FiveSports schreef:
Zowel aan studentenwedstrijden mee gedaan als aan een moderne vijfkamp. Ik vind het juist wel wat hebben ook dat je op een onbekend paard moet rijden.
Ik ook, op een onbekend paard rijden is zeker hier de uitdaging. Maar er spelen hier meerdere dingen mee. Een ruiter die een onwillig paard treft. Het paard had al niet zijn dag bij de voorgaande ruiter. Dat het daar al beledigd is zal ongetwijfeld, en ja, dan kan het denken bekijk het maar. Maar wat doen al die bokkers als het gebeurt als ze zelf op het paard zouden zitten? Allemaal braaf aaien en toespreken of komt er ook wel eens een zweep of spoor aan te pas? Kijk jezelf eens recht in de ogen? Hier speelt tijdsdruk ook een rol. En emotie.
Het probleem hier is gewoon dat het gefilmd wordt en dat het grote publiek het ziet.
De coach had niet moeten ingrijpen, dat is in mijn ogen gewoon sowieso al uitsluiting.
Maar iets inbouwen dat de ruiter in zo'n geval bijvoorbeeld 5 minuten de tijd krijgt om het paard gerust te stellen en even rondom het parcours te mogen rijden zou het ook vriendelijker maken. Dan was toespreken misschien wel voldoende geweest, en was het slaan niet nodig. Dat geeft ook een ander beeld, het verandert niets aan het te rijden parcours, maar het maakt de sport diervriendelijker. En ik denk dat dat het streven moet zijn.
Ik heb het zelf een jaar of 20 geleden ook eens meegemaakt, ik reed een paard wat gewoon echt niet door het hek wilde om de ring in te gaan. Dat is uiteindelijk met achterwaarts rijden gelukt. De jury gaf toen de gelegenheid om even tot rust te komen door niet direct te bellen dat ik moest gaan starten. Doordat je even die rust kreeg (was misschien 30 seconden tot 1 minuut) konden we gewoon het parcours in en het resulteerde in een foutloze rit. Reglementair misschien niet helemaal correct, maar er werd ingezien dat het een jong paard betrof en dat de ingang gewoon eng was en dat het paard eigenlijk niet bij de rest wegwilde.
Zoiets kan in mijn ogen prima ingebouwd worden in een moderne vijfkamp. En dan dus wel vastleggen in de regelementen. 20 minuten inrijden, en als een paard echt de ring niet rond wil krijg je die 5 minuten maximaal om het op te lossen. Met dan bijvoorbeeld strafpunten voor verkeerd ruitergedrag. Je kunt dan ook prima een regel maken met wanneer het genoeg is om de rit echt te beginnen. bijvoorbeeld 1 keer rond.
Een combinatie van dressuur met zeg maximaal 1meter sprongen kan ook.
Er zijn echt wel manieren te bedenken om het diervriendelijker te maken zonder meteen het paardrijden uit een vijfkamp te halen, want in mijn ogen hoort dat er zeker wel in en maakt het interessant.