Dier&Recht: 'Hollandsche Manege behandelt paarden slecht'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 12:09

Voor wie nog een beetje interesse heeft in de geschiedenis van de manege, hierbij alvast een invalshoekje waarbij de connectie met het park naar voren komt:
https://onsamsterdam.nl/nummer-1-januari-2007?start=1

En de toezegging van Stadsherstel over de renovatie, onderaan het artikeltje staat een informatienummer voor vragen:
https://www.stadsherstel.nl/172/vrienden/waarom-we-ons-keihard-in-gaan-zetten-voor-de-hollandsche-manege/?id=9615

En dan de gemeente en omwonenden, de gemeente is een lastige partij en de omwonenden zijn zo mogelijk nog lastiger omdat die blijkbaar nergens tegen kunnen. Het park is onbruikbaar geworden voor de manege omdat de andere parkbezoekers niet normaal kunnen omgaan met een weiland met paarden (of andere dieren). Rijden in het park is onmogelijk geworden door de drukte en het asociale gedrag van andere parkgebruikers, paardje treiteren komt veel voor. Hierdoor kan de manege niks meer met het park en dat is natuurlijk verschrikkelijk zonde.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 12:09

Weet je, we kunnen hier lang en breed over discussiëren. Zijwegen inslaan over hoe Dier en Recht ons probeert te beïnvloeden enz, enz. maar dat leidt alleen maar af van de realiteit.
En die realiteit is gewoon dat deze manege door de tijd ingehaald is. Het past niet meer en gaat ook niet meer passen op deze lokatie. Ondernemen betekend soms ook pijnlijke knopen doorhakken.

karibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 12:15

Ik heb al eerder bericht over mijn positieve ervaringen bij de Hollandsche Manege. Ik heb zelf een agrarische achtergrond en heb ook in het verleden een agrarische opleiding afgemaakt.(HAS).

Vanuit dat perspectief is het een bedrijf dat op een correcte manier omgaat met dieren. Net zoals je naar andere agrarische bedrijven kunt kijken waarbij het dier een productiemiddel is. Met aan de ene kant van het spectrum de koeien die 24/7 binnen zitten en aan de andere kant koeien die in de zomer buiten staan. Of kippen die een vrije uitloop kennen of opgesloten zitten in een batterij.

Ook vanuit het perspectief van het dier dat ten dienste staat van de mens: hulphond, hasjhond, politiehond, politiepaard, jachthond, gezelschapsdier, sportpaard kun je de situatie bekijken.
Maatschappelijk gezien is dit algemeen aanvaard. Ook vanuit dat perspectief is het een alleszins acceptabele situatie.

Lastiger wordt het als je groepen dieren er uit licht en/of vermenselijkt dan ontstaat er een explosieve discussie die Dier@Recht voert. Mag je een rat en een mug wel doodmaken, maar een kip niet slachten. Mag je een hulphond wel trainen en een beperkt bestaan bieden etc.

Verder vind ik het jammer dat omwonenden zo'n bezwaar aantekenen alsof er veel stank en overlast zou zijn. Ik denk dat mensen heel erg vervreemd zijn geraakt van het aardse bestaan. Als ik bij de Hollandsche Manege binnenloop denk ik: heerlijk de geur van paard. En dat is echt anders dan de geur die je bij Barneveld bij de kippen en in de peel bij de varkens opsnuift.

j
.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 12:22

karibu schreef:
Ik heb al eerder bericht over mijn positieve ervaringen bij de Hollandsche Manege. Ik heb zelf een agrarische achtergrond en heb ook in het verleden een agrarische opleiding afgemaakt.(HAS).

Vanuit dat perspectief is het een bedrijf dat op een correcte manier omgaat met dieren. Net zoals je naar andere agrarische bedrijven kunt kijken waarbij het dier een productiemiddel is. Met aan de ene kant van het spectrum de koeien die 24/7 binnen zitten en aan de andere kant koeien die in de zomer buiten staan. Of kippen die een vrije uitloop kennen of opgesloten zitten in een batterij.

Ook vanuit het perspectief van het dier dat ten dienste staat van de mens: hulphond, hasjhond, politiehond, politiepaard, jachthond, gezelschapsdier, sportpaard kun je de situatie bekijken.
Maatschappelijk gezien is dit algemeen aanvaard. Ook vanuit dat perspectief is het een alleszins acceptabele situatie.

Lastiger wordt het als je groepen dieren er uit licht en/of vermenselijkt dan ontstaat er een explosieve discussie die Dier@Recht voert. Mag je een rat en een mug wel doodmaken, maar een kip niet slachten. Mag je een hulphond wel trainen en een beperkt bestaan bieden etc.

Verder vind ik het jammer dat omwonenden zo'n bezwaar aantekenen alsof er veel stank en overlast zou zijn. Ik denk dat mensen heel erg vervreemd zijn geraakt van het aardse bestaan. Als ik bij de Hollandsche Manege binnenloop denk ik: heerlijk de geur van paard. En dat is echt anders dan de geur die je bij Barneveld bij de kippen en in de peel bij de varkens opsnuift.

j
.

Eensch. Daarbij, je kunt er rustig vanuit gaan dat de manege er al was voordat mensen er buren van werden, gezien de manege in 18 nog wat gebouwd is... Je gaat ook niet boven een bar wonen en over het geluid klagen, dat weet je van te voren tenslotte

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 12:25

karibu schreef:

Die stelling kan ik volledig onderschrijven. Het is vooral heel problematisch dat stadsmensen hun door walt Disney gevormde beeld van dieren op proberen te leggen aan iedereen. Dat hun willen vertellen aan de mensen op het platteland hoe de boel zou werken. Soms vergeten ze ook volledig dat ze zonder boer geen vreten hebben.

Onali

Re: Dier&Recht: 'Hollandsche Manege behandelt paarden slecht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 12:50

Wow dus een verkleedpartijtje is afwisseling ib werk voor de pony's.
Zullen die pony's vast waarderen.

En even uitgaande van een normale rijbak.
50 paarden delen in een aantal groepjes die hier hoi los en sociaal mogen doen in een bak.
Buiten de lestijden om uiteraard.

Hoeveel uur kom je dan uit per paard en hebben ze dan eigenlijk echt nog wel vrije beweging als ze met een groep opgehokt zitten in de bak?

Zeg 10 paarden per keer 2 uur. Dan komen ze buiten de lessen om 2 uur met 10 paarden los in de bak.

Nou wat een verschil, chapeau.

:roll:

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 12:53

Juk, als 4 ponies hier een nachtje doorbrengen in een Buitenbak dan ruik je de urine in het zand al. Dankzij de regen spoelt het weg. Hoe doen ze dat daar dan?

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 13:14

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 13:36

Pipodipo schreef:
Voor wie nog een beetje interesse heeft in de geschiedenis van de manege, hierbij alvast een invalshoekje waarbij de connectie met het park naar voren komt:

En de toezegging van Stadsherstel over de renovatie, onderaan het artikeltje staat een informatienummer voor vragen:
https://www.stadsherstel.nl/172/vrienden/waarom-we-ons-keihard-in-gaan-zetten-voor-de-hollandsche-manege/?id=9615

En dan de gemeente en omwonenden, de gemeente is een lastige partij en de omwonenden zijn zo mogelijk nog lastiger omdat die blijkbaar nergens tegen kunnen. Het park is onbruikbaar geworden voor de manege omdat de andere parkbezoekers niet normaal kunnen omgaan met een weiland met paarden (of andere dieren). Rijden in het park is onmogelijk geworden door de drukte en het asociale gedrag van andere parkgebruikers, paardje treiteren komt veel voor. Hierdoor kan de manege niks meer met het park en dat is natuurlijk verschrikkelijk zonde.

Rijden in dat postzegelformaat parkje (Vondel)? Zie me daar geen lekker galopje trekken eerlijk gezegd. Daar is dat toch veel te klein voor? En dan ook nog al die mensen die daar lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 13:42

elnienjo schreef:
Pipodipo schreef:

Rijden in dat postzegelformaat parkje (Vondel)? Zie me daar geen lekker galopje trekken eerlijk gezegd. Daar is dat toch veel te klein voor? En dan ook nog al die mensen die daar lopen.

47 hectare. Ja dat is wel heel erg klein!
:')

knip en plak uit onderstaande link:
Het Vondelpark beslaat een kleine 47 hectare (470.000 m2) en kent onder andere 16 ha aan gras en bermen, 0,2 ha aan rozenstruiken, 8 ha aan water, 10 ha aan 'verhard' (speelplaatsen, wegen) en 11 ha aan bosplantsoen. Het park is 2 km lang (vanaf de Amstelveenseweg tot aan de Stadhouderskade). Een klein rondje over het asfaltpad (Amstelveenseweg tot de Koninginneweg, langs de waterspeeltuin en weer terug) is ook 2 km. Het grootste rondje, voor het Paviljoen langs en helemaal naar de Amstelveenseweg, is ruim 3 km lang.
https://www.amsterdam.nl/toerisme-vrije ... _over_het/

ZONDER irritante toeristen, aaiers, klieren en andere obstakels zou je er best een leuk rondje kunnen rijden. Het is midden in Amsterdam he. :+

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 13:46

Anoniem schreef:
Het Vondelpark beslaat een kleine 47 hectare (470.000 m2) en kent onder andere 16 ha aan gras en bermen, 0,2 ha aan rozenstruiken, 8 ha aan water, 10 ha aan 'verhard' (speelplaatsen, wegen) en 11 ha aan bosplantsoen. Het park is 2 km lang (vanaf de Amstelveenseweg tot aan de Stadhouderskade). Een klein rondje over het asfaltpad (Amstelveenseweg tot de Koninginneweg, langs de waterspeeltuin en weer terug) is ook 2 km. Het grootste rondje, voor het Paviljoen langs en helemaal naar de Amstelveenseweg, is ruim 3 km lang.

ZONDER irritante toeristen, aaiers, klieren en andere obstakels zou je er best een leuk rondje kunnen rijden. Het is midden in Amsterdam he. :+

3 Km vind ik niets, ik ben het gebied rond de Kalmthoutse hei inclusief de bossen gewend. Te voet loop je dat rondje in Vondel al in een half uurtje, laat staan als je gas geeft op je paard. Het is niet meer dan een veredelde buitenbak, maar dan met 'n hoop volk wat voor je voeten loopt :D

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 13:53

elnienjo schreef:
3 Km vind ik niets, ik ben het gebied rond de Kalmthoutse hei inclusief de bossen gewend. Te voet loop je dat rondje in Vondel al in een half uurtje, laat staan als je gas geeft op je paard. Het is niet meer dan een veredelde buitenbak, maar dan met 'n hoop volk wat voor je voeten loopt :D

Het is zeker geen stal voor als je van buitenritten houdt. Maar een dergelijke manege zou ik mijn paard zo of zo al niet stallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 13:57

elnienjo schreef:
Anoniem schreef:

Je kunt een hei niet vergelijken met een eeuwenoude stad natuurlijk, kom op zeg :')

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 14:01

Pipodipo schreef:
Nou, zo professioneel is de reactie van Canon nou ook weer niet, omdat er niet gekeken is naar de context en achtergrond. De feiten zijn ook niet meegenomen, zoals het overduidelijke knip-en-plakwerk in het filmpje en ook niet de terugkerende aantijgingen aan het adres van de familie Valk.

De FB pagina laat zien dat de paarden: op buitenrit gaan in het bos, samen in groepen los staan in de rijbanen op de eigen locatie (vrijheid en sociaal gedrag), op vakantie gaan op een locatie op het platteland, er vrij gesprongen wordt op de eigen locatie en ook onder het zadel in de lessen, de paarden op crosstraining gaan bij een gerenommeerde trainer, er speel en doe middagen zijn met verkleedpartijtjes waarbij de pony's vertroeteld en verwend worden. Variatie genoeg en ook zijn deze paarden heel erg veel samen bij elkaar. TUssen al deze activiteiten worden er ook nog lessen gelopen van verschillend niveau.

Valt wel mee toch? Ik wil het best meer als filmtechnicus en communicatief onderzoeker neerzetten met alle links, literatuur en onderzochte onderdelen als je daar vrolijk van wordt.. Maar dan snapt de helft van bokt niet meer waarover ik het heb of haakt af door de 100 scrolls. :D Mijn film-conclusies zijn inderdaad op filmtechnische kennis en principes van verhalenvertel-technieken en compositie-opbouw in zijn algemeen opgebouwd. Dat gezegd hebbende heb ik mezelf wel degelijk ingelezen in de context en dat meegenomen:

En dan niet de krantenkoppen en persberichten, maar de ontwikkelingen in de paardensector zelf; de houderij en sport volgens de HAS, Sponsoren binnen de sport, houderijen-onderzoek, aangeprezen vaklui, en later voor de lol nog het wel of niet radicaliseren van dierenrechtenorganisaties en de AIVD omdat ik het interessant vond heb ik allemaal de revue laten passeren voordat ik me in dit gesprek ben gaan mengen.. Daarnaast heb ik vanochtend de onderzoeksaanpak gevonden van D&R en doorgelezen.

Wellicht ook interessant voor anderen hier:
https://www.dierenrecht.nl/sites/dieren ... -final.pdf

En betreffende conclusies op deze ene stal zelf:
https://www.dierenrecht.nl/sites/dieren ... manege.pdf

En benoemen wat op een Facebook-pagina gebeurd kan ik ook. Maar dat maakt nog niet dat je de scope in zijn geheel begrijpt.. Daarvoor doe je onderzoek, en ik wil best de linkjes daarvan delen. Maar daarop in verder gaan wordt denk ik gezien als "off-topic." Wat ik vanuit mijn vak schreef betreft de twijfelachtigheid van het beeld, is gisteren nog uitgezonden vanuit Hart van Nederland, en hoewel dat geen "altijd even zuivere bron is" vind ik deze video toch wel belangrijk mee te nemen voor de beeldvorming. Je hoeft van mij niks aan te nemen, en ik laat ook jou graag in je waarde, maar kijk deze misschien wel even:

https://www.youtube.com/watch?v=HXqMTRky4ME&t=1s
"En wat ze dan ook gedaan hebben is, dat ze 's avonds hier zijn geweest.." - Vincent (2019)
Dat is wat ik onder ander bedoelde met kadrering. De letterlijke kadrering in cameratechniek, maar ook de keuze van tijdstippen en locatie. Als je daar niet mee werkt, dan herken je dat ook niet meteen, maar binnen medialand is al lange tijd echt niets meer alles zoals het lijkt en onderzoek ik onder andere die verschillen en hun gevolgen. Doet niet af aan het paardenwelzijn, maar wel aan manier van boodschappen overbrengen, en daar ging het mij om.

Voor de 2017 ombouw en weilandkwestie:
https://www.youtube.com/watch?v=42_aweel42s
https://www.youtube.com/watch?v=9GV6Euc044k

Voor de rest ga ik het een beetje laten rusten. Ik heb het gevoel dat deze gespreksvoering en onderwerpen mensen voor het hoofd stoot, en dat is geenszins mijn bedoeling. Mensen willen het over de stal hebben, dan houd ik ze niet tegen. :o

Pipodipo schreef:

Dat is inderdaad onwijs interessant! Leuk om door te lezen, dankjewel! :j

karibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 14:21

Ik sluit me hierbij aan Canon. Wel blij met je bijdragen overigens. Die haalden de discussie een beetje uit de sfeer van goedkoop sentiment. het zigeuner jongetje met de traan verbleekt bij het stukje wat net aangehaald is uit dier&recht.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 14:29

Ik vind het ook een hele goede bijdrage die je levert Canon. Het is altijd belangrijk om verder te kijken dan alleen de beelden. Uiteraard ging D&R al naar de manege met het idee om een bepaald beeld neer te zetten. Dat ze daar uiteraard heel bewust de tijden voor uitkiezen om het verhaal zo te krijgen dat het in hun straatje past is vanuit D&R begrijpelijk. Als je graag onrustige paarden voor de lens wilt halen dan ga je bij voorkeur vlak voor voedertijd heen. Je gaat niet heen op het moment dat de paarden losgegooid worden in de rijbak want dat zijn niet de beelden die je als D&R wilt hebben.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 19:12

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 19:29

Weer een hoeratje voor mw Machteld

Citaat:
En moeten alle manegepaarden altijd vier uur naar buiten? „Dat hangt af van vele factoren. Als een paard slechts één uur per dag vrij kan bewegen, maar wel correct gevoerd wordt, en voldoende schoon water, verdere beweging over de dag en een ruime box heeft, dan zijn de gevolgen minder groot. Je moet het altijd in samenhang zien.”

-O-

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 19:42

Onali schreef:
Weer een hoeratje voor mw Machteld

Citaat:
En moeten alle manegepaarden altijd vier uur naar buiten? „Dat hangt af van vele factoren. Als een paard slechts één uur per dag vrij kan bewegen, maar wel correct gevoerd wordt, en voldoende schoon water, verdere beweging over de dag en een ruime box heeft, dan zijn de gevolgen minder groot. Je moet het altijd in samenhang zien.”

-O-

Van wie komt deze quote? Wie is me. Machteld?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 19:56

Als je de rest quote van Machteld van Dierendonck dan wordt het pas interessant
Citaat:
De vraag is of de normen voor welzijn uit het rapport van Dier & Recht hout snijden. Is het wetenschappelijk bewezen dat een paard, bijvoorbeeld, meer dan vier uur per dag vrije beweging moet hebben? Machteld van Dierendonck is diergedragstherapeut en dierwelzijnsspecialist aan de faculteit diergeneeskunde in Utrecht, en werkt aan het genoemde keurmerk. Zij zegt: „Ik heb het rapport nog niet bestudeerd, maar ik weet wel dat het niet mijn methode zou zijn om met een verborgen camera te werken.” Zelf gaat ze liever met paardenhouders in gesprek, om hun kennis te vergroten, en te helpen bij het invoeren van verbeteringen. „Want er kan zeker nog behoorlijk wat worden verbeterd.” Het schort aan kennis, is haar indruk. „Ik heb mensen ontmoet die niet willen dat hun schimmel naar buiten gaat, omdat-ie dan vies wordt.”

Dat is een heel wat meer constructieve manier van werken dan stiekem met een verborgen camera rond ouwehoeren om een aantal smeugie beelden te schieten. Die een verhaal vertellen die in jouw straatje thuis hoort. Bovendien is het meer vanuit een wetenschappelijke benadering.

Citaat:
De stellige overtuiging van dierenbeschermers dat alle paarden altijd in een groep moeten leven, verdient volgens Van Dierendonck ook nuance. „Paarden zijn weliswaar sociale dieren, maar het zijn geen koeien, varkens of schapen. Een hengst, en soms meerdere hengsten, beschermt zijn merries het gehele jaar in een hechte familie. Daar kom je als nieuw paard niet zomaar tussen, ook niet in de vrije natuur. Als je dat op alle maneges zomaar zou doen, leidt dat tot ernstige ongelukken. Anderzijds zijn er veel meer paarden die wel in een groep zouden kunnen lopen dan ik nu zie.”

Mijn paard staat dus op een stal waar ze in een groepen leven. en ik weet uit ervaring wat de staleigenaar allemaal doet als er een nieuw paard in de groep komt. Die wordt er NOOIT zomaar in gegooid en gezegd red je maar. die staat er de eerste tijd gewoon naast. Meerdere ruinen in een groep dat werkt vaak niet dus is er ook een grens met het aantal ruinen die deze stal kan handhaven. wel grappig dat mijn stalhouder bijna hetzelfde zegt als de wetenschap.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 21:19

Niet dat het on topic is maar mijn merrie heeft in een groep gestaan waar de ruinen ruim (!) in de meerderheid waren.

De dominante ruin en mijn merrie waren een setje, de andere ruinen hadden elkaar (in groepjes).

Nooit onenigheid geweest.

Zo ging het "vroeger" op maneges waar ik gestaan en gewerkt heb ook, gewoon alles bij elkaar, als er maar genoeg ruimte is om groepjes te vormen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 21:51

ClauH schreef:
Niet dat het on topic is maar mijn merrie heeft in een groep gestaan waar de ruinen ruim (!) in de meerderheid waren.

De dominante ruin en mijn merrie waren een setje, de andere ruinen hadden elkaar (in groepjes).

Nooit onenigheid geweest.

Zo ging het "vroeger" op maneges waar ik gestaan en gewerkt heb ook, gewoon alles bij elkaar, als er maar genoeg ruimte is om groepjes te vormen.

er zit natuurlijk altijd verschil in ieder individu dat is ook zo bij paarden. wij hadden laatst een ruin die was wel heel lastig zelfs in de grootste wei gind die van het ene groepje naar de andere. Mar goed onze pensionbaas vin het dan ook belangrijk dat er rust in het weiland is en niet wanneer er een nieuw paard bij komt dat het eerst een gignatische machtstrijd komt. Uiteindelijk staat alles weer bij elkaar maar bij de komst van een nieuw paard wordt er de eerste dagen een draadje gespannen om trapperij te voorkomen. Wanneer de groep eenmaal aan elkaar gewend is dan staat alles rustig bij elkaar en is het ook prachtig rustgevend beeld om de paarden zo mooi in de weilanden te zien.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 09:05

Loretta schreef:
Canon schreef:
Wat ik grappig vind om te zien als ik berichten lees, is dat we eigenlijk allemaal in hetzelfde kamp zitten.. (De manege is ver buiten zijn houdbaarheidsdatum op gebied van paardenhouden/welzijn) Maar dat er meerdere gesprekken door elkaar lopen die elkaar soms proberen uit te sluiten, maar dat de link daartussen eigenlijk niet op die manier gebruikt kan worden.

Dat is ook zo uiteindelijk willen we ook het beste voor de paarden. Ik had dan ook veel liever gezien dat dit vanuit de sector zelf was gekomen. Mijn probleem is dan ook vooral dat dit vanuit een groepering komt die hele bizarre denkbeelden heeft over de omgang met dieren.

Nou moet je ophouden.....

Bizarre denkbeelden?
Bizar is hoe er NU omgegaan wordt met dieren. Dat zij het dier als 'gebruiksvoorwerp' helemaal willen uitbannen op zich niet vreemd in een wereld waar we noch qua voedsel, noch qua vervoer afhankelijk zijn van dieren.
Ergens zou het dus nobel zijn dieren hun vrijheid terug te geven, zeker wanneer je kijkt hoe de mens al zijn kansen verspeelt heeft.

Ik heb ook paarden... en geef ze een heel vrij leven, maar kan me voorstellen dat ik er hierna niet meer aan begin. Ergens vind ik het paard gewoon horen waar die hoort: in het wild.
Teveel mensen gaan te slecht met paarden om.... dat krijg je bijna niet goed.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 09:43

Ninx schreef:

Bizarre denkbeelden?
Bizar is hoe er NU omgegaan wordt met dieren. Dat zij het dier als 'gebruiksvoorwerp' helemaal willen uitbannen op zich niet vreemd in een wereld waar we noch qua voedsel, noch qua vervoer afhankelijk zijn van dieren.
Ergens zou het dus nobel zijn dieren hun vrijheid terug te geven, zeker wanneer je kijkt hoe de mens al zijn kansen verspeelt heeft.

Ik heb ook paarden... en geef ze een heel vrij leven, maar kan me voorstellen dat ik er hierna niet meer aan begin. Ergens vind ik het paard gewoon horen waar die hoort: in het wild.

Wij hebben geen ruimte voor 'wilde' dieren. Zie dat grandioos mislukte project op de Oostvaardersplassen.

Toen ik voor het eerst op een ranch reed dacht ik zó hoort een paard te leven; ze worden vrij gelaten op een groot terrein (wellicht even groot als een Nederlands dorpje met heuvels, bos en watertjes) en 's ochtends opgehaald voor de werkdag.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 10:30

Ninx schreef:
Loretta schreef:
Dat is ook zo uiteindelijk willen we ook het beste voor de paarden. Ik had dan ook veel liever gezien dat dit vanuit de sector zelf was gekomen. Mijn probleem is dan ook vooral dat dit vanuit een groepering komt die hele bizarre denkbeelden heeft over de omgang met dieren.

Bizarre denkbeelden?

Met bizarre denkbeelden bedoel ik niet eens de denkbeelden die ze in dit bewuste rapport naar buiten hebben gebracht. Maar des te meer de denkbeelden van de mensen achter dit soort clubs.
Die gaan mij dan ook veel en veel te ver. Wanneer ze er in slagen km de Hollandse manege te sluiten gaan ze naar de volgende manege. En mocht ze het lukken om die te sluiten dan gaan ze ook naar de manege die zijn paarden de hele dag buiten heeft lopen. Vervolgens is de manege aan de beurt waar paarden 24/7 buiten staan. Het probleem is dan ook dat je het vaak pas ziet wanneer je je gaat verdiepen in de mensen achter deze clubs. Dier & recht is wat dat betreft een wolf in schaapsklederen. Een club die heel diplomatiek te werk gaat. Maar uiteindelijk is hun ideologie exact hetzelfde als de Vegan streaker en de mensen van Meat the Victims.

Uitspraken als de mensheid heeft al zijn kansen verspeelt daar kan ik heel weinig mee. Uiteindelijk heb je toch de medewerking van de mensheid nodig om bepaalde oplossingen voor allerlei problemen waaronder ook dierenwelzijn valt aan te pakken. Als je er met een gestrekt been in stapt en een vijandige militante houding aan neemt is het uiteindelijke resultaat dat je vooral meer en meer recht tegen over elkaar komt re staan.