GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:15

DuoPenotti schreef:
996981 schreef:
Tuurlijk is dat dan een goede. Als ze 1,60m kunnen lopen zijn ze sowieso bovengemiddeld goed. Je zult bij dat paard ongetwijfeld op jonge leeftijd ook al gemerkt hebben dat het niet uitmaakte als je een keer een halve meter dicht, of groot zat, omdat het paard genoeg kwaliteit had toch van de paal te blijven?

Klopt, ik heb het geluk gehad meerdere getalenteerde paarden te mogen rijden.
En ja ik weet dat ze afzetten als het niet past.
Op B/L niveau.
Maar als je dat gaat flikken hoger worden ze er ook niet zekerder van.
De meeste zullen gaan stoppen.
Je zult gewoon op hoger niveau je basis in orde moeten hebben.

Een echt goede heeft er zoveel in en is zo brutaal dat ze niet gaan stoppen. En ja, dan hebben we het over een handjevol paarden dat overblijft. Natuurlijk moet je ze niet iedere week in de sprong leggen, maar een keer groot of dicht wordt een goede niet bang van

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:16

996981 schreef:
Maar is het zo dat de basis niet in orde is? Of is het logisch dat een onervaren hengst, met veel kwaliteit, spanning opbouwt op het moment dat alle GP oefeningen in een paar minuten, achter elkaar gereden moeten worden in een vreemde omgeving?

Je ziet dat het paard in de stap duidelijk ontspant. De spanning ontstaat in de aanspanning. Hoe komt dat? Groenigheid? Ijverigheid? Zeg het maar.

Stellen dat bij deze combi de basis niet in orde is klopt gewoon niet in mijn ogen.

Hier ben ik het mee eens. De basis lijkt me bij beide paarden prima in orde.
Maar daar zijn de meningen dus kennelijk over verdeeld.
Sommigen hier doen alsof Toto de ene tactfout na de andere maakt, maar zoveel gebeurt dat helemaal niet. Het komt een enkele keer voor en is waarschijnlijk voor een groot deel te wijten aan spanning, niet gek gezien de situatie.

Wellicht dat mensen hun mening baseren op de eerste 15 sec maar dat is in mijn ogen niet terecht, toen was de proef nog niet eens begonnen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:17

996981 schreef:
Bij springen is dat aan het einde niet anders. Bij een goede kan je drie keer een slechte afstand rijden en alsnog 0 zijn. Bij een minder paard heb je gewoon drie balken.

Het paard is gewoon van essentieel belang als ruiter.

Maar dan ga je ervanuit dat er dan geen kritiek komt? Als een ruiter verschillende keren een slechte afstand rijdt, en het is vooral aan het talent van het paard te danken dat beiden heelhuids door het parcours komen, dan wordt dat ook door het publiek becommentarieerd en zal men ook zeggen dat de combinatie nog niet klaar is voor dit niveau of dat de basis nog niet op orde is. :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:19

DuoPenotti schreef:
Ja ik heb zeker gehad dat ik in een proef kwam en het paard er niet klaar voor was op een vreemde.
Maar dan start je een 4 jarige B-L
Dat vind ik dus anders dan GP.
En dan haalde je ook geen 80%
Dan kreeg je dus de opmerking jammer van de spanning, leuke combi.

Maar wat het verschil dan? Omdat het Edward is moet alles wel in 1 keer goed zijn? Waarom mag hij geen misinschatting maken? Geen fouten in de proef? Als hij thuis denkt dat het paard er klaar voor is, heeft hij toch alle recht het mee te nemen om te testen waar dit paard daadwerkelijk staat?

Of hij dan HC start, of officieel maakt voor het paard geen fluit uit hoor. Die weet dat niet.

De reden dat wij geen 80% halen met fouten in een L proef, heeft ook met name te maken dat wij niet de paarden hebben die de goede onderdelen makkelijk met een 9 of 10 kunnen compenseren.

Als je gemiddeld een 8 haalt, af en toe een negen en soms een 6/7 haal je nog steeds een héél dikke score.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:20

irmaz schreef:
oji schreef:
Ik heb geen juryopleiding, maar ik snap heus wel waar de hoge punten vandaan komen.

Deze dieren scoren allebei natuurlijk mega op expressie, verzameling, ruimte in de beweging, wat op alle onderdelen gewoon de scores omhoog doen vliegen. En dat is in mijn ogen ook gewoon terecht dat daar punten voor gegeven worden, dat zijn de criteria waarnaar gemeten wordt. En dat er dan ook spanning is, maakt dat het weer geen 10 wordt, want daar wordt een vaste waarde x voor afgetrokken. Maar de andere dingen compenseren dat kennelijk voldoende om toch een heel hoog cijfer te geven. Dat is de sport. Net als in alle jury sporten wordt gepoogt om de criteria steeds "meetbaarder" te maken en steeds minder gevoel en smaak. Dat zie je in turnen, kunstschaatsen, etc. Alles vertegenwoordigd een vaste waarde in de plus of in de min. Dus die + punten vertegenwoordigen een vaste waarde en als er dan tegenover heel veel + punten 1 minpunt staat dan scoor je gewoon hoog. Dan kun je als jury denken, ik vind het niet mooi, ik vind het niet mijn manier van rijden of voor mijn persoonlijk telt dat minpunt eigenlijk veel zwaarder als al die pluspunten, de scores blijven hoog als je objectief punt...en dat is waar je jarenlange opleiding tot jury op dit niveau voor dient, dat je dat smaak, gevoel en wat voor jou zwaar weegt eruit kan halen maar elk onderdeel zo objectief mogelijk kan punten.

Voor mij persoonlijk weegt dat stuk spanning dus gewoon veel zwaarder als dat het objectief weegt. Voor mij "verpest" dat het totaal beeld, maar daarom ben ik ook geen jury, ik zou zelf dat stukje gevoel niet naast mij neer kunnen leggen en objectief blijven punten.

Ik ben het met jou eens :j
En ik vind dat het stuk spanning veel zwaarder zou moeten wegen als dat het nu doet.

Ik heb altijd gedacht dat het bij de dressuur om het gereden zijn van het paard ging en niet om de extra kwaliteiten van het paard zelf. Daarom was ik zo blij met de 2e plaats van Carl Hester met Nip Tuck op de OS. Reken er maar op dat deze tendens zich internationaal gaat doorzetten.
Ik ben van mening dat we in Nederland onze eigen ondergang aan het voorbereiden zijn door dressuur stug te blijven punten alsof het een proef voor de hengstenkeuring is. Er is maar een handjevol mensen dat dergelijke paarden kan betalen en als we toch steeds de gevestigde orde bovenaan zetten hoeft de rest het niet eens meer te proberen.

En dan is er nog het punt van de stemmen die steeds luider worden dat paardensport sowieso verboden zou moeten worden, help je die stroming niet enorm door de duidelijk struggelende paarden zoveel punten toe te kennen? Misschien laten die paarden dan wel fantastisch goede dingen zien maar ik heb hier niemand zien beweren dat dit het beeld was van de happy athlete wat we nastreven.

Mij lijkt serieus dat wanneer de basis niet voor elkaar is er geen dikke winst gereden kan worden, het Skala is een groeiende trap, missen daar treden dan kun je deze trap niet voor goed beoordelen ook al is de rest van de trap nog zo mooi geschilderd. En meerdere taktfouten en scheeflopen duidt echt op een rijtechnisch en africhtingsprobleem. Misschien veroorzaakt door de te grote spanning van het moment, maar dan heb je op dat moment dus niet te maken met een happy paard, en zou de ruiter als hij dit niet binnen 2 tellen opgelost krijgt af moeten groeten wat mij betreft.

daar kan ik voor een grootdeel wel in mee gaan, die tendens heeft zich in de landen rondom ons wel doorgezet, hier is men krampachtig vast blijven houden aan het oude,
het gereden zijn is hier iets anders dan b.v. in het Verenigd Koningkrijk, Duitsland, Denemarken,

het gaat international uitmaken of EG meedoet of niet, misschien dat dan de ogen open gaan, dat gereden zijn ook anders kan

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:21

Gini schreef:
996981 schreef:
Bij springen is dat aan het einde niet anders. Bij een goede kan je drie keer een slechte afstand rijden en alsnog 0 zijn. Bij een minder paard heb je gewoon drie balken.

Het paard is gewoon van essentieel belang als ruiter.

Maar dan ga je ervanuit dat er dan geen kritiek komt? Als een ruiter verschillende keren een slechte afstand rijdt, en het is vooral aan het talent van het paard te danken dat beiden heelhuids door het parcours komen, dan wordt dat ook door het publiek becommentarieerd en zal men ook zeggen dat de combinatie nog niet klaar is voor dit niveau of dat de basis nog niet op orde is. :)

Ik snap sowieso niet waarom iedereen altijd kritiek op een ander moet hebben.

En ik heb het niet over mis-afstanden, maar over een keer 20/30 cm groot of dicht zitten. De meeste paarden komen daarmee in de problemen, omdat ze de kwaliteit niet hebben genoeg terug te springen of juist niet genoeg rek hebben. Een goede heeft dat wel. Daar heb je dus minder snel een paal mee.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:23

DuoPenotti schreef:
Ja ik heb zeker gehad dat ik in een proef kwam en het paard er niet klaar voor was op een vreemde.

Dit dus.. _/-\o_ _/-\o_

Ik ben het ermee eens dat jureren op potentie niet thuishoort in een klassieke wedstrijd en dát is waar ik het meeste over val in deze hele situatie.

Ik denk ook echt dat Gal sportief genoeg is om een keer 4e te worden, als het net niet lukt alle wagonnetjes op de rails te houden en het door onervarenheid niet helemaal uit de verf komt. De potentie en ruimte voor verbetering ziet hij zelf ook wel.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:26

996981 schreef:
Maar is het zo dat de basis niet in orde is? Of is het logisch dat een onervaren hengst, met veel kwaliteit, spanning opbouwt op het moment dat alle GP oefeningen in een paar minuten, achter elkaar gereden moeten worden in een vreemde omgeving?

Je ziet dat het paard in de stap duidelijk ontspant. De spanning ontstaat in de aanspanning. Hoe komt dat? Groenigheid? Ijverigheid? Zeg het maar.

Stellen dat bij deze combi de basis niet in orde is klopt gewoon niet in mijn ogen.

Ik weet niet of je met deze vraag ook op mij doelt 996...?

Je zal mij nl niet horen zeggen dat de basis niet in orde is. Ik denk dat het onmogelijk is om een paard naar GP te rijden, naar deze graad van verzameling met behoud van expressie, naar zulke recht gesprongen wissels om de pas etc toe te rijden/trainen als de basis niet daar is. Ik twijfel er geen moment aan dat Edward Gal deze dieren in perfecte tact, recht, ontspannen in verzameling etc kan laten gaan. Ik denk ook dat alle oefeningen ook op deze wijze uitgevoerd kunnen worden door deze combinaties. Ik vermoed ook dat dat elke training bij het losrijden en afwerken gewoon meegepakt wordt. Maar daarnaast wordt een ook gewerkt op extra druk, hyperflexie, extreme beweging van het voorbeen voor spektakel. En ja die paarden bieden dit aan, dat is hun unieke talent. Maar in mijn ogen is het de verantwoordelijkheid van de ruiter om dit te doseren. Nu bij hun beginnende GP carrière de druk laag te houden, die extreme bewegingsvormen juist niet eruit te rijden, maar eerst die dieren op dit niveau naar een fijn aanspanning in ontspanning beeld te rijden. Dan met de loop der jaren, dat unieke talent steeds meer uit te nutten, als ze sterker, ervarener en het dus minder vanuit de spanning, maar ook vanuit de ontspanning zo expressief in verzameling kunnen worden. Ik denk dat je dan over een paar jaar een heel veel mooier en net zo expressief beeld kunt krijgen, en dat je je paarden mentaal en fysiek gezonder houdt.

Maar ik snap ook de commerciële kant van het verhaal wel hoor. Deze 2 hengsten zijn dekhengsten die momenteel mega populair zijn, juist omdat ze die extreme beweging kunnen laten zien en de belofte die ze vertegenwoordigen. Als je dan die beweging gaat temperen naar een normaler, minder extreem bewegingspatroon om op de lange duur te kunnen oogsten, worden er misschien nu wel veel minder rietjes verkocht. En het nu heb je, de toekomst is afwachten.

En Gal zal toch met 1 van de 2 naar de OS willen en daar hoog willen scoren. En hij moet het nou eenmaal niet van het subtiele harmonieuze beeld van een Dujardin, Hester, klinke, Langenhahnenberg, etc hebben. Hij weet dat hij vooral scoort op vuurwerk, dus dat is waar hij denk ik maximaal naartoe werkt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:27

Electra63 schreef:
Laurens had het over de (eerdere) GP, die te hoog was gepunt, volgens hem.
Hij was helemaal niet negatief over Carl, hij benoemde wat niet helemaal goed ging (uitgestrekte stap) en wat wel goed was bijv. Appuyementen en passage. Dat Carl een fantastische ruiter is. Maar hij vond deze proef niet beter dan de op dat moment nr's 1, w en 3.
Daarbij is het commentaar/uitleg voor de kijkers en zijn bij landenwedstrijden (in iedere sport) te commentatoren een beetje chauvinistisch.

Ik hoor hem letterlijk zeggen "nu weer een 7.1 voor die uitgestrekte draf, dat vind ik echt te hoog".
En dan zeuren over die achterbenen... Want dat gaat bij de NL paarden zoveel beter?
En "hij heeft geen wauw" paard.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-02-21 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:27

996981 schreef:
Gini schreef:

Ik snap sowieso niet waarom iedereen altijd kritiek op een ander moet hebben.

En ik heb het niet over mis-afstanden, maar over een keer 20/30 cm groot of dicht zitten. De meeste paarden komen daarmee in de problemen, omdat ze de kwaliteit niet hebben genoeg terug te springen of juist niet genoeg rek hebben. Een goede heeft dat wel. Daar heb je dus minder snel een paal mee.

Omdat ik 1 proef net iets minder vind en de score niet echt passend wilt dat niet zeggen dat 'iedereen altijd kritiek heeft'. Maar juist op een discussieforum is het toch interessant om dit te bespreken? Edward gaat er geen nacht minder om slapen, dus de discussie moet ook niet dramatischer gemaakt worden dan die is. :)

In je eerdere bericht had je het over 'slechte afstanden', ik had dan inderdaad er niet op gerekend dat je 20 centimeter bedoelde.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:28

CharleyT schreef:
Eigenlijk te triest voor woorden dat we dit soort zinnen gebruiken als we het over topsport hebben, het paard als gebruiksvoorwerp:Ik hoop ook dat Toto en Total heel blijven, het zijn extreem talentvolle paarden.
Geen kritiek op Elisa2 hoor, ik heb die gedachte over ''heel blijven'' ook wel als ik sommige combi zie rijden.

Dat hopen we toch op elk niveau. Grote beesten maar hebben tenslotte zo wat. Zelfs als ze alleen maar in de wei staan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:29

996981 schreef:
DuoPenotti schreef:

Maar wat het verschil dan? Omdat het Edward is moet alles wel in 1 keer goed zijn? Waarom mag hij geen misinschatting maken? Geen fouten in de proef? Als hij thuis denkt dat het paard er klaar voor is, heeft hij toch alle recht het mee te nemen om te testen waar dit paard daadwerkelijk staat?

Of hij dan HC start, of officieel maakt voor het paard geen fluit uit hoor. Die weet dat niet.

De reden dat wij geen 80% halen met fouten in een L proef, heeft ook met name te maken dat wij niet de paarden hebben die de goede onderdelen makkelijk met een 9 of 10 kunnen compenseren.

Als je gemiddeld een 8 haalt, af en toe een negen en soms een 6/7 haal je nog steeds een héél dikke score.

Waar staat dat hij geen misschatting mag maken?
Dat zie ik niemand zeggen.
Mensen vallen over de 80% die het oplevert

En ook in het L zou dit niet horen.
Maar dit is GP een paard dat de basis zo goed voor elkaar hoort te hebben dat zelfs met spanning zo goed op terug gevallen kan worden dat het amper zichtbaar is.
Kan dat niet hoort een paard nog niet meegenomen te worden, of 50% te scoren.

Geeft dat wel 80% dan word het tijd dat de manier van punten veranderd.
Overigens ben ik daar al heel lang voorstander van.
Een paard dat ontspannen, maar met minder talent, netjes zijn rondje loopt, maar wel netjes van achter naar voor, netjes over de rug, neusje op de LL, ruiter met de handjes ontspannen hoort boven een paard te staan dat al die basis dingen mist (of hij dat thuis wel kan is niet aan de orde)
De happy athlete hoort te scoren.
Kan dat getalenteerde paard dat ook ontspannen, ja dan mag dat 80% geven.
80% gaat richting perfect, de basis ontspanning niet laten zien gaat richting zeer onperfect, en dat mag niet op te halen zijn door een goede wissel (achter de LL)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:32

MariekeS_ schreef:
DuoPenotti schreef:

Dit dus.. _/-\o_ _/-\o_

Ik ben het ermee eens dat jureren op potentie niet thuishoort in een klassieke wedstrijd en dát is waar ik het meeste over val in deze hele situatie.

Ik denk ook echt dat Gal sportief genoeg is om een keer 4e te worden, als het net niet lukt alle wagonnetjes op de rails te houden en het door onervarenheid niet helemaal uit de verf komt. De potentie en ruimte voor verbetering ziet hij zelf ook wel.

zou ook veel duidelijker zijn voor iedereen en een + voor de jury

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:34

996981 schreef:

Maar hoe getalenteerd ook, paarden wel getalenteerd genoeg zijn om het op groot te redden of goed terug kunnen springen. Als die door een ruiter wordt gereden die in de basis geen goede afstanden kan rijden, waardoor ze continue moeten overspringen of terugspringen, extra rekken, die raken geblesseerd of gaan in de staak.

Een sprong in het parcours kan best voorkomen, dan maak je gebruik van dat extra talent. Maar het moet niet een standaard een groot deel van het parcours op groot of klein zijn.

MarjanB

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:39

Ik vind het bijzonder dat er 80% gereden wordt met een paard dat op dat moment gewoon niet fijn gereden wordt. Ongeacht talent en of ie er thuis wel klaar voor is. Als je een k dag hebt moet het toch niet erg zijn om een keer k punten te hebben? Vind dat dat ook wel in jury scores naar voor mag komen, juist op dit niveau.

Vind het nog bijzonderder dat mensen het maar de hemel in blijven prijzen en het geweldig vinden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:42

oji schreef:
Maar ik snap ook de commerciële kant van het verhaal wel hoor. Deze 2 hengsten zijn dekhengsten die momenteel mega populair zijn, juist omdat ze die extreme beweging kunnen laten zien en de belofte die ze vertegenwoordigen. Als je dan die beweging gaat temperen naar een normaler, minder extreem bewegingspatroon om op de lange duur te kunnen oogsten, worden er misschien nu wel veel minder rietjes verkocht. En het nu heb je, de toekomst is afwachten.

Ze dekken nu niet heb ik begrepen. In ieder geval geen vers sperma alleen diepvries beschikbaar. I.v.m de sport.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:48

oji schreef:
996981 schreef:

Maar hoe getalenteerd ook, paarden wel getalenteerd genoeg zijn om het op groot te redden of goed terug kunnen springen. Als die door een ruiter wordt gereden die in de basis geen goede afstanden kan rijden, waardoor ze continue moeten overspringen of terugspringen, extra rekken, die raken geblesseerd of gaan in de staak.

Een sprong in het parcours kan best voorkomen, dan maak je gebruik van dat extra talent. Maar het moet niet een standaard een groot deel van het parcours op groot of klein zijn.

Ook dat gebeurd genoeg. Er zijn paarden die daar niet warm of koud van worden.

Waar het mij vooral om gaat: bij een goed paard heb je meer marge om als ruiter fouten te maken of nog niet alles 100% voor elkaar te hebben.

Dat is zuur, maar wel de waarheid. Het paard is nu eenmaal van essentieel belang in onze sport.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:54

Maar bij springen telt die balk, en al komt hij daar als een gespannen hert over kun je winnen.
Of we dat voor de toekomst moeten willen is ook een 2e.
Maar ook bij die toppaarden, als dat te vaak gebeurd is het echt over en uit.
Maar de meeste ruiters rijden niet te vaak grote fouten dus kan dat een keertje.

Bij dressuur de is mening van een jury bepalend.
En ik vind het onacceptabel anno 2021, waar dierenwelzijn steeds belangrijker word, waar anti-wedstrijd- clubs in de nek hijgen, een duidelijk oncomfortabel paard 80% weet te scoren.
Of dat door spanning komt, de ruiter komt, de .... komt is niet van belang.
Dat is de proef en moet beoordeeld worden.
Basis missers als niet van achter naar voor, taktfouten, achter de ll, benen die voor sneller lijken te gaan dan achter door het hectische zwaaien, dat mag geen podiumplek geven.
Dan moet de jurering aangepast worden.
Doen we dit niet is er over 10 jaar geen enkele wedstrijd meer mogelijk.
En ja dat zou ik jammer vinden, maar ook terecht, een paard dat niet comfortabel loopt zo punten, is een fout signaal.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:00

DuoPenotti schreef:
996981 schreef:

Waar staat dat hij geen misschatting mag maken?
Dat zie ik niemand zeggen.
Mensen vallen over de 80% die het oplevert

En ook in het L zou dit niet horen.
Maar dit is GP een paard dat de basis zo goed voor elkaar hoort te hebben dat zelfs met spanning zo goed op terug gevallen kan worden dat het amper zichtbaar is.
Kan dat niet hoort een paard nog niet meegenomen te worden, of 50% te scoren.

Geeft dat wel 80% dan word het tijd dat de manier van punten veranderd.
Overigens ben ik daar al heel lang voorstander van.
Een paard dat ontspannen, maar met minder talent, netjes zijn rondje loopt, maar wel netjes van achter naar voor, netjes over de rug, neusje op de LL, ruiter met de handjes ontspannen hoort boven een paard te staan dat al die basis dingen mist (of hij dat thuis wel kan is niet aan de orde)
De happy athlete hoort te scoren.
Kan dat getalenteerde paard dat ook ontspannen, ja dan mag dat 80% geven.
80% gaat richting perfect, de basis ontspanning niet laten zien gaat richting zeer onperfect, en dat mag niet op te halen zijn door een goede wissel (achter de LL)

Dit paard is Grand Prix paard, sinds deze start. Daarvoor was het een LT paard. Dat vergeten mensen.

Hoe realistisch is het te verwachten dat een paard foutloos door de proef gaat in een nieuwe klasse? Ongeacht welke klasse, welke ruiter, welk paard?

Hoevaak wordt er daadwerkelijk een foutloze proef gereden?

Het paard is wel ontspannen. Er zijn weinig paarden die zo groot door het lijf kunnen stappen na zulke zware oefeningen die uiterste aanspanning vragen. Dat het paard in die zware oefeningen spanning toont, is gezien meerdere factoren niet verwonderlijk.

We hebben het over een 9 jarige dekhengst, met relatief weinig wedstrijdervaring, die zijn eerste grand-prix proef loopt op concours. Wat het paard laat zien, is ook met spanning en taktfoutjes gewoon echt heel goed.

Een taktfout in de passage in nu eenmaal niet hetzelfde als een taktfout in arbeidsdraf op een volte. Het eerste kan ontstaan door vele factoren, onder andere een net verminderde of juist verhoogde aanspanning of verzameling: die twee staan hoog in het skala. Bij dat tweede is de basis van de basis gewoon afwezig. Dat het eerste minder hard wordt afgestraft dan het tweede is dan toch logisch? Als het paard dan met meer afdruk en schwung dan gemiddeld die passage doorgaat, plust hij daarmee een foutje weer.

Ik snap oprecht nier hoe dat moeilijk te snappen is.

Veel “gewonere paarden” hebben minder afdruk, losgelatenheid en schwung. Of dit komt door andere training, of minder talent van het paard is voor de jury niet relevant. Die punten wat zij op dat moment zien.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:03

Het gaat er niet om dat wij verwachten dat het paard feilloos loopt of een foutloze proef neerzet. Het gaat erom dat deze proef volgens ons niet zo hoog had mogen scoren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:07

En ik snap oprecht niet hoe moeilijk het snappen is dat 80% niet hoort bij een slechte proef. Of iemand nu B of GP rijd, vorige week een andere klasse reed, doet er niet toe.
Die 80% rijd hij in de GP, hij acht het paard daar klaar voor.
Die proef rijd hij, daar word hij op gejureerd.
Dat het paard 9 is, doet er niet aan toe, dat het paard weinig gezien heeft doet er niet toe.
Het gaat om de 80% bij een slechte proef van dat niveau. Wat hij laat zien is niet passend bij dat niveau.
En juist als iemand op dat niveau, de crème de la crème van de paardensport rijd, 80% hoort daar bijna perfectie bij. En dat is verre verre van.
Wat voor punten moet hij krijgen als hij volgende start wel een proef neer zet zoals het hoort? 100%? dat kan toch niet.
Wie zijn we dan aan het belazeren?

Maar ik hou er over op, ik vind de dressuursport al jaren niet meer zoals hij hoort.
En ik kan niet begrijpen dat iemand dit zoveel punten waard vind, gewoon niet.
Ik hoop oprecht dat jurering op de schop gaat, de happy athlete, ook als die minder beweegt (of eigenlijk normaal beweegt) hoort te winnen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:07

Ik denk niet dat we uit deze "discussie " gaan komen. Als een paard die met zijn staart zwiept, oren in de nek heeft liggen "ontspannen" genoemd wordt, dan hebben we een andere visie op ontspannen denk ik :)
En ja, in stapt ontspant hij eindelijk, waardoor je er dus van uit kan gaan, dat het dus niet de entourage is van de wedstrijd, maar de druk die het paard ervaart wat hij niet prettig vind.

Niet erg, maar ik denk dat je hier in het topic 2 groepen hebt. De mensen die het spectaculaire zien en vinden dat dat talent beloond mag worden. En de groep die vind dat ontspanning en Happy Athlete hoog op het lijstje zou moeten staan, en dus vooral staartgezwiep en een ontevreden paard zien.

Ik denk niet, dat deze 2 groepen samen gaan komen......

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:10

Sky_As schreef:
Ik denk niet dat we uit deze "discussie " gaan komen. Als een paard die met zijn staart zwiept, oren in de nek heeft liggen "ontspannen" genoemd wordt, dan hebben we een andere visie op ontspannen denk ik :)
En ja, in stapt ontspant hij eindelijk, waardoor je er dus van uit kan gaan, dat het dus niet de entourage is van de wedstrijd, maar de druk die het paard ervaart wat hij niet prettig vind.

Niet erg, maar ik denk dat je hier in het topic 2 groepen hebt. De mensen die het spectaculaire zien en vinden dat dat talent beloond mag worden. En de groep die vind dat ontspanning en Happy Athlete hoog op het lijstje zou moeten staan, en dus vooral staartgezwiep en een ontevreden paard zien.

Perfecte samenvatting :j

Zou voor mij een goede afsluiter zijn van deze discussie :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:11

DuoPenotti schreef:
En ik snap oprecht niet hoe moeilijk het snappen is dat 80% niet hoort bij een slechte proef. Of iemand nu B of GP rijd, vorige week een andere klasse reed, doet er niet toe.
Die 80% rijd hij in de GP, hij acht het paard daar klaar voor.
Die proef rijd hij, daar word hij op gejureerd.
Dat het paard 9 is, doet er niet aan toe, dat het paard weinig gezien heeft doet er niet toe.
Het gaat om de 80% bij een slechte proef van dat niveau. Wat hij laat zien is niet passend bij dat niveau.
En juist als iemand op dat niveau, de crème de la crème van de paardensport rijd, 80% hoort daar bijna perfectie bij. En dat is verre verre van.
Wat voor punten moet hij krijgen als hij volgende start wel een proef neer zet zoals het hoort? 100%? dat kan toch niet.
Wie zijn we dan aan het belazeren?

Maar ik hou er over op, ik vind de dressuursport al jaren niet meer zoals hij hoort.
En ik kan niet begrijpen dat iemand dit zoveel punten waard vind, gewoon niet.
Ik hoop oprecht dat jurering op de schop gaat, de happy athlete, ook als die minder beweegt (of eigenlijk normaal beweegt) hoort te winnen.

Maar dit is gewoon geen slechte proef... en ja, als je proef op dit niveau perfect is krijg je 100%. Er zijn een aantal ruiters en paarden die daar in het verleden al dicht bij in de buurt zijn gekomen.

De combinatie waarover we het nu hebben heeft ook de capaciteit de 90% score te gaan overschrijden. Dit paard moet enkel nog groeien in dit niveau, wat logisch is.

Hoe zou de jurering volgens jou moeten? Want een paard dat goed gereden wordt, gaat per definitie met meer afdruk en expressie bewegen dan een paard dat normaal gereden wordt, of in de wei loopt. Ga je dat dan afstraffen? Dat een paard met meer afdruk gaat?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:14

Sky_As schreef:

Nee, want het een sluit het ander niet uit. Ik zie hier ook nog geen happy athlete, maar ik kan niet oordelen waaraan dat ligt. Is het niveau te hoog? De druk vanuit de ruiter te hoog? Is het paard te ijverig? Nog niet sterk genoeg? Ik weet het niet, dus ik oordeel niet.

Zelfde als met het juryoordeel; ik zat nooit op die plek, kan er dus niet over oordelen of ze het goed doen of niet.