Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lotteenjoy

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:12

Er is een teveel aan dieren dus haal alle jongen dieren weg ( koniks) naar de slacht of verkoop ze. Hengsten, castreren en als er bij moeten heeft vast iemand wel een hengst staan die ff mag feesten, zelfde voor andere dieren

Somboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:13

Dit gebeurd tot mijn verdriet al vele jaren, je moet het maar kunnen om de dieren een hongerdood te laten sterven. Dat ze nu op een te kleine oppervlakte staan daar kunnen ze verandering in brengen, Nederland is groot genoeg om de dieren de ruimte te geven die zij nodig hebben om op zoek te gaan naar eten.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:14

butengeweun schreef:
die stelling is lastig, ik ben niet voor bijvoeren maar voor een structurele oplossing. Nu voeren lost het probleem niet op. Dus zou nu juist flink gaan schieten de dieren die mogen blijven bijvoeren dan is het behapbaar. En voor volgend jaar een beter plan

Precies dit is ook mijn mening.

Tegen bijvoeren. Maar als je nu gaat schieten en de rest niet gaat voeren, gaat alles dood. Want er is gewoon niets meer te eten.

Het gebied is uitgeleefd. Dat had voorkomen moeten worden. 1 grote aanfluiting dit.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:17

butengeweun schreef:
ElineS schreef:

Wij hebben gister op plekken het ijs kapot getrapt en open gebroken. Ze gingen er meteen bij drinken. Op dit moment zijn er drie mensen onderweg die in het konikken gebied, daar waar je dus mag komen, weer het water gaan opentrappen. Helaas kunnen we niet bij de andere stukken om het voor de andere kuddes te doen, gezien we dat niet mogen betreden.. Maar we doen wat we kunnen.

Bedenk als je als mens het ijs kapot krijgt kan een paard met zijn hoefje het zo open hebben. Dus voor water ben ik niet bang dat vinden ze wel, desnoods door warme lucht uit te blazen op het ijs en dan het licht gesmolten water te drinken.

Maar het is veel makkelijker als een mens het even doet.

Klopt, sommigen kregen het open met een hoef, maar dan kleine wakjes, en het kostte wel wat moeite, terwijl ze al weinig energie hebben en dat moeten besparen. De jongere beestjes of de zwakkeren lukte het niet om het ijs te breken en werden weg gejaagd bij de kleine wakken die door de anderen waren gemaakt.. Dus we hebben even een stuk van een paar meter opengebroken, zodat ze er allemaal bij konden.. Als je er toch bent, kun je dat net zo goed er even bij doen. Maar het is inderdaad niet dat ze verdorsten daar.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:32

SBB moet dit nu gewoon netjes oplossen zonder dierenleed.
Overtollige dieren weghalen / herplaatsen.
Restant bijvoeren en evt castreren en dit in toom houden door idd tijdig weghalen en onvruchtbaar maken van de rest die er loopt.
Hoe het nu is en gaat is dierenmishandeling en dieronwaardig, zij hebben er niet om gevraagd om tussen een paar hekken te lopen.

Los het op maar laat ze niet verdorsten en verhongeren dat is echt schandalig en dan druk ik me netjes uit.!!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:03

Afbeelding

Kwam deze foto tegen op Facebook, onderweg naar de OVP.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:04

Ik legde alleen uit hoe de natuurlijke principes werken. Zoals het in iemand wei, in de OVP of op de Serengeti ook zou werken. In je weiland zal alles heel snel dood gaan als je en hengst toevoegt, omdat je per paard extra een extreem hogere begrazingsdruk krijgt. Daardoor krijg je een "collapse" van het systeem. Omdat een wei gewoon te klein is om een populatie te houden, en elk dier extra een relatief veel grotere impact heeft dan een dier in een natuurlijke populatie.

safina schreef:
Verschil is natuurlijk ook dat men het in de Serengeti acceptabel vindt dat er grote aantallen grazers sterven. (Ik zie ze daar in Afrika niet zo snel met hooibalen gaan slepen dan. :D ) Hier vinden we dat niet normaal. Tenminste: de meeste mensen in ieder geval niet, is mijn indruk.

Ik vroeg me af over het afschot: wat het optimale aantal is lijkt me inderdaad lastig te voorspellen als ik je verhaal zo lees. Zou je kunnen stellen dat het beter is te veel dieren af te schieten dan te weinig? Dus altijd op een veilige ondergrens te gaan zitten?

Ik durf zelf geen uitspraak te doen of meer of minder afschieten beter is. Uit oogpunt voor dierenwelzijn zou ik zelf nog vroegere reactief beheer doen. Dat zal zich compenseren in dat er wel meer veulens geboren kunnen worden, dus uiteindelijk de populatie grootte in evenwicht blijft. Wat je nu ziet bij de heckrunderen is dat hun populatie kleiner wordt, omdat de plekken met hoog gras verdwijnen en dus de voedselbeschikbaarheid lager is dan jaren geleden.

Bij Wildebeest op de Serengeti is het percentage jongen dat 2 jaar wordt 50%. Ongeveer 10% van de populatie bestaat uit kalveren. (Wildebeest worden daar tot ongeveer 26 jaar oud). Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is de overleving in OVP dus heel goed te vergelijken met dat van bijvoorbeeld wildebeest op de Serengeti.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:05

Oh sjips dat gaat problemen geven. Ingekuild voer dat mogelijk zuurder is dan de dieren gewend zijn, de pakken moeten uitgepakt worden en hoe gaan ze die uitladen en op hun plek zetten?

Flinke gevechten een paar happen voor een paar paarden en het is op.

Wie neemt verantwoordelijkheid voor de ontstane schade aan dier, natuur en materiaal?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:09

karuna schreef:
Oh sjips dat gaat problemen geven. Ingekuild voer dat mogelijk zuurder is dan de dieren gewend zijn, de pakken moeten uitgepakt worden en hoe gaan ze die uitladen en op hun plek zetten?

Flinke gevechten een paar happen voor een paar paarden en het is op.

Wie neemt verantwoordelijkheid voor de ontstane schade aan dier, natuur en materiaal?

Don't shoot the messenger... Geen idee verder.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:24

Ojee, als dat maar goed gaat met die pakken kuil! Ik snap de goede bedoelingen, maar die dieren zijn dit soort voer niet gewend. Een boswachter had al gewaarschuwd geen rijk ruwvoer te gaan voeren.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:26

Ik vind kuil voeren echt een heel, heel slecht idee. Zeker op deze manier. Dat worden maar een paar voerplekken. De sterke dieren eten zich aan de buikpijn en de zwakkere vechten zich dood om eten...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:30

Jammer dat ze kuil voeren inderdaad.. en dat terwijl hooi ook nog eens veel goedkoper is..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:32

Hooi goedkoper?

Jammer inderdaad dat ze dat voeren, op die lege magen en darmen is dat alles behalve slim.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:33

Wijslander schreef:
[ [url=m/a3HGfg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kwam deze foto tegen op Facebook, onderweg naar de OVP.

Nee, het is onderweg naar de opslag in de buurt. Dit omdat men in gesprek is op dit moment om de hekken te openen zodat dit erin kan. Daar gooien ze het nu op. Dan kan het later vanuit de opslag alsnog naar OVP. Zonder openen van de hekken kunnen we het voer daar niet krijgen dus naar de OVP rijden heeft geen nut

Omdat sommige mensen het hadden over, als de hekken niet worden geopend, forceren we die, is er op dit moment veel politie rond de oosvaardersplassen en mensen van SSB en word het goed in de gaten gehouden.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:36

Dank voor je correctie en aanvulling Eline!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:38

bruintje123 schreef:
Hooi goedkoper?

Dat heeft een boer me eens wijsgemaakt iig :D Volgens hem omdat het inpakken veel duurder is bij de loonwerker, dan gewoon met touwen..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:40

Maar het meeste voordroog gaat ook eerder van het land af en heeft daardoor minder bewerking nodig gehad. En er kan dan nog vaak een sneetje meer geoogst worden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:50

Inpakken is inderdaad duurder dan de touwtjes, maar aangezien hooi minimaal 2x extra geschud moet worden en een groter risico op mislukken heeft, valt dat toch tegen. Daarnaast komt er minder kg hooi van een land als voordroog, wat ook niet helpt (voordroog bevat zo'n 67% droge stof terwijl hooi zo'n 83% droge stof bevat. Dat betekent dat iedere 5 kg droge stof ruwvoer ongeveer 6kg hooi wordt of 7.5kg voordroog. En aangezien je per kg product betaald wordt en niet per kg droge stof, is hooi duurder om van het land te krijgen).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:51

Jij beschrijft het veel beter in wat ik ook bedoelde :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:09

JewEmm schreef:
Ik durf zelf geen uitspraak te doen of meer of minder afschieten beter is. Uit oogpunt voor dierenwelzijn zou ik zelf nog vroegere reactief beheer doen. Dat zal zich compenseren in dat er wel meer veulens geboren kunnen worden, dus uiteindelijk de populatie grootte in evenwicht blijft. Wat je nu ziet bij de heckrunderen is dat hun populatie kleiner wordt, omdat de plekken met hoog gras verdwijnen en dus de voedselbeschikbaarheid lager is dan jaren geleden.

En wat betekent vroegere reactief beheer? Dat ze dan bijvoorbeeld niet alleen dieren met een slechte lichaamsconditie afschieten, maar ook die met een matige conditie? En is dat reactieve beheer iets dat het hele jaar plaatsvindt? En hoe kan het eigenlijk dat je daar meer jongen van krijgt?

En hoe zit het nu eigenlijk? We weten dat er in het afgelopen jaar ongeveer 8 dieren zijn overleden aan een natuurlijke dood. We weten niet of dat ondervoeding was of wat anders. Maar wat nou als er op dit moment één van die dieren in slechte conditie echt begint weg te kwijnen? En inactief wordt, traag, minder beweegt, struikelt, zich afzondert... Houden ze dat in de gaten en schieten ze hem dan af om verder leed te voorkomen? Of laten ze hem zelf die hongerdood sterven? Hoe is dat momenteel geregeld?

Citaat:
Bij Wildebeest op de Serengeti is het percentage jongen dat 2 jaar wordt 50%. Ongeveer 10% van de populatie bestaat uit kalveren. (Wildebeest worden daar tot ongeveer 26 jaar oud). Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is de overleving in OVP dus heel goed te vergelijken met dat van bijvoorbeeld wildebeest op de Serengeti.

Ik denk dat het grote verschil is dat men daar die sterfte maatschappelijk accepteert. Hier niet. We zijn dat hier al lang niet meer gewend allemaal, hongerdood enzo. De beleving van de mensen bij dieren is hier heel anders. Hier vindt men het niet oké als grote grazers in het wild door ondervoeding sterven. Ik denk dat we hier al nauwelijks kunnen accepteren dat dieren in het wild soms honger hebben, laat staan dat ze daar aan dood gaan. En wat waarschijnlijk ook een rol speelt is dat de OVP is aangelegd door mensen en dat die grazers er door ons heen zijn gebracht. Dan vindt men dat al helemaal onacceptabel. Maar je hebt wel gelijk: wat daar gebeurt komt feitelijk waarschijnlijk behoorlijk overeen. Alleen onze beleving erbij is anders.

(Maar misschien moeten we toch even een actie op touw zetten: iedereen die op vakantie gaat om van het moois in de Serengeti te genieten moet even een hooibaaltje inpakken in de reisbagage. Want daar gaan er dus blijkbaar ook heel veel dood aan ondervoeding. :P )

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:16

@JewEmm: maar dan ben je het toch ook met me eens dat SBB zich vooral opstelt als terreinbeheerder? OVP is in eerste instantie bedoeld voor de vogels - en daar verdienen ze waarschijnlijk wat mee (EU-subsidie). De grazers staan vooral in dienst van de OVP als vogelbroed- en verblijfplaats. Ik vind dat een vreemde gang van zaken...

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:27

safina schreef:
En wat betekent vroegere reactief beheer? Dat ze dan bijvoorbeeld niet alleen dieren met een slechte lichaamsconditie afschieten, maar ook die met een matige conditie? En is dat reactieve beheer iets dat het hele jaar plaatsvindt? En hoe kan het eigenlijk dat je daar meer jongen van krijgt?

Hier is te leven wat reactief beheer is. Als je laat reactief beheer doet verlos je het dier pas op een van de allerlaatste momenten uit zijn lijden. Dit was jaren terug nog het geval. Tegenwoordig doen ze dit veel eerder. Ik denk zelf dat het misschien nog wel eerder zou kunnen, maar ik weet niet precies hoe het nu in het protocol staat. Al is het natuurlijk ook zo dat als SBB nog eerder dieren afschiet ze weer een bak negativiteit over zich heen krijgen omdat ze dieren die misschien helemaal niet dood gaan afschieten...
Het is zo dat als je in de winter meer dieren afschiet, dat er dan een relatief grotere voedselbeschikbaarheid hebt in de rest van het jaar. Dat is weer positief voor voortplanting. Voor het jaar erop dus.

@Kendra. Ja, en dat is voor alle natuurbeheer een normale gang van zaken. Dat geldt voor alle begrazingsbeheer. Met maaien krijg je niet hetzelfde effect als met grazen bijvoorbeeld.

safina schreef:
En hoe zit het nu eigenlijk? We weten dat er in het afgelopen jaar ongeveer 8 dieren zijn overleden aan een natuurlijke dood. We weten niet of dat ondervoeding was of wat anders. Maar wat nou als er op dit moment één van die dieren in slechte conditie echt begint weg te kwijnen? En inactief wordt, traag, minder beweegt, struikelt, zich afzondert... Houden ze dat in de gaten en schieten ze hem dan af om verder leed te voorkomen? Of laten ze hem zelf die hongerdood sterven? Hoe is dat momenteel geregeld?

Er zijn dus 8 dieren (ik gebruik even jou aantal, weet het getal zelf niet) niet doodgeschoten.
Maar ze houden (zie de link hierboven) het dier dus in de gaten en schieten hem dan af om verder leed te voorkomen. Het exacte protocol ken ik niet, maar daar is dus wel een protocol voor. Maar het is echt een heel groot gebied. Dus het kan best dat ze er een over het hoofd zien.
Daarbij schieten ze in de zomer volgens mij niet. Het gebied is dan vaak toegankelijk voor mensen. En ze moeten er zeker van zijn dat het gebied leeg is wanneer ze gaan schieten, want als je per ongeluk een mens raakt, dan zijn de problemen nog ontelbaar keer zo groot... Daarom was het ook verschrikkelijk dom van de mensen die een paar weken terug een hek hebben open geforceerd. Als je als onwetende wandelaar daar binnen wandelt en ze zijn aan het schieten...
Aan de andere kant, als ze in de zomer ook zouden schieten en dus geen mensen van buitenaf het terrein in mogen heb je ook alle poppetjes aan het dansen...

En qua natuurbeleving kan ik het alleen maar met je eens zijn. "Nature is cruel". Natuur is niet alleen maar schoonheid. De natuur is wreed. En dat wordt door mensen en hun innerlijke zorg/boeren gevoel niet zo geaccepteerd.

@Kendra, ja. Dat is met alle natuurbeheer zo. Overal waar grazers ingezet worden is dat voor natuurbeheer en het creeren van een meer open systeem. Met maaien krijg je lang niet hetzelfde effect.
Laatst bijgewerkt door JewEmm op 27-02-18 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:27

Zet er dan een schaapskudde neer. Die grazen heel goed, en kan je beter beheren. Zonder onnodig dierenleed.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:29

Schapen hebben niet dezelfde capaciteit als grote grazers. Dan heb je vele malen meer schapen nodig om het systeem open te houden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:31

sterregoud schreef:
Zet er dan een schaapskudde neer. Die grazen heel goed, en kan je beter beheren. Zonder onnodig dierenleed.

Een schaapskudde is niet genoeg. Er kunnen zomers dus zo'n 5000 grote grazers van het gras eten. Als het semi-net zo kaal de winter in moet gaan als dat het nu de winter uit komt, praat je over 50.000 schapen minimaal. Dat is niet zo maar te beheren.

Het is voor een natuurgebied heel klein, maar voor beheerde dieren heel groot.