Paardenoverschot leidt tot recordslachting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Paardenoverschot leidt tot recordslachting

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 10:13

Dat denk ik ook niet . Weet alleen dat er nabij Eindhoven een bedrijf zit wat die kadavers verwerkt/verbrand .
En daar hangt vaak een vreselijke lucht .

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:49

In NL kun je rendac bellen voor het ophalen van een kadaver, wij hebben een agrarisch bedrijf dus voor ons is het geen enkel probleem. Ook een particulier kan gebruik maken van hun diensten als het om een paard gaat.
Je hoeft je paspoort niet mee te geven en dat is eigenlijk een slechte zaak ivm fraude. Ik heb vorig jaar helaas 2 paarden moeten laten inslapen en ik vond het ook geen pretje om de vrachtauto van rendac op de stoep te hebben , bij de koeien is dat gevoel toch anders . Maar ik koos hiervoor omdat het ene paard niet naar de slacht kon (had de kolder in de kop. levensgevaarlijk )en de andere was mijn beste vriend die al jaren longemfyseem had.
Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen hun paard laten gaan omdat ze het niet kunnen bekostigen omdat het ziek is of dat ze geen baan meer hebben, ik veroordeel niemand.

Om op het slacht en het overschot terug te komen, ik ben er voor om alle paarden die niet meer rad zijn of om wat voor reden niet meer kan voldoen of kan onderhouden als een paard zou horen te leven deze te te euthanaseren of te laten slachten mits de eigenaar hier niet mee fokt en het kan betalen .
Ik ben er ook voor om de paarden die niet voldoen aan de stamboeknormen en kruisingen uit te sluiten voor de fokkerij, tijdelijk of voor het leven .
Dat zou het kaf van het koren scheiden en blijven er over een aantal jaar meer paarden over die wel voldoen, uitzonderingen daargelaten
Dat is haalbaar als de wet een registratieplicht zou invoeren voor paarden .

En nou krijg ik mss half bokt over me heen met allerlei mensen die denken dat hun kruising minderwaardig zou zijn en hoe geweldig hun paard is maar daar gaat het hier niet over !
Het gaat om de toekomstige veulens die er geboren gaan worden en weer op de markt komen en wss ook weer naar de slacht moeten, dat moet je toch niet willen als fokker ?!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:48

paintedblack schreef:
Ik ben er ook voor om de paarden die niet voldoen aan de stamboeknormen en kruisingen uit te sluiten voor de fokkerij, tijdelijk of voor het leven .
Dat zou het kaf van het koren scheiden en blijven er over een aantal jaar meer paarden over die wel voldoen, uitzonderingen daargelaten

In principe zijn waarschijnlijk heel veel mensen het met je eens, maar de kans dat het uitgevoerd wordt is nihil...
Want:
- wat zijn stamboeknormen? (er is geen stamboek dat merries voor opname selecteert op gezondheid)
- wat zijn kruisingen? (is dat bijvoorbeeld ook kwpn x oldenburger?)
- hoe wil je het controleren? (hoe ga je bv centraal registreren, maar ook daarna handhaven)
Met andere woorden: dit kost 5 jaar discussiëren en daarna vele euri's om het te controleren...Bovendien is mijn vrijheid mij veel te lief, vind dat er wel genoeg bureaucratie is in Nederland.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:22

paintedblack schreef:

En nou krijg ik mss half bokt over me heen met allerlei mensen die denken dat hun kruising minderwaardig zou zijn en hoe geweldig hun paard is maar daar gaat het hier niet over !
Het gaat om de toekomstige veulens die er geboren gaan worden en weer op de markt komen en wss ook weer naar de slacht moeten, dat moet je toch niet willen als fokker ?!

Wie ben jij om te oordelen dat mijn kruising niet geboren had moeten worden?

Je schrijft ergens over een van je paarden wat je beste vriend was. Kan je je voorstellen dat er hier mensen zijn (waaronder ik), waarvan de kruising haar beste vriend is? En jij vindt dat mij verboden had moeten worden hem te fokken?

Jij bent gelukkig met je stamboekpaard, andere mensen zijn dat met hun kruising. Daarbij worden mijn kruisingen zeker niet verkocht, voor mij zijn ze onbetaalbaar. Mijn paarden zijn geen commerciele producten. Hoe kom je er in hemelsnaam bij dat die bij de slager terecht komen?

Ondanks de overbevolking en honger op de wereld heb ik zelf ook twee kruisingen op de wereld gezet (mijn heerlijke duo penotti kinderen). Gelukkig hebben ik daarvoor geen toestemming van de overheid nodig gehad.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:40

Ik snap haar reactie wel.

Want er zijn vele kruisingen die er niet goed uitkomen en eigenlijk ukkeltjes worden, met een te groot hoofd, met te korte benen en noem maar op! Helemaal uit verhouding.

Natuurlijk zijn er prachtige tussen. Maar als een kruising niets kan veranderen in voordeel van het veuling vind ik een kruising ook nutteloos.

Ik heb zelf ook een fjordenkruising, eigenlijk een oerlelijk beest, ook uit verhouding. Daar word niet mee gefokt, word geruind.

Maar ik zou nooit geen kruising weer willen, ik ken zijn ouders niet, weet niet of het inteelt is of geen inteelt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:27

Maar dat wil niet zeggen dat alle kruisingen zonder pardon maar dood moeten ofzo .
Heb zelf een zelfgefokte kruising , een het zonder papier , en een pony ( New Forest ? ) zonder stamboek papier .... Allemaal heerlijke beesten in de omgang .... Vindt papier alleen handig om uit te vogelen wat de ouders gedaan hebben in bv sport .
De pony kruisingen zijn overigens ruin en dus niet om voor de fokkerij te gebruiken .
Ik zou ook nooit zomaar vermeerderen . Ook mijn zelfgefokte kruising is een wel overwogen veulen . Nu 2,5 en zeer goed gelukt ....

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:30

Dat heeft ze er ook niet in staan...

Ze heeft er alleen staan dat paarden die geen papieren hebben uit de fok moeten worden gehaald.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:40

De ongeschikte dieren zeker wel .

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:44

Maar wanneer zie jij als paarden die ongeschikt zijn.

Kruisingen zijn niet ongeschikt, niet in de sport.

Ik zie ongeschikt als atrose en noem maar op.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:48

ongezond = ongeschikt dus ongezonde paarden met erfelijke aandoeningen zijn ongeschikt om mee te fokken heeft niks met kruizingen te maken,
Ken fantastische kruizingen en veel rassen zijn via kruizingen ontstaan of wat is een KWPN ?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:54

KWPN is een kruising van 16 rassen

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:58

Beperkingen in hun bouw
Karakter , beweging . Ga zo maar even door ...
Als het correcte gezonde paarden zijn kun je een gezond veulen fokken als de types en rassen bij ekaar passen .
Want zeg nou eerlijk al onze rassen zijn uiteindelijk uit kruisingen ontstaan .
En ik denk dan ook dat het niet per definitie perse goed is om bij hetzelfde ras te blijven . Maar neem een ras dat er bij past .
Denk ik aan bv de arabo Friezen , Haflo,s
En weer niet direkt aan bv de barock pinto,s .
Er is immers van te voren is nooit goed te zeggen hoe een veulen uitpakt .
Er zijn genoeg ras veulens die zo doorgfokt zijn. Dat ze of veel en veel te hevig :-) zijn voor de gemiddelde ruiter in NL . Of waar heel veel inteelt in zit .
Daarom blijf ik zeggen slachten heb ik geen probleem mee , maar moet niet zomaar lukraak gebeuren .

De pret fokkers moeten eens dieper nadenken waarom ze zo nodig een veulen willen . En de merrie eigenaars met een niet te rijden merrie , die ziek is of te hevig . NIET mee fokken .
Houdt zo,n dier al weide decoratie of breng haar weg .
En datzelfde voor mensen die zo,n leuke hengst hebben staan . Adverteer niet met zo,n dier dat hij de merri. Wel zal dekken . Zie ik vooral bij de pony,s gebeuren .
Denk aan het toekomstige veulen wat via de markt als een salami worst zal eindigen .

Dat on nadenkend vermeerderen moet stoppen dan hoeven er geen gezonde paarden naar het slachthuis . Of het nou fatsoenlijke kruisingen zijn of ras paarden .
Niet fokken omdat een veulentje in de wei zo leuk uitziet .

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 23:02

Ik heb een Gelderse met oude bloed lijnen. Ze heeft van de lente een veulen gehad van weer een Gelderse hengst. Lijkt dus dat ik kies voor zuiver in ras, maar eigenlijk boeit het me niet zo heel veel. Wat mee speelt is mijn ervaring. Kende verschillende Gelderse allemaal boven de 25 jaar oud geworden en lieve karakters. Verder het gebruik lekker met een karretje naar buiten, dan weer springen en dressuur rijden. Makkelijk in het bos eerlijk, betrouwbaar en gezond. Elegant lopen, maar dat vind ik toch erg belangrijk het zijn geen sulletjes. Ik durf te wedden dat er genoeg andere paarden zonder papier ook aan dit beeld voldoen. Ik ken ze alleen niet. Ik ben tegen het steeds groter en steeds lang gelijnde paarden en lange benen fokken. Wat ze toch ook bij het Gelderse wel graag zien. En dat is juist het probleem wat men graag ziet is aan mode onder hevig en vaak niet gezond. Ik ziel liever een paard met korte sterke benen dan paarden met lange slanke benen. Ik zie liever een wat klein paard, maar goed gebouwd dan een groot paard met lange benen en een slechte rug. Ik geloof in gezonde paarden. Niet in ras paarden, want naar mijn mening wordt te weinig meegenomen in het fok beleid de gezondheid van het paard. Als je kiest voor echt fokken dan moet alles wel overwogen keuze zijn. Ik heb heel wat gespeurd voor dat ik bij de vader van mijn veulen kwam. Maar een index van problemen die bij gezondheid van de familie stam zie je helaas niet dat zou iets wel leuk zijn voor de toekomst

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 23:12

Welke hengst heb je als vader dier Vienna ? Heb ook een Gelderse merrie , oud type .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 23:58

Zinzi en Vienna nu ben ik nieuwschierig!
Wat voor papa's hebben jullie paarden en waar komt de mams uit!?

Vienna ben het helemaal met je eens hoor...ik heb ze het liefst robuust.

Schoenmaatje 4/5, stevige gewrichten, veel massa, hardheid van de benen en een flinke pijpomvang...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 00:06

Mijn merrie is een Ahoy . Oudere foto, s in mijn profiel .
Recente foto, s moet ik dringend uploaden . Haar dochter heeft een Friesche vader . Wel foto's van .
Geen kopie stamboom . Heel verhaal .
Mijn veulen nu 2, 5 staat ingeschreven bij het kpst .

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 08:39

Vorige pagina schreef ik ook al, er moet bewust gefokt worden.
Met gezonde, bij elkaar passende ouderdieren. En als het veulen niet voor eigen gebruik is, moet de fokker er zich van verzekeren dat er vraag is naar het veulen. Of dat nu een kruising of een stamboekveulen is. Een goed gefokte kruising (die zijn er echt!), zal waarschijnlijk makkelijker een baas vinden dan menig shetlander of haflingerveulen. Een paar pagina's terug schreef een Bokker over grote hoeveelheden welshveulens in Engeland die naar de slacht gingen omdat de gerenommeerde fokkers ze niet konden verkopen.

Overigens heb ik zelf onder meer een kruising paint x haflinger, daar is een tijdje geleden een stamboek voor opgericht :D Kennelijk was ik niet de enige die dat een goede combinatie vond!
http://www.nash2006.com/main.htm

Nee hoor, het verbieden om buiten de stamboeken te fokken is niet alleen onhaalbaar, maar zeker geen garantie op gezonde dieren vanwege rasgebonden aandoeningen en smaller wordende genetische basis. Willen we deze kant op? http://www.trosradar.nl/nieuws/archief/ ... fokbeleid/
Deze constructie lost het probleem niet op en ik vind het ethisch bedenkelijk.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat in dit topic als probleem wordt ervaren: het overschot aan paarden of het gegeven dat veel paarden bij de slager terecht komen?
Ik denk dat voor mensen die verdienen aan de handel of de fok het overschot het grootste probleem is. Zij voelen het overschot in hun portemonnee. Persoonlijk vind ik het heel, heel erg treurig dat paarden die nog een paardwaardig bestaan kunnen hebben, doodgemaakt worden. Daar word ik eigenlijk echt niet goed van.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 08:53

@Samyoo , daar heb je mijn punt . Paarden met een paardwaardig bestaan worden afgemaakt . En dat gebeurd veel makkelijker omdat er zoveel paarden lopen .
Vindt wel dat je niet moet fokken met paarden met een gebrek . Zeker als niet duidelijk is hoe ze aan dat gebrek komen .

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:04

Sammyoo schreef:
paintedblack schreef:

Wie ben jij om te oordelen dat mijn kruising niet geboren had moeten worden?

Je schrijft ergens over een van je paarden wat je beste vriend was. Kan je je voorstellen dat er hier mensen zijn (waaronder ik), waarvan de kruising haar beste vriend is? En jij vindt dat mij verboden had moeten worden hem te fokken?

Jij bent gelukkig met je stamboekpaard, andere mensen zijn dat met hun kruising. Daarbij worden mijn kruisingen zeker niet verkocht, voor mij zijn ze onbetaalbaar. Mijn paarden zijn geen commerciele producten. Hoe kom je er in hemelsnaam bij dat die bij de slager terecht komen?

Ondanks de overbevolking en honger op de wereld heb ik zelf ook twee kruisingen op de wereld gezet (mijn heerlijke duo penotti kinderen). Gelukkig hebben ik daarvoor geen toestemming van de overheid nodig gehad.

Het zou zo fijn zijn als er gelezen werd zoals er geschreven staat ! Ik zeg juist niet dat kruisingen dood moeten dat ze minderwaardig zijn of niet geschikt of niet mooi of niet lief of niet waardevol......ik vindt mijn stamboek paarden ook niet belangrijker dan andere paarden wat een onzin !
Ik had inderdaad een beste vriend,mijn Botijo ....goedgekeurde PRE hengst met geweldige bloedvoering maar met hem werd niet gefokt omdat hij niet voldeed aan de stamboekeisen maar voor mij was hij het beste paard ter wereld. Daar nam ik mijn verantwoordelijkheid als fokker.

Maar ik schrijf helemaal niet dat kruisingen geen rechten hebben dat ze niet geboren mogen worden ik heb het over tijdelijk en soms voor het leven uit de fokkerij terugtrekken als een paard niet gezond is of een afwijking heeft. Ook schrijf ik dat ik het prima vindt als mensen ervoor kiezen om een kneusje aan te houden zolang ze er maar voor kunnen blijven zorgen en er niet mee gaan fokken .

Tuurlijk is NL een betuttelend landje maar registratieplicht heeft ook zijn voordelen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:10

Je mag van mij fokken wat je wilt.

Maar de stamboeken hebben daar al een systeem voor.
Paarden met erkende afstamming, en goed gekeurd voor het stamboek, komen bij 3 jarige leeftijd in het hoofdboek, of wat een stamboek voor naam er aan geeft.
De andere paarden verdwijnen in de "bij" boeken.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:33

paintedblack schreef:
Het zou zo fijn zijn als er gelezen werd zoals er geschreven staat !

Wellicht moet je je standpunt duidelijker verwoorden. Ik begrijp uit jouw betoog dat je vindt dat er uitsluitend binnen een stamboek gefokt zou mogen worden.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:36

Sammyoo schreef:
paintedblack schreef:

Wellicht moet je je standpunt duidelijker verwoorden. Ik begrijp uit jouw betoog dat je vindt dat er uitsluitend binnen een stamboek gefokt zou mogen worden.

Zo lees ik het ook, na meerdere keren opnieuw lezen ook nog.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 12:22

En die stamboeken zijn ook zo rooskleurig niet hoor ...
De merrie s moeten een rondje lopen en als ze dat heel goed kunnen zijn het zomaar ster merrie s .
Het is echt niet alleen van de vader afhankelijk hoor of het een goed veulen wordt ...

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 14:12

Citaat:

Citaat:
Zo lees ik het ook, na meerdere keren opnieuw lezen ook nog.

Ja dàt heb je goed gelezen dat is mijn mening !
Maar er staat ook bij dat de mensen inclusief ikzelf ,in deze tijd zèlf verantwoordelijk zijn .
Dat is mijn standpunt maar jullie maken ervan dat kruisingen niet mogen geboren worden of leven oid en dat zeg ik niet !Ook leg ik niet de verantwoordlijkhied bij een stambeok want dat is niet realistisch, ik geeft aan wat er imo nog gedaan kan worden om het overschot van de toekomst in te perken . Niet de bestaande paarden van welke ras of kruising dan ook !!!!!
Nogmaals om het overschot te beperken zouden de stamboekfokkers en de lukraakfokkers van welk ras dan ook eens zelf moeten nagaan of je met deze merrie of hengst een goede nakomeling zou fokken. Als je dat betwijfeld zou je kunnen overwegen niet te fokken, helemaal niet òf een seizoen .

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 16:58

Ik weet zeker dat jullie je geen zorgen hoeven te maken over de fokkerij.
Voorlopig heb ik al cijfers gehoord van een paar stamboeken over het aantal dekkingen dit jaar.
Schrik niet, sommige 50% minder dekkingen dan voorgaande jaren.
Idem is het aantal geboortes van veulens ook al een stuk minder geweest dit jaar.
Als dit zo doorgaat is er over een paar een tekort aan goede stamboek waardige paarden.