Dierethicus Vermaat: "Paardrijden moet verboden worden!"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 19:25

josien_m_ schreef:
De druk op zijn rug, al dan niet met zadel van het ruitergewicht, maken dat de zenuwen afgekneld worden en dat er na een kwartier een doof gevoel op de rug ontstaat. Wanneer je na het rijden afstapt en het zadel afneemt, stroomt er weer bloed heen en ontstaat het prikkelende gevoel wat je van jezelf kant als je b.v. te lang op je arm hebt gelegen. Dat is pijn en hoe erg je dat vind is aan ieder om daar een mening over te hebben.

Ik ben wel benieuwd uit welk onderzoek dit blijkt. Heb je een linkje?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:08

safina schreef:
Of als ik een foto zie van ene HC op een paard in het verkeer.

Die hengst loopt trouwens zonder optoming.
Wat hij niet wil doet hij niet :D

Verder is het jij-bakken de standaard reactie. Een vorm van afleidingsmanouvre en feitelijk een compliment, een aanwijzing dat de argumenten steekhoudend zijn.

Tot slot is een persoonlijke aanval tegen de Bokt regels maar ja, de moderators zijn ook ruiters :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:15

Kuggur schreef:
Ik neem aan dat jij dus je verantwoording hebt genomen en niet meer op je paarden rijd...?

Jouw jij-bakken valt me enorm van je tegen trouwens. Erg jammer.

Al met al onderbouwen deze persoonlijk aanvallende reacties mijn opmerking dat er geen bezininng vanuit de ruiterij verwacht kan worden en dat een gebod/verbod van bovenaf het enige is wat paardwelzijn waarborgt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:21

Huertecilla schreef:
safina schreef:

Verder is het jij-bakken de standaard reactie. Een vorm van afleidingsmanouvre en feitelijk een compliment, een aanwijzing dat de argumenten steekhoudend zijn.

Tot slot is een persoonlijke aanval tegen de Bokt regels maar ja, de moderators zijn ook ruiters :D

Ze zijn 500 kg. Een leren riempje of vier gaat ze echt niet tegen houden als ze niet willen. Als we zo gaan beginnen..... Onze invloed op paarden is niet omdat we fysiek sterker zijn. Dus met of zonder tuig maakt weinig verschil als het er op aan komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:23

Spreek eens Nederlands en zeg wat je bedoelt HC: wat maakt jouw rijderij beter dan die van mij? Als mijn paard(en) iets niet willen, doen ze het ook niet.... Waar moet ik volgens jou aan voldoen om als paard-vriendelijk door het leven te gaan? Wil graag weten wat het verschil is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:26

Huertecilla schreef:
safina schreef:

Knap dat je dat zo kan met dat dier!

Heb er weer twee termen bij geleerd vandaag: Jij-bakken en Tu Quoque. :P En ja, ik vind het ook een beetje slap dat mensen dat doen...

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:29

Huertecilla schreef:
Kuggur schreef:
Ik neem aan dat jij dus je verantwoording hebt genomen en niet meer op je paarden rijd...?

Al met al onderbouwen deze persoonlijk aanvallende reacties mijn opmerking dat er geen bezininng vanuit de ruiterij verwacht kan worden en dat een gebod/verbod van bovenaf het enige is wat paardwelzijn waarborgt.

Nee joh, als er iemand is die daar een handje van heeft... ;)

Ik denk dat je inderdaad die conclusie wel kan trekken. Enorme complimenten aan eenieder die zijn twijfel wel durft te uiten _/-\o_

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:43

safina schreef:
josien_m_ schreef:
De druk op zijn rug, al dan niet met zadel van het ruitergewicht, maken dat de zenuwen afgekneld worden en dat er na een kwartier een doof gevoel op de rug ontstaat. Wanneer je na het rijden afstapt en het zadel afneemt, stroomt er weer bloed heen en ontstaat het prikkelende gevoel wat je van jezelf kant als je b.v. te lang op je arm hebt gelegen. Dat is pijn en hoe erg je dat vind is aan ieder om daar een mening over te hebben.

dat is het interview op pag. 9 in dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:53

Ayasha schreef:
Het enige wat je dan kan doen als mens is toch blijven informeren, blijven proberen om te luisteren?
Een stressvrij leven bestaat niet. Sowieso niet, dus daar naar streven is gekkenwerk. Wat we WEL kunnen doen is het leven zo aangenaam mogelijk maken. En nee, daar vallen al die situaties die jij noemt niet onder en dat zijn ook dingen waarop gewoon veel strenger toegezien moet worden en waarbij men tot het irritante toe over geinformeerd moet worden in mijn mening.

Een manier om bij te dragen aan een stressvrij leven kan zijn door er niet op te klimmen. Door er geen wagen aan te knopen. Hoe minder je doet op dat vlak, hoe minder stress je ze bezorgt.... Heel bot gezegd: we kunnen ook op handbal gaan. Of synchroonzwemmen, als we zonodig kunstjes willen doen. :+

Citaat:
Ik heb wellicht een apart geval op weide staan maar die is niet zo vergevingsgezind, die komt echt niet meer naar je toe als je dat zou doen. :') En weet je wat, hij heeft verdorie groot gelijk! Maar over het algemeen zin paarden inderdaad veel te lief. En ja, ik denk ook vaak na over die vraagstukken. Of ze wel happy zijn met wat ze moeten doen, en ik blijf zoeken naar manieren om het voor hen aangenamer te maken.

Dat is ook hoe ik het nu in de praktijk doe hoor. En dat zal ook wel even zo blijven. Maar ik krijg wel steeds meer twijfels over het gebruiken van paarden voor ons vermaak. Zeker op de manier waarop dat nu gebeurt.

Citaat:
Ik kijk met negatieve verbazing naar mensen die zonder enige twijfel de neusriem aansnoeren of zeggen "ik moet ook werken". Dus zoals ik al zei; ja, ik juich toe dat men vragen stelt en heel kritisch kijkt naar de paardensport, naar elke sport met dieren als het even kan. Maar ik denk ook dat men iets genuanceerder moet zijn dan "stressvrij leven". Dat is letterlijk onmogelijk. :) Als je dat dier in de weide gooit met alles wat z'n hartje begeerd dan nog zal ie niet stressvrij zijn. Fysieke en mentale belasting is niet per definitie slecht IMO. Als je daar van uit gaat, ja, dan kan je de sport idd maar beter op doeken en eigenlijk alle paarden ineens mee. :)

Zo'n vaart zal het niet lopen. Maar misschien is het een mooi begin als mensen voor zichzelf gewoon eerlijk toegeven dat eigen plezier vaak zwaarder weegt dan het belang van het paard. Misschien draagt het bij aan zelfreflectie en wat meer oprechte empathie richting paarden. Iets wat de paardensport inderdaad wel wat meer kan gebruiken.

Citaat:
Hoe kunnen jouw paarden 27/24 buiten staan eigenlijk? :=

Je moest eens weten wat ik allemaal voor ze regel. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:58

josien_m_ schreef:
safina schreef:

dat is het interview op pag. 9 in dit topic.

Op basis van een interview kan je geen conclusies trekken. Ik lees graag het wetenschappelijke artikel dat over het onderzoek geschreven is. Dan kan je nagaan hoe het onderzoek is uitgevoerd, wat de concrete resultaten waren en op basis daarvan bepalen of je de conclusies deelt.
Ik ben er serieus erg benieuwd naar!

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 21:25

josien_m_ schreef:
Wat mij betreft gaat het vooral over mijn eigen ongemakkelijkheid, zoals hier ook door anderen wordt gezegd. Iets doen, bewust doen terwijl je weet dat je paard daar pijn van krijgt (rijden). Terwijl je weet dat een paard een zeer groot aanpassingsvermogen heeft, pijn niet altijd laat zien en misschien? waarschijnlijk? tegelijkertijd toch ook plezier kan ervaren van rijden. Dat plezier is vast een afgeleide van ons eigen plezier. Een paard als kuddedier en dus levend in een wij-maatschappij, kan zeker plezier gezamenlijk ervaren. daarbij gaat hij voorbij aan eigen ongemak. Hoe meer ik daar over denk, hoe beter ik me dat voor kan stellen. tegenover pijn en ongemak staat iets dus. Het gezamenlijke fijne, ontspannen voelen en dat is natuurlijk erg belangrijk voor een kuddedier. Hoeveel accepteert een paard wel niet terwijl je zeker weet dat het niet fijn voor hem voelt? Een bit in de mond kan toch onmogelijk lekker voelen, dat kun je bedenken, je voorstellen en zien. Maar die signalen geeft een paard na een tijdje niet meer, hij accepteert dat dit bit er is. Is daarmee het ongemak over? Nee, wel heeft hij geleerd dat het niet weg gaat, net als regen en hij laat het over zich heenkomen.

Als het paard het bit als iets ongemakkelijks ervaart gaat er iets fout. Als het paard na een tijdje geen signalen meer afgeeft om het eender waarom, gaat er iets fout. Als het paard geen plezier in zijn " werk " heeft, gaat er iets fout. Indien men zichzelf ongemakkelijk voelt gaat er iets fout.

Ik wed dat in alle gevallen de fout bij de africhter ligt. Het is de taak van de africhter het paard fysiek en mentaal sterker te maken, niet zwakker of afgestompt.

Zolang een paard staat te dansen om mee op buitenrit te mogen dan kan men dat natuurlijk op diverse manieren benaderen in de beoordeling ervan:

1 het paard is ongeduldig, zal dus wel gestressed zijn
2 het paard is blij eindelijk uit zijn stal te mogen
3 het paard is dusdanig geotiveerd dat het lol heeft in zijn werk.

Afhankelijk van welke uitkomst men graag ziet zal men kiezen voor 1, 2 of 3 . Wil men aantonen dat het rijden van paarden slecht is zal men voor 1 of 2 kiezen. Wil men het tegendeel bewijzen zal men voor optie 3 gaan.

In alle 3 de mogelijkheden zit een mate van waarheid. De vraag is waar heeft de onderzoeker gekeken en wat wil hij aantonen? De discussie zal dus een never ending story worden. En afhankelijk wáár er wordt gezocht ( mate van kundigheid paardenhouder ) en de doelstelling van onderzoek ( om nog even te zwijgen over de kunde van de onderzoeker ) kan het alle kanten op gaan en zullen meerdere waarheden en gradaties mogelijk zijn.

Ik vind het behoorlijk losse flodderwerk met veel aannames.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 22:00

Huertecilla schreef:
Kuggur schreef:

Ah, duidelijk een gevoelige snaar geraakt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 22:23

safina schreef:
Huertecilla schreef:

Knap dat je dat zo kan met dat dier!

Heb er weer twee termen bij geleerd vandaag: Jij-bakken en Tu Quoque. :P En ja, ik vind het ook een beetje slap dat mensen dat doen...

Niet voor het een of ander maar HC doet niks anders in dit topic en wordt de bal terug gekaatst gooit hij het op persoonlijk worden maar zijn eigen verdediging is slechts 'als ie niet wil doetie het niet'

@Safina: dat wil ik ook wel voor ze regelen. En voor mezelf stiekem ook... 3 uurtjes slaap meer!! <3

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:02

safina schreef:
josien_m_ schreef:

Ik ben er ook benieuwd naar. Zodra ik na een bosrit het zadel afneem en er in de zomer direct mugjes of dazen op de bezwete plek gaan zitten reageert het paard direct op het ongedierte.
Ze voelt het direct.

Als ik een dove hand of arm heb omdat ik er op gelegen heb duurt het best wel even eer het gevoel terug komt. Soms minutenlang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:07

Romanoff schreef:
Er wordt nu wel steeds gesuggereerd dat een paard pijn en stress ervaart tijdens rijden? Maar hoezo?

Heb jij uberhaupt de reacties van anderen en alle linkjes doorgelezen, als je nu ineens deze vraag nog stelt? -O- En verwacht je hier wel antwoord op, terwijl dat allang geplaatst is, en jij andermans vragen compleet negeert?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:21

Huertecilla schreef:
Kuggur schreef:

Een oprechte vraag (zo komt hij op mij over als ik hem lees) gelijk afdoen als jij-bak. Zegt wat mij betreft wel weer voldoende. :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:22

Ayasha schreef:
Wél vind ik dat paardensport in het algemeen heel,heel goed onder de loep genomen mag worden ja. Dat vooral wedstrijden veel en veel strenger gecontroleerd moeten worden. Het kan in deze tijd niet meer dat paarden hun mond dicht gesnoerd worden en dat we bloed in de mond of aan de flanken goed praten. Dus ja, ik ben geheel VOOR een kritische blik op de sport maar per definitie áf schaffen, nee, daar ben ik eerlijk gezegd niet voor. :)

Helemaal mee eens :)

In het filmpje zit o.a. een westernruiter met een paard wat niet meer normaal galoppeert maar alleen nog hompelt.
Iets dergelijks zag een paar jaar terug bij de NK westernwedstrijden. De Belgische ruiter werd notabene nog 1e ook. Daar ligt een taak voor de jury of wedstrijdleiding om zo iemand niet te belonen maar juist te diskwalificeren.

Idem vind ik het niet kunnen dat een amper 6 jarig paard al Z-dressuurwedstrijden loopt.
Een jaar later is dat paard uit de sport terug getrokken omdat ze niet meer te berijden was.
Super merrie, super dressuur afstamming staat sindsdien als fokmerrie in de wei.

Ik ken ook een voorbeeld van iemand die meerdere paarden naar een hoefkatrol heeft gereden. En later nog 2 met kissing spines.
Paarden lopen niet in balans. Ze vind alleen maar belangrijk dat ze van voren in een 'valse' krul lopen terwijl de achterhand voor geen meter mee komt. Jammer genoeg worden dit soort ruiters veel te vaak beloond met winstpunten, terwijl ze hun paard dan ook nog 's doorgespoord hebben :(
Onbegrijpelijk.

Om nog maar niet te spreken van het legioen ruiters wat het niet meer belangrijk vind om eerst even rustig 10 minuten in te stappen en nadien ruim uit te stappen.

Wat mij betreft mag de paardensport in alle disciplines 's flink onder de loep genomen worden.

SinneJ

Re: Dierethicus Vermaat: "Paardrijden moet verboden worden!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:19

Statistiek elastiek --> je kan alles omzetten naar wat men wilt geloven.
Echte resultaten van serieuze onderzoeken moeten met statistische tests als significant aangetoond kunnen worden.

Indien dit niet het geval is, MAG je zo'n resultaat en daarbij ook de conclusie niet als waar aannemen voor verder onderzoek.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:41

Hele topic doorgespit maar blijf bij mijn eerdere post. "De man heeft een wel een punt".

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:37

Foetsji schreef:
Als het paard het bit als iets ongemakkelijks ervaart gaat er iets fout. Als het paard na een tijdje geen signalen meer afgeeft om het eender waarom, gaat er iets fout. Als het paard geen plezier in zijn " werk " heeft, gaat er iets fout. Indien men zichzelf ongemakkelijk voelt gaat er iets fout.

Ik wed dat in alle gevallen de fout bij de africhter ligt. Het is de taak van de africhter het paard fysiek en mentaal sterker te maken, niet zwakker of afgestompt.

Hier heb je zeker gelijk in, maar helaas ís de praktijk dát het regelmatig fout gaat.
Ik vind niet dat paardrijden verboden moet worden, want er zijn wel degelijk ruiters die het goed doen en paarden die het prettig vinden. Maar helaas -zoals je ook regelmatig op Bokt ziet- gaat het lang niet altijd goed en daar mag best veel kritischer naar gekeken worden.

Foetsji schreef:
Zolang een paard staat te dansen om mee op buitenrit te mogen dan kan men dat natuurlijk op diverse manieren benaderen in de beoordeling ervan:

Afhankelijk van welke uitkomst men graag ziet zal men kiezen voor 1, 2 of 3 . Wil men aantonen dat het rijden van paarden slecht is zal men voor 1 of 2 kiezen. Wil men het tegendeel bewijzen zal men voor optie 3 gaan.

In alle 3 de mogelijkheden zit een mate van waarheid. De vraag is waar heeft de onderzoeker gekeken en wat wil hij aantonen? De discussie zal dus een never ending story worden. En afhankelijk wáár er wordt gezocht ( mate van kundigheid paardenhouder ) en de doelstelling van onderzoek ( om nog even te zwijgen over de kunde van de onderzoeker ) kan het alle kanten op gaan en zullen meerdere waarheden en gradaties mogelijk zijn.

Klopt helemaal!
Maar nog steeds geen reden om niet in discussie te gaan, toch? "Verbeter de wereld, begin bij jezelf" zoals men altijd zegt, en dat geldt ook voor ons paardenliefhebbers/houders. Naarmate men ouder wordt en daardoor (als het goed is) ook wijzer, en men meer inzichten krijgt, kan men daar ook beter naar handelen. Van 20/7 in een stand, naar 20/7 op stal, naar 16/7 buiten, naar misschien wel 24/7 buiten met vriendjes, een gezonde weide en goede schuilmogelijkheden. Van een paard beleren door te straffen, naar een paard beleren door te belonen. Naar slecht passend tuig, prikken met de sporen, trekken aan de teugels, naar goed passend tuig en correct gereden. Enzovoorts.
En dan, ja ... dan krijg je dat het antwoord op je vraag hierboven (bijna) altijd #3 zal zijn. Antwoord #1 zal niet meer van toepassing zijn, want met het baasje werken is een léuke afwisseling, zonder pijn of stress. Antwoord #2 zal niet meer van toepassing zijn, want dan staat het paard niet 20/7 op stal.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:54

Kuggur schreef:
Huertecilla schreef:

Ah, duidelijk een gevoelige snaar geraakt.

Als het jou helpt, dit zo op te vatten, prima hoor.

Ik heb al lang geleden geleerd dat het niet mogelijk is om de hoofdstroom van de ruiterij op het punt van dierenethiek te informeren. Bronvermelding van wetenschappelijk onderzoek et al heeft geen zin.
Waar geen wil is. is geen weg.

Alle pogingen tot persoonlijke belediging, jij-bakken etc. zie ik als complimenten :D

Ondertussen staan mijn paarden 24/7 buiten in een familiegroep welke al meer dat 10 jaar hetzelfde is.
Rijden doe ik vrijwel niet. Egenlijk alleen met mijn hengst want die vindt het leuk om samen op avontuur te gaan. De merries vinden uit wandelen in de directe omgeving leuker.

Ik zit nu op een terras in het dorp met mijn hond aan de lijn. Dat is onodig maar verplicht.

Ik zie mijn paarden net als mijn honden. Als huisdieren, als vrienden en als ik die niet kan motiveren om te willen wat ik wil... wel, dan niet +:)+ Dan gaat er geen slipketting om, geen bit in. Dat doe je niet bij een vriend, bij een wezen waar je van houdt.
Helaas zien veel mensen zelfs hun relatie niet zo.
DAT raakt de crux; empathie versus egoisme. Maakt niet uit of hjet de partner, huisdier of anders betreft.

Dat je krijgt wat je beloont is al hoofdstroom kennis van voor de eeuwwisseling.
Anno nu is er geen enkele honeneigenaar/ruiter/partner meer die kan claimen niet beter te weten. De rest is gewoon struisvogel-politiek en angstagressie over eigen ego, onvermogen en onbekwaamheid.

Toen voor de drempel van de 20ste eeuw het fokken van nertsen voor bont een heet gespreksonderwerp was, ook hier op Bokt, kwam in antwoord op een vraag over de ethiek van de minister het antwoord uit Wageningen dat er wat dat betreft geen verschil was met paardhouden voor sport. Dat als de minister het nertsenfokken wilde verbieden, ook de ruiterij aan dezelfde criteria getoetst diende te worden.
Dit is op Bokt volstrekt genegeerd uiteraard....

Ok, ik ga van mijn koffie genieten.
Heb al weer genoeg tijd geinvesteerd in stenen in drijfzand gooien.

Gewoon verbieden zeg ik nu.
Dat is blijkbaar de enige manier om paarden tegen paardRIJliefhebbers (het zijn geen paardenliefhebbers) in bescherming te nemen

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:55

Huertecilla schreef:
Ik zit nu op een terras in het dorp met mijn hond aan de lijn. Dat is onodig maar verplicht.

Ach moest je je hond in dit topic betrekken? Ik had ze er liever buiten gelaten.
Jij blaast hier hoog van de toren over ethisch dierenhouden terwijl je zelf brachycephale honden houdt? Daarmee onderhoud én ondersteun je de fok van een genetische afwijking die voor de betreffende hond een sterke vermindering van levenskwaliteit betekent.
En dat enkel en alleen omdat je het zo´n schattig snoetje vind....
Pathetisch.
Zal wel weer een gejammer over "jij-bakken" en "boehoehoe, alweer zo´n nare persoonlijke aanval" uitlokken...

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 12:28

Foetsji schreef:

Ik denk daar echt anders over.
Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat een bit in de mond van een paard, prettig voelt. Ook niet zonder dat je verder iets met de teugels doet. Misschien vergelijkbaar met het dragen van een beugel in de mond van een mens? Hoe voelt dat? Draagt iemand een beugel voor zijn plezier? (plezier van het moment, niet om op termijn een mooier/beter gebit te hebben)

Ik heb vaak bij de paarden die ik in het verleden beleerde gemerkt dat een zadel veel makkelijker werd geaccepteerd dan een bit.

"De taak van een africhter is om het paard fysiek en mentaal sterker te maken"
Waarom eigenlijk moet het paard anders worden gemaakt dan hij of zij is?
Elders werd ook gezegd dat een getraind paard soepeler is en fijner. Dat is wederom gezien vanuit het standpunt van de mens. Wil het paard zelf wel die soepele atleet worden? Dat is fijn voor ons want dan rijdt het prettiger!

Het is gewoon erg moeilijk om los te laten wat de mens graag wil van zijn paard.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:31

Victory-Boy schreef:
Foetsji schreef:

Hier heb je zeker gelijk in, maar helaas ís de praktijk dát het regelmatig fout gaat.
Ik vind niet dat paardrijden verboden moet worden, want er zijn wel degelijk ruiters die het goed doen en paarden die het prettig vinden. Maar helaas -zoals je ook regelmatig op Bokt ziet- gaat het lang niet altijd goed en daar mag best veel kritischer naar gekeken worden.

Foetsji schreef:

Klopt helemaal!
Maar nog steeds geen reden om niet in discussie te gaan, toch? "Verbeter de wereld, begin bij jezelf" zoals men altijd zegt, en dat geldt ook voor ons paardenliefhebbers/houders. Naarmate men ouder wordt en daardoor (als het goed is) ook wijzer, en men meer inzichten krijgt, kan men daar ook beter naar handelen. Van 20/7 in een stand, naar 20/7 op stal, naar 16/7 buiten, naar misschien wel 24/7 buiten met vriendjes, een gezonde weide en goede schuilmogelijkheden. Van een paard beleren door te straffen, naar een paard beleren door te belonen. Naar slecht passend tuig, prikken met de sporen, trekken aan de teugels, naar goed passend tuig en correct gereden. Enzovoorts.
En dan, ja ... dan krijg je dat het antwoord op je vraag hierboven (bijna) altijd #3 zal zijn. Antwoord #1 zal niet meer van toepassing zijn, want met het baasje werken is een léuke afwisseling, zonder pijn of stress. Antwoord #2 zal niet meer van toepassing zijn, want dan staat het paard niet 20/7 op stal.

Oh,maar ik zeg niet dat er geen discussie mag worden gevoerd. Haal alleen maar aan dat er met grote waarschijnlijkheid geen eind of beter gezegd éénduidige uitkomst van komt. Omdat een en ander afhankelijk is waar, hoe en waarom er gekeken/onderzocht wordt.

Ik zal de laatste zijn die zich verzet tegen verbetering. Pas de opleidingen per direct aan. Maak het lesgeven, manegehouderij weer een staatsgediplomeerde aangelegenheid. Gooi de wildgroei overboord. Laat mensen maar weer 4 - 7 jaar een fulltime opleiding volgen. Weg met alle zichzelf gekroonde instructeurs. Man, man wat een volslagen onzin en zweverigheid wordt er soms verkondigd.

Dan mag er gerust een goed gecoordineerd onderzoek gedaan worden. Maar dan wel uit vele invalshoeken, volledig onafhankelijk en met een team dat bestaat uit meer dan 1 onderzoeker. Om sturing zoveel mogelijk te voorkomen met een zo groot mogelijk team.

Laten we wel zijn: ook wetenschap is een geloof. Het geloof dat je denkt het eindelijk ontrafeld te hebben. Maar ook wetenschap geeft geen zekerheid. Wat vandaag juist lijkt, kan morgen weer totaal fout zijn. Mensen zullen dus kritisch zelf moeten blijven nadenken. Niet alles maar klakkeloos geloven wat ze op papier wordt voorgehouden. Wellicht dat er dan ook wat subtieler met paarden wordt omgegaan en men de zogenaamde " wetenschap" achter diverse hulpteugels en trainingsmethoden met een grotere korrel zout gaat nemen.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:42

Dan denk ik dat wij het daar over eens zijn, Foetsji. :j