Wou het net gaan vragen want ik reageer op bokt en ik krijg die mails van klantenservice etc

Hoe kunnen hun dat doen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mrie schreef:Heeft er iemand wel eens nagedacht of bedacht wat de oorzaak hiervan is? Een jaar of vijf geleden misschien langer, waren er veel protesten in de USA tegen het slachten van paarden. Dat is namelijk voor veel mensen not done en zielig voor het beest. Dus heeft de USofA in haar wijsheid een nationale wet aangenomen tegen het slachten van paarden. Dus als je in Amerika woont en je hebt een beest waar je van af moet dan kan dat niet. Alleen noodslachting en euthanasie kunnen. Het gevolg is dus dat net over de grenzen enorme paardenvleesfabrieken ontstaan zijn en afschuwelijke transporten. De oplossing van dit probleem is het terugdraaien van die wet. Paarden moet je kunnen slachten waar de paarden wonen. Of je ze nou op eet of niet, bovendien heeft vlees geen bezwaar tegen lange transporten
En het vervelende is dat er nu moord en brand gekraaid wordt maar dat de werkelijke oorzaak buiten beeld blijft. Het is namelijk veel makkelijker te wijzen naar de fabrieken (die gebruik gemaakt hebben van het ontstane gat in de markt) De vervoerders wederom gat in markt en dagelijks brood verhaal. Tuurlijk ben ik het er mee eens dat dit soort praktijken hemeltergend zijn, maar als we dan toch ergens naar moeten wijzen... wijs dan de juiste kant op, Washington!!!
vienna1987 schreef:Ach we krijgen het allemaal terug op ons bordje letterlijk en figuurlijk. Wij spuiten de dieren vol met te veel medicijnen. Wij voeren de dieren allerlei ander voer dan dat ze eigenlijk anders eten zoals mais, melasse, soja enz. Zorgen dat de weilanden vet bemest worden om meer vlees en meer melk te krijgen en dan vinden we het gek dat we op den duur zelf ook ziek er van worden. Heel vreemd hoor. Nu even voor de vegetariërs onder ons eerlijk ik heb diep respect voor jullie, maar ik weet niet hoeveel er vervangende producten weer daarvan nemen die weer van soja gemaakt zijn. Ook niet echt bepaald een goed alternatief dus!
NathalietjeB schreef:ik ben 1 van de bokkers die in t slachthuis in nijkerk is geweest ...en ik kan zeggen dat t hier in nl echt veel strenger is qua lijnen waar je je als vee eigenaar aan moet houden..
en ik kan alleen maar lof spreken over de heren...ik ben en blijf er toch bij dat er zulke mensen bestaan die met hun gevoel paarden uit hun lijden verlost op een snelle en rustige en respectvolle manier naar het paard toe.
en t slachten in nl is heel anders dan wat je op tv of in filmpjes uit t buitenland gezien heb.
Narita schreef:Yvank_ schreef:Alleen minder vlees eten is niet genoeg... Stoppen met de enorme vermeerdering van paarden zou ook een grote stap vooruit zijn.
Hier ben ik het inderdaad mee eens! Niet zoveel fokken, zeker niet met paarden zonder papieren. En neem ook je verantwoordelijkheid, geldt voor iedereen in de wereld, als je paarden eenmaal afgeschreven zijn, stuur ze naar een respectabel slachthuis. Begin bij het begin.
anneliesdj schreef:f4bjheu schreef:zag je eigenlijk ook in die uitzending paarden daadwerkelijk geslacht worden? en dode paarden hangen/gefileerd worden?
Je ziet er wel een paar geschoten worden, 3 keer voor hij eindelijk raak schiet....
Verder geen beelden van het slachten zelf.
felineepino schreef:anneliesdj schreef:Je ziet er wel een paar geschoten worden, 3 keer voor hij eindelijk raak schiet....
Verder geen beelden van het slachten zelf.
Het gaat toch nergens over.. Hoe moeilijk is het om net iets meer tijd te nemen en 1 keer te hoeven schieten.. Gruwelijk, dit moet toch niet mogen gebeuren?
Vajramani schreef:vienna1987 schreef:Ach we krijgen het allemaal terug op ons bordje letterlijk en figuurlijk. Wij spuiten de dieren vol met te veel medicijnen. Wij voeren de dieren allerlei ander voer dan dat ze eigenlijk anders eten zoals mais, melasse, soja enz. Zorgen dat de weilanden vet bemest worden om meer vlees en meer melk te krijgen en dan vinden we het gek dat we op den duur zelf ook ziek er van worden. Heel vreemd hoor. Nu even voor de vegetariërs onder ons eerlijk ik heb diep respect voor jullie, maar ik weet niet hoeveel er vervangende producten weer daarvan nemen die weer van soja gemaakt zijn. Ook niet echt bepaald een goed alternatief dus!
Sorry hoor maar dit slaat kant noch wal.
medicijnen die varkens, runderen en schapen krijgen worden allemaal geregistreerd in logboeken. Deze ben je verplicht te bewaren. Er wordt hier gezeurd over ab gebruikt. Maar men gaat wel naar de dokter toe voor een kuurtje en heeft daar geen bezwaar tegen. Raar hoor.
Weilanden vet bemest? Sorry, op weiland mag maar een beperkt hoeveelheid meststof op gestrooid worden. Met als gevolg dat er bij dieren tekorten ontstaan.
Ik wil de beelden niet goedpraten maar zoals al enkele keren aangehaald worden alleen de ergste beelden uitgezonden. Blijkbaar zijn die alleen aantrekkelijk.
Ik heb het topic zo eens doorgelezen en kan me heel kwaad maken om diegenen de zeggen dat het in Ned niet veel beter is. Alle eisen en wetten maken het voor een boer niet makkelijker om zijn kop boven water te houden. Eveneens voor lokale slachterijen. De kosten voor het slachten en keuren zijn hoger dan het vlees zal opbrengen. En de consument is 9 van de 10 keer niet bereid om hier voor te betalen. Als je weet wat een boer ontvangt voor zijn vlees is dat maar een schijntje van te totale opbrengst. En dat die dieren zielig in kleine hokken worden gehouden, kom op. Die beesten leven bijna nog luxer dan de boer zelf. al zijn geld gaat op omdat hij moet voldoen aan allerlei eisen.
Mijn ouders hebben een varkenshouderij gehad met daarnaast een camping. Wij hebben geregeld mensen een rondleiding gegeven om het beeld wat zij hadden over de agrarische sector te veranderen. En dat is veelal gelukt
Ik zou vooral willen zeggen tegen diegenen die zeggen dat het hier in ned er ook zo aan toe gaat, stap naar een boer toe, trek dan ook je mond open en vraag of je een rondleiding kan krijgen. En ga dan weer eens spreken