Gewichtseis voor ruiters op manege

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 08:28

superpony schreef:
Sowieso is welzijn een raar iets.

Mensen steigeren hoog en laag als een hond uit broodfok komt, je niet genoeg thuis bent om een hond te nemen, vogels mogen niet meer in een kleine kooi, konijnen mogen niet meer in een klein hok, vissen niet in een kom en liever verkoopt de dierenwinkel ook geen dieren meer.

Maar begin je over de paarden............o wee....Die willen we 's nachts in hun zogenaamd warme en veilige stalletje, dikke dekens erop, lekker volstoppen met allerlei eten en als er wat is ben je de beste baas als je dure supplementen koopt of een vage therapeut laat komen.

Mensen die tekeer gaan over de varkensindustrie, maar niet willen horen hoe hypocriet ze zijn en dan altijd vergelijken met iets dat slechter is. Zolang paarden daar of daar het NOG slechter hebben, heeft hun paard het goed. Zolang ze veel geld uitgeven, doen ze het goed.

Als je van dieren houdt ga je zelf niet op een paard zitten als je te zwaar bent. Maar het is met alles zo. Er zijn altijd en overal regels nodig, omdat mensen zelf geen verantwoordelijkheid kunnen dragen. Kijk naar het verkeer bijvoorbeeld. Het gaat gewoon niet zonder regels.

Nu is dit even nieuws, maar er veranderen continu dingen en we vergeten soms hoe het was. Maar elke keer steigeren enkele mensen en daarna is het allemaal weer gewoon.

Hoewel ik het eens bent met de strekking, lees ik ook veel (voor)oordelen over supplementen of therapeuten voor paarden. Ik denk juist dat het goed is als mensen therapeuten voor hun paarden laten komen of supplementen voeren als dat nodig is. Het lastige in de paardenwereld is dat iedereen het altijd beter lijkt te weten en haar/ zijn manier de beste vind terwijl er gewoon meerdere wegen naar Rome leiden zeg maar.

Voor de rest ben ik het eens met DuoPenotti, rijden op een niet passend paard past beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 09:27

DuoPenotti schreef:
Niet rijden met overgewicht is het probleem. Rijden op een niet passend paard.
Dat kan ook een lang dun persoon zijn die zich acher op de lepel drukt omdat op betreffende pony geen groter zadel past.
Terwijl iemand met overgewicht best kan passen in een zadel plus paard.
Dus zeggen rijden met overgewicht kan niet is niet kloppend.
Rijden met teveel gewicht op een niet passend paard klopt wel.

Misschien werkt het beter als we eens stoppen met hakken op 1 doelgroep.

is al vaker aangegeven: de onafhankelijk zit
en dat kan voor iedereen een probleem zijn

veel meer werken aan/ en aandacht hebben voor een onafhankelijk zit op maneges zou een plus zijn,

Mars

Re: Gewichtseis voor ruiters op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 09:34

Een onafhankelijke zit alleen is niet voldoende als je te zwaar bent voor het paard. Opvallend dat gewicht het enige is waar je iemand niet op mag wijzen want dan ben je een empathieloze bodyshamer.
Zadel, dekje, voer, stalbeleid, fysio, te lang zijn, lelijke laarzen dragen, tandproblemen, hoefsmid, kromme hooivork, verkeerd bit, teveel of te weinig hulpteugels, etc etc. Alles mag aangepakt worden maar oh wee als je ook maar denkt om iemand te wijzen op een te hoog gewicht, dan zijn de rapen gaar.
In de spiegel kijken is toch wel het allermoeilijkste voor menig amazone.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 09:36

Jockeys moeten ook op de weegschaal voor iedere wedstrijd.En die moeten ook hun best doen om niet te zwaar te worden.Daar heeft nog nooit iemand tegen geprotesteerd.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 09:44

anjali schreef:
Jockeys moeten ook op de weegschaal voor iedere wedstrijd.En die moeten ook hun best doen om niet te zwaar te worden.Daar heeft nog nooit iemand tegen geprotesteerd.

Dat is een hele rare vergelijking :+ .

In de rensport word er gekeken naar de prestaties van een paard en word gewicht ook ingezet om een paard te handicappen. Als een paard goed presteerd krijgt hij meer gewicht mee en andersom.

Gewicht word daar ingezet om prestaties te beïnvloeden, zie ik in de dressuursport nog niet gebeuren ( lijkt me wel hilarisch: allemaal zware ruiters in het Z :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 09:45

Mars schreef:
Een onafhankelijke zit alleen is niet voldoende als je te zwaar bent voor het paard. Opvallend dat gewicht het enige is waar je iemand niet op mag wijzen want dan ben je een empathieloze bodyshamer.
Zadel, dekje, voer, stalbeleid, fysio, te lang zijn, lelijke laarzen dragen, tandproblemen, hoefsmid, kromme hooivork, verkeerd bit, teveel of te weinig hulpteugels, etc etc. Alles mag aangepakt worden maar oh wee als je ook maar denkt om iemand te wijzen op een te hoog gewicht, dan zijn de rapen gaar.
In de spiegel kijken is toch wel het allermoeilijkste voor menig amazone.

is ook zo,
niet soepele mensen zijn eveneens een probleem als er geen onafhankelijke zit en/of durchlässigkeit is
kun je nooit makkelijk zitten en stoor je het paard, dan maakt het niet uit of je dik of dun bent

daar moet op maneges ook veel meer aandacht voor zijn, kwaliteit en kwantiteit moeten in een goede verhouding staan, want anders leer ik nooit goed paardrijden denk ik dan maar

daar moet meer aandacht voor zijn ook vanuit de federaties FNRS/KNHS ect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 09:50

ruitje schreef:
anjali schreef:

Dat is een hele rare vergelijking :+ .

In de rensport word er gekeken naar de prestaties van een paard en word gewicht ook ingezet om een paard te handicappen. Als een paard goed presteerd krijgt hij meer gewicht mee en andersom.

Gewicht word daar ingezet om prestaties te beïnvloeden, zie ik in de dressuursport nog niet gebeuren ( lijkt me wel hilarisch: allemaal zware ruiters in het Z :') )

vergelijking is niet zo raar, het is maar welke tak van paardensport je doet, bij de een kan gewicht een "kunstmatige aangebrachte" handicap zijn volgens de regels meestal met aangebrachte gewichtjes de zit van de jockey blijft onafhankelijk

bij de andere takken van de paarden sport is een onafhankelijke zit erg belangrijk, extra gewicht bij springen is ook niet wenselijk, endurance en voltige wensen ook geen overgewicht om de sport goed te kunnen uitoefenen

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 10:15

Het "ja maar hullie" argument is nog steeds een klassieker in deze context zie ik.
Onafhankelijke zit is een andere variabele dan massa, en dus irrelevant voor deze discussie.

Hikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 10:34

Ik ben 1.90 en weeg 85 kilo. Heb een aantal jaar geleden besloten om niet meer op een paard te stappen, vanwege m'n gewicht? Gedeeltelijk, maar vooral omdat ik met mijn lengte een paard behoorlijk in de weg zit (heb korte benen, dus een lang bovenlijf). Volgens de weegschaal op de manege mocht ik echt nog op een paard stappen, maar als je vervolgens merkt dat een paard de bochten wel erg lastig gaat lopen en voltes doorslingert, is het ook een kwestie van eigen verantwoordelijkheid nemen. En helaas nemen sommige mensen die verantwoordelijkheid niet, qua gewicht, qua lichaamsbouw en qua ervaring. Dat een manege dan grenzen gaat stellen, is dat heel begrijpelijk. Wat ik niet begrijp is dat het, voor mensen met een eigen paard, geen probleem lijkt te zijn om te zwaar, te lang, of te instabiel op een paard te gaan zitten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 10:43

Mars je mag er wel op wijzen maar wel in de juiste contexst.
Zeggen mensen met overgewicht mogen niet rijden klopt gewoon niet.
En ja daar zal ik op blijven wijzen ja.
Overgewicht of beter gezegd te zwaar voor het betreffende paard nee dat mag niet.
Maar dat kan ook een ruiter zijn met een gezond gewicht.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 11:12

DuoPenotti schreef:
Mars je mag er wel op wijzen maar wel in de juiste contexst.
Zeggen mensen met overgewicht mogen niet rijden klopt gewoon niet.
En ja daar zal ik op blijven wijzen ja.
Overgewicht of beter gezegd te zwaar voor het betreffende paard nee dat mag niet.
Maar dat kan ook een ruiter zijn met een gezond gewicht.

DP ik ben het met je eens, uitgangspunt moeten deze factoren blijven:

1. Past het zadel op het paard?
2. Past de ruiter in het zadel?
3. Wat is het (gezond) gewicht van het paard?
4. Heeft het paard over- of ondergewicht, dan moet het percentage ruitergewicht dat het paard kan dragen naar beneden bijgesteld worden.
5. Wat is het gewicht van de ruiter met het tuig ten opzichte van het gewicht van het paard en valt dat binnen de gestelde grenzen?

Alles wat daarbuiten valt moet niet moeten kunnen/mogen en zouden mensen op aangesproken moeten worden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 11:27

Als je mij een rugzak van 10 kilo geeft, zal ik die goed passende rugzak met brede schouderbanden, ergonomische vorm en band om het middel ook fijner vinden dan wanneer je me een klein rugzakje geeft met dunne (snijdende) schouderbanden die bij iedere pas tegen mijn rug bonkt. Maar goed, 10 kilo kan ik gewoon torsen dus in beide gevallen kan ik de last wel van A naar B dragen. Met 20 kilo zit je eigenlijk al over de grens van wat gezond is voor een gewone mens om te dragen. Met de goede rugzak zal ik niet meteen door mijn knieën zakken of op de grond vallen en zal ik misschien zelfs een hele wandeling kunnen doen. Echter zal ik het gewicht zeker als onaangenaam ervaren, het niet al te lang kunnen volhouden en ook naderhand fysieke ongemakken van ondervinden.

Dus ergens zit ook voor een paard een limiet aan het gewicht dat die als doenbaar ervaart, hoe goed je zadel ook past en hoe goed je rijkunst ook is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 11:28

@gini
niemand die toch anders beweert?
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 09-09-21 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 11:29

Elisa2, het gaat om de manier waarop. Daarom schrijf ik ook dat mensen denken dat ze een goede baas zijn als ze daaraan meedoen. Veel mensen hebben welzijn niet zo goed op orde, maar lopen wel met de massa mee om de problemen op te lossen die ze zelf veroorzaken. Zeggen dat je supplementen voert, dure therapie laat komen, terwijl je zelf een paard kapot rijdt, niet goed houdt, slecht voert etc gaat er bij mij niet zo in.

Waneer nodig, moet je natuurlijk iets geven of iemand laten komen. Maar ik geloof niet in 1 dags cursus mensen die je paard kunnen verbeteren bijv.

@DP, maar dan moet er nog steeds een max staan aan gewicht. Een manege heeft lespaarden staan en ze weten wat ze hebben lopen. Die paarden lopen meerdere uren per dag/week met verschillende ruiters op diverse niveaus. Vaak lagere niveaus, slechte zit etc. Mensen moeten het ook kunnen leren.

Een manege zegt; Bij ons is 80/90kg de max. Dus voor hun paarden en hun lessen. Dan zullen zij echt niet iemand van 70kg opeens op een kleine pony laten.

En als een paard van 1.60m met een passend zadel loopt en jij bent net iets te lang of te zwaar, kan daar niet even een ander zadel voor worden aangeschaft. De paarden moeten in de basis hun passende zadel hebben. Je gaat niet voor elke lesklant dat nog eens aanpassen.

En het is ook onzin dat de grotere paarden of bepaalde rassen meer gewicht kunnen hebben.

Ik vind het ook wel apart dat mensen doordrammen dat het maar wel moet kunnen. We hebben voor mensen de arbo wet. Daar kan je wat van vinden, maar die is er wel. Als mijn man te zwaar zou tillen elke dag, mag dat ook niet. Hij mag ook niet alles onbeschermd doen.
De paarden zijn je werknemers. Zonder paarden, geen lessen, geen manege...............

Het is een beetje een ikke ikke maatschappij geworden. Mensen willen per se rijden, dus pech voor de paarden. Niet andersom; we hebben de zorg voor de paarden, dus de mens heeft pech als het niet gaat.

Ik heb op maneges mensen wel weggestuurd zien worden om andere zaken..........Je mag gewoon grenzen stellen voor je bedrijf en werknemers.

Te zwaar=te zwaar en dat is bij heel veel sporten zo. En dan heb je geen levende wezens die eronder lijden, maar bijv apparaten en toestellen of andere mensen.
Ik moest bij kb squatten met iemand op mn rug. Dan gingen we rond dus iedereen droeg iedereen.........Nou, ik kan je vertellen dat het als kleinste en lichtste niet te doen was. Maar ik ben een mens en kan wat zeggen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 11:31

DuoPenotti schreef:
@gini

Euhm, beter een dikkere ruiter met een goede zit dan een slankere met een slechte zit (en alle varianten hierop) is zowat de meest gelezen uitspraak in topics die over paarden en gewicht gaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 11:33

ook voor jou SP
Niemand zegt toch dat er geen max gewicht mag zijn? Dat alle gewicht maar moet kunnen?
Dat zegt echt niemand.
Al zegt een manege wij hebben alleen pony's die maar 60 kilo aan kunnen vind ik dat prima.
Je moet kijken naar het mooi opgestelde lijstje van Daphara

Daphara schreef:
1. Past het zadel op het paard?
2. Past de ruiter in het zadel?
3. Wat is het (gezond) gewicht van het paard?
4. Heeft het paard over- of ondergewicht, dan moet het percentage ruitergewicht dat het paard kan dragen naar beneden bijgesteld worden.
5. Wat is het gewicht van de ruiter met het tuig ten opzichte van het gewicht van het paard en valt dat binnen de gestelde grenzen?

Alles wat daarbuiten valt moet niet moeten kunnen/mogen en zouden mensen op aangesproken moeten worden.

Gini schreef:
DuoPenotti schreef:
@gini

Euhm, beter een dikkere ruiter met een goede zit dan een slankere met een slechte zit (en alle varianten hierop) is zowat de meest gelezen uitspraak in topics die over paarden en gewicht gaan.

Ja is ook zo, maar daarmee mag men niet over een gewicht heen gaan wat een paard aan kan.
Dat zie ik ook niemand beweren.
Wel zeggen mensen daar bij dat er meer te doen is om welzijn van een paard dan alleen gewicht. Oa, fatsoenlijk in de beweging mee zitten.
Alleen kijken naar gewicht doe je paarden nog te kort.
Zie lijstje daphara

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 11:35

Gini schreef:
Als je mij een rugzak van 10 kilo geeft, zal ik die goed passende rugzak met brede schouderbanden, ergonomische vorm en band om het middel ook fijner vinden dan wanneer je me een klein rugzakje geeft met dunne (snijdende) schouderbanden die bij iedere pas tegen mijn rug bonkt. Maar goed, 10 kilo kan ik gewoon torsen dus in beide gevallen kan ik de last wel van A naar B dragen. Met 20 kilo zit je eigenlijk al over de grens van wat gezond is voor een gewone mens om te dragen. Met de goede rugzak zal ik niet meteen door mijn knieën zakken of op de grond vallen en zal ik misschien zelfs een hele wandeling kunnen doen. Echter zal ik het gewicht zeker als onaangenaam ervaren, het niet al te lang kunnen volhouden en ook naderhand fysieke ongemakken van ondervinden.

Dus ergens zit ook voor een paard een limiet aan het gewicht dat die als doenbaar ervaart, hoe goed je zadel ook past en hoe goed je rijkunst ook is.

Exact. Kijk dan hoe paarden oud worden, hoeveel paarden oud worden en hoe oud ze worden. En ook nog wel gebreken ze hebben en krijgen.
Er wordt alleen naar het moment gekeken. Alleen naar wat voor die te zware ruiter mogelijk is. Maar men vergeet dat er meerdere mensen met overgewicht zijn. Als een manege daar 1 of 2 geschikte paarden voor zou hebben staan, krijgen die ook nog eens al die te zware mensen op hun rug.

Mensen moeten gewoon leren slikken wat wel of niet kan en niet gelijk op de teentjes getrapt zijn. Men gaat uit van het paard. De manege is niet de mensen aan het beledigen, maar hun paarden aan het beschermen. HELE andere insteek!!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 11:37

SP en gini ook, quote eens waar mensen het niet eens zijn met een eis van max xx kilo?

Dat mensen zeggen ook hier en daar moet je opletten, daarmee zeggen ze niet dat je niet op gewicht moet letten, dat maken jullie er in je eigen gedachte van.
Ja als je zo blijft redeneren is het nooit goed, nooit.
superpony schreef:
Exact. Kijk dan hoe paarden oud worden, hoeveel paarden oud worden en hoe oud ze worden. En ook nog wel gebreken ze hebben en krijgen.
Er wordt alleen naar het moment gekeken. Alleen naar wat voor die te zware ruiter mogelijk is. Maar men vergeet dat er meerdere mensen met overgewicht zijn. Als een manege daar 1 of 2 geschikte paarden voor zou hebben staan, krijgen die ook nog eens al die te zware mensen op hun rug.

Mensen moeten gewoon leren slikken wat wel of niet kan en niet gelijk op de teentjes getrapt zijn. Men gaat uit van het paard. De manege is niet de mensen aan het beledigen, maar hun paarden aan het beschermen. HELE andere insteek!!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 11:46

DuoPenotti schreef:
SP en gini ook, quote eens waar mensen het niet eens zijn met een eis van max xx kilo?

Ik reageer in het algemeen op de lopende discussie en niet op 1 of meerdere specifieke personen. Verder zeg ik in mijn bericht niets in de aard van 'ik kan niet begrijpen dat jullie het niet eens zijn met deze eis'. Mijn bericht gaat over het idee ‘beter een goed zittende, wat dikkere ruiter dan…’ en dat idee is absoluut niet nieuw of onbekend in dit topic. Op dat stukje reageer ik dus met mijn bedenking daarbij. Dat een goed passend zadel en een goede zit en een paard dat niet overduidelijk puft of steunt of moeilijk doet, niet betekenen dat het goed is.
That’s all. :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 11:50

Nu zal ik die uitspraak nooit maken, omdat ik van mening ben dat er goed zitten de slanke ruiters zijn en goed zittende dikkere ruiters, net zoals er slecht zittende slanke ruiters zijn en ook slecht zittende dikkere.

Overigens kwam jij wel met die opmerking aanzetten toen ik vroeg niemand die toch anders beweerd dat er een max gewicht eis mag zijn.
dus eigenlijk dan een vreemd antwoord wat je nu anders "vertaald"

Maar goed, zal wel.... :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 11:57

Huh? :? Ik vertaal echt niks anders. Ik schrijf wat ik schrijf. Jij vraagt dan aan mij 'ja maar quote dan eens die mensen die het niet eens zijn met de eis'. Terwijl ik helemaal niks zeg over de eis of dat mensen het er niet mee eens zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 12:01

Gini schreef:
Huh? :? Ik vertaal echt niks anders. Ik schrijf wat ik schrijf. Jij vraagt dan aan mij 'ja maar quote dan eens die mensen die het niet eens zijn met de eis'. Terwijl ik helemaal niks zeg over de eis of dat mensen het er niet mee eens zijn.

Jij zegt:
Citaat:

Dan zeg ik
DuoPenotti schreef:
@gini

en krijg ik dit antwoord
Gini schreef:

Dus nee ik begrijp je niet meer.
Iedereen is het eens met de gewichtslimiet, kom jij toch met je een rugzak voorbeeld aan en als ik dan zeg daar is iedereen het toch mee eens krijg ik dat antwoord.

Dus ja ????

Edit:
Of lees jij dat als volgt? Dan kan ik je begrijpen.

Paard mag 90 kilo, dikkere ruiter rijd goed dus mag het wel 100 kilo zijn?
slankere ruiter rijd slecht dus mag het ineens maar 80 kilo zijn?

Ik denk niet dat het zo bedoeld is, 90 kilo is 90 kilo, klaar punt af :) Goede ruiter of niet.
Maar dat die goede ruiter van die 90 wel net zoveel kan belasten als die van 80 kilo met slechtere zit.
Omdat er meer speelt dan gewicht.

Zie lijstje daphara

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 12:35

Kuggur schreef:
Het "ja maar hullie" argument is nog steeds een klassieker in deze context zie ik.
Onafhankelijke zit is een andere variabele dan massa, en dus irrelevant voor deze discussie.

relevantie is groter dan u denkt, m.n. voor de balans, de hulpen ect. en het niet storen in de beweging van het paard
meezitten in de beweging is met massa moeilijker, b.v.
maar dat kan voor meer personen een problem zijn
aandacht hiervoor is zeer wenselijk

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 16:09

DuoPenotti schreef:
Nu zal ik die uitspraak nooit maken, omdat ik van mening ben dat er goed zitten de slanke ruiters zijn en goed zittende dikkere ruiters, net zoals er slecht zittende slanke ruiters zijn en ook slecht zittende dikkere.

Maar goed, zal wel.... :)

En dat is dus het probleem. Iedereen zou goed moeten zitten, maar dat moet je ergens leren. Er wordt helaas te weinig geinvesteerd in goede zitlessen als basis. En maneges kunnen ook niet allemaal de simulator aanschaffen, daar instructie voor neerzetten etc.
Of beginnen met grondwerken zodat mensen vanaf de grond al over het paard leren.....

En het is al meerdere keren gezegd; Een te zwaar iemand kan een goede zit hebben, maar vet beweegt. Links of rechtsom merkt een paard dat.

Slanke mensen kunnen een paard ook in de weg zitten. Is ook niet goed. Maar het is niet het gewicht wat voor extra last en slijtage zorgt.

Ik ben de eerste die zal zeggen dat je een paard sterk moet houden, om het werk te doen. Ik leg dat mijn lesklanten uit als een champagne glas in bubbeltjes papier verpakken. Je bent zuinig op de inhoud.

Maar we weten dat last zwaar is. Ook mensen die fysiek zwaar werk doen, krijgen vaak hele andere problemen dan mensen die mentaal zwaar werk doen bijvoorbeeld. En het is echt niet zo dat die zware, grote, brede vent niet kapot gaat van een leven zwaar tillen. Je kan in goede vorm blijven om zwaar werk te kunnen, maar er zit een limiet aan.

En waarom accepteren we wel dat voor mensen veel topsport maar tot een bepaald eleeftijd haalbaar is? En waarom moet een paard zich kapot lopen?

Goede techniek en omstandigheden helpen, maar we hebben het nog steeds over een manege met manege paarden die elke les anders gereden worden.

Maar ik ken deze weerstand. Dat gebeurt al vele jaren met alles wat nieuw en anders is en dan brult men heel hard en over een paar jaar hebben ze het allemaal zelf uitgevonden of verzonnen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 16:55

Maar ik denk dat veel mensen alles wat je opnoemt ook niet ontkennen.
Ik denk echt dat dit maar een heel klein groepje is.
Zoals met alles wat gebeurd veel mensen het prima doen. Een klein groepje niet maar die komen Mega in de aandacht. Snap ik ook wel. Dat is nieuws. Het gemiddelde normaal valt weinig over te zeggen.
Met dit artikel vind ik niet anders.
En dan zijn er mensen die zich geweldig voelen daar groot aan mee te doen. Hoeven ze hun eigen tekortkomingen even niet te zien...

En omdat we cirkels blijven draaien hou ik het voor gezien :)