Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:30

Ballonrules, misschien heb ik het niet goed gelezen. Je zegt steeds ik probeer paardenweides te mijden. Prima!
Maar besef je wel (en dat is geen aanval) dat als je in het weiland ernaast land dat voor een paard ook eng is?
En dat een paard een ballon vooral eng vind omdat het voor hem er opeens is, opeens is er lawaai boven zijn hoofd (gasbrander), juist dat stukje is eng.

Stel, je vliegt laag over en maakt een vergissing; achter een rij bomen staan paarden die je niet gezien hebt. Je vliegt zo laag als mag. Wat doe je dan?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:59

damian23 schreef:
rien10 schreef:
Niemand hier wil ballon vaarten verbieden.

Om heel eerlijk te zeggen, ik wel.
Ik vind niet dat totaal onbestuurbare objecten, die een keer omlaag moeten om te landen of laag moeten vliegen omdat ze weer eens in een luchtzak in een dicht bevolkt land als Nederland thuis horen. Dit in combinatie met de mentaliteit van de gemiddelde ballonvaarder mag het van mij verboden worden.

Oef, dat het zo veel en vaak is had ik me niet gerealiseerd.

Als het nu ging om een incidenteel ongeluk met die ballonnen had je mij niet gehoord. Maar er gebeuren met enige regelmaat incidenten met dodelijke afloop. Pinken dood bij het ballonfestival in Joure, honden doodgereden nadat ze zijn weggelopen na schrik van een laag vliegende ballon,paarden gewond of overleden, schapen overleden of de lammeren verworpen, varkens overleden.
Sorry, maar ik gun iedere zijn hobby maar niet ten koste van het leven van andermans dieren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:01

Popstra schreef:
balloonrules schreef:
@ Popstra: Ja, 't is heel mooi. Tik eens op google in 'hot air balloon festival', veelal duitse sites met heel mooie 'groepsfoto's' :)

Hier is het zo dat als ze 3x op je grond landen je een gratis ballon vlucht krijgt.

Ik denk dat de meeste grond eigenaren hier geen gebruik van willen maken? Drie keer ! Tjonge, van een zou ik al chagrijnig worden eerlijk gezegd.

balloonrules

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:12

@ Damian23 <<verbieden die ballonvaarten>>
tik eens in google in 'dodelijk ongeval paarden'.
Er zijn verschillende hits : paardrijders / paard stampt kind / paard veroorzaakt dodelijk ongeval...

Dan wat? Alle paardactiviteiten verbieden? Ik denk het niet he.

Als iedereen zijn hobby met respect voor de andere uitoefent, is er geen probleem.
Haal de cowboys uit alle sporten en de toekomst is gezet.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:16

balloonrules schreef:
Er zijn verschillende hits : paardrijders / paard stampt kind / paard veroorzaakt dodelijk ongeval...

Als iedereen zijn hobby met respect voor de andere uitoefent, is er geen probleem.

Maar ik denk dat het aantal ongevallen met paarden en mensen die rustig in hun eigen tuin zaten zeer beperkt is, en daar zit het verschil. Jij komt met je ballon bij mensen/dieren die daar niks mee te maken hebben. het grootste deel van de ongelukken met paarden gebeurt met mensen die er voor kiezen om op een paard te stappen/met een paard bezig te zijn. Dat risico neem je dus bewust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:21

Indestal schreef:
Ik denk dat mijn paarden dit zeer apart vinden en de honden zullen meteen aanvallen :D

Die van mij zullen ook meteen aanvallen, die accepteren geen vreemd volk op hun gebied. Tenzij wij erbij staan. Dan zijn het de grootste knuffelkonten die er zijn.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:23

balloonrules schreef:

En dan we selecteren zoals het hoort.

Streep weg alles op de openbare weg ---> we hebben het bij ballonnen ook over privé weilanden waar ze de ongelukken veroorzaken door laag vliegen of landen.

Dan houden we de ongelukken op privé land over.
Hoeveel gewonden zijn er dan zomaar willekeurige omstanders?
Dus welk paard stampt er zomaar een persoon? Of veroorzaakt een ongeval op privé terrein bij zomaar een willekeurig persoon?

NUL!

Want dan heb je het over privé terrein waar iemand gestamp wordt/ valt, of wat dan ook omdat deze zelf er voor gekozen heeft met paarden om te gaan.

Maar mijn paarden slaan ook niet iemand in iemands privé tuin die daar toevallig lekker ligt te zonnen.

Want er worden steeds vergelijkingen gemaakt die niet kloppen.
Openbaar tegenover privé.
Privé terrein waar je niet verwacht last te hebben van een ander zijn hobby.
En normaal gesproken mag dat ook niet.
Heb ik op mijn terrein bijvoorbeeld last van de buren mag ik daarvoor de politie bellen.
Maar een ouderwets regeltje zegt wel dat ballonnen in mijn wei overlast mogen geven?

Kom maar op met die petitie, ballonnen zijn niet meer van deze tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:29

Optiwolk schreef:
Ik snap wel waar de reactie vandaan komt hoor, er wordt veel aangegeven dat dit meegenomen wordt in de cursus etc en alsnog wordt er van uit gegaan dat dat niet gebeurd.

Hij/ Zij probeert het netjes op te lossen en alsnog wordt er onverdraagzaam gereageerd met “verbieden die handel”...

Precies dat ja ...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:44

Een aanvulling op de post van Rien:
Zelfs voor paarden die super relaxed zijn normaliter, kan het landen van een ballon op hun weiland/ c.q terrein (hoe groot ook) een enorme stress geven. Dat heeft te maken dat paarden niet kunnen denken en eigenlijk een soort autisten zijn. Zeker op hun eigen terrein is de wereld zoals hij is en voor hen hoort te zijn. Welke verandering dan ook kan een enorme stress geven.
Klein voorbeeldje: onze paarden zijn super relaxed en eigenlijk zelden of nooit bang op straat , met verkeer etc. Ze staan aan huis. We hebben erg veel volk op het moment hier thuis en dus het tentje opgezet. De fijnste plek is , jullie voelen hem al aankomen, in het hoekje op het terrein van de paarden, vanwege de schaduw. Bewust hebben we de tent opgezet waar de paarden bij stonden. Bewust zijn we in en uit gekropen en hebben we de rits laten horen door de ingang open en dicht te doen. Bewust ben ik in en uit de tent gekropen terwijl we met ze praten. Nu pas 48 uur later :(:) is de normale rust weergekeerd.
In eerste instantie begreep ik hier helemaal niets van, want ik heb geen angstige paarden normaliter. Maar op alles reageerden ze zeer heftig en eigenlijk te heftig. Totdat ik me realiseerden dat we de tent, weliswaar met groot draad ruim erom heen vanwege de veiligheid van onze gasten bij plotselinge schrik en rennen, op hun terrein hebben gezet. HOe groot dat ook is, ze vinden dat het niet hoort, niet mag, en ze zijn er gewoon bang voor. Een paard kan niet denken, een paard is een autist en in principe is iedere verandering in hun leefomgeving een heftige.
Dus een ballon dat op hun wei land, ook al staan ze een stuk verder is heel heftig. Mijn paarden doen absoluut niet heftig als een helikopter (laatst gebeurt) in het weiland naast dat van hen landt. Maar ik denk dat de reactie enorm zou zijn als het op hun terrein zou zijn. Voor veel paarden zou landen in het veld ernaast ook al te heftig zijn. Een paard is een vluchtdier, bij gevaar vlucht hij, denkt niet na en is een kleine bange poepert (althans de meesten). Daarom zijn de ongelukken met paarden vaak ook zo groot en de gevolgen voor de ruiter of menners zeer ingrijpend.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:56

Popstra schreef:
balloonrules schreef:
@ Popstra: Ja, 't is heel mooi. Tik eens op google in 'hot air balloon festival', veelal duitse sites met heel mooie 'groepsfoto's' :)

Hier is het zo dat als ze 3x op je grond landen je een gratis ballon vlucht krijgt.

Ja. Heel leuk, maar op de één of andere manier weten de ballonvaarders na de tweede keer héél goed elders te landen... dus die ballonvaart zit er hier nog steeds niet in..

balloonrules

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:02

@enjoyMYhorse
<<
Hoeveel gewonden zijn er dan zomaar willekeurige omstanders?
Dus welk paard stampt er zomaar een persoon? Of veroorzaakt een ongeval op privé terrein bij zomaar een willekeurig persoon?

NUL!
>>

Je naam spreekt eigenlijk al voor zich. MYhorse. Al de rest kan stikken?
Nul ongevallen met paarden? Ik denk het niet.

Op een weide:
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/vr ... ~aafaa0db/

Op de openbare weg:
https://www.hln.be/regio/maarkedal/paar ... ~afdeb3ed/

Onlangs nog zelf meegemaakt. Aan het wandelen in een openbaar bos waar paardrijden verboden is. Komt een paard snel langs gegaloppeerd op een supersmal stukje bosweg. Nog net met vrouw en koets aan de kant kunnen springen. Die kleine tien minuten ontroostbaar.

Kortom.
Dodelijke ongevallen met paarden? Gebeurd, al is het natuurlijk zelden.
Dodelijke ongevallen met ballonnen? Zal ook wel eens gebeuren maar die ongevallen zijn nog zeldzamer en in België tot nog toe nog nooit. Nooit!

Wat dan? Alle paarden slachten?
Denk het niet. Gebruik gezond verstand bij de uitoefening van een hobby.
En doe vooral niet alsof de paardensport een nobelere en veiligere hobby is dan een andere.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:06

balloonrules schreef:

Dan wat? Alle paardactiviteiten verbieden? Ik denk het niet he?.

Ik vind het een heel groot verschil dat die mensen er bewust voor kiezen om met paarden om te gaan. Bij die ballonnen raken er mensen en dieren op hun eigen privéterrein gewond of nog erger. Mensen die hier niet voor kiezen en hun dieren een veilige omgeving willen bieden. In mijn vriendenkring heb ik zo al twee mensen waarbij hun paard een peesblessure hebben opgelopen door een ballon die lande in het weiland naast de wei en eentje die op stal gewond is geraakt omdat er cowboy op 30 meter hoogte over de stal vloog omdat ze zo mooi foto's konden maken van de bloeiende tulpen. Paard vloog uit angst tegen de stalmuren aan. En paarden op stal, die zie je niet vanuit de lucht.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:33

Rebecca schreef:
Optiwolk schreef:
Ik snap wel waar de reactie vandaan komt hoor, er wordt veel aangegeven dat dit meegenomen wordt in de cursus etc en alsnog wordt er van uit gegaan dat dat niet gebeurd.

Hij/ Zij probeert het netjes op te lossen en alsnog wordt er onverdraagzaam gereageerd met “verbieden die handel”...

Precies dat ja ...

Met deze reactie van twee ballonvaartliefhebbers word het nóg duidelijker dat het een fundamentele fout in de denkwijze van ballonvaarders is.

Wáár zien jullie meedenken? In dat een kameel moeten kopen, hou nou toch op.

Anoniem

Re: Paarden in paniek door luchtballon, boeren boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:40

Het is net wat jij ervan maakt ..

Ik zeg toch niet dat jullie allemaal aan de kamelen moeten :')

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:00

Dodelijke ongevallen van (hobby)vee komt regelmatig voor. Dieren die op privéterrein worden gehouden en daar veilig horen te zijn. Voor mij is dat onacceptabel bij welke hobby dan ook. Iedere hobby heeft een bepaald risico, net als deelname aan het verkeer. Maar dat zijn risico's die je bewust neemt. Met die ballonnenhobby heb je die keuze niet en wordt je dit risico opgedrongen. En dat vind ik het essentiële verschil tussen de voorbeelden die ballonnetje zo mooi heeft gegoogeld en de voorbeelden van dieren die verongelukken op privéterrein.

balloonrules

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:02

Palmera,

ja, dat van die kamelen was mijn idee. Maar dat was een grapje. Ik geef toe, één van de minder succesvolle.

Dat was een reactie op posts zoals die van Rien10 <<Niemand hier wil ballon vaarten verbieden. -->
Om heel eerlijk te zeggen, ik wel.>>. Enfin, het was een reactie op eerdere posts, maar in de trant.

Als paardenliefhebbers vinden dat dat ballonvaarten moeten verboden worden dan vinden wij dat paardensport verboden moet zijn.

Dat was dus sarcastisch.

Mijn idee is dat de ene hobby de andere niet in de weg moet staan.

Wij als ballonvaarders moeten pogen niet in paardenweien te landen. Daar ben ik mee akkoord.

En met het lezen van deze posts ben ik ook nog meer op de hoogte dat paarden daar inderdaad echt niet tegen kunnen.

Groetjes

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:03

@baloons
Lezen wat ik schrijf.

Hoeveel ongelukken gebeuren er op PRIVÉ terein met paarden aan willekeurige omstanders.
Geen.
Ja daar gebeuren zeker ongelukken maar allemaal met mensen die zelf kiezen om met paarden om te gaan.

En ja op eigen terrein mag ik toch wel genieten van my horse zonder lastig gevallen te worden door een of andere vlieger in een ballon.

Jij weet voordat je opstijgt dat je BEWUST gaat landen in iemands wei, akker. Iemands privé bezit.

Op de dag dat ik ga buiten rijden en ik BEWUST elke keer ga besluiten door iemands tuin, wei, akker te gaan galloperen mag jij mijn paard slachten hoor. Want dan ben ik gewoon een grote asociale trut die een ander BEWUST zijn/haar privé schendt en wellicht in gevaar brengt.

En menselijke doden door ballonnen zullen er vast niet veel zijn.
Dieren dus elk jaar. Op wat voor hun een veilige wei had moeten zijn.
Geen ongeluk. Nee een vooraf genomen risico door een ballonvaarder genomen. Waar de land en dier eigenaar geen inspraak in had.

balloonrules

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:09

<<Hoeveel ongelukken gebeuren er op PRIVÉ terein met paarden aan willekeurige omstanders.
Geen. >>

-->Op privé terrein gebeuren er allicht veel maar ik veronderstel dat je openbaar terrein bedoelt. Ook daar gebeuren toch wel wat ongevallen. Met dus soms ook willekeurige omstaanders. Ik citeer :

Het aantal ongevallen met een paard op de openbare weg, waarbij ten minste een ruiter of bespannen voertuig betrokken was, is de afgelopen jaren gestegen. In 2005 werden 62 ongevallen genoteerd, in 2006 69 en in 2007 80. Dat blijkt uit het antwoord van staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe op een schriftelijke vraag van Josée Lejeune (MR).
Bij dergelijke ongevallen vielen in de vermelde drie jaren 7 doden, telkens 2 in 2005 en 2006 en 3 in 2007. Er raakten ook 30 ruiters zwaargewond, 13 in 2005, 8 in 2006 en 9 in 2007. Daarnaast raakten ook 16 andere weggebruikers zwaargewond, 6 in 2005, 3 in 2006 en 7 in 2007. Schouppe beschikt niet over gegevens betreffende de omstandigheden van deze ongevallen. (belga/vbd)

Maar nogmaals, ik ben akkoord : wij ballonvaarders moeten uit paardenweien pogen te blijven.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:14

balloonrules schreef:
Mijn idee is dat de ene hobby de andere niet in de weg moet staan.

Wij als ballonvaarders moeten pogen niet in paardenweien te landen. Daar ben ik mee akkoord.

En met het lezen van deze posts ben ik ook nog meer op de hoogte dat paarden daar inderdaad echt niet tegen kunnen.

Niet landen in een wei, niet naast een wei, niet te laag over weides en stallen vliegen!! Onhaalbare kaart.

Het houden van vee is geen hobby. Paardrijden is een hobby. Ik heb hier ook vee rondlopen wat ik niet voor een hobby gebruik. Er zijn mensen die bedrijfsmatig dieren houden en last hebben van luchtballonnen en hier zelfs dieren aan verloren zijn. Natuurgebieden waar de dieren verstoord worden. Dit is appels met peren vergelijken.

Niet alleen paarden kunnen er niet tegen. Ook andere vluchtdieren zoals schapen en koeien. Ook honden kunnen er van schrikken.

Ken jij een hobby die zoveel inbreuk maakt op een eigendomsrecht en zoveel inbreuk maakt op je privéomgeving? Ik niet.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:17

Wat begrijp jij niet in het verschil openbare weg en privé terrein?

Jij komt telkens met ongelukkig op de openbare weg aanzetten. Maar daar heb Ik het niet over.
Ik heb het over privé terrein.
En hoeveel mensen daar ongelukken krijgen zonder zelf met die paarden om te gaan.
Laat daar maar eens voorbeelden van zien.

Niet landen bij paarden in de buurt. Maar ook niet laag vliegen.
Dat is wat hier vaak gebeurt.
Je ziet duidelijk de gezichten van de mensen.
Dus echt laag. Gelukkig slaat hier de hond meteen aan als er in de verte weer zo'n cowboy aankomt en haal ik mijn dieren binnen.
Maar bij buren is het al enkele keren misgegaan.
En moet ik weg zet ik ze maar uit voorzorg binnen.
Dat is toch de omgekeerde wereld!
Geen veilige haven op mijn eigen betaalde grond.

balloonrules

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:27

<<
Jij komt telkens met ongelukkig op de openbare weg aanzetten. Maar daar heb Ik het niet over.
Ik heb het over privé terrein.
En hoeveel mensen daar ongelukken krijgen zonder zelf met die paarden om te gaan.
Laat daar maar eens voorbeelden van zien.
>>

--> Het is toch veel erger om kans te maken hebben op een ongeval op een openbaar terrein waar ik mag komen en waar ik geen rekening hoef te houden met het bestaan van paarden dan op een privé terrein waar ik kies om voor de paarden naartoe te gaan. Vandaar dat die voorbeelden veel beter het gevaar van paarden aantonen.

Dus op die vraag <<Ken jij een hobby die zoveel inbreuk maakt op een eigendomsrecht en zoveel inbreuk maakt op je privéomgeving? Ik niet.>> zou ik willen antwoorden met een wedervraag <<ken jij een hobby die zoveel ongeschuldige menselijke doden veroorzaakt dan de paardensport?>>. Ik misschien wel : motorsport wellicht.

Nu, ik rij ook met de motor :). Een Harley, dat is dus langzaam en voorzichtig. Ik rij daar al 20 jaar mee en heb nog nooit een ongeval gehad, laat staan 1 veroorzaakt.

Toch denk ik dat die motorsport veel gevaarlijker is met veel meer kans op ongevallen dan die ballonritjes.

Dus laten we dan alles eens heel zuur bekijken. Zoals men dat hier heel goed kan.

Motorsport --> kans op ongevallen : verboden op openbare weg, enkel nog op circuits
Ballonnen --> kans op laag overvliegen over paarden : afvoeren behalve misschien in de woestijn
Paarden --> kans op ongevallen op openbare weg : verboden op openbare weg. OK, privé mogen paarden gehouden worden maar kinderen onder de 16 mogen er niet op.
trekken --> kans op natuurschade, afvoeren
voetbal --> hooligans komen ook kijken, dus ook maar afvoeren zeker

Zo, de wereld is een stukje veiliger nu. Betere en fijnere wereld dan? Goed dan.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:41

Serieus
Jij vind een ongeluk op de openbare weg meer impact geven dan op privé terrein door een inbreker.
Want dat ben je gewoon. Je breekt in op iemands land. Zorgt daar voor onrust of erger.

Ik denk dat je wel anders gaat piepen als ruiters regelmatig jou gazonnetje kapot maken. Je hond of kat bang maken en je kind van angst aan het huilen brengen.
Maar dat is niet erg in jou veilige tuin dat een andere dat doet.
Dat heb je net zelf aangegeven :D

Op de openbare weg weet je dat er onvoorziene dingen kunnen gebeuren.
Met inderdaad ook paarden. Of motoren.
Maar daar zal vrijwel niemand voordat hij op de motor of paard stapt zeggen : zo nu ga ik eens iemand angst aan jagen. Iemands tuin vernielen.
Als dat wel gebeurt is dat een uit de hand gelopen situatie.
Als motoren of paarden van andere ook elke rit in mijn (of iemand anders zijn privé) land overlast zorgen zou ik ook tegen ze zijn.
Maar dat doen ze niet.
Enkel alleen balonvaarders doen dat.

Maar elke ballonvaart weet can tevoren dat hij ongevraagd op iemands erf komt. En er altijd schade geeft. De ene keer groter dan de andere keer.
Maar ongeschonden is het land nooit.

Ga jij maar eens een hobby opsommen waar vooraf al geweten word dat je op iemands veilige privé terrein overlast en schade gaat brengen.

balloonrules

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:50

<<Jij vind een ongeluk op de openbare weg meer impact geven dan op privé terrein door een inbreker.>>
--> ja ik vind een ongeval op de openbare weg met doden meer impact hebben dan wat grondschade op een privé terrein (geen tuintje he, landbouwgrond voor de duidelijkheid).

<<Ga jij maar eens een hobby opsommen waar vooraf al geweten word dat je op iemands veilige privé terrein overlast en schade gaat brengen.>>
--> Liever overlast op een terrein dan doden op de openbare weg...

Wij ballonvaarders moeten inderdaad zien van de paardenweien af te blijven. Ik land daar dus ook niet op. Teveel kans ook op paardenstront aan de voetjes bij het uitstappen :). Dus eigenlijk voel ik mij ook niet aangesproken. Ik heb het hier ook gehad op dit forum. Ik schrijf mij uit.

Iedereen veilige paardenritjes en een prettige ballonvaart toegewenst !

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:59

Ik vind grond schade ook minder erg dan gewonden of doden op de openbare weg. Zijn we dat eens.

Maar jullie geven ook doden (dieren) en gewonde mensen en dieren op privé terrein.
Daar waar niemand het verwacht.
Nou die impact vind ik veel groter.
En dat is niet alleen bij landen. Maar juist ook door het lang laag blijven bij het zoeken van een landingsplaats.

Gewoon zomaar omdat het je hobby is.
Ik zou me kapot schamen als ik een hobby had waar ik elke keer schade maak en soms ook erger. Op mensen hun privé.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:16

balloonrules schreef:
Motorsport --> kans op ongevallen : verboden op openbare weg, enkel nog op circuits
Ballonnen --> kans op laag overvliegen over paarden : afvoeren behalve misschien in de woestijn
Paarden --> kans op ongevallen op openbare weg : verboden op openbare weg. OK, privé mogen paarden gehouden worden maar kinderen onder de 16 mogen er niet op.
trekken --> kans op natuurschade, afvoeren
voetbal --> hooligans komen ook kijken, dus ook maar afvoeren zeker

Dit begint een kansloze discussie te worden als jij het verschil niet begrijpt tussen het vrijwillig uitoefenen van een hobby en het vrijwillig deelnemen aan het openbare verkeer (met de hierbij horende risico's) en het inbreuk maken op iemand eigendom en het bewust schade toebrengen aan diens eigendom.

En je vergeet ook gemakshalve de boeren, waar jullie met die onbestuurbare ballonnen ook schade toebrengen aan hun eigendommen. Ik denk nog meer dan bij paardenmensen. En het voor de boeren een heel gedoe is om die schade vergoed te krijgen als hun vee weer door het draad is gevlogen of er een kalf is verworpen. Want vrijwillig zullen ballonvaarders echt geen schadevergoeding aanbieden.

Citaat:
Liever overlast op een terrein dan doden op de openbare weg...

Maar jouw houding is wel typerend voor een gemiddelde luchtballonvaarder. Het interesseert je gewoon niet dat er dodelijke ongelukken met dieren gebeuren. Er gaan REGELMATIG dieren DOOD door de ballonvaart. Maar daar regeer je keer op keer niet op.

Citaat:
Wij ballonvaarders moeten inderdaad zien van de paardenweien af te blijven. Ik land daar dus ook niet op.

Niet op een wei met dieren (niet alleen paarden, maar ook koeien, schapen en varkens) en niet in de buurt van een wei met dieren of stallen met dieren. Ook niet laag over weides en stallen vliegen. Kortom, eigenlijk is er gewoon geen plek voor jullie hobby in Nederland.