Wim Ernes: "Oplossingen zoeken voor stress bij Undercover"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:39

Tendance schreef:
Ontspanning met correcte aanspanning. Dat is het lastige eraan!

Maar dat is heel wat anders dan in de stress schieten, er is een verschil tussen gretig zijn, graag willen en peu nerveus zijn.
Hier wordt stress als ok gezien zowat, hoort erbij, is nodig zelfs, dat is dus niet het geval.

Er is een verschil tussen een paard met een "hoge spirit", die graag beweegt, die het zelfs nodig heeft om een lichamelijke en geestelijke uitdaging te hebben en een paard dat niet meer stil kan staan omdat hij zo gestressed is.

Als we een hond zo rond zien lopen zal niemand zeggen, ja dat hoort, bij training horen ze wat spanning te hebben, dit vind niemand een beeld dat je zou moeten willen zien in training, dat is een groot probleem dat zo snel mogelijk opgelost moet worden. Deze hond zal niet scoren op een gehoorzaamheidswedstrijd:

Afbeelding

Als we dit zien lopen, een hond die zich concentreert, die ontspanning heeft in aanspanning om het maar even gelijk te trekken dan is dat een mooi gezicht, deze hond zal scoren op een gehoorzaamheidswedstrijd:

Afbeelding

Het is maar om een globaal beeld te krijgen, maar er is gewoon een verschil tussen een gestressed dier en een (bloed) fanatiek dier.

Tendance schreef:
De scheidslijn is op topniveau heel klein.

Daar ben ik het dus niet mee eens, die scheidslijn zou op topniveau juist niet klein moeten zijn. Juist op topniveau zou je verwachten dat de kennis er is om dat verschil duidelijk te hebben, voor elkaar te hebben, in ieder geval te herkennen.
En als dat een keer niet zo is, er kunnen nu eenmaal dingen gebeuren, dan zou die topper + degene die die toppers beoordelen daar wat mee moeten doen, dus niet belonen, maar afstraffen in de punten of zelfs uit de wedstrijd halen.

Het als normaal zien, als het hoort erbij, zelfs als zo lopen ze mooier zien vind ik een regelrechte schande.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 19-08-15 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:41

Ik geloof niet dat hij zijn been er niet aan heeft...maar er zit natuurlijk een verschil tussen "aan het been zijn" en continu "been geven".

Ik ben het ermee eens dat aanspanning en stress twee verschillende dingen zijn.

Tendance

Re: Wim Ernes: "Oplossingen zoeken voor stress bij Undercover"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:45

Ik ook, maar door de focus die ervoor nodig is kan een paard ook sneller schrikken, omdat ze met het hoofd bij het werk zijn en niet alles aan zien komen.
Net als dat een gefocust mens kan schrikken

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:47

Een paard kan gestrest raken. In de wei als ie wat hoort. tijdens n buitenrit als je n tractor tegenkomt. Tijdens je b proefje van t juryhokje. Van n mus die opvliegt in je buitenband. Of van duizenden applaudiserende mensen in n groot stadium.

Dus als stress uitgesloten moet worden kunnen we beter geen paarden houden.

Natuurlijk wat overdreven maar hope you get my point.

Afvloeien van spanning maakt iemand imo een kundig ruiter. En idd Hoe geconcentreerde je bent hoe erger je kan schrikken

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:50

Tango1979 schreef:
Een paard kan gestrest raken. In de wei als ie wat hoort. tijdens n buitenrit als je n tractor tegenkomt. Tijdens je b proefje van t juryhokje. Van n mus die opvliegt in je buitenband. Of van duizenden applaudiserende mensen in n groot stadium.

Dus als stress uitgesloten moet worden kunnen we beter geen paarden houden.

Natuurlijk wat overdreven maar hope you get my point.

Afvloeien van spanning maakt iemand imo een kundig ruiter. En idd Hoe geconcentreerde je bent hoe erger je kan schrikken

Het kan gebeuren, maar dat zou wel keihard in de punten door moeten klinken. Doet een ruiter wat hij/zij moet doen en vloeit de spanning af die door een onverwachte omstandigheid komt kan juist weer beloond worden.
Maar hoe vaak zijn er echt onverwachte zaken op een topwedstrijd? Applaus, bloembakjes en andere onzin zou geen probleem moeten zijn, dat is gewoon te trainen. Dat zou erbij moeten horen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:55

Ja en ik rij elke dag in mn eigen buitenbak met mussen in de bomen. En 100 x schrikt ze niet en de 101ste x wel. T zijn geen machines en je kan niet alles trainen. Het blijven vluchtdieren

En dat spanning mee moet worden in de punten: volgens mij heeft hij ook geen voldoendes voor t binnenkomen gekregen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 19:14

Jannepauli schreef:
Ayasha schreef:
ohja? Bij mijn weten zeg ik dat alleen van Gal. :)
Parzival is ook vaak strak maar goed, daar over is men het vrij collectief "eens" dat dat zo is.
Charlotte Dujardin zie ik tot nog toe het liefste rijden. :) Ja, ook die heeft net als elke ruiter wel eens foutjes en gespannen momenten maar het grootste deel van haar rijderij en trainingen en clinics zien er gewoon fijn uit. :) Ik heb een paar clinics van Gal gezien IRL en ook dan kan ik het niet mooi ontspannen of los vinden. :) Ik zie hem gewoon niet graag rijden vermoed ik. Daar doe je niks aan he. :) Allemaal zo eng in dat halsje..

Toch wel vreemd dat ze jou nog niet aangezocht hebben als bondscoach van de Belgische dressuurploeg. Devroe kan nog veel van je opsteken. Maar och, onze Sjef heeft die positie verworven dus meid, wen er maar vast aan - stakke nekkies wordt in België ook nog wel 's de norm :))

Daar hebben we sjef niet voor nodig. :(:)

Ailil; laat maar. JP heeft weer een flinke tijd moeten wachten hierop, laat d'r maar effe genieten.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 19:30

Weet je, topsport paarden zijn geen über paarden, het zijn gewoon paarden. Als een Totilas of een Undercover als veulen eens flink in de draad had gehangen of wat dan ook, dan hadden ze gewoon bij een bokker in de achtertuin gelopen.
Als hier een topic was geopend 'Mijn paard is bang op concours, help!' dan hadden bepaalde mensen hier heel anders gereageerd. Edward is ook geen über mens. Hij gaat ook gewoon naar het toillet. Die idolen verering is toch niet nodig. Hij komt net zo goed problemen tegen in zijn rijden en training als iedere andere ruiter. Hij rijdt alleen toevallig op een hoger niveau in de sport, omdat hij van elk paard de voorbenen hemelshoog kan krijgen en strak gecontroleerde proeven kan rijden. Het is een gave, maar ook niet meer dan dat. Beetje nuchter blijven lijkt mij prima en problemen oplossen aan de basis.

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 19:41

Komisch dat Penelope Leprevost vandaag een ander paard reed tijdens de prijsuitreiking. .

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 19:41

Als Undercover bij een bokker had gestaan was er vast , net als dat ik al zo veel topics heb gezien hier, een topic geopend met 'geen klik met mijn paard, verkopen of niet".

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 19:45

Tendance schreef:
Ik ook, maar door de focus die ervoor nodig is kan een paard ook sneller schrikken, omdat ze met het hoofd bij het werk zijn en niet alles aan zien komen.
Net als dat een gefocust mens kan schrikken

Helemaal mee eens

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:29

Het lijkt wel of iedereen op basis van 1 incident ineens vergeten heeft dat hij de dag ervoor nog goud gewonnen heeft.
Nu is hij een keer geschrokken en dat maakt hem nu spontaan ongeschikt voor de topsport :o?

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:37

Goh ik word kotsmisselijk van bepaalde reactie's hier.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:49

Electra63 schreef:
anneliesdj schreef:
Dat is echt geen kulopmerking van kel106

Klopt daarom zie je ook geen koudbloeden in de echte top

En de meesten worden ook nog eens heet gemaakt in het rijden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:54

Bowen schreef:
Tendance schreef:
Ontspanning met correcte aanspanning. Dat is het lastige eraan!

Maar dat is heel wat anders dan in de stress schieten, er is een verschil tussen gretig zijn, graag willen en peu nerveus zijn.
Hier wordt stress als ok gezien zowat, hoort erbij, is nodig zelfs, dat is dus niet het geval.

Er is een verschil tussen een paard met een "hoge spirit", die graag beweegt, die het zelfs nodig heeft om een lichamelijke en geestelijke uitdaging te hebben en een paard dat niet meer stil kan staan omdat hij zo gestressed is.

Als we een hond zo rond zien lopen zal niemand zeggen, ja dat hoort, bij training horen ze wat spanning te hebben, dit vind niemand een beeld dat je zou moeten willen zien in training, dat is een groot probleem dat zo snel mogelijk opgelost moet worden. Deze hond zal niet scoren op een gehoorzaamheidswedstrijd:

[ Afbeelding ]

Als we dit zien lopen, een hond die zich concentreert, die ontspanning heeft in aanspanning om het maar even gelijk te trekken dan is dat een mooi gezicht, deze hond zal scoren op een gehoorzaamheidswedstrijd:

[ Afbeelding ]

Het is maar om een globaal beeld te krijgen, maar er is gewoon een verschil tussen een gestressed dier en een (bloed) fanatiek dier.

Tendance schreef:
De scheidslijn is op topniveau heel klein.

Daar ben ik het dus niet mee eens, die scheidslijn zou op topniveau juist niet klein moeten zijn. Juist op topniveau zou je verwachten dat de kennis er is om dat verschil duidelijk te hebben, voor elkaar te hebben, in ieder geval te herkennen.
En als dat een keer niet zo is, er kunnen nu eenmaal dingen gebeuren, dan zou die topper + degene die die toppers beoordelen daar wat mee moeten doen, dus niet belonen, maar afstraffen in de punten of zelfs uit de wedstrijd halen.

Het als normaal zien, als het hoort erbij, zelfs als zo lopen ze mooier zien vind ik een regelrechte schande.

Wat een rare vergelijking weer.
Vergelijk je nu Undercover met de bovenste gestresste hond?
Dan zou die echt niet zo mooi de ring door lopen maar de neus in de lucht gooien bij het zien van het publiek.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:08

Met die hond kom je denk ik de ring niet eens in. Ja hij schrikt, ja hij is gespannen, maar had hij niet op z'n tong gebeten,dan was waarschijnlijk aan het eind van de proef de spanning eraf geweest.
Helaas kwam hij niet aan het galop deel toe,want ik weet zeker, dat het daarna oké was geweest.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:12

anneliesdj schreef:
Bowen schreef:

Wat een rare vergelijking weer.
Vergelijk je nu Undercover met de bovenste gestresste hond?
Dan zou die echt niet zo mooi de ring door lopen maar de neus in de lucht gooien bij het zien van het publiek.

Ik heb het niet zo speciaal alleen over Undercover, alhoewel hij deze keer wel meer leek op de bovenstaande hond dan op de onderste en naar mijn mening alleen daarvoor al de ring uitgestuurd had mogen worden. Pech dat het gebeurd, is echt niet elke keer zo, maar op dat moment stond het dier gewoon onder zware stress. En dat is iets wat we gewoon niet moeten willen, dikke pech dus, volgende keer beter.

Het is geen rare vergelijking, ik toon met een ander dier het verschil aan tussen stress en een geconcentreerd, actief dier die zelfs fanatiek kan zijn.
In de dressuur, volgens dat scala, zijn we op zoek naar dat onderste beeld, een actief, maar ontspannen dier, vrij van stress. Spanning zoals bij Undercover deze keer hoort daar gewoon niet bij, niet eens een beetje.

Hier zijn er mensen die zelfs zeggen dat stress erbij hoort, dat ze dat nodig hebben die spanning. Ik ben het daar niet mee eens. Niets mooiers dan dat paard dat actief en ontspannen loopt. Niets mooiers dan dat dier dat fanatiek is, maar ontspannen is.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:14

Tendance schreef:
Met die hond kom je denk ik de ring niet eens in. Ja hij schrikt, ja hij is gespannen, maar had hij niet op z'n tong gebeten,dan was waarschijnlijk aan het eind van de proef de spanning eraf geweest.
Helaas kwam hij niet aan het galop deel toe,want ik weet zeker, dat het daarna oké was geweest.

Klopt, met die hond kom je de ring niet in, of je moet gelijk laten zien dat je die spanning af kan vloeien en dan nog zal het stevig doorklinken in de punten bij een (hoge) gehoorzaamheidswedstrijd, want dan heb je je dier niet voldoende voorbereid, dan doe je gewoon mee voor spek en bonen, om te verbeteren, niet om te winnen. Waarom laten we dit bij dressuur dan wel toe? Want die spanning was niet de reden dat Undercover eruit moest.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:17

Tendance schreef:

Hier sluit ik me bij aan. Hij heeft niet de tijd gekregen om de spanning volledig af te kunnen vloeien. Mss had ie aan t einde vd proef een Veel relaxtere UC gehad. Laten we niet schijnheilig doen: spanning afvloeien
lukt ons ook niet altijd binnen 30 sec met onze eigen paarden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:17

Het is wel een rare vergelijking.
Het zijn foto's, momentopname's, het geeft totaal een vertekend beeld.
Misschien veert de bovenste hond wel op bij het horen van de baas en is hij ineens een en al aandacht.
Honden heb je ook in neurotische uitvoering, bang, rillig, rondkijken, stuiteren, maar zodra het baasje roept, één en al aandacht en klaar om er tegenaan te gaan.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:19

anneliesdj schreef:
Misschien veert de bovenste hond wel op bij het horen van de baas en is hij ineens een en al aandacht.
Honden heb je ook in neurotische uitvoering, bang, rillig, rondkijken, stuiteren, maar zodra het baasje roept, één en al aandacht en klaar om er tegenaan te gaan.

Het gaat even niet om de honden op zichzelf, het gaat om het beeld. Het verschil tussen stress en actief in ontspanning, een geconcentreerd dier, ontspanning in aanspanning dus.
Een dier met spanning vanuit stress is gewoon fout volgens het skala.

Het is alleen maar een rare vergelijking omdat je er vanalles bij haalt wat er niet toe doet in dat voorbeeld.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 19-08-15 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:20

Bowen schreef:
Tendance schreef:

Klopt, met die hond kom je de ring niet in, of je moet gelijk laten zien dat je die spanning af kan vloeien en dan nog zal het stevig doorklinken in de punten bij een (hoge) gehoorzaamheidswedstrijd, want dan heb je je dier niet voldoende voorbereid, dan doe je gewoon mee voor spek en bonen, om te verbeteren, niet om te winnen. Waarom laten we dit bij dressuur dan wel toe? Want die spanning was niet de reden dat Undercover eruit moest.

Undercover is eerder een hond die netjes de oefeningen uitvoert zoals gevraagd, slechts iets te expressief in zijn bewegingen en af en toe half afgeleid door iets langs de zijlijn.
Nog afgezien daarvan zijn hond en paard totaal verschillende dieren en daarom ook niet vergelijkbaar.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:23

anneliesdj schreef:
Bowen schreef:

Undercover is eerder een hond die netjes de oefeningen uitvoert zoals gevraagd, slechts iets te expressief in zijn bewegingen en af en toe half afgeleid door iets langs de zijlijn.
Nog afgezien daarvan zijn hond en paard totaal verschillende dieren en daarom ook niet vergelijkbaar.

Kom nou, deze keer stond het dier stijf van de stress, de titel van deze topic is niet voor niets oplossingen zoeken voor stress bij Undercover, wat niet door mij verzonnen is.
Het gaat gewoon om een dier dat door een gebeurtenis 2 dagen daarvoor nog stijf staat van de stress.

Enkel dat had of uit de ring, of doorgaan, maar voor spek en bonen om met een goede ervaring(spanning kunnen afvloeien) te kunnen eindigen moeten betekenen.
De stress die het dier op dat moment had, in die proef dus, was geen reden om uit te bellen, om te zeggen dit kunnen we niet beoordelen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:26

Bowen schreef:
anneliesdj schreef:

Het gaat even niet om de honden op zichzelf, het gaat om het beeld. Het verschil tussen stress en actief in ontspanning, een geconcentreerd dier, ontspanning in aanspanning dus.
Een dier met spanning vanuit stress is gewoon fout volgens het skala.

En dat had hij ook vast wel terug gezien in zijn score.
Een paard is een vluchtdier, een hond niet. Een paard is overweldigd door de entourage, veel meer dan een hond. Je kunt niet verwachten dat zo'n dier binnen loopt en geen spier vertrekt. De vergelijking tussen paard en hond gaat gewoon totaal niet op.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:28

anneliesdj schreef:
kyrkelover schreef:

En die paarden hoeven natuurlijk ook niet eerst in de paddock te lopen en in stap door het publiek richting baan. En wat dacht je van de westernsport waarbij het juist aangemoedigd wordt dat iedereen lekker mee joelt en doet.

Alleen is wat je daar doet heel anders als een dressuurwedstrijd. Als renpaarden in de paddock lopen en naar de baan gaan staan ze ook niet op 3 benen te suffen. Alleen maakt het niet uit, als ze maar net genoeg onder controle zijn om ze in de startbox te krijgen is er geen probleem. Het wordt wel anders als de startbox open gaat en de ruiter wil draf ipv rengalop, dat gaat dus nooit niet lukken.
Ik denk dat je gewoon zelf die ervaring moet hebben voordat je daarover kunt oordelen. Het heeft niets te maken met ril zijn en overal bang voor zijn (die paarden heb je ook) maar alles met welkwilligheid en concentratie.

Eigenlijk had ik dit topic al lang achter me gelaten ivm de grote kul die hier geschreven wordt.
Daarnaast zeggen dat Edward Gal niet kan rijden of what so ever vindt ik ook shockerend, want dat vind tik echt nonsens.
Maar op deze opmerking wil ik toch graag wat zeggen.
Als Ik de startbox uit wil stappen of draven dan stap of draaf ik de startbox uit.
Zullen enkele zijn die daar wat meer moeite mee hebben, zeker omdat ze aangeleerd zijn dat ze af moeten springen. Het zou toch helemaal van de zotte zijn en levensgevaarlijk als je in een veld met meerdere paarden, waarin je de verantwoordelijkheid hebt over jezelf, het paard je mede ruiters en hun paarden, als je de boel niet onder controle hebt. :+
Ik moet er niet aan denken als je dan niks anders kunt als ze alleen maar weg laten ketsen.