Andreas Helgstrand verliest sponsor na ophef om foto's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:27

liljebo schreef:
jasmijn78 schreef:
Als je zien hoe in parcoursen af en toe wordt rondgescheurd.... En wat te denken van paarden die in worden gezet in de polosport; daar wordt helemaal niet zachtzinnig gereden. Bij reining/western gebeuren ook vreselijke praktijken. Verder vind ik ook dat de recreatie ruiter er in deze discussies wat gemakkelijk vanaf komt. Daar wordt onder het mom van welzijn ook maar wat aan gerotzooid met bitloze en dus zogenaamd vriendelijke optomingen die ook werken op een aansnoer of hefboomwerking. Met soms fietskettingen over de neus etc.

. Of wat te denken van manege paarden die met te zware bonkende volwassenen rondjes moeten sukkelen. In de AR rijden ze met schaarbitten waar je U tegen zegt, vaak in combinatie met een kaptoom waar ijzer in de neusriem zit verwerkt.

I Je kunt het prestatie-element aandragen en bediscussiëren, maar dat element is er ook in de endurance, springen, western etc. En die disciplines liggen veel minder onder vuur.

Volgens mij is het prestatie element an sich niet de boosdoener. Het zit hem meer in hoeverre een ruiter emotioneel in balans is en daar mee om kan gaan. V.

Ff wat dingen eruit gelicht... ben niet zo goed in apart quoten en antwoorden, dus doe het ff zo.

Deze discussie gaat natuurlijk over Helgstrand, dus is het logisch dat dressuur hier nu onder vuur ligt, maar je hebt helemaal gelijk wat betreft alle andere sporten en eigenlijk alles waarbij het paard wordt ingezet. Ik noemde zelf eeerder ook al dat ik heel wat tot gort gereden recreatiepaarden heb gezien.
Manege paarden hebben vaak ook geen lollig leven. Idd bonkende ruiters ed die veel te snel iets willen doen waar ze nog niet aan toe zijn en waar menig manege op inhaakt want klant is koning. Ook daar heb ik veel gezien waar ik niet blij van wordt (ben toch in heel wat maneges geweest)

Ik vind mbt het leren rijden het nog helemaal niet verkeerd als de eerste tijd met simulater wordt gewerkt en de basislessen eerst aan de longe (zitles) (en tengels van de teugels af... wij hadden vroeger een riem om de hals van het paard waar je je aan vast mocht houden als je toch een balansprobleem kreeg; naast de zitlessen , gymlessen en lessen zonder beugels. De eerste sprongen mocht ik geen teugels vast houden)

Het woord academisch dressuur en NH moet paardvriendelijkheid inhouden (volgens de norm) maar is dat in de praktijk zeker niet altijd. Paardvriendelijkheid zit in de kundigheid van begeleider/ruiter en niet in de naam van het spel.

Dan het presteren... vind ik een moeilijke. Ik denk wel dat de lat (idd niet alleen bij dressuur) tegenwoordig erg hoog ligt en ik kan mij toch voorstellen dat er behoorlijk wat druk bij kijken komt om het paard daartoe aan te zetten. Zoals ik al eerder in dit topic noemde, heeft een paard geen enkel belang bij dressuur, wedstrijd, springen, rennen whatever en zal de intrinsieke motivatie er niet zijn om te presteren.
De eisen/prioriteiten die op wedstrijden worden gesteld spelen volgens mij toch wel een rol in de manier waarop met paarden wordt omgegaan. Veel mensen zijn nu eenmaal competitief ingesteld en wil je winnen, dan moet je aan de gestelde eisen voldoen en ik denk dat het voor heel veel mensen moeilijk is om dan de grenzen van het paard goed te bewaken. Het is een mooi streven dat mensen dat emotioneel moeten kunnen, maar ik denk dat het in de praktijk anders werkt. Zeker als uitvoeringen worden beloond waar veel druk bij kijken komt. Het werkt als alles met positief versterking. Het beloonde wordt meer gedaan; intensiever gedaan.
Vandaar dat ik denk dat andere prioriteiten bij de beoordeling een vriendelijkere omgang met paarden toch in de hand zou kunnen werken. In ieder geval in de wedstrijden
(western ligt overigens tegenwoordig ook vaak -terecht- onder vuur. Hetzelfde probleem: belonen van spectakel wat alleen te bereiken valt met de nodige druk).

Voor de maneges zouden wellicht nieuwe regels moeten worden opgesteld.
Houden we alleen de recreatieve groep over, die niet het paard als bromfiets gebruikt om winst te maken, maar omdat alles maar moet kunnen.
Misschien boetes uitdelen aan die mensen of zo? Geen idee

Een groot probleem hier vormen de dravers, die voor een habbekrats worden verkocht; vaak terecht komen bij mensen die niet worden gehinderd door kennis of kundigheid omdat ze zo goedkoop zijn, mensen die ook niet de bedoeling hebben om er in de toekomst geld aan uit te geven en waar zo'n paard dan vaak niet lang blijft omdat het niet het dier is waarmee ze met wapperende haren de zonondergang tegenmoet rijden. Hooguit de ondergang van het paard.
Ik werk momenteel met een stichting paardenalarm en zie echt wel zaken in die recreatiesector waar je echt niet blij van wordt.

Diep binnenin vind ik een paard eigenlijk niet thuis horen in de wedstrijdsport, maar dat heeft wrs met de huidige situatie te maken. Soms denk ik wel eens dat mensen maar beter helemaal van paarden af kunnen blijven. Te veel gezien, vrees ik.
Maar ik denk wel dat niet ieder mens geschikt is voor een paard.

Ik ben het voor een groot deel met jou en Jasmijn eens op een klein puntje na...oorspronkelijk is de dressuur juist ontwikkeld VOOR het paard.
Omdat een paard van nature 2/3 op de voorhand loopt, en als er een mens op gaat zitten dat natuurlijk nog wat erger wordt.{wat slijtage van de voorbenen oa in de hand werkt} En de dressuur is juist ontwikkeld om het paard in horizontaal evenwicht te krijgen zodat het gewicht evenrediger verdeeld wordt en het paard daardoor gezonder blijft.

Het hele paardrijden is natuurlijk "niet natuurlijk" maar als je het met verstand je paard dressuurmatig traint dan heb je toch het beste voor met je paard lijkt me. Even afgezien van het sport/ego probleem...zie ik dat liever dan raggende springruiters os recreatieruiters die uren naar buiten gaan op een paard die de rug wegdrukt en lekker scheef loopt en daardoor snel stuk gaan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 16:59

Elisa2 schreef:
Ik ben het voor een groot deel met jou en Jasmijn eens op een klein puntje na...oorspronkelijk is de dressuur juist ontwikkeld VOOR het paard.
Omdat een paard van nature 2/3 op de voorhand loopt, en als er een mens op gaat zitten dat natuurlijk nog wat erger wordt.{wat slijtage van de voorbenen oa in de hand werkt} En de dressuur is juist ontwikkeld om het paard in horizontaal evenwicht te krijgen zodat het gewicht evenrediger verdeeld wordt en het paard daardoor gezonder blijft.

Die stelling klopt niet. Dressuur is niet voor het paard; het is hooguit ervoor om het voor het paard mogelijk te maken ons te dragen. Voor het paard hoeft die hele toestand niet. Die loopt liever met soortgenoten in de wei of doet gewoon iets leuks zonder iemand op de rug, als hij al zin heeft in uitdaging.

Maar gezien wij er zo nodig bovenop willen zitten, zou je kunnen de stelling kunnen verdedigen dat goede training voor betere draagkracht zorgt. Maar ook die stelling is wel omstreden.
Mits met verstand wordt gereden, zou het kunnen dat het ons -mits niet te zwaar en te groot en in goede balans- zou kunnen ronddragen voor ontspannen ritjes zonder dat het meteen zijn rug kost. Ik ken toch wel aardig wat mensen die dergelijke ritten maken en waarbij de paarden hun bespiering danken aan zeer afwisselend terrein en ik zie bij die paarden vaak minder problemen dan bij de paarden die in de bak gereden worden voor dressuur. Een bak is per definitie al zwaarder, omdat er meer belasting is voor de gewrichten.

Het probleem in de recreatie is vaak te weinig tijd besteden aan een goede opleiding en niet altijd een goed zadel. Bovendien wordt er zonder benul vaak op los gecrossed; te veel gevraagd, te lang etc. Denk dat daar een groter gevaar in schuilt dan in het buitenrijden zonder dressuur.
Iemand die met een los teugeltje over verschillend terrein rijdt, zonder te veel te vragen, zonder er op los te crossen, goede warming up en cooling down, op een goed opgeleerd paard en met goed zadel; die zelf een goede balans heeft en niet te zwaar is, zal een paard niet kapotrijden.

Overigens heeft onderzoek uitgewezen dat de doorbloeding in weefsel al sterk verminderd na een kwartier rijden met alle gevolgen van dien en dat (naar ik meen) 92% van de rijpaarden veranderingen in de rug blijken te hebben.

Dus per definitie is rijden niet voor het paard maar alleen voor ons zelf.

Elisa2

Re: Andreas Helgstrand verliest sponsor na ophef om foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:31

Dat zeg ik..dat paardrijden per defenitie niet "natuurlijk" is... en wie zegt dat je alleen dressuurmatig kan trainen in de bak?

Manegement is inderdaad ook een hele belangrijke! ik denk dat je minder snel problemen ziet idd bij iemand die met een los teugeltje rustig rijdt zonder veel te vragen omdat de belasting veel minder is. Dat soort mensen rijdt ook meestal niet iedere dag..dat scheelt ookal een heleboel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:42

Hedendaagse dressuur is een "vervanging" van de oude oorlogsvoering.
Veel oefeningen zijn oorlogshandelingen uitgevoerd door het paard om er voor te zorgen dat de ruiter heel het gevecht van man tegen man uitkwam.

Neemt niet weg dat de ruiter hier toch erg buiten zijn boekje is gegaan.
Moeten meer sponsors gaan doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:51

Elisa2 schreef:
Omdat een paard van nature 2/3 op de voorhand loopt, en als er een mens op gaat zitten dat natuurlijk nog wat erger wordt.{wat slijtage van de voorbenen oa in de hand werkt}

Daarom moeten we er eigenlijk niet op gaan zitten. En dan is het cirkeltje weer rond :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:58

Mee eens...maarja het is zo leuk he, dat gevoel van vrijheid ervaar je alleen op een paardenrug!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:16

In het nieuwe topic ( van vandaag ) staat zijn '' verdediging '' }> .... ze zijn tot de vaststelling gekomen dat de stang niet past... 8)7 8)7 en de DA die het paard '' onderzocht '' heeft, is tot het besluit gekomen dat hij niet mag gereden worden tot de mond '' minder pijnlijk '' of '' helemaal genezen '' is :oo :oo :oo Er zit nog een wezenlijk verschil tussen beide denk ik...
Ach ach ach....gekker moet het nu toch niet meer worden. Goed dat Passier zichzelf ook ''on hold'' zet in elk geval !

Hayley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:18

liljebo schreef:
Overigens heeft onderzoek uitgewezen dat de doorbloeding in weefsel al sterk verminderd na een kwartier rijden met alle gevolgen van dien en dat (naar ik meen) 92% van de rijpaarden veranderingen in de rug blijken te hebben.

Kun je dit nader toelichten? Wat bedoel je met de 'doorbloeding in weefsel' en 'veranderingen in de rug' en heb je hier bronnen van?

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:33

zo zie ik dressuur toch liever niet. waar gaat het heen met de sport?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:37

Ik denk dat er heel wat toppertjes rondlopen met een niet passend bit, alleen hoort dat normaal gesproken niet dergelijke dramatische gevolgen te hebben. Als je als ruiter normaal rijd, zal het paard er niet veel last van hebben tenzij het bit echt veel te klein is.

Ik vind zijn uitnodiging overigens wel mooi 'iedereen die zich vragen stelt over het welzijn van Akeem is welkom op stal', het is dat het zo ver weg is, anders zou ik nog gaan ook.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:13

anneliesdj schreef:
Ik vind zijn uitnodiging overigens wel mooi 'iedereen die zich vragen stelt over het welzijn van Akeem is welkom op stal', het is dat het zo ver weg is, anders zou ik nog gaan ook.

Kunnen we hem even uitleggen hoe je een passend bit herkent... ;) :+

Nee, zonder gekheid...vind het heel erg triest, dit ganse verhaal :(

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:15

Pandora2 schreef:
anneliesdj schreef:

Kunnen we hem even uitleggen hoe je een passend bit herkent... ;) :+

Nee, zonder gekheid...vind het heel erg triest, dit ganse verhaal :(

Ik denk dat er heel veel paarden lopen met een niet-passend bit en/of zadel. Alleen van een professionele ruiter verwacht je dat niet. Het klinkt ongeloofwaardig.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 23:17

Profs hebben doorgaans nog wel wat verloop op stal dus die hangen er gewoon in wat ze hebben liggen, of het past is dan niet een eerste prioriteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 06:56

Profs hebben toch genoeg ruiterhuizen als sponsoren ? Anky bv krijgt alles, ken een ruiterhuis dat regelmatig even "wat" komt brengen..

Bitten zullen ook bij promotiemateriaal horen...

Bij de handelsstallen weet ik dat ze de kast openrukken en gewoon wat pakken, boeien....

Maar profs zullen toch wel goede spullen hebben? Zeker als ze een topper aan het trainen zijn?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 08:01

Hier de reglementen van de FEI.
FEI (Fédération Equestre Internationale)

Article 401 - Object and general principles

1. The object of Dressage is the development of the horse into a [/happy athlete through harmonious education. As a result it makes the horse calm, supple, loose and flexible, but also confident, attentive and keen, thus achieving perfect understanding with his rider.

2. These qualities are revealed by:

2.1. The freedom and regularity of the paces;

2.2. The harmony, lightness and ease of the movements;

2.3. The lightness of the forehand and the engagement of the hind quarters, originating in a lively impulsion;

2.4. The acceptance of the bridle, with submissiveness throughout and without any tenseness or resistance.

3. The horse thus gives the impression of doing of his own accord what is required of him. Confident and attentive, he submits generously to the control of his rider, remaining absolutely straight in any movement on a straight line and bending accordingly when moving on curved lines.

4. His walk is regular, free and unconstrained. His trot is free, supple, regular, sustained and active. His canter is united, light and cadenced. His quarters are never inactive or sluggish. He responds to the slightest indication of the rider and thereby gives life and spirit to all the rest of his body.

5. By virtue of a lively impulsion and the suppleness of his joints, free from the paralysing effects of resistance, the horse obeys willingly and without hesitation and responds to the various aids calmly and with precision, displaying a natural and harmonious balance both physically and mentally.

6. In all his work, even at the halt, the horse must be “on the bit”. A horse is said to be “on the bit” when the neck is more or less raised and arched according to the stage of training and the extension or collection of the pace, and he accepts the bridle with a light and soft
contact and submissiveness throughout. The head should remain in a steady position, as a rule slightly in front of the vertical, with a supple poll as the highest point of the neck, and no resistance should be offered to the rider.

7. Cadence is shown in trot and is the result of the proper harmony that a horse shows when it moves with well marked regularity, impulsion and balance. Cadence must be maintained in all the different trot exercises and in all the variations of trot.

8. The rhythm that a horse maintains in all his paces is fundamental to Dressage.

FEI

418 The position and aids of the rider

1. All movements should be obtained without apparent effort of the rider. He should be well balanced, with his loins and hips supple, thighs and legs steady and well stretched downwards. The upper part of the body easy, free and erect, with the hands low and close together without, however, touching either each other or the horse and with the thumbs as the highest point, the elbows and the arms close to the body, enabling the rider to follow the movements of the horse smoothly and freely and to apply his aids imperceptibly. This is the only position making it possible for the rider to school his horse progessively and correctly.
2. Not only the aids of the hand and the legs but also of the seat are of great importance in Dressage. Only the rider who understands how to contract and relax his loin muscles at the right moment is able to influence his horse correctly.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 08:12

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 08:14

Hij moet zich schamen! Als je op zo'n manier moet 'rijden' ben je een waardeloos figuur! Ga alsjeblieft 'n kantoorbaan oid nemen en klim nooit meer op 'n paard! Schande voor de sport dit en helaas is hij niet de enige....walgelijk figuur

Edit filmpje hierboven zie ik liever:D!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 08:20

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:25

russel schreef:
Profs hebben toch genoeg ruiterhuizen als sponsoren ? Anky bv krijgt alles, ken een ruiterhuis dat regelmatig even "wat" komt brengen..

Bitten zullen ook bij promotiemateriaal horen...

Bij de handelsstallen weet ik dat ze de kast openrukken en gewoon wat pakken, boeien....

Maar profs zullen toch wel goede spullen hebben? Zeker als ze een topper aan het trainen zijn?

Goede spullen hebben ze vast ook wel, maar als je een bepaald bitje wilt (met een rolletje, van koper, passoa, extra dik, knevel enz) dan is de keuze beperkt en dan pakken ze gewoon het eerste wat ze tegenkomen. Tenminste, dat heb ik al meermalen gezien.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:30

nombrado schreef:

Die zie ik anders ook geregeld de mond open doen, tong uitsteken ed.
Maar ondanks dat het prachtig is om te zien, denk ik dat je de echte puntjes op de i alleen krijgt wanneer je directere en gedetailleerdere aanwijzingen kunt geven.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:32

anneliesdj schreef:
nombrado schreef:

Die zie ik anders ook geregeld de mond open doen, tong uitsteken ed.
Maar ondanks dat het prachtig is om te zien, denk ik dat je de echte puntjes op de i alleen krijgt wanneer je directere en gedetailleerdere aanwijzingen kunt geven.

Ja, klopt, maar niet doordat een ruiter extreem met hand op bit inwerkt.
mijn paarden staan in vrijheid ook vaak met mond even open of tong eruit. Niets mis mee toch?
gedetailleerde aanwijzingen kan je geven met je zit. Als je met je zit het paard aanwijzingen geeft, is dit niet meer zo ingewikkeld

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:51

nombrado schreef:

Enorm veel respect voor dat ze het zo doet, zelfs nog zonder zadel erop.
Maar dit is ook geen internationale topdressuur, als je bijv. de appuyementen ziet schaart hij heel indrukwekkend maar heeft imo wel veel te weinig lengtebuiging. Ik vind het superknap hoor, begrijp me niet verkeerd, maar wat hierboven staat, het concept is aanwezig maar de puntjes staan niet op de i. Maar ik ben wel van mening dat de puntjes op de i moeten kunnen zonder blauwe tong en zonder spoorplekken. _-:(

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:59

Klopt wel de afwerking is niet 100% maar imo ben je als je je paard op deze manier (lees zonder al dat metaal en getrek en geprik) aan het lopen krijgt wel een ECHTE goeie ruiter (dus in de zin van dat je al die hulpmiddelen niet nodig hebt om je paard bepaalde oefeningen te laten uitvoeren)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:03

Absoluut. Maar ik neem aan dat Andreas in feite ook een goede ruiter is, de vraag is waarom hij het nodig vindt om zijn paarden zo bruut te rijden. Ik denk nl. niet dat het nodig is om een paard goed te laten lopen, zij het dat er wellicht een stukje spektakel verloren gaat (maar is dat per se nodig?)

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:27

Andreas pakt de kritiek toch aardig op en ik moet zeggen dat het mij wel bevreemd dat er geen sporen op de huid(flanken)van Akeem Foldager zijn aangetroffen :?