Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Alddable schreef:Beste Ruga, ik denk dat jij mij post verkeerd begrijpt. Natuurlijk weet het paard wat hij moet doen, hij is daarvoor opgeleid. Hij kent de hulpen en weet wat er van hem verlangt wordt. Ik bedoel er mee te zeggen dat dit laat zien dat je ook een paard behoort te kunnen rijden zonder hulpmiddelen maar puur op zit en inwerking van hulpen.
_San87_ schreef:dwang uitoefenen is zo goed als onmogelijk met deze optoming en toch doet Satchmo het en nog netjes ook.
swartbeessie schreef:_San87_ schreef:dwang uitoefenen is zo goed als onmogelijk met deze optoming en toch doet Satchmo het en nog netjes ook.
Mmm... daar ben ik het dus niet helemaal mee eens...
Ik vind de argumentatie ' ze rijdt met halster en zonder zadel, dus het is vriendelijk' niet kloppen:
Het is geen causale relatie tussen die twee, je kunt prima met halster heel onvriendelijk rijden.
Dan naar de wat persoonlijker mening van mij:
Ik vind dat de ophoudingen die ze maakt met het touwhalster, en daarmee de druk die ze op de neus van het paard brengt, eigenlijk niet fijn.
De manier waarop het paard reageert en de ruiter erop zit, lees ik als gespannen en afgesloten (luisteren ze echt naar elkaar?)
Zeker, de oefeningen die ze doet zijn knap, maar is dit lol met je knol? Heeft het paard er ook plezier in?
Het is een misvatting dat bitloos meteen paardvriendelijk is...
DaisyB94 schreef:als mensen inspannen trekken ze toch ook niet de mooiste gezichten en wij verwachten dit wel van paarden?
swartbeessie schreef:Het filmpje is op internet gezet als 'having fun'. Het is naar buiten gebracht door de Euro Dressage club, en misschien heeft mevrouw Werth het inderdaad meer als afwisselingstraining gezien. Toch wordt het op die manier afgeschilderd. Dan vind ik het niet onterecht dat ik in dat licht er kritisch naar kijk. Het merendeel van de reacties in dit topic zijn ook in die context geschreven.
Dat het een karaktervol paard is, wil niet zeggen dat het paard niet minder vriendelijk kan worden gereden. Ik zie gewoon klassieke tekenen van protest die niet passen in het plaatje van ontspannen rond rijden. Bovendien hoeft ontspanning en spanning elkaar niet uit te sluiten: Je kunt een paard ook op een vriendelijker manier oefeningen vragen die inspanning vragen.
swartbeessie schreef:Het filmpje is op internet gezet als 'having fun'. Het is naar buiten gebracht door de Euro Dressage club, en misschien heeft mevrouw Werth het inderdaad meer als afwisselingstraining gezien. Toch wordt het op die manier afgeschilderd. Dan vind ik het niet onterecht dat ik in dat licht er kritisch naar kijk. Het merendeel van de reacties in dit topic zijn ook in die context geschreven.
Dat het een karaktervol paard is, wil niet zeggen dat het paard niet minder vriendelijk kan worden gereden. Ik zie gewoon klassieke tekenen van protest die niet passen in het plaatje van ontspannen rond rijden. Bovendien hoeft ontspanning en spanning elkaar niet uit te sluiten: Je kunt een paard ook op een vriendelijker manier oefeningen vragen die inspanning vragen.
Electra63 schreef:swartbeessie schreef:Het filmpje is op internet gezet als 'having fun'. Het is naar buiten gebracht door de Euro Dressage club, en misschien heeft mevrouw Werth het inderdaad meer als afwisselingstraining gezien. Toch wordt het op die manier afgeschilderd. Dan vind ik het niet onterecht dat ik in dat licht er kritisch naar kijk. Het merendeel van de reacties in dit topic zijn ook in die context geschreven.
Als dit (zonder stang/trens) al niet als vriendelijk genoeg wordt gezien, vraag ik mij af, waar bokkers dan wel mee tevreden zijn?
swartbeessie schreef:Grijns
Ik ben benieuwd, Electra, waar jij op gokt dat ik rijd. Want je zou nog wel eens verkeerd kunnen gokken.
Och. Ik klok uit. Kritische side-notes zijn leuk om te geven, maar niet als niemand er inhoudelijk op inhaakt. Ik vind dit een beetje een zwak tegenargument, want omgekeerd:
Wie zegt dat dressuurpaarden niet op een voor hen prettige manier kunnen worden gereden?
LiVetime schreef:Batlow schreef:Nou nou, als je mij en grand prix paard geeft die alle oefeningen kan en mij even verteld hoe ik die oefeningen rij, kan ik zo zonder zadel met halster rondjes rijden. Zo moeilijk is zonder zadel rijden toch niet?
Jij bent grappig![]()
Voordat je je paard in de Grand Prix hebt en dán nog even zonder zadel en met halster de oefeningen eruit rijdt..
Citaat:Als dit (zonder stang/trens) al niet als vriendelijk genoeg wordt gezien, vraag ik mij af, waar bokkers dan wel mee tevreden zijn?