Vlaamse arabier mooiste paard ter wereld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Katia_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 13:12

eclair93 schreef:
niet aanraken!
dan valt het uitelkaar :oo
wat een iel paardje

Liefje hou je kinderachtige meningen alsjeblieft voor je want zo'n reacties zijn echt overbodig.
Misschien even een aantal reacties doorlezen voor je reageert. ;) Genoeg meiden van 13 die
een zinvollere reactie kunnen geven.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:42

Focussed schreef:
Het is geen vet, het paard lijdt aan hyperkaliëmische periodieke paralyse (Hyperkalemic periodic paralysis). Dit geeft "lekkende" spiercellen onderinvloed van het kalium niveau in het bloed. Dit geeft flinke spiertremoren, maar ook hele zwakke spieren. Daarnaast geeft het extreem grote spieren. Daarnaast geeft het paralyse, verlamming van de spieren.

troi heeft wel gelijk met de oorsprong, de afwijking is terug te voeren naar de hengst Impressive.

Ik zal er niet teveel woorden aan vuil maken in dit topic omdat het hier niet over HYPP of andere afwijkingen gaat, de mensen die geïnteresseerde zijn verwijs ik door naar : [PP] Waar zijn we mee bezig?
Daar staat ook duidelijk uitgelegd wat het is, en wat het met de paarden doet en waarom er bewust mee doorgefokt wordt.

En het is geen photoshop helaas.
http://showhorsegallery.com/images/uplo ... ntmain.jpg
http://www.bertonqh.com/images/sir_cool ... 1_6_06.jpg
http://www.gulsbyquarterhorses.com/2007 ... 20copy.jpg
http://i489.photobucket.com/albums/rr25 ... c449eb.jpg

Wow Focussed, ik vond het anders al zo knap gephotoshopt, maar dit gaat echt ver. Wist niet van het bestaan af. Dan liever een iele arabier met enorme dish dan een dikbil paard.

Langcara

Re: Vlaamse arabier mooiste paard ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 20:56

Ja, die dikbil zal geheid ongezonder zijn dan de kampioenshengst. Ik zag op boktmarkt een arabische merrie met schofthoogte van 1.60m en heel rastypisch, maar ook met body. Ik liep er helemaal warm voor, oei oei.

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:54

Ik als je de gemiddelde bokker moet geloven zijn alle Arabieren zwak en zenuwachtig. Zwak zijn ze zeker niet. Hoe kan een paard zwak zijn als hij een 160km kan lopen?? Papillon een zenuwachtig dier???? Oh ja, vandaar dat hij ook een endurance carriere achter de rug heeft! Omdat hij zo zenuwachtig is... zucht.. QR Marc is een bijzonder rastypisch dier. Hij heeft geen overdreven spieromvang dus waarom er ineens over HYPP gepraat wordt is mij een raadsel.

Mensen die een sensibel paard niet kunnen waarderen moeten zelf eens in de spiegel kijken. Want dat is een paard en zeker een intelligent dier als een Arabisch Volbloedpaard; de spiegel van de mens.. Heel triest dat anno 2012 er nog steeds mensen zijn die niet met paarden om kunnen gaan en de Arabier daarom zwart maken en weg durven te zetten als zwak en zenuwachtig. Heel erg triest. Ik rij heden ten dage met mijn net beleerde merrie in het bos. Er zit nog geen stuur op maar ik voel me veilig. Onderweg komen we paarden tegen van allerlei rassen. De een springt opzij de volgende durft de brug niet over. Moet ik nu al die rassen ook maar als zenuwachtig bestempelen? Want die van mij loopt overal zo langs, over en onder door! En al die KWPNners die maar 8 jaar worden?? De Friezen met al hun gebreken en ongemakken? De doorgefokte Haflingers?? Nee, die arabieren, die zijn zo zwak... daar heb je niets aan. Wat een onwetendheid!

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:53

ladolcevita schreef:
Ik als je de gemiddelde bokker moet geloven zijn alle Arabieren zwak en zenuwachtig. Zwak zijn ze zeker niet. Hoe kan een paard zwak zijn als hij een 160km kan lopen?? Papillon een zenuwachtig dier???? Oh ja, vandaar dat hij ook een endurance carriere achter de rug heeft! Omdat hij zo zenuwachtig is... zucht.. QR Marc is een bijzonder rastypisch dier. Hij heeft geen overdreven spieromvang dus waarom er ineens over HYPP gepraat wordt is mij een raadsel.

Mensen die een sensibel paard niet kunnen waarderen moeten zelf eens in de spiegel kijken. Want dat is een paard en zeker een intelligent dier als een Arabisch Volbloedpaard; de spiegel van de mens.. Heel triest dat anno 2012 er nog steeds mensen zijn die niet met paarden om kunnen gaan en de Arabier daarom zwart maken en weg durven te zetten als zwak en zenuwachtig. Heel erg triest. Ik rij heden ten dage met mijn net beleerde merrie in het bos. Er zit nog geen stuur op maar ik voel me veilig. Onderweg komen we paarden tegen van allerlei rassen. De een springt opzij de volgende durft de brug niet over. Moet ik nu al die rassen ook maar als zenuwachtig bestempelen? Want die van mij loopt overal zo langs, over en onder door! En al die KWPNners die maar 8 jaar worden?? De Friezen met al hun gebreken en ongemakken? De doorgefokte Haflingers?? Nee, die arabieren, die zijn zo zwak... daar heb je niets aan. Wat een onwetendheid!

amen Amber :j

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:02

Ook mee eens en ik weet niet wat ik er nog aan zou kunnen toevoegen. Ik heb QR Marc wel een keer gezien en die ziet er irl allesbehalve zwak of breekbaar uit hoor :+ Het is een beest met power en uitstraling.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:45

De discussie over wel/geen mooi paard ga ik niet aan, dat is ieders eigen mening. Ik ken de groom van QR Marc, ik weet hoe hard ze moet werken en hoe ze dit ook met veel liefde doet. Ik heb Marc verschillende keren irl mogen zien, het dier wordt op handen gedragen. Dus mooi of niet: ik wil alle betrokken personen van harte feliciteren met deze titel.

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:44

Weidebloem schreef:
het doet mij eerlijk gezegt denken aan het doorslaan van een ras op schoonheid. Het zijn niet mijn persoonlijke schoonheidsidealen om terug te zien in een paard, maar slaat dit ook niet een beetje door? De enorme dish, iele nek ronde kont.... gaat dit niet de zelfde weg in als bv. boxers met ademhalings problemen?

>;) Ademhalingsproblemen??? De dish wordt veroorzaakt door de Jibbah!!! Dat is de naam voor het bolle voorhoofd! De luchtwegen lopen recht net als bij ieder ander paard. Ze kunnen zelfs beter ademen door de grote neusgaten. Wederom; een en al onwetendheid!!! Het lijkt wel of men gewwon niet uit kan staan dat er mooiere paarden bestaan dan jullie lekker betaalbare huis-tuin en keuken knollen! Wie er nu nog mee doorgaat ons fantastische ras te beledigen kan het krijgen bij mij. Want over Tinkers, Welzen, Foresters, KWPNners, PRE's, dravers, ijslanders, Fjorden en weet ik wat meer kan ik ook nog wel een boekje opendoen over hun zwakheden. Ik heb slechts 37 jaar ervaring in de paardensport dus waarom zou ik een ZWAK paard waarderen???
Er bestaan hele registers met foto's en tekeningen tot het begin van de 17e eeuw. Het ras is helemaal niet zoveel verandert als jullie allemaal denken. ook toen had je paarden met en zonder dish. net als nu. Mijn hengst van 26 heeft de diepste deuk van het land dus als hij zo zwak zou zijn moet hij toch ondertussen wel problemen hebben he?? Niets daarvan is waar! het paard heeft een hartslag van 28 in rust. Wedden dat jullie niet- Arabische paarden een slechtere conditie hebben?!

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:57

Weidebloem schreef:
Wow Focussed, ik vond het anders al zo knap gephotoshopt, maar dit gaat echt ver. Wist niet van het bestaan af. Dan liever een iele arabier met enorme dish dan een dikbil paard.

Zijn we het toch nog een beetje eens?! ;)

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:58

Ania schreef:
En 8000 euro dwkgeld joh! Das meer dan Totilas!! :o

Totilas fokt ook niet al te best he, QR Marc wel. ;-)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:11

ladolcevita schreef:
Weidebloem schreef:
het doet mij eerlijk gezegt denken aan het doorslaan van een ras op schoonheid. Het zijn niet mijn persoonlijke schoonheidsidealen om terug te zien in een paard, maar slaat dit ook niet een beetje door? De enorme dish, iele nek ronde kont.... gaat dit niet de zelfde weg in als bv. boxers met ademhalings problemen?

>;) Ademhalingsproblemen??? De dish wordt veroorzaakt door de Jibbah!!! Dat is de naam voor het bolle voorhoofd! De luchtwegen lopen recht net als bij ieder ander paard. Ze kunnen zelfs beter ademen door de grote neusgaten. Wederom; een en al onwetendheid!!! Het lijkt wel of men gewwon niet uit kan staan dat er mooiere paarden bestaan dan jullie lekker betaalbare huis-tuin en keuken knollen! Wie er nu nog mee doorgaat ons fantastische ras te beledigen kan het krijgen bij mij. Want over Tinkers, Welzen, Foresters, KWPNners, PRE's, dravers, ijslanders, Fjorden en weet ik wat meer kan ik ook nog wel een boekje opendoen over hun zwakheden. Ik heb slechts 37 jaar ervaring in de paardensport dus waarom zou ik een ZWAK paard waarderen???
Er bestaan hele registers met foto's en tekeningen tot het begin van de 17e eeuw. Het ras is helemaal niet zoveel verandert als jullie allemaal denken. ook toen had je paarden met en zonder dish. net als nu. Mijn hengst van 26 heeft de diepste deuk van het land dus als hij zo zwak zou zijn moet hij toch ondertussen wel problemen hebben he?? Niets daarvan is waar! het paard heeft een hartslag van 28 in rust. Wedden dat jullie niet- Arabische paarden een slechtere conditie hebben?!

:') adem in, adem uit :')

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:17

_O- :')

Ja idd..
Ik heb een huis-tuin en keuken-knol geloof ik.. :+

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:38

Ik heb een huis-, tuin- en keuken arabier dan denk ik, want zij was ook heel goed betaalbaar :')

Maar ik snap wel de frustraties van ladolcevita door sommige opmerkingen die in dit topic zijn gezet over ons favoriete ras.

Nogmaals: ieder zijn smaak en laten we niet met modder gaan gooien, want we komen er toch niet uit :+

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:57

Wauw, België die het wint van alle andere, mooie prestatie zeg ! :D

En terecht, wat een prachtig paard ! Ben altijd al fan geweest van arabische paarden (om ze te bewonderen, om er zelf 1 als sportpaard te kopen zijn ze echter niet mijn eerste keus, en dit niet slecht bedoelt hoor !).
Ik heb alleen de eerste 3 pagina's doorgelezen, en heb nogal een boel gelezen wat ik best wel beledigend vind tegenover de arabierenliefhebbers, kenners en eigenaren hier onder ons.
Goed, smaken verschillen, maar ik vind het wel vriendelijker om dan te zeggen : 'Ik vind arabieren niet echt mooi, niet mijn smaak, ik heb liever een fries/fjord/...', of iets in die aard.
Of reageer gewoon niet denk ik dan :+

Sommige arabieren zijn idd wel héél extreem dat het niet meer/minder mooi is, maar QR Marc vind ik persoonlijk niet naar het extreme toe hoor, doe die 'make up' er vanaf en je hebt een normale arabier lijkt mij :D

Ik ga er verder niet veel meer over zeggen want ik ben een arabierenliefhebber en ken wel een paar hengstennamen en stoeterijen, maar daar blijft het ook bij, ben geen arabierenkenner :+

Om af te sluiten, mijn felicitaties aan de eigenaar, prachtige prestatie voor ons kleine belgenlandje :D

Featherlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:06

hoe weet je nu of Totilas niet al te best fokt, daar zijn dit jaar net de eerste veulens van geboren?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:13

wow wat een discussie! nee ik vind het ook niet leuk om onwaarheden te horen over mijn favoriete ras,maar dat is dan geen reden om dan een ander ras naar beneden te halen,hoe gefrustreerd je ook mag zijn. want dan doe je precies hetzelfde als wat je zelf zo als vervelend ervaart

ik vind arabische volbloeden absoluut niet zwak,zie eens hoe ze presteren in bv de endurance. ik vind ze wel nerveuzig over het algemeen,maar dat is voor ieder persoonlijk,toch? ik hou meer van wat rustiger types paarden. zegt dat dan meteen wat over mij als persoon? dat zeg ik toch ook niet als iemand niet van koudbloeden houdt om wat voor reden ook?
er zijn hele mooie exemplaren bij onder de arabieren vind ik!

ik vind het geweldig voor de eigenaar dat hij zo'n paard in zijn bezit heeft en dat hij met zoveel liefde en aandacht verzorgd en getraind wordt,een mooie prestatie!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:34

Het grappige is eigenlijk dat Arabieren helemaal niet zo nerveus zijn :+ Wel zijn het paarden waar je écht iets mee moet hebben en mee overweg moet kunnen. In handen van iemand die het ras niet begrijpt worden het onbegrepen bommetjes, dat klopt. :) Maar wat je toch meestal hoort is dat mensen versteld staan over hoe die ''levensgevaarlijke druktemaker'' de rustigste van stal blijkt te zijn := Ik ben juist oa gevallen voor de Arabier door zijn rust en betrouwbaarheid... Nooit een fijner paard gehad. Heb ook een tijdje een Friese merrie bijgereden en die vond ik levensgevaarlijk en onbetrouwbaar (terwijl ze heus geen echt gekke dingen uithaalde). Later hoorde ik ook dat ze een paar keer met ruiter en al het spoor over was gerend en uiteindelijk is ze ingeruild voor een veiliger buitenpaard... Maar goed, voelde me nooit echt veilig met dat paard. Arabier blijft doorgaans gewoon staan als ie schrikt, zijn paarden die ontzettend trouw zijn aan hun eigenaar en ze passen altijd goed op je :) Tsja, en bij elk ras heb je rotte appels, misschien was mijn bijrijdfries er zo eentje..

Ieder zn ding, dat absoluut :) Das het fijne van al die verschillende rassen... Vind dat je alles in zn waarde moet laten :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:38

ja hoor ik geloof ook zeker wel dat ik nooit misschien eentje ben tegengekomen met een relaxt karakter. maarja 'iemand die het ras niet begrijpt' ,dat geldt volgens mij ook wel voor meerdere rassen denk ik,ieder heeft zo zn betere en mindere kanten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:39

Ik ken niet extreem veel Arabieren maar degene die ik het beste ken is het tegenovergestelde van nerveus :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:42

Arabieren kunnen wel eens schrikachtig zijn, maar verder vind ik ze verre van nerveus :') 4 maanden geleden ofzo reed ik op een AV hengst (frans gefokt, heeft op de renbaan gelopen) en het was echt een heerlijk dier :j Als ik nou wat stabieler in het zadel zat was ik er ook nog op blijven zitten :') (Hij schrok en ik was geen boomloos zadel gewend, lag er helaas naast :Y) was tijdens een buitenrit) Maar hij was absoluut mijn favoriet, fantastisch karakter, een echte knuffel en makkelijk te hanteren :j Ookal was ik niet echt meer heel na de val :')

dit is de betreffende hengst trouwens: http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 2373_n.jpg

Ik heb overigens alleen maar goede ervaringen met arabieren :j Zijn wat gevoeliger dan een gemiddeld paard, maar als je weet hoe je er mee moet omgaan dan zijn het de beste paarden die je je kan wensen

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:56

Nee, ik vind ze ook niet nerveus, snap wel dat het er voor anderen zo uit kan zien, maar echt het stelt niks voor.. Ze staan inderdaad gewoon stil, touwtje komt niet eens op spanning en mijn paard houdt altijd prima haar kop erbij en blijft gericht op mij. Een echt nerveus of bang paard kan dat niet.
Ik heb heel wat jaren een haf gehad, echt mijn droompaardje.. Over haflingers zijn vooroordelen maar de vooroordelen over de arabier slaan echt alles.. Gelukkig weet ik beter en heb ik de kans gekregen dit ras beter te leren kennen, want het zijn zulke heerlijke paarden!

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:20

Lifaya, heb je het nou over dat mooie exemplaar in Djerba :D Die tussen die prachtige berbers woont? :D

Ik moet eerlijk bekennen dat ik, ondanks dat ik er één heb, maar weinig arabieren echt ken. Die van mij is alles behalve nerveus van aard :+ Onze vorige merrie, nrps, was ook heel vriendelijk en zachtaardig van karakter. Dat konden wij het beste terugvinden in de arabier. Vandaar dat wij voor een volbloed exemplaar zijn gegaan toen we weer op zoek gingen. Overigens was onze vorige merrie, de halfbloed dus, een behoorlijk stuk heter, ondanks dat ze 20 was. Mijn 3-jarige volboed is dan gewoon maar een slome duikelaar :')

Maar denk dat veel mensen het verschil tussen showen en nerveus niet zien. Mijn merrie kan waanzinnig lekker showen los en dat gaat soms gepaard met behoorlijk wat geluid (noem het altijd de stoomlocomotief :') ), maar zodra ik dr weer in mn hand heb, is er niets meer aan het handje. Ik denk dat ik gerust kan zeggen dat ze het meest nuchterste paard van stal is, terwijl ze ook de jongste is :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:25

Sieltjuh schreef:
Lifaya, heb je het nou over dat mooie exemplaar in Djerba :D Die tussen die prachtige berbers woont? :D

Ik moet eerlijk bekennen dat ik, ondanks dat ik er één heb, maar weinig arabieren echt ken. Die van mij is alles behalve nerveus van aard :+ Onze vorige merrie, nrps, was ook heel vriendelijk en zachtaardig van karakter. Dat konden wij het beste terugvinden in de arabier. Vandaar dat wij voor een volbloed exemplaar zijn gegaan toen we weer op zoek gingen. Overigens was onze vorige merrie, de halfbloed dus, een behoorlijk stuk heter, ondanks dat ze 20 was. Mijn 3-jarige volboed is dan gewoon maar een slome duikelaar :')

Maar denk dat veel mensen het verschil tussen showen en nerveus niet zien. Mijn merrie kan waanzinnig lekker showen los en dat gaat soms gepaard met behoorlijk wat geluid (noem het altijd de stoomlocomotief :') ), maar zodra ik dr weer in mn hand heb, is er niets meer aan het handje. Ik denk dat ik gerust kan zeggen dat ze het meest nuchterste paard van stal is, terwijl ze ook de jongste is :)

Dat laatste is heel herkenbaar! Als ik haar los laat in de bak en een beetje gek doe gaat de staart erop, blaast ze als een olifant, en vliegt ze door de baan. Tot ik roep: "Kom je weer mee?", dan gaat de knop om en gaat ze weer als een mak schaap achter me aan mee naar de paddock of stal.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 23:06

Op dat vlak heb ik er eentje die aan alle vooroordelen voldoet, ken weinig paarden die zo nerveus zijn als de mijne, geen eigenlijk :D

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 01:28

:D Ik vond het wel lekker om even stoom af te blazen. :+
ben trouwens zelf ook gek op alle huis-tuin-en-keuken paarden hoor,;-) Maar ik hoor mijn hele leven die onzin al.
En deze post blijft vast wel hangen. Beetje provoceren mag toch op zijn tijd. O:)