Eerste zoon Totilas goedgekeurd en aangekocht door Glock [v]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:01

mylittlejoy schreef:
Gefokt, niet geboren....dus technisch gezien ging hij er piafferend ín, toch?

HEERLIJK!!!

*\o/* *\o/* *\o/*

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:04

Janneke2 schreef:
mylittlejoy schreef:

HEERLIJK!!!

*\o/* *\o/* *\o/*

Arme merrie..... _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:04

mylittlejoy schreef:
Bizzybijtje schreef:

Hij kwam piafferend uit de merrie?

Hoe dan ook, ik ben wel benieuwd of we met de jaren deze hengst tegen zullen gaan komen in de top.

Sorry, dom van me :')

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:13

Ayasha schreef:
Hij is... verzameld... Gefokt... ?

Kort gebouwde paarden verzamelen makkelijker dan de lang gebouwde paarden.
Kijk naar de spaanse paarden -
daarbij niet elke spanjaard sterke achterhand heeft.
Verzameling gaat makkelijker met korte bouw.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:40

arie53 schreef:
Cyrana
Citaat:
Een kort paard met een licht hellend kruis verzameld idd makkelijker. Dat klopt wel.

Kort of lang? Ten opzichte van wat? Bij evenwichtig gebouwde paarden gaat het om de geometrische (= harmonisch) verhoudingen die het paard in staat stellen om de massa in balans te verplaatsen waarbij een hogere verzameling de bewegingen gracieuzer maken.

http://www.fokt.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=16&t=16101

Dat is natuurlijk ook een beetje per persoon afhankelijk. ik hou van een paard die even lang is als hij hoog is. Maar vele zullen dit een kort paard noemen.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:42

xSlvna schreef:
Maar je ziet ze wel vaak sloffen, benen die in een piaffe/pirouette nauwelijks van de grond komen...

En dit zijn juist heel vaak de langere paarden, die veel meer moeite hebben dat hele lijf meer op de achterhand te dragen OF ze hebben wel veel beenactie, alleen tillen ze de benen gewoon van de grond ipv dat ze meer "gaan zitten " van achteren.

Charique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:08

Met de lipizzaner beginnen ze heel erg laat met 4 inrijden en met 8 jaar pas de trucjes, geloof dat ze ook na 8 of 10 pas meelopen in shows, en ze lopen vaak op of iets voor de loodlijn, kwpnérs worden met 3 ingereden, krijgen met 4 de pavo cub en met 8 rijden ze al hogerop!! en dan ook nog vaak achter de loodlijn! een quarter heeft ook een afhangend kruis een engels volbloed ook, maar die kruizen zitten losser van de rug dan deze toltilas zoon, ze kunnen hun bekken nog naar achteren kantelen, je ziet op het filmpje de hengst ook lopen als een kameel, kan zijn bekken niet naar achter kantelen, zit teveel aan de rug vast in de lenden partij waardoor ze niet hun rug goed los kunnen laten, ga je ze lekker op de kop rijden krijg je spier schade in de rug met een beetje pech ook problemen met de wervels bijv kissing spines. Echt als je dit paard goed rijd en uit laat groeien zal je er veel aan hebben, maar helaas in de topsport moet het vroegtijdig en snel op de kop gereden worden! dat is dus dat verzameld gefokt de bekken staan al in de verzamelde stand dan gaan ze nog meer vragen gaat ie nog meer onderschuiven is een erge belast voor de rug, met deze bouw vraag je snel teveel van een dier!

Je ziet ook in de topsport weinig afzet bij de dressuurpaarden, en vaak een beetje hangende achterbenen zit geen power en afzet meer in de achter hand de voorhand doet alles en de achterhand treed alleen onder. dat is ook de manier van rijden maar een paard moet los kwa bouw dat wel kunnen doen.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 14:54

Citaat:
ze kunnen hun bekken nog naar achteren kantelen,

Dat doen renpaarden.

Sportpaarden moeten het juist van een dalende achterhand hebben met een naar voren gekanteld bekken waardoor de onderliggende gewrichten worden gebogen en waardoor ze het gewicht 50/50 over de dragende benen in de beweging kunnen verdelen. Da is pas is er sprake van balans in de beweging.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:24

Charique schreef:
Met de lipizzaner beginnen ze heel erg laat met 4 inrijden en met 8 jaar pas de trucjes, geloof dat ze ook na 8 of 10 pas meelopen in shows, en ze lopen vaak op of iets voor de loodlijn, kwpnérs worden met 3 ingereden, krijgen met 4 de pavo cub en met 8 rijden ze al hogerop!! en dan ook nog vaak achter de loodlijn! een quarter heeft ook een afhangend kruis een engels volbloed ook, maar die kruizen zitten losser van de rug dan deze toltilas zoon, ze kunnen hun bekken nog naar achteren kantelen, je ziet op het filmpje de hengst ook lopen als een kameel, kan zijn bekken niet naar achter kantelen, zit teveel aan de rug vast in de lenden partij waardoor ze niet hun rug goed los kunnen laten, ga je ze lekker op de kop rijden krijg je spier schade in de rug met een beetje pech ook problemen met de wervels bijv kissing spines. Echt als je dit paard goed rijd en uit laat groeien zal je er veel aan hebben, maar helaas in de topsport moet het vroegtijdig en snel op de kop gereden worden! dat is dus dat verzameld gefokt de bekken staan al in de verzamelde stand dan gaan ze nog meer vragen gaat ie nog meer onderschuiven is een erge belast voor de rug, met deze bouw vraag je snel teveel van een dier!

Je ziet ook in de topsport weinig afzet bij de dressuurpaarden, en vaak een beetje hangende achterbenen zit geen power en afzet meer in de achter hand de voorhand doet alles en de achterhand treed alleen onder. dat is ook de manier van rijden maar een paard moet los kwa bouw dat wel kunnen doen.

Gutgut, je bent duidelijk geen fan van de hedendaagse dresuurrijderij. Je spreekt over moedwillig kwaad veroorzaken door een prutsruiter op een paard te zetten. Kom op zeg, dit beestje is pas twee en een half jaar met nog heel veel babyvet en weinig spieren.

essie_blue

Re: Eerste zoon Totilas goedgekeurd en aangekocht door Glock [v]

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:52

Jeetje wat een frustratie Charique, en vooral ook, wat een onzin.

Je bent echt ontzettend aan het generaliseren, heel jammer.

Dit paard is een prima paard en een toppertje in de dop, al zou je dat nooit helemaal zeker weten, dier moet zich natuurlijk nog ontwikkelen en het is maar afwachten hoe het karakter is. Dat is namelijk ook heel belangrijk, of ze überhaupt wel mee willen werken.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:00

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:56

Ayasha schreef:
talent en potenieel ligt in hun bouw... Een slecht gebouwd paard gaat niet succesvol GP lopen.. hoe kan een rijgeschikt paard nu slecht gefokt zijn? :?

Wijze woorden.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:58

Even een vraagje: Waarom staat er een [v] in de topic titel? Staat dat ergens voor?

En wat is dat veulen filmpje leuk :D .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:03

Even een kritische noot..hoewel ik Toto jr. heel goed vondt schakelen,moet ik wel zeggen dat zijn achterbeen erg lang is en hij op de keuring ook behoorlijk wijd ging achter. En hoewel hij zijn achterbenen en lichaam heel goed gebruikt,zou ik daar niet mee willen fokken.Mij lijkt het dan ook een prima sportpaard,maar imo geen dekhengst.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:36

Charique schreef:

Je haalt er nu steeds weer wat nieuws bij.... Als de ruiters hem kapot rijden vanwege te vroeg zwaar arbeid ligt het toch niet aan het paard...
Daarnaast kan een paard met een lange rug dit juist nog slechter hebben dan een paard met een kortere rug.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:44

Waarom zou dit paard zijn bekken naar achteren moeten kunnen kantelen? Naar achteren kantelen is toch de rug hol trekken als ik even logisch nadenk... En dat is nu juist de manier om eentje in de spierproblemen te rijden... Als hij zo vast zat in zijn lendenpartij, kon hij niet bewegen zoals ie nu beweegt.

En op de kop gereden worden?Wat bedoel je daar mee charique?
Juist een paard dat van nature makkelijk "kan gaan zitten" zal minder die voorbenen belasten en juist niet "op de kop" komen. Die strakke arabierenkruizen die jij daar aan haalt (en zelfs nog soepel noemt ook) maken rijden echt niet makkelijker hoor. Dát zijn juist paarden waar je veel voorzichtiger mee moet zijn in het werk omdat ze zo snel hol zijn en niet zo makkelijk naar voren kunnen kantelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:12

Ze bedoelt het lendenmechanisme,paard moet de hoeken van het hele achterbeen goed kunnen sluiten om het bekken te kunnen kantelen om te gaan zitten.Om dat te kunnen moet een paard niet een heel sterk hellend/kort kruis hebben..maar moeten de rug en het kruis in de juiste verhoudingen zijn,licht hellend met het achterbeen er correct onder.

Maar eerlijk gezegd heb ik niet zo 1,2,3 kunnen zien dat hij dat niet zou kunnen,zowiezo is het beoordelen vanaf het scherm een stuk moeilijker dan vanuit het echt. De tijd zal het gaan uitwijzen inieder geval..ik hoop dat hij eerst weer even lekker puppypaard mag zijn voordat ie aan het werk moet,en dan met beleid opgeleid wordt.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 20:58

arie53 schreef:
Citaat:
ze kunnen hun bekken nog naar achteren kantelen,

Dat doen renpaarden.

Sportpaarden moeten het juist van een dalende achterhand hebben met een naar voren gekanteld bekken waardoor de onderliggende gewrichten worden gebogen en waardoor ze het gewicht 50/50 over de dragende benen in de beweging kunnen verdelen. Da is pas is er sprake van balans in de beweging.

precies wat jij zegt, helemaal mee eens.
ik vind de toto juist een goed achterbeen hebben en dat voor zo'n jong paard.. je ziet echt heel goed op het filmpje dat hij veel afzet heeft en van achter het lichaam naar voren bergopwaarts beweegt.
ik vind zijn bekken ook echt niet gekanteld staan, want als dit wel zo was dan had je boven op zijn kont wel een punt zien zitten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 09:52

Een te hellend kruis is ook echt niet voordelig hoor, dan houd je geen afdruk meer over, zeker voor een springpaard niet voordelig. Wat dat betreft heeft Charique wel gelijk.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 10:19

Iets TE hebben is nooit goed. Maar dat is in dit geval niet van toepassing.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 10:50

Ayasha schreef:
Waarom zou dit paard zijn bekken naar achteren moeten kunnen kantelen? Naar achteren kantelen is toch de rug hol trekken als ik even logisch nadenk... En dat is nu juist de manier om eentje in de spierproblemen te rijden... Als hij zo vast zat in zijn lendenpartij, kon hij niet bewegen zoals ie nu beweegt.

En op de kop gereden worden?Wat bedoel je daar mee charique?
Juist een paard dat van nature makkelijk "kan gaan zitten" zal minder die voorbenen belasten en juist niet "op de kop" komen. Die strakke arabierenkruizen die jij daar aan haalt (en zelfs nog soepel noemt ook) maken rijden echt niet makkelijker hoor. Dát zijn juist paarden waar je veel voorzichtiger mee moet zijn in het werk omdat ze zo snel hol zijn en niet zo makkelijk naar voren kunnen kantelen.

Het naar voren kunnen kantelen van het bekken wordt bepaald door het model en is voor alle disciplines in de paardensport een must en bepalend voor langdurige prestaties. Contendro I, die paarden in alle drie de disciplines op OS-niveau leverde, is daar een levend voorbeeld van.

http://www.fokt.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=16&t=16117

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 10:53

als hij niet naar voren zou kunnen kantelen (hypothetisch gezien dus, ik zeg niet dat deze dat niet kan), kan hij hoe dan ook niet ondertreden en dragen lijkt me? En daarmee dus ook niet correct dragen/bewegen?
Of redeneer ik verkeerd? (please do correct me if I'm wrong)

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:38

Ayasha schreef:
als hij niet naar voren zou kunnen kantelen (hypothetisch gezien dus, ik zeg niet dat deze dat niet kan), kan hij hoe dan ook niet ondertreden en dragen lijkt me? En daarmee dus ook niet correct dragen/bewegen?

Je hebt helemaal gelijk. Alleen met een naar voren gekanteld bekken kan het paard de achterhand doen laten dalen waardoor het de voorhand kan rijzen en waardoor het gewicht in balans (50/50) over dragende benen kan worden verdeeld.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:11

Denk wel dat ze hem hebben laten keuren door DA :P

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 16:19

arie53 schreef:
Ayasha schreef:

Je hebt helemaal gelijk. Alleen met een naar voren gekanteld bekken kan het paard de achterhand doen laten dalen waardoor het de voorhand kan rijzen en waardoor het gewicht in balans (50/50) over dragende benen kan worden verdeeld.

Moet ie daarvoor niet naar achteren kunnen kantelen? Bollen van de lage rug, is een naar achter gekanteld bekken... Tenminste, da's bij mensen wel zo. Dus ik denk dat een naar voren gekanteld bekke, juist ongunstig is, want dan hol je de lage rug...