Influenza bij paarden in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 15:55

Deeskuh88 schreef:
Dat is ook al meerdere keren gepost. Noord-limburg en Oost-brabant. Vermoedelijk vanuit het buitenland via de Peelbergen verspreid, maar ook dat zijn geruchten. Bevestigen kun je het niet achteraf, dat is onmogelijk met een ziekte als dit.

Nou Noord Limburg en Oost Brabant is niet bepaald midden NL.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 16:38

Ladyson schreef:
200 is wel echt veel in 1 regio..! Die neus van dat paard is ook wel een echt flinke snotneus zeg.

is 2,5 redelijke manege's met 60 tot .. paarden dus niet zoveel voor een regio

suffie

Re: Influenza bij paarden in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 16:56

Hier vandaag de DA gesproken. In de regio Achterhoek/ Duitse grens is het vooralsnog rustig. Wel meer eigenaren die hun paarden laten enten, terwijl ze officieel nog niet hoeven. Die van mij waren sowieso weer aan de beurt.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 23:43

Voor de alu hoedjes onder ons, bij ons zijn er nu ook gevallen bevestigd

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 23:55

JudithGigi schreef:
Voor de alu hoedjes onder ons, bij ons zijn er nu ook gevallen bevestigd

Waar in Limburg staat jouw paard judithgigi?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 23:57

Onze DA uit Hoornaar had nog niet veel gevallen gezien/gehoord. Onze paarden zijn gisteren ge-ent voor de normale jaarlijkse beurt dus niet extra.
1 stalgenoot gaat nog gewoon op wedstrijd en maakt zich niet druk.
Op de Uithof staan ook enkele influenza gevallen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 10:11

Zou niet blij zijn met een stalgenoten die op wedstrijd gaat. Als die ziek wordt is het niet alleen je eigen paard maar ook alle andere paarden op stal

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 16:19

Is er niet elk jaar een influenza golf, tis per slot van rekening winter! Zijn er al wedstrijden afgelast? zie op de site van de KNHS er niet echt iets over staan. zag dat de Friezen wedstrijd hier int durp gewoon door zijn gegaan.

wordt de boel niet weer eens enorm opgeblazen

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:03

Hoor wel van verschillende veeartsen dat het dit jaar meer is dan andere jaren.

Heb niet alles gelezen, dus missjien gemist, maar weten jullie hoe het zit met de entingen? Ik hoorde van een veearts dat ze elk halfjaar moeten en dat het anders niet goed is. Mijne zijn nog in oktober geënt, maar omdat het maar 1 keer per jaar is, dan is dat volgens deze veearts niet goed genoeg.

Mijn eigen veearts zei echter: als de basisenting in orde is, dan is jaarlijks voldoende. Dus dan zit ik wel goed.

Zijn toch heel wat wedstrijdruiters bij ons op stal en die gaan gewoon op pad, ondanks dat het hier heerst. Dus wil toch even zekerheid wat betreft enting

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:52

De DA praktijk die geciteerd werd door de zender L1 had het er over, dat er dieren ziek werden met een enting van meer dan 6 maanden oud.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:03

Een stal in beek limburg geeft op facebook openheid dat het bij hun heerst

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:55

Ja ik zag het net ook, netjes

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 23:02

Mbt enten vind ik het zo typisch.. het zou een andere stam zijn, wie zegt dat de enting dan helpt tegen het heersende virus? En maak je je paard niet juist vatbaarder voor het virus als je bewust nu virus stoffen inspuit met een enting? :? Ik vind het lastig... Waar doe je goed aan. Buiten natuurlijk gewoon je gezond verstand gebruiken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 00:37

Myrth97 schreef:

Heb niet alles gelezen, dus missjien gemist, maar weten jullie hoe het zit met de entingen? Ik hoorde van een veearts dat ze elk halfjaar moeten en dat het anders niet goed is. Mijne zijn nog in oktober geënt, maar omdat het maar 1 keer per jaar is, dan is dat volgens deze veearts niet goed genoeg.

Mijn eigen veearts zei echter: als de basisenting in orde is, dan is jaarlijks voldoende. Dus dan zit ik wel goed.

Zijn toch heel wat wedstrijdruiters bij ons op stal en die gaan gewoon op pad, ondanks dat het hier heerst. Dus wil toch even zekerheid wat betreft enting

Ze hebben beidde gelijk. Alleen je begrijpt ze verkeerd. Na een halfjaar is de bescherming van de vaccinatie gewoon een stuk minder. Dus op dit moment wordt aangeraden om als het langer dan een halfjaar geleden is om dan opnieuw te doen. Maar je hoeft dan niet opnieuw de basis vaccinatie te doen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 00:41

Amber_anne schreef:
Zou niet blij zijn met een stalgenoten die op wedstrijd gaat. Als die ziek wordt is het niet alleen je eigen paard maar ook alle andere paarden op stal

Hebben we verteld maar ze zijn toch gegaan.
Wat kun je er aan doen?

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 01:03

Weinig, ben ik bang. Ik denk dat zelfs de pensionhouder ze niet kan verbieden om te gaan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 01:45

FrNo schreef:
Weinig, ben ik bang. Ik denk dat zelfs de pensionhouder ze niet kan verbieden om te gaan.

Waarom niet? Lijkt me dat juist de pensionhouder dat wel kan bepalen.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 08:51

Maartje1990 schreef:
Myrth97 schreef:

Ze hebben beidde gelijk. Alleen je begrijpt ze verkeerd. Na een halfjaar is de bescherming van de vaccinatie gewoon een stuk minder. Dus op dit moment wordt aangeraden om als het langer dan een halfjaar geleden is om dan opnieuw te doen. Maar je hoeft dan niet opnieuw de basis vaccinatie te doen.

Die eerste veearts gaf dus aan van wel, vandaar mijn twijfel. Hij bekeek mijn paspoorten en gaf aan dat jaarlijks niet voldoende was dus dat ze nu gewoon ernstig ziek konden worden, ondanks dat ze in oktober geënt zijn. Wat een verwarring, maar ik ga er maar gewoon vanuit dat het nu goed is dan

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 08:53

cissy schreef:
Amber_anne schreef:

Hebben we verteld maar ze zijn toch gegaan.
Wat kun je er aan doen?

Bij ons hetzelfde. Advies van pensionhouder: niet weggaan als je niet weg hoeft. Conclusie van de mensen: het is een selectie dus we moeten wel...
vandaag gaan ze dus allemaal op pad.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 09:36

Dan had ik als pensionhouder gezegd, als je weggaat, mag je ook weg blijven.
Weg moeten is alleen een geval van leven en dood, dus het enige waar je naar toe mag, is naar een kliniek (niet een clinic :D). Zeker niet voor een suffe wedstrijd.
Balen hoor!!

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 09:52

Hier even vraag, wil sws nog met DA overleggen, maar misschien heeft Bokt al een idee.

Merrie is jaarlijks geënt zieker afgelopen 4 jaar, alleen mist ergens 1,5 maand (zo uit m’n hoofd 6 jaar geleden). Gewoon netjes nu jaarlijks door enten of keer extra? Ze heeft nu nog even veulen aan de voet die helemaal nog niet geënt is door omstandigheden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 10:10

Myrth97 schreef:
<KNIP>
Bij ons hetzelfde. Advies van pensionhouder: niet weggaan als je niet weg hoeft. Conclusie van de mensen: het is een selectie dus we moeten wel...
<KNIP>

_O- _O- _O-

Waar is die selectie dan in Godshemelsnaam voor? Wereldkampioenschap? Olympische Spelen? Wereld Ruiterspelen? Sponsoren die in je nek staan te hijgen? Miljoenen die op het spel staan? Een wereldwijde reclamecampagne die strandt als deze mensen niet op de selectie verschijnen?

Man man man, kansloos dit zeg.......

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 10:45

die mensen staan toch gewoon in hun recht om te gaan. er is geen vervoersverbod ofzo. als de dieren allemaal geënt zijn en er qua kleding rekening mee gehouden wordt zie ik het probleem niet zo.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 10:59

NenaC schreef:
die mensen staan toch gewoon in hun recht om te gaan. er is geen vervoersverbod ofzo. als de dieren allemaal geënt zijn en er qua kleding rekening mee gehouden wordt zie ik het probleem niet zo.

Eens. Zet dan de stal op slot, dan weet iedereen waar die aan toe is. Dat vage "alleen als het moet" is niet voldoende. De een vindt leven of dood moeten, de ander dus ook een selectiewedstrijd.

Mijn stalhouder is er heel nuchter in, die heeft zoiets van de stal zit niet op slot, dus je mag gewoon gaan. Nu gaat er bij ons toch bijna niemand ergens heen, maar toch.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:04

Ik hink op twee gedachtes hierin. Gaan zelf een clinic afzeggen, maar buurvrouw van paard gaat wel gewoon op wedstrijd. Laatste enting was in juli voor ons dus ik wil extra inenten zsm. Alleen is onze merrie net ziek geweest en raad de veearts dit nu nog af. Ik vind het dus toch beetje eng... Maar zolang er geen verbod op vervoer is, mag iedereen gewoon doen wat hij wil natuurlijk. Het is een advies, geen verplichting tenslotte.