Isabell Werth plaatst spontane video van haar en Satchmo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:14

Beste Ruga, ik denk dat jij mij post verkeerd begrijpt. Natuurlijk weet het paard wat hij moet doen, hij is daarvoor opgeleid. Hij kent de hulpen en weet wat er van hem verlangt wordt. Ik bedoel er mee te zeggen dat dit laat zien dat je ook een paard behoort te kunnen rijden zonder hulpmiddelen maar puur op zit en inwerking van hulpen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:30

Alddable schreef:
Beste Ruga, ik denk dat jij mij post verkeerd begrijpt. Natuurlijk weet het paard wat hij moet doen, hij is daarvoor opgeleid. Hij kent de hulpen en weet wat er van hem verlangt wordt. Ik bedoel er mee te zeggen dat dit laat zien dat je ook een paard behoort te kunnen rijden zonder hulpmiddelen maar puur op zit en inwerking van hulpen.

En dat is precies wat Isabell laat zien :). Haar paard doet het allemaal maar mooi zonder allemaal poespas, dwang uitoefenen is zo goed als onmogelijk met deze optoming en toch doet Satchmo het en nog netjes ook.

Doel van het filmpje is mij iig helemaal duidelijk, niet zozeer lol met je knol (ook natuurlijk), maar ook gewoon bewijzen dat het zonder dwang ook allemaal lukt. En we weten allemaal dat Satchmo behoorlijk in de staak kan gaan als het hem niet zint ;).

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:36

_San87_ schreef:
dwang uitoefenen is zo goed als onmogelijk met deze optoming en toch doet Satchmo het en nog netjes ook.

Mmm... daar ben ik het dus niet helemaal mee eens...
Ik vind de argumentatie ' ze rijdt met halster en zonder zadel, dus het is vriendelijk' niet kloppen:
Het is geen causale relatie tussen die twee, je kunt prima met halster heel onvriendelijk rijden.

Dan naar de wat persoonlijker mening van mij:
Ik vind dat de ophoudingen die ze maakt met het touwhalster, en daarmee de druk die ze op de neus van het paard brengt, eigenlijk niet fijn.
De manier waarop het paard reageert en de ruiter erop zit, lees ik als gespannen en afgesloten (luisteren ze echt naar elkaar?)

Zeker, de oefeningen die ze doet zijn knap, maar is dit lol met je knol? Heeft het paard er ook plezier in?
Het is een misvatting dat bitloos meteen paardvriendelijk is...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:43

swartbeessie schreef:
_San87_ schreef:
dwang uitoefenen is zo goed als onmogelijk met deze optoming en toch doet Satchmo het en nog netjes ook.

Mmm... daar ben ik het dus niet helemaal mee eens...
Ik vind de argumentatie ' ze rijdt met halster en zonder zadel, dus het is vriendelijk' niet kloppen:
Het is geen causale relatie tussen die twee, je kunt prima met halster heel onvriendelijk rijden.

Dan naar de wat persoonlijker mening van mij:
Ik vind dat de ophoudingen die ze maakt met het touwhalster, en daarmee de druk die ze op de neus van het paard brengt, eigenlijk niet fijn.
De manier waarop het paard reageert en de ruiter erop zit, lees ik als gespannen en afgesloten (luisteren ze echt naar elkaar?)

Zeker, de oefeningen die ze doet zijn knap, maar is dit lol met je knol? Heeft het paard er ook plezier in?
Het is een misvatting dat bitloos meteen paardvriendelijk is...

Hoe ga jij een dergelijk paard als Satchmo met een halster dwingen een oefening te doen? Hij heeft al bewezen onder stang en trens en zadel ook goed in de staak te kunnen gaan als het hem niet zint. Denk je dan werkelijk dat wanneer hij zich niet goed voelt of iets moet doen dat hij niet wil, hij zich door een halster laat tegenhouden?

Ik denk het niet :). En ik zeg nergens dat halster = per definitie vriendelijk. Ik zeg alleen dat het zo goed als onmogelijk is echt dingen af te dwingen met enkel een halster.

swartbeessie

Re: Isabell Werth plaatst spontane video van haar en Satchmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:03

Opnieuw, we hoeven elkaar niet te overtuigen ;-)
Mijn nederige mening: Ik zie dat ze het paard af en toe met de halstertouwen terug vraagt in plaats van met de zit. Vind ik niet aardig. Ik zie een paard dat gaat klapperen met de onderkaak bij ophoudingen - al zijn die gevraagd met halster en zonder bit. Duidt voor mij op associatie met pijn en ongemak. Ik zie een paard die maar heel kort ' lucht' geeft na een moeilijke oefening.
Korte opsomming, ik vind het knap maar absoluut niet vriendelijk. Paard hoeft daarvoor niet de staak in te gaan om zijn ongenoegen te uiten: Daar hebben ze ook kleinere signaaltjes voor.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:40

klapperen met onderkaak doet mijn paard ook wel eens als hij gewoon los in de paddock aan het spelen is...

als mensen inspannen trekken ze toch ook niet de mooiste gezichten en wij verwachten dit wel van paarden?

Kortom ik vind het een superleuk filmpje en superknap en totaal niet onvriendelijk

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:11

DaisyB94 schreef:
als mensen inspannen trekken ze toch ook niet de mooiste gezichten en wij verwachten dit wel van paarden?

Antropormofisme (menselijke eigenschappen linken aan gedrag van dieren), lijkt logisch maar wat jij voelt en hoe jij reageert hoeft niet overeen te komen met hoe paarden zich voelen en gedragen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:19

Misschien moeten jullie sportpaarden zoals Satchmo eens niet vergelijken met de HTK-pony's/paarden van bokkers. Het karakter en de gangen en de mate van opleiding zijn niet te vergelijken. Het uitzitten van deze gangen zonder zadel is niet te vergelijken met de (vlakke) gangen, op de voorhand kabbelende drafjes van HTK-pony's/paarden. Je vindt het leuk of niet, maar zeik niet iemand die enorme prestaties heeft geleverd af, op haar zit. Dat is niet geloofwaardig. :D

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:21

wauw wat een leuk filmpje, geweldig om te zien dat isabel ook even zonder zadel op haar paardje stapt en dat ze zo even die oefeningen uitvoeren, ik vind dit filmpje er erg goed uitzien ;)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:26

Dit gaat niet om zeiken over dingen, dit gaat me om kritisch naar zaken kijken.
Als je mijn posts leest, lees je (hopelijk, want zo is het bedoeld) dat dit niet gaat om het afkraken van de prestaties van een GP ruiter. Dit gaat om het feits dat het 'lol met je knol' wordt genoemd, dat ze 'plezier' heeft met haar paard - en het paard met haar.
Daar kunnen meningen over verschillen, en dat is maar goed ook - want op die manier kunnen we eens nadenken waar wij met onze ' huis tuin en keuken' ponies en paarden mee bezig zijn.

Dat ik kritisch over het filmpje ben wil niet zeggen dat ik Werth niet goed vind rijden; ik vind haar niet vriendelijk. Dat is een andere dimensie, een andere invalshoek. En of je nu een GP paard of een ' htk' paard onder je billen hebt, beide zijn nog altijd gewoon paarden met gevoel. Sensibele dieren die je eerlijk moet behandelen.

Oeps nu wordt ik wat feller. Niet bedoeld, gewoon om mijn punt duidelijker te maken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:35

Mijn opmerking was niet specifiek naar jou toe gericht, maar in het algemeen.
Ik weet niet wie dit "lol met haar knol" heeft genoemd, Isabel of een bokker? Maar waarschijnlijk is dit voor Isabel een afwisseling in het afbouwen van de sportcarriere van Satschmo? Misschien vindt Isabell dit wel Lol met haar knol? Prima toch? Satschmo houdt hier niets aan over, het is een karaktervol paard. Gelukkig mag Isabell zelf weten wat zij met haar paarden doet en hoe zij rijdt. :D

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:40

Cassidy schreef:

Hou eens op met je vergelijking,
Ik heb respect dat ze dit doet natuurlijk ziet dat er beter uit. Maar laat haar lol hebben wie weet is het wel de 1 of 2e keer dat ze dit doet.
Je moet niet iedereen vergelijken laat ze lekker als hun zich er goed bij voelen.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:51

Het filmpje is op internet gezet als 'having fun'. Het is naar buiten gebracht door de Euro Dressage club, en misschien heeft mevrouw Werth het inderdaad meer als afwisselingstraining gezien. Toch wordt het op die manier afgeschilderd. Dan vind ik het niet onterecht dat ik in dat licht er kritisch naar kijk. Het merendeel van de reacties in dit topic zijn ook in die context geschreven.

Dat het een karaktervol paard is, wil niet zeggen dat het paard niet minder vriendelijk kan worden gereden. Ik zie gewoon klassieke tekenen van protest die niet passen in het plaatje van ontspannen rond rijden. Bovendien hoeft ontspanning en spanning elkaar niet uit te sluiten: Je kunt een paard ook op een vriendelijker manier oefeningen vragen die inspanning vragen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:04

swartbeessie schreef:
Het filmpje is op internet gezet als 'having fun'. Het is naar buiten gebracht door de Euro Dressage club, en misschien heeft mevrouw Werth het inderdaad meer als afwisselingstraining gezien. Toch wordt het op die manier afgeschilderd. Dan vind ik het niet onterecht dat ik in dat licht er kritisch naar kijk. Het merendeel van de reacties in dit topic zijn ook in die context geschreven.

Dat het een karaktervol paard is, wil niet zeggen dat het paard niet minder vriendelijk kan worden gereden. Ik zie gewoon klassieke tekenen van protest die niet passen in het plaatje van ontspannen rond rijden. Bovendien hoeft ontspanning en spanning elkaar niet uit te sluiten: Je kunt een paard ook op een vriendelijker manier oefeningen vragen die inspanning vragen.

Isabell plaatste het zelf op haar Facebookpagina. Onderschrift was iets als dat haar paard ook zonder sporen, zadel, bit en de hele reut gewoon z'n oefeningen uitvoerde. Mijn Duits is niet zo best en ik kan haar pagina niet meer terug vinden helaas.

Daarna is het door diverse andere pagina's waaronder blijkbaar Euro Dressage club en EQ International verder verspreid. Ik zag echter ook Divoza en/of Epplejeck het filmpje delen.

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:21

Wauw! Super om te zien, doe het haar maar eens na zeg...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:24

swartbeessie schreef:

Als dit (zonder stang/trens) al niet als vriendelijk genoeg wordt gezien, vraag ik mij af, waar bokkers dan wel mee tevreden zijn? Een aan de lange teugel, met zijn kop over de grond, op de voorhand sukkelend drafje? Dat bedoelde ik met karaktervol paard. Satschmo (en de andere internationale toppaarden) moet je niet vergelijken met de gangen/karakter/conditie van een Fjord, Haffie of Tinker enz.. :D
Isabell zal het inderdaad als "having fun" hebben gezien m.a.w. geen serieuze training voor een wedstrijd. Op haar niveau is dit soort hobbelen: having fun. :D Het is haar goed recht om dit lollig te vinden, lijkt mij zo, als je normaal gesproken, dagelijks serieus traint op hoog niveau.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:29

Electra63 schreef:
swartbeessie schreef:

Als dit (zonder stang/trens) al niet als vriendelijk genoeg wordt gezien, vraag ik mij af, waar bokkers dan wel mee tevreden zijn?

Als we allemaal onze paarden 24 uur per dag naar buiten doen en grondwerk doen. Vrij laten in de natuur zou nog beter zijn.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:33

Grijns

Ik ben benieuwd, Electra, waar jij op gokt dat ik rijd. Want je zou nog wel eens verkeerd kunnen gokken.
Och. Ik klok uit. Kritische side-notes zijn leuk om te geven, maar niet als niemand er inhoudelijk op inhaakt. Ik vind dit een beetje een zwak tegenargument, want omgekeerd:
Wie zegt dat dressuurpaarden niet op een voor hen prettige manier kunnen worden gereden?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:39

swartbeessie schreef:
Grijns

Ik ben benieuwd, Electra, waar jij op gokt dat ik rijd. Want je zou nog wel eens verkeerd kunnen gokken.
Och. Ik klok uit. Kritische side-notes zijn leuk om te geven, maar niet als niemand er inhoudelijk op inhaakt. Ik vind dit een beetje een zwak tegenargument, want omgekeerd:
Wie zegt dat dressuurpaarden niet op een voor hen prettige manier kunnen worden gereden?

Ik gok niets. :D

Het ging mij vooral om de kritiek op de houding van Isabell en dat het niet vriendelijk genoeg is :D . En dan gaan vergelijken.

En verder ben ik ook wel klaar met dit onderwerp, de beste stuurlui zitten op Bokt en weten alles veel beter!! (niet persoonlijk naar jou, Swartbeessie) ;)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:02

LiVetime schreef:
Batlow schreef:
Nou nou, als je mij en grand prix paard geeft die alle oefeningen kan en mij even verteld hoe ik die oefeningen rij, kan ik zo zonder zadel met halster rondjes rijden. Zo moeilijk is zonder zadel rijden toch niet? :Y)

Jij bent grappig :D
Voordat je je paard in de Grand Prix hebt en dán nog even zonder zadel en met halster de oefeningen eruit rijdt..

Ik mag toch hopen dat als iemand een paard naar de Grand Prix kan rijden toch ook wel zonder zadel kan rijden... en wat dat bitloos betreft.. misschien ben ik daar teveel aan gewend, maar ik zie daar het bijzondere niet van in.[/quote]
ik ook niet , het is eigenlijk helemaal geen kunst om bitloos te rijden :')

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:06

Bitloos rijden of even een paar GP oefeningen bitloos en zonder zadel uit je mouw schudden zit wel een verschil in. Of kan jij hier van jezelf een filmpje plaatsen romylover die gelijk is aan het filmpje van Isabell? Denk het niet he.

Dus, commentaar hebben is prima. Maar zeggen dat het 'geen kunst is'..... Mwoah, ik zou zeggen probeer het eerst zelf eens.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:14

nee inderdaad , dat kan ik niet , maar
ik weet wel dat je prima hoge dressuur kan doen
zonder bit , ik rij bitloos en weet dat het eigenlijk helemaal geen verschil maakt met of zonder bit
( bij alle paarden die ik tot nu toe bitloos en met bit heb gereden )

nee hoor , ik doe het haar inderdaad niet na ,
ik kan ook zo'n gelijk filmpje niet plaatsen
ik kan niet eens Z-oefeningen rijden :')
ik heb lekker ''lol met mijn knol''
maar voor iedereen is die defenitie anders natuurlijk.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:25

Citaat:
Als dit (zonder stang/trens) al niet als vriendelijk genoeg wordt gezien, vraag ik mij af, waar bokkers dan wel mee tevreden zijn?

Met een manier van trainen die niet gebaseerd is op het ontwijken van pijnprikkels of de dreiging daarvan.
De manier waarop momenteel dressuur (en andere paarden'sport') gereden wordt, is naar mijn mening simplistisch en niet meer van deze tijd. Het is al lang duidelijk dat het anders en beter (jaja voor het paard) kan.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 08-02-13 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:26

Dat is mijn quote niet.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:31

Nynke1 schreef:
Dat is mijn quote niet.

Zo opgelost..