Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:03

helaas zitten wij nu ook in het 10 km gebied :(

ik vind het erg sneu en nja onbeschrijfelijk voor de pluimvee houders ...

hier worden hoop ik bij ons alle kippen even opgehokt, de struisvogels na ons zijn vanmiddag al binnen gezet zag ik , word denk ik een uitdaging voor de rest van de kippen die lopen eigenlijk overal maar rond, ik kom ze tegen op het landgoed, als ik het erf afstap zitten er al een paar, en als ik met de auto naar huis rijd of naar stal dan kom ik ook erg veel tegen ... ik vind het heel erg ook de eenden fokkerij nu

ik hou mijn hart van voor alle pluimvee bedrijven, ik blijf voorlopig gewoon op het erf met sparky nja vanaf de wei naar het erf en weer terug

terpentijn

Re: Maatregelen voor de paardenhouderij vanwege vogelgriep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:07

Is nu op TV, het laatste nieuws, hier nog niks van te merken overigens. Zit wel een mega groot pluimveebedrijf hier vlak achter op de grens Drenthe-Groningen (van Jaap de Groot).

Zag vanmorgen met de Dobers uitlaten nog wel in het dorp hobbykippen loslopen. Weet eigenlijk of dat nog mag of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:11

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:15

Heeft iemand enig idee hoe het zit met hobbymatig gehouden kipjes? Bij ons op stal lopen een hoop kippen rond namelijk, allemaal hobby...

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:19

Marjoow schreef:
Heeft iemand enig idee hoe het zit met hobbymatig gehouden kipjes? Bij ons op stal lopen een hoop kippen rond namelijk, allemaal hobby...

hier ook.. ga er morgen weer heen, mochten ze toch nog buiten lopen dan jaag ik ze zelf het hok wel in.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:20

Dat heeft bij ons weinig zin _O- Het hok heeft zoveel openingen waar ze uit kunnen. Ze rennen zelfs door de bak tijdens het rijden :')

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:32

Marjoow schreef:
Dat heeft bij ons weinig zin _O- Het hok heeft zoveel openingen waar ze uit kunnen. Ze rennen zelfs door de bak tijdens het rijden :')

Waar mijn bijrijdpaardje staat is het ook haast onmogelijk. ze lopen overal en nergens en volgens mij zijn ze amper te vangen ook al loopje met een bak met zaad. :')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:34

Vangen kan het best als ze op stok zijn gaan slapen, paar werkhandschoenen aan en dan kun je ze zo oppakken

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:35

Ja vangen is niet zon probleem :Y) Maar het is een beetje dweilen met de kraan open als het hok niet goed afgesloten is. En ik ga daar niets aan doen, dat mag de staleigenaar zelf doen

IlseBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:35

Begin van de week zaten op de kinderboerderij waar ik vrijwilliger ben de vogelhokken dicht maar de andere dieren inclusief de kippen liepen nog in de wei, maar wel hingen er overal briefjes dat je niet de weide in mag.

Ik denk nu wel dat het bij ons nu ook wel strenger wordt. We zitten echt maar net buiten de 10 km zone, maar met 11 km zitten we er niet zo ver vanaf.

Maar echt opsluiten kan wel, maar dat wordt een leuk karwei want ze lopen overal en zijn niet bepaald tam

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:06

Hier op de kinderboerderij zitten ze allemaal in hokken en we zijn dicht voor bezoekers.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:11

Marjoow schreef:
Ja vangen is niet zon probleem :Y) Maar het is een beetje dweilen met de kraan open als het hok niet goed afgesloten is. En ik ga daar niets aan doen, dat mag de staleigenaar zelf doen

Der zit een koppel van 8 ook nu bij ons in de stallen,
ze lopen normaal bij ons los, meerdere koppels.
de meesten zitten in een hok, maar ja proppen is ook niet aangenaam.
Maar als ik dan de deur open trek om bij de stallen te komen.
had er van de week eens bijna tussen de deur.
zodra die opengaat vliegen ze er op af, vanmiddag was er een ontsnapt.
vangen heeft geen zin, tegen schemer komt die wel weer binnen dan gaan ze op stok.
het is wel lastig alle kippen zijn ontregeld ;)
thuis hebben we er nog 3 die leggen van depressie ook geen eieren meer :P ze waren zo mooi aan de leg.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:12

Marjoow schreef:

ja dat heb ik sowieso. het is de probleem van de eigenaar van mijn bijrijpaard en tevens staleigenaar. ik heb in ieder geval in een berichtje laten weten wat ik ervan vond en vind en nu is het aan hun om te beslissen wat ze willen en anders zijn het hun consequenties.

IlseBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:27

Happie schreef:
Hier op de kinderboerderij zitten ze allemaal in hokken en we zijn dicht voor bezoekers.

Voor bezoekers zijn wij inderdaad ook dicht, maar je hebt altijd mensen die toch ondanks alle waarschuwingen toch de wei in gaan en alle kippen passen wel in het hol maar om alle geiten een paar dagen met z'n allen in een hooi te stoppen is niet zo'n goed idee. Daar is het eigenlijk te krap voor. Er is nog wel een hok maar die kan niet dicht.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:53

Alle kinderboerderijen moeten nu op slot zijn en alle vogels opgehokt. Andere dieren hoeven niet opgesloten te worden. Als de kinderboerderij de vogels niet kan of wil vangen, zijn ze zeker tot 18 december verplicht gesloten.

Andere dieren dus niet ophokken, alleen alles met veren :-)

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:09

Precies alles met veren moet opgehokt worden de geiten mogen gewoon lekker buiten lopen. @IlseBr hoe komen die mensen binnen dan? Of kunnen jullie de boerderij niet afsluiten?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:10

kan je anders in aanmerking komen voor een boete eigenlijk?
Ik weet trouwens niet of de stal waar me bijrijdpaardje nou wel of net niet in de grens van 10 km ligt. Want ik heb het preciese adres niet en kamperveen is best groot. Weet iemand daar meer van?

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:11

Ik ga morgen met mijn paard op concours.
Heb de eigen verklaring gevonden, maarmoet ik hem nou in laten vullen door mijn DA mijzelf en de eigenaar van de manege waar ik heen ga?

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:15

@HorseTimeXL ik mag toch hopen dat mensen hun verantwoordelijkheid nemen en boetes niet nodig zijn.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:18

Blijf thuis als je twijfelt.
Ik kom uit Biddinghuizen en zit in de 10km zone

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:37

Rivendell schreef:
Langeraar en ter aar zijn twee aparte plaatsen toch? De.site van de overheid heeft het alleen over ter aar

Het is echt officiëel Langeraar, maar ze noemen het Ter Aar, samen met Korteraar. Papenveer is ook zo een plaatsje. Het is hier allemaal niet zo groot. Was vroeger één gemeente maar valt nu onder Nieuwkoop. Langeraar bestaat geloof ik niet in de (meeste) Tomtoms _O-

(Nieuwkoper hiero)

Helaas zijn sommige mensen gewoon niet zo opletterig :( Zou beter gecontroleerd moeten worden denk ik, maar ze zullen vast ook andere dingen te doen hebben... Maarja dat is het ingewikkelde.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:45

CarinaR schreef:
Blijf thuis als je twijfelt.
Ik kom uit Biddinghuizen en zit in de 10km zone

:j

Wel een beetje ellendig van het startgeld ^)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:46

Ik doel op HorseTimeXL.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:51

CarinaR schreef:
Ik doel op HorseTimeXL.

Sorry ik dacht de poster er onder (en het blijft voor de wedstrijdruiters zonde van het startgeld natuurlijk)

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:52

Overleg even met het wedstrijdsecretariaat anders. Die snappen denk ik ook wel je situatie en dat je er niets aan kan doen.