Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
EskeGirl schreef:Dat vraag ik me ook af LadyMadonna.
Dat wij paardrijden is altijd een vorm van dwang, hoe bitloos, spoorloos en zweeploos je ook rijdt, het paard doet het namelijk niet vrijwillig.
Maar of het paard er echt onder lijdt vraag ik me af. Als paardlief verder lekker naar buiten mag, sociaal contact heeft met soortgenoten niet. Als het paard niet naar buiten mag, of alleen in een kleine paddock, dan wel. Want dan ontzeg je het paard behoefte alleen omdat je wil rijden.
janouk schreef:Geef mij zo'n paardenbaan.......................................
- elke dag een opgemaakt bed
- stromend vers water
- 3 x per dag krachtvoer
- onbeperkt knabbelvoer
- speeltijd in de weide met je vrienden
- je eigen sleurhut achter de auto
- iedere 8 weken nieuwe schoenen
- elke dag een massage / schoonmaakbeurt
en dat in ruil voor een uurtje werk per dag. Al dan niet vrijwillig.
Er zijn heel wat mensen op deze aarde, die het heel wat slechter hebben dan mijn paarden.
janouk schreef:Geef mij zo'n paardenbaan.......................................
- stromend vers water
- 3 x per dag krachtvoer
- onbeperkt knabbelvoer
Er zijn heel wat mensen op deze aarde, die het heel wat slechter hebben dan mijn paarden.
Collie2008 schreef:janouk schreef:Geef mij zo'n paardenbaan.......................................
- stromend vers water
- 3 x per dag krachtvoer
- onbeperkt knabbelvoer
Dat bedoelen ze nu met het vermenselijken van paarden.
Paarden hebben heel andere behoeftes
Eten, beweging, sociaal contact
ik wil juist ook zo'n baantjeCollie2008 schreef:AlexandraM schreef:Hij heeft grotendeels gelijk (niet met alles) al hoor je werkhonden dan toch ook te noemen bijvoorbeeld.
Nee, waarom? Dit gaat over paarden
Als je wijst naar een ander probeer je te beletten jezelf onder de loep te nemen
Die man heeft gewoon gelijk, klaar. Tis alleen maar net vanuit welke kant je dit onderwerp wilt zien
Daarbij zijn columnisten zelden op zoek naar 'de waarheid', maar wel naar 'de discussie'
en dat lukt dus
(staat in dikgedrukte letters)janouk schreef:Geef mij zo'n paardenbaan.......................................
(in een doorgaans veel te kleine ruimte die te vergelijken is met een wc voor ons, waar andere paarden automatisch in hun persoonlijke ruimte staan omdat de boxen gewoon te klein zijn, weinig beweging, vaak weinig te eten, niet spelen met soortgenoten en lichaamelijk contact ook niet. buiten dat heeft een paard geen ritme zoals ons en slaapt het niet de hele nacht maar altijd kleine beetjes door de hele dag heen)
- stromend vers water
(klopt dat is wel fijn)
- 3 x per dag krachtvoer
(waar het lichaam helemaal niet op gebouwd is en voornamelijk bestaat uit zetmeel, wil je meer weten over het verschil van krachtvoer en t voer waar een paard eigenlijk behoefte aan heeft dan lees hier ff http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm)
- onbeperkt knabbelvoer
(lang niet bij alle paarden helaas)
(met wat geluk als je samen op de wei staat en niet apart, en veel te weinig uren en in wintertijd of veel regen vaak helemaal niet)
- je eigen sleurhut achter de auto (alsof een paard t nu zo geweldig vind een kleine donkere bewegende ruimte in te gaan, in princiepe gaat dit tegen hun natuur in maar leren ze wel dat dit niet zo erg is)
(die vaak een slechtere bloedsomloop tot gevolg hebben en niet perse altijd nodig zijn op een paar uitzonderingen na)
(dit vinden ze wel fijn, al zijn er genoeg die dat teveel moeite is)
dus jij hebt liever veel te weinig sociaal contact en beweging, 1 of 2 mensen die constant in je persoonlijke ruimte staan, doorgaans last van je buik omdat die erop gemaakt is heel de dag te eten en niet 2 a 3x per dag en als je dan EINDELIJK eruit mag en je ook maar iets te opgewonden bent of zelfs gewoon ff niet in het gareel wilt lopen krijg je ervan langs. want zo gaat het in het grootste gedeelte van de paardenwereld er wel aan toe. gelukkig lang niet overal en ook steeds minder
Er zijn miljoenen mensen op deze wereld die zo met hun zouden willen ruilen.
uiters zowel als niet-ruiters verliezen niet ieder fatsoen.... voor de poen?