Rechtszaak tegen Academy Bartels morgen van start

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Abacab

Re: Rechtszaak tegen Academy Bartels morgen van start

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:41

Meneer Wensink is een brave huisvader die zijn vrouw op handen draagt.

maar oei oei oei, zo krijgt deze zaak weer een heel andere wending :D

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:00

Even offtopic, leeft die man wel in het hier en nu? :D
Kristalachtige stem? :=

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:01

Whahaha :=

Ot. Dit gaat nog een hele lange zaak worden Ben ik bang

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:13

Vala schreef:
Even offtopic, leeft die man wel in het hier en nu? :D
Kristalachtige stem? :=

Ik denk dat hij bedoelde te zeggen dat kristal bij een hoge toon kapot springt.
Laat ik bij het horen van de stem van zijn vrouw daar nou ook bang voor zijn. _O-

Maar ff serieus, dit filmpje zegt natuurlijk helemaal niets over de kunde van Wesink als advocaat.
Ik denk dat Lonneke wel een punt heeft, waar rook is, is vuur.
En hoe de uitslag ook zal zijn, Hier zijn alleen maar verliezers.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:54

Het zegt wel wat over het beoordelingsvermogen van dhr Wensink lijkt me ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:00

Anoniem schreef:

Nee, dat is lang niet altijd zo.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:07

sassie81 schreef:
Ik denk dat je niet zo heel hard hoeft te trekken met stang en trens om zulke schade te veroorzaken. misschien wel langer met veel druk rijden. maar nou denk ik het volgende. zou het niet gruwelijk interessant zijn om alle paarden die, zeg, twee a drie jaar met s&t gereden worden om daar eens de lagen van op de foto te zetten. Ik denk dat we ons kapot schrikken! zowel bij de amateurs en professionals. en dan doen we ook meteen de menpaarden.

Ik denk wel dat ze oprecht is in het aanspannen van deze zaak.

Lijkt mij sowieso uit wetenschappelijk oog punt een leuk onderzoek. Ik ben heel benieuwd namelijk.

Wellicht ook al is er geen zichtbare schade is er toch wel iets te zien zijn op een rontgen foto. Ik zou als ruiter wel willen weten of ik toch niet op een 1 of andere manier een paard pijn doe (onbewust) of iig schade toebreng

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:16

Shadow0 schreef:
Anoniem schreef:

Nee, dat is lang niet altijd zo.

Dat is zelfs verbazingwekkend zelden zo in de paardenwereld _O-

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:19

studiemiep schreef:
sassie81 schreef:
Ik denk dat je niet zo heel hard hoeft te trekken met stang en trens om zulke schade te veroorzaken. misschien wel langer met veel druk rijden. maar nou denk ik het volgende. zou het niet gruwelijk interessant zijn om alle paarden die, zeg, twee a drie jaar met s&t gereden worden om daar eens de lagen van op de foto te zetten. Ik denk dat we ons kapot schrikken! zowel bij de amateurs en professionals. en dan doen we ook meteen de menpaarden.

Ik denk wel dat ze oprecht is in het aanspannen van deze zaak.

Lijkt mij sowieso uit wetenschappelijk oog punt een leuk onderzoek. Ik ben heel benieuwd namelijk.

Wellicht ook al is er geen zichtbare schade is er toch wel iets te zien zijn op een rontgen foto. Ik zou als ruiter wel willen weten of ik toch niet op een 1 of andere manier een paard pijn doe (onbewust) of iig schade toebreng

Volgens mijn veearts/paardentandarts kan je dit ook makkelijk zelf voelen, gewoon met je vinger over de lagen gaan.
Als het hobbelig aanvoelt heb je botschade, voelt het glad niet.
Gelukkig had mijn paard mooie gladde lagen en ik rijd toch met de stang en trek :+

Overigens vertelde hij mij dat hij veelal bij professionele dressuurstallen, schade aan de lagen en verwondingen in de mond constateerd door stang en trens.
Veelal dezelfde stallen/bepaalde ruiters (hij noemde geen namen),bijna alle paarden...
Bij het meerendeel van de particulieren/amateurs weinig schade door stang en trens volgens hem.
Bij particulieren zijn het vaak kapotte mondhoeken, de meeste schade zag hij bij dubbelgebroken trensbitten.

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:43

Ik heb exact hetzelfde gehoord als listiglistje van mijn dierenarts ( waarschijnlijk dezelfde).

Vond het best schokkend om te horen dat hij niet aan het gebit van mijn paard kon zien dat hij z2 loopt.

Wat mij betreft mogen ze op wedstrijden daar op gaan controleren en niet meer op die paspoorten idioterie!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:01

Maitu schreef:
Ik heb exact hetzelfde gehoord als listiglistje van mijn dierenarts ( waarschijnlijk dezelfde).

Vond het best schokkend om te horen dat hij niet aan het gebit van mijn paard kon zien dat hij z2 loopt.

Wat mij betreft mogen ze op wedstrijden daar op gaan controleren en niet meer op die paspoorten idioterie!

Wie moet het gebit op wedstrijden gaan controleren? Stel je nog eisen aan de deskundigheid van de controleur ? Wat als er schade te zien of te voelen is? Zijn daar gradaties in? Wat zijn de gevolgen? En wie gaat dat betalen? En dan wordt de wedstrijdruiter gecontroleerd, maar Miep die in haar achtertuin GP rijdt, die wordt niet gecontroleerd? Lijkt me een onhaalbare zaak.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:13

De wedstrijdruiter en vooral die in de top zijn toch vaak diegene waar Miep vanuit haar achtertuin tegen op kijkt.

Als iemand moedwillig een paard mishandeld is dat lastig te voorkomen, zeker omdat we niet in iedere achtertuin kunnen kijken.

Maar een goed voorbeeld stellen en duidelijk maken wat wel en niet kan, is hard nodig.

Misschien geen slecht idee om steekproefsgewijs paarden die een bepaald niveau hebben bereikt of een bepaald aantal wedstrijden per jaar rijden, eens te laten röntgenen.
Even kijken hoe het gebit en de kaak er aan toe zijn.

Dat zijn geen wereldbedragen en kan een mooi inzicht geven, voor de KNHS en de FEI waardevolle informatie en ook voor iedereen die zich te paard begeeft.
Of we schrikken ons helemaal rot van de resultaten, dat kan natuurlijk ook nog.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:17

En paarden die zijn doorverkocht ?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:28

Tja Rome werd ook niet op 1 dag gebouwd.

Maar stel dat je als deelnemer aan wedstrijden kans loopt dat de kaak van je paard geröntgend wordt, dan wil je problemen voor zijn.
Zeker als je een nieuw wedstrijdpaard wil gaan aanschaffen, kans is groot dat naast het röntgenen van benen en eventueel rug ook de kaak een standaard iets gaat worden.

Ik weet wel dat dit voornamelijk de duurdere paarden zijn, maar het is een begin van weer wat meer kennis en bewustzijn.

Die kennis en het bewustzijn van wat een bit in een mond kan doen is er al wel, maar het is ondergeschoven kindje.

Ik hoop dan ook van harte dat de uitkomst van deze zaak er voor zorgt dat er meer met meer aandacht naar trainingsmethodes en eventuele gevolgen voor het paard gekeken wordt.
Dan is er in ieder geval nog iets gewonnen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:31

Er is zoveel dierenleed :7 vooral in de achtertuin, dierenleed kent nl geen nivo...
scheef zittende ruiters, slecht passend harnachement, ruiters zonder balans, geen stille benen, hulpteugels,
harde zagende en trekkende handjes, onkunde, slecht management (voeding, bewegingsbeperking, medische verzorging) etc.

Laten we eerlijk zijn, hoeveel ruiters in NL rijdt op Z nivo en hoger?
Hoeveel procent is dat van de totale Nederlandse paardenpopulatie..ik denk nog geen 5%, waarvan misschien 1 % subtop rijdt.

Waarom moet dan alleen die groep gecontroleerd worden en niet de andere 95%
op al het andere bovengenoemde leed wat er thuis plaats vindt. (maar wat men zelf niet inziet)

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:47

Electra63 schreef:
En paarden die zijn doorverkocht ?

Voortaan bij aankoop van een nieuw paard ook de kaken laten rontgenen.. :D

LBL ik ben het wel met je eens.
En listiglistje, je "moet" ergens beginnen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:58

listiglistje schreef:
Er is zoveel dierenleed :7 vooral in de achtertuin, dierenleed kent nl geen nivo...
scheef zittende ruiters, slecht passend harnachement, ruiters zonder balans, geen stille benen, hulpteugels,
harde zagende en trekkende handjes, onkunde, slecht management (voeding, bewegingsbeperking, medische verzorging) etc.

Laten we eerlijk zijn, hoeveel ruiters in NL rijdt op Z nivo en hoger?
Hoeveel procent is dat van de totale Nederlandse paardenpopulatie..ik denk nog geen 5%, waarvan misschien 1 % subtop rijdt.

Waarom moet dan alleen die groep gecontroleerd worden en niet de andere 95%
op al het andere bovengenoemde leed wat er thuis plaats vindt. (maar wat men zelf niet inziet)

Het liefst zou ik elk paard op de foto zien, maar dat zal niet haalbaar zijn.

Maar een paard wat L loopt, maar bijna elk weekend gestart en veel gereden wordt, is ook interessant om te zien of er in die klasses meer of minder problemen zijn dan in de hogere klasses.

Van de zomer nog een subtop wedstrijd bezocht, wat daar met open mond voorbij komt is echt te erg.
Maar nog erger zijn die paarden die zo dichtgesnoerd zijn, dat ze alleen nog kunnen tandenknarsen.
Die mensen rijden wel punten, dus als ik als enthousiaste ruiter ook graag punten wil rijden, weet ik wat me te doen staat.
En zo erg kan het niet zijn toch? Anders werd er wel ingegrepen.

Realiteit voor mij is dat ik inmiddels zonder bit rondhobbel, hopend dat ik in de jaren dat ik nog dacht dat in de krul trekken normaal was, geen blijvende schade gereden heb.
Ik ben al blij dat ie weer durft uit te schuiven in plaats van opkrullen en sta er van te kijken hoe graag paarden hun best voor ons doen, zelfs als we ze dat nagenoeg onmogelijk maken.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:00

DromenLies schreef:
BMHP schreef:
Het is altijd goed je op je manier van rijden te bezinnen, maar waarschijnlijk rijd de rechter zelf geen paard. In het recht is het paard een goed, iets wat het ook niet makkelijker maakt.
De nadruk zal op de procedure en procedure fouten komen te liggen, waarbij we waarschijnlijk geen antwoorden krijgen.

sportpaarden hebben bijna allemaal een beperkte houdbaarheid waarna blessures de inzet beperken, maar wanneer wordt dit dierenleed of zelfs mishandeling?

Lijkt mij dat voor beide partijen niet veel te winnen is in de rechtbank.

In het recht mag je andermans goederen niet zomaar beschadigen dus ik zie hier wel ruimte voor een onrechtmatige daad wat dat betreft. Ondanks dat ik denk dat het rapport ruimte laat voor tegenargumenten en daarbij niet alles even goed onderbouwd is, heeft Engel wel het eea gesteld dus Bartels zal toch iets moeten aanvoeren om dat van tafel te krijgen. Lukt dat niet, dan bestaat er een kans dat (gedeeltes uit) het rapport zullen gelden als wettig en overtuigend bewijs. De bewijsvoering ligt tenslotten niet bij de rechter maar bij de partijen. Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen maar ik zou op voorhand niet durven stellen dat de uitkomst gelegen is in procedurele onvolkomenheden.

LE heeft heel veel gesteld, maar is wel heel erg makkelijk als het gaat om wie verantwoordelijk is.
Om te beginnen is het belangrijk waartoe LE precies opdracht voor heeft gegeven. Dat laat ze gemakshalve achterwege en laat alle ellende op het bord van stal Bartels.
Uit de verklaringen begrijp ik dat zowel Mischa Koot als Danielle als rijdster door LE zelf zijn aangewezen of gevraagd U2 te rijden en niet stal Bartels, laat staan in opdracht. Schade ontstaan tijdens het rijden aan de flank en de mond wordt onder het beheer van het paard geschoven terwijl de rijdster niet in beeld lijkt te zijn.

Het klopt dat je andermans eigendom niet mag beschadigen, maar als je nalaat om de rijders als verantwoordelijken aan te klagen en gemakshalve T. Bartels aanklaagt zonder dat haar betrokkenheid op papier klopt, verder is het bewijs flinterdun maar wordt gepresenteerd als een grove misstand in de paardensport.
Dan lijkt mij dat de rechter eerst naar de juiste verbanden en de normale procedures kijkt.
Met procedureel bedoel ik dat ik verwacht dat de rechter als eerste zal kijken of stal Bartels wel de verantwoordelijke partij is. Mij zal het niet verbazen als blijkt dat stal Bartels niet of slechts beperkt verantwoording draagt en alle vragen verder onbeantwoord blijven omdat Wensink en LE zijn pijlen op de verkeerde partij hebben gericht.

In dat geval heeft Tinneke Bartels wel te maken met smaad.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:03

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:21

Sorry hoor als ik leek zou zijn of amateur ruiter en rechter wat interesseert mij nou rijdmethodes of denk wijze. Pure feiten is er aan toonbare schade. Zo ja welke is dat? Is er een direct gevolg van schade en gestelde oorzaak/verband. Wie heeft het veroorzaakt? Is het verband te weerleggen of niet? Vast stellen schade en veroorzaker. Niet vast te stellen schade en niet vast te stellen veroorzaker. Tja, probleem bij veroordeling!

Klinkt heel zakelijk en zo ben ik niet, maar als rechter kijk je wel naar de feiten en niet naar gevoel en heel eerlijk soms vind ik dat ook wel beter zo.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 00:31

LBLGypsyCobs schreef:
Misschien geen slecht idee om steekproefsgewijs paarden die een bepaald niveau hebben bereikt of een bepaald aantal wedstrijden per jaar rijden, eens te laten röntgenen.
Even kijken hoe het gebit en de kaak er aan toe zijn.

.... kan een mooi inzicht geven, voor de KNHS en de FEI waardevolle informatie en ook voor iedereen die zich te paard begeeft.
Of we schrikken ons helemaal rot van de resultaten, dat kan natuurlijk ook nog.

Laat er nou ene Prof.Dr. Cook zijn die al jarenlang overtuigend wil bewijzen dat paardenkaken door bitten beschadigd worden - en nee, niet alleen door de dames en heren topruiters, maar met name ook door de amateurs waar het gros van het boktvolk toe behoort. I rest my case.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 02:55

Wie gaat dit allemaal organiseren, controleren, administrateren en betalen ? Het zullen mensen met kennis moeten zijn ?

Wat dacht je van dierenleed door gebrek aan (juiste) voeding, slecht of geen hoefverzorging, wormen, mok, mijt, slecht passende zadels/bitten, onregelmatigheden enz.niet op tijd medische hulp inroepen. Daarbij nog de paarden die met een verborgen gebrek worden verkocht. Daar is dan straks de nieuwe ruiter/eigenaar/pensionhouder voor verantwoordelijk?

Dat U2 schade heeft is verschrikkelijk; wanneer en door wie dit precies veroorzaakt is, blijft moeilijk vast te stellen. Door wie is U2 de 1e jaren gereden ? U2 is regelmatig door de TA gecontroleerd, heeft die niets waargenomen ?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 06:55

Maar die tandarts komt daar om het gebit te onderhouden. Hij is overigens niet 2 x per jaar geweest zoals beweerd werd. Die gaat echt niet zeggen dat ze lekker hebben zitten trekken. Die man verdiend z'n brood met deze stal. Wat denk je wat er net zijn klantenbestand gebeurt als Bartels hem de samenwerking opzegt?
In de paarden(sport) is het gewoon not done om maar iets van de toppers te zeggen. Zij weten het allemaal echt wel. Zij winnen namelijk de prijzen. Maar ik heb er al wel een aantal aan het werk gezien die ik nog niet eens op m'n oude verroeste fiets zou laten rijden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:05

Dan zou de paardentandarts ook terecht moeten staan want dan is die ook mede verantwoordelijk door niks te zeggen. :+

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:22

Het is gewoon een verrot moeilijk cirkeltje om te doorbreken, zowel bij de topstallen als bij het paardenboertje op de hoek die zijn paarden al 50 jaar op dezelfde manier houdt en alles wat daartussen zit.

Daarom zijn dit soort zaken nodig, ook de ophef rond Helgstrand, de eeuwige discussie rond LDR, blijf kritisch op wat je om je heen ziet en wat je zelf doet.
Verdiep je in de anatomie en instincten van je paard en bedenk je wat er gebeurd als jij bepaalde hulpen geeft, houdingen en bewegingen verlangt.