Update Adelinde mogelijk aangeklaagd voor dierenmishandeling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: Update Adelinde mogelijk aangeklaagd voor dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:05

Wel grappig dat hier dingen neer worden gezet alsof ze allemaal wetenschappelijk zijn aangetoond. Maar.. waar haal je deze informatie vandaan? Er is veel geprobeerd om vanalles aan te tonen, maar is er wel eens daadwerkelijk aangetoond dat LDR schadelijk is? En zo ja, was dat dan een geheel onafhankelijk onderzoek wat ook goed in elkaar zit?

HeleennnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:28

De schadelijkheid van LDR is nooit bewezen, maar van het boze stiefzusje röllkur wel. Dat zorgt zelfs voor botvergroeiingen achter het oor.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:30

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:33

Voor iemand die er zo vel tegen ageert vind ik dat een opvallende vraag. Jij zou dus juist het verschil moeten weten! Zelfs de FEI hanteert een verschil..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:36

damian23 schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=hokqRs9GbrI
Filmpje even kijken. Ik neem aan dat je weet wat LDR biomechanisch met een paard doet?
En wat is het verschil tussen LDR en Rollkur??

Dat is niet het antwoord op mijn vraag. Mijn vraag is: is er door middel van een goed wetenschappelijk onderzoek inmiddels bewezen dat LDR daadwerkelijk schadelijk is?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:36

Sammie, het is ook een retorische vraag ;)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:42

SophievdV schreef:
Dat is niet het antwoord op mijn vraag. Mijn vraag is: is er door middel van een goed wetenschappelijk onderzoek inmiddels bewezen dat LDR daadwerkelijk schadelijk is?

Wat noem jij schadelijk? Geestelijk, lichamelijk?
Er zijn inmiddels diverse onderzoeken geweest waaruit bleek dat paarden die in een rollkur of LDR-houding worden gereden, meer tekenen laten zien van ongemak – zoals het zwiepen van de staart, abnormaal gedrag van de mond en oren die naar achteren staan.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:49

damian23 schreef:
SophievdV schreef:

Er zijn inmiddels diverse onderzoeken geweest waaruit bleek dat paarden die in een rollkur of LDR-houding worden gereden, meer tekenen laten zien van ongemak – zoals het zwiepen van de staart, abnormaal gedrag van de mond en oren die naar achteren staan.

Met andere woorden: de paarden vertonen gedrag waaruit opgemaakt kan worden dat ze het niet prettig vinden, maar het is niet echt bewezen dat ze er ook schade van ondervinden. Dat is wat ik op maak uit je reactie.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:50

damian23 schreef:
Sammie, het is ook een retorische vraag ;)

Mijn antwoord is bloedserieus..

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 11:01

Waarom zoekt deze mevrouw het niet dichter bij huis, de Big Lick paarden, die hebben het echt slecht!

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 11:07

geerke schreef:
damian23 schreef:
Ze kunnen beter de FEI een keer aanklagen vanwege het niet handelen volgens hun eigen regels door dit soort rijderij toe te staan. Het is toch van de zotte dat je een paard zo hard in zijn mond mag trekken totdat zijn tong blauw wordt en je daar nog met hoge punten voor wordt beloond.

inderdaad....daar begint het. :j

eens!

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 12:17

Interessant filmpje!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 12:48

SophievdV schreef:

Filmpje nog steeds niet gekeken zeker? Wat doet LDR met een rug?? Bol of hol? En kijk dan nog een keer het filmpje, met name waar ze x-ray foto's maken. Maar misschien kan je Adelinde vragen of ze foto's van de rug en hals van Parzival ter beschikking stelt.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 12:55

damian23 schreef:
SophievdV schreef:

Filmpje nog steeds niet gekeken zeker? Wat doet LDR met een rug?? Bol of hol? En kijk dan nog een keer het filmpje, met name waar ze x-ray foto's maken. Maar misschien kan je Adelinde vragen of ze foto's van de rug en hals van Parzival ter beschikking stelt.

Misschien moet je beter lezen...

Ik vraag niet of het inderdaad schadelijk is, maar of het bewezen is. Dat is wel een wezenlijk verschil.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:29

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:34

Wouw, net dat bovenstaande filmpje gezien over de paardenrug, en hoe het beste te trainen om de ellende zoals kissing spines te voorkomen en vele andere horror.. Echt echt erg goed en interessant, en vooral: wetenschappelijk, medisch onderbouwd. Kan het iedereen aanraden om even de tijd te nemen om dit te kijken, bedankt voor het plaatsen Damian +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:54

Even voor mijn :o? zijn hoor: Maar LDR is toch meer laag en rond rijden, met stelling naar beide kanten (weet het even niet anders te omschrijven) en de rollkur is toch juist hoog in de krul trekken en dan extreme stelling beide kanten op?

Correct me if I am wrong please?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 16:24

Citaat:
SophievdV"
Ik vraag niet of het inderdaad schadelijk is, maar of het bewezen is. Dat is wel een wezenlijk verschil
.

Misschien moet je toch nog een keertje goed luisteren. Omdat onderzoeken verschillende conclusies gaven hebben ze foto;s genomen van de rug om te onderzoeken wat een houding (hol of bolle rug) met een paardenrug doet. Ze staan daar nota bene foto's te maken. Als je LDR rijdt en ver achter de loodlijn komt kan je paard nooit zijn schoft uitwaaieren en zijn rug niet bollen, achterhand niet onderbrengen en loopt dus met een holle rug. En met een holle rug komen de rugwervels tegen elkaar
Daarom zie je tegenwoordig ook zo veel paarden in gebroken diagonale rijden (achterhand doet niet mee). Wat voor bewijs wil je zien? En wat voor bewijs is er dat het geen schade aanbrengt? Het is niet voor niks dat het tegenwoordig als normaal wordt gezien dat de gewrichten van paarden ingespoten worden vanwege overbelasting. Doe je dat te vaak dan ontstaat er artrose.

Rollkur is verboden en LDR niet. Het verschil tussen die twee? Ik denk dat de FEI dit zelf ook niet weet. Ze hebben een plaatje van LDR, wat wel mag maar geen plaatje van wat niet mag (rollkur).
Ik zie er namelijk geen verschil in.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 16:31

De FEI heeft heel duidelijk onderscheid gemaakt, dus dat ze geen plaatje hebben is een erg slecht argument om te zeggen ze weten het niet.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 18:06

Ik zie toch echt wel verschil tussen de foto's en de plaatjes... Bij het eerste plaatje is neus op kniehoogte en bij het tweede plaatje zit er meer ruimte tussen hals en kin, zeg maar. De foto's zijn dus voorbeelde wat volgens de FEI dan niet zou mogen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 22:03

farahdiba46 schreef:
Waarom zoekt deze mevrouw het niet dichter bij huis, de Big Lick paarden, die hebben het echt slecht!

Dus omdat de twh het slecht heeft valt dit wel mee. Ik word altijd zo moe van die opmerkingen.

Overigens vraagt men hier in Europa ook aandacht voor de ellende van de TWH en kun je momenteel ook een invloedrijke petitie tekenen. Dus waarom ook niet andersom.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 22:16

damian23 schreef:
SophievdV schreef:

Kijk maar naar dat plaatje van Anky in een van die stukjes van Hans....
Ziet er niet uit alsof paard ontspannen aan het inspannen is.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 22:22

djinnie schreef:
Ik zie toch echt wel verschil tussen de foto's en de plaatjes... Bij het eerste plaatje is neus op kniehoogte en bij het tweede plaatje zit er meer ruimte tussen hals en kin, zeg maar. De foto's zijn dus voorbeelde wat volgens de FEI dan niet zou mogen.

Ik weet niet hoor. Maar dat het niet zou mogen van de FEI.... in theorie misschien niet. Maar in de praktijk zie je er nog bar weinig van. Ze weten dondersgoed dat het merendeel van de paarden zo getraind en losgereden zijn, dat moeten de FEI juryleden ook zien tijdens een proef. En toch staat er niemand op om er echt eens wat aan te doen. Ja op het losrijterrein houden ze het misschien in de gaten, want voor je het weet heeft een toeschouwer belastend bewijsmateriaal verzameld en het net op geslingerd...
Ik denk dat er FEI ook gebukt gaat onder de mode van LDR en het bijbehorende geld. Ze zouden rellen ontketenen binnen de sport...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 00:24

Op het losrijterrein staan gewoon stewards die ingrijpen volgens de regels..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 00:37

Waarom alleen Adelinde? Mogen wel meer ruiters voor de rechter, waaronder Amerikaanse.