maar oei oei oei, zo krijgt deze zaak weer een heel andere wending
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Vala schreef:Even offtopic, leeft die man wel in het hier en nu?![]()
Kristalachtige stem?
sassie81 schreef:Ik denk dat je niet zo heel hard hoeft te trekken met stang en trens om zulke schade te veroorzaken. misschien wel langer met veel druk rijden. maar nou denk ik het volgende. zou het niet gruwelijk interessant zijn om alle paarden die, zeg, twee a drie jaar met s&t gereden worden om daar eens de lagen van op de foto te zetten. Ik denk dat we ons kapot schrikken! zowel bij de amateurs en professionals. en dan doen we ook meteen de menpaarden.
Ik denk wel dat ze oprecht is in het aanspannen van deze zaak.
studiemiep schreef:sassie81 schreef:Ik denk dat je niet zo heel hard hoeft te trekken met stang en trens om zulke schade te veroorzaken. misschien wel langer met veel druk rijden. maar nou denk ik het volgende. zou het niet gruwelijk interessant zijn om alle paarden die, zeg, twee a drie jaar met s&t gereden worden om daar eens de lagen van op de foto te zetten. Ik denk dat we ons kapot schrikken! zowel bij de amateurs en professionals. en dan doen we ook meteen de menpaarden.
Ik denk wel dat ze oprecht is in het aanspannen van deze zaak.
Lijkt mij sowieso uit wetenschappelijk oog punt een leuk onderzoek. Ik ben heel benieuwd namelijk.
Wellicht ook al is er geen zichtbare schade is er toch wel iets te zien zijn op een rontgen foto. Ik zou als ruiter wel willen weten of ik toch niet op een 1 of andere manier een paard pijn doe (onbewust) of iig schade toebreng
Maitu schreef:Ik heb exact hetzelfde gehoord als listiglistje van mijn dierenarts ( waarschijnlijk dezelfde).
Vond het best schokkend om te horen dat hij niet aan het gebit van mijn paard kon zien dat hij z2 loopt.
Wat mij betreft mogen ze op wedstrijden daar op gaan controleren en niet meer op die paspoorten idioterie!
vooral in de achtertuin, dierenleed kent nl geen nivo...listiglistje schreef:Er is zoveel dierenleedvooral in de achtertuin, dierenleed kent nl geen nivo...
scheef zittende ruiters, slecht passend harnachement, ruiters zonder balans, geen stille benen, hulpteugels,
harde zagende en trekkende handjes, onkunde, slecht management (voeding, bewegingsbeperking, medische verzorging) etc.
Laten we eerlijk zijn, hoeveel ruiters in NL rijdt op Z nivo en hoger?
Hoeveel procent is dat van de totale Nederlandse paardenpopulatie..ik denk nog geen 5%, waarvan misschien 1 % subtop rijdt.
Waarom moet dan alleen die groep gecontroleerd worden en niet de andere 95%
op al het andere bovengenoemde leed wat er thuis plaats vindt. (maar wat men zelf niet inziet)
DromenLies schreef:BMHP schreef:Het is altijd goed je op je manier van rijden te bezinnen, maar waarschijnlijk rijd de rechter zelf geen paard. In het recht is het paard een goed, iets wat het ook niet makkelijker maakt.
De nadruk zal op de procedure en procedure fouten komen te liggen, waarbij we waarschijnlijk geen antwoorden krijgen.
sportpaarden hebben bijna allemaal een beperkte houdbaarheid waarna blessures de inzet beperken, maar wanneer wordt dit dierenleed of zelfs mishandeling?
Lijkt mij dat voor beide partijen niet veel te winnen is in de rechtbank.
In het recht mag je andermans goederen niet zomaar beschadigen dus ik zie hier wel ruimte voor een onrechtmatige daad wat dat betreft. Ondanks dat ik denk dat het rapport ruimte laat voor tegenargumenten en daarbij niet alles even goed onderbouwd is, heeft Engel wel het eea gesteld dus Bartels zal toch iets moeten aanvoeren om dat van tafel te krijgen. Lukt dat niet, dan bestaat er een kans dat (gedeeltes uit) het rapport zullen gelden als wettig en overtuigend bewijs. De bewijsvoering ligt tenslotten niet bij de rechter maar bij de partijen. Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen maar ik zou op voorhand niet durven stellen dat de uitkomst gelegen is in procedurele onvolkomenheden.
LBLGypsyCobs schreef:Misschien geen slecht idee om steekproefsgewijs paarden die een bepaald niveau hebben bereikt of een bepaald aantal wedstrijden per jaar rijden, eens te laten röntgenen.
Even kijken hoe het gebit en de kaak er aan toe zijn.
.... kan een mooi inzicht geven, voor de KNHS en de FEI waardevolle informatie en ook voor iedereen die zich te paard begeeft.
Of we schrikken ons helemaal rot van de resultaten, dat kan natuurlijk ook nog.