Demonstratie Gert van den Hof levert klachtenbrief op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:46

BloemBloem schreef:
Hermelientje schreef:
Erg hilarisch dat de briefschrijfster zelf een methode hanteert die "bereidvol communiceren" heet. Bereidvol is niets, dat woord bestaat niet. Je kunt wel berouwvol zijn of begripvol of vol van je zelf of "full of oliebol" maar bereidvol zijn is helemaal onmogelijk (met of zonder zwaar getraumatiseerde paarden). :D

:+

Ik moest en zou het googlen. Eerste wat ik tegenkom als ik "Bereidvol" google: Dit topic :') :') :')

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:49

Yvank_ schreef:
Hoe ben jij zo zeker ervan dat die paarden doodangst hebben? Dat maak je er zelf van := , eigenaresse van 1 van de paarden zij dat haar paard het allemaal leuk en interessant vond en helemaal niet in de stress was..

Ik was in de stallen en had een gesprek erover met een paar springruiters die ernstig verbaast waren dat men in NL zo stond te klappen voor hem, dat het in Engeland ondenkbaar was. Verder is het zich laten vallen van angst, wel een redelijke indicatie voor doodsangst :)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:51

mairead schreef:
De methode van Gert van den Hof en ook het inrijden van een paard tijdens een dergelijk evenement even daar gelaten...

Volgens de briefschrijfster kunnen we allemaal wel stoppen met paardrijden, want het is toch allemaal een vorm van dwang en dierenkwellerij. Komt op mij een beetje over als zo'n 'geitenwollensokken-type'....

Eens. Stoorde mij ook aan de toon in de brief!

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:51

Hele topic door gelezen.

Wat ik vooral bijzonder vind aan sommige reacties hier. Is dat ze vinden dat gert er zo luchtig en lacherig over doet tijdens het laten zien van zijn werk.

Echter geeft gert aan dat hij dat doet zodat ook hij ontspannen blijft. Je hoort het in het filmpje hier uit het topic. Maar ook op zijn andere filmpjes.

Ook laat hij altijd weten dat het niet met 1x klaar is. Hier zit altijd een project achter. Net zolang als dat jij wilt dat je paard op welk niveau is.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:58

FriesWytske schreef:
Aan wie ligt het dan Bonita_Bon. Volgens mij aan de eigenaren zelf. Die hebben niet genoeg lef voor pas beleerde paarden. Daar moet je namelijk een stukje lef voor hebben. En vooral geen angst. Zodra er angst bij de berijder op treedt. Dan is het paard de baas, die voelt dat namelijk feilloos aan. En gaat daarmee aan de gang.

En een paard met angst gaat echt niet liggen. Die gaat vluchten

Wat een bijzonder snelle en nauwkeurige karakter schets van mijn kennissen. Wat waanzinnig dat je weet dat ze niet genoeg lef hebben, ik zou meedoen aan de lotto. :+

Paard kon nergens heen met voor zich Gert met een touw, naast zich een trekker, aan de andere kant de muur, hij kroop zo laag dat hij letterlijk bijna lag.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:01

KarmaWitch schreef:
Nou, vooruit ik meng mij er bij in.

Ik heb menig filmpje van Gert gezien & ik krijg er gewoon rillingen van.
Hebben jullie trouwens ook gezien wat Gert aanheeft als hij erop kruipt? Een bepaald soort lederen broek. Dat schuift niet zo & dan is het vrij logisch als je blijft plakken. Dat is zo stroef spul...

https://www.youtube.com/watch?v=c2kvP2_QPHo
Even dit filmpje genomen. Paard is nog geen 3 jaar. Behoorlijk druk.
Paard wil niet terug naar stap, Gert geeft 3 behoorlijke rukken aan het touw, dat komt op zijn neus in. Maar dat halster zit te laag op de neus, dus doet zeer.
Paard mest ondertussen, wat ook spuitpoep is, maar mesten is ook een teken van spanning.
Paard is ontzettend nerveus, hoofd hoog, oren naar voren en wil wegvluchten. Wat doet Gert? Juist een correctie met touw en een HO...
Paard gaat in protest aan het touw, een snelle beweging om het paard in de cirkel te laten lopen.
Staart hoog, nek erop... Spanning

Stuk met zadel
Paard laat duidelijk veel spanning zien. Hoofd nog steeds hoor, wil weglopen etc...
In korte tijd heeft paard 3/4x gemest. Weer spanning
Geeft paard tik tegen zn hoofd aan, omdat het protesteert.
Paard bokt, steigert en Gert zegt dat hij stout is. Gert geeft het paard meerdere commando's voor hetzelfde punt...
Paard heeft nog steeds veel spanning en wordt weer aangesingelt
Zwaait continu met het touw. Hij werkt totaal niet met lichaamshouding. Wordt gesproken van een brutaal paard...
Hij jaagt hem vooruit & geeft direct correctie...
Paard moet terug, hoe doet hij dat? 100x terug zeggen en beetje duwen... Hij is niet duidelijk naar het paard...
Uiteindelijk heeft hij iets meer ontspannen stukjes, voor zover je het ontspannen kan noemen.

En wat gebeurd er na het opstappen? Draaien draaien draaien, spanning opbouwen, nog meer spanning & dan flipt ie. Als je goed kijkt zie je Gert op de lepel terecht komen...
Er blijft ontzettend veel spanning en je ziet vluchtgedrag. Dat meneer Gert kan blijven zitten, dikke prima.
Er blijft spanning in. Verbaasd me ook dat eigenaresse zelf ook al heeft geprobeerd, terwijl beestje nog geen 3 jaar...
Ook niet gek dat als je als paard zijnde continu druk voelt op het gevoeligste punt in je neus, dat je dan je hoofd laag houdt om de druk/pijn te proberen ontwijken...
Ook leuk dat er wordt aangehaald dat de oortjes naar voren gaan & het dus goed gaat...
Oren naar voren betekend alert en/of gespannen...

Aan het eind lijkt het gedaan te zijn & geeft Gert meer ruimte. Als je goed naar het paard blijft kijken, zie je dat het paard nog steeds spanning heeft. Ondanks dat het paard stapt, stapt ie niet echt ontspannen...

En bij het 'normale' beleren volgens jou heb je de eerste keer een volkomen ontspannen paard??? Komop zeg dit geloof je toch zelf niet. Wat touw om de neus betreft zie ik dat liever dan aan een bit zitten rommelen, druk op de neus kennen ze immers al van een halster en stoort ze minder als een stuk ijzer in de mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:03

Cemlys schreef:
KarmaWitch schreef:

Hebben jullie trouwens ook gezien wat Gert aanheeft als hij erop kruipt? Een bepaald soort lederen broek. Dat schuift niet zo & dan is het vrij logisch als je blijft plakken. Dat is zo stroef spul...

Paard wil niet terug naar stap, Gert geeft 3 behoorlijke rukken aan het touw, dat komt op zijn neus in. Maar dat halster zit te laag op de neus, dus doet zeer.
Paard mest ondertussen, wat ook spuitpoep is, maar mesten is ook een teken van spanning.
Paard is ontzettend nerveus, hoofd hoog, oren naar voren en wil wegvluchten. Wat doet Gert? Juist een correctie met touw en een HO...
Paard gaat in protest aan het touw, een snelle beweging om het paard in de cirkel te laten lopen.

Stuk met zadel
Paard laat duidelijk veel spanning zien. Hoofd nog steeds hoor, wil weglopen etc...
Paard bokt, steigert en Gert zegt dat hij stout is. Gert geeft het paard meerdere commando's voor hetzelfde punt...
Zwaait continu met het touw. Hij werkt totaal niet met lichaamshouding. Wordt gesproken van een brutaal paard...
Paard moet terug, hoe doet hij dat? 100x terug zeggen en beetje duwen... Hij is niet duidelijk naar het paard...
Uiteindelijk heeft hij iets meer ontspannen stukjes, voor zover je het ontspannen kan noemen.

En wat gebeurd er na het opstappen? Draaien draaien draaien, spanning opbouwen, nog meer spanning & dan flipt ie. Als je goed kijkt zie je Gert op de lepel terecht komen...
Er blijft ontzettend veel spanning en je ziet vluchtgedrag. Dat meneer Gert kan blijven zitten, dikke prima.
Er blijft spanning in. Verbaasd me ook dat eigenaresse zelf ook al heeft geprobeerd, terwijl beestje nog geen 3 jaar...
Ook niet gek dat als je als paard zijnde continu druk voelt op het gevoeligste punt in je neus, dat je dan je hoofd laag houdt om de druk/pijn te proberen ontwijken...
Ook leuk dat er wordt aangehaald dat de oortjes naar voren gaan & het dus goed gaat...

Aan het eind lijkt het gedaan te zijn & geeft Gert meer ruimte. Als je goed naar het paard blijft kijken, zie je dat het paard nog steeds spanning heeft. Ondanks dat het paard stapt, stapt ie niet echt ontspannen...

En bij het 'normale' beleren volgens jou heb je de eerste keer een volkomen ontspannen paard??? Komop zeg dit geloof je toch zelf niet. Wat touw om de neus betreft zie ik dat liever dan aan een bit zitten rommelen, druk op de neus kennen ze immers al van een halster en stoort ze minder als een stuk ijzer in de mond.

Dat is wel het uitgangspunt als ik een paard wat leer ja. Je herhaalt totdat een paard elke stap ontspannen kan doorlopen. Dat is niet zo moeilijk, het kost enkel tijd. En ja, als je een stap begint, dan zal het paard spanning opbouwen, maar door het te herhalen en het paard te helpen te ontspannen kun je een paard rustig laten wennen op zjn tempo. Is toch geen hogere wiskunde dacht ik zo :)

An_J

Re: Demonstratie Gert van den Hof levert klachtenbrief op

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:14

Al met al heeft de dame van bereidvol communiceren zichzelf aardig op de kaart gezet... Zonder enige verdienste

Commercieel heel handig..

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:15

Joolien schreef:
Cemlys schreef:

Dat is wel het uitgangspunt als ik een paard wat leer ja. Je herhaalt totdat een paard elke stap ontspannen kan doorlopen. Dat is niet zo moeilijk, het kost enkel tijd. En ja, als je een stap begint, dan zal het paard spanning opbouwen, maar door het te herhalen en het paard te helpen te ontspannen kun je een paard rustig laten wennen op zjn tempo. Is toch geen hogere wiskunde dacht ik zo :)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:16

Joolien schreef:
Majabeestje schreef:
Maar even serieus.. Gert en Bert..? :')

Moeders was niet zo creatief denk ik :')

Of ze riep vroeger gewoon ".ert" naar boven en dan kwamen ze allebei! Efficient. Zou hij daar zijn time-managing-skills vandaan hebben :')

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:22

Joolien schreef:
Cemlys schreef:

Dat is wel het uitgangspunt als ik een paard wat leer ja. Je herhaalt totdat een paard elke stap ontspannen kan doorlopen. Dat is niet zo moeilijk, het kost enkel tijd. En ja, als je een stap begint, dan zal het paard spanning opbouwen, maar door het te herhalen en het paard te helpen te ontspannen kun je een paard rustig laten wennen op zijn tempo. Is toch geen hogere wiskunde dacht ik zo :)

Ja op deze manier een paard beleren is ook meer mijn ding!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:25

pizza64 schreef:
Joolien schreef:

Dat is wel het uitgangspunt als ik een paard wat leer ja. Je herhaalt totdat een paard elke stap ontspannen kan doorlopen. Dat is niet zo moeilijk, het kost enkel tijd. En ja, als je een stap begint, dan zal het paard spanning opbouwen, maar door het te herhalen en het paard te helpen te ontspannen kun je een paard rustig laten wennen op zijn tempo. Is toch geen hogere wiskunde dacht ik zo :)

Ja op deze manier een paard beleren is ook meer mijn ding!

En ja daar heb ik mijn beroep een tijdje van gemaakt, maar dat is bijnan iet te doen, want volgens veel mensen moet het snel snel en ze verwachten dat je er binnen een bepaalde tijd mee rondrijdt. Als het paard daar nog niet klaar voor is, doe ik dat gewoon niet, klaar.
Maar het kan dus wel :)
Maar nogmaals, als je paarden heb die je echt neit laten zitten of gevaarlijk worden oid, dan zou ik ze doorsturen naar Gert :)

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:26

Joolien schreef:
Cemlys schreef:

Inderdaad. Dat is de bedoeling van het beleren.
Tuurlijk bij alle nieuwe dingen zullen de meeste paarden spanning tonen, maar wanneer je daar op de correcte manier mee om gaat, verdwijnt dat.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:28

Joolien schreef:
Maar nogmaals, als je paarden heb die je echt neit laten zitten of gevaarlijk worden oid, dan zou ik ze doorsturen naar Gert :)

Ik ook Joolien.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:39

Elke dag een stapje verder is dagenlang. soms zelfs wekenlang een stukje stress waarbij juist die voorzichtigheid het paard vaak ook nog eens nerveus en bang maakt. Imho is dat het vermenselijken van paarden, alhoewel ik ook weinig mensen ken die tegen de tandarts zeggen "boor elke dag maar een stukje dat vind ik fijner".

Wat betreft de omgeving: Veulens gaan ook naar veulenkeuringen en daar zijn soms ook veel mensen aanwezig en geeft ook stress. Vanaf woensdag gaan er weer heel veel hengsten die nog geen drie jaar oud zijn een bomvolle hal in om gekeurd te worden en zo kan ik nog even doorgaan.

Iedereen moet het gewoon doen zoals hij of zij denkt dat het goed is. Maar mijn ervaring is dat er fijne paarden terugkomen bij Gert met heel veel vertrouwen in de mensheid.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:41

pizza64 schreef:
Joolien schreef:

Ik ook Joolien.

Helemaal mee eens, van mij hoeft die show ook niet zo nodig maar je ziet gewoon iemand die weet wat hij doet er er erg handig in is. Dit heeft naar mijn mening niets met breken van doen maar wel met respect afdwingen, breken doe je op andere manieren waar ik niet van gediend ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:42

harbourlight schreef:
Elke dag een stapje verder is dagenlang. soms zelfs wekenlang een stukje stress waarbij juist die voorzichtigheid het paard vaak ook nog eens nerveus en bang maakt. Imho is dat het vermenselijken van paarden, alhoewel ik ook weinig mensen ken die tegen de tandarts zeggen "boor elke dag maar een stukje dat vind ik fijner".

Wat betreft de omgeving: Veulens gaan ook naar veulenkeuringen en daar zijn soms ook veel mensen aanwezig en geeft ook stress. Vanaf woensdag gaan er weer heel veel hengsten die nog geen drie jaar oud zijn een bomvolle hal in om gekeurd te worden en zo kan ik nog even doorgaan.

Iedereen moet het gewoon doen zoals hij of zij denkt dat het goed is. Maar mijn ervaring is dat er fijne paarden terugkomen bij Gert met heel veel vertrouwen in de mensheid.

Ben ik niet met je eens. Kijk maar eens naar dit filmpje. Dit paard is gewoon ontspannen aan het einde van het filmpje :)
https://www.youtube.com/watch?v=4H6vRV4LucY
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... e=5561CB03

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:47

Joolien schreef:
Ben ik niet met je eens. Kijk maar eens naar dit filmpje. Dit paard is gewoon ontspannen aan het einde van het filmpje :)

Aan het begin is het paard niet ontspannen en bij iedere volgende stap is er weer stress. Dagenlang, soms wekenlang.
Mijn eigen ervaring is dat paarden blijer worden van duidelijkheid en er heel goed mee omgaan als ze binnen een paar dagen zadelmak gemaakt worden en bijvoorbeeld meegaan op een buitenrit waar ze lekker rechtuit kunnen lopen en veel indrukken op kunnen doen.
Hoe moeilijker je zelf doet, des te moeilijker wordt het voor je paard. Dat mag je gerust niet met mij eens zijn, het is slechts mijn eigen ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:49

Ik vind het inderdaad een beetje overdreven die brief... Heb het zelf ook gezien, en aan de 'ereronde' van het betreffende paard te zien leek die niet zo onder de indruk van het hele gebeuren :')
Ik vond Gert het wel fijn doen, lekker simpel straight to the point, voor paard ook duidelijk ;)
En ja, paardlief ging even aan de kletter, maar zat paarden die dat doen als ze voor het eerst een ruiter/zadel op de rug hebben.

En ik hoorde ook bij het lachende publiek, gewoon om de nuchterheid en opmerkingen van Gert zelf :D
Volgens mij een prima man die zeker weet wat ie doet, zou zeker mijn paard naar hem brengen indien nodig :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:53

harbourlight schreef:
Joolien schreef:

Aan het begin is het paard niet ontspannen en bij iedere volgende stap is er weer stress. Dagenlang, soms wekenlang.
Mijn eigen ervaring is dat paarden blijer worden van duidelijkheid en er heel goed mee omgaan als ze binnen een paar dagen zadelmak gemaakt worden en bijvoorbeeld meegaan op een buitenrit waar ze lekker rechtuit kunnen lopen en veel indrukken op kunnen doen.
Hoe moeilijker je zelf doet, des te moeilijker wordt het voor je paard. Dat mag je gerust niet met mij eens zijn, het is slechts mijn eigen ervaring.

Ben ik ook niet helemaal met je eens, maar ik denk dat we dan teveel offtopic gaan als we dat teveel gaan bespreken. Wel wil ik zeggen dat het uitgangspunt is, dat het einddoel altijd ontspanning is. En ontspanning is acceptatie, niet door af te dwingen. We geven een paard de keuze om de ontspanning op te zoeken, te laten voelen dat dat makkelijker is voor een paard. En het paard daarin zelf te laten aangeven wanneer hij klaar is voor de volgende stap.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:53

harbourlight schreef:
Joolien schreef:

Niet alleen jouw ervaring, de mijne ook :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:56

Natuurlijk is iedereen het er over eens dat als het kan zadelmak gemaakt wordt met zoveel mogelijk ontspanning.
En ook ik kan met de grote mond zeggen dat me dat in het verleden ook altijd is gelukt. En had ook niet altijd de braafste.

Komt dat omdat ik goed was?
Ja goed in inschatten en weten welke ik niet aan moest beginnen.
Paarden als die Gert voorgeschoteld krijgt hoefde ik niet 1 seconde over na te denken of ik die wel zou doen.

En ik denk heel eerlijk bij diegene die hier durven beweren alles met ontspanning zadelmak te kunnen maken ze nooit de karakter paarden van Gert aangeboden hebben gekregen.
Zo wel waren ze al bekend op bokt.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:57

harbourlight schreef:

Maar spanning en stress blijf je tegen komen ook na het beleren, en ondanks dat je het beleren stap voor doet, betekent niet dat je niet duidelijk kunt/moet zijn.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:58

KarmaWitch schreef:

Stuk met zadel

Als je het begin van het filmpje luistert hoor je dat dit paard thuis ook compleet de boel afbreekt. Lijkt me toch beter dat zo iemand dan hulp inschakelt in plaats van dat ze er nog 8 x afdondert. Paard kent waarschijnlijk thuis ook niet anders dan spanning in het rijden, niet gek dat hij dat hier ook vertoont. Opzich laat Gert tijdens het longeren met zijn ho etc duidelijk weten waar het paard aan toe is? Wanneer hij wel en niet moet stoppen? wel vraag ik me af of het zonder al die mensen rustiger zou zijn voor het paard.. Nu kijken er toch heel veel mensen wat extra druk geeft.
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 02-02-15 23:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:00

Bonita_Bon schreef:
Yvank_ schreef:
Hoe ben jij zo zeker ervan dat die paarden doodangst hebben? Dat maak je er zelf van := , eigenaresse van 1 van de paarden zij dat haar paard het allemaal leuk en interessant vond en helemaal niet in de stress was..

Ik was in de stallen en had een gesprek erover met een paar springruiters die ernstig verbaast waren dat men in NL zo stond te klappen voor hem, dat het in Engeland ondenkbaar was. Verder is het zich laten vallen van angst, wel een redelijke indicatie voor doodsangst :)

Correct. Flight, fight, freeze....