TROS Opgelicht behandelt oplichtingszaak in de paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: TROS Opgelicht behandelt oplichtingszaak in de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:56

Als bokt topic laat staan, ,kunnen velen gewaarschuwd worden, anders helaas is er niets te vinden op haar naam. Nu vast wel, hoop ik...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:16

liedje89 schreef:
Ashley5760 schreef:
Wij verkopen ook nooit paarden onder contract... Waarom?
Als paspoort compleet is, betaling voldaan is het paard verkocht als hij hier het erf af gaat. Voorheen mogen ze alle mogelijke onderzoeken doen maar als hij het erf af is is hij verkocht. Punt. Wij geld, zij paard en alle bijbehorende papieren.
Meer duidelijkheid kun je toch niet hebben?
Pas als je met proef, blessures, papieren die niet binnen zijn, geld dat nog betaald moet worden enz enz gaat hobzakken krijg je problemen... (wat men met contract tegen probeert te gaan).

Een contract betekend toch niet standaard dat je allerlei ingewikkelde afspraken wilt maken? Als ik iets duurs koop neem ik altijd de bon mee lijkt me met een paard ook verstandig?

Volgens mij kan je gewoon een standaard contract downloaden bij vereniging eigenpaard oid waar eigenlijk alleen maar instaat ""pietje koopt paard X van Jantje voor bedrag x op datum xx-xx-20xx" met een paar andere standaard bepalingen. Het is dan gewoon achteraf duidelijk dat het paard ook daadwerkelijk door pietje van jantje is gekocht op die datum, want als je dingen mondeling afspreek kan een van de partijen soms ineens een heel andere visie hebben op hoe zo'n gesprek is verlopen.

Wat wil je dan met die bon? Paard heb je gekocht, geld is voldaan en jij hebt alles wat je nodig hebt. Verkoper kan op geen enkele manier meer aanspraak maken (verkocht is verkocht) en gebreken heb je voor koop uitgebreid kunnen onderzoeken/testen dus is nu risico van koper.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:54

Ashley5760 schreef:
liedje89 schreef:

Een contract betekend toch niet standaard dat je allerlei ingewikkelde afspraken wilt maken? Als ik iets duurs koop neem ik altijd de bon mee lijkt me met een paard ook verstandig?

Volgens mij kan je gewoon een standaard contract downloaden bij vereniging eigenpaard oid waar eigenlijk alleen maar instaat ""pietje koopt paard X van Jantje voor bedrag x op datum xx-xx-20xx" met een paar andere standaard bepalingen. Het is dan gewoon achteraf duidelijk dat het paard ook daadwerkelijk door pietje van jantje is gekocht op die datum, want als je dingen mondeling afspreek kan een van de partijen soms ineens een heel andere visie hebben op hoe zo'n gesprek is verlopen.

Wat wil je dan met die bon? Paard heb je gekocht, geld is voldaan en jij hebt alles wat je nodig hebt. Verkoper kan op geen enkele manier meer aanspraak maken (verkocht is verkocht) en gebreken heb je voor koop uitgebreid kunnen onderzoeken/testen dus is nu risico van koper.

Als alles mee zit beland die bon in je plakboek of ergens onder in een la.
Maar als er om wat voor reden dan ook onduidelijkheid komt over wie de eigenaar is heb je bewijs dat jij het paard van persoon x hebt gekocht.
- als je pensionstal financiele problemen krijgt en er beslag genomen wordt kun je aantonen dat dat paard van jou is
- als je een paard bij iemand stalt kun je laten zien dat het jou eigendom is
- als iemand je beschuldigt van diefstal kun je de verkoop aantonen.
- wanneer je je dier in bruikleen geeft en deze samenwerking problemen geeft kun je aantonen dat het dier jou eigendom is.
- als iemand je paard meeneemt kun je laten zien dat het jou dier was.

Er zijn tal van redenen op te noemen, kijk maar eens bij het forumdeel TAO voor inspiratie.
En in 99% van de gevallen stel je het voor niks op. Maar die laatste 1% doet het he

Als jij een auto koopt wil je toch ook een bewijs van betaling? En daar zitten lang niet zoveel emoties achter als bij een paard.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:06

En hoe bewijs je dan eigendom als je paard zelfgefokt is? :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:14

Ik heb absoluut heen verstand van fokkerij en de papieren die daar bij komen kijken, dus daar zou ik niet 1,2,3 op kunnen antwoorden, maar misschien dmv dekbewijzen en andere papieren die aantonen dat jij dat veulen hebt gefokt?

Ik ben nog steeds voor een registratie van paarden net zoals dit bij honden tegenwoordig het geval is. Daar ben je tegenwoordig verplicht je te registreren als eigenaar, als ik ga verkopen moet ik de nieuwe eigenaar ook weer een mutatieformulier meegeven. (de verkoper meldt geen eigenaar meer te zijn, de koper meldt nieuwe eigenaar te zijn).
Desnoods op dezelfde manier als bij de auto, maar er is zo vaak onduidelijkheid over eigendom...
Laatst bijgewerkt door secricible op 23-04-14 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:15

Libera schreef:
En hoe bewijs je dan eigendom als je paard zelfgefokt is? :)

Dmv je dekbewijs / overeenkomst rekening van het dekstation en je naam als fokker op het aan jou uitgereikte papier van het stamboek, dat is zo klaar als een klontje

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:59

Maar hoe kan het dan dat Judith Bok als 'owner' op de papieren van het paard staat?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:10

Niet op de papieren toch maar bij het KNHS? Werkt dat niet hetzelfde als ik las in het Tommie Visser topic bij de FEI, dat je dat zonder bewijs kan veranderen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:10

Omdat je iedere idioot op het papier kan zetten. Dat zegt niks. Mijn papieren van mijn paard staan ook nog 2 eigenaren terug.

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:16

Dat paard zal nooit zoveel waard zijn als de schulden zijn!!!!!!
Vraag me af hoe ze dat gaan oplossen!
Wel idd een brutale vrouw!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:16

Dus die papieren zijn achterhaald?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:17

Eigenlijk is het hartstikke onlogisch dat een paspoort geen eigendomsbewijs is....
Want, als je een paard koopt moet je een paspoort erbij krijgen, als je deze kan overhandigen aan een instantie om paard op naam te zetten wordt jij eigenaar.
Enige "nadeel" is dat als iemand paspoorten steelt en paarden op naam gaat zetten... Maargoed alsof zo'n contract tussen 2 niet juristen wel waterdicht is?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:20

Een paspoort als eigendomsbewijs is totaal niet waterdicht, juist vanwege wat je nu benoemt. Het paspoort moet altijd bij het paard blijven, dus het paspoort als eigendomsbewijs is ongeveer vergelijkbaar met het derde deel van je auto in je dashboardkastje leggen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:23

Hm daar heb je gelijk in, maar het zou logischer zijn om "een derde deel" (of zoiets) officieel op laten maken dan allerlei verschillende koopcontracten enz.
(Of zoals bij het vee al gebeurd, de verkoper moet hem afmelden en binnen 24uur moet de koper hem aanmelden). Maar er is sowieso al vanalles gaande om paarden net zoals vee te registreren en dan zal dit er dus ook bij komen

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:24

Precies. Op deze manier hoef je dus alleen maar het paspoort te bemachtigen om een paard toe te eigenen.
Eventuele eigendomspapieren (in het geval van een auto dus het derde deel) kun je nog veilig opbergen in een kluis, die hoef je namelijk niet bij je te hebben als je de auto "vervoert", maar dit is met een paardenpaspoort dus niet te realiseren.
Eigenlijk zou er iets soortgelijks als een "derde deel" voor paardenpapieren moeten komen, gelijk met een vrijwaringsbewijs.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:27

Helemaal mee eens, dat zou een ideale oplossing zijn.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:26

Ashley5760 schreef:
Eigenlijk is het hartstikke onlogisch dat een paspoort geen eigendomsbewijs is....
Want, als je een paard koopt moet je een paspoort erbij krijgen, als je deze kan overhandigen aan een instantie om paard op naam te zetten wordt jij eigenaar.
Enige "nadeel" is dat als iemand paspoorten steelt en paarden op naam gaat zetten... Maargoed alsof zo'n contract tussen 2 niet juristen wel waterdicht is?

Maarja stel je gaat op wedstrijd en geeft het paspoort af bij het secretariaat, dan zijn zij ineens de eigenaar want zij hebben het paspoort?

Vind het maar een ingewikkeld iets, die eigendomsbepaling bij paarden :=

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:36

Smee__ schreef:
Ashley5760 schreef:

Maarja stel je gaat op wedstrijd en geeft het paspoort af bij het secretariaat, dan zijn zij ineens de eigenaar want zij hebben het paspoort?

Vind het maar een ingewikkeld iets, die eigendomsbepaling bij paarden :=

Zoals iets later gezegd zou een soort "3e bewijs" moeten komen dat je thuis houdt en eigendomsbewijs is. (Zoals bij auto's)
Maar zeer wssl komt er binnen niet al te lange tijd net zo'n registratie als bij vee en dan is het vrijwel onmogelijk om paarden te laten "verdwijnen" maar dienen ze ook ten alle tijden goed geregistreerd te staan.
(Bovendien ik laat nooit een paspoort achter op een secretariaat?)

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:08

Ik vind t allemaal een beetje achterhaalt hoe dat met papieren zit. Stamboom is een eigendomspapier?! En als je paard nou geen stamboompapier heeft..?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:10

Alexandra_ schreef:
Ik vind t allemaal een beetje achterhaalt hoe dat met papieren zit. Stamboom is een eigendomspapier?! En als je paard nou geen stamboompapier heeft..?

Stamboom is geen eigendomspapier? Paspoort hooguit maar dat ook niet :P (en ieder paard heeft een paspoort anders ben je illegaal bezig ?)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:11

Stamboekpapier is toch geen eigendomsbewijs?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:14

Nee maar ik denk dat ze de discussie over paspoort bedoeld?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:32

Zonder paspoort mag je het paard niet vervoeren en kun je niet starten en niet slachten. Verkapt is dat dus toch een soort van eigendomsbewijs. Alleen bij de rechter is het geen eigendomsbewijs. ..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 22:58

1e zinnetje van de kleine letters in het paspoort : dit is geen eigendomsbewijs.

Paspoort is er net als bij mensen voor om een individu te identificeren, niet om te bewijzen waar hij/zij bij hoort

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 07:07

Joolien schreef:
bigone schreef:
Ik ook maar ze heeft vandaag nog een verkoopvideo geplaatst dus zo erg zal ze zelf niet onder de indruk zijn van de beschuldigingen.

:=

nieuwschierig nieuwschierig... waar staat ie op??