Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 20:16

Voor fietsen zou het mij niet verbazen als er een helmplicht of -advies gaat komen over +/- 15/25 jaar. Genoeg ongevallen met hersenletsel (hoofd klapt tegen auto/vrachtwagen/stoeprand/wegdek etc) als gevolg.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:56

elnienjo schreef:
Zertab schreef:
Ik schrik best van sommige reacties. Ik vind het een goede zaak en irriteer me echt mateloos aan mensen die geen cap dragen of een hoed (biedt evenveel bescherming als geen cap). Bedoel, hoe belangrijk is je hoofd dan voor je?

Denk dat je op de fiets in het Nederlandse verkeer veel meer gevaar loopt en vrijwel niemand draagt 'n helm.
De mensen die een hoed willen dragen zullen thuis ook zonder cap trainen waarschijnlijk.

Dat denk ik eigenlijk niet, zowel om me heen, als ikzelf, op wedstrijd met hoed maar thuis gewoon met helm.

Bij stormachtig weer, zet ik ook mn helm op ipv hoedje. J

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 22:26

elnienjo schreef:
Zertab schreef:
Ik schrik best van sommige reacties. Ik vind het een goede zaak en irriteer me echt mateloos aan mensen die geen cap dragen of een hoed (biedt evenveel bescherming als geen cap). Bedoel, hoe belangrijk is je hoofd dan voor je?

Denk dat je op de fiets in het Nederlandse verkeer veel meer gevaar loopt en vrijwel niemand draagt 'n helm.
De mensen die een hoed willen dragen zullen thuis ook zonder cap trainen waarschijnlijk.

Bij elke fietswedstrijd is een helm gewoon verplicht hoor. Wat je in je vrije tijd doet, moet je zelf weten. Met dressuur wordt het ook alleen met wedstrijd verplicht, thuis mag je nog steeds naar hartelust met hoed rijden.

elnienjo

Re: Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 22:30

Het ging mij niet over wielerwedstrijden, maar over huis tuin en keuken fietsen, gewoon over straat tussen gemotoriseerd verkeer. Levensgevaarlijk! Wat mij betreft vele malen gevaarlijker dan op 'n paard in 'n bak met mul zand.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 22:34

elnienjo schreef:
Het ging mij niet over wielerwedstrijden, maar over huis tuin en keuken fietsen, gewoon over straat tussen gemotoriseerd verkeer. Levensgevaarlijk! Wat mij betreft vele malen gevaarlijker dan op 'n paard in 'n bak met mul zand.

Daarom is het in veel andere landen ook heel gewoon om een fietshelm te dragen.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 02:00

elnienjo schreef:

Ja en? Wat heeft de KNHS of FEI daar aan? Hebben zij daar invloed op?

Die fietshelm komt ook nog wel hoor, maak je maar geen zorgen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:55

Krijg hier een beetje de kriebels van veel reacties.
Ik een cap op dus MOET iedereen een cap op. Dat dus!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:46

elnienjo schreef:

Beide sporten kunnen gevaarlijk zijn.
Als je lekker gaat fietsen is er geen helmplicht, als je aan een fietscompetitie deelneemt wel.
As je lekker gaat paardrijden is er geen helmplicht, als je aan een paardencompetitie deelneemt (binnenkort) wel.
Ik snap dus je woede over de vergelijking met 'fietsen' niet?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:49

We hebben het hier toch niet over fietsen? Ik snap de vergelijking niet zo.
Een zelfde soort vergelijking als: Met motorrijden heb je ook geen gordel om, dan hoeft in de auto ook niet toch?

We hebben het over paardrijden en over een hoedje op wedstrijd. Thuis kun je doen wat je wilt, wil je niet met cap starten? Dan start je toch gewoon lekker niet? De keuze is aan de ruiter. En als hij/zij kiest om te starten, dan conformeer je je aan het reglement. Zo simpel is het :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 19:54

elnienjo schreef:

Maar dat bepaalt de wedstrijdbond toch niet :? Dat zijn twee totaal andere organen die iets kunnen/willen verplichten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 22:39

Popstra schreef:
Krijg hier een beetje de kriebels van veel reacties.
Ik een cap op dus MOET iedereen een cap op. Dat dus!

Nee hoor, doe lekker wat jezelf wil op eigen terrein. Maar wil je op wedstrijd waar regels zijn heb je de keus je past je aan of je blijft er weg. Heel simpel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 09:50

Grappig dat er vooral mensen zo zuur reageren die zelf nooit wedstrijden rijden. Al helemaal niet op hoog niveau en al helemaal niet internationaal.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 09:53

Dus als je het geen probleem vindt dat deze regel er komt ben je ineens zuur? Bijzonder :+
En je mag er dus alleen iets over zeggen als je zelf op hoog/internationaal niveau rijdt? Ook bijzonder.
En een dooddoener ook. We leven in een vrij land. Waar je gewoon je mening mag geven. En als dat niet jouw mening is, dan is dat niet meteen een zure reactie hoor. Dat is gewoon een andere mening :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:05

Maar eerlijk? De kans dat ik van mijn paard lazer neemt echt niet meer toe of af tussen dat ik M dressuur of GP rijdt eerlijk gezegd?
Dressuur in de wedstrijdvorm is er nou niet bepaald op gericht om meer een cool gebruikspaard van je dier te maken. Ja, ze staan beter aan de hulpen. Maar worden ook scherper en sterker. Dus als er stront aan de knikker is, heb je ook iets heftigers te verwerken. Dus ik zie dat verschil niet echt meer. Dus ook niet in het dragen van een cap.

Als het nou nog zou gaan over wel of niet iets op je hoofd alá. Maar het gaat over iets compleet nutteloos op je kop en iets nuttigs op je hoofd. En je gaat me niet wijsmaken dat die hoge hoed nou zo comfortabel is.

Het voelt een beetje of je je statige lakloafers aan wil doen tijdens een hardloopwedstrijd. Van mijn mag het hoor. Maar why......

Daarmee mogen mensen best een andere mening hebben. Ik geef alleen aan dat ik het gewoon echt niet snap.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:16

Popstra schreef:
Grappig dat er vooral mensen zo zuur reageren die zelf nooit wedstrijden rijden. Al helemaal niet op hoog niveau en al helemaal niet internationaal.

Ach, we zijn niet zuur, we zijn het alleen niet met jou eens wat betreft deze regel. Beetje zwaktebod vind ik het als ik eerlijk ben: wanneer het inhoudelijk niet meer lukt, gaan we de personen met een andere mening gewoon een belediging in de nek zwieren. :')

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:19

Popstra schreef:

Zeg nou zelf, zo'n opmerking slaat elke discussie dood. Kun je heel wat topics wel dichtgooien. Het gaat om je mening, ongeacht of je een grand prix ruiter bent of een paardensport liefhebber die 1x per week een buitenritje maakt. Dat maakt het vaak zo leuk, vanuit allerlei invalshoeken komen de meningen, die gewoon allemaal meetellen.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:27

Iets met een voorbeeldfunctie in een gevaarlijke sport. (En met geluk helpt het de ruiter ook nog als het paard per ongeluk wél struikelt). Veiligheid begint immers bij jezelf.

Ik zet op de menwagen ook altijd een cap op. Kinderen die mee mochten op de wagen zette ik ook altijd een cap op. Als ik zelf nooit een cap zou dragen, en ik zou tegen het kind wel zeggen 'draag een cap'. Dan geeft dat bij hun verwarring en houdt ik mijzelf/mijn eigen veiligheid voor de gek. Immers zet ik ze geen cap op als er echt niets kan gebeuren. Paarden blijven dieren die kunnen struikelen, schrikken of in elkaar zakken. Dat laatste helaas eens op wedstrijd zien gebeuren.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:40

https://eurodressage.com/2020/10/26/top ... 7vNzIQnMfk

Koolkaburra: Er zijn ook genoeg topruiters die zich daar nu juist ook voor uitspreken. Zoals te lezen in bovenstaande artikel. In de2e helft van het artikel. Het leest even ingewikkeld omdat zij zich tegen de petitie uitspreken (en dus eigenlijk vóór de helmverplichting.
En ik vind dat een valide argument. Dat je (zeker op wedstrijd) het uithangbord bent van je sport. Dat wat jij als topruiter doet niet alleen jezelf aangaat. Maar ook je geliefden, je omgeving en je fans.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:46

Mooi! Zo kan het dus inderdaad ook!
Al wordt deze discussie in de topsport nog een lange discussie...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:59

Popstra schreef:

Ik mag met hoedje rijden. :+
Maar popstra, jij rijdt western begreep ik. Dus jij zou volgens jouw eigen argument ook geen mening mogen hebben over het dressuur hoedje. :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:47

CharleyT schreef:
Zeg nou zelf, zo'n opmerking slaat elke discussie dood. Kun je heel wat topics wel dichtgooien. Het gaat om je mening, ongeacht of je een grand prix ruiter bent of een paardensport liefhebber die 1x per week een buitenritje maakt. Dat maakt het vaak zo leuk, vanuit allerlei invalshoeken komen de meningen, die gewoon allemaal meetellen.

Feit is wel dat juist die personen die 1x in de week die buitenrit maken altijd de grootste komentaren hebben. En is het niet over een hoedje/cap dan wel het in de Krul lopen, gebruik van sporen e.d.
Dus of mijn mening de discussie doodslaat..het is hoe ik en velen anderen er over denken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 14:01

Ik weet niet van iedereen in dit topic hoe vaak die op buitenrit gaat. Vanaf welke hoeveelheid buitenritten mag je wel een mening hebben? En telt het soort paard waarmee je op buitenrit gaat ook mee?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 14:06

Gini schreef:
Ik weet niet van iedereen in dit topic hoe vaak die op buitenrit gaat. Vanaf welke hoeveelheid buitenritten mag je wel een mening hebben? En telt het soort paard waarmee je op buitenrit gaat ook mee?

En mag je dan wel een mening hebben als je zelfs geen dressuur rijdt? :+
Gezien dat het geval is voor degene die graag wil beslissen wiens mening er toe doet en wiens mening niet.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 14:17

Popstra schreef:
CharleyT schreef:

Feit is wel dat juist die personen die 1x in de week die buitenrit maken altijd de grootste komentaren hebben. En is het niet over een hoedje/cap dan wel het in de Krul lopen, gebruik van sporen e.d.
Dus of mijn mening de discussie doodslaat..het is hoe ik en velen anderen er over denken.

Volgens jouw eigen argument mag niemand dus een mening hebben over iets waar hij of zij zelf niet bij betrokken is.

Als jij, zoals Ayasha zegt, een western ruiter bent, mag jij geen mening hebben over de Engelse sport. Omdat je, neem ik aan, geen politicus bent, mag je geen mening hebben over het politieke klimaat. Dat slaat toch allemaal nergens op...

We hebben allemaal dezelfde hobby en dat is een hobby die niet zonder gevaar is. We beoeffenen deze hobby naast, op of achter een vluchtdier met een eigen wil van gemiddeld zo'n 500kg. Dan is het toch niet zo gek dat je in ieder geval je hoofd beschermt? Er vanuit gaande dat je een paard hebt dat per regel NOOIT schrikt of zijn energie even kwijt wil in een bok, heeft hij nog steeds vier benen waarmee hij kan struikelen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 14:45

Popstra schreef:
CharleyT schreef:

Een ding heb je gelijk, er zijn veeeeel minder grand prix ruiters dan ''gewone'' ruiters. In dit topic zijn volgens mij een paar subtop/top ruiters aanwezig. Volg jouw gedachte gang dan was het topic alweer klaar want met 4/5 personen in een topic is het zo over.
Wordt het wel een heel selectief discussieforum, waar je eerst moet aantonen dat je gekwalificeerd mee kunt praten.