Anky van Grunsven showt Bon Bravour op social media

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Anky van Grunsven showt Bon Bravour op social media

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 19:43

Ben wel een beetje klaar met jouw persoonlijke aanvallen Janine. Je kent me niet, en blijkbaar ben jij degene die moet 'loosen up'.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 19:52

Ik ken je verder niet, Kinke, maar op mij kom je ook zeer veroordelend over. Op grond van een filmpje wat er prima uitziet, zeggen dat iemand nooit meer op een paard moet gaan zitten ... Dat is wel een behoorlijk vooroordeel.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 20:02

Heeft Anky gezegd dat ze rollküraanhanger is?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 20:05

Kinke schreef:
Misschien kun jij me melden dan dat ze geen rollkur aanhanger meer is? Dan juich ik het alleen maar toe mocht ze weer zo in de ring verschijnen.

Bij mijn weten heeft Anky het zelf altijd LDR genoemd, maar noemden de tegenstanders uit Duitsland het Rollkur (grote kans dat dit is omdat Nicole Uphoff dit gebruikte bij Rembrandt)... Baucher noemde het heel anders, en als ik het zo even opzoek geloof ik niet dat dat de manier is waarop Anky het uitlegt...

Anyhow, wij verschillen al behoorlijk van interpretatie van rollkur, ik leg het namelijk uit als LDR en jij als 'effet d'ensemble' gok ik zo.

Daarnaast geeft Anky met regelmaat in de media aan dat het belangrijk is om het paard als individu te benaderen en dat het daarin geen enkel probleem is om het skala anders te benaderen. Afhankelijk van waar het paard klaar voor is.

Dus ik kan je helemaal niets melden... Behalve dat het zó enorm jammer is om je zo bevooroordeeld af te sluiten van mogelijk hele goede ontwikkelingen in de Nederlandse dressuursport.
Ik waardeer het persoonlijk om te zien dat deze vrouw haar kinderen zo aanmoedigt om lol met je knol te hebben, door zelf ook een sprongetje te maken met een jong paard (ik gokte dat het ging om Zen).
En daarmee niet alleen aan haar kinderen laat zien dat het niet altijd maar gaat om de prestaties, maar dat het vooral gaat om de passie die we delen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 20:11

Blijkbaar kon je me van alles melden Janine, lees maar even terug. Ik vind (jaja, mijn persoonlijke mening, daar mag ik zo over denken), dat sinds de Nederlandse top LDR/rollkur/geefhetbeestjemaareennaam is gaan rijden, dit de teloorgang van de dressuur is geworden. Ik had goede hoop toen Rien van der Schaft in het zicht kwam, maar helaas. Prachtig dat Anky laat zien dat het niet altijd om de prestaties gaat. En zoals ik al zei, als ze niet meer die methode aanhangt, jippie, alleen maar geweldig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 20:14

Kinke schreef:
Blijkbaar kon je me van alles melden Janine, lees maar even terug. Ik vind (jaja, mijn persoonlijke mening, daar mag ik zo over denken), dat sinds de Nederlandse top LDR/rollkur/geefhetbeestjemaareennaam is gaan rijden, dit de teloorgang van de dressuur is geworden. Ik had goede hoop toen Rien van der Schaft in het zicht kwam, maar helaas. Prachtig dat Anky laat zien dat het niet altijd om de prestaties gaat. En zoals ik al zei, als ze niet meer die methode aanhangt, jippie, alleen maar geweldig.

Zal wel een interpretatie van mijn reactie zijn die ik niet helemaal vat... :Y)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 20:16

blijkbaar

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 20:18

Wat een grappig topic dit :)
10 seconden film en het gaat van roze dekjes, naar vivaldi, rollkür tot het steunen van boeren aan toe.

Mooi stukje film met dat afvloeien na de inspanning :j

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 20:45

Sizzle schreef:
Wat een grappig topic dit :)
10 seconden film en het gaat van roze dekjes, naar vivaldi, rollkür tot het steunen van boeren aan toe.

Mooi stukje film met dat afvloeien na de inspanning :j

Een stukkie mooi draven en wat kleine pasjes en losssss gaat het. Maar goed, als deze trend zich doorzet in de filmpjes die Anky laat zien dan zien we met een paar weekjes misschien wel een serie of een mooie pirouette 8-) .

LRD vind ik ook niks aan, maar laten we Anky niet afrekenen op dingen die ze niet laat zien. Just for the hack of it.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 22:46

karijn schreef:
Heeft Anky gezegd dat ze rollküraanhanger is?

Welnee, alleen sommige mensen snappen het verschil tussen laag, diep en rond en rollkür niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 09:44

Laten we niet doen alsof Anky heilig is, er zwierven filmpjes van haar rond op youtube waar ze wel degelijk rollkur beoefende compleet met hyperflexie en dat zag er absoluut niet fijn uit.

Maar dat was in het verleden, ik weet niet hoe het er nu aan toe gaat en beoordeel alleen wat ik zie op deze filmpjes en dat ziet er fijn uit.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 09:54

Elisa2 schreef:
Laten we niet doen alsof Anky heilig is, er zwierven filmpjes van haar rond op youtube waar ze wel degelijk rollkur beoefende compleet met hyperflexie en dat zag er absoluut niet fijn uit.

Maar dat was in het verleden, ik weet niet hoe het er nu aan toe gaat en beoordeel alleen wat ik zie op deze filmpjes en dat ziet er fijn uit.

En zelfs die filmpjes waren geen rollkür. Hyperflexie is alleen maar goed. Heb je wel eens op het voorterrein van een springwedstrijd gekeken?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 09:59

Die kunnen het al telefonerend. :j

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 10:08

Elisa2 schreef:

Wat Anky doet mag ze zelf weten, dat is haar eigen pakkie an. Meer storend waren (toen) de na-apers die ook hun paard met z'n kop tussen de knieen gingen trekken omdat ze dachten dat ze net zo konden rijden als Anky en ook paarden hadden van vergelijkbare kwaliteit, conditie en temperament. Gelukkig is die mode weer voorbij en zie je het niet meer zo veel op doodgewone stallen met doorsnee paarden.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 10:11

Ayasha schreef:
Die kunnen het al telefonerend. :j

:D _O- :):)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 10:31

janderegelaa schreef:
Elisa2 schreef:

En zelfs die filmpjes waren geen rollkür. Hyperflexie is alleen maar goed. Heb je wel eens op het voorterrein van een springwedstrijd gekeken?

Als paarden op een springwedstrijd met de kin op de borst lopen, heeft dat in 9 van de 10 gevallen niets met dressuurmatig trainen te maken. Dat is nu echt eens een mooi voorbeeld van een partijtje touwtrekken.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 11:45

'Hyperflexie is alleen maar goed'? Hmmm ... ben benieuwd naar de biomechanische onderbouwing van deze uitspraak. Volgens mij is het biomechanisch gezien nergens voor nodig en nergens goed voor. Behalve voor ultieme controle over een paard, maar dan creëer je een robot en geen happy athlete.

Fijn filmpje van Anky, ik zie correct rijden en geen dwang. Als je een paard zodanig positief traint, is de kans dat ie op termijn wèl die piaffe op de plaats kan, veel groter dan wanneer hij erin gemangeld wordt. Dan zie je zo'n lelijke nep-piaffebeweging waarbij het bekken meer omhoogkomt dan de voorhand, ofwel: de verkeerde kant op beweegt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 12:47

Askja schreef:
'Hyperflexie is alleen maar goed'? Hmmm ... ben benieuwd naar de biomechanische onderbouwing van deze uitspraak. Volgens mij is het biomechanisch gezien nergens voor nodig en nergens goed voor. Behalve voor ultieme controle over een paard, maar dan creëer je een robot en geen happy athlete.

Fijn filmpje van Anky, ik zie correct rijden en geen dwang. Als je een paard zodanig positief traint, is de kans dat ie op termijn wèl die piaffe op de plaats kan, veel groter dan wanneer hij erin gemangeld wordt. Dan zie je zo'n lelijke nep-piaffebeweging waarbij het bekken meer omhoogkomt dan de voorhand, ofwel: de verkeerde kant op beweegt.

Als je het gewoon als rek en strek oefening gebruikt zoals Anky laat zien in haar filmpjes dan is het uitstekend. Topsporters doen dat ook.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 13:05

Daarom is het ook verboden..omdat het zo "goed" is....

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 13:13

Elisa2 schreef:
Daarom is het ook verboden..omdat het zo "goed" is....

Is niet verboden hoor :)

Losrijterrein houden stewards toezicht op de regels:
Bewegingen en oefeningen waarbij het hoofd van het paard en de nek en hals in
een bepaalde positie worden gezet, mogen niet langer dan ongeveer 10 minuten duren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 13:19

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 13:26

Echt heftig en/of bewonderenswaardig hoe bokt nav twee filmpjes van Anky toch weer in 13 pagina's discussie kan verzanden. :wow:

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 13:28

Een paard heeft geen 'rek- en strekoefeningen' nodig. Dat is achterhaald. Daarbij, de moderne dressuurpaarden zijn eerder te los dan te strak. In de humane sport wordt inmiddels ook veel minder gerekt en gestrekt dan in het verleden.

Ldr is feitelijk geen rekoefening. Het wordt ingezet door de ruiter, niet door het paard zelf, in tegenstelling tot in de humane sport. Een sporter kan heel goed voelen wanneer ie te ver of te lang doorstretcht. Een paard dat door de ruiter 'gevraagd' wordt te stretchen mbv stang en trens, kan dat niet/nauwelijks aangeven.
Wil je rekken en strekken met een paard, doe dan bijv. carrot stretches aan de hand, dan heeft het paard tenminste inbreng, en rekt het zover het zelf kan.
Ldr is m.i. een onfunctionele houding die kan leiden tot overbelasting, m.n. hoog- en laagcervicaal, doordat de betreffende wervels in een eindstand komen en spieren en ligamenten overrekken. Het werd destijds 'verkocht' als gymnastiseren terwijl het feitelijk ging om controle. Gelukkig laten genoeg topdressuurruiters en -trainers inmiddels zien dat het ook anders kan.

Of Anky nog zo traint, geen idee, ik hoop (en denk) het niet, ze heeft het imo niet nodig aangezien ze zo goed kan rijden dat ze die controle zonder ldr ook wel voor elkaar krijgt. Waarbij ik overigens liever over verfijning van de communicatie zou spreken. En dat zien we m.i. in het filmpje.

Wat betreft ldr bij het losrijden, 10 min vind ik nog knap lang voor een houding waarbij het paard overrekt wordt, wat mij betreft mag daar veel sneller op ingegrepen worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 13:36

Askja, als we geen grenzen verleggen komt niemand ooit een stap vooruit.

Het is allemaal een kwestie van interpretatie. En zo te lezen verschilt die nogal... Wat er helaas toe leidt dat dingen onterecht als dwangmiddelen worden afgeschilderd.
Maar ik hoop toch wel dat iedereen die op een paard stapt dat doet met het doel het paard beter te maken voor dit werk en dit doet door het paard te gymnasticeren.

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 13:37

Normaal gezien mag het "rollkürrijden" inderdaad niet meer bij het losrijden (ook geen 10min). Op het BK dressuur werd er gecommuniceerd naar trainers toe dat er wel laag mocht losgereden worden wanneer de teugels lang bleven maar mocht er dus niet achter de loodlijn gereden worden. Hoe ze lange teugel net interpreteerden weet ik niet maar ze waren hier behoorlijk streng in, een jong paard wat tijdens een echte storm qua wind zelf een door de spanning achter de loodljin kwam gaven ze de ruiter ook al een waarschuwing voor. Sowieso waren de stewards ook in het vrij trainen behoorlijk streng en keken ze zéér goed toe want zelfs mijn extreem hengstige merrie werd in de gaten gehouden of dat wel normaal gedrag was (helaas had zij plannen om met een veulentje thuis te komen, gelukkig geen ontsnapte hengsten tegen gekomen :+ )