Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 10:45

Elisa2 schreef:
Ja dat is ook zo hoor, de invloed en energie van een ruiter kan een heleboel verschil maken. Onder braaf versta ik vergevingsgezind en de will to please. Ik heb zo'n brave gehad, als je optstapte was het: "zeg het maar wat je wilt en ik doe het". Paard was absoluut niet flegmatiek, wel vergevingsgezind..sloot zich af bij mindere ruiters of spanning. Echt een karakter voor een 11 had dit dier.

MWM: dat is volgens mij gewoon iets teveel spanning wat ze opgebouwd heeft door alle drukte. Spanning staat imo los van braaf zijn, ieder paard gaat anders met spanning om. Het mooiste is als ruiters/ trainers hun paarden kunnen leren hoe ze spanning af laten vloeien. Dit is ook voor ieder paard weer anders. Ik zou zoiets zien als een leermoment.

Ik bedoel juist dat je dat een paard kan aanleren (waardoor ze dus als braaf bestempeld worden want zelfs bij spanning gebeurt er niks raars) maar dat de omstandigheden er ook voor kunnen zorgen dat er iets gebeurt. Dit paard heeft geleerd met spanning om te gaan, sterker nog in normale tijden heeft zij vrij weinig spanning of is een klein gebaar genoeg om het af te laten vloeien. Het ontploffen was iets wat voor haar heel bizar is. Dat heeft ze letterlijk nog nooit gedaan, maar nu door een ruiterfout (want ik dacht er te makkelijk over, het kan altijd op deze manier) kwam er een heftige reactie .

Ik vind spanning niet los staan van braaf. Want de manier waarop ze reageren is idd verschillend, maar ook hoe snel ze spanning krijgen.

Maar door een ruiterfout was het paard dus niet braaf meer. Ligt absoluut niet aan het paard en dat komt vaker voor. Niet de schuld van het paard maar van de ruiter, maar paard krijgt de naam.

Elisa2

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 14:47

Ja oke, uiteindelijk bedoelen we hetzelfde denk ik :-)

Ben het ermee eens, en ook dat paarden verschillend met spanning omgaan waardoor de ene braver blijft dan de ander. Sommige bouwen snel spanning op en hebben echt mensen met gevoel nodig. En het blijven sowieso altijd vluchtdieren.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 14:54

Popstra schreef:
detos240 schreef:
Hier ook. Ik zoek een leuke grote B of kleine C.
Ik gebruik ze om kinderen (met een niet zo een grote beurs) te leren paardrijden.
Ik heb in totaal 7 pony's waaronder 2 oudjes...... eentje van 22 en eentje van 19.
De prijzen die ze daar voor vragen is abnormaal. Je bent zo 4000 euro kwijt.

Ik hoef geen sportpony of een hele mooie uitstraling.
Ik zoek een BRAVE pony. En wil de pony slecht in bijvoorbeeld de linker galop..... geen probleem.
Heeft hij een stofallergie o.i.d. hier staan ze altijd buiten.

Dit zijn mijn toppers nu:

[ [url=m/53hUUV.jpg]Afbeelding[/url] ]

De grote schimmel geheel rechts is inmiddels 22 jaar

Wat een ontzettend leuke foto! Die kinderen met een big smile op die leuke ponys. Heerlijk gezicht!!

Dank je wel

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 14:57

Elisa2 schreef:
Ja dat is ook zo hoor, de invloed en energie van een ruiter kan een heleboel verschil maken. Onder braaf versta ik vergevingsgezind en de will to please. Ik heb zo'n brave gehad, als je optstapte was het: "zeg het maar wat je wilt en ik doe het". Paard was absoluut niet flegmatiek, wel vergevingsgezind..sloot zich af bij mindere ruiters of spanning. Echt een karakter voor een 11 had dit dier.

Mee eens!
Graag willen werken en leren, en altijd een reactie geven als je een hulp geeft.
Niet tegen het werk in, niet kijkerig... dat noem ik braaf.
En dan kunnen ze best heet of druk daarbij zijn :+
Een ander noemt het dan weer braaf als ook dat hete/drukke er niet in zit.
Dat is ook een kwestie van smaak denk ik.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 14:58

MightyMike schreef:
detos240 dat is idd waar, maar dat betaal ik met liefde voor een brave pony waar mijn kind heerlijk onbezorgd op rond kan rijden. Prachtige foto! Dat kosten de kinderpony's die echt braaf zijn ook al langer, dat was een jaar of 8 geleden al zo, toen wij naar de eerste kinderpony's zochten voor onze meiden. Vind dat ook een klasse apart, weinig ruitertjes die ze aan kunnen rijden bijv, zie ik anders als de paarden, vind maar eens een superbrave pony voor de allerkleinsten die alles leuk mee doet, is idd een lastige zoektocht.

Dat klopt. Maar ik vond een paar jaar geleden 2500 euro al veel geld voor een super brave grote A of B pony al behoorlijk prijzig. Vooral als het achteraf niet goed blijkt te zijn........
En dan ben ik wel erg hard....... En het kost mij heel veel geld helaas..

Onlangs werd mij een hele brave 16 jarige aangeboden, beetje schraal maar daar kijk ik doorheen.
Vroegen ze 4000! euro voor.
Aangezien ik een geringe vergoeding vraag voor de lessen is dit een hoop geld......

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 15:01

En ik heb nu een superteam pony's maar de leeftijd loopt op. De jongste is 10 en de oudste is 22 jaar......
En ik heb ook pony's waar ik echt geen kindje op kan zetten wat moet leren lichtrijden. Dan bokt hij je eraf. Maar zodra JIJ kunt lichtrijden is hij de grootste schat van allemaal (en geef hem eens ongelijk dat gehobbel.......)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 16:50

Elisa2 schreef:
Ja oke, uiteindelijk bedoelen we hetzelfde denk ik :-)

Ben het ermee eens, en ook dat paarden verschillend met spanning omgaan waardoor de ene braver blijft dan de ander. Sommige bouwen snel spanning op en hebben echt mensen met gevoel nodig. En het blijven sowieso altijd vluchtdieren.

Denk het ook idd :+ :') en het blijft gewoon een lastig begrip. Net als recreatie. Wat hiervoor recreatie genoemd werd zie ik gewoon als allround, ook al worden er wel of geen wedstrijden gereden. Ik vind een wedstrijd rijden niet meteen geen recreatie meer. Misschien is allround ook een betere benaming.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 08:26

Vind ik ook een betere benaming, ik ken "recreatie' ruiters die gewoon 1x in de week een bosrit willen maken en 1x in de week een beetje in de bak wat willen doen. Gewoon voor de lol, zonder les te nemen en zonder het paard te verbeteren. Dat schaar ik onder recreatie en daar heb je wel een bepaald type paard voor nodig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 08:29

c_alsemgeest schreef:
Elisa2 schreef:

Mee eens!
Graag willen werken en leren, en altijd een reactie geven als je een hulp geeft.
Niet tegen het werk in, niet kijkerig... dat noem ik braaf.
En dan kunnen ze best heet of druk daarbij zijn :+
Een ander noemt het dan weer braaf als ook dat hete/drukke er niet in zit.
Dat is ook een kwestie van smaak denk ik.

Klopt, smaak en wat bij je past denk ik qua niveau/ leeftijd/ handigheid etc.

Ik ken ook paarden die als ze ook maar iets ruimte voelen daar gelijk (mis) gebruik van maken. Die zijn niet geschikt voor minder handige mensen. Vaak is er als er consequent mee om gegaan wordt geen enkel probleem maar als ze eenmaal succes hebben gehad met bepaald gedrag wel. :+

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 08:34

Recreatie is idd een breed begrip. Ik investeer als recreatieruiter wel in les, ik wil dat mijn paard zich goed ontwikkelt en zijn lijf goed gebruikt, juist ook in het bos. En ik start voor mijn eigen motivatie dus af en toe een dressuurproef, omdat ik daarmee de motivatie beter in stand houd om de dressuur serieus te blijven nemen. Maar prijzen interesseren me geen bal, ik rijd echt puur wedstrijden om onze eigen vaardigheden te kunnen monitoren (dressuur) of om er gewoon onwijs van te genieten (endurance).
Wat maakt dat ik mezelf echt onder recreatieruiter schaar, lol met de knol is belangrijker dan welke sportprestatie dan ook, maar het helpt wel om fatsoenlijk te trainen, zodat je paard heel blijft en de lol blijft.
Net zoals dat ik ook zelf naar de sportschool ga, mijn eigen lijf functioneert een stuk beter met wat gerichte krachtoefeningen en een bepaalde basisconditie, zo zie ik eigenlijk de (dressuur)training van mijn pony ook.
Als ik echt voor de winst zou gaan, zou ik niet met een haflinger moeten rondrijden, maar met een bv een arabier in de endurance of een of ander warmbloedpaard voor de dressuur.
Maar ik ben nu eenmaal gek van haflingers, dus tja, "sporten" is gewoon voor de lol en recreatief, imo.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 09:19

Interessante discussie.
Recreatie is idd een breed begrip. Ik noem mezelf recreatieruiter, maar door tijdgebrek is het tegenwoordig meer een op zondag met mooi weer ruiter geworden. En mijn merrie vind dat allemaal goed. Maar die vind dat nu allemaal goed, na jaren gewoon recreatiepaard zijn. In haar jongere jaren moest ik het niet proberen om een paar weken niet te rijden en zo even het bos in te gaan, toen moest er weldegelijk getraind worden om het in goede banen te leiden.
Mij zul je nooit in een wedstrijdring zien, maar met een handige ruiter zou de merrie wel wat allround basissport kunnen, geen hoog niveau en geen sterren van de hemel maar je zou niet persé hekkensluiter zijn in het classement.
En ik noem haar braaf, het is geen dooie en ze kan zelfs heel wakker zijn bij momenten maar ze is wel 100% betrouwbaar.
Heb haar 8 jaar geleden voor minder dan 3k gekocht als 3 jarige net omgeschoold, ongekeurd maar klinisch wel gezond en vol papier. Maaaar, het is een volbloed. Recht van de baan (of bijna) kosten die geen drol en voor recreatie voldoen die net zo goed als een warmbloed, maar je moet het wel willen. Met de mijne heb ik nooit problemen gehad (qua gezondheid en karakter) maar er zitten wel exemplaren tussen waarbij gezondheid en/of karakter een dingetje is.
Maargoed, ik wou dus een boshobbelrecreatiepaard en ik wilde er toen niet meer dan 3k aan geven. Dan kom je dus bij oud, bemerking, papierloos, of dus ex-koerspaarden uit. Dat was voor mij verder geen probleem.
Nu vraag ik me af of het alleen in Nederland zo is dat de prijzen zo gestegen zijn? Hier heb je nog steeds de spotgoedkope paarden, of de duurdere sportpaarden, de tussenklasse is wel een beetje weggevallen, het is ofwel duur,ofwel spotgoedkoop. Als ik nu weer een recreatiepaard voor minder dan 3k wil dan zal ik die hier wel vinden, maar zal dan weer in dezelfde hoek als 8 jaar geleden moeten zoeken.
Wil ik een bepaald ras/kleurtje dan zal ik meer moeten neerleggen. Maar ook ik ga geen 10k geven aan een luxe voor een wekelijks ritje.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 09:38

Dat spotgoedkope vind je hier ook wel, maar dan is het meestal niet zo gezond.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 11:01

er is vreselijk veel vraag, vooral de buitenlandse kopers drijven de prijs flink op.
Ook veel vraag naar de bravere paarden waar je prima recreatie mee kan rijden, hun waarde wordt nu hoger ingeschat omdat mensen meer bereid zijn te betalen voor wat ze zoeken.

En de echte goedkope... tsja, ik heb daar weinig goeds tussen gevonden. (een kennis vroeg mij laatst mee te zoeken voor max 6k) maar echt alles mankeert wat... ook al zien de kopers en verkopers het zelf (nog) niet.

rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 12:03

Moderatoropmerking:
leeggehaald omdat dit bericht niet aan de Boktregels voldoet
Laatst bijgewerkt door xingridx op 29-09-21 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald ivm tegen de Boktregels

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 12:06

Citaat:
Moderatoropmerking:
quote leeggehaald omdat deze tegen de Boktregels is

Dit is geen verkooptopic :D. Je kunt natuurlijk altijd op bokt markt een advertentie zetten.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 13:58

De vraag in Nederland is ook veel groter dan een aantal jaren geleden.
Er is een nieuwe groep kopers bij gekomen, doordat het zo goed gaat in NL (blijkbaar) en door corona.
Dat zijn vooral recreatieve ruiters met (naar mijn idee) weinig ervaring. Het duurt wel even voordat wij als fokkers daarvoor de paarden klaar hebben staan :D .... hengstig, drachtig, geboorte, 3 of 4 jaar opfok, een jaartje doorrijden zodat ze geschikt zijn voor deze markt....

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 14:17

En binnen 4-5 jaar is de markt weer helemaal anders en willen de mensen liever een zeilboot ofzo.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 14:18

Of komt het omdat er steeds heter gefokt is en de brave koele paarden ondertussen oud en dood?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 14:29

Ik denk dat die groep er al zeker langer was Kendra, op zoek naar een recreatie/braaf paard, maar het lijkt idd beetje uitstervend ras, de simpele basispaarden, die niet perse op prestatie gefokt zijn, maar op karakter en gebruik. 20 jaar terug hoorde je bij het fokken nog wel eens van een goede gebruikshengst, nu draait alles veel meer om sportprestatie en een populaire hengst, goede lijnen en een prachtig papier. Maar niet alle ruiters zijn geschikt voor zulke toppaarden in de dop. Je ziet het ook bij de rassen als de haflinger, de fries, alles gaat meer richting de sport. En zeker kunnen die sportgefokte paarden braaf zijn als ze goed opgeleid worden, maar een beginner of veel recreatieruiters kunnen niet met hetere, minder vergevingsgezinde of minder bomproof paarden omgaan nog.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 14:39

Als alle recreanten toen in ieder geval de kostprijs hadden willen betalen, was er nu ook specifiek voor de recreatie gefokt :) je kunt echter niet verwachten dat een fokker bewust paarden gaat fokken om ze onder de kostprijs te gaan verkopen.

Jullie leggen toch ook niet toe op de hobby van iemand anders?

Het risico bij fokken is groot genoeg. Om al die risico's in te dekken zal je hoog in moeten zetten. Dat betekent een zo goed mogelijk paard proberen te fokken. Daar wordt nu eenmaal voor betaald, zodat alle fokproducten die het net niet zijn daarmee gecompenseerd kunnen worden

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 14:42

Klinkt allemaal zo mooi, maar die paarden waren er jarenlang, ik kan niet geloven dat fokkers tientallen jaren daar niet mee uit konden. Zeker stijgen overal de prijzen van, dus ook paarden, maar het verschil is enorm. Er wordt nu gewoon anders gefokt. Veel fokkers hopen een nieuwe topper te fokken, waar voorheen ook zat mensen fokten met een niet goedgekeurde hengst bijv. of heel ander bloed. De markt is een werkwisseling, recreanten hadden die paarden niet voor lagere prijzen kunnen kopen als fokkers ze er niet voor aangeboden hadden, zo kan je het ook zien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 14:42

De laatste tijd wordt er weer meer op een goed karakter geselecteerd bij het kwpn, en er waren daarvoor ook al wel hengsten die goede karakters geven/ gaven. Denk aan Sandreo, Vivaldi, Flemmingh, Spielberg en zo zijn er nog wel meer. Maar als die ook de kwaliteiten hebben dan gaan ze natuurlijk niet voor een appel en ei weg. Daarnaast schatten mensen zichzelf ook nog weleens te hoog in denk ik.

Sportgefokt staat niet gelijk aan niet braaf...vroeger had je de "basispaarden" bij het kwpn. Maar die waren ook echt niet allemaal braaf.

Nee, ik denk gewoon dat alles duurder is geworden..paar jaar minder gefokt, nu veel vraag en weinig aanbod.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 14:48

MightyMike schreef:
Klinkt allemaal zo mooi, maar die paarden waren er jarenlang, ik kan niet geloven dat fokkers tientallen jaren daar niet mee uit konden. Zeker stijgen overal de prijzen van, dus ook paarden, maar het verschil is enorm. Er wordt nu gewoon anders gefokt. Veel fokkers hopen een nieuwe topper te fokken, waar voorheen ook zat mensen fokten met een niet goedgekeurde hengst bijv. of heel ander bloed. De markt is een werkwisseling, recreanten hadden die paarden niet voor lagere prijzen kunnen kopen als fokkers ze er niet voor aangeboden hadden, zo kan je het ook zien.

Vroeger werd er gefokt met de hengsten die bij de hengstenhouder in de buurt stonden. Tegenwoordig is het allemaal internationaal. Maar ook de dekgelden zijn gestegen.
Ik zou ook inzetten op de beste match voor de merrie qua kwaliteit, zonder het karakter uit het oog te verliezen.
Het verschil in wel of geen papier is ook enorm qua waarde dus waarom zou je al dat risico lopen voor een papierloos paard? of van de niet goedgekeurde hengst die vol ocd zit of hko doorfokt.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 14:48

Daar zitten idd haken en ogen aan, maar om maar aan te geven dat die paarden voor dat geld een uitstervend ras zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 14:55

MightyMike schreef:

Je bent bekend met het fenomeen vergrijzing? Je kent het beeld van een oud grijs mannetje dat voor de hobby, vaak naast zijn melkveebedrijf, paarden fokt? Deze mannetjes stoppen op een gegeven moment. Als er niemand op staat om deze (veelal niet heel lucratieve hobby) over te nemen dan stopt het.