Groot alarm om paardenleed in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:47

manubres schreef:
En ook ik zit met een probleem met die ellelange herfstregen...de hele dag op stal of de modder in...En nu met de vorst komt het volgende probleem...hoe houd ik het water drinkbaar. Iemand nog tips???

Afbeelding
Zo'n geïsoleerde drinkbak (de rood/gele op de foto) kan je op een waterleiding aansluiten maar ook gewoon met jerrycans vullen. Water bevriest niet en wordt van bovenaf afgesloten met 2 drijvende isolerende ballen die door de paarden opzij weggeduwd kunnen worden zodat ze kunnen drinken. In de zomer blijft het water ook heerlijk koel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-01-12 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:48

Lovely schreef:
Je verhaal wordt iedereen keer anders.

Wat is er anders aan dan? Kom maar kijken als je je er zo druk over maakt.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:53

schrikdraad schreef:
topshop
en wat staan ze dan in die modder te doen?

Oh dat is verschillend. Soms staan ze te slapen, soms te donderjagen met elkaar. Ze vinden het ook heerlijk om op de meest blubberige plek te gaan liggen rollen. En dan vaak vlak voordat je wilt gaan rijden.

Gewoon grote onzin over die blubber. Komop, het zijn paarden, geen poedeltjes.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:59

Toch vind ik het raar hoe de mensen in elkaar zitten! |o
Over een hoopje paardenpoep op straat word je bijna gevierendeeld en vermoord,want men vind dat je best kunt afstappen en het liefste de sh*t in je rugzak doet douwen >;) maar als dieren staan de verkommeren dan schiet iedereen plots in de verdediging en moet de overheid zich niet aanstellen want het zijn tenslotte paarden?!

Dus waar ligt dan nu de grens? -O-

schrikdraad

Re: Groot alarm om paardenleed in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:51

De grens ligt bij de gemakzucht en of eigen luxe geld niet in eigen gestoken word maar in de plaats daarvan in de geliefde viervoeter.

Ik maar ook diverse andere hebben aangegeven dat modder helemaal niet hoeft.
Maar dat dat niet zo maar vanzelf is maar er wel geïnvesteerd moet worden.

Maar dan kom je waar de db ook al achter was, iedereen kan paarden houden op elk stukJE grond wat toevallig voorhanden is.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:39

Ik vind ook dat het een hemelsbreed verschil is of een paard enkele uurtjes per dag even buiten in de blub staa om zn benen te strekken of dat er dieren 24/7 in de drap staan te parasiteren.
Ik ben ook van mening dat het niet nodig is dat paarden in de dikke modder staan dag en nacht,ze moeten een kans krijgen om droog te staan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:49

funnyhorses schreef:
Ik vind ook dat het een hemelsbreed verschil is of een paard enkele uurtjes per dag even buiten in de blub staa om zn benen te strekken of dat er dieren 24/7 in de drap staan te parasiteren.

Ehm wat?

Daannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:12

ik vind blubber niet zo erg zolang ze maar wel ergens droog kunnen staan, maar dat de dierenbescherming daar nu een probleem van maakt? 2 jaar geleden stond er een pony bij mij in de buurt pony stond 24/7 buiten, kreeg geen eten en had geen wate.r stond in een weiland waar die niet kon lopen want stond helemaal vol met prikkel planten na een jaar toen de pony hoefbevangen was kwamen ze pas om heb in geslag tenemen! ook kwamen ze niet voor een gans die een wond had die van onder en boven open want was gestoken door jongeren toen zelf maar naar de dierenarts geweest om dat arme beestje in te laten slapen. belachelijk dat ze om zulke dingen nu ineens een probleem maken!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:28

Repelsteeltje, sorry je slaat de plank nu helemaal mis, heeft niks met waterbakken te maken en een stuk glad trekken voor de vorst en ná de vorst er op zetten is het seignante verschil. Dát nl voor een hoefbevangen paard en mijn shetten hebben ook 50 euro gekost, maar krijgen wat ze nodig hebben...

droopy3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:42

Ik denk dat het heel goed is dat er door de dierenpolitie gecontroleerd word op paarden in de blub. Natuurlijk kun je een paard even zijn benen laten strekken in de blub, maar er zijn mensen die hun paard echt dag en nacht in die blub en ontzettende koude laten staan. Ik moet er niet aan denken dat ik mijn paard dit aan zou doen. Er zijn situaties waarbij mensen bewust hun paarden in de blub en koude laten staan, maar als je dit doet moet je er ook veel aandacht aan besteden en de paarden ook steeds controleren , schoon, droog, en goed gevoed houden. Iemand die dit heel bewust doet , daar zullen in mijn ogen geen terechte klachten over kunnen komen. Maar echt er zijn mensen die hun paard gewoon ergens op een landje dumpen zonder ook maar een droog plekje en meeliften op de zogenaamde goede nieuwe regels "een paard hoord in zijn natuurlijke omgeving" en minimaal zoveel uur buiten bla bla.. en er word gewoon weinig tot niet naar omgekeken. Juist daar is dierenpolitie op zijn plaats vind ik. En dit soort schrijnende gevallen komt nu steeds vaker voor, mede door slechtere economische omstandigheden.
Mijn persoonlijke mening, een paard een aantal uurtjes even de benen laten strekken in paddock of weiland blub of geen blub is goed, maar geen enkel paard hoord in deze kou en nattigheid/blub dag en nacht. Shoot me! Ik blijf erbij!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:43

Kuggur schreef:
funnyhorses schreef:

Ehm wat?

_O- ja ja moeilijk woord he?

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:46

russel schreef:
Dát nl voor een hoefbevangen paard en mijn shetten hebben ook 50 euro gekost, maar krijgen wat ze nodig hebben...
Repelsteeltje, sorry je slaat de plank nu helemaal mis, heeft niks met waterbakken te maken en een stuk glad trekken voor de vorst en ná de vorst er op zetten is het seignante verschil. Dát nl voor een hoefbevangen paard en mijn shetten hebben ook 50 euro gekost, maar krijgen wat ze nodig hebben...

Wat het paard nodig heeft of wat jij vindt wat het paard nodig heeft? Afgezien van Mr. Ed is er nog geen paard geweest dat heeft verteld wat hij nodig heeft. Wij menen allemaal te weten wat een paard nodig heeft op basis van onze ervaringen en eigen inzicht....de vraag is echter of dat inzicht ook altijd aansluit bij de behoefte van het paard. Mensen zouden er goed aan doen om daar af en toe eens bij stil te staan....

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:58

vind het goed dat er meer gecontroleerd wordt , maar ben ook zoals zovele van mening dat het wel reeel moet blijven. bij ons lopen bijvoorbeeld 3 grote tinkers, in een mega wintervacht , staan hun hele leven al 24/7 buiten, en zonder schuilstal, deze dieren WILLEN niet eens naar binnen , breken heel de boel af als ze op stal komen te staan ,en daarbij zijn tinkers imo geen "stal" paarden maar echte buitenpaarden , weer niet te vergelijken met bijv, een arabiertje die met over het algemeen dunnere wintervacht heeft, en makkelijker koud.
ze moeten het duidelijk per dier en per ras bekijken, en niet alles over 1 kam scheren , en imo zijn de controleurs daar niet voldoende bekwaam voor.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:17

Anoniem schreef:
Ik heb zelf een shet hier in de buurt bij mensen weggekocht omdat ik niet langer meer kon aanzien hoe het dier door onwetendheid verwaarloosd werd. Zijn hoefjes krulden de lucht in, zo lang waren ze. Toen ik zei dat hij wel nodig bekapt moest worden zeiden ze dat ze van een smid gehoord hadden dat je hem niet te vaak moest bekappen omat zijn hoeven anders te hard zouden gaan groeien. Dit is 1 van zijn voorhoefjes na de 3de bekapbeurt: Afbeelding Het beestje is zo hoefbevangen als maar kan, dit gaat lang duren om weer goed te krijgen. Volgens die mensen was de DB er ook al eens geweest omdat er melding was gemaakt van te lange hoeven.... blijkbaar vond de DB het niet nodig om een oogje in het zeil te houden :') Hij liep tot voor 2 dagen lekker in de modder, heerlijk zacht aan zijn zere voetjes. Hij mag absoluut niet op een volle weide staan nu hij zo hoefbevangen is, dus krijgt hij een ruifje met oud schraal hooi. Voor hem ideaal...de hele dag in de blub. Nu moet hij over de harde grond strompelen. Ik zit eraan te denken hem op pijnstillers te zetten, hij kan wel op de vlakke stelcontegels en de glad bevroren rijbak maar hij is hard voor zichzelf en loopt met de grote paarden mee over de blubberbrokken. Zoooo zielig!!
Wanneer je naar anderen zou luisteren zou je het dus nooit goed doen. Zie je een hoefbevangen pony in een wei staan en doe je niks......is het niet goed. Koop je diezelfde pony en ben je volop hem aan het behandelen tegen hoefbevangenheid en wil je hem ook nog pony laten zijn door hem gewoon in zijn waarde te laten.........is het ook niet goed. Iedereen kan zeggen wat ze willen over repelsteel en haar shet. Maar zij is wel degene geweest die actie heeft ondernomen. De DB dus niet. Als dit shetje ergens goed terecht is gekomen dan is het wel bij haar. Volop hooi. Geen brokken meer. En elke week staat ze het beestje zelf te bekappen. Ik heb er alle vertrouwen in dat het met dit shetje weer helemaal goed gaat komen. *\o/*
funnyhorses schreef:
Ik vind ook dat het een hemelsbreed verschil is of een paard enkele uurtjes per dag even buiten in de blub staa om zn benen te strekken of dat er dieren 24/7 in de drap staan te parasiteren. Ik ben ook van mening dat het niet nodig is dat paarden in de dikke modder staan dag en nacht,ze moeten een kans krijgen om droog te staan.
parasiteren? Is het paard nu de parasiet van de drap.....of de drap de parasiet van het paard. Of is parasiteren eigenlijk paraderen. Ik nietsnapnie :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:31

russel schreef:

Je snapt het niet. Dacht je dat ik als ik zoveel moeite doe voor zo'n beest en er zoveel geld aan uitgeef terwijl ik er in feite niks aan heb ik niet even de moeite neem om ervoor te zorgen dat hij in een leefomgeving zit waarin hij zich met zijn hoefbevangenheid goed kan redden. Maar speciaal voor jou en eventuele anderen die zich zorgen maken heb ik daarstraks even een paar fotootjes gemaakt van de erbarmelijke omstandigheden waarin hij zich moet voortbewegen :+

Hieronder zie je het looppad van de betegelde paddock met stal naar de rijbak/winterweide. De inslaapwaardige shet probeert even uit of de poepzuiger lekker smaakt :D, je weet natuurlijk maar nooit, het ding ziet er in zijn ogen mischien uit als een lolly? (iedere dag wordt dus alle mest met de poepzuiger verwijderd, tot de laatste kruimel, vandaar ook dat ik een shet met een wormbesmetting gerust na een onderhuidse dectomaxspuit bij de anderen in kan zetten, hij kan ze niet besmetten omdat de eieren in zijn mest dagelijks worden verwijderd.) Je ziet hier en daar een voetstap (dat krijg je met een monster dat 1000 kilo weegt) maar modderig is het daar niet geweest.
Afbeelding

Dan zie je hieronder als je je op het pad omdraait dat het naar de rijbak/winterweide loopt die glad is. De bak is ongeveer 40x60 ofzo, dus erg ruim. Deze wordt door de heren vaak als slaapkamer gebruikt. De fjord staat je daar uit te lachen btw }:0
Afbeelding

En dan gaat het om de situatie hieronder wat eerst glad was gemaakt en opgestrooid met hooi maar waar meneer shire vlak voordat het hard werd toch nog weer even 's nachts een paar keer doorheen moest banjeren met zijn grote smakpoten, en dan krijg je dit stukje van 2x2 wat wat onregelmatiger is opgevroren. Achter de prikpaaltjes zie je de blubberplek (die ook niet veel voorstelt maar goed, hij is toch maar afgezet), maar voor de prikpaaltjes langs is het vlak, alleen is dat de buitenbocht en dat blieft meneer shet niet zo :n
Afbeelding

Nou nou nou, wat een dramaaaaaaatische toestand of niet dan :')

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:03

funnyhorses schreef:
Kuggur schreef:
Ehm wat?

_O- ja ja moeilijk woord he?

Blijkbaar wel, als ik zie hoe jij het gebruikt :')

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:17

Mooi plekje heb je daar Repelsteeltje!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:33

Ninx schreef:
Mooi plekje heb je daar Repelsteeltje!!!!

Dankje +:)+
Het is nog veel groter hoor, ervoor zitten ook nog 2 grote stukken weide, maar daar staat nog veel gras op.

@ russel, daar had ik de paarden natuurlijk ook op kunnen zetten toen het andere stuk op moest vriezen maar dan had ik de volgende dag 3 acuut hoefbevangen paarden gehad waarvan ik de zwaarste meteen had kunnen laten inslapen omdat die dan meteen door zijn zolen zakt door zijn gewicht.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:38

Je hebt absoluut een práchtplek, Repelsteel! Kunnen genoeg mensen een voorbeeld aan nemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:40

Quellian schreef:
Je hebt absoluut een práchtplek, [naam]! Kunnen genoeg mensen een voorbeeld aan nemen!

Dankje +:)+

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:59

Als iedereen zo zijn paarden had staan had de db niets te doen en kwamen er geen krantenberichten. :)

torgil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:13

Ik heb dus een weiland gehuurd waar mijn paard nu niet op kan door al de regen....ik mag geen schuilstal zetten van de gemeente :(
Krommer dan krom kan het niet. Telefonisch werd mij verteld dat het weiland voor landbouwhuisdieren is zoals schapen en koeien. Een melkstal was toegestaan maar een paard is ....jawel....een huisdier! Op mijn antwoord dat ik hem dan voorlopig in mijn garage zou zetten kreeg ik gelijk te horen dat dat verboden is??? Ik zeg.U verteld mij net dat hij een huisdier is mijn hond hou ik ook thuis!
Lang leve de bekrompenheid van Nederland! Elk dier moet toch schuilmogelijkheid hebben zowel voor de zon als de koude wind op een wei of het nou een koe ,een paard of een schaap is....

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:24

landbouwdieren is beroepsmatig houden van dieren.
Dan zijn de regels anders als voor hobbie matig.

Bij sommige gemeentes word een container wel gedoogd.
Dat zou je na kunnen vragen.

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:42

schrikdraad schreef:
landbouwdieren is beroepsmatig houden van dieren.
Dan zijn de regels anders als voor hobbie matig.

je bedoelt waarschijnlijk "bedrijfsmatig" houden van dieren?!

het criterium daarbij is het aantal dieren wat wordt gehouden...het soort dier is niet relevant bij de vraag of dieren hobbymatig of bedrijfsmatig worden gehouden.

Ik ben erg benieuwd op grond waarvan het verboden is een paard in je schuur te zetten......of het wenselijk is, is weer een heel ander verhaal. Ik kan me nog herinneren jaren geleden dat er ooit iemand was die letterlijk een paard in zijn gang van zijn huis had staan midden in een woonwijk. Het beest stond een beetje door een halve voordeur naar buiten te kijken. De buurt klaagde maar formeel kon de gemeente niet direct optreden en werd er naarstig gezocht naar wetgeving om dit te verbieden. Ik geloof dat men het toen op het welzijn van het paard heeft gegooid en het beest alsnog moest vertrekken. Moet hier vast op bokt wel iemand zijn die dit nog weet.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:07

Citaat:
Zeker 60 procent van alle meldingen waarvoor de inspecteurs van de Dierenbescherming samen met de dierenpolitie uitrukken betreft misstanden met paarden.

Ik zal er vast wel overheen gelezen hebben in deze discussie waarin men vooral elkaar afkat, maar ik ben zo benieuwd in hoeveel % van de gevallen er ook terecht gemeld is.
Niet voor het eerst dat ik me dat afvraag, want de DB schermde al eerder met cijfers over meldingen over paarden, maar verzuimde ook toen om dat terechte percentage te vermelden. Iets met belangen...

Voor sommige mensen is ieder paard in de regen aanleiding om te bellen. En in de zomer komen de meldingen over 'geblinddoekte paarden' weer binnen als er weer vliegen zitten. :D

In hoeveel % van de gevallen was de melding gerechtvaardigd?

Verder: tuurlijk vallen dieren buiten het eerst op, fijn als er wat mis is, dan zien mensen dat. Dieren die in schuren of stallen staan te kreperen hebben dat geluk weer niet.