Lonneke Engel verliest rechtszaak tegen familie Bartels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:01

Ik ben er wel redelijk zeker van dat er dingen mis waren/zijn met U2, ik vind het enorm jammer dat er niet kritischer gekeken wordt naar die rapporten en de mogelijke oorzaken.

Niet alleen voor U2 en de betrokken partijen, maar als leermoment voor iedereen die met paarden te maken heeft.

Vandaar ook mijn vraag, hoe zou je zoiets als dit nu moeten aanpakken en openbaar moeten maken, zonder dat het moddergooien wordt en zonder dat de kans om er wijzer van te worden, ondergesneeuwd raakt?

Oftewel: wanneer kun je het nu eigenlijk wel goed doen in een voorval als dit?

Netje, daarom staat er ook 'stel' voor, dus puur hypothetisch, wat zou jij doen?

Shadow0

Re: Lonneke Engel verliest rechtszaak tegen familie Bartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:13

LBLGypsyCobs, wellicht kun je LE dan eens vragen waarom ze ervoor heeft gekozen haar zaak zo eenzijdig in te steken op waardevermindering (en bv niet op de kosten voor onderzoek / behandeling) en vooral ook waarom ze haar kant van het verhaal dan zo slecht heeft voorbereid.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:17

Zal ik doen, hoe had jij het aangepakt Shadow0 :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:38

Hoe had ik wat aangepakt? Je hypothetische situatie? Dat lijkt me hier niet echt relevant (en wat verwarrend omdat hypothetisch en echt dan makkelijk door elkaar kunnen gaan lopen) maar je zou het in een eigen topic kunnen stellen, ik zal er eens over nadenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:41

Ik geloof ook echt wel dat er schade is, kan mij gewoon niet voorstellen dat die professor uit Gent het uit zijn dikke duim heeft zitten zuigen...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 11:47

Shadow0 schreef:
Hoe had ik wat aangepakt? Je hypothetische situatie? Dat lijkt me hier niet echt relevant (en wat verwarrend omdat hypothetisch en echt dan makkelijk door elkaar kunnen gaan lopen) maar je zou het in een eigen topic kunnen stellen, ik zal er eens over nadenken.

Dat ben ik met je eens, mijn hypothetische geneuzel moet niet verward gaan worden met wat er echt speelt.
Maar ik vroeg me af of iemand het eigenlijk überhaupt wel goed kan doen in zo'n situatie.

Er is geen hapklaar antwoord vrees ik.

Ik ga wel deze week rondvragen wat de mogelijkheden en prijzen zijn voor het röntgenen van de kaak van een paard om eventuele bitschade op te sporen en te beoordelen.

Ik wilde dit eigenlijk voor mezelf al doen, wat heb ik de afgelopen jaren bij mijn pony aangericht.
Ergens augustus wil ik naar Visdonk voor gebitscontrole, als het kan laat ik dan gelijk die foto maken.
Dan open ik daar zeker een topic over.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 12:15

Het enige nuttige wat hieruit zou kunnen komen is dat er een onderzoek gedaan zou worden naar paarden op allerlei niveaus, zowel recreatie als sport en verschillende soorten van optoming. Die zouden dan geröntgend moeten worden en dan kijken wat de uitkomsten zijn. Dat zou ik zinvol vinden want daar heeft iedereen iets aan. Want wie weet richten wel ongemerkt met zijn allen wel enorm veel schade aan.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 12:21

Ik heb de afgelopen maanden wat mensen gesproken die regelmatig meedoen/kijken bij dissecties van paarden en als je dan hoort wat men aantreft.
Niet alleen qua gebit, maar ook als men kijkt naar de bespiering en dan wat wij vragen van de paarden, dat dat eigenlijk alleen maar problemen kan geven.

Zo'n onderzoek zou geweldig zijn Vala, hopelijk gaan KNHS en FEI er ooit wat mee doen.
Ik begin in augustus alvast :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 12:31

Maar wie weet valt dat allemaal reuze mee..

De laatste jaren is men toch al wat meer aan het zoeken naar wat het meest vriendelijk is voor het mondje.

Ik heb er ook wel een gezien die botsplinters van z'n kaak had (die er overigens na veel gedoe pas uit waren) die een goed jaar de tijd nodig heeft gehad om voldoende te herstellen om er weer op het oude niveau mee te kunnen rijden, en dat was beslist geen recreatiepaard. Maar deze loopt ook gewoon weer in de top mee.

Dus in dit geval vraag ik mij dan af hoe erg de beschadiging aan de kaak dan was om te beweren dat er geen herstel meer mogelijk zou zijn.
Als er splinters van 2cm lang van de lagen zijn gekomen is dit ook gewoon te genezen, en het bewijs loopt nog rond.

Liz1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 13:22

LBLGypsyCobs schreef:
Maar ik vroeg me af of iemand het eigenlijk überhaupt wel goed kan doen in zo'n situatie.

dat is een heel moeilijke vraag en het antwoord is voor iedereen anders.
naar mijn mening is een normale gebitverzorging voldoende, alleen bij grotere problemen zou je een rontgen onderzoek kunnen doen.
Als het paard normaal op het bit reageerd wat is dan de reden om verder te zoeken?
Voor mij geldt als eerste de verzorging van het paard, het probleem zo goed mogelijk oplossen.
Als je vind dat er iemand een grote fout heeft gemaakt, ja dan kan aansprakelijk stellen een mogelijkheid zijn. Maar de wijze waarop dat hier plaatsvind noem ik absurt.
Ook de bewijzen van het probleem zijn niet op een gebeurtenis terug te voeren , terwijk de rijders expliciet door LE zelf zijn geregeld.

De vragen over de kaak en de flanken zijn dus inderdaad hypotetisch en daarom nauwelijks van belang in het proces.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 14:59

Als je geld te veel hebt laat dan vooral RX's maken van de kaken van je paard. Je kunt je de moeite besparen als je denkt dat dit enige invloed zal hebben op de ruiterij in het algemeen of zelfs de FEI of het lokale clubje. Sinds 2003 is er al een flink boek van Dr Cook & Strasser te lezen ( ook voor leken te begrijpen): Metal in the Mouth. Het geeft een aardige opsomming van wat het bit - in hun opinie- allemaal kan aanrichten. Op een aantal mensen uit vooral het recreatiesegment na, heeft niemand zich er veel van aangetrokken.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 15:50

Liz1964 schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

dat is een heel moeilijke vraag en het antwoord is voor iedereen anders.
naar mijn mening is een normale gebitverzorging voldoende, alleen bij grotere problemen zou je een rontgen onderzoek kunnen doen.
Als het paard normaal op het bit reageerd wat is dan de reden om verder te zoeken?
Voor mij geldt als eerste de verzorging van het paard, het probleem zo goed mogelijk oplossen.
Als je vind dat er iemand een grote fout heeft gemaakt, ja dan kan aansprakelijk stellen een mogelijkheid zijn. Maar de wijze waarop dat hier plaatsvind noem ik absurt.
Ook de bewijzen van het probleem zijn niet op een gebeurtenis terug te voeren , terwijk de rijders expliciet door LE zelf zijn geregeld.

De vragen over de kaak en de flanken zijn dus inderdaad hypotetisch en daarom nauwelijks van belang in het proces.

Het ging me om de manier van dergelijke schade onder de aandacht brengen, dus je paard heeft mondschade opgelopen, vermoedelijk bij de stal waar het getraind wordt. Wat doe je dan, ga je op social media klagen, begin je een zaak, doe je niks, hoe pak je zoiets aan.

Geld teveel niet Jannepauli, ik geloof ook niet dat het zo enorm duur zal zijn, maar wil wel graag weten wat m'n bitrijderij heeft aangericht.
Dat boek van Dr Cook & Strasser heeft misschien maar op kleine schaal effect gehad, maar ieder persoon wat er over na gaat denken is er toch weer 1, denk ik dan.

Hoe zou het eigenlijk komen dat een KNHS, FEI en de ruiterij in het algemeen zich er niks van aantrekken? Interesseert het ze niet, willen ze het niet weten?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:39

Ik kan me vergissen maar voor zover ik de mannen van Visdonk ken, lijken ze me iets te nuchter om in jouw hypotheses mee te gaan, vooral als er geen aanleiding is buiten het geneuzel rondom de verloren rechtzaak.

xbetsiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:39

Jannepauli ben het volledig met je eens , dit heeft er allemaal niets mee te maken ! en op de Visdonk zitten ze niet te wachten op een stel personen die zoiets in hun hoofd hebben ,, iedereen wil het beste voor zijn/ haar paard. het zijn Toppers daar , maar zitten echt niet om werk verlegen om een stelletje te plezieren voor een verloren rechtszaak , hoe eerder dat hoger beroep geweest is hoe beter

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:16

Uhm...als ik foto's van mijn pony wil laten maken moet dat toch gewoon kunnen?

Dat heeft toch helemaal niets met deze zaak te maken en als meer mensen willen weten hoe de kaak van hun paard er aan toe is, is dat toch gewoon hun goed recht?

Ik heb vorig jaar zijn luchtwegen laten controleren omdat ik een piepje hoorde wat anderen nauwelijks hoorden, toch doen ze dat gewoon hoor.
Piepje bleek overigens wel degelijk ergens vandaan te komen, maar heb gelukkig ook kunnen uitsluiten dat het iets ernstigs was.

Ik snap even niet zo goed waar bovenstaande posts nu ineens vandaan komen, ik heb een eindje terug al uitgelegd waar mijn interesse voor het maken van een dergelijke foto vandaan komt.
Dat deze zaak die interesse laat groeien, lijkt me logisch, maar die interesse was er ook al zonder deze zaak.

Het lijkt wel of mensen bang zijn niet meer te kunnen ontkennen dat bitten schade kunnen geven, ook in de handen van topruiters.
Dat zou ook gelijk verklaren waarom de KNHS en FEI zich niet aan zulke zaken wagen en de andere kant op kijken.

Als we de topruiters maar niet beschadigen toch, wie maakt zich druk om de paarden...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:40

Iedereen moet doen waar hijzij zin in heeft :)
Ik laat zelf wel alles checken 1 x per jaar, behalve binnenste buiten keren bv x-ray, klinisch, cornage , hals-rugfotos ed., want ik weet wat mijn paard allemaal mankeert... :o en dat is een lange waslijst aan fysieke ellende.
Op papier zou ik er niet eens op mogen zitten, maar gek genoeg wordt hij van het werk wel beter!

Vandaag trouwen basisdressuur wezen schrijven en kijken, maar ik geloof goed dat er schade kan optreden,
wat hangen toch veel ruiters aan de teugels, of op veel druk rijden en dan vreemd kijken als ie in de staak gaat of niet door het lijf loopt :o

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:25

We brengen hoe dan ook schade toe of laten in ieder geval gebruikssporen achter omdat we op paarden willen rijden. Dat is nu eenmaal zo.

Wat ik zou doen in zo'n situatie? Rare vraag, ik zou nooit in zo'n situatie komen, omdat ik geen paard koop als er geen tijd in kan steken en ik dus ook nooit zo slecht op de hoogte zou zijn van de gezondheid van mijn paard. Bovendien zou ik eerst 3x nadenken of de "schade" aantoonbaar ten tijde van de stalling is ontstaan voor ik alles de media ingooi en ga vingertjewijzen. En of het feitelijk gelinkt kan worden naar de training van Bartels.

Jammer en vervelend voor bartels, die op deze manier toch imagoschade heeft, terwijl voorzover ik kan inschatten zij bepaald geen dierenmishandelaars zijn. Eeuwig zonde dat, ook al is de aanklacht niet bewezen verklaard, er mensen zijn die er op gebrand lijken te zijn Bartels (of trouwens zoeizo Neerlands topdressuurruiters) af te branden. Inderdaad gebaseerd op emotie, internetwijsheid en aannames in plaats van op feiten of kennis van zaken.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:39

Tja hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind....

Wat Bartels betreft, wat mij betreft eerlijke goede ruiters, trainingen zijn
daar gewoon open en bij te wonen als je daar een instructieweek volgt :-)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:52

listiglistje schreef:
Tja hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind....

Wat Bartels betreft, wat mij betreft eerlijke goede ruiters, trainingen zijn
daar gewoon open en bij te wonen als je daar een instructieweek volgt :-)

Maar ook bij Bartels kan er wel eens iets fout gaan. Het zijn weliswaar top paardenmensen, maar ook gewoon mensen.
En mensen maken fouten....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:22

Babootje, is het nu niet eens tijd om te stoppen met telkens dit soort suggestieve teksten te plaatsen?
Niet omdat de fam. Bartels per definitie heilig is maar genoeg is genoeg. De rechter heeft een oordeel uitgesproken en dat zou voor ons buitenstaanders genoeg moeten zijn - tot nader order. Als er een hoger beroep komt en de uitspraak wordt anders.. kun je weer van voren af aan beginnen.

LoveApache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:32

Er was wel degelijk iets aan de hand met het paard en dan nog vreemd dat dit niet zo was voordat hij bij Bartels op training gezet werd.
Ze had toch wel bewijzen hoor maar ja het is wel moeilijk om hierover te oordelen. Het is wel zo dat Bartels soms traint op rollkür of dit met het paard ook zo was kan ik niet zeggen.
Ach ja ik oordeel niet toch wel spijtig dat het paard hier weer met de problemen moet achterblijven /3

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:39

De familie Bartels traint niet met de Rollkür ;).

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:20

Ik wilde al zeggen - Bartels staat er toch juist om bekend dat ze daar niet met Rollkür trainen...

marinka1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:24

Tsja, rollkur of niet het paard werd niet eens getraind door Bartels, alleen zo nu en dan les van Imke en MK is al vanaf haar 12e begeleidt door Jo Willems en als er een diervriendelijke trainer is dan is hij het wel.
Als alle trainingsstallen verantwoordelijk zijn voor hun pensionklanten dan kunnen ze er wel mee stoppen.

LoveApache

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:35

Tsja er zijn waarschijnlijk echt wel veel dingen gebeurt die we niet weten.
Het kan zijn dat Lonneke gelijk had en het kan zijn dat Bartels gelijk had maar ik ken nog iemand die met de familie Bartels een ruzie heeft gehad en ik ben er heilig van overtuigd dat die persoon toen gelijk had want het ging over een verkoop enzo en toen heeft Bartels ook gelijk gekregen maar dit was duidelijk onterecht maar ja.