Ayasha schreef:Dat het snel over Gal gaat ligt denk ik zoals DP ook zegt aan het feit dat hij momenteel gewoon "het meest bekend" is en sowieso in NL op kop staat.

Zover ik me herinner heeft Werth ook e.e.a over zich heen gekregen ten tijde van Anky dus dat is zeker niet iets dat nu ineens ontstaan is bij Gal, het is gewoon iets dat zich "verplaatst heeft naar Gal".
Maar bij springruiters is me dat eigenlijk nooit opgevallen. Wellicht heeft dat ook te maken met dat in springen er minder te discussiëren valt over de resultaten. Je kan altijd discussiëren over rijstijl natuurlijk, maar een balk is een balk. Klaar. 
Niobe: ik denk dat jij NOP bedoelt?
Dat inderdaad, maar daarbij gaat het ook niet om de mooiste oefening of de best uitgevoerde piaff.
Daarbij springt een springpaard of bij springt niet, je kan nog proberen ze te barreren (Nee, dit is geen tip en ook zeker geen goed idee, verre van zelfs, het is gemeen, afschuwelijk en mensen die dat doen zouden een heel eind bij paarden uit de buurt moeten blijven

)
Een springpaard moet gewoon de hindernissen springen en vlug zijn. Hoe die dat doet, al springt het dier op de kop (en ja, dit is lichtelijk overdreven net als mijn opmerking over de bodybuilder gister, maar dat snapt schijnbaar ook niemand, dus ik zeg het er nu maar bij voor mensen weer compleet dramatisch worden

) dat maakt niet uit.
Daardoor is er bij springpaarden veel minder de neiging om te discussiëren of het dier nou wel gereden wordt zoals het hoort of niet, want dat boeit eigenlijk niet zo

Soms zie je nog wel eens idioten de een elektrisch spoortje hebben, maar die worden ook vrij snel afgestraft.
Punt is, in de dressuur een paard met een beetje talent overpushen, fixen of met showdressuur rijden is makkelijker als met een springpaard (zonder meteen te grijpen naar extreme middelen) als je inderdaad al iets hoort, zijn het dus de mensen die meteen extreem zijn gegaan, de elektrische spoor, of een paard zijn benen in smeren met een brandend goedje wat de benen gevoelig maakt en dan barreren etc. Dat soort oliebol. Maar dat laatste is niet te herleiden in de ring zelf, terwijl je bij de dressuur bepaalde dingen wel kan terug zien in de ring zelf