Nieuw proevenboekje: A-X binnenkomen en groeten afgeschaft

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 06:05

listiglistje schreef:
R12312 schreef:
Het halsstrekken in de hogere klasses vind ik echt een top idee! Daar gaan mensen echt door de mand vallen!

denk je, ik denk dat het wel meevalt....ik acht hier in de regio dat 90% dat wel kan.
Persoonlijk had ik liever 2 x uberstreichen gezien in het Z, ik denk dat er dan meer door de mand vallen dan met halsstrekken :D

In de B en L kunnen de meesten het hier toch echt maar krap voor een 6.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 07:22

In de b en l ja...je weet wat daar in rond rijd!

In het z verwacht ik dat de meeste gewoon op 2 teugels en aan het been zijn,
ik neem aan dat ze dan gewoon de hand volgen en de boel zakt.

Ik denk echt dat er weinig door de mand vallen, daarbij vind ik uberstreichen een mooiere controle oefening of een paard ontspannen en gedragen loopt.
Kost minder tijd en ziet er vloeiender uit.
Alleen denk ik dat de meeste paarden bij uberstreichen uit elkaar vallen of impuls verliezen ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 07:25

Vroeger kreeg je bij de NVDR ook een waardeloze prijs hoor Listiglistje.
Een peper en zoutstel was er voor de winnaar van elke proef. Elke wedstrijd weer opnieuw. _O-

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 07:50

Anoniem schreef:
Vroeger kreeg je bij de NVDR ook een waardeloze prijs hoor Listiglistje.
Een peper en zoutstel was er voor de winnaar van elke proef. Elke wedstrijd weer opnieuw. _O-

Ik heb dozen vol zilverwerk staan, van vaasjes tot etageres, van bonbonschalen tot theelichtjes. Allemaal van zilver. Als iemand nog interesse heeft? Je had bij de NVDR nooit geldprijzen. Alleen maar dat zilverwerk. Dus dat er tegenwoordig geldprijzen zijn vind ik al geweldig.

Ik kan wel herinneren dat er outdoor bij de grotere KNF concoursen geldprijzen waren. En dat waren toen best leuke prijzen in vergelijking tot het inschrijfgeld.

Myour

Re: Nieuw proevenboekje: A-X binnenkomen en groeten afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 07:53

Nou ik ben al blij als ik in deze regio m'n startgeld eruit heb. Zelfs op de indoor kring met 20 starts in mijn klasse had ik precies startgeld terug met de 1e prijs. Gisteren nog gestart: weliswaar 5 starts, maar 11 euro inschrijfgeld en kreeg n bon van 8 euro met de 1e plek.

In mei ook 2x in Gelderland gestart daar had ik met de derde prijs nog dik m'n startgeld eruit, stuk leuker :P

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 07:55

Ik vind dit 'veranderen om te veranderen'.

Een proef start en eindigt met halthouden op de middenlijn imo.
Bepaalde waarden zijn er gewoon om te houden!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 08:00

Sommige juryleden zullen het nu helemaal niet meer bij kunnen houden. De regel dat je niet meer met sporen hoeft te rijden in de hogere klasses is al een jaar of 3, weten sommigen nog niet eens. De regels worden wel erg vaak veranderd. Zoals ook met het oornetje, het starten vanuit de ring en weet ik het allemaal nog meer.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 08:40

R12312 schreef:
Het halsstrekken in de hogere klasses vind ik echt een top idee! Daar gaan mensen echt door de mand vallen!

Verder denk ik dat er veel paarden blij zijn dat hun baasje mag lichtrijden tijdens het uitstrekken :D
Overigens vind ik dat er nog veel meer gelet mag worden op diervriendelijk rijden. Vanmiddag stond ik bij het losrijden te kijken en daar ging het zo vreselijk grof er aan toe, dat ik het jammer vond dat er geen KNHS official was, want er hadden meerdere mensen uitgesloten mogen worden.

Helaas is er nog geen extra jury bij het losrijden, zoals je dat bij het springen en de kampioenschappen wel ziet.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 08:44

vur schreef:
Sommige juryleden zullen het nu helemaal niet meer bij kunnen houden. De regel dat je niet meer met sporen hoeft te rijden in de hogere klasses is al een jaar of 3, weten sommigen nog niet eens. De regels worden wel erg vaak veranderd. Zoals ook met het oornetje, het starten vanuit de ring en weet ik het allemaal nog meer.

Zelf ben ik op de hoogte van alle regels en juryleden krijgen deze wijzigingen allemaal per mail persoonlijk en kunnen er zelfs voor kiezen om het op papier te laten toesturen.
In principe kan iedereen perfect op de hoogte zijn, maar je moet er ieder jaar gewoon even de tijd voor nemen en daar zit meer een probleem voor sommigen, die denken...... ohhhhh het komt wel.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 08:59

en dat vind ik wel gebrek aan professionaliteit. Als ruiter ben ik ook op de hoogte van reglementswijzigingen, dat horen jury's ook te zijn. Ik denk wel dat de KNHS daarin nog zou kunnnen nadenken over de manier en met name tijdigheid van communiceren, daarin blinken ze niet uit. Niet alleen: dit is de wijziging, maar ook, en wat betekent dat dus met jureren. Reglementswijzigingen lezen - tenminste zoals ze op de site staan - vraagt een behoorlijke cursus begrijpend lezen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:34

Kan je na gaan, ik wist tot voor kort ook niet dat je zonder sporen mag starten. En ik rij sinds 2010 wedstrijden en houd de veranderingen toch wel redelijk bij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:36

En toch worden verandering vrij duidelijk op de website aangekondigd...

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:51

martine0503 schreef:
Altijd zijn er plussen en minnen bij nieuwe proeven. Hals strekken tot hogere klasse vind ik weer een pluspunt.

helemaal mee eens!!!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:54

Yvank_ schreef:

En in Paard & Sport...maar die beland bij de meeste lezers in de kliko :7

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 11:56

germie schreef:
Laten we dan ook weer teruggaan met 5 wp en een klasse hoger mogen. Dat heb ik echt nooit begrepen, dat komt de diervriendelijkheid echt niet ten goede, je kunt hooguit 1 klasse te hoog starten en dat kan met 5wp en met 10. Het draait alleen om het geld. Een proef van 6v minuten inkorten naar 5 minuten is bij gelijkblijvend startgeld een behoorlijke prijsverhoging. Ik verwacht namelijk ook dat in die 6 minuten de jury echt op mij let en er niet zit om mij af te kraken. En in die ene minuut meer kun je soms net nog wat goede dingen laten zien. Het komt nu gewoon over of men net 5-10 combinaties meer in dezelfde tijd wil proppen. Geld, geld en geld.

wederom helemaal mee eens!!!

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 12:14

In Duitsland rijden ze in de laagste klasses met zn 4-en tegelijk, dat is helemaaaaaaaaaaaal snel geld binnenharken en opschieten :Y)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:38

Yvank_ schreef:

Klopt. En wij als juryleden krijgen ze ook nog eens heel duidelijk kort en bondig via de mail.
Mits je de nieuwsbrief ontvangt natuurlijk.

Had het overigens over enkele juryleden hoor. De meesten zijn keurig op de hoogte.
Weet niet meer wie het zei, maar het is dus niet zo, dat er heel veel juryleden niet op de hoogte zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:03

ach, nadat ik bij het voorrijden op de jurycursus in januari erop gewezen werden dat mijn zweep te lang (max 1.10) , en ik dat corrigeeerde, omdat dat al in april daarvoor was veranderd naar max 1.20 en de cursusleider dat weigerde te geloven, maar ik me daar niet zoveel illusies over. Ik kom echt met regelmaat juryleden tegen die het reglement niet kennen. Ik moet erbij zeggen dat dat wel vaak in de sgw is, waarbij wat andere regels gelden in de dressuur, maar dat vind ik geen excuus.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:42

Ik mag als dressuur jurylid gewoon dressuur SGW jureren hoor en moet dan gewoon dezelfde reglementen en beoordeling hanteren als in de gewone dressuur, dus zo anders kan het niet zijn.
Alleen het verplicht houden aan de voorgeschreven tijden is een verschil waar je als jury erg op moet letten.
En de nummers waarmee gereden wordt vind ik erg prettig als jury.
En ben benieuwd waar je dan in januari voorgereden hebt.....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:53

dat is dus niet zo. Zo mag je met sgw dressuur met een voortuig rijden, en mag je in de M sgw gewoon met zweep rijden. Hoeveel juryleden ik dat niet heb moeten uitleggen wil je niet weten. Ook een jury die me bij zich riep voor omdat ik met zweep reed (dat mag dus), en omdat hij me zou uitsluiten als ik bleef lichtrijden waar doorzitten werd gevraagd (L2 proef). En ook dat is niet conform reglement, dat levert -1 in de beoordeling op. Maar die discussie ben ik maar niet aangegaan. Ook de beoordeling is anders, je punt in de sgw meer uit elkaar dan je in een gewone proef zou doen, omdat dit uitmaakt tov de cross- en springresultaten. In het verleden was er een instructie hoe sgw dressuur beoordeeld moest worden, ik weet niet of die nog bestaat maar daar stond het mooi in verwoord.
/edit
kan het nergens meer vinden, en dus zal die richtlijn niet meer opgaan.

Voorrijden was niet afgelopen januari maar een paar jaar geleden, zal je de naam PB-en.

/add
toegestane sporen is ook anders (er mag minder)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:04

Maar in de klasse M eventing wordt ook een L2 proef gereden, dus volgen daarop ook de regels van de L2 dressuur, dus dan is die zweep toch logisch?
En inderdaad het borsttuig, daar mag mee gereden worden.
Let wel, dat het een borsttuig is en niet ieder willekeurig voortuig!
Verder mag de wielspoor ook niet gebruikt worden.
That's it. Verder is gewoon alles gelijk.

In de cursus en bijscholing krijgen wij heel duidelijk,dat wij moeten beoordelen naar de punten zoals die gegeven moeten worden voor de desbetreffende proef. Dus M eventing moet gewoon als L2 dressuur gejureerd worden. Daar zit geen verschil in.
Staat overigens ook niet in de reglementen. Je beoordeeld wat je ziet en daar geef je punten voor.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:07

Tendance schreef:
Maar in de klasse M eventing wordt ook een L2 proef gereden, dus volgen daarop ook de regels van de L2 dressuur, dus dan is die zweep toch logisch?
En inderdaad het borsttuig, daar mag mee gereden worden.
Let wel, dat het een borsttuig is en niet ieder willekeurig voortuig!
Verder mag de wielspoor ook niet gebruikt worden.
That's it. Verder is gewoon alles gelijk.

jij bent duidelijk op de hoogte, en dat verbaast me niet. Heel veel juryleden weten bovenstaande dus allemaal niet, en redeneren 'het is M dressuur, dus geen zweep, en van buiten de ring binnenkomen'.

Citaat:
In de cursus en bijscholing krijgen wij heel duidelijk,dat wij moeten beoordelen naar de punten zoals die gegeven moeten worden voor de desbetreffende proef. Dus M eventueel moet gewoon als L2 dressuur gejureerd worden. Daar zit geen verschil in.
Staat overigens ook niet in de reglementen. Je beoordeeld wat je ziet en daar geef je punten voor.

Dat is echt veranderd. Ik heb die instructie helaas niet meer, maar daarin stond beter verwoord wat ik net samenvatte.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:11

Ik heb de cursus dressuur vorig jaar gedaan en dit jaar examen springjury gedaan en daar (ja hoe raar het ook is, dat je dan dressuurvragen/SGW en menvragen krijgt) kreeg ik de vraag hoe je een dressuurproef bij de SGW beoordeeld en daar was maar 1 antwoord goed:
Conform de dressuurreglementen behorende bij het niveau van de gereden proef. Dus M eventing beoordelen als L2 dressuur, oftewel de gereden proef.

Andere opties waren:
-Als een M dressuurproef. Maar dat is raar als je L rijdt.

-Volgens het Skala, waarbij geen rekening gehouden hoeft te worden met taktfouten. Maar dat is natuurlijk ook onzin.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 28-09-15 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:16

helder, you've made your point. Maar echt waar, dat is anders geweest. Wel jammer dat zoiets niet naar de ruiters gecommuniceerd wordt trouwens.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:19

Lielle schreef:
helder, you've made your point. Maar echt waar, dat is anders geweest. Wel jammer dat zoiets niet naar de ruiters gecommuniceerd wordt trouwens.

Dat ben ik met je eens!
Maar moet heel stiekem zeggen, dat als ik SGW - DRESSUUR jureer ik wel soepeler ben.
Ik houd er namelijk rekening mee, dat een ruiter niet alles van zijn paard vraagt in de proef aangezien er nog een parcours en een cross aan zitten te komen.