Nieuw systeem voorkomt vallen tijdens het rijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:37

sj33k schreef:
xHaithi schreef:
En we blijven vervolgens nog steeds met dezelfde vraag zitten. Wat als je zadel draait? Rijd je dan lekker mee tussen de benen van je paard tot deze toch eens besluit te stoppen of meet het de hellingsgraad ook en laat hij dan ook los? (Ik moet zeggen dat de situaties waarin dat ding dan wel nuttig zou zijn in dat geval alsmaar slinken..)

De Snap-sensor/processor bevat versnellingsmeters en gyroscopen zodat de positie, snelheid, versnelling en afremming kan worden vastgesteld. Aan de hand van deze gegevens wordt het automatisch openen/sluiten van het systeem bepaald.

Ja oke, maar als dat enkel gaat om het moment waarop je met je paard valt zegt dat nog niets. Tot nu toe zie ik het nergens vermeld staan (heb ook niet alle sites uitgeplozen en nagelezen, zoveel interesseert het me niet) of hij opent als de boel gaat draaien, enkel wanneer paard en ruiter vallen. Iemand anders vermeldde het hier volgens mij ook al maar in de filmpjes zie ik het niet. Of ik ben blind.

Edit: Draaien van het zadel staat voor zover ik heb gezien nergens op de Nederlandse pagina. Alleen wanneer een paard steigert en een bepaalde hellingsgraad bereikt laat het systeem los. Of dat ook voor links en rechts geldt weet ik dus niet.

sj33k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:49

xHaithi schreef:
Ja oke, maar als dat enkel gaat om het moment waarop je met je paard valt zegt dat nog niets. Tot nu toe zie ik het nergens vermeld staan (heb ook niet alle sites uitgeplozen en nagelezen, zoveel interesseert het me niet) of hij opent als de boel gaat draaien, enkel wanneer paard en ruiter vallen. Iemand anders vermeldde het hier volgens mij ook al maar in de filmpjes zie ik het niet. Of ik ben blind.

Edit: Draaien van het zadel staat voor zover ik heb gezien nergens op de Nederlandse pagina. Alleen wanneer een paard steigert en een bepaalde hellingsgraad bereikt laat het systeem los. Of dat ook voor links en rechts geldt weet ik dus niet.

Als het zadel draait, naar links over naar rechts, draait het dekje mee en meet de sensor dat. Het systeem zal zich openen.

xHaithi

Re: Nieuw systeem voorkomt vallen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:02

Heb je het getest dan? Ik vind het er in ieder geval niet duidelijk staan. Het wordt ook nergens geargumenteerd, zelfs niet als verkooppraatje, en er zijn ook geen filmpjes van. Daarbij ook, wat is ver genoeg om überhaupt te openen? Als je al volledig lateraal hangt?

Ik ben nog steeds verre van overtuigd. Om verschillende andere redenen trouwens. Draaiende zadels is er maar 1 van.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 01:03

ik geloof in het systeem. heb net bij die man die het verkoopt uit mogen proberen op het paard die gecorrigeerd moest worden. liet het dekje met de hand draaien toen het los op het paard lag en het systeem is open voordat je met je ogen hebt geknipperd. met bokken ook, je hebt er helemaal geen last van, en je krijgt geen opdonder in je rug of in je bekken. en zoals ik al eerder in mijn reactie zij, heb echt geprobeerd om scheef te hangen maar dat is echt niet mogelijk. alleen de prijs is aan de dure kant, had hem anders wel gekocht. en zoals sommige denken dat het 1 april grap is die moeten het eerst maar uittesten voordat ze weten waar ze over praten.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 07:42

En 1 defect in het systeem en de hele werking van het ding is waardeloos.... Vergeet dat niet!
Nope dat ding komt echt niet in de buurt van mij of mijn paard. Jullie verhalen overtuigen mij totaal niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 07:57

Hij zal ook maar zomaar open klappen als je normaal rijdt, dan heb je opeens allerlei geflapper aan je paard. Niet elk paard is daar van gediend. Nee, een onzinprodukt.

pulliter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:56

ANSWER FROM PULLITER
Hi guys,

…many thanks for all this comments about our Pulliter Smart Security Belt, …we appreciate the positive and we understand the negative ones. It is normal to be skeptical with any new revolutionary invention, most of us are. Some people just critic because they like to do it or they are afraid of change, they probably have not even read the explanations or watch the movies. That is ok. On the other hand, there are always some visionaries and early adopters too who can see the value of the ‘new thing’ and how it can improve their lives and maybe make business out of it.

In horse ridding there have not been many inventions since centuries. The latest and most important was the Stirrups, which took place more than 1.000 years ago !!... Funny enough…. there was a huge controversy too….

If someone from the 1400’s would come to visit us today, ….one of the only things that has neither changed nor evolved since is horse ridding….. The ‘visitor’ would just pick up a horse and ride…. And the curious thing is that at that time they had much less accidents than we do today !

Accidents in horse ridding are a big tabou…. it is hard to find any statistics …and specialized press do not cover it much…. Yet, people keep falling and suffering painful injuries that they carry for the rest of their lives…. and this comes by doing something they love and they are extremely passionate about.

Our vision is to significantly reduce the number of falls and accidents, sometimes even fatal, in this unique sport. We believe it is possible to combine security while keeping all the beauty and the fascination of horse ridding at its purest nature.

We understand that the price might seem a big high, but we believe that safety, health and security are important. The technology we provide is unique and has taken years to develop and test…. And if you compare, …an iPhone cost already 600 euro…and does nothing to improve your safety …

Over the next months we will organize a couple of clinics in Belgium and in The Netherlands to show you and let you try the Pulliter smart securtity belt.

We keep you posted… and thanks again for speaking out your voice, either good or bad, it matters to us. *\o/*

Antonio

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:11

germie schreef:
Hij zal ook maar zomaar open klappen als je normaal rijdt, dan heb je opeens allerlei geflapper aan je paard. Niet elk paard is daar van gediend. Nee, een onzinprodukt.

Sowieso hebben mensen misschien de neiging om andere dingen dan te laten liggen dus als het systeem dan open gaat door een val, een lege batterij of een fout dan zit je wel ineens met een veel groter probleem als je je helm niet op had omdat je toch met de gordel zat bijv.

Ik denk trouwens dat het voor een beginner die bang is om te vallen helemaal niet slecht is om er in een veilige binnenbak eens af te lazeren, 99 van de 100 keer val het mee en ben je erna juist minder bang om te vallen en kun je meer ontspannen rijden. Zeker als je een beginner dan ook wat extra inpakt met bijv een BP :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:22

liedje89 schreef:
Ik denk trouwens dat het voor een beginner die bang is om te vallen helemaal niet slecht is om er in een veilige binnenbak eens af te lazeren, 99 van de 100 keer val het mee en ben je erna juist minder bang om te vallen en kun je meer ontspannen rijden.

Ik ben dan vast die ene... bij mij werkt het absoluut niet zo :)

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:24

Dat laatste denk ik ook liedje89, weet niet of een beginner nog veel zin heeft in rijden wanneer hij een hele rodeo verplicht moet blijven zitten. Haha, shadow0, vallen is ook niet leuk, maar een flinke bokker is ook niets aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:25

paardje1983 schreef:
ik geloof in het systeem. heb net bij die man die het verkoopt uit mogen proberen op het paard die gecorrigeerd moest worden. liet het dekje met de hand draaien toen het los op het paard lag en het systeem is open voordat je met je ogen hebt geknipperd. met bokken ook, je hebt er helemaal geen last van, en je krijgt geen opdonder in je rug of in je bekken. en zoals ik al eerder in mijn reactie zij, heb echt geprobeerd om scheef te hangen maar dat is echt niet mogelijk. alleen de prijs is aan de dure kant, had hem anders wel gekocht. en zoals sommige denken dat het 1 april grap is die moeten het eerst maar uittesten voordat ze weten waar ze over praten.

Vind je het heel erg dat ik me niet op de goede gok op een bokkend, steigerend, rennend paard ga wagen in de hoop dat het riempje me op het paard laat zitten? :+
Ik weet niet hoe jij het doet met te veel adrenaline, maar mijn hart wordt daar niet zo happy van :+ En over het algemeen val ik liever van een bokkend paard af, dan dat ik erop blijf zitten. Ze stoppen niet allemaal met bokken en dan ben ik er op een gegeven moment toch echt liever vanaf..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:37

Mwah wellicht is valtraining in die zin dan effectiever dan gewoon vallen, maar ik ben er mijn tweede les afgelazerd en niets slechter van geworden hoor :+ . Als je nooit valt en het ook krampachtig word vermeden denk ik dat vallen in je hoofd veel dramatischer word dan het eigenlijk is :o

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:43

pulliter schreef:
ANSWER FROM PULLITER
Hi guys,

…many thanks for all this comments about our Pulliter Smart Security Belt, …we appreciate the positive and we understand the negative ones. It is normal to be skeptical with any new revolutionary invention, most of us are. Some people just critic because they like to do it or they are afraid of change, they probably have not even read the explanations or watch the movies. That is ok. On the other hand, there are always some visionaries and early adopters too who can see the value of the ‘new thing’ and how it can improve their lives and maybe make business out of it.

In horse ridding there have not been many inventions since centuries. The latest and most important was the Stirrups, which took place more than 1.000 years ago !!... Funny enough…. there was a huge controversy too….

If someone from the 1400’s would come to visit us today, ….one of the only things that has neither changed nor evolved since is horse ridding….. The ‘visitor’ would just pick up a horse and ride…. And the curious thing is that at that time they had much less accidents than we do today !

Accidents in horse ridding are a big tabou…. it is hard to find any statistics …and specialized press do not cover it much…. Yet, people keep falling and suffering painful injuries that they carry for the rest of their lives…. and this comes by doing something they love and they are extremely passionate about.

Our vision is to significantly reduce the number of falls and accidents, sometimes even fatal, in this unique sport. We believe it is possible to combine security while keeping all the beauty and the fascination of horse ridding at its purest nature.

We understand that the price might seem a big high, but we believe that safety, health and security are important. The technology we provide is unique and has taken years to develop and test…. And if you compare, …an iPhone cost already 600 euro…and does nothing to improve your safety …

Over the next months we will organize a couple of clinics in Belgium and in The Netherlands to show you and let you try the Pulliter smart securtity belt.

We keep you posted… and thanks again for speaking out your voice, either good or bad, it matters to us. *\o/*

Antonio

I think most people don't like the idea of being "secured" to a horse. Even if you test your technology there is always room for an error. I don't want to put my life in the hands of this kind of technology. Horses still be unpredicteble, the idea of being straped to it scares me like hell.
Also I would like to ask if you dit any research on the effect on the human body. The bucks and hits that the spinalcord and neck has to absorb. In most of yout video's the horse stops almost immediately. What if the horse takes a longer "jippy-a-yo" moment? Also neck injuries is what I am afraid of. So I don't believe that staying on the horse is always the best solution. I will prefer a lesson "how to fall" to learn to make the kinetic energy less harmfull. Like try to roll.

I am sorry for my bad english, I hope it is not to hard to read. But mabye could you give me some answers on my questions.
Kind Regards..

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:39

Ach het interesseert me niet echt hoe veilig het zou zijn. Ik val nog altijd liever van een paard af en ik heb er al genoeg argumenten voor genoemd. Mocht dit belachelijke ding ooit verplicht worden zoek ik een andere sport want met dit ding kun je ook op een leeuw gaan rijden. Paardrijden blijft ook echt een sport met dit ding ja, helemaal top!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:47

Dit is een prima systeem voor de VS (en andere toeristenlanden), waar heel veel ritten te paard worden gedaan met ruiters die niet kunnen rijden, op kipmakke paarden. Het voorkomt (zeker in de VS) claims van toeristen die alsnog van een kipmak paard zijn gelazerd en schadevergoeding willen.

Maar voor ruiters die goed kunnen rijden is het onzinnig, en voor het inrijden van paarden die vuil kunnen bokken is het levensgevaarlijk.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:49

Wendy schreef:
Ook als het paard zijn balans verliest (bijvoorbeeld achterover klapt) met stijgeren?

Van mijn eigen paard ben ik in al die jaren nog meer 1 keer af gevallen. En dat kwam omdat ik me liet vallen. In die situatie denk ik echt dat een dergelijke gordel juist gevaarlijker zou zijn geweest, paard was in paniek, ik was mijn balans kwijt, teugels en beugels kwijt en contact met het paard kwijt (hij zat in een heel harde galop). Daarom heb ik besloten om me te laten vallen. Die actie had het effect dat paardlief meteen weer bij de les was, want dat was niet de bedoeling :o?
De beslissing om je te laten vallen moet je heel snel kunnen maken, en dan niet nog weer met allerlei systemen moeten prutsen om ook daadwerkelijk te kunnen vallen.
Blijven zitten kan soms gevaarlijker zijn dan vallen.

Dat vind ik zo knap he, dat je je kunt laten vallen. Ik probeer altijd te blijven zitten.. En das inderdaad niet altijd handig :+
Laatst bijgewerkt door berdien85 op 01-02-14 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:55

Als mijn paard gaat flippen val ik er liever af.. :')

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:30

WildWings schreef:
Zo compleet gek is het toch echt niet- je kan hem zelf ook op ieder gewenst moment openen met een druk van de knop, dus voor de mensen die liever van hun paard afspringen: kan nog steeds. Bij een val van het paard gaat hij ook automatisch open, dus dat is ook niet veel gevaarlijker dan in een gewone situatie.

Wat ik mij wél afvraag is inderdaad hoe het loopt met een echte rodeo ipv een sporadisch bokje, je krijgt dan een paar flinke heen-en-weer schokken te verwerken, die klappen kunnen op je ruggengraat en nek toch ook goede schade doen (misschien kan je dan wel beter eraf donderen nog, zeg maar)..

bij een rodeo voel je eigenlijk er niks van. heb het zelf uitgetest

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:25

Ik moet zeggen dat ik de felheid tegen dit product wel opvallend vind. De ene komt met een erger scenario dan de ander waarbij paarden omvallen, steigeren en in het water springen. Ik kan ook allerlei scenario's bedenken waarbij ik met mijn auto beter af ben zonder veiligheidsgordel, maar ook veel waarbij het toch wel erg fijn is als ik hem om heb.

Bij paardrijden kan ik me het ook voorstellen dat voor sommige ruiters het verschil kan maken tussen zandhappen of blijven zitten. En dan heb ik het niet over worst-case-scenario's waarbij je paard in volle galop de zee induikt en daar omvalt, maar als je over een hindernisje springt en je evenwicht verliest en zo net even makkelijker herstelt. Ik bedoel, het is mij weleens gelukt om op hele lullige wijze van een stilstaand paard te vallen :D. Zo kan ik ook veel scenario's bedenken waarbij het beter is te blijven zitten dan op de grond te vallen :-).

Zo'n gordel is gewoon een nieuw product in de paardenwereld en niemand is verplicht om het te gebruiken of aan te schaffen. En het een sluit het ander niet uit. Je kan ook soms wel en soms niet met gordel rijden of daarnaast vallessen etc. doen. En je moet natuurlijk wel weten bij welk paard (en ruiter) het wel of niet kan.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:05

Tuurlijk zijn er scenario's met auto waarbij.. Zo is het ook met cap, beter af met of zonder. Maar ik blijf dit systeem gevaarlijk vinden bij scenario's die gewoonweg voorkomen bij paarden. Niet iedereen rijd op een braaf en betrouwbaar dier. Antwoord is niet gericht gegeven op die situaties. Ik heb een paard gehad dat graag dreigde en omhoog kwam, dan wil je niet vast zitten. Omklappen is dan levensgevaarlijk. Ook heb ik er een gehad die graag de bakrand meenam, uit dominantie, ook dan wil ik weg kunnen. Voor mij dus echt geen scenario's die 1 op de miljoen voorkomen, maar soms werkelijkheid. Ze blijven onvoorspelbaar. Vind het vergelijk met een autogordel dan ook niet kloppen. Tuurlijk is niemand verplicht deze te kopen, ga ik ook zeker niet doen, maar het gevoel dat het ons gevaarlijk lijkt mag toch besproken worden? De punten die ik me af heb gevraagd in dit topic, heb ik geen tegenargumenten voor gelezen waarbij mijn gevoel er over verandert is. Ik vind het echt een heel gevaarlijk product. Het lijkt leuk om niet te vallen, en vallen is nooit fijn en ook daarbij zie ik gevaren hoe hard je kunt vallen, maar dit product roept zo veel reacties op omdat anderen ook het mogelijke gevaar van de gordel zien.

sj33k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:18

Over de 'worst-case-scenario's' is wel degelijk goed nagedacht. Er is niet voor niks 5 jaar onderzoek aan de productie van het definitieve systeem voorafgegaan.

Door middel van snelheidsmeters en gyroscopen worden de positie van de ruiter, de snelheid en de afremming van het paard gemeten, waarna een processor deze informatie omzet in data die het systeem kunnen activeren tijdens bijvoorbeeld een bokpartij. Wanneer een paard zelf valt, bijvoorbeeld tijdens een sprong, opent het systeem automatisch zodat de ruiter niet onder het paard terecht komt. Wanneer een ruiter wil afstijgen kan deze het systeem zelf openen.

Het is zoals bokker Beert zegt inderdaad een heel handige valpreventie. (haha van een stilstaand paard gevallen :Y) )

Ik ben een keer toen ik langs de weg aan het uitstappen was van mijn paard gelazerd. Mijn merrie draaide zich abrupt 180 graden om waardoor ik op het asfalt klapte. Ik had dat met het Pulliter systeem kunnen voorkomen. Niet alleen had ik toen mijn schouder niet hoeven kneuzen maar dan was mijn merrie ook niet uitgegleden tussen de auto's....

Als je je evenwicht verliest, houdt het Pulliter systeem je in het zadel. Je komt niet naast of onder je paard te hangen. De sensor meet o.a. je positie en snelheid. Het opent zich in de situaties zoals bokker MightyMike omschrijft. Als je een paard hebt waarvan je weet dat hij omhoog komt, zou ik er ook voor kiezen om zonder het Pulliter systeem te gaan rijden.

Ik vind het Pulliter systeem echt een aanvulling op alle veiligheidsproducten.

Het is in dit topic genoemd en het is een waarheid als een koe; paarden zijn schrikdieren. Dus er zijn zo ontzettend veel situaties waarbij een val van het paard had kunnen worden voorkomen.

Voor wie de Pulliter veiligheidsgordel zou willen proberen, in het voorjaar van 2014 komt er in Nederland een demodag.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:54

En als de senor beschadigd is... Zijn de rapen gaar. Ik laat wel of niet vallen niet afhangen van een systeem waar zelf ook fabrieksdfouten of defecten in kunnen optreden. Een sport met risico's blijft het toch wel met of zonder dit ding.

sj33k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:09

Als de sensor beschadigd is of als de batterij (bijna) leeg is, zal de veiligheidsgordel niet sluiten.

Er zit echt een goed idee achter en de nieuwste technieken zijn gebruikt in de snapsensor. Deze sport met duidelijk aanwezige risico's wordt een stuk veiliger met de Pulliter veiligheidsgordel.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:25

sj33k schreef:
Als de sensor beschadigd is of als de batterij (bijna) leeg is, zal de veiligheidsgordel niet sluiten.

Er zit echt een goed idee achter en de nieuwste technieken zijn gebruikt in de snapsensor. Deze sport met duidelijk aanwezige risico's wordt een stuk veiliger met de Pulliter veiligheidsgordel.
Als je een veilige sport wilt beoefenen moet je niet gaan sporten. Blijf dit ding de grootste onzin vinden en het maakt het alleen maar gevaarlijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:29

sj33k schreef:

Paardensport is ook een stuk veiliger op een hobbelpaard :+
Vind het echt onzinnig en ook gevaarlijk, want wat als de gordel dus wel sluit ook al is de sensor beschadigd of gaat ie halverwege het rijden ineens leeg? Klikt ie dan ineens los omdat de batterij leeg gaat? Denk je veilig te rijden, klapt dat ding ineens los op het moment dat ie juist vast had moeten blijven zitten.. Leuk als je paard daar dan ineens van schrikt :+