Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
liedje89 schreef:Ashley5760 schreef:Wij verkopen ook nooit paarden onder contract... Waarom?
Als paspoort compleet is, betaling voldaan is het paard verkocht als hij hier het erf af gaat. Voorheen mogen ze alle mogelijke onderzoeken doen maar als hij het erf af is is hij verkocht. Punt. Wij geld, zij paard en alle bijbehorende papieren.
Meer duidelijkheid kun je toch niet hebben?
Pas als je met proef, blessures, papieren die niet binnen zijn, geld dat nog betaald moet worden enz enz gaat hobzakken krijg je problemen... (wat men met contract tegen probeert te gaan).
Een contract betekend toch niet standaard dat je allerlei ingewikkelde afspraken wilt maken? Als ik iets duurs koop neem ik altijd de bon mee lijkt me met een paard ook verstandig?
Volgens mij kan je gewoon een standaard contract downloaden bij vereniging eigenpaard oid waar eigenlijk alleen maar instaat ""pietje koopt paard X van Jantje voor bedrag x op datum xx-xx-20xx" met een paar andere standaard bepalingen. Het is dan gewoon achteraf duidelijk dat het paard ook daadwerkelijk door pietje van jantje is gekocht op die datum, want als je dingen mondeling afspreek kan een van de partijen soms ineens een heel andere visie hebben op hoe zo'n gesprek is verlopen.
Ashley5760 schreef:liedje89 schreef:
Een contract betekend toch niet standaard dat je allerlei ingewikkelde afspraken wilt maken? Als ik iets duurs koop neem ik altijd de bon mee lijkt me met een paard ook verstandig?
Volgens mij kan je gewoon een standaard contract downloaden bij vereniging eigenpaard oid waar eigenlijk alleen maar instaat ""pietje koopt paard X van Jantje voor bedrag x op datum xx-xx-20xx" met een paar andere standaard bepalingen. Het is dan gewoon achteraf duidelijk dat het paard ook daadwerkelijk door pietje van jantje is gekocht op die datum, want als je dingen mondeling afspreek kan een van de partijen soms ineens een heel andere visie hebben op hoe zo'n gesprek is verlopen.
Wat wil je dan met die bon? Paard heb je gekocht, geld is voldaan en jij hebt alles wat je nodig hebt. Verkoper kan op geen enkele manier meer aanspraak maken (verkocht is verkocht) en gebreken heb je voor koop uitgebreid kunnen onderzoeken/testen dus is nu risico van koper.
Ashley5760 schreef:Eigenlijk is het hartstikke onlogisch dat een paspoort geen eigendomsbewijs is....
Want, als je een paard koopt moet je een paspoort erbij krijgen, als je deze kan overhandigen aan een instantie om paard op naam te zetten wordt jij eigenaar.
Enige "nadeel" is dat als iemand paspoorten steelt en paarden op naam gaat zetten... Maargoed alsof zo'n contract tussen 2 niet juristen wel waterdicht is?
Smee__ schreef:Ashley5760 schreef:Eigenlijk is het hartstikke onlogisch dat een paspoort geen eigendomsbewijs is....
Want, als je een paard koopt moet je een paspoort erbij krijgen, als je deze kan overhandigen aan een instantie om paard op naam te zetten wordt jij eigenaar.
Enige "nadeel" is dat als iemand paspoorten steelt en paarden op naam gaat zetten... Maargoed alsof zo'n contract tussen 2 niet juristen wel waterdicht is?
Maarja stel je gaat op wedstrijd en geeft het paspoort af bij het secretariaat, dan zijn zij ineens de eigenaar want zij hebben het paspoort?
Vind het maar een ingewikkeld iets, die eigendomsbepaling bij paarden
Alexandra_ schreef:Ik vind t allemaal een beetje achterhaalt hoe dat met papieren zit. Stamboom is een eigendomspapier?! En als je paard nou geen stamboompapier heeft..?
(en ieder paard heeft een paspoort anders ben je illegaal bezig ?)