[OS]Zesde plaats voor Edward Gal en Total US in kür

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 15:55

Niobe schreef:
@Ayasha, ja ik had een beetje laat door waar de vergissing lag :D Bartels en Baalen zijn ook makkelijk te verwarren.

Ik weet niet anders dan dat er "gezeur" is over dressuurruiters.
Ergens snap ik dat ook wel, want het gezeur komt voornamelijk voort uit zorgen over het welzijn van het paard. Daarom is de hoeveelheid bagger dan bijvoorbeeld over een wielrenner, die kan gewoon falen zonder dat de fiets er last van heeft bij wijze van spreken.
Niet dat ik wil zeggen dat het welzijn van de Glock paarden in geding is bijvoorbeeld, ik geloof best dat die het prima voor elkaar hebben en dat een training voor ze heel anders is dan een wedstrijd misschien.
Maar dat is in elk geval mijn theorie over waarom dressuurruiters zo onder een loep liggen.

Ik vraag me wel af hoe het komt dat springruiters dat minder lijken te hebben, of volg ik simpelweg niet genoeg de jumpingtopics?

Babootje: Gebrek aan ervaring kan zomaar. In welke mate heb je het knakken van UC kunnen verwijzen naar het rijk der fabelen? :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 15:56

Ayasha schreef:
Kendra: is dat zo in het totaal gezien? :) Of is dat "nu" momenteel zo? :)
Anky rijdt geen wedstrijd meer dus die is veel minder in de media. Maar in de tijd dat die nog reed denk ik dat die veel meer (en veel vuilere) bagger met veel minder verdediging over zich af gekregen heeft dan Gal. :)

Dit lijkt me ook zo.
Gal is natuurlijk onze Nederlands regerend kampioen.
Dan is het logisch dat het nu voornamelijk over hem gaat.
In de rollkurr tijd ging het over Anky, maar ook hele rellen over power en paint en van Balen.

Dat hij nog 6e staat, daar kun je ook over discussiëren waarom dat is. Of maar is, inderdaad.
Ik heb ongeveer de helft van de ruiters gezien en ja ik zou er enkele zeker boven geplaatst hebben.
Hadden ze foutjes, ja zeker. En ja, als dat dan beide kan, amper een foutje en eerlijk, ja *\o/* Zie de nummer 1 :D

Maar ik ben inderdaad iemand die eerlijk rijden boven foutjes plaatst. Al heel mijn leven zo. Dus ja nu ook in het Gal tijdperk, maar dat had ik ook in het Anky tijdperk toen zij haar fijne rijden los liet.
Maar heb mijn mond toen ook niet gehouden over de rotsmoezen van het longeren van power.
Het is dus inderdaad, wie is er dan het meeste in de spotlight, nu is dat Gal.

En ja ik ben duidelijk in mening, dat waardeert niet iedereen. Maar pedagogisch watjes overal op plakken begin ik niet aan.
Ik zeg gewoon waar het staat, geen verborgen agenda, en ben je het daar niet mee eens heb ik daar geen moeite mee, dat is juist het mooie van internet.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 15:57

Ayasha schreef:
Niobe schreef:
@Ayasha, ja ik had een beetje laat door waar de vergissing lag :D Bartels en Baalen zijn ook makkelijk te verwarren.

Ik weet niet anders dan dat er "gezeur" is over dressuurruiters.
Ergens snap ik dat ook wel, want het gezeur komt voornamelijk voort uit zorgen over het welzijn van het paard. Daarom is de hoeveelheid bagger dan bijvoorbeeld over een wielrenner, die kan gewoon falen zonder dat de fiets er last van heeft bij wijze van spreken.
Niet dat ik wil zeggen dat het welzijn van de Glock paarden in geding is bijvoorbeeld, ik geloof best dat die het prima voor elkaar hebben en dat een training voor ze heel anders is dan een wedstrijd misschien.
Maar dat is in elk geval mijn theorie over waarom dressuurruiters zo onder een loep liggen.

Ik vraag me wel af hoe het komt dat springruiters dat minder lijken te hebben, of volg ik simpelweg niet genoeg de jumpingtopics?

Babootje: Gebrek aan ervaring kan zomaar. In welke mate heb je het knakken van UC kunnen verwijzen naar het rijk der fabelen? :)

Nou, dat vraag ik me ook een beetje af, maar ik lees daar bar weinig over inderdaad, ook niet in topics buiten de OS.

Ik bedoel, als er ergens een nieuwsbericht over Gal komt of over een andere dressuurruiter, dan gaat het tegenwoordig al gauw weer over Gal. Over springruiters zie ik dat nauwelijks gebeuren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 15:58

Ayasha schreef:
Dat is een mooie droom maar zo gaat het nu eenmaal op bokt. :) Anky, Isabell, Adelinde... Noem een ruiter op topniveau, gooi 'm door de zoekmachine en je vindt tal van berichten en topics. Echt Gal is niet het arme schaapje dat als enige de grote boze paardenwereld moet trotseren. :)
Heb ook e.e.a over bv Van Baalen gelezen betreffende deze OS wat mogelijk allemaal nog minder fair was. :)

Kendra schreef:
Maar Gal spant wel de kroon, noem zijn naam en Bokt gaat los. Maar verder is het toch wel armoe troef. Met de paarden (11 KWPNers in de dressuur op de OS), alle mogelijkheden, kennis, faciliteiten in Nederland zou je een veel bredere top verwachten. Dus misschien wordt het wel tijd om de aandacht wat te verleggen naar alle paarden die verkocht zijn of naar alle ruiters die het (weer) net niet hebben gered.

996981 schreef:
Leuk :) ga jij sponsoren zodat goede paarden behouden kunnen blijven? :D

Klopt er zijn helaas zo weinig goede ruiters en amazones die financieel gezien de goede paarden onder hun kont kunnen houden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 15:58

Kendra schreef:
996981 schreef:

Ik ken de discussie. Nederland, handelsland.
Het is natuurlijk onzin dat je een paard 'voor dat geld niet kunt houden'.
De meeste eigenaren zouden niet failliet gaan als ze een (potentieel) toppaard niet zouden verkopen.
Ze kunnen alleen de 00000000 niet weerstaan.

En dat is precies de handelsgeest waarmee Nederland rijk is geworden. Als je het geld niet op tafel kunt leggen en zeggen dat je het niet zou missen als het er niet meer is, kun je beter verkopen

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 15:59

Was er niet ooit eens sprake van een of ander paardenfonds voor de topsport? In het leven geroepen of bedacht na de verkoop van Totilas. Of heb ik dat gedroomd?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 16:00

Dat het snel over Gal gaat ligt denk ik zoals DP ook zegt aan het feit dat hij momenteel gewoon "het meest bekend" is en sowieso in NL op kop staat. :) Zover ik me herinner heeft Werth ook e.e.a over zich heen gekregen ten tijde van Anky dus dat is zeker niet iets dat nu ineens ontstaan is bij Gal, het is gewoon iets dat zich "verplaatst heeft naar Gal".
Maar bij springruiters is me dat eigenlijk nooit opgevallen. Wellicht heeft dat ook te maken met dat in springen er minder te discussiëren valt over de resultaten. Je kan altijd discussiëren over rijstijl natuurlijk, maar een balk is een balk. Klaar. :)

Niobe: ik denk dat jij NOP bedoelt?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 16:01

Ayasha schreef:
996981 schreef:

Oh! Dus we vinden het ook oké als we docenten, politieagenten, ouders, leidinggevenden en alle anderen die een voorbeeldfunctie bekleden ook openlijk, met naam en toenaam vanachter een anoniem profiel gaan bekritiseren op het internet?

Je wil beweren dat dat nooit/niet gebeurt? :)
Heb je de topics over het optreden van de politie in de corona rellen gelezen?

Oké is relatief. Zou het waarderen als je me geen woorden in de mond legt 996981 want daar heb je wel een beetje een handje van aan. :) Het is een menselijk iets waar we ons allemaal schuldig aan maken. Ja, ook jij. :)

Kendra: ja. Maar toen zij "was" kreeg ze zo mogelijk nog meer bagger over zich heen. :) dat was het punt. Gal is nu gewoon in de positie die Anky toen bekleedde. En ontvang daarmee helaas voor hem, dezelfde nadelen.

Het gebeurt, dus het is oké? Daarbij gaat het meestal over de politie als orgaan, niet de individuele agent. Dat is een wezenlijk verschil. Immers wordt hier ook niet “gediscussieerd” over dressuur als sport, maar over Gal als ruiter.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 16:01

Ayasha schreef:

Dat is jouw interpretatie. Daar kan niemand tegenop natuurlijk

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 16:03

996981 schreef:
Het gebeurt, dus het is oké? Daarbij gaat het meestal over de politie als orgaan, niet de individuele agent. Dat is een wezenlijk verschil. Immers wordt hier ook niet “gediscussieerd” over dressuur als sport, maar over Gal als ruiter.

Neen, het is logisch en iets waaraan we ons allemaal schuldig maken. :) Tenzij jij de perfectie behelst en je niet verlaagt tot zulke menselijke valkuilen natuurlijk. In dat geval wil ik jou gerust als "uitzondering" bestempelen. Wil zelfs een post-it aan mijn pc hangen voor je dat ik het niet vergeet. :)

Dat ze niet bij naam genoemd wordt heeft vooral te maken met het feit dat ze niet met naam in de media komen denk ik.. Nogal moeilijk om iemand met naam te noemen als je geen naam hebt. De zaken waarbij er een naam genoemd werd, werden wel degelijk ook heel persoonlijk besproken.

Babootje: Klopt. Dat geldt voor ons allemaal vrees ik. :)

DuoPenotti

Re: [OS]Zesde plaats voor Edward Gal en Total US in kür

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 16:07

Is het bij springen inderdaad ook niet omdat daar de Nederlands kampioen niet al jaren dezelfde is?
En precies wat je zegt, balk is balk, tijd is tijd.
Daar valt weinig over te discussiëren over de uitslag.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 16:14

Tango1979 schreef:
Wat wordt er hier enorm zwart/wit gediscussieerd zeg. Het lijkt wel of met name Gal niks goeds kan doen. En als er dan eens een nette genuanceerde post tussen zit (bijvoorbeeld die van Roodvos) komt daar dan weinig reactie op.

Ik ben toch wel erg benieuwd naar een reactie op haar bijdrage. Zit de OS jury nu goed of verkeerd? Als ze het goede rijden (zeg van een Charlotte, de Duitse dames) duidelijk belonen, hoe verklaar je dan de 6e plaats van een EG? Als dat zo bagger is, zo vol van spanning, hoe komt hij dan aan die plaatsing?

Je kan de plaatsingspunten van alle deelnemers met deze link terugkijken: https://www.eurosport.nl/olympisch/spor ... eqx001100/

Ik zie toch een vrij eensgezinde jury.

Een paar pagina's terug, werd ook benoemd dat bepaalde ruiters voortaan maar thuis gelaten moesten worden. Ik vraag me af hoe je dat voor je ziet? Dan sturen we voortaan combi's die nog nooit boven de 70/75 % hebben gescoord ofzo?

Whoooohhh, dat is mijn opmerking wel uit zijn verband trekken hoor :')

Ik gaf aan dat een bondscoach weinig opties heeft om ruiters zijn richting op te krijgen, behalve het thuis laten van ruiters. Maar dat hij dat waarschijnlijk ook niet kan doen, vanwege de belangen de KNHS etc.

Dit was tevens een reactie op een artikel die werd aangedragen waarover benoemd werd dat dit de denkwijze van de bondscoach was voor dat hij bondscoach werd, en ik maakte deze opmerking om aan te tonen dat de bondscoach niet perse zijn mening veranderd heeft, maar dat bondscoach zijn gewoon heel lastig is.

Ik heb nergens gezegd dat het mij een goed idee lijkt om alle ruiters thuis te laten :n

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 16:16

Babootje schreef:
Ayasha schreef:
Dat is een mooie droom maar zo gaat het nu eenmaal op bokt. :) Anky, Isabell, Adelinde... Noem een ruiter op topniveau, gooi 'm door de zoekmachine en je vindt tal van berichten en topics. Echt Gal is niet het arme schaapje dat als enige de grote boze paardenwereld moet trotseren. :)
Heb ook e.e.a over bv Van Baalen gelezen betreffende deze OS wat mogelijk allemaal nog minder fair was. :)

Kendra schreef:
Maar Gal spant wel de kroon, noem zijn naam en Bokt gaat los. Maar verder is het toch wel armoe troef. Met de paarden (11 KWPNers in de dressuur op de OS), alle mogelijkheden, kennis, faciliteiten in Nederland zou je een veel bredere top verwachten. Dus misschien wordt het wel tijd om de aandacht wat te verleggen naar alle paarden die verkocht zijn of naar alle ruiters die het (weer) net niet hebben gered.

996981 schreef:

Klopt er zijn helaas zo weinig goede ruiters en amazones die financieel gezien de goede paarden onder hun kont kunnen houden.

Lijkt me ook een kwestie van geen moeite doen. Ze kunnen ook zelf een leuke jong paard kopen en die opleiden. Gio van Charlotte zal echt geen fortuin hebben gekost en ik heb zelf Nip Tuck van Carl Hester als veulen voor 1200Euro mee naar huis kunnen nemen (en maar goed dat ik dat niet gedaan heb :j )

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 16:18

Niobe schreef:
Was er niet ooit eens sprake van een of ander paardenfonds voor de topsport? In het leven geroepen of bedacht na de verkoop van Totilas. Of heb ik dat gedroomd?

Het springpaardenfonds Nederland toch?
Dacht dat die in het leven geroepen werd nadat Simon verkocht werd terwijl wij hoopte daarmee naar de Olympische spelen te gaan.
Eerste aankoop die ze deden was geloof ik Utascha.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 16:20

Tango1979 schreef:
Wat wordt er hier enorm zwart/wit gediscussieerd zeg. [...]Als ze het goede rijden (zeg van een Charlotte, de Duitse dames) duidelijk belonen, hoe verklaar je dan de 6e plaats van een EG? Als dat zo bagger is, zo vol van spanning, hoe komt hij dan aan die plaatsing?[...]
Een paar pagina's terug, werd ook benoemd dat bepaalde ruiters voortaan maar thuis gelaten moesten worden. Ik vraag me af hoe je dat voor je ziet? Dan sturen we voortaan combi's die nog nooit boven de 70/75 % hebben gescoord ofzo?

Correctie: er wordt door sommigen enorm zwart-wit gediscussieerd. Aan beide kanten van het meningenspectrum ;)

Natuurlijk was de prestatie van Gal niet 'bagger'. Met bagger word je geen 6e op de OS. Punt is juist dat het nog veel beter had gekund, als ... (vul maar in, is hierboven al eindeloos aan de orde geweest).

Het heeft inderdaad weinig zin om combi's te sturen die nooit boven de 75% hebben gescoord. Het is gewoon te hopen dat het tot de gevestigde orde doordringt dat er winst te behalen valt mrt meer lichtheid en harmonie. En dat er een nieuwe lichting dressuurruiters aantreedt die de gevestigde orde met harmonieus rijden het vuur aan de schenen gaat leggen (wat dat betreft lijken er hier en daar wel wat lichtpuntjes zichtbaar aan de horizon).

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 16:22

Irmaz schreef:
Lijkt me ook een kwestie van geen moeite doen. Ze kunnen ook zelf een leuke jong paard kopen en die opleiden. Gio van Charlotte zal echt geen fortuin hebben gekost en ik heb zelf Nip Tuck van Carl Hester als veulen voor 1200Euro mee naar huis kunnen nemen (en maar goed dat ik dat niet gedaan heb :j )

Aankopen is veelal het punt niet. Het behouden, daar zit het hem in. Steeds in staat zijn biedingen af te houden, ook als ze op een gegeven moment over bedragen gaan waarbij niet meer voor te stellen is hoe dat er in briefgeld uitziet

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 16:26

Ayasha schreef:
Dat het snel over Gal gaat ligt denk ik zoals DP ook zegt aan het feit dat hij momenteel gewoon "het meest bekend" is en sowieso in NL op kop staat. :) Zover ik me herinner heeft Werth ook e.e.a over zich heen gekregen ten tijde van Anky dus dat is zeker niet iets dat nu ineens ontstaan is bij Gal, het is gewoon iets dat zich "verplaatst heeft naar Gal".
Maar bij springruiters is me dat eigenlijk nooit opgevallen. Wellicht heeft dat ook te maken met dat in springen er minder te discussiëren valt over de resultaten. Je kan altijd discussiëren over rijstijl natuurlijk, maar een balk is een balk. Klaar. :)

Dat inderdaad, maar daarbij gaat het ook niet om de mooiste oefening of de best uitgevoerde piaff.
Daarbij springt een springpaard of bij springt niet, je kan nog proberen ze te barreren (Nee, dit is geen tip en ook zeker geen goed idee, verre van zelfs, het is gemeen, afschuwelijk en mensen die dat doen zouden een heel eind bij paarden uit de buurt moeten blijven >;) )
Een springpaard moet gewoon de hindernissen springen en vlug zijn. Hoe die dat doet, al springt het dier op de kop (en ja, dit is lichtelijk overdreven net als mijn opmerking over de bodybuilder gister, maar dat snapt schijnbaar ook niemand, dus ik zeg het er nu maar bij voor mensen weer compleet dramatisch worden :roll: ) dat maakt niet uit.

Daardoor is er bij springpaarden veel minder de neiging om te discussiëren of het dier nou wel gereden wordt zoals het hoort of niet, want dat boeit eigenlijk niet zo :o

Soms zie je nog wel eens idioten de een elektrisch spoortje hebben, maar die worden ook vrij snel afgestraft.

Punt is, in de dressuur een paard met een beetje talent overpushen, fixen of met showdressuur rijden is makkelijker als met een springpaard (zonder meteen te grijpen naar extreme middelen) als je inderdaad al iets hoort, zijn het dus de mensen die meteen extreem zijn gegaan, de elektrische spoor, of een paard zijn benen in smeren met een brandend goedje wat de benen gevoelig maakt en dan barreren etc. Dat soort shit. Maar dat laatste is niet te herleiden in de ring zelf, terwijl je bij de dressuur bepaalde dingen wel kan terug zien in de ring zelf :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 16:27

996981 schreef:
Irmaz schreef:

Aankopen is veelal het punt niet. Het behouden, daar zit het hem in. Steeds in staat zijn biedingen af te houden, ook als ze op een gegeven moment over bedragen gaan waarbij niet meer voor te stellen is hoe dat er in briefgeld uitziet

Op het eind van de dag moeten de rekeningen ook betaald worden natuurlijk. En zo vaak zal de kans zich niet voor doen, zelfs niet voor zulke ruiters, om echt winst te maken op een paard. Snap wel dat ze dan zekerheid kiezen ipv mogelijkheden... zekerheid is zeldzaam in de paarden. Als dat paard waar ze 6 cijfers voor bieden morgen koliek heeft kan het klaar zijn. Dan heb je niks.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 16:30

Kendra schreef:
Eigenlijk best wel sneu, dat er alleen over Gal wordt gesproken.... waar is toch de rest van de BV Nederland top-dressuur?

Geplaagd door pech en blessures:
Citaat:
Veel keuze was er niet overgebleven voor dressuurbondscoach Alex van Silfhout na eerst het uitvallen van Adelinde Cornelissen met twee paarden (Governor en Fleau de Baian), Glock's Zonik en vervolgens ook nog Hermès.
https://www.horses.nl/evenementen/olymp ... e-reserve/

Citaat:
Desperado N.O.P. (Vivaldi x Havidoff) heeft een lichte blessure opgelopen en kan niet aan start komen op de observatiewedstrijden voor de Olympische Spelen. Daarmee ziet Emmelie Scholtens Tokio aan zich voorbij gaan.
https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... ado-n-o-p/

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 16:38

Askja schreef:
Tango1979 schreef:

Correctie: er wordt door sommigen enorm zwart-wit gediscussieerd. Aan beide kanten van het meningenspectrum ;)

Natuurlijk was de prestatie van Gal niet 'bagger'. Met bagger word je geen 6e op de OS. Punt is juist dat het nog veel beter had gekund, als ... (vul maar in, is hierboven al eindeloos aan de orde geweest).

Het heeft inderdaad weinig zin om combi's te sturen die nooit boven de 75% hebben gescoord. Het is gewoon te hopen dat het tot de gevestigde orde doordringt dat er winst te behalen valt mrt meer lichtheid en harmonie. En dat er een nieuwe lichting dressuurruiters aantreedt die de gevestigde orde met harmonieus rijden het vuur aan de schenen gaat leggen (wat dat betreft lijken er hier en daar wel wat lichtpuntjes zichtbaar aan de horizon).

Mee eens Askja, en idd niet iedereen zwart-wit. Ik vind vooral de genuanceerde meningen hier prettig om te lezen.

Mijn mening is dat met meer rust en ontspanning, er zeker enorm veel winst te behalen is. Maar ik denk ook dat meer rust en ontspanning, ook gaat komen wanneer het paard wat ouder is, wat meer routine heeft opgedaan.

Ik ben dan ook erg benieuwd hoe we er over 3 jaar voorstaan als team. Want we hebben imo wel een enorm brede top. EG, HP, Dinja, Emmelie, Marlies, Adelinde, Diederik en dan vergeet ik er waarschijnlijk nog een aantal. Allemaal ruiters die +75% kunnen scoren. En tegen die tijd veel paarden rond de 12 jaar, op de top van hun kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 16:43

Tango1979,
de aanloop naar Parijs gaan we volgen en kijken hoe het zich gaat ontwikkelen
en dan over de hele linie,

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 16:50

M_D_H schreef:
Ayasha schreef:

Dat inderdaad, maar daarbij gaat het ook niet om de mooiste oefening of de best uitgevoerde piaff.
Daarbij springt een springpaard of bij springt niet, je kan nog proberen ze te barreren (Nee, dit is geen tip en ook zeker geen goed idee, verre van zelfs, het is gemeen, afschuwelijk en mensen die dat doen zouden een heel eind bij paarden uit de buurt moeten blijven >;) )
Een springpaard moet gewoon de hindernissen springen en vlug zijn. Hoe die dat doet, al springt het dier op de kop (en ja, dit is lichtelijk overdreven net als mijn opmerking over de bodybuilder gister, maar dat snapt schijnbaar ook niemand, dus ik zeg het er nu maar bij voor mensen weer compleet dramatisch worden :roll: ) dat maakt niet uit.

Daardoor is er bij springpaarden veel minder de neiging om te discussiëren of het dier nou wel gereden wordt zoals het hoort of niet, want dat boeit eigenlijk niet zo :o

Soms zie je nog wel eens idioten de een elektrisch spoortje hebben, maar die worden ook vrij snel afgestraft.

Punt is, in de dressuur een paard met een beetje talent overpushen, fixen of met showdressuur rijden is makkelijker als met een springpaard (zonder meteen te grijpen naar extreme middelen) als je inderdaad al iets hoort, zijn het dus de mensen die meteen extreem zijn gegaan, de elektrische spoor, of een paard zijn benen in smeren met een brandend goedje wat de benen gevoelig maakt en dan barreren etc. Dat soort oliebol. Maar dat laatste is niet te herleiden in de ring zelf, terwijl je bij de dressuur bepaalde dingen wel kan terug zien in de ring zelf :j

Ik heb regelmatig bij het losrijden van springruiters op grote concoursen gekeken.
Daar trekt bijna iedereen de kop op de borst of een paar rukken als paard te snel of niet juist op de hindernis aanrijdt, zijn de meesten ook niet vies van. ;)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 17:07

DuoPenotti schreef:
Is het bij springen inderdaad ook niet omdat daar de Nederlands kampioen niet al jaren dezelfde is?
En precies wat je zegt, balk is balk, tijd is tijd.
Daar valt weinig over te discussiëren over de uitslag.

Daar ben ik het niet met je eens. Zelfs bij de springruiters kan je eenzelfde soort discussie in gang brengen: reed teveel op de rem, te hard, te zacht, strenge hand, komt door de ruiter, liep teveel op de voorhand, deze ruiter verandert ook nooit, en ga zo maar door. Want als deze springruiter beter zijn best had gedaan of anders was gaan rijden, dan was de balk blijven liggen of was het paard heel gebleven. Linksom of rechtsom, het is nooit goed.

En dat is precies wat er in dit topic ook gebeurt. Alleen omdat de gemiddelde bokt-ruiter een dressuuramazone is, vallen we hier met z’n allen meer over. Gevalletje beste stuurlui staan aan wal.

En het volgende geldt in het algemeen:
Noem eens iets wat wel goed ging bij Edward, want laten we wel wezen, hij rijdt toch 84%. Waarom doen we dat eens niet wat vaker. Eens dingen benoemen die wel goed gingen en die eens vergelijken met andere amazones/ruiters.

Je kan fan zijn van Edward of niet maar bekijk het eens van de andere kant. Wat vond je wel goed gaan?

Je mag er wat van vinden maar al deze ruiters hebben meer voor elkaar gekregen dan de gemiddelde z-ruiter hier.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 17:13

Wat is je definitie van voor elkaar krijgen?

GP rijden, een OS rijden, ja klopt.
Maar sommige dingen wil ik niet voor elkaar krijgen.
Maar dat mag je dan weer niet benoemen.

En beste stuurlui staan altijd aan wal, is met elke sport zo.
Alleen bij andere sporten mag dat, maar bij paardrijden krijg je te horen, ze hebben meer voor elkaar gekregen dan... waarom is dat?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 17:19

Het is altijd makkelijker om te zeggen dat je iets niet wil, dan dat je iets niet kan. :D

Al geloof ik dat als je een goede schoolmaster koopt en kan investeren in veel en goede lessen/begeleiding, je een heel eind kan komen. Maar geen nationale of internationale top.
En wel met wat talent en vooral geld. ;)