mylittlejoy schreef:Gefokt, niet geboren....dus technisch gezien ging hij er piafferend ín, toch?
HEERLIJK!!!
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
arie53 schreef:CyranaCitaat:Een kort paard met een licht hellend kruis verzameld idd makkelijker. Dat klopt wel.
Kort of lang? Ten opzichte van wat? Bij evenwichtig gebouwde paarden gaat het om de geometrische (= harmonisch) verhoudingen die het paard in staat stellen om de massa in balans te verplaatsen waarbij een hogere verzameling de bewegingen gracieuzer maken.
http://www.fokt.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=16&t=16101
xSlvna schreef:Maar je ziet ze wel vaak sloffen, benen die in een piaffe/pirouette nauwelijks van de grond komen...

Citaat:ze kunnen hun bekken nog naar achteren kantelen,
Charique schreef:Met de lipizzaner beginnen ze heel erg laat met 4 inrijden en met 8 jaar pas de trucjes, geloof dat ze ook na 8 of 10 pas meelopen in shows, en ze lopen vaak op of iets voor de loodlijn, kwpnérs worden met 3 ingereden, krijgen met 4 de pavo cub en met 8 rijden ze al hogerop!! en dan ook nog vaak achter de loodlijn! een quarter heeft ook een afhangend kruis een engels volbloed ook, maar die kruizen zitten losser van de rug dan deze toltilas zoon, ze kunnen hun bekken nog naar achteren kantelen, je ziet op het filmpje de hengst ook lopen als een kameel, kan zijn bekken niet naar achter kantelen, zit teveel aan de rug vast in de lenden partij waardoor ze niet hun rug goed los kunnen laten, ga je ze lekker op de kop rijden krijg je spier schade in de rug met een beetje pech ook problemen met de wervels bijv kissing spines. Echt als je dit paard goed rijd en uit laat groeien zal je er veel aan hebben, maar helaas in de topsport moet het vroegtijdig en snel op de kop gereden worden! dat is dus dat verzameld gefokt de bekken staan al in de verzamelde stand dan gaan ze nog meer vragen gaat ie nog meer onderschuiven is een erge belast voor de rug, met deze bouw vraag je snel teveel van een dier!
Je ziet ook in de topsport weinig afzet bij de dressuurpaarden, en vaak een beetje hangende achterbenen zit geen power en afzet meer in de achter hand de voorhand doet alles en de achterhand treed alleen onder. dat is ook de manier van rijden maar een paard moet los kwa bouw dat wel kunnen doen.
Charique schreef:Met de lipizzaner beginnen ze heel erg laat met 4 inrijden en met 8 jaar pas de trucjes, geloof dat ze ook na 8 of 10 pas meelopen in shows, en ze lopen vaak op of iets voor de loodlijn, kwpnérs worden met 3 ingereden, krijgen met 4 de pavo cub en met 8 rijden ze al hogerop!! en dan ook nog vaak achter de loodlijn! een quarter heeft ook een afhangend kruis een engels volbloed ook, maar die kruizen zitten losser van de rug dan deze toltilas zoon, ze kunnen hun bekken nog naar achteren kantelen, je ziet op het filmpje de hengst ook lopen als een kameel, kan zijn bekken niet naar achter kantelen, zit teveel aan de rug vast in de lenden partij waardoor ze niet hun rug goed los kunnen laten, ga je ze lekker op de kop rijden krijg je spier schade in de rug met een beetje pech ook problemen met de wervels bijv kissing spines. Echt als je dit paard goed rijd en uit laat groeien zal je er veel aan hebben, maar helaas in de topsport moet het vroegtijdig en snel op de kop gereden worden! dat is dus dat verzameld gefokt de bekken staan al in de verzamelde stand dan gaan ze nog meer vragen gaat ie nog meer onderschuiven is een erge belast voor de rug, met deze bouw vraag je snel teveel van een dier!
Je ziet ook in de topsport weinig afzet bij de dressuurpaarden, en vaak een beetje hangende achterbenen zit geen power en afzet meer in de achter hand de voorhand doet alles en de achterhand treed alleen onder. dat is ook de manier van rijden maar een paard moet los kwa bouw dat wel kunnen doen.
arie53 schreef:Citaat:ze kunnen hun bekken nog naar achteren kantelen,
Dat doen renpaarden.
Sportpaarden moeten het juist van een dalende achterhand hebben met een naar voren gekanteld bekken waardoor de onderliggende gewrichten worden gebogen en waardoor ze het gewicht 50/50 over de dragende benen in de beweging kunnen verdelen. Da is pas is er sprake van balans in de beweging.

Ayasha schreef:Waarom zou dit paard zijn bekken naar achteren moeten kunnen kantelen? Naar achteren kantelen is toch de rug hol trekken als ik even logisch nadenk... En dat is nu juist de manier om eentje in de spierproblemen te rijden... Als hij zo vast zat in zijn lendenpartij, kon hij niet bewegen zoals ie nu beweegt.
En op de kop gereden worden?Wat bedoel je daar mee charique?
Juist een paard dat van nature makkelijk "kan gaan zitten" zal minder die voorbenen belasten en juist niet "op de kop" komen. Die strakke arabierenkruizen die jij daar aan haalt (en zelfs nog soepel noemt ook) maken rijden echt niet makkelijker hoor. Dát zijn juist paarden waar je veel voorzichtiger mee moet zijn in het werk omdat ze zo snel hol zijn en niet zo makkelijk naar voren kunnen kantelen.

Ayasha schreef:als hij niet naar voren zou kunnen kantelen (hypothetisch gezien dus, ik zeg niet dat deze dat niet kan), kan hij hoe dan ook niet ondertreden en dragen lijkt me? En daarmee dus ook niet correct dragen/bewegen?
Of redeneer ik verkeerd? (please do correct me if I'm wrong)
arie53 schreef:Ayasha schreef:als hij niet naar voren zou kunnen kantelen (hypothetisch gezien dus, ik zeg niet dat deze dat niet kan), kan hij hoe dan ook niet ondertreden en dragen lijkt me? En daarmee dus ook niet correct dragen/bewegen?
Of redeneer ik verkeerd? (please do correct me if I'm wrong)
Je hebt helemaal gelijk. Alleen met een naar voren gekanteld bekken kan het paard de achterhand doen laten dalen waardoor het de voorhand kan rijzen en waardoor het gewicht in balans (50/50) over dragende benen kan worden verdeeld.