ISES: "Strak aansnoeren van neusriem aan banden leggen"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:58

annetjee19 schreef:
hehe... er wordt eindelijk naar gekeken:) top!

Helemaal niet.. het is geen regel en er wordt niks 'gekeken'. Ik denk dat 3/4 hier de openingspost niet gelezen heeft. Het is een advies van een onderzoeksteam.. niks zegt -spijtig genoeg- dat daar in paardensportorganisaties zelfs maar naar geluisterd gaat worden.

yasmintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:05

itsmi schreef:
yasmintje schreef:
één keer mn vroegere verzorgmeisje mn hengst laten opzadelen en sinds dan zit hij met een bult op de neus, ik heb ze het serieus laten weten hoor!

Lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat dat van die ene keer is gekomen...

Hmm toch is het zo hoor ... kan je de voor en na foto's laten zien :o Het is een welshje met wipneusje en daarna had hij een klein ramsneusje en nu nog steeds... raar van de ene op de andere dag he ;)
Ze heeft er zo een hele les met gereden, toen ik hem zelf weer afzadelde had ik het pas door, hij was zo strak dat ik hem amper weer loskreeg( bij het aansingelen heeft ze het trouwens ook eens geflikt met ander paardje van me, waarna singelangst volgde)

Ik was er niet zo blij met, omdat dit een veel minder mooi zicht is als je graag de hengst nog uitbrengt op show, waar het wipneusje dus wel de voorkeur heeft aangezien het om een welsh gaat ...

Ik moet er wel bijzeggen dat hij zeer gevoelig is, heeft is één keer tijdje met naar achter geschoven deken gestaan en had later al een witte stip op de schoft van de drukking

Snoevie

Re: ISES: "Strak aansnoeren van neusriem aan banden leggen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 07:06

je kan een bot toch niet vervormen na 1x te strak aansnoeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 07:11

Kan ook niet, volgens mij, dan is het wel vaker gebeurd.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 07:16

Wat jammer dat de naam zoo ongelukkig gekozen is en dat mensen het aansnoeren te letterlijk nemen.
Die foto vond ik ook erg schokkend!

Zelf rij ik wel met een "aansnoer"neusriem, maar die gaat ook echt niet strak ofzo. Ik vind het een fijnere neusriem om mee te rijden dan zo'n normale, want dat was niet zacht genoeg voor mijn paard en ik vind dat de riempjes ook netter worden weg gewerkt (maarja dat is alleen voor het mooi dan).

Het maakt het goed of slecht namate je er zelf mee omgaat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 07:19

Yamcha schreef:

Of hij heeft een keer flink z'n hoofd gestoten.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 07:56

Ik vind dat het ISES goed bezig is!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 08:00

NatasjavE schreef:
Yamcha schreef:

Of hij heeft een keer flink z'n hoofd gestoten.

Kan ook. Maar dat komt niet van 1 keer die neusriem te strak zetten.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 08:00

Eindelijk!
Ik zie ook vaak neus riemen die zo strak zitten dat ik er zelf bijna pijn in m'n neus krijg. Helaas zijn er (te) veel mensen die hun eigen ambities voor het welzijn van hun paard laten gaan.

Ben dan ook voorstander van zonder neus riem rijden of anders lekker los!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 08:05

mimeslosydy schreef:
Goede regel hoor! Maar volgens mij kunnen er bij mijn pony ook geen twee vingers tussen. Ik vind hem verder niet te strak zitten, 1 vinger past wel zeker maar 2 vingers wordt volgens mij wel krap?
Dus hij zit zeker niet op zijn strakst aangesnoerd, al is dat ook weleens gebeurd...

Nu ga ik hier wel op aangevallen worden misschien, maar ik zeg gewoon de waarheid :)

Bij mijn pony zijn trouwen nergens plekjes te zien hoor, gewoon mooie haartjes zitten d'r :D

Edit:In mijn profiel staat een foto, daar vind ik hem d'r ook niet strak uitzien ofzo

Niet te strak, wel te hoog :) Tussen het jukbeen en de neusriem horen ook twee vingers te kunnen. Bij jou sluit het feilloos aan op het jukbeen.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:10

Fijn dat hier eindelijk eens wat aandacht voor is! Hopelijk wordt dit echt een nieuw regelement.

Soms zitten de aansnoerneusriem en sperriem zo strak dat het behalve pijn doet ook de ademhaling belemmert. Gelukkig is er de laatste tijd steeds meer aandacht voor goed passend harnachement en dan vooral zadels. Maar het is ook goed als ruiters eens wat beter opletten hoe het hoofdstel nu eigenlijk past. Zit de neus riem niet te hoog of te laag en uiteraard niet te strak! Vaak knelt een hoofdstel ook enorm achter de oren, ook daar zou voor mij nog wel eens wat meer aandacht aan besteed mogen worden.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:16

Kijk eens aan! Super! Ik hoop van harte dat die regel er door komt!
Heb hier al zo vaak een punt van gemaakt bij lesklanten.... Ook zoiets idioots, je neusriem LOEIstrak aansnoeren (echt VOL eraan gaan hangen zie ik weleens := ) maar dan wel een bontje/viltje onder de kaakband doen... Nja... En wat Morelia zegt, die druk achter de oren! Zo'n neus loopt taps toe, hoe harder je de neusriem aantrekt, hoe verder hij naar beneden trekt, hoe meer druk achter de oren, dáár zou je óók met gemak (nou ja niet alle paarden staan dat toe ter controle op wedstrijd, maar bij wijze van spreken) een paar vingers tussen moeten kunnen leggen. En dan is het nieuwe type hoofdstel waarbij de neusriem over het kopstuk loopt al een verbetering...
Heb ooit een paard cadeau gekregen met zo'n nare inkeping/vergroeiing van jarenlang te strak getrokken neusriem op z'n neusbeen en daarbij zeer grote angst voor de stang en trens :-(
Voor mij geen paarden met strakgesnoerde neusriemen, ik heb er een grondige hekel aan.

jmd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:43

Super..afschaffen die handel! +:)+

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:07

super goed,
eigenlijk erg want ik heb vandaag mijn neusriem gecontroleerd en daar konden net 2 vingers onder als je hem redelijk los doet :oo

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:09

Helemaal goed!

Bij die van mij kan ik de neusriem nieteens strak doen, als ik het überhaupt al zou willen. Ze houdt niet van teveel druk :P

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:20

Mindfields schreef:
Ik heb veel paarden gezien met een inkeping in het neusbot, ontstaan door jarenlang strak aansnoeren van de neusriem.....triest.

Zo, daar schrik ik wel van.. Ik heb op de manege meteen bij het opzadelen geleerd dat er twee vingers tussen moeten kunnen. Hopelijk wordt er daadwerkelijk iets gedaan met het advies van de ISES.

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:13

Mindfields schreef:
Ik heb veel paarden gezien met een inkeping in het neusbot, ontstaan door jarenlang strak aansnoeren van de neusriem.....triest.

mijn paard heeft dat ook helaas,, heeft denk ik op jonge leeftijd te strak gezeten, zit nu nooit meer echt strak.. makkelijk 2 vingers tussen maar je blijft het zien..

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:23

Chevano schreef:
neusriem wie gebruikt er nog een neusriem!. Rijd altijd zonder veel mooier ook.

pas op wat je zegt, Chevano, ; ik heb ook ooit de hele "bokt-dressuur-fanatiekelingen-bende" eens over me heen gehad ! ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:26

Ik krijg vanmiddag een heel elegant, rondgenaaid hoofdstelletje waar zelfs helemaal geen sperriem aanzit, met een rondgenaaide neusriem, en laten we een rondgenaaide maar niet strak doen :(:)

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:09

Zanora1 schreef:
Mindfields schreef:

Ik zie veel paarden met deukjes achter de oksels, mensen singelen ook zó strak aan.. Zieluggg zeg! Kom op zeg net alsof iedereen die zijn neusriem gewoon gebruikt, en hem niet voor de sier er omheen laat bungelen, meteen een deuk veroorzaakt in het bot :+

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:31

geweldig idee!! _/-\o_

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:46

superlise schreef:
Ik zie veel paarden met deukjes achter de oksels, mensen singelen ook zó strak aan.. Zieluggg zeg! Kom op zeg net alsof iedereen die zijn neusriem gewoon gebruikt, en hem niet voor de sier er omheen laat bungelen, meteen een deuk veroorzaakt in het bot :+

Ik geloof niet dat, dat ergens zo wordt gezegd er is een verschil tussen een neusriem gebruiken en een mond dichtsnoeren.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:52

Tussen een maatregel wenselijk achten enerzijds en dat deze daadwerkelijk ook wordt toegepast, zitten eeuwen.
Ofschoon dat ik heel blij ben dat 'n gezaghebbende instelling zich ermee bemoeit, vindt ik het toch jammer dat Ernest van Loon dit meer dan dertig jaar geleden al heeft aangeklaagd.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:39

superlise schreef:
Mindfields schreef:

Sorry meid maar waar zeg ik dat?

Ik zeg dat ik de gevolgen van het te strak aantrekken heb aanschouwd. Ik zeg niet dat "iedereen die zijn neusriem gewoon gebruikt, en hem niet voor de sier er omheen laat bungelen, meteen een deuk veroorzaakt in het bot". Of wel soms? Tjongejonge.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:34

Opvallend dat hier zo'n grote eensgezindheid over is, en dat je dat tegelijk toch héél erg veel ziet, te stak aangetrokken tuig. Niet alleen neusriemen en sperriemen, maar dus inderdaad ook singels. Terwijl een goed zadel niet eens een singel nodig heeft, die blijft gewoon vanzelf liggen.
In Hongarije kan je dat nog in actie zien, daar rijden ze hier en daar nog met het traditionele singel-loze zadel van de poesta.