Veel op stal is geen leven voor een paard, zegt professor

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:12

Focussed schreef:
Mijn paard is er ook zo een die zich gewoon volledig schikt in haar lot.

Zo'n 3 jaar heeft ze 's winters altijd 23/7 op stal gestaan, enkel als ik ging rijden kwam zij eruit.
Met 24/7 buiten (paddock/weide/schuilstal, kan zelf kiezen waar ze staat) merk ik geen verschil.

Juist bij dat soort paarden moet je extra voorzichtig zijn vind ik. Je merkt niet aan ze wat ze zelf het prettigst vinden en je vraagt daardoor snel teveel van ze of dringt ze situaties op die ze eigenlijk niet prettig vinden.
Daarom heeft die van mij ook schuilstal, zodat ze zelf kan kiezen wat ze het prettigst vindt.

Die van mij beschikt NIET in zijn lot want toen hij een paar dagen in de binnenstal moest staan gilde hij de hele boel bij elkaar en wanneer hij met rijden iets niet wil, moet je heul erg sterk in je schoenen staan om het voor elkaar te krijgen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 17:15

Mijn paard kan ook absoluut niet 24/7 zo op de weide geknald worden.

12 uur met Greenguard op de weide en 12 uur op de paddock met hooi en stro in slowfeeder. Zo blijft ze prachtig slank, kan ze wel vrij rondlopen en als ze wilt kan ze in de schuilstal staan.
Er zit namelijk een hoop tussen 20/7 op stal en 24/7 in de wei.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:19

EskeGirl schreef:
@Nens77
Heeft hij eten in de paddock? En staat hij samen?

Want ik zou ook niet blij worden van een zandbak van 10X10 zonder gezelschap en eten.

Onze paddock is 20x40 (rijbak) en meestal staat hij met een vriendje.
Spelen/klieren/vechten doen ze een half uur of drie kwartier, daarna gaan ze lopen schooien of komen ze bij het hek staan.
Losgooien doen we meestal NA het eten omdat ze anders voor het hek blijven
Eten hebben ze meestal met op, en al zou ik mijn paard thuis in de gang zetten met eten zou hij nog tevreden zijn, want waar zijn eten is voelt hij zich thuis.
Soms gooi ik inderdaad de rest van zijn kuil erbij in de bak, dan blijft hij op hetzelfde stukje staan eten.
Wanneer het op is en hij heeft nog een paar keer gerold en 'geschrokken' gaat hij ook weer een beetje lopen schooien of komt bij het hek staan.
Onze paarden staan overigens op stro dus in de stal hebben ze dus altijd wat te knagen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:20

Die van mij kan ook niet 24/7 op een wei gegooid worden.
Niet gek dat dat fout gaat.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:21

Focussed schreef:
Mijn paard kan ook absoluut niet 24/7 zo op de weide geknald worden.

12 uur met Greenguard op de weide en 12 uur op de paddock met hooi en stro in slowfeeder. Zo blijft ze prachtig slank, kan ze wel vrij rondlopen en als ze wilt kan ze in de schuilstal staan.
Er zit namelijk een hoop tussen 20/7 op stal en 24/7 in de wei.

Klopt en zie dat maar eens te vinden hier in de buurt.
Denk 95% die alleen seizoensweidegang biedt en de rest ook in de winter (paddock of gewoon weide).
En waar ze dan ook nog op tijd je paard binnen en buiten zetten voor je
Laatst bijgewerkt door Nens77 op 03-01-14 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:23

little_king schreef:
Die van mij kan ook niet 24/7 op een wei gegooid worden.
Niet gek dat dat fout gaat.

Ging net goed, omdat ik hem regelmatig controleerde.
Ze stonden overigens op kleinere stukken wei in geselecteerde koppels en werden regelmatig over gezet.
Het gras was ook goed (geen koeiengras) maar mijn paard is gewoon een vreetzak.
Waar de rest nog rustig staat te eten is hij al lang en breed klaar.

Elisa2

Re: Veel op stal is geen leven voor een paard, zegt professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:32

Een haflinger is natuurlijk ook sober..dat in combinatie met een vreetzak karakter kan inderdaad voor problemen zorgen. Zo'n paard heeft ook een sober stuk gras nodig en inderdaad is het moeilijk om op pensionstallen de perfecte omstandigheden voor je paard te realiseren.

Ik denk dat het goed is als een paard veel buiten {paddock/wei} kan lopen met soortgenoten,dat komt het dichtst in de buurt van zijn natuur. Maar als dat in de winter maar 4 u per dag is ipv 8..dan is dat jammer maar niet onoverkomelijk vindt ik.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:34

Het leven van een koudbloed bestaat uit 3 dingen
Eten, eten en eten :+

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:36

4 uur per dag is een dagdeel daar zou ik in de randstad vrede mee kunnen hebben. Maar minder niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 17:39

Nee ik ook niet hoor...maar ik zie om me heen bij mensen die hun paarden in pension hebben dat het schipperen is en blijft in de winter. Wat dat betreft is het fijner als je paarden aan huis hebt staan,mijn paarden staan bij mijn ouders en staan in de winter 12 u per dag in de paddock met slowfeeder.En in de zomer zoveel mogelijk overdag in de wei en s"nachts in de paddock met schuilstal. Ik vindt het ideaal,al gun ik ze wel nog meer wei...maarja je kan niet alles hebben.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:08

Elisa2 schreef:
Nee ik ook niet hoor...maar ik zie om me heen bij mensen die hun paarden in pension hebben dat het schipperen is en blijft in de winter. Wat dat betreft is het fijner als je paarden aan huis hebt staan,mijn paarden staan bij mijn ouders en staan in de winter 12 u per dag in de paddock met slowfeeder.En in de zomer zoveel mogelijk overdag in de wei en s"nachts in de paddock met schuilstal. Ik vindt het ideaal,al gun ik ze wel nog meer wei...maarja je kan niet alles hebben.

Dat lijkt me nog eens fijn, dat je zoveel grond hebt zodat je het precies kunt doen zoals je wilt....

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:16

little_king schreef:
Het leven van een koudbloed bestaat uit 3 dingen
Eten, eten en eten :+

:D
Daar wordt hij ook heel blij van maar het is niet goed voor hem dus grijpen we in.
Overigens sta ik op de wachtlijst voor de hit actief in Rhoon, maar eerst kijken of ze er blijven (zie www.redpoldersrhoon.nl het liefst ook de petitie tekenen ;) )

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:43

Nens77 schreef:
Elisa2 schreef:

Dat lijkt me nog eens fijn, dat je zoveel grond hebt zodat je het precies kunt doen zoals je wilt....

Ja dat is het ook,maar daarom zeg ik ook dat nuances op hun plek zijn omdat ik zie hoe lastig het kan zijn op een pensionstal.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:00

Bij mij staan ze veel buiten, tot nu toe nog niet op stal geweest, ze grazen achter de koeien aan dus gelukkig weinig kans op hoefbevangenheid . Helaas kan dit niet bij iedereen en ik heb Welsh pony's, zeer robuust en weinig eisend. Ik haal ze vandaag van het natuurgebied af. De veulens gaan dan met z'n tweeën in een wei mét schuilstal, de merries gaan 's nachts op stal, overdag in de paddock of op de wei (ligt aan hoe nat het is). Het natte is nu ook de enige reden om ze naar huis te halen. Ze zien er verder top uit! *\o/* Ik weet dat dit uitzonderlijk is en in koudere, nattere winters komen ze bij mij ook eerder 's nachts op stal!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 15:48

Nens77 schreef:
en zie dat maar eens te vinden hier in de buurt.

Dat is een egoïstische smoes, geen excuus.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 16:44

Huertecilla schreef:
Nens77 schreef:

Nee gewoon realiteit.

Ik zoek al 5 jaar naar de perfecte pensionstalling.(en perfect moet je heel relatief zien)

Voor het paard is het nu prima op orde maar de bak is drama. Paard staat de hele dag buiten.

Dat moet nu maar even. Maar kommop...5 jaar zoeken voordat je ergens staat waar de boel op orde is. Dan betekend het echt dat er weinig aanbod is van goede stallen.

En telkens weer zie je dezelfde pensionstallen die met boxen op marktplaats staan. Vraag me ook af waarom daar geen lampje gaat branden.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 16:57

Zolang men met simpele middelen toch een boterham kan verdienen zal men niks veranderen.
Dus bv collectief bij je pensionhouder iets voorleggen zou een optie kunnen zijn of zelf zoiets gaan ondernemen. Genoeg animo mits de prijs billijk blijft.

Ik ben blij dat ze hier in mn achter/voortuin staan. 1,2 ha en zelf al de voor en nadelen hebben... kan verder ook niemand de schuld geven als de bak een keer nat is. Okee ik moet de eigenaar (mn man) nog s aan zn shirt trekken dat ik goede verlichting in de bak wil haha

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:10

Huertecilla schreef:
Nens77 schreef:

En jij kunt erover oordelen want jij woont ook hier in de buurt ?
En jouw situatie wat gezin, werk en paard betreft is exact gelijk aan de mijne ?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:11

Nens77 schreef:

Dat is een egoïstische smoes, geen excuus.[/quote]

Nee gewoon realiteit.

Ik zoek al 5 jaar naar de perfecte pensionstalling.(en perfect moet je heel relatief zien)

Voor het paard is het nu prima op orde maar de bak is drama. Paard staat de hele dag buiten.

Dat moet nu maar even. Maar kommop...5 jaar zoeken voordat je ergens staat waar de boel op orde is. Dan betekend het echt dat er weinig aanbod is van goede stallen.

En telkens weer zie je dezelfde pensionstallen die met boxen op marktplaats staan. Vraag me ook af waarom daar geen lampje gaat branden.[/quote]

_/-\o_

En regelmatig wordt er beterschap beloofd maar er gebeurd weinig want de volgende stal kampt met dezelfde zaken...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:36

En dan kun je er ook voor kiezen geen paard te houden als stalling niet te vinden is op een fatsoenlijke wijze.

Ik vind giraffen geweldig, maar heb de stalling nog niet gevonden, of kan ik hem wel bij mij binnen zetten?
Overdag staat ze buiten en kan ze haar hals omhoog doen, dat is toch voldoende?
Net zo voldoende toch als een paard 1 uur beweging en 23 uur stil?

Soms gaan dingen niet en moet je je er misschien bij neerleggen, behalve bij paarden, dan niet :?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:42

vind ik leuk! :j

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:43

Nens77 schreef:

Dat is een egoïstische smoes, geen excuus.[/quote]

En jij kunt erover oordelen want jij woont ook hier in de buurt ?
En jouw situatie wat gezin, werk en paard betreft is exact gelijk aan de mijne ?[/quote]

Het mag best wat minder aanvallend gezegd worden maar de strekking blijft hetzelfde. Als de situatie qua werk, gezin en paard het niet toelaat om een paard op aanvaardbare manier te houden, dan geen paard naar mijn mening. Ik zou onze pony ook het liefst 24/7 op gras hebben met inloop stal op een betaalbare stal met luxe faciliteiten voor de ruiter. Maar dat vind je niet in de randstad. Dus wij hebben gekozen voor de plek waar het voor de pony het fijnste is. Waar hij dus in de winter zo'n 12 uur op de zand paddock staat met zijn grote vriend en onbeperkt hooi en in de zomer de hele dag op de wei. Met minder kan ik geen genoegen nemen. Vind ik niet kunnen tov het dier. Dat er geen enkele luxe is en dochterlief dagelijks een takken eind moet fietsen en ik er behoorlijk wat tijd in moet investeren is jammer maar een bewuste keuze.
Ook ik heb een drukke baan, vier kinderen en 6 katten (hobbyfokker) en manlief werkt doordeweeks in het buitenland waardoor ik dus alles alleen doe. Toch is de stal keuze gemaakt op basis van wat de pony nodig heeft en niet op wat mij beter uitkomt. Want geloof me, het zou zoveel makkelijker en minder tijdrovend zijn om hem op de manege achter ons huis te zetten....

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:48

mamamier schreef:
Het mag best wat minder aanvallend gezegd worden maar de strekking blijft hetzelfde. Als de situatie qua werk, gezin en paard het niet toelaat om een paard op aanvaardbare manier te houden, dan geen paard naar mijn mening. Ik zou onze pony ook het liefst 24/7 op gras hebben met inloop stal op een betaalbare stal met luxe faciliteiten voor de ruiter. Maar dat vind je niet in de randstad. Dus wij hebben gekozen voor de plek waar het voor de pony het fijnste is. Waar hij dus in de winter zo'n 12 uur op de zand paddock staat met zijn grote vriend en onbeperkt hooi en in de zomer de hele dag op de wei. Met minder kan ik geen genoegen nemen. Vind ik niet kunnen tov het dier. Dat er geen enkele luxe is en dochterlief dagelijks een takken eind moet fietsen en ik er behoorlijk wat tijd in moet investeren is jammer maar een bewuste keuze.
Ook ik heb een drukke baan, vier kinderen en 6 katten (hobbyfokker) en manlief werkt doordeweeks in het buitenland waardoor ik dus alles alleen doe. Toch is de stal keuze gemaakt op basis van wat de pony nodig heeft en niet op wat mij beter uitkomt. Want geloof me, het zou zoveel makkelijker en minder tijdrovend zijn om hem op de manege achter ons huis te zetten....

En dat is de mentaliteit die je hoort te hebben als je voor een dier kiest!
Mooi ook dat jij dat aan je dochter zo onbewust ook mee geeft.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:52

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:56

Hihi, dochterlief weet niet beter. Loopt al op die stal sinds ze kan lopen want haar tante staat er al jaren. Het is écht geen stal voor meisjes die van een manege komen hoor. Hard werken want we doen alles zelf. Dus ook mijn smurf draait mee in het voer rooster,binnen/buiten zetten en mest zelf uit. Zeker in de winter is het geen pretje. Volwassenen zat die het na een maand zat waren bij ons omdat ze het gewoon niet trokken. Dus ik ben heel trots dat mijn meisje dit kan, doet en wil. En al vanaf haar tiende zelfstandig hè. Ze zou gek worden bij het idee dat haar grote vriend 23/7 op stal zou moeten staan en van gekkigheid niet weten wat ze met haar overige vrije tijd aan moest haha.