[UPDATE] Diefstal stokoude pony doet Hans pijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:58

Dat zeg ik toch dat het dan goed zal zijn, maar dat gaat niet gebeuren.
dat word 2 uurtje papiertjes prikken....

Nou ze moeten een ubn, ze kunnen geslacht worden, zo niet naar de destructie, lijkt mij vee.

DuoPenotti

Re: [UPDATE] Diefstal stokoude pony doet Hans pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:00

terug brengen?
Ze wilde zelfs de papieren!!

En zo netjes geschoren?
Dat alles is geen 14 jarige actie.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:00

DuoPenotti schreef:
Mindim schreef:
Stelen mag niet punt, daarvoor moeten ze worden gestraft. Is het dier mishandeld, nee.
Dus om mensen daarvoor op social media aan de schandpaal te nagelen, vind ik buiten proportie. Was het dier kwaad gedaan, dan heb ik daar weer geen problemen mee.

Het dier niet, maar de eigenaar wel.

Nogmaals stel eens voor als jou paard weg is?
Die angst die je dan hebt?

Zo iemand hoort niet meer tussen de paarden thuis. punt. :)

Vind ik ook.Ik heb ook wel eens iets raars meegemaakt met een verzorgster.Later bleek dat die persoon geestelijk niet in orde was. Maar ik neem geen verzorgsters meer want het is onvoorspelbaar wat ze gaan doen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:01

Citaat:
* Het goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort moet worden weggenomen én dat moet met het oogmerk zijn om het goed zich toe te eigenen (wanneer iemand enkel een goed leent is hij niet strafbaar voor diefstal => hij moet het goed zelf willen behouden);

Ik wil de SUV van de buurman wel permanent van hem lenen. :D En ik eis gelijk de papieren op natuurlijk }>

Dit vind ik een kromme regel. Al die garages/schuren die worden open gebroken en waar gereedschap wordt gestolen zal ook wel door de dieven zelf worden gebruikt maar niet met de intentie ze ooit terug te geven. Die regel moet maar snel geschrapt worden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:02

DuoPenotti schreef:
Dat zeg ik toch dat het dan goed zal zijn, maar dat gaat niet gebeuren.
dat word 2 uurtje papiertjes prikken....

Nou ze moeten een ubn, ze kunnen geslacht worden, zo niet naar de destructie, lijkt mij vee.

Ik ken de nl regels daarover niet, in belgie bestaat die ubn niet voor zover ik weet

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:03

ja ook, is Europees.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:03

Ah oei dan moet ik eens gaan opzoeken want dan zal hier niemand in orde zijn gok ik. Is dat iets apart te regelen of hangt dat al vast als je chip en paspoort hebt?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:06

Geen idee hoe dat in Belgie zit, hier in Nederland is het ook pas net.
Maar wel door Europees geneuzel. Half bokt staat er vol mee :D
dus of het in Belgie al is of nog gaat komen weet ik niet.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:07

Waar dit topic al niet goed voor is :=

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:10

Haha, ja wie had dat nou gedacht :P

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:13

Echt he :P
Alhoewel ik het niet altijd eens ben met je ben ik toch erg blij met je bijdrage in dit topic haha :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:22

elnienjo schreef:
Citaat:
* Het goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort moet worden weggenomen én dat moet met het oogmerk zijn om het goed zich toe te eigenen (wanneer iemand enkel een goed leent is hij niet strafbaar voor diefstal => hij moet het goed zelf willen behouden);

Ik wil de SUV van de buurman wel permanent van hem lenen. :D En ik eis gelijk de papieren op natuurlijk }>

Dit vind ik een kromme regel. Al die garages/schuren die worden open gebroken en waar gereedschap wordt gestolen zal ook wel door de dieven zelf worden gebruikt maar niet met de intentie ze ooit terug te geven. Die regel moet maar snel geschrapt worden.

De regel is eigenlijk voor als je het echt per ongeluk steelt.
Met inbraak, dus in dit geval een slot van de wei doorknippen is het niet per ongeluk. Of in jou voorbeeld de schuur enz.

Voorbeeld:
Stel je hebt een kratje bier aan de achterkant op dat uitklap ding van je winkelwagentje staan en dacht echt dat de cassiere het al aan had geslagen.
Dit blijkt niet te zijn en de beveiliger ziet dat en wil je aanhouden voor diefstal na het afrekenen.
Dan mag het niet aangemerkt worden als diefstal omdat je niet die intentie had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:26

Poekkie schreef:
Ah oei dan moet ik eens gaan opzoeken want dan zal hier niemand in orde zijn gok ik. Is dat iets apart te regelen of hangt dat al vast als je chip en paspoort hebt?

Zijn jou paarden dan niet geregistreerd bij het paarden loket? Ik heb de mijne allemaal laten inschrijven op mijn naam en geef stipt mijn adreswijzigingen door. Mijn 3 zijn ook ineens uitgesloten voor de slacht. (woon ook in België)

En mijn vorige reacties op jou vloeiden voort uit jou opmerking dat jij deze mensen wel op jou stal zou willen, omdat ze volgens jou goed voor paarden kunnen zorgen. Ik deel die mening niet en gebruik mijn 2 kneusjes als voorbeeld waarom ik deze mensen niet in de buurt van mijn paarden wil hebben.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:33

SVRL schreef:
Poekkie schreef:

Zijn jou paarden dan niet geregistreerd bij het paarden loket? Ik heb de mijne allemaal laten inschrijven op mijn naam en geef stipt mijn adreswijzigingen door. Mijn 3 zijn ook ineens uitgesloten voor de slacht. (woon ook in België)

En mijn vorige reacties op jou vloeiden voort uit jou opmerking dat jij deze mensen wel op jou stal zou willen, omdat ze volgens jou goed voor paarden kunnen zorgen. Ik deel die mening niet en gebruik mijn 2 kneusjes als voorbeeld waarom ik deze mensen niet in de buurt van mijn paarden wil hebben.

Ja allemaal chip en paspoort en geregistreerd. Of ik de verblijfsplaats heb aangepast weet ik niet zo meer, denk alleen voor de shets. Dat kan ik wel aanpassen voor de mijne ook. Maar ubn had ik werkelijk nog nooit van gehoord.

Misschien ben ik gebiased angezien ik hier 2 personen op stal heb staan die geen euro voor hun paard over hebben en waar ik de grootste moeite heb om die paarden goed te houden binnen budget (ooit eens een topic gestart over voer voor een oude pony zonder gras of hooi). Dat vind ik zo verschrikkelijk erg dat ik liever dat soort mensen op een zwarte lijst zou zien. Dan liever een moeial waar ik mee kan overleggen :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:39

Maar dat is vreemd?
Diefstal is voldoende als ze een taakstrafje krijgen. En echt belachelijk als je die op een lijst wilt zetten.
Niet genoeg voer mag op een lijst?

Dat is heel raar....

Ik heb zelf hier paarden op pension gehad en ja die eigenaren doen ook hun plan.
Met 1 kon ik me echt niet vinden in haar rijden. Echt zo intens gemeen naar het paard toe dat ik die heb weg gestuurd.
Dat gaat dan gewoon niet samen.
Die persoon zal dat vast ook anders gezien hebben...maar zoiets wil ik hier niet.

In jou geval maandelijkse kosten omhoog gooien en zelf goede vervanging kopen zodat je wel uitkomt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:39

Ik denk dat ze er niet mee wegkomen.

* Melding gedaan verwaarlozing, welke volgens de instanties niet correct was
* Gebeld dat ze de pony wilde kopen, eigenaar doet dat niet
* Stelen de pony
* bellen voor de papieren en paspoort, willen hem kopen wat de eigenaar wederom weigert.
* Pony worst gevonden en in beslag genomen.
* Pony gaat terug naar de eigenaar
* Ze stappen naar de rechter omdat ze die pony willen

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:44

Stelen mag gewoon niet. Punt.
Zou mooi zijn als elke diefstal valt te rechtvaardigen omdat de dief vindt dat het dier niet juist gehouden wordt.
Alle stallen open zetten en paarden "de vrijheid" geven als je pro 24-7 buiten bent?
Alle paarden meenemen die je ergens in een weitje ziet staan omdat je denkt dat jij die beter kan verzorgen op jouw manier?
Zou een mooie wereld worden hoor 8)7

Gewoon van andermans paard afblijven.
Bij verdenking van verwaarlozing mensen aanspreken of dierenpolitie bellen.
Maar blijf er verder gewoon van af.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:47

DuoPenotti schreef:
Maar dat is vreemd?
Diefstal is voldoende als ze een taakstrafje krijgen. En echt belachelijk als je die op een lijst wilt zetten.
Niet genoeg voer mag op een lijst?

Dat is heel raar....

Ik heb zelf hier paarden op pension gehad en ja die eigenaren doen ook hun plan.
Met 1 kon ik me echt niet vinden in haar rijden. Echt zo intens gemeen naar het paard toe dat ik die heb weg gestuurd.
Dat gaat dan gewoon niet samen.
Die persoon zal dat vast ook anders gezien hebben...maar zoiets wil ik hier niet.

In jou geval maandelijkse kosten omhoog gooien en zelf goede vervanging kopen zodat je wel uitkomt.

Nee ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Een moeial is iets anders dan een dief.
Ik vind dat stelen zeker bestraft mag worden, en hier mag wat mij betreft meer dan 2 uur taakstraf aanhangen, eerder iets als een ganse maand of 1000 euro boete ofzo. Maar... dingen als verwaarlozing zou op dezelfde manier bestraft moeten worden (niet gericht hier op de oude man want dat is gecontroleerd) want dat vind ik minstens even erg. Dus dan een grote zwarte lijst met namen van dieven, verwaarlozers, etc. En niet alleen willekeurig public shamen van dieven.

(En ja te weinig voer mag zeker op een lijst. Als ik toen niet tijdig had ingegrepen werd dat echt een gratenpakhuis met alle botten bloot. Zou dan voor het beest hebben gehoopt dat ze hem kwamen stelen)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:52

Nee ik begrijp je niet verkeerd.

Jij zegt eerder een lijst mag niet, er moet gestraft worden via de wet, klaar.
maar nu het iets is wat jij zelf hebt ondervonden mag een lijst ineens wel.

Dat kan niet, straf via de wet is dan bij alles. Ook bij wat jij zelf mee maakt en zielig vind.

Ja dat verwaarlozing harder gestraft mag worden, ja eens.
Maar dat is niet.

Maar je praat jezelf behoorlijk tegen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:57

Ok. Laat ik het duidelijker stellen.

ik ben absoluut niet voor public shaming.
Ik vind de straffen van de rechtbank of politie voldoende.
Van mij moet er niet per se een zwarte lijst komen.

MAAR als je hem maakt zoals je dat lijkt te willen, dan een grote lijst met iedereen opgelijst die bekend stond voor diefstal/verwaarlozing/... die ergens in een databank algemeen geraadpleegd kan worden en niet random een shettendiefje op fb ofzo public shamen. Want dat laatste vind ik helemaal fout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:59

@Poekkie: ff off topic, maar bij het fod België spreekt men enkel over het chippen en registreren van paardachtigen, niet over een ubn nr. Is hier wel verplicht voor vee, die krijgen dan een oormerk. Ik vermoed dat onze dieren dan via hun database zo'n ubn nr krijgen. (wilde de link hier zetten, maar mijn telefoon wil ff niet meewerken)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:22

Poekkie

Echt ik begrijp geen snars van wat je wilt zeggen. :)

Dat random shettendiefje (Je??? ) heeft die pony toch echt gestolen.
Of jou pensionklant echt weinig voert zeg jij, maar is dat waar? Maar dat wil je wel op een lijst?
Jou public shaming mag wel, die van mij niet terwijl er bewijs is?

Maar laat maar, dat is mij echt te warrig en kan ik verder niets mee. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:42

Ik vind Poekkie juist glashelder

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:44

Wel?
Een dief, die het echt gedaan heeft mag niet op een lijst, maar iemand die naar zeggen te weinig voert wel?

Wat is daar glashelder aan?

Je bent tegen of voor een lijst, dát is glashelder :D

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:59

DuoPenotti schreef:
Poekkie

Echt ik begrijp geen snars van wat je wilt zeggen. :)

Dat random shettendiefje (Je??? ) heeft die pony toch echt gestolen.
Of jou pensionklant echt weinig voert zeg jij, maar is dat waar? Maar dat wil je wel op een lijst?
Jou public shaming mag wel, die van mij niet terwijl er bewijs is?

Maar laat maar, dat is mij echt te warrig en kan ik verder niets mee. :)

Nee je begrijpt er idd niets van. Er staat toch in al mijn posts iedereen gelijk voor de wet? Ik doe nog een poging om mezelf duidelijker uit te drukken.

Die eigenaar die te weinig voert moet niet op een lijst want daar is de situatie op tijd onderschept door staleigenaar/voermeisje en is er dus ook nooit dierenmishandeling vastgesteld. Dat voorbeeld haalde ik aan toen je begon over hoe erg het zou zijn om zo’n moeial op stal te hebben. Ik heb 100x liever een moeial dan iemand die zijn pony laat verkommeren.

Laat ik zeggen dat er voor mij duidelijk onderscheid is tussen public shaming en een lijst.

Public shaming = particulieren die op eigen houtje naam, toenaam, al dan niet adres, filmpjes, foto’s etc. Op internet of social media zwieren. Dus jij die bvb de foto van die shettendieven op internet gaat zetten of ik die een lijst maak van alle wanbetalers en verwaarlozers in mijn buurt. Dat kan aanleiding geven tot haatacties die niet te overzien zijn. Dat is 100% fout. In alle gevallen.

Een lijst in een database is voor mij een document met naam en identificatienummer van personen die veroordeeld zijn voor diefstal, mishandeling of wanbetaling door politie, dierenbescherming, of personen met andere juridische macht. Geen foto’s, geen adressen, geen aanleiding tot haatacties. Daar zou een particulier ook NOOIT eigenhandig iets op mogen zetten, alleen bevestigde gevallen door diegene die daartoe bevoegd zijn (politie, db, juridisch). Maar die zou je wel kunnen consulteren om te kijken of een nieuw persoon toevallig daar op geregistreerd staat. Een strafblad voor dierendelicten zeg maar waarbij iedereen gelijk voor de wet is (verwaarlozing, diefstal, mishandeling, ... allemaal opgelijst).
Ik weet niet hoe het zit met privacy en voor mij moet zoiets er niet komen, maar dat zou ik correcter vinden indien ingevoerd.

Zo duidelijker? :)