superpony schreef:Sowieso is welzijn een raar iets.
Mensen steigeren hoog en laag als een hond uit broodfok komt, je niet genoeg thuis bent om een hond te nemen, vogels mogen niet meer in een kleine kooi, konijnen mogen niet meer in een klein hok, vissen niet in een kom en liever verkoopt de dierenwinkel ook geen dieren meer.
Maar begin je over de paarden............o wee....Die willen we 's nachts in hun zogenaamd warme en veilige stalletje, dikke dekens erop, lekker volstoppen met allerlei eten en als er wat is ben je de beste baas als je dure supplementen koopt of een vage therapeut laat komen.
Mensen die tekeer gaan over de varkensindustrie, maar niet willen horen hoe hypocriet ze zijn en dan altijd vergelijken met iets dat slechter is. Zolang paarden daar of daar het NOG slechter hebben, heeft hun paard het goed. Zolang ze veel geld uitgeven, doen ze het goed.
Als je van dieren houdt ga je zelf niet op een paard zitten als je te zwaar bent. Maar het is met alles zo. Er zijn altijd en overal regels nodig, omdat mensen zelf geen verantwoordelijkheid kunnen dragen. Kijk naar het verkeer bijvoorbeeld. Het gaat gewoon niet zonder regels.
Nu is dit even nieuws, maar er veranderen continu dingen en we vergeten soms hoe het was. Maar elke keer steigeren enkele mensen en daarna is het allemaal weer gewoon.
Hoewel ik het eens bent met de strekking, lees ik ook veel (voor)oordelen over supplementen of therapeuten voor paarden. Ik denk juist dat het goed is als mensen therapeuten voor hun paarden laten komen of supplementen voeren als dat nodig is. Het lastige in de paardenwereld is dat iedereen het altijd beter lijkt te weten en haar/ zijn manier de beste vind terwijl er gewoon meerdere wegen naar Rome leiden zeg maar.
Voor de rest ben ik het eens met DuoPenotti, rijden op een niet passend paard past beter.