een dialoog waar met welwillendheid luistert naar de opvatting van de ander. maar een twistgesprek waar men alleen luistert naar de ander om punt te vinden waarop de redenering van de ander lek kan prikken.

Waarom zou één de opties de enig juiste zijn?! Zou het niet heel goed kunnen zijn dat naar omstandigheden, de bouw en geestelijke ingesteldheid, de kunde van de longeerder, hulpteugels soms wel nuttig, soms niet nuttig zijn. Of soms gezien de omstandigheden, het minste van de kwade zou zijn.

Ik ben nog niet ver genoeg om een paard zelf goed te trainen, dus lees vooral met veel interesse mee. Maar wilde wel graag uw manier van discussiëren complimenteren. Wat u zegt over het gelijk willen halen en niet echt naar elkaar willen luisteren, is echt de spijker op de kop. Veel voorkomend in de paardenwereld (twee ruiters, drie meningen, toch?) en ik maak mezelf er ook aan schuldig. Ik ga dit hele topic nog eens doorlezen, en dan met meer open geest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 09:22

Kadankovitch, leuk u weer lezen

het oog van de meester bij elk paard maakt dat je met elk paard anders moet werken, geheel met u eens

maar ook elke dag kijken wat er kan en nodig is voor het paard, niets is standaard, denk ik

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 09:48

In Duitsland hebben ze keuringen voor 2,5 jarige vanaf volgend jaar afgeschaft. Ik denk dat we naar de toekomst toe niet anders gaan kunnen dan volgen...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 10:32

Lijkt me een hele goede zaak. Welkom weer Kandankovic :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 10:40

manubres schreef:

Dit is precies het punt wat ik het hele topic al probeer te maken, dan zaten de hulpteugels dus te strak! paard moet gewoon het hoofd nog omhoog kunnen doen en zo ga je werken vanuit uitnodigen ipv afdwingen. Juist dat afdwingen zorgt ervoor dat paarden vast gaan zitten en houden in het lijf.

Werken aan de lange lijnen is leuk en nuttig doe ik ook, evenals veel rechtuit met dubbele longe maar helaas geen filmpjes van.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 10:42

Kadankovitch schreef:
Dat zou ik wel willen, maar dat heb ik niet. Ten eerste train ik in de regel alleen, heb dus niemand regelmatig bij de hand om te filmen. Ten tweede, als die wel worden gemaakt, vind ik ze zelf vaak niet goed genoeg om ze te laten zien. Ten derde, als de scherprechterij lees die hier plaats, waar men conclusies trekt uit beelden van fracties van seconden, dan ben ik niet van plan mij daarvoor te lenen. Ik constateer dat aan beide zijde van het spectrum, dus u niet alleen, ook de andere kant doet dat. En ten vierde, ik heb nergens gezegd dat ikzelf nu met hulpteugels train. Ik vrees echt dat u te snel tot conclusies komt.

Waarom mijn voorbehoud tegenover fysiotherapeuten en osteopaten die zich over africhting uitlaten, u noodzaakt, mij quasi dwingend te vragen met een film op de proppen te komen hoe ik een paard met hulpteugels longeer, is mij echt een raadsel. Daar had ik het toch niet over?

Iedereen heeft oh zo graag over zijn of haar unieke paard, dat toch zulke speciale eigenschappen heeft. Maar als het op theorieën en dogma's aankomt, schijnen plots alle paarden identiek te zijn.
En nog iets van die trekking: Er wordt zo snel en zo gemakkelijk gezegd, door bijna iedereen: "Er zijn verschillende wegen naar Rome leiden", maar als het om het 'eigen gelijk' gaat, is men dat maar al te snel vergeten. Dan is er maar één weg, namelijk de 'MIJNE'! Het lijkt wel dat men denkt dat als iemand anders een redelijk argument heeft, men zelf daarom ongelijk moet hebben? NEEN, want er zijn inderdaad verschillende wegen naar Rome. De hierboven genoemde verschillen tussen paarden, africhters en omstandigheden, rechtvaardigen het gebruik van een andere weg. Het is een oud en afgezaagd gezegde. En weet u waarom het een oud en afgezaagd gezegde is? Omdat dat het een heel juist en wijs gezegde is. Men zou eraan moeten denken als men discussieert !

Dit moest mij eens van het hart. Het was geenszins speciaal tot u gericht. U maakte het slechts in mij los. Ik verwijt het velen, ook mezelf.

Spijker op de kop!

Trouwens goede ontwikkeling dat ze de keuringen voor 2,5 jarige afgeschaft hebben maar ik hoop wel dat deze paarden dan een jaartje langer in de opfok mogen staan en niet een jaar langer getraind gaan worden.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:00

Ik ben nog steeds niet overtuigd van de noodzaak van hulpteugels. Daarnaast ben ik het helemaal eens dat de manier van rijden ook erg belangrijk is. Maar wat er op dit moment in de paardenwereld gebeurt, de manier van africhten en rijden, leidt niet tot wat we willen met het africhten van paarden. Namelijk het gewicht over 4 benen verdelen en daarna meer op het achterbeen brengen. Door de hulpteugels en het rijden met te korte halzen en veel paarden die achter de loodlijn lopen creëer je paarden die op de voorhand lopen tot in de GP. Valse oprichting noemen ze dat ook wel. Ik daag jullie uit mij eens een voorbeeld te geven van een paard die (op hoog niveau) goed is afgericht en het gewicht ook verplaatst heeft naar de achterhand.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:16

Maar de loodlijn heeft niets van doen met wel of niet op de voorhand lopen. Je kan een paard op de voorhand laten lopen met de neus voor de loodlijn maar ook met de neus erachter.
Hulpteugels vind ik met longeren nuttig, onder het zadel niet. Dan wil ik het zelf kunnen doen en voelen zonder dat er iets anders inwerkt of erbij hangt. In osteopaten en dat soort dingen geloof ik ook niet. Dat zijn symptoombestrijders. Natuurlijk kunnen deze mensen nodig zijn maar dan is er altijd iets anders aan de hand. Of het paard wordt niet correct getraind, of er zit een lichamelijke oorzaak achter zoals een scheve wervel, SI of bekken problemen etc. De meeste mensen hebben er eentje nodig om hun eigen rijderij weer recht te breien.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:17

Kadankovitch schreef:
irmaz schreef:

Je hebt wel een beetje een eigen interpretatie van mijn korte zinnetje gegeven, want het was niet bedoeld als aanval, noch als val om een filmpje te "scoren" om af te branden.

Nergens heb ik gezegd dat ik pertinent tegen hulpteugels oid dergelijks ben, er blijkt alleen een groot verschil te zijn tussen wat verschillende mensen nuttig en acceptabel vinden en daarbij helpen beelden nu eenmaal meer dan 1000 woorden.

Maar mooi dat ik zoveel los heb gemaakt :))

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:31

Suzanne F. schreef:
Maar de loodlijn heeft niets van doen met wel of niet op de voorhand lopen. Je kan een paard op de voorhand laten lopen met de neus voor de loodlijn maar ook met de neus erachter.
Hulpteugels vind ik met longeren nuttig, onder het zadel niet. Dan wil ik het zelf kunnen doen en voelen zonder dat er iets anders inwerkt of erbij hangt. In osteopaten en dat soort dingen geloof ik ook niet. Dat zijn symptoombestrijders. Natuurlijk kunnen deze mensen nodig zijn maar dan is er altijd iets anders aan de hand. Of het paard wordt niet correct getraind, of er zit een lichamelijke oorzaak achter zoals een scheve wervel, SI of bekken problemen etc. De meeste mensen hebben er eentje nodig om hun eigen rijderij weer recht te breien.

Een paard met het hoofd achter de loodlijn kan niet tot dragen komen, dus zal niet op het achterbeen kunnen lopen. Misschien als je een super talent hebt die een enorme atleet is...Maar biomechanisch gezien belemmer je een paard die achter de loodlijn gaat zijn achterbeen naar voor te brengen en krijg je dus een stuwend achterbeen dat een paard dus op de voorhand drukt.
Daarnaast breek je met een paard achter de loodlijn de beweging over de rug af.

Misschien zou je juist wel eens met hulpteugels op je paard moeten gaan zitten, dan merk je tenminste wat er met het paard gebeurt.
Osteopaten zijn idd symptoombestrijders, omdat ze helaas nodig zijn. En inderdaad is de reden vaak een verkeerde manier van trainen. Maar ook zeker een lichamelijk gebrek, dat vaak niet er/herkend wordt kan de oorzaak zijn. Een paard hoeft maar een rare uitglijder in de wei maken en het kan al mis zijn.

Ik heb zelf geleerd om mijn paard elke week volledig te bevoelen op lichamelijke blokkades en spierspanningen, zodat ik gelijk weet wanneer het veranderd. Je kan ook heel goed aan de spieren voelen of je paard links of recht gebogen is.

Ik ben er wel van overtuigd dat een osteo/fysio etc. meer zou moeten zijn dan symptoombestrijding. Ze zouden het zadel moeten checken en iemand gericht les geven om niet na een maand alweer op de stoep te moeten staan....al is dat voor hun portemonnee wel prima natuurlijk :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:35

Als je achter de loodlijn zou vervangen door achter de teugel dan ben ik het met je eens. Maar er kan een prima aanspanning zijn van achter naar voren en het paard kan verzameld gaan als de neus wat achter de loodlijn is. De loodlijn is geen zwart wit lijn waarbij ineens de hele aanleuning verloren gaat als de neus er net wat achter komt.

Als het paard achter de teugel gaat dan is er geen aanspanning en breekt het paard af in de rug. En dan kan hij niet verzameld gaan of hij gaat in 2 stukken lopen waarbij er oprichting aan de voorkant is, de rug naar beneden en de achterhand weer hoog.
Maar nogmaals, de loodlijn zelf is niet heilig. Neusje iets terug zegt niets over de daadwerkelijke aanspanning over de rug. En daarmee bedoel ik niet de kin op de borst uiteraard maar wel iets achter de officiële loodlijn. En dat zie ik op de lagere niveaus vaak nog liever dan een niet nageeflijk paard voor de loodlijn. Maar dat is weer wat anders.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 12-12-21 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt