Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 17:40

_Penotti schreef:
Citaat:
maar waarom engageren we ons dan bijvoorbeeld niet tegen de ontbossing en het continue uitbreiden van industrieterreinen ten nadele van natuurgebied?

tegen wie heb je dit?
In ieder geval niet tegen mij. :+
Ik vind er asfalt en beton genoeg in Nederland.
Ga alles wat we vol gebouwd hebben maar eens goed benutten ipv nog meer van die plukjes groen weg nemen.
Opknappen van oude panden ipv leeg laten staan en er naast iets anders bouwen.
Of ga de grond maar in of de lucht in, maar laat dat beetje groen aub nog intact. Maar wel zonder wolf graag :D

Ik had het denk ik tegen een meer algemene "men" denk ik.
Ik vind de argumentatie soms gewoon zo zwak. Aan de ene kant gebruiken we bijvoorbeeld het argument van lieve reetjes en konijntjes om de omheiningen om wolven buiten te houden te bekritiseren, maar terzelfdertijd geven we geen moer om diezelfde reetjes en konijntjes wanneer het is om onze grote, vrijstaande woning met x hectare grond buiten de stad neer te poten, want je bent hier zo leuk meteen in het bos, heerlijk rustig.
Dat geeft me het gevoel dat het helemaal niet om die reetjes en konijntjes gaat, maar dat het nu net toevallig in de wolvendiscussie goed uitkomt om die reetjes en konijntjes te gebruiken.

En zo heb ik dat bij wel meer argumentatie in dit topic hoor. Zoals het argument dat men de wolven in 1815 niet voor niets afschoot. Nou, ik hoop dat we in 2 eeuwen tijd toch niet zonder nadenken teruggrijpen naar dezelfde oplossing, toch? Ik wil toch een klein beetje blijven geloven in vooruitgang. :+

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 17:51

Welke vooruitgang? De mensen hebben het laatste restje natuur hier vakkundig om zeep geholpen. Daarom horen hier geen grote roofdieren meer thuis. Er is namelijk geen plaats. Alles gaan omheinen met reusachtige hekwerken zullen de open ruimte nog verkleinen. En waar moet die wolf dan gaan fourageren? In de steden? Net zoals de vossen al massaal doen? Is dat dan beter? Of het laatste beetje wild uit onze schamele bossen vreten?
Wat ik zo vreemd vind aan de prowolfliga is dat nu alleen die wolf nog telt. Schapen, kalveren, veulens die doodgebeten worden, wild dat niet meer op de weides kan grazen, omdat alles als Fort Knox moet omheind worden, paarden die weer in een box moeten opgesloten worden, dat is allemaal collateral damage.
Ik vind dit maar een vreemde redenering.
Persoonlijk ben ik ertegen dat er zich hier wolven komen vestigen. Niet omdat ik tegen "de natuur" ben, maar net omdat ik VOOR de natuur ben. En van die natuur is er hier momenteel veel en veel te weinig.
O ja, voor diegenen die het hiervoor al opperden : in de VS en Canada kan men blijkbaar wel met wolven samenleven. En waarom? De bevolkingsdichtheid is daar maar een fractie van hier, en het is gewoon toegelaten een wolf af te schieten wanneer deze een gevaar vormt voor jezelf of jouw dieren. Daar maakt men er niet zo'n punt van.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 17:59

_Penotti schreef:
_San87_ schreef:
Dit is wel een beetje flauw... Zo'n wolf jaagt in een natuurgebied, die natuur is dan toevallig deels van een boer die zijn dieren op een natuurlijke wijze wil houden. En zo'n natuurlijk mogelijk gehouden dier wordt dan gepakt door een wolf.

Dat is naar mijn mening een gevalletje 'da's de natuur' :). Die hooglander had ook een ree of een hert kunnen zijn, bijvoorbeeld.

Nee dat is niet flauw, die dieren zijn daar geplaatst om de natuur mooi te houden.
Ook schapen die daar grazen om bijvoorbeeld heide, heide te houden.
Als we die dieren nu allemaal naar huis halen is de natuur zoals wij die graag zien zo weg.
Oke dat is net zo goed een vraagstuk, wil je perse die hei hei laten zijn of gewoon bos laten worden.
Wij mensen mengen ons overal.
Maar als het wolf is mogen we ineens niet meer mengen en de natuur de gang laten gaan.

De natuur zoals we die zo graag zien... Van mij mogen die grote grazers thuis blijven, hoor :D. Maar dat is een andere discussie.

Ik vind het flauw, omdat die natuur jaagt in een natuurgebied, en dan is t nog niet goed omdat die natuur iets pakt dat een boer als eigenaar heeft. Wees blij dat ie in een natuurgebied jaagt :).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:05

_Penotti schreef:
Palmera schreef:
Nee, in sommige gebieden mag het (nog) niet. En daar kan natuurlijk bij dreiging best eens verandering in een wet voor komen.

Wat gezellig in ons land meters hoge hekken.
Dan rij je door een concentratiekamp als je lekker gaat fietsen/wandelen in het buitengebied.

knollentuin schreef:
Zo sta ik er ook in, rondom ons huis lopen meerdere koppels reetjes die lopen tussen de twee stroomdraden door de weides hier in en uit, drinken uit de waterbakken en grazen bij de paarden, als ik de hekken zo moet veranderen dat er geen wolf in kan kan de ree met z'n familie dat ook niet meer, die lopen tegen een woud aan omheiningen vast. Lijkt me niet de bedoeling.
De wolf is prachtig maar wel in een gebied waar het kan, niet in zo een Madurodam land als waar wij in lopen.

En hier blijven we maar aan voorbij gaan, hier zie ik van de voorstanders niemand op antwoorden.

Nogmaals Penotti, lees even terug: metershoge hekken zijn niet nodig.

Om de rest van het verhaal moet ik even lachen. Denk je dat reeën nu kunnen gaan en staan waar ze willen? Elk natuurgebied heeft zijn grenzen. Ze worden doodgereden als ze een weg of spoorbaan oversteken en elk jaar wordt er een aardig aantal reeën doodgeschoten omdat er anders teveel in de bewoonde wereld terecht komen en dat veroorzaakt overlast. Als jij een ree op je auto krijgt denk je er opeens ook anders over. Behalve dan natuurlijk die boeren die dat niet aangeven maar de ree meenemen en in de diepvries stoppen voor gratis vlees.
Hazenlegers in het boerenland worden vermorzeld door landbouw machines. Evenals andere kleinere dieren. Nooit dode diertjes in je hooi gehad?
Maar nu is het zielig als ze niet elk weiland in kunnen?

Volgens mij zegt trouwens niemand dat we niets mogen met betrekking tot het "vraagstuk" Wolf. Alleen kortzichtig en ongenuanceerd denken moet wat mij betreft niet aangemoedigd worden.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 27-06-20 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:06

waarom zal bor de wolf achter een hert aan gaan als de mac drive open is, schaapie hie' veulentje daar, wie dit bedacht heeft ?? ik snap t niet, in de amersfoortse dierentuin achter een hek, en zo hier tussen mijn veultjes

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:08

Laten we nou niet doen alsof die lieve schaapjes daar staan om met pensioen te mogen. Ik vind het altijd zo'n leuk gezicht in het voorjaar, die lammetjes in de wei. En zo'n treurige aanblik als ze korte tijd later allemaal weer verdwenen zijn naar het slachthuis.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:46

Nikass schreef:
Laten we nou niet doen alsof die lieve schaapjes daar staan om met pensioen te mogen. Ik vind het altijd zo'n leuk gezicht in het voorjaar, die lammetjes in de wei. En zo'n treurige aanblik als ze korte tijd later allemaal weer verdwenen zijn naar het slachthuis.

dus je inkomen op laten vreten door de natte droom van de nieuwe natuur. of alles op stal en bor los laten lopen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:47

sevke schreef:
Welke vooruitgang? De mensen hebben het laatste restje natuur hier vakkundig om zeep geholpen. Daarom horen hier geen grote roofdieren meer thuis.

Geen metershoge hekken in onze prachtige natuur en dan ineens is er geen natuur meer?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:50

sassefras schreef:
Nikass schreef:

dus je inkomen op laten vreten door de natte droom van de nieuwe natuur. of alles op stal en bor los laten lopen

En waarom is het brood van de één belangrijker dan dat van de ander?

Kinke

Re: Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:52

lijkt me nogal simpel. Omdat Nederland vol met mensen is. Dus ons 'brood' gaat nou eenmaal voor die van dieren. Net zoals we ratten doden, of muizen, vliegen, muggen, eikenprocessierupsen etc. etc.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:52

[
En waarom is het brood van de één belangrijker dan dat van de ander?[/quote] sorry maar hier ga ik geen antwoord opgeven :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 19:01

Kinke schreef:
lijkt me nogal simpel. Omdat Nederland vol met mensen is. Dus ons 'brood' gaat nou eenmaal voor die van dieren. Net zoals we ratten doden, of muizen, vliegen, muggen, eikenprocessierupsen etc. etc.

Vol is relatief, hoor. In het noorden en het zuiden en delen van het oosten is er nog best veel plek. Dat hebben die wolven ook prima door.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 19:22

Kinke schreef:

Dit is echt de grootste fout van de mens!
En doordat we zo denken zijn wíj de grootste plaag.

Ik had zo gehoopt dat die hele corona toestand nog een beetje bewustwording zou brengen. Maar helaas. -O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 19:25

Ons brood hebben we mede te danken aan dieren :=.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 19:29

_San87_ schreef:
Ons brood hebben we mede te danken aan dieren :=.

Dat is omdat we dat willen.

En ik ben me er volledig van bewust dat een vegan wereld een utopia is. Daarvoor is het al veels te veel uit de klauwen gelopen, daarvoor zijn er teveel mensen op deze planeet die op wat voor een manier dan ook van dieren afhankelijk zijn.

Maar hé, er kan een begin gemaakt worden. En dat begin is niet alleen in het belang vam de mensheid denken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 19:49

Verbeter de wereld maar begin met jezelf. En dat kan juist in deze contex heel veel zoden aan de dijk zetten. En het fijne is: je hoeft niet eens helemaal alles wat dierlijk is in je menu af te schaffen. Vele kleintjes maken namelijk nog steeds één grote. Kijk maar naar de economie: verwachte krimp is zes procent. En dat schijnt een absoluut drama te zijn. Als je dan bedenkt dat wanneer de hele geïndustrialiseerde wereld zijn dierlijke inname zou verminderen met 25%, dan zou dat een enorm verschil maken in dierenleed en milieuschade. En zo moeilijk kan het toch niet zijn? Een kwart minder vlees en/of zuivel?

(en oh ja, ik ben 'tegen wolven in Nederland ;))

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 20:02

sassefras schreef:
Nikass schreef:

Dat is jouw conclusie.
Maar bedoel je dat dieren alleen welkom zijn als ze geld opleveren?

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 20:54

dus je inkomen op laten vreten door de natte droom van de nieuwe natuur. of alles op stal en bor los laten lopen[/quote]

Dat is jouw conclusie.
Maar bedoel je dat dieren alleen welkom zijn als ze geld opleveren?[/quote]

dat is jouw conclusie, en een hele aparte ook nog

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 20:54

_San87_ schreef:
Kinke schreef:

Vol is relatief, hoor. In het noorden en het zuiden en delen van het oosten is er nog best veel plek. Dat hebben die wolven ook prima door.

Alleen zie je dat ze daar alleen doorheen trekken en zich niet vestigen. Blijkbaar vinden ze Nederland helemaal niet zo'n interessant vestigingsgebied.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 21:03

Nikass schreef:

Hoi Nikass, wij houden schapen. De ramlammeren gaan inderdaad als ze bijna een jaar zijn naar de slacht. Tot voor kort vond iedereen dat geweldig; eerlijk vlees, van dieren die in alle vrijheid van hun (inderdaad korte) leven hebben genoten. De ooilammeren en de ooien blijven natuurlijk, die moeten weer zorgen voor nageslacht. Onze oude ooien krijgen geen lammeren meer maar gaan met pensioen. Vaak gaan ze weg als ze door ouderdomsklachten niet meer kunnen herkauwen, dat is erg naar voor een schaap.
Maar ik begrijp dat jij liever een kipfilet hebt van een kip die in 16 weken tijd slachtrijp is en met max 24 vriendjes en vriendinnetjes op een m2 zit?

En ja, natuurlijk maken wij ons zorgen over de wolf. Dat zou jij toch ook doen als je schapenhouder was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 21:11

Karl66 schreef:
Alleen zie je dat ze daar alleen doorheen trekken en zich niet vestigen. Blijkbaar vinden ze Nederland helemaal niet zo'n interessant vestigingsgebied.

Volgens mij hebben ze zich alleen gevestigd op de veluwe. De rest van de wolven is enkel op doortocht, als ik het goed heb. De schapen die in drenthe, groningen en friesland zijn gegrepen, is door een enkele mannetjes wolf gepakt. Volgens mij hebben we hier in het drents friese wold nog geen gevestigde wolf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 21:12

Kendra schreef:
Nikass schreef:

Hoi Nikass, wij houden schapen. De ramlammeren gaan inderdaad als ze bijna een jaar zijn naar de slacht. Tot voor kort vond iedereen dat geweldig; eerlijk vlees, van dieren die in alle vrijheid van hun (inderdaad korte) leven hebben genoten. De ooilammeren en de ooien blijven natuurlijk, die moeten weer zorgen voor nageslacht. Onze oude ooien krijgen geen lammeren meer maar gaan met pensioen. Vaak gaan ze weg als ze door ouderdomsklachten niet meer kunnen herkauwen, dat is erg naar voor een schaap.
Maar ik begrijp dat jij liever een kipfilet hebt van een kip die in 16 weken tijd slachtrijp is en met max 24 vriendjes en vriendinnetjes op een m2 zit?

En ja, natuurlijk maken wij ons zorgen over de wolf. Dat zou jij toch ook doen als je schapenhouder was?

Wat een aanname weer dat je dan gelijk maar aan de plofkip bent.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 21:49

Mindim schreef:
Kendra schreef:

Wat een aanname weer dat je dan gelijk maar aan de plofkip bent.

:+ }> Je haalt de juiste zin er weer uit! Is een beetje flauw, dat geef ik toe....
Excuses, slip of the tongue. Meestal weet ik me wel te gedragen :o .
Maar misschien kun je ook reageren op de rest van mijn verhaal?

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 21:52

ooit zijn wij er niet meer en mag de volgende aap met de hersencapaciteit ervoor het proberen met de wereldoverheersing (hopelijk stellen die wel een diploma voor het maken en grootbrengen van nageslacht in)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 21:55

Upgrade, ik ben een enorme voorstander van het bespreken van problemen in mondiaal perspectief, maar overdrijf je nu niet een beetje :D ?