Paard in modderweiland niet meer toegestaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:32

zullen nu wel veel telefoontjes gaan naar de dierenbescherming, het regent hier al de hele dag als een gek

Veulen84

Re: Paard in modderweiland niet meer toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:58

Ik heb een paar jaar een paard verzorgd die zichzelf bijna ophokte in z'n schuilstal. Elke regenspat ging ie in volle draf naar de schuilstal.
Alles verder buiten, incl eten en water. Maar hij bleef er in.

Mijn huidige merrie loopt er ook wel eens in. Maar dan om te plassen, dat doet ze blijkbaar liever daar dan op de wei. Maf beest.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:25

Pff, hier heeft het de hele nacht geregend. Dat had ik niet verwacht. Het was droog toen ik gisteravond nog hooi op de wei heb gegooid. Ze konden dus zo van de wei de stallen inlopen, maar die troela's doen dat dus niet. Als een op de wei blijft, dan blijft de ander ook, als de een gaat drinken in de stal, dan loopt de ander er achter aan.

Gevolg: toen ik vanmorgen ging voeren, stond er een bibberend paard voor me }:0 . Meteen hooi in de stallen gegooid. Zweetdeken erop, deur dicht. Dochter die nu vakantie heeft uit bed geroepen, want ik moest naar mijn werk. En die gevraagd om haar hoofd en hals te drogen met een paar oude handdoeken en een droge zweetdeken op te leggen als de ander nat was. Gezegd dat ze warme slobbermash moest maken als het bibberen te lang aanhield.

Mocht van mijn lieve nichtje nog haar dunne, waterdichte winterdeken nog erop gooien als ze het koud bleef hebben, maar toen ik wegging stond ze gelukkig al niet meer te bibberen.

Paarden zijn soms vreemde wezens :+ . Ze kunnen droog staan, maar kiezen er voor om in de wei te blijven.
Nu is het gelukkig (nog) geen modderbende bij mij thuis, heb ik een deel verhard voor de stallen en kan ik dat deel ook afsluiten van de wei. Dat doe ik soms ook als het te nat is, want ik wil de wei niet aan gort gelopen hebben, maar ze staan liever op wei als op een kleine uitloop. En dat gun ik alle paarden...en niet, als het regent of modderig buiten is, 24/7 een stal van 3x3 waar ze zich net hun kont kunnen draaien.

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:29

bibberen doen ze niet omdat ze het koud hebben maar om energie op te wekken om warm te blijven
staan hier 24/7 buiten in weer en wind omdat ze die stal niet in willen . als je de temp opneemt als ze staan te rillen zal je zien dat ze het warm hebben

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:34

Onbeperkt hooi eten en rillen houd ze juist warm.
Zondag middag bijna heel het weiland blank na een wolkbreuk.De volgende dag álle water weer weg,alles was weer droog.Ik heb grote bomen rondom het weiland staan en die slurpen gewoon heel veel water weg.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:36

ElineS schreef:

Dit soort foto's kon je eind februari dit jaar ook wel maken bij ons op stal. Beetje jammer alleen dat je dan alleen deze kant zag en het hele droge stuk van 40x60 niet....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:38

LBLGypsyCobs schreef:
Kaula schreef:
Ik denk dat de regel eerder bedoeld is voor paarden die er echt drastisch bij staan.
Dat ze dan op grond van die reden wel kunnen optreden i.p.v er niets mee kunnen.

Ik vrees dus voor die ene overijverige inspecteur die alleen de paarden van z'n dochter op een dressuurstal kent.
Dan is harig, modderig en vooral blij paardenspul wat buiten staat een complete cultuurshock.

Dit dus.

Inspecteur: ze hebben niet heel veel gras he?
Eigenaar van weiland: het zijn IJslanders meneer. En ze zijn ook niet bepaald mager, vindt u wel?

Die zelfde paarden hebben sinds een tijdje een zandpaddock en ze hebben een schuilstal! Mocht niet van de gemeente, moest van de landelijke inspectie. Fuck de lagere overheid. Dus wat dat betreft was de controle een voordeel.

Ik heb zo'n vermoeden dat de wet bedoeld is om te voorkomen dat mensen die het niet goed voor elkaar hebben voor hun paard op deze manier gedwongen kunnen worden om ze in ieder geval uit de blub te halen. Dus dat misstanden van te weinig voer, geen water, modder tot de kogels, makkelijker aangepakt kunnen worden.

Ik mag in m'n handjes knijpen met zandgrond en ook nog eens een mooie paddock met vers, wit zand. Ik ben héél benieuwd hoe deze wet in de praktijk uit gaat pakken.
Laatst bijgewerkt door Koper op 08-07-14 14:41, in het totaal 3 keer bewerkt

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:39

Blue_Eyes schreef:
ElineS schreef:

Dit soort foto's kon je eind februari dit jaar ook wel maken bij ons op stal. Beetje jammer alleen dat je dan alleen deze kant zag en het hele droge stuk van 40x60 niet....

Inderdaad... Vooral bij de stukken waar ze aan het eind van de dag staan te drammen omdat ze naar binnen willen. Daar hou je met een koppel geen sprietje gras meer over... Hopen dat ze dus niet doorslaan in de uitvoering van de regelgeving. Want zeg nou zelf, het is toch niet te doen om je wei in NL moddervrij te houden...

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:40

Ze voelde idd niet koud aan, maar aangenaam warm, maar ze was wel door- en doornat. De tinker voelde eerder koel en nat aan, alsof de warmte niet door haar speklaag heenkwam :+ .

Heb inmiddels telefoon gehad. Ze staat er weer fris en fruitig bij. Ze wilden weten of ze haar nu met gevoerde regendeken buiten moesten zetten.

Tja...zometeen kan ik naar huis en kijken we nog maar eens, want het blijft hier maar regenen.

Hooi hebben ze in de stallen en normaal gesproken kunnen ze dus ook nog eens de wei op. Ze zitten goed in hun spek van al het gras van de afgelopen maanden, maar het gras is nu zo goed als op bij mij thuis. Vandaar dat ik ze sinds deze week op wei/stal ben beginnen bij te voeren.

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:59

Isabonny schreef:
Ze voelde idd niet koud aan, maar aangenaam warm, maar ze was wel door- en doornat. De tinker voelde eerder koel en nat aan, alsof de warmte niet door haar speklaag heenkwam :+ .

Heb inmiddels telefoon gehad. Ze staat er weer fris en fruitig bij. Ze wilden weten of ze haar nu met gevoerde regendeken buiten moesten zetten.

Tja...zometeen kan ik naar huis en kijken we nog maar eens, want het blijft hier maar regenen.

Hooi hebben ze in de stallen en normaal gesproken kunnen ze dus ook nog eens de wei op. Ze zitten goed in hun spek van al het gras van de afgelopen maanden, maar het gras is nu zo goed als op bij mij thuis. Vandaar dat ik ze sinds deze week op wei/stal ben beginnen bij te voeren.

ach nat is ook niet helemaal hoor dat is de buitenlaag van de vacht mits je hem geschoren hebt natuurlijk
als mensen de dieren eens wat minder dekens op zouden den dan zouden de paarden een goed vacht kunnen ontwikkelen waar door ze best buiten kunnen staan zonder dat je bang moet zijn dat ze het koud of slecht hebben . die vacht hebben ze niet voor niets.
wat de blub aan gaat ach we doen het toch nooit goed , en natuurlijk er zijn schrijnende gevallen
wij kunnen het weten want we krijgen ze hier binnen via de dierenbescherming o.a
maar laten we niet de wet uit zijn verband trekken voor we er daadwerkelijk mee te maken hebben
en ze dus op je stoep staan . dan weet je pas hoe de wet door de inspecteur geïnterpreteerd wordt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:35

geetje1 schreef:
bibberen doen ze niet omdat ze het koud hebben maar om energie op te wekken om warm te blijven
staan hier 24/7 buiten in weer en wind omdat ze die stal niet in willen . als je de temp opneemt als ze staan te rillen zal je zien dat ze het warm hebben

die temperatuur daalt vanzelf als ze het met bibberen niet meer warm kunnen houden. Heb toch echt een keer paarden met ondertemperatuur gehad na een hele dag zeikende regen in de herfst met nog zomervachtje...
.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:44

Ligt ook aan de gezondheid van het paard of ze het kunnen hebben zo'n bui. Mijn oude haflinger kon er op een gegeven moment niet meer tegen, die werd echt onderkoelt. Mijn shetters daarentegen kunnen het nu makkelijk aan, wel hebben de jongste beiden het eerste jaar moeite gehad, maar die vacht was ook anders dan het jaar daarna.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:19

Veulen84 schreef:
Ik heb een paar jaar een paard verzorgd die zichzelf bijna ophokte in z'n schuilstal. Elke regenspat ging ie in volle draf naar de schuilstal.
Alles verder buiten, incl eten en water. Maar hij bleef er in.

Mijn huidige merrie loopt er ook wel eens in. Maar dan om te plassen, dat doet ze blijkbaar liever daar dan op de wei. Maf beest.

Haha die van mij staat de hele dag al binnen hoor. Die voelt zich hier echt veel te goed voor. En je wordt er ook vies van. En je haar gaat raar zitten. :+ of de roomservice nog even wat worteltjes kan komen brengen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:38

hahaha. Die van mij hadden gras en de regen viel mee dus die bleven buiten en hebben het niet koud gehad. Maar hier ook vaak genoeg dat ze een dag of nacht de stal amper uit komen. Alleen om te drinken en evt tot de hooinetten buiten ook leeg zijn. Op dat soort dagen ligt er buiten in de (verzopen) paddock geen drol en zo ongeveer alles in de stal of er net buiten en onder afdak.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:42

Heel de dag regen en er staat nog niet 1 plas water op de wei!
Dus ook geen modder op de wei.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:51

gohya schreef:

Staan er wel paarden op? :+

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:54

geerke schreef:
gohya schreef:

Die zijn mischien wel weg gespoelt met dit weer -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:02

BTW, als hier om mij heen kijk zie ik nog heel wat paarden alleen staan.
Kunnen ze daar beter niet eerst wat aan doen? Ik vindt dat elke paard met een een paard fysiek contact moet kunnen hebben en kunnen spelen met mintens 1 andere paard.

Dat alleen staan vindt stukke erger dan beetje blubber.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:11

geerke schreef:
gohya schreef:

Jazeker, 3 paarden en 1 grote pony.En 24/7 op het weiland [bijna 1 hectare] zonder schuilstal,maar met héél veel bomen rondom om te schuilen.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:20

Mijn paddock.. |( |( |(
Die valt nu wel in de categorie "ongeschikt"
ze kunnen in de schuilstal en op t hard, maar de paddock is bagger. Van ellende straks maar op de wei gooien, die is bog begaanbaar gelukkig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:26

Die van mij zijn nu anders letterlijk aan het: "singing and dancing in the rain"!
Eindelijk!! even geen dazen!
Nou heb ik tegenwoordig dus gruwelijke mazzel met de zandgrond waar ze nu op staan, maar zelfs dat word uiteindelijk toch ook echt bagger hoor, met die originele "regenseizoenen" tegenwoordig in NL. En ik blijf ze dan toch echt buiten zetten hoor, laat ze maar stampen in die plassen, s'nachts mogen ze weer hoog en droog in hun schone stallen...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:27

40 kuub zand avalon, thats al it takes!
Nu gaan sparen, dan heb je misschien deze winter nog een super mooie paddock voor je paarden?

Mijn paddock lag er gisteren nog perfect bij, met die regen word 'ie een beetje harder, niet meer zo mul. :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:29

Bij ons staan alle paardenweien in de omtrek gewoon blank met dit weer... Als het stopt met regenen trekt dat snel genoeg weer weg. Maar ja, dan kunnen volgens sommige bokkers hier alle boerderijen bij ons in de omstreken hun keet wel opdoeken :)

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:38

Gypsy schreef:
40 kuub zand avalon, thats al it takes!
Nu gaan sparen, dan heb je misschien deze winter nog een super mooie paddock voor je paarden?

Mijn paddock lag er gisteren nog perfect bij, met die regen word 'ie een beetje harder, niet meer zo mul. :)

Dat gaat er absoluut nog komen Gypsy! Ik ga zo niet nog een winter klooien. Na de vakantie laat ik drainagezand leggen en HOPELIJK staan ze er komende winter wat warmer bij. Maar daar hebben ze nu helaas nog niet veel aan. Wie had zulk weer nog verwacht in juli

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:58

Ehm iedereen met een beetje gezond verstand die een beetje bij de les blijft...? Y;(

Als het al een tijd droog is dan weet je 99% zeker dat er dus nog flink wat achterstallige regen gaat vallen.
Zo gaat het namelijk altijd :P

Lange periode regen wordt eigenlijk altijd opgevolgd door een lange periode droogte. En andersom :)
Gemiddeld zal over 1 of 2 jaar tijd zo'n beetje dezelfde hoeveelheid regen vallen, ergens compenseert een tekort altijd wel weer :j

Is het lange tijd droog dan kan je er donder op zeggen dat je nog een bak water over je heen gaat krijgen :=