Veel ophef over nieuwe amazone Vorst D

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Veel ophef over nieuwe amazone Vorst D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:34

Dat het niet alleen voor deze dame geldt, neemt niet weg dat dit afschuwelijk is en zeker aan de kaak gesteld mag worden.
Of is “het wel best, omdat het toch zo vaak voorkomt (slecht rijden)”. Nee toch, mag ik hopen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:34

Citaat:
Mensen verheffen zichzelf graag en vanuit de sociale psychologie is bekend dat mensen vaak een positiever beeld van het eigen kunnen hebben dan ze waar kunnen maken.

Is dat echt zo?
Ik ken veel mensen die juist bij het zien van eigen foto's en filmpjes veel kritischer zijn op zichzelf dan wie ook.
Ik heb dat ook, het is niet snel goed genoeg wat ik terug zie aan beeldmaterial voor mezelf en zie continue verbeterpunten.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:38

@Lante: Je kunt zeggen wat je wil, maar ik heb hier in Nederland nog NOOIT iemand zo in de Inter2 zien rijden of uberhaubt ergens. En als je kijkt naar de scores die zei heeft gehaald die zijn gemiddeld niet hoger dan 60% en dan heeft ze 30 wedstrijden gereden met geen slechte paarden! Het spijt me zeer maar dan vind ik haar ontzettend arrogant dat ze zichzelf te goed voelt om even terug te gaan naar de basis! Ja aan de schandpaal zeker weten!!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:39

bruintje123 schreef:
Citaat:
Mensen verheffen zichzelf graag en vanuit de sociale psychologie is bekend dat mensen vaak een positiever beeld van het eigen kunnen hebben dan ze waar kunnen maken.

Is dat echt zo?
Ik ken veel mensen die juist bij het zien van eigen foto's en filmpjes veel kritischer zijn op zichzelf dan wie ook.
Ik heb dat ook, het is niet snel goed genoeg wat ik terug zie aan beeldmaterial voor mezelf en zie continue verbeterpunten.

Dat bevestigt deze theorie dus inderdaad. Als je jezelf op film ziet valt de praktijk bijna altijd tegen.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:39

Nou ik voel mij echt niet beter over mijzelf als ik haar zie rijden of bekritiseer, integendeel.
Heb zelf niet eens de behoefte om mij te meten met anderen en rijd om die reden dan ook geen wedstrijden.
Waar ik mij persoonlijk goed bij voel is dat dit uiteindelijk weer leid naar beter inzicht en ontwikkeling binnen de (sport )paardenwereld en uiteindelijk mag leiden tot een beter standaard voor paardenwelzijn.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:43

@charmings, iedereen maakt fouten. Alleen niet vaak zo ‘on public’.
Als het systeem hier net zo was als daar, kreeg je dit soort mensen hier ook op dit niveau in de ring, zeker weten.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:47

Lante schreef:
@charmings, iedereen maakt fouten. Alleen niet vaak zo ‘on public’.
Als het systeem hier net zo was als daar, kreeg je dit soort mensen hier ook op dit niveau in de ring, zeker weten.

Zeker weten, en fouten daar moet je van leren.. En ik ben erg blij dat dit systeem in NL niet van toepassing is.

Maar deze vrouw rijd al wedstrijden vanaf 2003!! En heeft meer slechte scores dan goede, en als je al 11 jaar goede knollen onder je kont hebt mag je toch wel verwachten dat ze nu toch ondertussen wel weet dat je niet als een stuiterbal in de inter 2 moet gaan starten? Dan heeft ze toch gewoon schijt aan alles en iedereen en doet ze lekker wat ze zelf wil. Zonder rekening te houden met haar omgeving!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:49

Kwestie van een groot en hongerig ego

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:53

Ja, ongelooflijk hé.. triest wat dieren moeten doorstaan vaak door menselijke ego’s.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:54

Lante schreef:
bruintje123 schreef:
Is dat echt zo?

Dat bevestigt deze theorie dus inderdaad. Als je jezelf op film ziet valt de praktijk bijna altijd tegen.

Huh? Als je jezelf op film ziet kijk je daar te rooskleurig tegenaan? Of jezelf op film terugzien is juist een realistischer beeld van de praktijk en daarom is iedereen dan ineens wel kritisch.

Ik volg hem ff niet :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:59

bruintje123 schreef:
Citaat:

Is dat echt zo?

Als ik op een paard zit heb ik soms het idee dat het goed gaat, maar als ik dan inderdaad de filmpjes terugzie, schrik ik me weer dood... :')

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 17:03

Resistance schreef:
Als ik op een paard zit heb ik soms het idee dat het goed gaat, maar als ik dan inderdaad de filmpjes terugzie, schrik ik me weer dood... :')

Dat dus. Dat hebben de meeste mensen (meestal onbewust) is wetenschappelijk aangetoond. (Bron: sociale psychologie, 2017 geschreven onder redactie van Hoogleraar R. Vonk).

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 17:05

ik zeg altijd van mijzelf,
ik ben een recreatieve ruiter met een zeer gematigd talent..

maar ik voel wel de momenten dat ik in balans mis, ik weet wel wanneer mijn handen zich bevinden waar ze niet horen (meestal zaken die dan net wat te ver), ik hoef niet mee te flapperen in de bochten of waar ik naartoe wil, en zit zeker niet te pushen tegen het tempo in..

dit moet je voelen, zelfs zonder talent in mijn ogen.. als ik zulke dingen kan voelen of van mijzelf weet, met mijn zeer beknopte talent en half scheel als het neerkomt op het kunnen zien van dingen (ik vind het al moeilijk om te zien of een paard waar ik niet op zit in de juiste galop zit, of of iemand op het juiste been lichtrijd.. zo slecht is het gesteld met mijn oog voor ritme en rijkunst), dan kan bijna iedere idioot het zien en voelen. Tenzij deze vrouw zeer motorisch gestoord is, plus een nog minder gevoel heb dan ik zelf, is er geen enkel excuus voor de wijze van rijden.. In ieder geval ontbreekt het van enige zelfkennis die je zou moeten behoeden om zover boven je eigen kunnen te gaan starten en het blijkbaar betaalt ze voldoende aan haar 'trainers' zodat die ja en amen knikken en vooral zeggen dat ze goed is.

Lante schreef:
Resistance schreef:

Dat dus. Dat hebben de meeste mensen (meestal onbewust) is wetenschappelijk aangetoond. (Bron: sociale psychologie, 2017 geschreven onder redactie van Hoogleraar R. Vonk).

maar er is wel een verschil tussen denken dat je op een bepaald moment ok/goed rijd en achteraf blijkt dat het op wat punten toch wel aardig geschort heeft.. En tussen starten in intermediar terwijl je gewoon zou horen te voelen dat je dwars tegen je ritme van je paard in rijd (blijven pompen op de piaffe terwijl je paard allang is weggewandeld eruit) en geen behoorlijke balans hebt op je paard waarbij je je af kunt vragen of ze uberhaupt ooit een goede balans en handhouding op dat paard heeft gehad.

echt ik moest hieraan denken

maar daar is het grappig en begrijpen paard en ruiter elkaar en is het ook de bedoeling... en ziet er nog beter uit, terwijl het fouter bedoeld is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 17:10

Lante schreef:
Resistance schreef:

Ik bedoelde juist dat ik helemaal geen positiever beeld heb van mezelf. :) Ik weet dat er nog hartstikke veel moet gebeuren. Ik zit mezelf altijd te pushen van: het moet beter. Het is nooit goed genoeg. Ook als ik op het paard zit en ik heb het gevoel dat het oke gaat, moet het nog steeds veel beter.

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 17:16

Maar wanneer jij de oefeningen niet doorkomt, je paard toont protest, je hebt zere billen en je moet aan het eind van de proef bijna aan de beademing, kan je toch moeilijk in zo'n extreme mate een rooskleurig idee hebben van de realiteit? Alhoewel, als de jurering het toelaat wordt het verhaal weer ingewikkeld. Ze heeft de lat zo hoog gelegd, dat het averechts werkt en progressie totaal buiten zicht is. Gewoonweg buiten handbereik, geen basis en totaal geen inzicht. Wellicht geen ambitie om te het te leren. Wel de lusten, niet de lasten.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 17:18

@ resistance: Is het zo erg dat je afstapt, om je paard te sparen (wat deze vrouw over wie het topic gaat had moeten doen, als ze zich bewust was van haar slechte rijden) of ben je al jaren met dit gevoel doorgereden?

Je zegt overigens eerst dat het goed voelt, maar je later schrikt van de filmpjes.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 17:21

Lante schreef:
Resistance schreef:

het 'probleem' bij deze dame is, dat het niet alleen haar gevoel is, maar ook door de jury bevestigd wordt dat ze niet zo heel slecht rijdt.
En als je zelf rijdt, je gevoel zegt "toppie gereden" de jury beaamt dat met een score met veel 6-jes, dan is de spiegel (de video in dit geval) vertekend, immers de jury zegt.... zwart op wit
En als je dan een 6 en/of 6,5 krijgt voor houding/zit en hulpen... dan moet het aan het paard liggen dat je niet hoger scoort. Want het laatste wat je denkt is dat jury blind of slechtziend is. (en andersom gebeurd ook: voor het gevoel bagger proef neergezet en winstpunten rijden)

Ik ben ook van mening dat niet zij aan de schandpaal hoort (okay ze zou beter moeten weten en het zien als ze haar video vergelijkt met die van top ruiters) maar de jury die het voor elkaar krijgt om een ander 47% te laten scoren met een proef die stukken beter, vriendelijker en correcter was gereden. (waar je dan terug bent bij je eigen spiegelbeeld.... zie een proef die er beter uitziet dan de jouwe, die een score krijgt van 47% dan heb je het toch niet slecht gedaan met 51%? dan was je beter dan die beter gereden proef.

En dat zien we in Nederland ook.... de stamboek wedstrijden waar ruiters met dikke winstpunten naar huis gaan maar op reguliere wedstrijden geen winstpunt rijden.

gaan we mensen met tomaten bekogelen? dan de jury die met een stalen gezicht mensen iets wijs maakt over de rug van de paarden, niet het lef hebben om oprecht te jureren en de waarheid op papier te zetten.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 17:49

Alane, dit kan ik ook volgen inderdaad. Systeem deugt van geen kant, al vind ik jurybeoordelingen nooit echt heel objectief. Kan ook niet, want juryleden zijn mensen.
Wat heeft een dergelijke jury die deze combinatie 60% geeft te verliezen vraag ik me in dit geval wel af.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:05

leanR schreef:
Maar wanneer jij de oefeningen niet doorkomt, je paard toont protest, je hebt zere billen en je moet aan het eind van de proef bijna aan de beademing, kan je toch moeilijk in zo'n extreme mate een rooskleurig idee hebben van de realiteit? Alhoewel, als de jurering het toelaat wordt het verhaal weer ingewikkeld. Ze heeft de lat zo hoog gelegd, dat het averechts werkt en progressie totaal buiten zicht is. Gewoonweg buiten handbereik, geen basis en totaal geen inzicht. Wellicht geen ambitie om te het te leren. Wel de lusten, niet de lasten.

Dat laatste denk ik, dat zie je wel vaker.

Mensen willen dan een goed/ hoog opgeleid paard kopen omdat ze er vooral de "kunstjes" mee willen rijden. Maar een paard echt leren trainen of samen tot dat niveau komen is "te moeilijk" voor ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:08

Lante schreef:
@ resistance: Is het zo erg dat je afstapt, om je paard te sparen (wat deze vrouw over wie het topic gaat had moeten doen, als ze zich bewust was van haar slechte rijden) of ben je al jaren met dit gevoel doorgereden?

Je zegt overigens eerst dat het goed voelt, maar je later schrikt van de filmpjes.

"Je doodschrikken" is in mijn geval als beeldspraak gebruikt... ;) Flinke overdrijving. Ik bedoel meer van: ik zie veel dingen die beter kunnen. Maar je moet het ook leren. Maar leren en je paard half mishandelen zoals de vrouw in het filmpje doet, zijn twee hele andere dingen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:12

Ik vond het vaak ook wel oké gaan voor mijn gevoel maar op film dacht ik ohwwwwkeeeee. Daarom ben ik maar helemaal gestopt met wedstrijden toen mn paard er niet meer was. Nu denk ik voor schut en het kan veeeel erger.

Ik snap niet dat mensen hier durven te zeggen dat ze zoiets nog nooit gezien hebben. Misschien niet in de inter 2 maar hoeveel zitten er in de L en M erop te butsen omdat ze hun beest niet kunnen uitzitten?

Een paar jaar terug was ik een x mee en leek het of alle ruiters overgewicht hadden en die zitten vaak ook niet charmant. Ik ben ook niet echt dun, toen wel maar ik dacht pffff ben ik blij dat ik mezelf niet meer te kakken zet. Nu zie ik dat pas in.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:35

Phoe dat is echt een heel braaf paard. Dat geschop met die sporen en geruk in die mond... ik vind het knap dat het beestje er nog wat van begrijpt. Deze mevrouw heeft dringend goede zitlessen nodig en dan nog vraag ik me af of de feeling voor het paardrijden er ooit zal komen. Onbegrijpelijk dat dit soort combinaties daar kunnen starten in de intermediaire 2.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:36

Je hebt gelijk hoor, maar in de lagere klasses kom je het sowieso vaker tegen en dan denk je dat het bij het groeiproces hoort.

In de hogere klasses waar het om verfijning draait hoort het absoluut niet thuis.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:42

Elisa2 schreef:
Je hebt gelijk hoor, maar in de lagere klasses kom je het sowieso vaker tegen en dan denk je dat het bij het groeiproces hoort.

In de hogere klasses waar het om verfijning draait hoort het absoluut niet thuis.

Maar als het zielig is voor de een is het ook zielig voor de ander denk ik dan....

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:50

bruintje123 schreef:
Zullen we alle buitenlandse nieuws dan maar gaan schrappen piezze omdat dat jou niet uitkomt?

Waar haal je het vandaan _O-

Maar idd als je die macht hebt, doe maar dan. Wat is dat toch Bruintje dat je altijd zo uithaalt naar mij? Ik ken je verder niet bij mijn weten maar je mag mij overduidelijk niet. Weet je, ik zit er niet mee. Ieder mag zijn mening hier verkondigen dus ik blijf dat lekker doen. En succes hier om die vrouw lekker af te zeiken. Ik surf weer ff af naar een gezelliger topic doeidoei *\o/*