Column: “Als je van dieren houdt, klim je niet op hun rug”

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Re: Column: “Als je van dieren houdt, klim je niet op hun rug”

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:28

Je kan best op een koe rijden, doen mensen ook. Maar de schouder en de kont zijn de sterkste delen, wij zitten op het midden van de rug: het zwakste deel.
Dus ze zijn niet gebouwd om op te rijden, maar mensen doen het wel, omdat het kan.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:30

Ik snap niet hoe hij erbij komt, dat is hetzelfde als zeggen dat iemand ongelijk heeft hè.
Paarden zijn niet op gebouwd om op te rijden alleen omdat het kan.
Dat het kan waren we met z'n allen op bokt ook wel achter :') .

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:30

Wat ik me nav dit topic vooral af vraag: waarom zijn er zoveel die de column kennelijk als soort van persoonlijke aanval zien en direct hun kont tegen de krib gooien.. :?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:33

Dat vraag ik me ook af LadyMadonna.
Dat wij paardrijden is altijd een vorm van dwang, hoe bitloos, spoorloos en zweeploos je ook rijdt, het paard doet het namelijk niet vrijwillig.

Maar of het paard er echt onder lijdt vraag ik me af. Als paardlief verder lekker naar buiten mag, sociaal contact heeft met soortgenoten niet. Als het paard niet naar buiten mag, of alleen in een kleine paddock, dan wel. Want dan ontzeg je het paard behoefte alleen omdat je wil rijden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:37

Geef mij zo'n paardenbaan.......................................
- elke dag een opgemaakt bed
- stromend vers water
- 3 x per dag krachtvoer
- onbeperkt knabbelvoer
- speeltijd in de weide met je vrienden
- je eigen sleurhut achter de auto
- iedere 8 weken nieuwe schoenen
- elke dag een massage / schoonmaakbeurt

en dat in ruil voor een uurtje werk per dag. Al dan niet vrijwillig.

Er zijn heel wat mensen op deze aarde, die het heel wat slechter hebben dan mijn paarden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:43

EskeGirl schreef:
Dat vraag ik me ook af LadyMadonna.
Dat wij paardrijden is altijd een vorm van dwang, hoe bitloos, spoorloos en zweeploos je ook rijdt, het paard doet het namelijk niet vrijwillig.

Maar of het paard er echt onder lijdt vraag ik me af. Als paardlief verder lekker naar buiten mag, sociaal contact heeft met soortgenoten niet. Als het paard niet naar buiten mag, of alleen in een kleine paddock, dan wel. Want dan ontzeg je het paard behoefte alleen omdat je wil rijden.

Volgens mij zijn er verschillende opvattingen over dwingen en iets vrijwillig doen.

Als iemand iets doet wat hij zelf niet had kunnen bedenken te gaan doen, komt dat niet altijd voort uit dwang. Zelfde geldt voor paarden en dus het rijden enz.

Als iemand iets vrijwillig doet denk ik dat diegene het ook doet omdat hij het zelf leuk vind, niet alleen maar omdat het moet. Zo beredeneert is paardrijden dus helemaal niet per definitie onvrijwillig (voor het paard).

galop_g

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:53

Zit inderdaad wel een kern van waarheid in, ze zijn inderdaad niet als huisdier gemaakt en om "kunstjes"
te laten zien. Paarden hebben niets aan een beker of geldprijs.
Maar ik ben het ook met Janouk eens. Die van mij krijgt die superverzorging voor soms nog geen uurtje werken per dag. Nou, ik moet 8 uren per dag werken en dat is ook niet helemaal vrijwillig. Zo zit onze maatschappij nou eenmaal in elkaar. Je kunt er alleen wel voor zorgen dat het paard goed verzorgd is en
er happy uitziet

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:59

janouk schreef:
- stromend vers water
- 3 x per dag krachtvoer
- onbeperkt knabbelvoer

Er zijn heel wat mensen op deze aarde, die het heel wat slechter hebben dan mijn paarden.

Dat bedoelen ze nu met het vermenselijken van paarden.

Paarden hebben heel andere behoeftes

Eten, beweging, sociaal contact

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:04

Hij heeft gewoon iedereen waar hij hebben wil: namelijk op de kast!

Ilaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:21

janouk schreef:
- stromend vers water
- 3 x per dag krachtvoer
- onbeperkt knabbelvoer

Hier ben ik het mee eens, tuurlijk vraagt een paard daar niet om en je hoeft een paard geen persoonlijke kenmerken toe te dienen, maar zo slecht hebben ze het echt niet. Wanneer de ruiter fatsoenlijk met het paard omgaat en kijkt naar het dier dan heeft die het echt niet zo zwaar. Ik heb ook wel eens geen zin om te gaan werken, jammer dan, volgende keer beter. Een paard laat ook wel eens merken dat het zijn dag niet heeft, dat is toch normaal. Maar dat wil niet zeggen dat het geen plezier heeft.

Een paard is een gewoonte dier en zal zich dus al snel berusten in de situatie. Toch zijn er paarden die niet vooruit te branden zijn, die willen gewoon echt niet. Wanneer een paard echt niet wil werken, zal het dat ook niet gaan doen. Ik geloof dan ook echt dat er paarden zijn die plezier in het rijden hebben en het daarnaast graag goed willen doen voor hun baasje.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:36

Collie2008 schreef:
janouk schreef:
- stromend vers water
- 3 x per dag krachtvoer
- onbeperkt knabbelvoer

Dat bedoelen ze nu met het vermenselijken van paarden.

Paarden hebben heel andere behoeftes

Eten, beweging, sociaal contact

????? verklaar je nader......
Ik vermenselijk het paard namelijk niet: zie boven :D ik wil juist ook zo'n baantje

- stromend vers water
- 3 x per dag krachtvoer
- onbeperkt knabbelvoer
Precies de zaken die jij zegt: eten, beweging en sociaal contact
Laatst bijgewerkt door janouk op 01-11-13 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:37

Collie2008 schreef:
AlexandraM schreef:
Hij heeft grotendeels gelijk (niet met alles) al hoor je werkhonden dan toch ook te noemen bijvoorbeeld.

Nee, waarom? Dit gaat over paarden

Als je wijst naar een ander probeer je te beletten jezelf onder de loep te nemen

Die man heeft gewoon gelijk, klaar. Tis alleen maar net vanuit welke kant je dit onderwerp wilt zien

Daarbij zijn columnisten zelden op zoek naar 'de waarheid', maar wel naar 'de discussie'

en dat lukt dus

Nee vind ik niet. Hij heeft zoals ik zeg grotendeels gelijk maar met 1 ding ben ik het gewoonweg niet eens. Wel dat dit grotendeels gebeurt dat wel maar hij zegt t te zwart/wit. (stukje van dat een paard nooit iets zal doen omdat hij t wilt maar omdat hij t moet)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:39

Een paard doet inderdaad niet alleen maar omdat iets moet. Hij doet omdat hij niet beter weet

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:42

Collie2008 schreef:
Een paard doet inderdaad niet alleen maar omdat iets moet. Hij doet omdat hij niet beter weet

Of gewoon omdat hij het zelf ook leuk vindt ;) Een paard kan iets al eerder leuk vinden en dus ook zelf willen doen voordat hij 'niet beter weet.'

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:56

Ik ga hier ff iets over zeggen :) (staat in dikgedrukte letters)
janouk schreef:
(in een doorgaans veel te kleine ruimte die te vergelijken is met een wc voor ons, waar andere paarden automatisch in hun persoonlijke ruimte staan omdat de boxen gewoon te klein zijn, weinig beweging, vaak weinig te eten, niet spelen met soortgenoten en lichaamelijk contact ook niet. buiten dat heeft een paard geen ritme zoals ons en slaapt het niet de hele nacht maar altijd kleine beetjes door de hele dag heen)
- stromend vers water
(klopt dat is wel fijn)
- 3 x per dag krachtvoer
(waar het lichaam helemaal niet op gebouwd is en voornamelijk bestaat uit zetmeel, wil je meer weten over het verschil van krachtvoer en t voer waar een paard eigenlijk behoefte aan heeft dan lees hier ff http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm)
- onbeperkt knabbelvoer
(lang niet bij alle paarden helaas)
(met wat geluk als je samen op de wei staat en niet apart, en veel te weinig uren en in wintertijd of veel regen vaak helemaal niet)
- je eigen sleurhut achter de auto (alsof een paard t nu zo geweldig vind een kleine donkere bewegende ruimte in te gaan, in princiepe gaat dit tegen hun natuur in maar leren ze wel dat dit niet zo erg is)
(die vaak een slechtere bloedsomloop tot gevolg hebben en niet perse altijd nodig zijn op een paar uitzonderingen na)
(dit vinden ze wel fijn, al zijn er genoeg die dat teveel moeite is)

dus jij hebt liever veel te weinig sociaal contact en beweging, 1 of 2 mensen die constant in je persoonlijke ruimte staan, doorgaans last van je buik omdat die erop gemaakt is heel de dag te eten en niet 2 a 3x per dag en als je dan EINDELIJK eruit mag en je ook maar iets te opgewonden bent of zelfs gewoon ff niet in het gareel wilt lopen krijg je ervan langs. want zo gaat het in het grootste gedeelte van de paardenwereld er wel aan toe. gelukkig lang niet overal en ook steeds minder

kortom, het is vermenselijke, het zijn niet de natuurlijke behoeftes van een paard
Hier t stukje van de behoefte van t paard en wat er daadwerkelijk gebeurt bij de meeste paarden:

60% eten -- Lopend, dagelijks >30 Km
20% staan
10% liggen
10% andere activiteiten, zoals spelen, sociale interactie, sex

15% eten -- Stilstaand
72% staan
10% liggen
3% andere activiteiten, zoals spelen, sociale interactie, sex

natuurlijk kan t allemaal veel slechter maar t kan zeer zeker ook veel beter als je door de ogen van een paard kijkt en niet naar wat wij fijn vinden.
Tis verder geen kritiek, de meeste hier doen hun best en doen wat hun denken dat t beste is voor hun trouwe viervoeter. Je wilt immers gewoon t beste voor je paard.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:18

Maar dan ken je mijn verwende paarden nog niet :D Er zijn miljoenen mensen op deze wereld die zo met hun zouden willen ruilen.
En dat voor 1 uurtje werk per dag. Ik doe iets verkeerd...............ik moet heel wat meer uren per week werken om deze luxe aan de verwende apekoppen te kunnen bieden.

Bedankt voor je uitleg.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:20

Een enorm gechargeerd stuk van een :"columnist" die over zowat alles zoekt te chargeren/provoceren, dat doen zo veel columnisten heel dwangmatig, over welk onderwerp dan ook ( zoals ook deze vent) anders krijgen ze hun centjes niet meer uitbetaald, en kunnen ze de thuishave niet tevreden houden, dus totaal oninteressant. Voor de werkgever gaat het juist om zo veel mogelijk reacties... postiief of negatief, op zo'n stukjes-schrijvertje.... er is een crisis in bladenland (Sanoma o.a.), dus net als op TV moet het zo popie-jopie en bot mogelijk dan komen er tenminste veel reacties.

Het enige dat mij intrigeert aan deze figuur, die alleen schrijft voor de poenerij is: hij heeft blijkbaar zelf 5 jaar paardgereden? Waaruit blijkt dit dan?
Hoe zo dan zijn felheid op ruiters?

Ach hoe veel mensen :ruiters zowel als niet-ruiters verliezen niet ieder fatsoen.... voor de poen?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 01-11-13 17:23, in het totaal 2 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:22

Een enorm gechargeerd stuk van een :"columnist" die over zowat alles zoekt te chargeren/provoceren, dat doen zo veel columnisten heel dwangmatig, over welk onderwerp dan ook ( zoals ook deze vent) anders krijgen ze hun centjes niet meer uitbetaald, en kunnen ze de thuishave niet tevreden houden, dus totaal oninteressant. Voor de werkgever gaat het juist om zo veel mogelijk reacties... postiief of negatief, op zo'n stukjes-schrijvertje.... er is een crisis in bladenland (Sanoma o.a.), dus net als op TV moet het zo popie-jopie en bot mogelijk dan komen er tenminste veel reacties.

Het enige dat mij intrigeert aan deze figuur, die alleen schrijft voor de poenerij is: hij heeft blijkbaar zelf 5 jaar paardgereden? Waaruit blijkt dit dan?
Hoe zo dan zijn felheid op ruiters?

Ach hoe veel mensen: ruiters zowel als niet-ruiters verliezen niet ieder fatsoen.... voor de poen
DIT is de juiste tekst, en ik begrijp niet hoe het kots-smiley in mijn bovenstaande post voorafgaande aan het woord ruiters is verschenen, ik heb geen enkele smileyfunctie gebruikt, laat dat duidelijk zijn!Ikl krijg de post/het misplaatste smiley ook niet meer verwijderd, tot mijn ergernis.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:31

Kritische ogen op de hobby/het werk van een ander levert altijd kritiek op. Laten we het daar maar op houden. ;)

Ilaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 17:31

Dat klopt, veel mensen zullen waarschijnlijk met het paard willen ruilen. Alleen dat zijn mensen, zij hebben totaal andere behoeften dan paarden. Mijn paard vraagt niet om een berg stro, als ze gewend was om dag en nacht buiten te staan was dat ook prima geweest.

Wij kunnen een paard niet bieden wat het in de natuur zou doen, wij kunnen ze wel zo goed mogelijk verzorgen. Wij mensen leven immers ook niet meer zoals 500 jaar terug in de tijd, hier heeft de mens zich aan aangepast.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 18:21

Jeetje, dat nou zo'n omhooggevallen stukjesschrijver zo'n vertekend beeld heeft van ruiters: okee. Maar ik zie hier veel reacties waar mijn mond van open valt. Dus iedereen behalve jij doet het slecht? Of rijd je zelf geen paard (meer) omdat dit blijkbaar uitsluitend bereikt kan worden door geweld? Ik weet heus wel dat er mensen zijn die hun paard 23/7 op stal hebben, maar daar gaat deze column niks aan veranderen.
De ondertoon van sommige mensen mag best een stukje minder zelfingenomen. Het gros van de mensen wil gewoon het beste voor zijn/haar paard,en een hoop slagen daar prima in (al kan het soms beter, tja, paard zal er niet ineens ongelukkig van worden) en de rest kan je ook niet zomaar veroordelen, aangezien dit in het algemeen uit onwetenheid of onmacht is.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 18:30

Ik houd wel van dit soort stukjes. Kritisch blijven moet altijd, toch?

Er zit zeker een kern van waarheid in, maar aan de andere kant denk ik dan ook weer: een paard heeft altijd een mogelijkheid de ruiter eraf te gooien als hij die écht niet op zijn rug blieft...
Gewoon blijven letten op wat jouw paard fijn vindt om te doen en waar hij een superhekel aan heeft, en dan blijft het voor beide partijen leuk... of ben ik nu weer heel naïef? :')

gceetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:26

't Geeft stof tot nadenken ... alle paarden los laten dan maar ??
Neen, alle gekheid op een stokje : mijn paarden lopen 24/7 op enkele hectaren weiland, hebben beschutting, een warme of frisse stal om te schuilen, op tijd eten en steeds fris water tot beschikking en ik vraag daarvoor enkele uurtjes per week rijplezier : wandelen in het bos, af en toe een drafje of galopje, in gezelschap van een soortgenoot. Ik voel met daar goed bij, en voor zover ik kan zien mijn paarden ook.
Ik heb begrip voor zijn visie op de top paardensport, en wat met andere atleten ?

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 22:51

Fiffill schreef:
Het houden van dieren (en dan heb ik het nog niet eens over het erop zitten) is toch eigenlijk altijd al egoïstisch?

Inderdaad! :)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 23:06

Ben ik het niet mee eens. Je kunt ook heel goed dieren houden om goed voor het dier te willen zorgen. Niet om jezelf de hemel in te prijzen met een goed paard.
Ik voel me geen egoïst door een paard te hebben. Ik vind het juist een voorrecht om mijn paard te mogen verzorgen in bruikleen. Want echt een paard 'bezitten' kan naar mijn mening niet.