Rollkur-ophef op Deense kampioenschappen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:53

Urielle schreef:
Fry schreef:
Even over dat bitloos is niet professioneel...
Ik wil niet veel zeggen maar als je een topruiter op een paard zet zonder bit kan het zijn dat ze het niet voor elkaar krijgen om het paard goed te laten lopen. Met bit is het veel makkelijker, kan je je paard meer pijn doen lekker even trekken aan die mond.

Even los van de inhoud van je bericht :
het gaat helemaal niet om het bitloze maar om het verschil in training.
Mijn hengst was gisterenavond toen ik er om 22 uur opstapte nogal frisjes, heb ik (met bit :P ) lekker een beetje freewheelend mee rondgegaloppeerd.
Is nog niet bij benadering te vergelijken met mijn normale dressuurtraining.
En aangezien ik met dat dier pas op L/M niveau bezig ben, is mijn dressuurtraining nog niet bij benadering te vergelijken met de training die een subtopruiter doet met zijn paarden.
DAT is wat er bedoelt wordt.
De conditie, reactie op de hulpen, souplesse, balans, draagkracht, het hele management rondom paard en ruiter, dat is gewoon finaal anders voor een boscrosser, een B-ruiter, een ZZL-ruiter of een internationale GP-ruiter. Dus ja, los van bit of geen bit, onprofessioneel :j Als wij als hobbyisten denken dat we een paard soepel en aan de hulpen hebben zal een GP-ruiter het vermoedelijk nog steeds een stugge ongecontroleerde bok vinden.

_O- en daarom moeten zij het allemaal op 2 bitten doen, hun paard dubbelflappen voor hij nagefelijk loopt en met een spoorgebruik om niet naar huis van te schrijven ( uitzonderingen daar gelaten ! )

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:56

Ik denk dat het moet omdat het internationaal moet. Grand Prix ruiters in Nederland mogen wel met trens, maar internationaal moet het ook met stang en trens. Dus tja. Ik weet het ook niet.
Trouwens, op topniveau train je je paard wel anders dan op lager niveau. Dus zullen ze verder doorbuigen, meer activeren, meer krachttraining, meer verzameling, meer zijwaarts etc. Dus dat er af en toe poses voorbij komen die niet zo fraai zijn, snap ik. Maar als het met geweld bereikt wordt, ben je niet goed bezig denk ik.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:16

unihorses schreef:
_O- en daarom moeten zij het allemaal op 2 bitten doen, hun paard dubbelflappen voor hij nagefelijk loopt en met een spoorgebruik om niet naar huis van te schrijven ( uitzonderingen daar gelaten ! )

Als jij van piaffe over moet in passage om gelijk aan te springen voor een zigzag, pirouette in en aansluitend 'even' een lijntje eners dan heb je ook niet veel tijd om nog met je paard te discussiëren over de aanleuning, buiging of impuls. Dat moet ie dan gewoon doen.
Dat is precies waar het over gaat. Als mijn paard er in een L- of M-proef een keertje tegenin komt of niet a la minute reageert is dat niet fijn maar je komt er echt de proef nog wel op doorgereden. Ik hoef mijn paard dus ook niet zo strak af te richten, fouten straffen zichzelf veel minder hard af. Die GP-ruiters moeten veel scherper op de snede rijden, want het paard moet uit zichzelf correct blijven lopen, waar wij basisruiters nog aan het foefelen zijn om de paarden constant te krijgen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:30

Er wordt hier net gedaan of het een stang en TREK is :+ dat is het niet en ook niet een bek vol ijzer....
trensbit is niet voor niets altijd een heel stuk smaller en de stang hangt er niet op, maar net eronder (Voor diegene die nog nooit een s&t optoming van dichtbij gezien hebben, en volgens mij zijn er dat hier veel, gezien de onwetendheid :o )

Ik rijd zelf ook met s&t, maar dat past prima in zijn mond hoor, hij hapt zelf naar de bitten met indoen, is werkwillig en loopt altijd met de oortjes naar voren :D

Je rijdt gewoon op je trens, maar pakt af en toe de stang licht erbij voor het zetten en de verfijning in je oefeningen.
Dat heeft niets met trekken in de krul te maken, paard achter de LL in de ring en je kan inpakken en vertrekken, dus dat heeft weinig nut...
het is de kunst om de hoofd/hals in iedere positie te plaatsen wanneer en waar de ruiter wil! Gymnastisch in de hals/nek en optimaal nageefelijk en fijn in de aanleuning.

Mijn paard loopt fijn op trens, maar nog fijner op s&t...nogmaals het bit is net zo scherp/streng als de ruiterhand ;) (btw bitloos worden er heel wat neusbeentjes gebroken, dus zo heilig is dat niet)

CleovG

Re: Rollkur-ophef op Deense kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:58

Precies op die manier is de stang en trens natuurlijk prima. Ik gebruik hem zelf ook wel eens, maar veel gaan er toch anders mee om. Net als de pubers van de junioren waar ik het net over had...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:00

Tja, waarom zou jij in de basissport een strang en trens nodig hebben terwijl bijv. Charlotte Dujardin de taining ook op een simpele trens kan?
Ik denk dat de stang en trens eigenlijk niet in de basissport thuishoort, omdat het zonder kan en hoort te kunnen.
In feite stref je er toch naar om je paard zo goed aan zachte hulpen te maken dat je steeds minder nodig hebt.

Als je iets over bitloos wil zeggen om het 'onheilig' te maken, hou je dan bij de feiten listiglistje.

Pretnika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:02

doe wat jij het leukste vind, en waar je hart ligt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:03

_O- Te droog

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:33

Charlotte rijdt de training idd gewoon op trens met africhtingsneusriem. Het kan dus wel... Maar ik durf me over de sterkte van een stang en trens niet uitspreken, heb er alleen nog maar andere paarden mee gereden (rondje uitstappen op paard van instructrice) dus stang hing altijd los... Ik zou dus niet weten in hoeverre je kan 'sleuren' aan een stang.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 19:00

Je kan flink sleuren aan een stang, maar dat kan ook aan een gewoon bit, alleen krijg je op den duur niet het gewenste effect wil je een paard hoger opleiden,
nl een paard wat zichzelf draagt en ten alle tijde nageeft, dus makkelijk in de aanleuning is en op de juiste manier de buik, borst en rugspieren aanspant.

Een paard wat zichzelf sterk maakt of ergens onderuit probeert te komen zal altijd de rug weg gaan drukken en sterk worden in de mond met alle gevolgen van dien....
daar zit je niet op te wachten als je op nivo mee wil draaien, dus dat heeft geen enkel nut.

Ik zou ook wel eens videobeelden willen zien nav de foto's voor hetzelfde geldt schrok het paard of ging hij in de staak,
teveel hormonen (hengst) waardoor de ruiter sterk in moet grijpen?
Van mij kunnen ze nl ook wel eens zulke foto's maken, ik heb ook niet de makkelijkste (super rillerig, singeldwang, verschieten en vertrekken enz. maar eenmaal aan het rijden gaat het goed)

Trouwens de meeste ruiters die op s&t rijden, wisselen regelmatig af in de training, puur ter controle en als je er dan weer s&t in hangt zijn ze weer net wat fijner erop.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 19:44

Fry schreef:
Wat?!
Ik zeg niet dat ik bitloos rij?
Al heb ik het wel geprobeerd, en uit ervaring kan ik zeggen dat dat moeilijker is.
Echt triest dat dit weer met penny word betiteld.

Er is echt helemaal niets moeilijkers aan. Zolang je begrijpt dat nageeflijk rijden door jouw been vanuit de achterhand komt en niet door jouw hand aan de voorkant.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 19:47

Twiggy2008 schreef:
janderegelaa schreef:
Nou ik weet niet maar als ik jou zo op die pony bitloos de hei over zie gaan op de foto dan denk ik dat jij toch een iets minder intensieve vorm van rijden beoefent dan de professionele ruiter...

Doe ik ook, dat erken ik meteen :j . Maar ik ben wel degelijk heel serieus bezig met recht richten en dressuurmatige oefeningen (er staan sowieso geen recente foto's in mijn profiel overigens). En daarnaast doen we ook relaxt. En dus? Ik ben gewoon niet voor topsport qua paarden. Mijn mening. Om allerlei redenen die ik niet weeeeeeeer ga herhalen, if you don't mind.

Dat is ook prima, alleen kun je dan jouw training -met alle respect- ook niet vergelijken met de intensieve training van een toppaard.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:13

Dat deed ze ook nergens janderegelaa. ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:18

listiglistje schreef:
Bitloos is voor de topruiters niet moeilijk hoor :D

[ Video ]

idd Listiglistje, die rijden allang op zit en been :D :D
Fry, je weet echt niet waarover je het hebt. Ik zou je adviseren, ga eens kijken op een trainingsstal van een topruiter (als je de kans krijgt). Dan stel je je mening echt wel bij.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:26

Air schreef:
Tja, waarom zou jij in de basissport een strang en trens nodig hebben terwijl bijv. Charlotte Dujardin de taining ook op een simpele trens kan?
Ik denk dat de stang en trens eigenlijk niet in de basissport thuishoort, omdat het zonder kan en hoort te kunnen.
In feite stref je er toch naar om je paard zo goed aan zachte hulpen te maken dat je steeds minder nodig hebt.

Als je iets over bitloos wil zeggen om het 'onheilig' te maken, hou je dan bij de feiten listiglistje.

Het is meer dat het per paard verschilt. Mijn pony kan ik een S&T inhangen zonder dat ie daarop veel verandert (behalve dat ie iets makkelijker verzamelt). Zonder S&T doet ie het ook. Hij hapt ook zo in het S&T bit en klooit er niet mee.
Maar er zijn ook paarden die er enorm aan moeten wennen. Aan welk bit dan maar ook. Is dus per paard verschillend hoe ze erop reageren. Sommige kun je nooit met S&T rijden.
Dat zal een keuze zijn. Misschien bij Charlotte ook wel. Ik durf een wedje te leggen dat iedere GP ruiter een training op een simpele trens kan rijden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:28

Citaat:
Als jij van piaffe over moet in passage om gelijk aan te springen voor een zigzag, pirouette in en aansluitend 'even' een lijntje eners dan heb je ook niet veel tijd om nog met je paard te discussiëren over de aanleuning, buiging of impuls. Dat moet ie dan gewoon doen.
Dat is precies waar het over gaat. Als mijn paard er in een L- of M-proef een keertje tegenin komt of niet a la minute reageert is dat niet fijn maar je komt er echt de proef nog wel op doorgereden. Ik hoef mijn paard dus ook niet zo strak af te richten, fouten straffen zichzelf veel minder hard af. Die GP-ruiters moeten veel scherper op de snede rijden, want het paard moet uit zichzelf correct blijven lopen, waar wij basisruiters nog aan het foefelen zijn om de paarden constant te krijgen.

Volgens mij is dit een zuivere omkering van zaken.

Naarmate je paard beter aan de hulpen staat, kan je steeds moeilijker oefeningen steeds sneller achter elkaar rijden in de proef.
De tijd van discussieren is volgens mij niet over (...dat is het noooit!!!) maar ook de discussies zijn kleiner, korter, etc. omdat het dier beter is gegymnastiseerd (meer souplesse, meer kracht).
(Contra: "want het paard moet uit zichzelf correct blijven lopen".) Het streven is niet, dat het dier "dood" is - het streven is, dat het allemaal zo subtiel gaat, dat het voor het oog van de leek er uit ziet, alsof het dier het uit eigener beweging doet. (Dat doet-ie dus niet, maar aangezien hij het goed kan, heb je geen grote hulpen nodig en gaan de discussies soepel, kort, etc.)

En hopelijk voelt de ruiter de discussies en de fouten al sneller aankomen (net ietsje scheef, ietsje terughoudend op het been, miniem vastpakken etc. - en dan meteen de correctie).

En je kunt als mens idd tevreden zijn, met dat je paard een L proef loopt. Ach, waarom tenslotte ook niet...? Dan hoef je je niet druk te maken om de finesses (en rijd je soms toch winst). Maar het paard constant krijgen - vergeet dat alsjeblieft.
Niet foefelen, bespaar je paard de stress en jouzelf de frustratie: dat krijg je niet.
(Bonfire op zijn top: als Anky 1 dag het voorwaarts wat liet versloffen was het dagenlang nog te merken. Valegro, onderweg naar Olympisch goud in de Kur: op de A-C lijn vond hij het welletjes en kwam even in verzet. En ga zo maar door.)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:43

Ketaki schreef:
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 1854_n.jpg

iemand vroeg om een foto?

hopelijk kunnen jullie deze wel zien :)

Zo hee, de desbetreffende dame kan echt trots zijn op deze beelden. Flexen, buigen of wat dan ook, pure kul. Geen gelul, trek hem in de krul. En dat op een niveau waar de basis toch al bevestigd moet zijn en men zonder dit soort raggen zijn paard soepel moet kunnen hebben. Een niveau waar verfijning voorop staat en men een paard niet meer op een dergelijke oneerlijke manier onder handen moet nemen, met S&T nog wel. Debiel vind ik het, en ik krijg zelf de idee van puur sadisme bij enkele ruiters.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:49

:j

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:23

Lara_Silver schreef:
Ketaki schreef:
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 1854_n.jpg

iemand vroeg om een foto?

hopelijk kunnen jullie deze wel zien :)

Zo hee, de desbetreffende dame kan echt trots zijn op deze beelden. Flexen, buigen of wat dan ook, pure kul. Geen gelul, trek hem in de krul. En dat op een niveau waar de basis toch al bevestigd moet zijn en men zonder dit soort raggen zijn paard soepel moet kunnen hebben. Een niveau waar verfijning voorop staat en men een paard niet meer op een dergelijke oneerlijke manier onder handen moet nemen, met S&T nog wel. Debiel vind ik het, en ik krijg zelf de idee van puur sadisme bij enkele ruiters.

Ze trekt hem alleen niet in de krul. Ze flext en ik vermoed dat het er een stuk vriendelijker uitziet op een video. Precies de reden waarom 99% procent van de anti mensen geen video maakt maar een foto.

Kijk je naar de oren van het paard dan is er niets aan de hand of is dat nu opeens wél een moment opname?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:33

Het is onmogelijk om met je elleboog volledig achter je lichaam NIET te trekken.
Ik weet eigenlijk wel zeker dat dit er op video hetzelfde uitziet. En er zijn ook genoeg filmpjes te vinden hoor, alleen valt dat ook altijd weer onder de noemer momentopname.

Imo laten de oren zien dat het paard ondanks dit nog zijn best probeert te doen. Wordt wel vaker misbruik gemaakt van het meewerkende en zo lang mogelijk willen doorgaan van een paard.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:39

Een paard wil helemaal niet zo lang doorgaan als mogelijk is. Het is het instinct van een paard om een aantal keer te proberen/tegen te werken en dan op te geven.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:47

Het is maar net wat je onder opgeven verstaat.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 06:11

janderegelaa schreef:
Ze trekt hem alleen niet in de krul. Ze flext

Wat is het verschil?
Licht achteroverhangend, met grote kracht op de armen het paard van links naar rechts en terug omstellen. Dat is wat je vroeger in de slechte maneges leerde en nu heet dat toch echt wel "zagen". Maarja, geef er een hippe term aan, verzin er wat aannemelijke theorie rond en het publiek moet het ineens slikken als koek. En het ergste van al is nog dat een deel van het publiek dat ook doet.
En de paarden? Die lopen blijkbaar met de oren naar voren rond?

Dat deed het Shetlandertje waarop die dikke mevrouw ging zitten ook. :x

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 07:10

Gini schreef:
janderegelaa schreef:
Ze trekt hem alleen niet in de krul. Ze flext

Wat is het verschil?
Licht achteroverhangend, met grote kracht op de armen het paard van links naar rechts en terug omstellen. Dat is wat je vroeger in de slechte maneges leerde en nu heet dat toch echt wel "zagen". Maarja, geef er een hippe term aan, verzin er wat aannemelijke theorie rond en het publiek moet het ineens slikken als koek. En het ergste van al is nog dat een deel van het publiek dat ook doet.
En de paarden? Die lopen blijkbaar met de oren naar voren rond?

Dat deed het Shetlandertje waarop die dikke mevrouw ging zitten ook. :x

Hoe weet jij nu dat er nadien naar rechts en terug werdt gesteld?...
Daar gaat ook heel de discussie om. Omdat er enkele bijna van hun stoel vielen omdat er een foto is van een paard die doorgesteld wordt. En dan allerlei conclusies gaan trekken dat topsport verkeerd is en dat het paard er niet voor kiest, net alsof jou paard gekozen heeft om te doen wat hij doet.
Ik vind het ook niet zo fijn en wauw die foto, maar sta niet te roepen dat ik het allemaal beter kan en dat mijn paard zoveeeel gelukkiger is. En zoveel beter getraind.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 07:26

Ik word hier eigenlijk een beetje triest van. Een ruiter die met 30 tot 40% van zijn lichaamsgewicht aan 1 teugel hangt, is een normaal beeld geworden in de paardensport. Daar mogen we niet meer door van onze stoel vallen. Zo is de paardensport. Ik word daar oprecht een beetje triest van. Misschien dat ik dit topic dus maar beter even verlaat. Ik zal later nog wel eens terugkomen om te zien wat er nog allemaal gepost is.