Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:30

Ik vind het heel dubbel. Ja, ik moet er niet aan denken dat het mijn dieren zou overkomen of nog erger het pakt een kind, maar ik moet zeggen het gebeurd dagelijks dat een kat een vogel uit een volière op eet, daar maakt behalve de genen waarvan de vogel is niemand zich druk om en katten mogen vrij rond zwerven en roven. Een wolf een wild dier die voor zijn skills en om te overleven moet jagen dat is een groot probleem. Best immoreel. Overigens vind ik die katten ook ver van oke! Maar ik neem mijn maatregelen om te zorgen dat er geen katten bij mijn vogels kunnen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:33

In Duitsland komt men in een aantal deelstaten langzaamaan tot het besef dat de wolf niet past in een cultuurlandschap. Maar de ellende is daar helaas ook veel groter dan deze 3 wolven. Op het moment dat er roedels rondlopen is er pas echt een probleem. Het heeft tijd nodig om het gezonde verstand te laten terugkeren. Helaas gaat dat gepaard met veel dierenleed en verdriet van eigenaren.

https://www.boerderij.nl/Home/Nieuws/20 ... n-566869E/

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:35

vienna1987 schreef:
Ik vind het heel dubbel. Ja, ik moet er niet aan denken dat het mijn dieren zou overkomen of nog erger het pakt een kind, maar ik moet zeggen het gebeurd dagelijks dat een kat een vogel uit een volière op eet, daar maakt behalve de genen waarvan de vogel is niemand zich druk om en katten mogen vrij rond zwerven en roven. Een wolf een wild dier die voor zijn skills en om te overleven moet jagen dat is een groot probleem. Best immoreel. Overigens vind ik die katten ook ver van oke! Maar ik neem mijn maatregelen om te zorgen dat er geen katten bij mijn vogels kunnen.

Ook dat vind ik niet normaal.
Ik vind katten enorm leuk.
Maar ik heb er geen, terwijl dat hier best handig zou zijn met het ongedierte.
Waarom heb ik geen kat: Onze buurman heeft een volière. En heeft daar om heen wat sierkipjes en eendjes van dat spul meer.
Ik weet zeker dat onze kat daar dan ook gaat snacken, veel makkelijker dan achter een muis of rat aan gaan.
Ik vind het ook de omgekeerde wereld dat de katloze mensen hun dieren moeten beschermen, met de nodige kosten omdat de katten eigenaren ze op straat donderen.
Laatst bijgewerkt door _Penotti op 27-05-20 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:36

Als die wolf nu daadwerkelijk zou jagen op een wild zwijn bijvoorbeeld. Dan had je het over natuurbeheer.
Maar die wolf heeft zich snel aangepast naar de tijd van nu, en weet dat ie niks te vrezen heeft van mensen.
Vroeger waren die schuw omdat ze wisten te dicht bij de mens komen is gevaarlijk.
Maar tegenwoordig leven er 17 miljoen mensen in dit toch al te kleine en overvolle landje.

Loretta

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:45

pro wolvers hebben het ook niet zo op geschiedenis. Dat wolven ongevaarlijk voor mensen zijn wordt door de geschiedenis weerlegt. Binnen 1 jaar werden er bijvoorbeeld 9 kinderen door wolven gedood.

Heel interessant stuk over de wolvenjachten die vroeger werden georganiseerd.
https://collectie.openluchtmuseum.nl/wolvennet

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:58

_Penotti schreef:
vienna1987 schreef:

Ook dat vind ik niet normaal.
Ik vind katten enorm leuk.
Maar ik heb er geen, terwijl dat hier best handig zou zijn met het ongedierte.
Waarom heb ik geen kat: Onze buurman heeft een volière. En heeft daar om heen wat sierkipjes en eendjes van dat spul meer.
Ik weet zeker dat onze kat daar dan ook gaat snacken, veel makkelijker dan achter een muis of rat aan gaan.
Ik vind het ook de omgekeerde wereld dat de katloze mensen hun dieren moeten beschermen, met de nodige kosten omdat de katten eigenaren ze op straat donderen.

Ik ben ook dol op katten maar vanwege hun jachtgedrag buiten heb ik er nu ook maar geen.Een echte binnenkat zou misschien nog kunnen maar dan wel oppassen dat hij niet ontsnapt wat ook gevaar voor de kat zelf oplevert trouwens.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:54

Als dat veulen niet opgegeten is door een wolf, welke grote eters zijn er dan verder nog in NL?
Beren? Zombie reeen?
Dat een hond kan doden en slopen is zeker waar, maar dat echt opeten tot op het bot is wel een erg hongerige zwerfhond. Hoe waarschijnlijk is dat?

selyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:55

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:57

Inderdaad Sizzle,

En naar wat ik begrepen heb ook helemaal een stuk meegesleept.
En eerst hoorde je dit nooit. Ja overdag een ontsnapte hond achter een schaap waar meestal al snel een eigenaar van te vinden was.
Maar deze slachtingen in de nacht. Inde omvang? Nooit.
Kom, iedereen die even nadenkt begrijpt wel dat de kans dat het nu ineens honden zijn wel erg onwaarschijnlijk is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:59

Een weerwolf misschien, die eten ook graag ponies :j

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:00

Maar het was geen volle maan.
Dan zijn ze toch aardig?

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:04

selyna schreef:

Hoop dat ze DNA onderzoek kunnen laten doen!
Als niet zo triest was, bijna hilarisch wat zo’n wolvenexpert zegt. Wolven zouden meer over laten >;) Lijkt me dat zo’n wolf resten ook stuk mee kan slepen of misschien waren er wel meerdere wolven...

Sizzle schreef:
Een weerwolf misschien :j

:')

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:09

Ja echt te gek hè. Wolvenexpert. Extremist noem ik zo iemand.
Wie weet heeft het dier wel jongen en heeft ze het daar heen gesleept.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:26

En waarom 60 schapen doden als ze alleen pakken wat ze nodig zijn?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:31

vienna1987 schreef:

Verschil met vogeltjes en veulens is dat een veulen (in mijn geval) best een hoop geld kost. Als mijn merries geinsimineerd zijn en alles goed is ben ik al 5000€ per merrie verder ( incl zaad uit Amerika en de tijd ze op de breedings station staat. Er loopt hier dus best wat kostbaars aan paarden rond. En niet alleen bij mij. Vraag me af waar ik die hoge kosten kan verhalen als de beschermde wolf mijn veulens zouden doden. Denk nergens. Vraag me af of er uberhoupt is nagedacht over kostbaar goed in de wei. En ja, houd ze nu snachts binnen maar wil vanaf juni toch ook de boel 24/7 buiten kunnen hebben. Wel zo natuurlijk. :)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:41

Meen me te herinneren dat er zelfs kalveren bij boeren uit de stal werden gesleept door wolven.
Volgens mij was dat in Duitsland.
Boeren in de Achterhoek hebben meegemaakt dat er kadavers van koeien werden versleept.

Een hond of een vos wil weleens aan een kadaver beginnen te vreten, die beginnen bij het vazel van de koe en vreten zich zo door achterkant van koe.
Maar die laten het kadaver op de plek liggen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:44

_Penotti schreef:
Ja echt te gek hè. Wolvenexpert. Extremist noem ik zo iemand.
Wie weet heeft het dier wel jongen en heeft ze het daar heen gesleept.

Glenn Lelieveld heeft er in het verleden al heel vaak naast gezeten. Bewust of onbewust laat ik maar even in het midden. Om het zeker te weten zal het DNA onderzoek afgewacht moeten worden.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:50

tienus63 schreef:
Meen me te herinneren dat er zelfs kalveren bij boeren uit de stal werden gesleept door wolven.
Volgens mij was dat in Duitsland.
Boeren in de Achterhoek hebben meegemaakt dat er kadavers van koeien werden versleept.

Een hond of een vos wil weleens aan een kadaver beginnen te vreten, die beginnen bij het vazel van de koe en vreten zich zo door achterkant van koe.
Maar die laten het kadaver op de plek liggen.
klopt, die kalveren werden in Brandenburg uit hun stal getrokken..

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:52

Het is met vogels enzo ook wel wat makkelijker om rovers buiten te houden en je hebt meer zekerheid dat het werkt. Ons project konijnenhok ligt nu stil omdat we de hele tijd de omheining aan het verbeteren zijn en ik denk dit weekend toch ook maar bovenluiken op de stallen. Maar voor 130 euro heb je 25 meter stevig, fijnmazig, 2 keer verzinkt martergaas. Wij hebben gewoon 4m2 uitgegraven, gaas op de bodem, zand weer terug, houten frames met het gaas, helemaal overdekt en 'klaar'.
Met de wei heb ik ook wel extra lint gespannen, maar eerlijk gezegd vind ik dat niet heel geruststellend. Ik denk dat ik met die netten nog steeds niet goed zou slapen, dan moet het wel een meter of 2 hoog zijn en officieel mag veel maar tot 1 meter hoog.

Die wolvenexperts zijn echt schandalig. Hoe kan je nou zeggen dat dit geen wolf was, het is exact op de plek waar die wolf rondloopt en wat in godsnaam had het anders kunnen zijn. Net als dat ze eerst niet zoveel vee zouden doden, niet dicht bij de bewoonde wereld zouden komen en er nu wordt gedaan alsof boeren zo traag zijn met in actie komen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:57

_Penotti schreef:
Maar het was geen volle maan.
Dan zijn ze toch aardig?

Overdag zien weerwolven eruit als mensen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:11

Glen Lelieveld heb ik gisteren pas voor het eerst op TV gezien in het EO programma op 1 In tegenstelling tot beide presentatoren toonde hij in iedergeval nog wát medeleven met de getroffen schapenhouder. De presentatoren vond ik schaamteloos geen greintje compassie. Maar dat terzijde. Het is een kansloze strijd wolvenliefhebber versus schapenhouder.

Ik heb geen verstand van wolven of schapen. We zien nu wel wat er gebeurd als de mens eerst belangrijke natuurlijke overlevingskenmerken er uitfokt om vervolgens tot de conclusie te komen dat we natuur aan het verliezen zijn en deze wederom op een enorme klungelige manier tracht te herstellen. Zie het drama oostvaardersplassen.

Gedomesticeerde dieren zijn geen wilde dieren en die zul je dus moeten beschermen. Hoe moeilijk soms ook. Maar je bent verantwoordelijk voor de dieren. Dus snacht in een veilige omgeving onderbrengen. Overdag ook goed monitoren.

Vossen lopen ook overal en marters. Mijn kippenhok gaat snachts dicht, altijd! Bij de buren zijn er al ontelbare kippen afgeslacht. Het schelden is op de vos en marter. Maar doe zelf ook iets!!! Als je weet dat zich een roofdier ophoudt in de buurt. Opstallen!!
Ook schapen paarden, kippen etc...

Nu is NL en BE al lang niet meer ingesteld op wolven en beren. Wij zijn niet meer bekend met deze roofdieren. Vossen en marters wel. Daarvan weten we hoe ons er tegen te beschermen. Dat veel mensen het niet doen is aan hun zelf. Dat er mensen van achter een buro besloten hebben om de wolf te herintroduren leek op papier misschien een leuk idee. Bio diversiteit. Natuurlijke vijand weer terug op Nederlandse bodem. Maar dan moet deze natuurlijke vijand ook in een natuurlijk habitat kunnen leven met natuurlijke prooien ( dus geen gedomesticeerd vee ).

Ik leef mee met de mensen die hun dieren op zo’n gruwelijke wijze dood of halfdood aantreffen. Ik ben een dierenliefhebber puursang maar deze of enig ander roofdier ( beschermt of niet ) die aan mn paarden, kippen of schapen zou komen heeft een probleem. Met mij! Beschermt of niet, boete of niet als ik em te pakken krijg is het einde oefening. Ik ben namelijk verplicht bij wet goed voor MIJN dieren te zorgen. Ze voeding, water, medische hulp, onderdak én veiligheid te bieden.

Ik denk dat deze situatie niet heel lang houdbaar is. Veehouders mogen zich misschien neerleggen bij deze ellende maar als er nog meer veulens/ponies volgen vrees ik toch een hippische opstand....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:15

Haarbal schreef:

Dat heet surplus killing en doen wel meer roofdieren. Als de kans zich voordoet kunnen wolven inderdaad meerdere dieren doden om zo als het ware een voedselvoorraad aan te leggen. Maar uiteraard gaat een boer zijn schapen niet dagen laten liggen. En het is ook niet altijd dat de hele voorraad opgegeten wordt.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:24

Gini schreef:
Haarbal schreef:

Dat heet surplus killing en doen wel meer roofdieren. Als de kans zich voordoet kunnen wolven inderdaad meerdere dieren doden om zo als het ware een voedselvoorraad aan te leggen. Maar uiteraard gaat een boer zijn schapen niet dagen laten liggen. En het is ook niet altijd dat de hele voorraad opgegeten wordt.

Zal het even duidelijker verwoorden; het was een retorische vraag als antwoord op het statement van Lelievelds onzin over het vraatpatroon aan het veulentje. ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:26

Als niet alleen de veeboeren schade hebben, maar de in een buitenwijk wonende stadsmensen met wat beestjes hun minischaapjes en pony's in stukken terugvinden, of wakker worden van gillend kind dat haar pony zo terug vindt op zondagochtend, gaat er wel wat wakker worden. Bedrijven die schade oplopen is bedrijfsrisico en niet genoeg maatschappelijk draagvlak voor, want te ver van mijn bed en ze krijgen de schade toch betaald. Het is ondanks de media-aandacht nog te abstract om de politiek in actie te krijgen, want levert geen stemmen op.
Vraag is dus wat eerst komt, mensen die desnoods hun dode schapen laten verdwijnen zodat ze die wolf wel kunnen afschieten zonder consequenties, "stropers" die als vriendendienst op pad gaan of een overheid die toch eens wakker wordt en jacht wegens gevaar voor vee, etc. toestaat.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:27

Haarbal schreef:
Gini schreef:

Zal het even duidelijker verwoorden; het was een retorische vraag als antwoord op het statement van Lelievelds onzin over het vraatpatroon aan het veulentje. ;)

Haha, en ik dacht dat het een echte vraag was. :')