[UPDATE]Paarden melden I&R

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 12:51

meganvr schreef:
Zijn er hier ook mensen die nog wachten met t registreren? Ik weet niet echt wat handig is maar ik vertrouw ze voor geen meter dus wacht nog liever even. Had gelezen dat het niet direct vanaf 21 april in orde moest zijn..

Jazeker! Ik was bezig met de registratie maar kwam er niet helemaal uit en toen heb ik gebeld. Daar werd mij verteld door een medewerker van rijksoverheid dat het apart was dat je je paard al kon registreren en ubn nummers kon aanvragen want het plan was nog niet goed gekeurd door de minister. Toen heb ik gevraagd ongedaan te maken wat ik geregistreerd had en besloten pas iets te doen als er prijzen bij staan en je geïnformeerd word ipv hoe de communicatie er nu over is en verwacht word dat iedereen dit zomaar weet. Heel bijzonder dit allemaal. Beetje klaar met alle regels, denken jullie dat de paarden op de oostvaardersplassen ook netjes geregistreerd worden? >;)

mka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 12:55

Tilmar schreef:
Maar het is gelukt, de meldingen staan nu nog op 'voorlopig geregistreerd' ik neem aan dat dat nog een andere status krijgt.

Mijn shetty heeft een paspoort van Gypsy Cob and Drum Horse Association-NL. ( 2010).
Blijkt ook op voorlopig geregistreerd staan . De reden is vermoedelijk omdat het dier volgens de RVO in Vledderveen is aangemeld en daar eerst door dat UBN afgemeld moet worden. (kwam opeens tevoorschijn toen ik op het dier klikte)
Als ik google op dat adres, dan is dat weer gelinkt aan EASP Stamboek.
Stamboek maar een mailtje gestuurd:
1. om het dier af te melden in Vledderveen en
2. de geboortedatum van 1-1-1900 te corrigeren.
benieuwd naar het antwoord

Mijn KWPN paard wordt denk ik duur: chipnummer in Paspoort is nooit geregistreerd en het 7 cijferige levensnummer staat niet in de database.
(heeft iemand voor mij de eerste 8 ciifers van een levensnummer van een KWPN paard . Misschien als ik dat ervoor zet dat het dan wel lukt)

Eefke85

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 13:24

Hier vanmorgen nog met de eigenaar van de wei over gehad. Hij zei ook dat hij niks wil doen en dat ik ook geen ubn nummer mag aanvragen voor zijn locatie.
Ik wil best, maar zonder toestemming sta ik met mn rug tegen de muur.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 13:38

ruitje schreef:
Ik vind dat dan boeiend, waarom wil je stalhouder dat niet? De boete is voor hem, waarom zou hij dat risico lopen?

Omdat ze de info alleen via facebook hebben vernomen omdat een pensionklant dit heeft aangekaart.
Ze zijn van mening als dit een Europese verordening is dat ze dan ook op de juiste wijze hierop attent gemaakt behoren te worden. Niet via sociaalmedia.

Ze staan netjes geregistreerd bij de KvK, dus staan geregistreerd. Dus kan eenvoudig contact opgenomen worden om de juiste info hierover te verstrekken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 14:22

Tja, ik denk dan er zit een verschil tussen gelijk krijgen en gelijk hebben. Wij zijn ook niet geïnformeerd, ik ga toch echt registreren.

Ik vermoed dat enkelen ook geen ( juiste) vergunning hebben en daarom niet willen registreren. Dat geld natuurlijk lang niet voor allemaal maar het word op deze manier straks onmogelijk om meer paarden op je erf te hebben dan volgens je vergunningen is toegestaan.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 15:32

Eefke85 schreef:
Hier vanmorgen nog met de eigenaar van de wei over gehad. Hij zei ook dat hij niks wil doen en dat ik ook geen ubn nummer mag aanvragen voor zijn locatie.
Ik wil best, maar zonder toestemming sta ik met mn rug tegen de muur.

Dat is dan zijn probleem, niet de jouwe.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:07

Ik wacht ook nog tot alles echt duidelijk is en makkelijker. Ik moet 9 paarden met buitenlandse (ook van buiten de EU) paspoorten registreren.
Het liefst geef ik het uit handen aan iemand die er handig in is want ik ben totaal niet thuis in digitale beslommeringen regelen.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:28

Ik ga morgen maar weer bellen voor aanvraag ubn nummer. Daar ik dus geen adres heb moest ik bellen. Zou binnen drie teruggebeld worden nou niet dus. Wat een gedoe allemaal.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:39

Ik wacht ook nog steeds even af, met name omdat er nog niets over de kosten bekend wordt gemaakt. Ik vind het geen hele nette gang van zaken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 17:04

_ENGEL_ schreef:
Jazeker! Ik was bezig met de registratie maar kwam er niet helemaal uit en toen heb ik gebeld. Daar werd mij verteld door een medewerker van rijksoverheid dat het apart was dat je je paard al kon registreren en ubn nummers kon aanvragen want het plan was nog niet goed gekeurd door de minister. Toen heb ik gevraagd ongedaan te maken wat ik geregistreerd had en besloten pas iets te doen als er prijzen bij staan en je geïnformeerd word ipv hoe de communicatie er nu over is en verwacht word dat iedereen dit zomaar weet. Heel bijzonder dit allemaal. Beetje klaar met alle regels, denken jullie dat de paarden op de oostvaardersplassen ook netjes geregistreerd worden? >;)

ik ben benieuwd of dit echt zo is. Op de site van RVO staat namelijk gewoon gemeld dat het verplicht is. Het is bovendien een Europese regel. Dus lijkt me dat er niet zoveel goed te keuren valt door de minister?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... egistreren

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 17:15

Ik heb het zojuist geregeld. Ik had vorige maand mijn twee Portugese paarden al laten registreren door het Tinkerstamboek. Heel fijn! En nu net UBN aangevraagd en paarden aangemeld. (staan dus bij mij aan huis) Het was wel even zoeken. Gelukkig had ik een handleiding gevonden.

Die twee Portugese heb ik via import aangemeld, al is de een hier geboren en de andere al vanaf 2010 in mijn bezit in NL. Je kon dat wel aangegeven, dus hoop dat het zo goed gegaan is. Ik kan ze nu in elk geval geregistreerd zien staan samen met mijn twee Nederlandse pony's.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 18:27

Fijn om te horen dat er meer zijn die t zelfde denken :)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 18:47

Kinke schreef:
_ENGEL_ schreef:

ik ben benieuwd of dit echt zo is. Op de site van RVO staat namelijk gewoon gemeld dat het verplicht is. Het is bovendien een Europese regel. Dus lijkt me dat er niet zoveel goed te keuren valt door de minister?

Het is volgens mij inderdaad een Europese verordening met directe werking, dus een minister hoeft inderdaad niets goed te keuren. Ik denk dat je iets verkeerd begrepen hebt.
Edit: Zie hier; https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel ... e_europese

De verordening is 21 april van kracht. Je bent nu dus gewoon verplicht om te registreren

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 20:18

Kidde schreef:
Kinke schreef:

Het is volgens mij inderdaad een Europese verordening met directe werking, dus een minister hoeft inderdaad niets goed te keuren. Ik denk dat je iets verkeerd begrepen hebt.
Edit: Zie hier; https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel ... e_europese

De verordening is 21 april van kracht. Je bent nu dus gewoon verplicht om te registreren

Ik ben te lui om het helemaal uit te pluizen, maar als ik het goed begrijp is het voorstel van begin vorig jaar, maar is het aangenomen en dus van kracht of?

mka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 20:20

Tinkels schreef:
Ik krijg bij het registreren van twee van de 3 paarden een foutmelding.
- Dit levensnummer is niet bekend, controleer het levensnummer en diersoort...
- ID code voldoet niet aan de eisen en dier is niet bekend..

Heel bijzonder.. gewoon KWPN paarden.. de Shet accepteren ze wel ;)
Meer van jullie hier last van?

Ik dus ook. Heb jij ook een oud levensnummer met maar 7 cijfers? Ik probeerde het te omzeilen door mijn paard te importeren (wat we ook daadwerkelijk in 2016 gedaan hebben), maar dat lukt ook niet, want ze willen perse een langer levensnummer... (nieuwere paarden hebben 15 cijfers levensnummer)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 20:26

mka schreef:
Ik dus ook. Heb jij ook een oud levensnummer met maar 7 cijfers? Ik probeerde het te omzeilen door mijn paard te importeren (wat we ook daadwerkelijk in 2016 gedaan hebben), maar dat lukt ook niet, want ze willen perse een langer levensnummer... (nieuwere paarden hebben 15 cijfers levensnummer)

Heb je ook de laatste 12 cijfers van het chipnummer geprobeert? De eerste 3 zijn de landcode, 528 is Nederland.
Bij mij deed die het soms wel.

mka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 21:14

Tilmar schreef:
mka schreef:

Heb je ook de laatste 12 cijfers van het chipnummer geprobeert? De eerste 3 zijn de landcode, 528 is Nederland.
Bij mij deed die het soms wel.

Probleem is dat het chipnummer bij KWPN niet is geregistreerd. Paard is toen in Duitsland alleen gechipt omdat alleen gechipte paarden op transport mochten (heeft wel een Nederlandse chip gekregen). Is dus alleen in het paspoort geplakt, niet naar het KWPN gestuurd. Als ik het chipnummer invoer dan komt er een geboortedatum op 1-1-2016 te voorschijn, zonder levensnummer.

Ik heb het nu geprobeerd met import. De eerste 3 cijfers landcode, dan 3 cijfers van het KWPN nummer dan 00 om het tekort aan cijfers op te vullen en dan het 7 cijferige levensnummer uit het paspoort. Nu staat het paard dus wel al definitief geregistreerd geboekt. Ik laat het zo even: als ik het chipnummer die op het paspoort geplakt is wil gaan registreren gaat dat vast een hoop centjes kosten. Administratie op zich zal neem ik aan geld kosten. En je hebt dan een verklaring van de dierenarts nodig die de chip leest en bevestigd dat het nummer in het paspoort overeenkomt met wat bij het paard gescand wordt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 10:15

ruitje schreef:
Tja, ik denk dan er zit een verschil tussen gelijk krijgen en gelijk hebben. Wij zijn ook niet geïnformeerd, ik ga toch echt registreren.

Ik vermoed dat enkelen ook geen ( juiste) vergunning hebben en daarom niet willen registreren. Dat geld natuurlijk lang niet voor allemaal maar het word op deze manier straks onmogelijk om meer paarden op je erf te hebben dan volgens je vergunningen is toegestaan.

Hier staan er minder paarden dan er volgens de vergunning mogen staan.

Maar wat je zegt klopt wel. Zijn hier in de buurt best wat stallen die het zwart doen. Sommige daarvan stoppen nu per direct en andere gooien de prijzen absurd omhoog (zo veel omhoog dat het niet eens meer in verhouding staat € 50-75 per maand)

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:20

Het lukt mij al dagen niet om te registreren of importeren, als ik op dieren klik na het aanmelden via DigiD kom ik hier en kan ik niet meer verder. Bij Help staat dat er een menu hoort te staan maar bij mij is hij leeg?

Afbeelding

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:28

Ania schreef:
Het lukt mij al dagen niet om te registreren of importeren, als ik op dieren klik na het aanmelden via DigiD kom ik hier en kan ik niet meer verder. Bij Help staat dat er een menu hoort te staan maar bij mij is hij leeg?

[ [url=m/sJraIy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kan je eens kijken als je inlogt, en naar mijn dossier gaat, en dan klikt op Identificatie en registratie van dieren, of je dan wel een foto van een paard in het rijtje ziet?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:48

Sodeletuut schreef:
Ania schreef:

[ [url=m/sJraIy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kan je eens kijken als je inlogt, en naar mijn dossier gaat, en dan klikt op Identificatie en registratie van dieren, of je dan wel een foto van een paard in het rijtje ziet?

neen. -O-

romyvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:54

kinel schreef:
Ik ga morgen maar weer bellen voor aanvraag ubn nummer. Daar ik dus geen adres heb moest ik bellen. Zou binnen drie teruggebeld worden nou niet dus. Wat een gedoe allemaal.

Vervolgens wordt je door doorgestuurd naar mijnrvo om de coördinaten door te geven via digitale post zodat ze de plek kunnen bepalen. Vorige week gedaan en ben nog steeds op reactie aan het wachten. Nu zal het ook wel erg druk zijn, ben benieuwd hoe lang het zal duren.

Iemand er ervaring mee? Hoe lang duurde reactie bij jullie?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 15:59

Ania schreef:
neen. -O-

PB

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 16:04

Heb inmiddels via de eigenaar van de grond een UBN. Nu druk ik op paarden eerste keer op UBN, log in met DigiD en dan houdt het op. Ik kan dan alleen kiezen tussen bedrijfsregistratie en bedrijfsmatig gehouden huisdieren...schiet lekker op zo.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 16:06

deedee19 schreef:
Heb inmiddels via de eigenaar van de grond een UBN. Nu druk ik op paarden eerste keer op UBN, log in met DigiD en dan houdt het op. Ik kan dan alleen kiezen tussen bedrijfsregistratie en bedrijfsmatig gehouden huisdieren...schiet lekker op zo.

Volgens mij moet de registratie ook gebeuren door de eigenaar van het UBN, tenzij je gemachtigd bent. Hier heeft de staleigenaar een UBN aangevraagd en de paarden hierop geregistreerd